Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel onthult Hades Canyon-NUC's met AMD RX Vega-gpu

Intel heeft op de CES twee varianten van een nieuwe Hades Canyon-NUC getoond, die zijn voorzien van een Core i7 met AMD Vega RX M-gpu. Een van de varianten is overklokbaar. Intel richt zich met dat systeem op vr-toepassingen.

Intel heeft de overklokbare NUC8i7HKVK voorzien van een Intel Core i7-8809G, zo blijkt uit de gepubliceerde specsheet. Deze processor was onlangs kortstondig op de Intel-site te zien en combineert de Intel-chip met een AMD Vega-gpu. De quadcore-cpu levert 3,1GHz met een turbo van 4,2GHz. De unlocked RX Vega M GH-gpu is geklokt op 1036MHz. Volgens Intel gaat het om een 100W-systeem.

De minder krachtige 65W-variant, de NUC8i7HNK, moet het doen met een Core i7-8705G-quadcore die draait op 3,1GHz en een turbo van 4,1GHz. Daarnaast is er een RX Vega M GL-gpu aanwezig.

Beide systemen ondersteunen maximaal 32GB aan ddr4-2400-geheugen en bieden ruimte voor twee m2-ssd's. Verder zijn er aan de achterkant twee usb-c-aansluitingen aanwezig met ondersteuning voor thunderbolt 3. In totaal zijn er zeven usb-poorten aanwezig, aldus Intel. Andere verbindingsmogelijkheden zijn twee gigabitethernetpoorten aan de achterkant, een hdmi 2.0a-poort aan de voor- en achterkant, DisplayPort 1.3 en twee Mini DisplayPoort-aansluitingen aan de achterkant. Intel meldt dat de systemen zes schermen moeten kunnen aansturen.

Bovendien is er wifi-ac en bluetooth 4.2 aanwezig en is de voor- en achterkant voorzien van een 3,5mm-jack. De barebones-systemen meten 221x142x39mm en hebben daarmee een inhoud van 1,2 liter. De bovenkant van de kastjes is vervangbaar en is voorzien van aanpasbare ledverlichting. De NUC8i7HNK heeft een prijs meegekregen van 799 dollar, ten opzichte van de prijs 999 dollar voor de NUC8i7HKVK.

Door

Nieuwsredacteur

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Gaming uiterlijk maar niet echt snel genoeg voor dat doel. Zonde voor enterprise toepassingen denk ik zo?

Prijs is ook vrij hoog...

[Reactie gewijzigd door jeantje op 8 januari 2018 10:18]

Voor het geval dat iemand zich zou laten afschrikken door het gaming uiterlijk (ik zou niet graag zo'n ding met een doodskop in mijn woonkamer zetten), levert Intel trouwens altijd gewoon een kale zwarte faceplate mee, zoals je kan zien op deze foto. Het gaat op de foto wel om de oude Skull Canyon, maar is net hetzelfde bij de nieuwe.
Wat ik hoorde van Linus (LinusTechTips) is dat deze Vega GPU ongeveer zoniet beter presteert dan een 1060 Qmax (laptopverise). Voor 1080p gaming voor 90% van de mensen genoeg :). Dat gecombineerd met een klein formaat en "schappelijke prijs" (hopelijk) is het een leuk alternatief voor mensen die geen geld, ruimte of tijd hebben om een volledige game-pc aan te schaffen, plaatsen of onderhouden.

Update, even opgezocht:

https://youtu.be/rOTKgvPUXN8?t=3m16s

Daar heeft hij het erover.

[Reactie gewijzigd door Pat-Juh op 8 januari 2018 10:33]

Staat hier ook: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/gBvqqEA6E7QvGmZrt7ZiDN.jpg

Zou volgens Intel iets beter presteren dan een NVIDIA GeForce GTX 1060 (Max-Q), voldoende voor casual gaming lijkt me :)

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 8 januari 2018 11:59]

Als die claim echt waar is dan kun je zelfs nog wat meer dan casual gamen, een 1060 is nog verrassend snel, en met alle console ports van de laatste jaren heb je daar voorlopig waarschijnlijk meer dan genoeg aan, zeker voor 1080p gamen.
Heb je deze al in actie gezien dan?
De desktop Vega's hebben niets met deze GPU te maken. De architectuur is hetzelfde maar Vega op zich is niet inefficiŽnt als je hem maar op een laag voltage laat draaien zoals nVidia dat ook met zijn GPU's doet.
AMD wilde te veel performance uit de desktop chips halen en heeft veel te hoge voltages gebruikt.

Gezien de clockspeeds van 1000-1000MHz zal deze onder de 1.0v draaien eerder onder 0.9v en dan is Vega veel efficiŽnter en heb je wel een goede performance per watt verhouding.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 8 januari 2018 10:55]

Het buitensporig energieverbruik? Voor een iGPU bedoel je, dan? Het systeem totaal heeft een TDP van 100 W meegekregen, dus ik denk dat het met deze GPU op zich wel meevalt ;)

Zeg eens 40-50 W max voor processor, 5-10 W voor moederbord en peripheral-chips enzo, laat dan dus 40-55 W over voor GPU. Verbruik van deze GPU (iGPU dus eigenlijk) ligt daarmee lager dan die van desktopversie van de 1050, net iets hoger dan een 1030. Waarbij ik vermoed dat het wel beter presteert dan die twee. Ik vind het zelf volledig redelijk, wat vind jij er buitensporig aan?
Naja, ik vind dit geen laptop :+

Dan ga ik inderdaad vergelijken met de alternatieven voor een vergelijkbare build, oftewel een (low-profile) dGPU. En ik ga voor het gemak inderdaad even uit van wat ik in het artikel en de opmerking van @Pat-Juh lees, goed mogelijk dat het in de praktijk anders uitvalt - ik heb hier geen gelegenheid om zelf te testen of uitgebreide due diligence te doen. Educated guess dus idd, maar is het echt heel onredelijk, gezien de info? Het is niet alsof ik roep dat het een 1080-killer wordt ofzo :P

Door een chip iets lager te klokken/op iets lagere spanning in te stellen wordt de perf/watt direct al een stuk aardiger, dat zie je al bij mensen die hun full-size Vega undervolten. Kijk, dat AMD hun chips standaard te gulzig instelt hoor je mij niet ontkennen, en ik snap ook wel dat ze zo net iets meer chips gewoon kunnen gebruiken die anders net niet stabiel zouden draaien. Als je diezelfde chip echter als iGPU gaat inbouwen, kan je dat geintje niet gebruiken, omdat je gewoon aan harde grenzen van je TDP/koeling komt. Nou is dit natuurlijk al geen volle Vega, maar een afgeleide, met die zuinigere instellingen, want iGPU/APU. Dus ja, dan denk ik dat het zuiniger uitvalt, wat betreft perf/Watt. En omdat een NUC concurreert met bijv. mITX-builds vergelijk ik 'm met desktop-GPU's, waardoor je inderdaad een situatie krijgt waarin een APU wordt vergeleken met dGPU's. Dat is exact wat die NUC's al jaren doen, toch, met mobiele CPU's in een klein en zuinig desktop-format in die spanning kruipen? Ze bieden met deze modellen alleen betere graphics dan tot nu toe. Het is voor de liefhebber, ik ben zelf bepaald niet geÔnteresseerd, maar qua perf/Watt vind ik het niet heel gek klinken. Het is perf/EUR waar de schoen wringt, bij deze dingen...
Hij reageert op jouw vermoedens van een hoog energie verbruik. Zonder dat jij dit kunt onderbouwen met cijfers.
JE zou je eens in moeten lezen goed deze CPU (met intel HD-graphics) en daarnaast een AMD-gpu werkt voor je iemand ergens van beschuldigt terwijl jijzelf niet ingelezen bent in de stof.

Iets van de pot en een ketel.

En daarnaast heeft AMD met Ryzen laten zien dat wel te kunnen. Of dat met de VEGA is kan ik je niet vertellen, maar niets in onmogelijk.

[Reactie gewijzigd door jqv op 8 januari 2018 14:28]

Je kunt dat baseren op de specificaties. Het lijkt erop dat hij rond de GTX 1050 Ti mobile of 1060 MaxQ zal presteren tegen een verbruik van 2/3e tot half zo veel.
anders ga je jouw zelf even inlezen voor je nutteloze opmerkingen maakt

Ondertussen weet iedereen die het een beetje volgt dat Vega mits lager geclocked en met minder voltage erg energie zuinig en efficiŽnt is
Uhhhh dat kan wel. als je een gpu ver overclocked heeft die ook last van deminishing returns.. minder performance per watt naarmate je verder pushed. Dat is gewoon iets wat op vrijwel elke architectuur geld.. waarom denk je anders dat nvidia gpu's lager geclocked zijn in laptops? koelen is niet altijd het probleem, batterijduur wel.
Door een lagere klok te gebruiken wordt het verbruik significant minder.
Als je daardoor ook nog met een lagere spanning toekan, dan wordt het nog minder.
Dus zo gek is een laag verbruik niet.
We zullen de benchmarkt moeten afwachten.
Geloven heeft hierbij niet zoveel nut.
Bij lichte taken zal de intel HD630 de taken waarnemen. Als er performance nodig is zullen de 20 (of 26 van de GH) compute-units het overnemen. Dat betekent inderdaad meer verbruik.
Volgens mij worden dit soort modellen altijd geleverd met een meer neutrale kap die je erop kan bevestigen.
Dat klopt, je kan de alternatieve faceplate zien op deze foto.
Dat is wel een goed idee!
Intel zegt zich met deze NUC's te richten op VR en 'workload-heavy content creators'. Daarmee zou er redelijk wat grafische kracht aan boord moeten zijn, kan alleen nergens vinden wat de exacte specs zijn van de gebruikte Vega. Zal wel vergelijkbaar zijn met de Vega APU's van AMD?

Edit: Volgens techpowerup zit de grafische perfomance op het niveau van een Radeon HD 6870
https://www.techpowerup.com/gpudb/3061/radeon-rx-vega-m-gl

[Reactie gewijzigd door Barmania op 8 januari 2018 10:25]

3,7 TFLOPS, iets langzamer dan een RX 470/570.
Klopt. Ik wacht al jaren op een betaalbare oplossing met bearbones/13” laptops voor gpu-intensieve applicaties. Tot hiertoe moest je altijd uitwijken naar bulky pc-cases of dure laptops. 13” laptops of kleine bearbones waren tot nu enkel beschikbaar in cominatie met zwakke gpu’s.

De intel gpu’s die ingebakken zitten hadden max 128mb dedicated ram en veel nucs hadden ofwel geen ofwel maar 64mb gpu-ram.(de rest trage shared) Als je 3d models maakt of adobe software gebruikt wil je al snel 2gb+ dedicated gpu-ram zodat alles vlot gaat. (Zoomen, pannen, preview, scrolling) shared memory gaat gewoon te traag om vlot door Acad of vector works te scrollen. Laat staan 2x 4k schermen aan te sturen.

Ook heel het internet maakt gebruik van html5 wat gedeeltelijk kan uitgevoerd worden op de gpu. Zodra ik grafische software open zet op een non-dedicated gpu laptop zakt de fps in browser onder de 15fps. Maar ook bij vele browser taps kan een dedicated gpu helpen om alles smooth te draaien dus ook gewone consumenten hebben baat bij drze intwikkelingen.

Ik heb zelfs het gevoel dat VR de hele mobile-markt aanwakkert. Zelfs de Ipad pro maakt een i5 laptop af met blitsende grafische prestaties en dat aan 50% minder verbruik. Intel liep gewoon fel achter en moest wel in actie achieten.

Deze nieuwe cpu/gpu laat ook een glimpse zien van hoe de hardware van nieuwe imacs, macbook pro’s er zal uitzien sinds Apple al jaren non-gaming AMD gpu’s inbouwd. Echter bevat de huidige Imac wel een serieuze rx580 gpu’s wat ook weer een indicatie dat we een gpu-tijdperk zijn ingeslagen en dat de beperking al lang niet meer bij de hdd, cpu of ram ligt. Zeker in tijden van 4k,5k,8k, VR, 360• en AR zullen stevige gpu’s meer regel dan uitzondering worden in het mobiele/compacte computer landschap. (Laptop, tablet, all in one, bearbone..)
Naast de RX Vega M GL hebben ze ook nog een RX Vega M GH welke dichter bij de Radeon HD 7870 lijkt te zitten. Zie: https://www.techpowerup.com/gpudb/3056/radeon-rx-vega-m-gh
Voor iets meer koop je een laptop met 1060 of hoger aanboord.

Doelgroep NUC's zijn sowieso beperkt vraag me af waarom Intel er in blijft zitten terwijl deze soort combo cpu/gpu voor laptop/desktop meer dan welkom is.
Een NUC is toch een desktop?

Ik zie juist steeds meer NUC's/Brix/ect. verschijnen. Vooral zakelijk, bij ons hangt er in elke presentatie ruimte een Brix (Gigabyte tegenhanger van de NUC) en bij elk smartboards.
Vriend van me was zo enthousiast over zijn NUC thuis dat ze op zijn werk de desktop bakken de deur uit doen en een dozijn NUC's neerzetten.

Super apparaatjes voor als je wel een desktop wilt maar geen grote kast er bij wilt :)
Deze intel/AMD combo is zefls sneller dan een GTX 1060, dus onderschat het zeker niet!
Deze wordt door Intel ook geacht voor VR te gebruiken te zijn, dus zo slecht zal het dan niet zijn (moet je natuurlijk wel denken aan 'lowend' VR, maartoch..
Ik ben al om.
De vorige was nog een twijfelaar vanwege de minder grafische performance van de eigen Intel chip. Deze gaat al wat meer in de richting van wat het oorspronkelijk doel was van deze serie NUC's.
Voor mij wordt dit een PC vervanger (vlotte 1TB m.2 EVO PRO erin en wat geheugen en klaar).
Downsizen en minimaliseren zijn de doelen voor 2018 (en dat betekent dan ook vaak meer geld voor minder spullen... :P).
Gamen kan altijd nog met de Thunderbolt poort en een externe graphics oplossing. Kan mijn big tower eindelijk het pand verlaten via de achterdeur. Of naar de schroot... al dat ijzer levert misschien nog wat op... :P
heb al een nuc6i staan(m2+hdd+ 32GBmem), voldoet voor dagelijkse standaard eisen, maar die van mij zijn niet zo hoog.
Heb alleen nog een legacy bak staan omdat ik nog firewire-dv tapes moet capturen, maar misschien dat met thunderbolt aansluiting van dit model ook zou kunnen.
Helaasis de info of usb-C/thunderbolt ook te gebruiken is voor firewire-400 devices is erg vaag...
Eigenlijk ben ik ook wel erg benieuwd naar de geluidsdruk welke zo een NUC produceert als de Core i7-8809G de volledige 100watt gaat verstoken in zo een kleine behuizing. :?
Misschien goed om daar ook bij stil te staan in een eventuele Tweakers review?

[Reactie gewijzigd door maikel049 op 8 januari 2018 11:47]

De NUC’s staan niet bekend vanwege stilte helaas. Het is maar een klein kastje, dus er is ook maar een (relatief) kleine koeler die erop kan. Waarschijnlijk op vol vermogen throttled de gehele NUC en maakt het behoorlijk wat lawaai. Wat niet weg neemt dat het een behoorlijk heftig pc’tje is met serieuze spierballen.
Daarom ben ik juist benieuwd of dit ook mee ontwikkeld is in de nieuwere versie van de NUC.
Je mag toch aannemen dat er ook bij Intel wel iemand over nagedacht heeft :P
De belangrijkste vraag is hoeveel compute units die RX Vega heeft? De specs van de twee laptops die we de afgelopen twee dagen hebben gezien zijn niet over om naar huis te schrijven (Vega met 8-10 units), maar die zijn ook maar max 25 Watt.

Edit: 24 units dus, zie hier bij AnandTech. Dat maakt hem vergelijkbaar met een GTX 1050 mobile of beter zelfs, zie deze benchmarks van gisteren voor 8 units.

[Reactie gewijzigd door Jefrey Lijffijt op 8 januari 2018 10:30]

Ik hoop eigenlijk op een ITX moederbord van Asrock met zo'n combinatie erop.
Frappant.. De voorganger (NUC6i7KYK) werd vooral gezien als een statement van Intel dat hun iGPU goed genoeg is voor gaming, door hun maximale GPU mee te leveren in een pakket met Quadcore CPU. Ik had niet verwacht dat ze nu toch voor een third party GPU zouden gaan en dan ook nog eens voor eentje van de grote concurrent op CPU gebied.

Maar het was al een maand geleden uitgelekt dat deze zou komen met dGPU. Ik had alleen eerder nVidia verwacht omdat die niet (meer) concurreren op CPU gebied.
Als bezitter van de Skull Canyon NUC hoop ik wel dat ze wat aan de koeling hebben gedaan. De skull canyon nuc (met een 45watt tdp i7 6770HQ in op het oog dezelfde behuizing) heeft nogal moeite z'n warmte kwijt te raken.
Kan die 64 Watt CPU gebruikt worden in de nieuwe Macbook Pro 15 inch?

Of komt er nog een 6-core model voor 65 Watt laptops?

[Reactie gewijzigd door KestrelGains op 8 januari 2018 11:21]

Nope dat zal niet gaan werken, dit (afmetingen / gebruikte socket) is de belangrijkste reden.

Er kan in de toekomst natuurlijk een macbook uitkomen met een vergelijkbare cpu (al dan niet in een meer gangbare vormfactor) maar deze cpu in een huidige macbook prikken zal dus niet gaan.
Wat een idee om een state of the art NUC met nieuwste generatie Intel CPU's erin, uit te rusten met een verouderde versie van bluetooth? Waar blijft BT5?