Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gigabyte introduceert Brix-barebones met Kaby Lake-R-quadcores

Gigabyte heeft nieuwe Brix Mini-pc's aan zijn assortiment toegevoegd die zijn voorzien van processors van de Kaby Lake-R-generatie. Het gaat in totaal om vier modellen, waarvan twee zijn voorzien van een Core i5-8250U en twee de Core i7-8550U aan boord hebben.

De GB-BRi5-8250 en GB-BRi7-8550 zijn de kleinste barebones, met een hoogte van ongeveer 3,5cm en een inhoud van 0,46 liter. Daarnaast zijn er twee H-varianten, die zo'n 4,7cm hoog zijn en een inhoud van 0,63 liter hebben. In de grotere versies van de barebones past een 2,5"-hdd of -ssd. Bij de kleine varianten is alleen plaats voor een m2-2280-ssd.

Alle vier de kastjes hebben twee sleuven voor ddr4-sodimm-geheugen, een Intel 802.11ac-wifi-adapter en twee microfoons. Aansluitingen zijn er in de vorm van een hdmi, mini-displayport, twee keer usb 3.1 waarvan één type-c-aansluiting en twee keer usb 3.0. Ook is er een
gigabitethernetpoort aanwezig.

In de Brix Mini-barebones zitten de Core i5-8250U- en Core i7-8550U-processors die ook in laptops worden gebruikt. Het zijn quadcores met HyperThreading. De i5 is op 1,6GHz geklokt en heeft een boostsnelheid van 3,4GHz. De i7 is een 1,8GHz-model met boost naar 4GHz. Wanneer de nieuwe Brix-barebones te koop zijn en tegen welke prijs is nog niet bekend.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-03-2018 • 07:55

26 Linkedin Google+

Reacties (26)

Wijzig sortering
Als de prijs goed is wil ik wel zo'n boxje halen. Hoe is 4K streamen met zo'n machine????
2160p60 zou moeten kunnen; het nadeel is wel dat Intel de drivers niet op orde heeft.

Zoek de forums op GoT en Intel er even op na; natuurlijk hoor je de mensen waar het wel werkt, niet klagen maar van de klagers zijn er pagina's aan gedoe terug te vinden. En dan met name hikkend geluid of wegvallend beeld.

Het vervelende is; het is niet continu dus je kan best 4 dagen lang zonder problemen kijken en de vijfde dag plopt random 3x in een uur je beeld & geluid zeer kort weg.
Precies dat, heb eea momenteel goed werkende (NUC 7i7, 55HU7500 met EVO 3500 kit) maar weergave van HDR beeld is nog niet altijd lekker. Heb een Vero 4k gekocht welke alle content probleemloos afspeelt.

Als je series als Netflix wilt streamen heb je helemaal een uitdaging, dat werkende krijgen in W10 blijkt een regelrechte ramp te zijn. Beter koop je een Nvidia Shield voor dat doeleind.

Voor de rest is de 7i7 wel een erg fraai apparaat, alleen de HDMI 2.0 implementatie is gewoon brak.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 1 maart 2018 09:14]

Waarom is Netflix een issue? Ik heb op mijn HTPC Windows 7 draaien en start Netflix gewoon in de browser. Geeft dat bij Windows 10 problemen?
Was mij namelijk al een tijdje aan het oriënteren om op Windows 10 over te stappen. Aangezien ik geen dedicated videokaart heb, maar gebruik maak van de https://tweakers.net/pric...l-core-i3-4360-boxed.html maak ik dus ook gebruik van Intel-drivers. Nu heb ik geen 4K tv en kijk ik alleen nog FullHD, maar het is wel iets om rekening mee te houden...
Netflix in combinatie met 4k gaat het om; dit werkt alleen op Kaby Lake of nieuwer en de 1000 serie Nvidia GPU's, of het ondertussen al op AMD kaarten werkt durf ik niet met zekerheid te zeggen. Daarnaast moet je de Edge browser gebruiken 8)7. Chrome en Firefox zijn overigens beperkt tot 720p, alleen IE werkt op 1080p.

De issues waar we MAX3400 op doelt geld ook alleen voor 4k@60Hz en HDR beeld; draai je 1080p zul je nergens last van hebben.
Precies dat, heb eea momenteel goed werkende (NUC 7i7, 55HU7500 met EVO 3500 kit) maar weergave van HDR beeld is nog niet altijd lekker. Heb een Vero 4k gekocht welke alle content probleemloos afspeelt.

Als je series als Netflix wilt streamen heb je helemaal een uitdaging, dat werkende krijgen in W10 blijkt een regelrechte ramp te zijn. Beter koop je een Nvidia Shield voor dat doeleind.

Voor de rest is de 7i7 wel een erg fraai apparaat, alleen de HDMI 2.0 implementatie is gewoon brak.
Precies.. Shield is de beste aankoop die je voor 4k / HDR / Kodi / plex / Netflix / ....... kunt doen. Een Shield vreet zowat alles wat je er tegen aan gooit en hij is ook nog eens lekker snel. Plus android en kodi of netflix in combinatie met vpn kun je ook elke regio of op vakantie naar Nederlandse netflix kijken. Of andere Nederlandse streaming diensten. Of anders om natuurlijk ;) Als je dit eenmaal door heb is het internet weer van jou.

Plus je kan er ook nog lekker op gamen

[Reactie gewijzigd door 321370 op 1 maart 2018 19:01]

UHD zou inprinciepe geen probleem moeten zijn er zit een uhd 620 in de i5 en i7 cpu die in deze brix zitten die zijn capabel voor de volgende specs volgens intel
Processor Graphics
Processor Graphics ‡
Intel® UHD Graphics 620
Graphics Base Frequency
300 MHz
Graphics Max Dynamic Frequency
1.10 GHz
Graphics Video Max Memory
32 GB
Graphics Output
eDP/DP/HDMI/DVI
4K Support
Yes, at 60Hz
Max Resolution (HDMI 1.4)‡
4096x2304@24Hz
Max Resolution (DP)‡
4096x2304@60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡
4096x2304@60Hz
DirectX* Support
12
OpenGL* Support
4.4
Intel® Quick Sync Video
Yes
Intel® Clear Video HD Technology
Yes
Intel® Clear Video Technology
Yes
# of Displays Supported ‡
3
Device ID
0x5917
Hoe zit het met de koeling van deze dingen, zijn deze passief gekoeld?
De standaard-versies zijn niet passief gekoeld alhoewel dat zonder problemen moet kunnen. De fan kan luidruchtig zijn maar middels een BIOS-aanpassing, kan je de thermal response aanpassen waardoor de fan eigenlijk pas aanslaat zodra je meer dan 40 graden haalt. Bij normaal gebruik (internet, office, NetFlix) hoor je deze devices dus niet/amper maar zodra je HEVC-decoding inzet, een Flash-game wil spelen of desnoods een lichte DX11-game, dan zal de fan wel aanslaan.

De geluidsdruk heb ik niet gemeten maar ik hoor mijn NUC op 4m afstand; deze "ruis" is zacht genoeg om te overstemmen met een gewoon gesprek tussen 2 mensen.
gezien de grote van het aparaat en de de grote kool vent aan de achter zijde denk ik dat ze wel actief gekoeld zijn cpus zijn ook 15watt tdp en er kan een 2.5 inch harde schijf in die genereren ook wat warmte wat ergens mee afgevoerd moet worden.
Gigabyte, interessant... de diverse guides gebruiken vrijwel altijd Gigabyte mobo's voor hackintoshes. Ik vraag me af of dit een mooie kant-en-klare Hackintosh kan worden.

[Reactie gewijzigd door TucanoItaly op 1 maart 2018 09:33]

Op zich wel maar de prijzen van deze Brix dingen zijn zodanig hoog dat je beter ofwel een Mac Mini kan halen, ofwel zelf een Thin-mITX/STX systeem kan bouwen.
Ik betaal graag wat meer voor een kant-en-klare oplossing. En buiten de standaard config is een Mac Mini prijzig, hoor! Ik wil het er best voor betalen, maar het voelt niet lekker dat ik nu voor vier jaar oude zooi betaal.
Kaby Lake, dus crappy 4K@60Hz ondersteuning. Zal wel werken over DP, maar ik zou er niet op rekenen dat het goed gaat over HDMI. Als er al sprake is van HDMI 2.0, dan gebruikt het een interne DP -> HDMI 2.0 converter (LSPCon) en die is notoir crappy - zie o.a. https://communities.intel.com/thread/115438. Je zou een externe DP naar HDMI 2.0 adapter kunnen proberen, zoals deze pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter.
Kaby Lake R(efresh) ondersteund toch HDMI 2.0? en 4K@60hz; Als dat klopt is een interne converter dan toch niet meer nodig.

Het klopt wel dat de eerste Kaby Lake R's nog geen ondersteuning voor HDMI 2.0 hebben, maar dat zal toch voor de huidige versies intussen wel zo zijn.

[Reactie gewijzigd door xavalon op 1 maart 2018 09:39]

Waarom hebben deze mini Barebones (ook de MSI Cubi 2) nooit Thunderbolt 3? Zou toch ideaal zijn om ooit een keer een flinke videokaart erop aan te sluiten?

In de MSI Cubi 2 barebone edition kan je ook zelf een processor prikken dus eigenlijk ideaal. Nooit meer een grote kast nodig..
Waarom hebben deze mini Barebones (ook de MSI Cubi 2) nooit Thunderbolt 3? Zou toch ideaal zijn om ooit een keer een flinke videokaart erop aan te sluiten?
De Intel NUC Skull Canyon heeft een thunderbolt 3 aansluiting. Alleen is 6e generatie Intel.

[Reactie gewijzigd door xavalon op 1 maart 2018 09:37]

Den optische uitgang met alle benodigde support had toch wel het minste geweest.
Dan kan je hem zo doorlussen naar een versterker/receiver of speakerset.
Dit is gewoon te karig om al home entertainment te gebruiken.
Zelfbouw lijkt vooralsnog nog steeds de enige echt kwalitatieve allround oplossing... erg jammer dat je dan wel weer aan duurdere chips vast zit terwijl ze helemaal niet nodig zijn.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 1 maart 2018 14:18]

Optisch is al een tijdje op de weg terug, de moderne systemen hebben allemaal HDMI.
Dit een leuke Brix-barebones met Quad-Core processor met HT en leuke dat je nog zelf paar aanpassingen kan doen aan de hardware

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 1 maart 2018 09:03]

Ik ben helemaal fan van de dit soort pc’s. Ik koop wel de Intel Nuc’s voor doeleinden allerlei. Nog geen enkele nuc is uitgevallen en ze zijn stil, zuinig, kwalitatief in orde.

Ik mis vooral gpu-power. Niet om te gamen maar voor grafische software en Cad software. Daarom kijk ik uit naar de intel-AMD samenwerking voor de Nuc.

De Vega mobile kan echt potten breken in de content creation wereld, architectuur, 3D rendering, video editing etc. Je hebt niet altijd een 8-core nodig. Soms is een 600euro mini pc voldoende. Ook voor video rendering edit je in 720p en daarna pas je de bronbestanden aan en export je gewoon in 4k.

En voor CAD programma’s heb je veel gpu geheugen nodig en goede gpu-compatibiliteit. Geen ruwe power. Hetzelfde voor photoshop etc.
Jammer dat er zo weinig barebones met AMD hardware worden gemaakt. Zeker met de Ryzen APU's krijg je een hoop waar voor je geld. Met de 2200G en 2400G zou je zelfs nog een heel aardig potje moeten kunnen gamen.
Waar blijft Shuttle ? Tegenwoordig maken ze enkel nog Intel barebones en geen AMD barebones meer. De laatste AMD barebone was de SN78SH7. Met de Ryzen APU heb je een ideaal mini-PC'tje met een behoorlijk integrated graphics card.