Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Gigabyte heeft zijn Brix-lijn mini-pc's een upgrade gegeven. De fabrikant levert de modellen met Intels Kaby Lake-processors en plaatst de usb 3.1 type c-connector nu aan de voor- in plaats van de achterkant. Thunderbolt-ondersteuning is er niet meer.

Net als bij de vorige lijn Brix-systemen, komen de nieuwe barebones in twee verschillende formaten: een compacte 0,46-literbehuizing met afmetingen van 34,4x112,6x119,4mm en een grotere 0,6-literversie van 46,8x112,6x119,4mm. Van beide modellen brengt Gigabyte drie versies, met een Core i3-7100U, Core i5-7200U en Core i7-7500U uit, ontdekte Liliputing.

Ten opzichte van de begin dit jaar aangekondigde Skylake-Brix-systemen heeft Gigabyte de lay-out van de interfaces aangepast. Aan de voorzijde is de microfoonaansluiting verdwenen en er is een usb 3.1 type c-poort in de plaats van een usb 3.0 type a-versie gekomen. Bovendien is de tweede poort een type a-variant van usb 3.1, die rood is, in plaats van de blauwe 3.0-versie bij de vorige Brix-generatie.

Aan de achterkant zitten nu twee usb 3.0 type a-poorten, deze zaten bij de Skylake-Brix-systemen aan de zijkant. Verder zijn aan de achterkant hdmi, minidisplayport en de gigabit-ethernetpoort te vinden. Een kaartlezer is er niet meer en opvallend genoeg is ook thunderbolt-ondersteuning verdwenen. Wel is er nog steeds ruimte voor een m2-2280-ssd en zijn er twee sleuven voor ddr4-geheugenreepjes. In de hoge variant van de Brix is nog steeds ruimte voor een 2,5"-hdd of -ssd.

Gigabyte Brix GB-BKixHA-7x00 (rev. 1.0)Gigabyte Brix GB-BKixHA-7x00 (rev. 1.0)Gigabyte Brix GB-BKixHA-7x00 (rev. 1.0)Gigabyte Brix GB-BKixHA-7x00 (rev. 1.0)

Gigabyte Brix GB-BKixA-7x00 (rev. 1.0)Gigabyte Brix GB-BKixA-7x00 (rev. 1.0)Gigabyte Brix GB-BKixA-7x00 (rev. 1.0)Gigabyte Brix GB-BKixA-7x00 (rev. 1.0)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Perfect voor een HTPC, aangezien 4K HEVC 10-bit vloeiend op deze processors werken dankzij hardwarematige decoding en ze HDMI 2.0 poorten hebben. :Y)

Ben alleen benieuwd wat ze moeten gaan kosten. :)

[Reactie gewijzigd door TimMer op 7 oktober 2016 16:54]

Deze CPU's zijn de "U" versies, dus zijn uitgevoerd met 2 kernen.
Vergelijking op Ark.Intel.com

Dus een beetje krap voor iets anders dan office taken en mediaspelertje.
Voor wat betreft de prijs, volgens Intel zijn de i3 en i5 even duur, dus ben benieuwd of je dat ook terug ziet in de prijs van die kastjes :)

Edit:
Als ik de prijzen vergelijk met de NUC'jes van Intel, dan kosten die ongeveer 80 euro meer dan de losse CPU-prijs. (dollar-prijs dan als euro-prijs gerekend voor het gemak)
Dus dan zou dat uitkomen op ruwweg 360 euro voor de i3 en i5 variant en 480 euro voor de i7 variant.

[Reactie gewijzigd door TD-er op 7 oktober 2016 21:33]

Ja dat is zeker interessant! Ik vraag me nog steeds af of hardwarematige decoding werkt met alle files (van de ondersteunde formaten) of dat het wat kieskeuriger is dan een softwarematige decoder.
Waarom doen ze dat nou weer. Thunderbolt was een uitstekend ding geweest op dit apparaatje! Klein genoeg om makkelijk mee te nemen of weg te stoppen, maar met Thunderbolt uitbreidbaar genoeg om een dikke PCIe videokaart aan te sluiten.
Omdat USB c (3.1) vrijwel het zelfde kan.
Ja, maar dus niet zonder thunderbolt! Dat is juist het hele punt! De C connector kan alleen PCIe doorvoeren als er een thunderbolt controller in zit.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 7 oktober 2016 16:40]

Dan ben ik benieuwd naar het moederbordje en de chipset. Het kan alsnog de controller functionaliteit hebben maar niet de aansluiting. Anders heb je natuurlijk bar weinig aan de extra mogelijkheden van USB C
Dat is het hele punt aan USB C 3.1 inderdaad. Je hebt dan bijvoorbeeld wel de omkeerbare connector en de extra power rails voor meer vermogen over die bus, maar zonder TB controller geen DP of PCIe.
De controller die de USB-C connector ontsluit naar het systeem (vrijwel altijd een alpine ridge) heeft standaard Thunderbolt ingebouwd zitten, maar omdat dit licentie gelden kost wordt dit vaak via Firmware niet geactiveerd.

USB3.1 kan niet hetzelfde als Thunderbolt 3 puur omdat TB3 al 4 keer zoveel bandbreedte beschikbaar heeft en full duplex is.

Waar een thunderbolt 3 poort dus altijd USB3.1 (gen 2) ondersteuning heeft, is het andersom niet het geval.
USB 3 is ook full duplex, toch? 2 nog niet volgens mij, maar 3 wel.
Ahja klopt idd. Sinds SuperSpeed (3.0 dus) is het idd full duplex.

Dan nog is TB 4 keer zo snel.
Das dus exact de miserie van USB 3... Nee dat werkt niet op die manier.
't is niet (meer) duidelijk welke poort wat kan. Dit soort dingen levert gegarandeerd gefrustreerde consumenten op. Vervolgens kunnen technici (of tweakers of verkopers of...) het uitleggen (en wellicht de bonen vreten).
Wat deze apparaten voor mij Úcht missen is een infrarood poort om met een MCE remote (of Logitech Harmony) te bedienen. Dat hebben de NUC's van Intel wel en dat maakt het voor mij echt een USP. Terwijl ik de Brix modellen van Gigabyte an sich mooier vind, zonde!
Dit hele kastje kun je juist ergens verstoppen en via bijvoorbeeld USB een IR ontvanger doen.
Moet wel zeggen dat IR perfect zou zijn hierop, zo'n apparaatje zou ik i.i.g. gebruiken om aan de tv te hangen. Gebruik nu een Zbox met draadloos toetsenbord en muis, die heeft behoorlijk weinig power in huis (Intel Atom processor...), voor de rest vind ik het een fantastische box :)
Ja, IR had leuk geweest. Aan de andere kant, je zou 'm natuurlijk ook gewoon via een tablet of smartphone kunnen besturen. En als tweaker kan je er natuurlijk iets aan knutselen.
Goed punt! Helaas kun je hem dan niet aan- en uitzetten met de remote. Althans, met de MCE ontvanger gaat hij anders met elk infrarood signaal aan (als ik het me goed herinner). De USB poort registreert een signaal dus kan de PC dan opstarten, maar hij kan niet registreren of het signaal ook een "aan/uit" knop is. Helaas!
Je hebt ook always-on USB poorten en volgens mij heb je wake-up on key press dus in theorie zijn er mogelijkheden.
Persoonlijk gebruik ik ook al een hele tijd geen IR meer maar gewoon RF. Sinds ik een Popcorn C200 heb gehad was ik daar direct verslaafd aan.

USB IR kan zoals hieronder gemeld ook via een alway's on poort werken (niet elk model ondersteunt dit).
Infrarood poort? Imo techniek uit het jaar kruik die zo snel mogelijjk afgevoerd moet worden. Gelukkig ben ik niet de enige die zo denkt, en zijn er genoeg RF en BT afstandsbedieningen.
Dan moeten ze wel een keer met zulke oplossingen komen die ook goed werken.
Ik heb er zelfs nog zo'n harmony met Wifi dongle voor gekocht destijd a 249 euro. En wat blijkt, Wake on lan bijv, dmv wifi > router > nuc werkt dan alsnog niet. (ondersteunt de Harmony weer niet).

Bottom line is nog steeds: IR werkt gezien alle toepassingen nog 't beste. Dat gebruik ik nu uiteindelijk ook weer. Heb zitten rotzooien voorheen met een HTPC met zo'n Flirc usb, CEC etc, geen van allen werkten zoals ik 't wilde. IR wel ...

Bedienen gaat op allerlei manieren (dat is 't probleem op zich niet), maar het apparaat aan en uit zetten ... daar zit 'm de kruks.

Dus, even afgezien van ieders situatie en dat er best wel situaties zijn dat 't anders kan, moeten ze gewoon met een meer toegankelijke oplossing komen. Tot die tijd is de IR op de NUC wel degelijk een USP.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 7 oktober 2016 19:56]

Bottom line is nog steeds: IR werkt gezien alle toepassingen nog 't beste.
Vandaar dat Apple, Amazon, nVidia en een hoop anderen op Bluetooth overgestapt zijn.
Heb zitten rotzooien voorheen met een HTPC met zo'n Flirc usb, CEC etc, geen van allen werkten zoals ik 't wilde. IR wel ...
Flirc=IR

Van alle protocollen is IR imo het slechts. Beperkte bandbreedte, lastige twee-weg communicatie, dus vaak geen ontvangstbevestiging van het apparaat, line of sight of reflectie nodig, dus een apparaat achter een deurtje zetten is er niet bij.

Van alle apparatuur die ik aanstuur heb ik met de IR apparatuur de meeste problemen. Zo stelt Logitech mijn Hanrmony hub standaard op IR in voor de nVidia Shield TV en werkt hij traag. Door hem zelf als een andere Andriod TV in te stellen gebruikt hij Bluetooth en werkt hij een stuk sneller.
Ja, goeie ontwikkeling hoor. Ben het met je eens dat IR gedateerd en beperkt is, maar ik vind toch dat er relatief nog maar weinig met die nieuwe technologieŰn wordt gedaan.

En we hebben het hier over een nieuwe Brix htpc die dus niet met zo'n oplossing aan boord komt. Dat is een beetje m'n punt.

Maar als je een goede oplossing hebt die op dit soort apparaten goed werk, dan hou ik me aanbevolen ;-)

[Reactie gewijzigd door xs4me op 8 oktober 2016 10:16]

Intel« IEEE 802.11 ac ,Dual Band Wi-Fi & Bluetooth 4.2 NGFF M.2 card
De Brix heeft gewoon bluetooth aan boord, dus bluetooth remotes (waaronder de Logitech Harmony Hub) kun je koppelen.
Zo'n kaart zit ook in m'n NUC. Maar de Harmony Ultimate die ik heb heeft een WiFi/BT dongle die een WiFi signaal omzet naar IR. Niet naar BT.
pricewatch: Logitech Harmony Ultimate

BT zou wel moeten kunnen, maar zo stelt de software 't niet in als ik NUC kies als device. Zie ook geen setting om dat aan te passen. Met de app (mobiel) kan ik wel weer met BT navigeren natuurlijk, maar aan en uitzetten (waar ik 't dus over heb) lukt hier niet mee.

Dus mijn vraag blijft nog steeds, hoe zet je 't apparaat dan aan en uit? Dat lukt me vooralsnog alleen met een IR signaal.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 9 oktober 2016 16:33]

Waar zou je die voor nodig hebben? Ik gebruik al jaren een Raspberry PI zonder infrarood ontvanger, maar wel met mijn afstandbediening. De techniek heet HDMI-CEC: http://kodi.wiki/view/CEC . Daarmee geeft de tv het signaal van de afstandbediening via HDMI door aan je mediaapparaat.
Heb je dat wel eens gebruikt met receivers ertussen? HDMI-CEC werkt echt niet altijd lekker plus dat het afhankelijk is van een recente TV terwijl TV's van 8 jaar oud echt geen uitzondering zijn in huis. Voor mij dus geen ideale oplossing. Plus dat, in ieder geval in het verleden, elke fabrikant zijn eigen variant ervan had. Misschien dat dat inmiddels is verbeterd!

[Reactie gewijzigd door Arjan90 op 7 oktober 2016 17:02]

Ik kan dit bevestigen. HDMI-CEC is leuk wanneer het werkt, maar zeker niet in alle situaties toepasbaar doordat je afhankelijk bent van de implementatie van elk aangesloten apparaat. Zelf heb ik een HDMI switch die CEC kan praten, maar niet altijd het gekozen kanaal goed doorstuurt (zelf gedebugged m.b.v. een Pi).

Of CEC werkt is vaak een kwestie van geluk. En dan gebruik ik alleen nog maar de afstandsbediening en niet eens de automatische in/uitschakel- en de kanaalschakelfuncties. Door de onbetrouwbaarheid van CEC gebruik ik in plaats daarvan een ouderwetse USB infraroodontvanger en een Logitech Harmony afstandsbediening.

Een infraroodaansluiting inbouwen vind ik overigens wat overkill. Leuk als het erin zit, maar het zou bij mij geen primaire keuze zijn om een PC gebaseerde mediaspeler te kopen. Een USB ontvanger kost een paar euro uit China en is goed te verstoppen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 oktober 2016 17:56]

Net als de NUCs een koptelefoon aansluiting aan de voorkant. Onbegrijpelijk vind ik dat. Zet je hem onder de tv, dan ga je er niet zo dichtbij zitten dat ie nut heeft, gebruik je hem als mini desktop, dan is de kans groot dat je er een speakersetje op aansluit, maar dan zit die stekker steeds aan de voorkant van dit ding. Zie ik nou iets over het hoofd??
Er zijn ook mensen die hem als kantoor PC gebruiken. ;)
Enige wat ik aan al deze apparaten mis (zowel NUC als Brix) is de HDMI-CEC controller..
Nu moet je voor Kodi weer een aparte controller aanschaffen voor HDMI-CEC...
Ja, ik begrijp ook niet waarom mini-PC's en ultrabook geen thunderbolt 3 aansluitingen krijgen.
Scheelt dat dan zoveel in kosten/licentie ?

Dacht met de externet VGA boxen dat we TB3 meer gingen zien, zonde.
Edit.. laat maar, verkeerd gelezen :$

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 7 oktober 2016 16:31]

Er staat dat de microfoonaansluiting verdwenen is. Ik vermoed aan het icoontje te zien dat de microfoon en koptelefoon nu via dezelfde jack werken.
Had inderdaad verkeerd gelezen, is nu inderdaad een combi geworden, niet zozeer verdwenen, maar dus samengevoegd (neem aan 4pins jack).
•Headphone/Microphone Jack
Dat dit niet veel eerder ge´mplementeerd had kunnen worden. Sinds jaar en dag worden die twee gecombineerd op mobiele toestellen. Des ondanks best een leuk kastje om achter een tv te verstoppen!
Zal thunderbold niet echt missen want met usb c (3.1) kun je eigenlijk net zo veel.

[Reactie gewijzigd door downcom op 7 oktober 2016 16:38]

Ik weet niet of er verloopstekkertjes zijn van microfoon/audio naar enkel. Want echt 90% van de headsets die je koopt hebben groen en roze Jacks.

Denk dat dat ook meespeelt met de overgang.

En tevens gebruiken tegenwoordig ook veel mensen van die professionele microfoons dus die willen altijd aparte aansluitingen blijven houden.
Ja die zijn te koop. Wel wat lastig te vinden.. Bol heeft ze ook dacht ik...
Ik doelde meer op aansluitingen op behuizingen die je toch direct op je moederbord prikt. De meeste hebben wel ergens een headsetje liggen die ze bij een telefoon hebben gekregen. Mocht je dan een professionele microfoon hebben dan sluit je deze toch op de betere poorten aan de achterkant.

Voor kleine formfactor zie ik het nut van een professionele microfoon sowieso niet echt en moet je denken vanuit budget. Net zoals de EU op universele adapters voor telefoons wil op basis van usb gebruik je dan je headsetje wat je toch al hebt liggen en notabene net zo universeel is.

Maar gelijk heb je als je dan naar iets professionelere doeleinden wil dan zul je minimaal een 3,5mm jack nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door downcom op 7 oktober 2016 16:59]

" Aan de voorzijde is de microfoonaansluiting verdwenen..."
Koptelefoonaansluiting noemen ze niet in de tekst.
Ik wil er ook wel eentje ter vervanging van huidige HTPC. Is er iets van prijzen bekend? En wanneer beschikbaar? :-)
Je moet hier dus nog zelf de ssd en het geheugen in stoppen? Geen voeding neem ik aan. Zie in de spec lijst "slot" staan. Kan daar gewoon standaard ddr4 in of low profile?

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 7 oktober 2016 17:14]

Dit zijn barebones.

Dat betekent dat de foto's van de binnenkant ontbreken!