×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gigabyte introduceert passief gekoelde Brix-mini-pc met Core i3

Door , 45 reacties

Gigabyte heeft de Brix GB-EKi3A-7100 aangekondigd, zijn eerste fanless model in de lijn mini-pc's die van een Core-processor is voorzien. De compacte barebone bevat een zuinige Core i3-7100U van de Kaby Lake-generatie.

De behuizing van de GB-EKi3A-7100 meet 180x117x36mm en het gewicht bedraagt 978 gram. De tdp van de Core i3-7100U is 15W en de HD Graphics 620 is de geïntegreerde gpu van deze processor. Er zijn twee so-dimm-sleuven voor ddr4-geheugen tot aan 32GB en er is een m2 2280-aansluiting aanwezig voor een opslagmedium, terwijl een tweede .m2-slot wordt ingenomen door de wifi-ac- en bluetooth-kaart.

Verder beschikt de barebone over usb 3.1-c, usb 3.1-a en usb 3.0. Ook zit er standaard hdmi, mini-displayport en een gigabit-lan-poort op. De aanwezigheid van een com-poort verraadt dat Gigabyte zich niet in eerste instantie op consumenten richt: het bedrijf schuift de pc naar voren als systeem voor internet-of-things-toepassingen, waaronder het bedrijf betaalterminals, kiosken en reclamesystemen schaart.

Het is niet de eerste fanless-Brix, constateert FanlessTech: een eerder model met Intel Apollo Lake-soc is minder krachtig, maar beschikt wel over een geheugenkaartlezer en tweede ethernetpoort.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-04-2017 • 19:12

45 Linkedin Google+

Reacties (45)

Wijzig sortering
Zou zo'n ding 4k video in 60fps kunnen spelen met DTS-HD etc?
Intel maakt gebruik van een DisplayPort (DP) -> HDMI 2.0 converter van MegaChips (MCDP28x0 ): http://www.megachips.com/products/displayport/MCDP28x0

Er waren héél veel problemen (o.a. DTS-HD pass-through) , die maar recentelijk zijn opgelost met firmware 1.66 van de converter: http://nucblog.net/2017/0...for-apollo-and-kaby-lake/

Ik zie dat de Gigabyte ook zowel DP ald HDMI aan boord heeft. Indien er voor de HDMI ook gebruik wordt gemaakt van een DP -> HDMI converter, dan is het zeker aan te raden om eerst na te gaan of alles op punt staat.

[Reactie gewijzigd door TimBee op 21 april 2017 20:13]

Yep, dat is 1 van de pluspunten van Kaby Lake chips.
Ah kijk, dan moet ik mij beter inlezen. De laatste tijd niet alles bijgehouden, ik duik er even in!
In dit geval zit er HDMI 2.0 op, wat ook wel handig is ;)
Zoiets kan dus interessant zijn om als HTPC te gebruiken, alleen zou je er dan nog wel iets bij moeten kunnen gebruiken om het apparaat vanuit slaap/uit stand aan te zetten via IR.
Koop je toch gewoon een stopcontact dat je via IR aan/uit zet...
Betaal jij dan de reparatiekosten omdat de computer het niet zo leuk vindt om als Windows nog is opgestart de spanning er ineens af te halen? ;)
Er bestaat een unit die met infrarood het aan/uit signaal van de aan/uit knop van de pc overneemt, alleen zijn die vrij prijzig, plus dan moet je daarnaast nog een infraroodontvanger hebben voor de reguliere signalen (play/pauze/etc.).

Ik heb nu een oplossing waarbij er een IR ontvanger is, die via USB op het moederbord zit, maar ook een apart circuit intern heeft waarmee de pc aan/uit is te schakelen (zoals de aan/uit knop). Dat is de meest mooie oplossing, plus: niet te duur.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 20 april 2017 23:33]

Wat ingewikkeld allemaal. Bij mij volstaat een draadloos mini toetsenbordje als afstandsbediening. Helemaal geen IR nodig. Of mis ik het punt in deze?
Dit vereist een losse afstandsbiedening, voordeel van HDMI-CEC is dat deze de signalen van de originele afstandsbeding van de TV kan ondersteunen zodat een extra accessoire niet nodig is.
Die ligt ook naast de pc, alleen het bereik daarvan is niet goed. Daarbij: met een toetsenbordje zet je de versterker/t.v. niet aan. Met de afstandbediening kan ik alles doen wat betreft HTPC nuttig is, plus het is makkelijk voor de vriendin.
Je kunt ook heel makkelijk gewoon Wake-on-Lan gebruiken. Zowat door elke PC vanuit de bios ondersteund, en geen extra hardware nodig.
Zo heb ik bijv. Kodi op mn HTPC staan. Via de kodi remote-control-app op mn telefoon kan ik via WoL de pc aanzetten. (Vanuit compleet uit-stand) Enkel het mac-adres even in de app ingeven omdat dat nodig is om een WoL commando naartoe te sturen. Uitschakelen van de pc kun je eveneens via de app, met remote control dus, als het systeem eenmaal is opgestart.
(Overigens kun je dus de WoL functie uit de remote app ook gebruiken als je verder helemaal geen Kodi op je htpc gebruikt. Het WoL commando is immers universeel)
Zie reactie op Marcator: met de afstandbediening lukt alles in één :)
Dat doe ik zo vaak op die manier, als Windows weer eens is vastgelopen. Nog nooit geen problemen mee gehad.
Buiten dat je Windows vastloopt, wat hoogstwaarschijnlijk komt door verkeerd afsluiten
Zoals Dreamvoid zeg kan het met Kaby Lake chips, maar er zijn amper Kaby Lake moederborden te vinden met HDMI 2.0 voor 4k60hz, dus je zal eerst er achter moeten komen wat voor HDMI aansluiting op deze Brix zit.

Edit: Ik zie op de website van de fabrikant dat er een HDMI 2.0 uitgang op zit :)
Houd er wel rekening mee dat alleen HDMI 2.0a HDR ondersteunt, wat wel een vereiste is om voorlopig futureproof te zijn. Sommige apparaten met HDMI 2.0 zullen dit via firmware upgrade kunnen worden, maar niet allemaal.
Futureproof ben je pas met HDMI 2.1 (de standaard is pas sinds januari 2017 rond: nieuws: Hdmi 2.1 krijgt ondersteuning voor 8k/60, dynamische hdr en Game Mode...) voor genoeg bandbreedte voor 2160p 60FPS 10 Bit HDR met 4:4:4 Chroma Subsampling.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 21 april 2017 09:04]

Zo blijf je wachten. Er is altijd een nieuwe standaard. De processor is ook niet krachtig genoeg voor 8k. We hebben nauwlijks genoeg 4k content. Ik denk dat je futureproof genoeg bent met hdmi2.0.

Belangrijker voor mij is dan hdcp 2.2. Dat is op een beperkt aantal NVidiakaarten mogelijk. Hiermee zou je Netflix in 4k kunnen kijken. Dat lijkt ook op een Kaby Lake mogelijk te zijn. Het staat alleen niet bij de meeste speclijstjes.

Wat gemak en eenvoud betreft ben je waarschijnlijk beter af met een NVidia Shield TV. Niet helemaal vergelijkbaar omdat window en android twee erg verschillende werelden zijn, maar voor een htpc, zoals deze Brix, een stuk eenvoudiger.
Jammer 1 of meerdere gbit phy's erbij en je kan het makkelijk voor 100 Euro meer slijten als firewall.
Denk ik dan.
Kan, maar over het algemeen wil je als zakelijke klant het ding in 19" formaat om in je rack op te hangen en modulaire/redundante (hotswap) onderdelen zoals de voeding.
Maar als niet-zakelijke klant maakt dat dan juist weer niet uit en had het een leuke firewall kunnen zijn.
En de niet ,akelijke klant met customer firewall is een markt met 100 miljoen potentiële klanten :+
Nou, dan niet... ik dacht dat het tweakers.net was.
Uiteraard, maar moederbordjes met dual Nick zijn toch snel heel wat duurder dan een oboard chipset nicje
Koop je een USB 3 NIC, dan ben je er ook.
Over het algemeen wilt men gewoon niet veel uitgeven.
Over het algemeen hebben zelfstandigen ook geen technologiegeile IT-ers in dienst die dat soort professionele rack zaken graag zien en gebruiken. :).
In het algemeen zoeken mensen geen firewall hardware en als wel dan zijn er toch goedkopere kant en klaar producten.

Maar goed... In het algemeen dan toch.

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 20 april 2017 19:30]

Die COM poort op het ding maakt vrij duidelijk dat deze specifieke BRIX niet voor die toepassing bedoeld is. Voor Firewalls kun je inderdaad beter een ander model kopen.
De aanwezigheid van een com-poort verraadt dat Gigabyte zich niet in eerste instantie op consumenten richt: het bedrijf schuift de pc naar voren als systeem voor internet-of-things-toepassingen, waaronder het bedrijf betaalterminals, kiosken en reclamesystemen schaart.
Die COM poort op het ding maakt vrij duidelijk dat deze specifieke BRIX niet voor die toepassing bedoeld is. Voor Firewalls kun je inderdaad beter een ander model kopen.
Waarom ? Aan een firewall wil ik ook liefst een console poort.
Ik heb wel eventjes verder gelezen en er was in het verleden een 2 poort variant ... maar ook hier mag het ietsjes meer zijn :D.

Ik heb het vermoeden dat Intel ons hier express naar een duurder platform probeert te sturen (C2XXX, C3XXX, Xeon-D, Xeon-E3). Frustrerend voor iemand zoals ik: iemand die nood heeft aan eigen controle en zoekt naar goedkope Nas/firewall combo's. NAS toestellen die je na NAS gebruik kan inzetten als nieuwe firewall en omgekeerd indien nodig.

Misschien ook fout om de Brix, een barebones NUC alternatief hiervoor op af te rekenen.
Combi NAS/firewall? Vreemd. JE NAS heeft meerdere drive bays nodig (4 is eigenlijk het minimum, SSD cache + 3x HDD, hetzij in RIAD-5 hetzij in RAID-1 met spare). Dat is volkomen ovrbodig voor een firewall. En uiteraard, een mini-PC als dit heeft geen 4 bays.
Het gaat uiteindelijk om de 'bones' bij mij. Ik probeer te zoeken welk moederbord beide functies nu en in de toekomst zou kunnen vervullen, tot dusver zijn dit mijn musts:
- Meerdere cores maar laag stroomverbruik (quasi 24/7).
- Minimum 4 sata/sas poorten
- Goedkoop.
- Meerdere (Intel) NIC's.

En mijn wensen:
- grote hoeveelheid ECC geheugen mogelijk
- PCI-E poorten
- Intel NIC's
- iTX/mATX/ATX.
- 10Gbe

Xeon-D is te duur
Xeon-E5 is te duur en gebruikt te veel (meestal ook 2-way).
Atoms zijn te traag en/of te beperkt
Xeon-E3 hebben dan weer een laag maximum totaal geheugen

Zucht :D
Je kan er altijd een USB netwerk dongle aan hangen. Ik heb zelf een zotac met dual nic als Firewall, werkt perfect en fanless
Een USB-C naar gigabit adapter heb je voor 1/3 van de prijs.
Leuk Kodi (oa. iptv) bakje? Beetje browsing e.d. aan TV enz.
https://en.wikichip.org/w...ardware_Accelerated_Video

Benieuwd naar prijzen.

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 20 april 2017 19:20]

Netjes, hopelijk volgen er meer fabrikanten. Ik ben erg benieuwd of hij via de reguliere kanalen in Nederland beschikbaar komt en indien ja, voor welke prijs :)
Jammer genoeg werken die intel wifi kaartjes over het algemeen niet briljant als router (max zo'n 16 clients tegelijk). Gelukkig is het hier dan ITT de intel NUC'jes (waar de wifichip nu onderdeel is van het mobo) nog wel te vervangen door bijvb een atheros.
Kek dingetje. Kan je een leuke auto PC van maken, lekker klein, DC te voeden en genoeg aansluitingen.
Wel fijn hoor, zo'n fan-loze nuc. Had hiervoor de Zotac ZBOX nano CI323 die ook passief gekoeld is. Heerlijk stil, dat went heel snel. Alleen jammergenoeg geen pit. Heb nu zijn tegenpool, de Intel Canyon NUC met quadcore CPU. Maakt veel meer herrie jammergenoeg, misschien later maar eens zo'n Akasa behuizing aanschaffen.

Ah de behuizing is er: http://www.akasa.com.tw/u...s%20NUC&model=A-NUC33-A1B

[Reactie gewijzigd door Red devil op 20 april 2017 21:45]

Je kan ze op zich ook zelf maken, met een Akasa Galileo case en een Thin-mITX board als bv de Asus H110T.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 april 2017 19:36]

De Brix is nog wel wat kleiner dan mini-itx, moet je al naar STX moederborden kijken eerder: categorie: Moederborden

Dan nog is passief koelen lastig lijkt me. De zuinigste desktop series is de T serie met tdp's van ~35 watt: https://tweakers.net/pricewatch/compare/746239;747751/ <- Een van die zou het dan worden. De U serie is een stuk zuiniger maar bedoelt voor laptops en niet verkrijgbaar voor desktop soc. De T serie is wel krachtiger (cpu en igp allebij) :)

Grote kans dat de cpu in de Brix niet te vervangen is trouwens als het een U model betreft.
Nee hoor, kijk maar wat testjes na met die Akasa behuizingen, zelfs oudere Intel chips met 55W TDP blijken zonder problemen passief te koelen in die dingen. Neem je een G4560, da's iets sneller dan een 7100U en past daar prima in. Als je de multiplier in de BIOS beperkt, dan maak je van een normale chip een T-versie.

Niet op alle details te vergelijken misschien (ze zijn wat groter idd), maar je hebt wel grotendeels hetzelfde systeem.

STX is inderdaad kleiner, maar er zijn geen passieve cases voor dus dan eindig je sowieso al op Thin-mITX cases.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 april 2017 21:11]

misschien ruik ik een review? :D
Ha kijk, eindelijk een passief gekoelde Kaby Lake, en dan nog wel met displayport én met HDMI 2.0 (i.p.v. HDMI 1.4, wat helaas nog steeds op zowat alle Kaby Lake moederborden zit, m.u.v. één bordje van 200 euro).

Vanwege de hoge prijs van die Kaby Lake borden met HDMI 2.0 was ik zelf 2 maanden geleden maar voor deze pricewatch: ASRock J3455-ITX passief gekoelde HDMI 2.0 oplossing gegaan, die dan weer de deur uit kan eerdaags. Hoewel... hij voldoet uitstekend. :)

Hoewel ik deze pricewatch: Zotac ZBOX CI547 Nano nog mooier vind dan deze Gigabyte uit het nieuwsbericht.