Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gigabyte introduceert netwerkkaart die routerfuncties aan pc toevoegt

Gigabyte heeft bij zijn nieuwe X299-moederborden een netwerkkaart aangekondigd waarmee een computer in staat is om als router te dienen. De kaart beschikt over drie netwerkadapters en werkt alleen op moederborden met Killer-hardware.

De GC-Killer Xtend PCIe Card beschikt over drie Killer E2500-netwerkadapters voor bekabelde verbindingen en een Killer 1535-module met twee antenneaansluitingen voor draadloze verbindingen. Alle onderlinge verbindingen verlopen hardwarematig, waardoor er geen vertragingen optreden.

Met behulp van bijgeleverde software kan de netwerkkaart ingesteld worden voor een breed scala aan internetapplicaties. Zo kan er een wanpoort toegewezen worden, waarmee volledige routerfunctionaliteit mogelijk is. Ook kan de kaart dienen als switch, access point of bridge.

Om gebruik te kunnen maken van de netwerkkaart moet de gebruiker beschikken over een moederbord met een netwerkadapter van Killer. De kaart zou dus ook met moederborden van andere fabrikanten moeten werken. Of de kaart echter ook los verkocht gaat worden en wat de prijs wordt, is onbekend. Vooralsnog wordt de kaart alleen meegeleverd met Gigabytes high-end X299-moederborden.

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

31-05-2017 • 17:57

63 Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Waarom zou je killer NICs willen hebben als zoiets http://www.pcengines.ch/apu2c4.htm intel NICs heeft?
Ik vind het maar een beetje vreemd idee. Dan heb je daar een dijk van een computer staan met een razendsnelle processor die de hele dag niks doet, en daar ga je dan een eenvoudig insteekkaartje in zetten met een SOC dat een stuk langzamer is dan het systeem waar je het in zit.
Niet alsof het routeren van pakketjes nu zo intensief is dat een gewone PC dat er niet makkelijk bij doet.
De meerwaarde van wat leuke software om het makkelijk te beheren zie ik nog wel, maar laat die toch lekker op de host draaien.
Eigenlijk is het 1 stapje te weinig, als ze nou zorgen dat, wanneer de machine uitgeschakeld is, deze "router" zijn werk blijft doen, zal het best handig kunnen zijn, voor gamers, als die pc aanstaat, een directe link en de rest van het huis een gewone verbinding.
Maar juist dat is lastig te realiseren helaas :(. Echter kan precies dat de reden zijn dat het alleen op dat specifieke moederbord werkt
Ik heb een servermoederbord met geïntegreerde iKVM oplossing. Die werkt zodra de stekker in het stopcontact zit, de PC hoeft er niet voor aan te staan. In een gewone ATX-case met ATX-voeding overigens.

Dus het zou wel moeten kunnen, een bepertke hoeveelheid stroom is wel beschikbaar.
Dit is voor een groot deel van de OEM server fabrikanten een van de standaard zaken op een moederbord (IBM/lenovo - IPMI, HP - ILO). Wat dat betreft is er heel wat mogelijk wanneer een dergelijke functie on-board gebouwd is.

Heeft PCIe geen 3.3v of 5v lijn die onder stand-by aan staat?

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 31 mei 2017 20:30]

Er zijn i.i.g. een aantal moederborden die wake on lan via een PCIe ethernet insteekkaart ondersteunen. Dit wil niet zeggen dat dit standaard is.

Verder heeft Dell DRAC out of bound access PCIe insteekkaarten, die blijkbaar genoeg stroom krijgen om te functioneren. Deze werken echter niet op alle computers.
SOCs of ASICs zijn veelal geoptimaliseerd voor routeren versus een CPU. Er komt meer dan alleen je CPU te pas aan routering.

Dat gezegd hebbende het verschil is steeds kleiner, niettemin denk ik alsnog dat een software matige router het alsnog aflegt tegen een dedicated router.
Dat gezegd hebbende het verschil is steeds kleiner, niettemin denk ik alsnog dat een software matige router het alsnog aflegt tegen een dedicated router.
Get gaat hier over 3x 1gigabit interfaces, daar heb je geen ascis of geweldige cpu power voor nodig (zelfs met allerlei inspection) om het verkeer af te handelen. Als je over datacenter routers/switches gaat praten, dan heb je inderdaad allerlei dedicated hardware nodig en enigszins capabele CPUs voor het spul wat je niet in de ASICs kan doen.

Overigens zijn de consumenten routers gewoon simpele softwarematige dingetjes met een ouderwetse MIPS of ARM SoC. Die routeren tegenwoordig ook zonder probleem gigabit/s, voor het NAT-en naar 1 gigabit/s WAN verbindingen zijn ze ook prima geschikt.
Precies! De tijd dat ICS je hele pc platlegde is al heel lang geleden. Natuurlijk is dit wat uitgebreider, maar heel zwaar is het toch niet. Zelfs een vrij oude of simpele smartphone kan al een heel eind komen met dit soort taken.
Wat een stomme gimmick. Alsof iemand serieus bezig met networking `Killer-Nic's` gaat aanschaffen. Die kopen intel NIC's (met een Fortville chip erop), Mellanox, Chelsio, ... kaarten.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 1 juni 2017 10:17]

Tot er wat meer info hierover vrij is kunnen we gewoon piholes en losse routers gebruiken gelukkig (ik weet dat er routers zijn waar je zelf een os op kan knallen die doet wat een pihole doet {openwdt geloof ik})
Ook zie ik zelf de meerwaarde t.o.v. een "echte" 4port gbic NIC die voldoende lanes heeft niet, ténzij deze module ook werkt wanneer de computer afgesloten is.
Inderdaad. En hoorde over de killer nics die zogenaamd een lagere ping zouden moeten geven ook alleen maar slechte verhalen. Een Intel nic scheen door betere drivers nog beter te werken. Vermoed dat dat ook geld voor dit ding VS een quad port Intel kaartje.
Het gemak. Voor veel Tweakers is het geen probleem dit zelf in elkaar te zetten. Voor de gemiddelde persoon is dit echter niet zo. Die wil een insteek kaart. Plug'n'Play, er in zetten en het moet werken.
Welke `gemiddelde persoon` wilt dit. Wanneer, en dat zal gebeuren, deze troubleshooting nodig hebben, zal het verwarrender en moeilijker worden voor hem en de techneut. "Wat bedoel je, ik moet deze kabel altijd in deze poort steken, ik dacht dat dit easy to use was ?"

En eerlijk, wat is dit nu: Een 3 poorts L2/L3? switch/bridge, een NAT-router-firewall, WAP in een PC allemaal bestuurd door de fantastische Gigabyte software ? Ik heb daar geen vertrouwen in !
Wie dit wilt? Een gamer die denkt hier een voordeel mee te kunnen behalen. Ik heb niet gezegt dat dit een perfect idee is, ik denk zelf dat het verre van nuttig is op deze manier, voor de doelgroep die ze voor ogen hebben, maar misschien verkoopt het wel.

Wat het precies is weet ik ook niet. Ik ben dan ook geen doelgroep.

Ik gooi er liever een Intel kaart in, dan maak ik met een paar iptable regels er wat nuttigs van.
Ik denk dat je er van uit mag gaan dat de router blijft functioneren als de pc uitstaat of herstart. Anders heb je er idd erg weinig aan.
Ook van ondersteuning? Heb je bijvoorbeeld je experiabox niet meer nodig.
Het modem in je experia box heb je altijd nodig aangezien dat de decoder is. De router in je experia box had je al niet nodig en is door veel tweakers vervangen met een stabielere router.
Pas wanneer je zelf een capabele router koopt kom je er achter hoe slecht die modemrouters van ziggo/KPN enz zijn. Het is ook niet dat je tegen meerprijs een betere router krijgt van hun... gelukkig kan je altijd nog de modem in bridge modus zetten
Nou echt slecht hoeven ze niet persé te zijn echter de ISPs beperken de mogelijkheden door eigen firmwares te gebruiken. Hun doelgroep is dan ook niet tweakers tevreden te houden die graag alles willen tweaken aan hun router maar juist de gemiddelde Henk en Anita. Die moeten ook zonder installateur ASAP aan het net hangen.
Ik als tweakers zijnde hoef ook niet per se te knutselen aan mijn router, ik wil echter wel dat ik overal goed bereik heb met mijn WiFi en geen connectie problemen wil hebben als er veel apparaten verbinding hebben (2 dingen die blijkbaar teveel gevraagd zijn voor de isps)
De Experiabox stuurt het signaal door naar je decoder. Als er vlan ondersteuning is kan de Experiabox prima weg. (Ik had het zelf gedaan met een ubiquiti edge router).
Iets zegt me dat dit veel meer zal gaan kosten dan een 'gewone' router' die dit even goed zal doen.
Bovendien is een router doorgaans stabieler dan een pc.
Sitecom had dit vroeger ook al haha.. In de tijd van de 3com kaarten.. Toen was het ook al niets, onhandig en veel kabels naar je pc toe..

Edit: dat was toen wel een hub of een switch, geen router..

[Reactie gewijzigd door genosis op 31 mei 2017 18:19]

:? Dit zit toch al jaren standaard in Windows (ICS) en aan het aantal routertjes op Linux is het daar ook niet heel moeilijk om in te stellen. Wat is hier nu de toegevoegde waarde van deze hardware en drivers?
Het stelt me teleur dat velen deze kaart niet op waarde weten te schatten
Een hardware firewall voor je PC!
Dit is gewoon de missing link voor hobbybobs thuis.

-ah ja, geen firewall.. en alleen met killer.. meh-

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 31 mei 2017 18:21]

Maar wat zal deze meer of beter doen dan een normale router die je meestal al staan hebt?
Niets.
Ik wil hem niet eens nu er geen FW in blijkt te zitten.
+1 op waarde schatten :D
Een NAT-router maakt nog geen firewall. Wat dat betreft is het niks meer dan elke dedicated consumenten router.
Wat een ranzige gimmick. Ik hoop dat ze hard falen gezien de meeste mensen al genoeg moeite hebben met hun normale netwerk met CPE en soms extra router die als AP misbruikt wordt. Als we straks nog support rotzooi voor 'on board routers' krijgt wordt het al helemaal een bende. Gezien de marketing zullen mensen die er vatbaar voor zijn denken dat het dan 'beter' is, terwijl het in de praktijk meer een permanente netwerk rootkit is.

Daarnaast is het natuurlijk ook niet nieuw, embedded routers met een PCI interface zijn al vrij lang op de markt, nog voor dat PCIe ontstond. Je kan zelfs met complete ADSL modem krijgen...

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 31 mei 2017 18:06]

De goeie oude tijd dat je pc's kocht met inbel modems en adsl modems... not. Ik heb ook nooit begrepen waarom er modems op laptops zaten vroeger...
Precies! Het is ook vooral nu gewoon een heel slecht plan.
Vroeger, toen er nog niet in elk hotel internet en wifi aanwezig was kon dat wel eens makkelijk zijn. Zakenreiziger op hotel die de telefoonlijn op de kamer gebruikte om zijn werk af te maken met -jawel- een modem in de laptop :)
Hmm dat is een use case waar ik dus nog totaal niet over had nagedacht! (Geen sarcasme)

Dat is wel een logische verklaring

Ps. Ik heb een Dell laptop gehad waar een simkaart in kon voor een 3G verbinding. nooit gebruikt, maar zeer begrijpelijk dat de zakenman onderweg ook internet wil
In de tijd dat er modems in laptops zaten had je nog geen 3G oplossingen. De GSM aansluiten was mogelijk, maar over die GSM gingen nog gewoon modemsignalen en een verbinding van 9600 baud die vrij instabiel was.

Toen ik nog stage had in de bouw (heel lang geleden) belden de uitvoerders met een modem of ISDN lijn in om werk op te halen. Toen werd het nog volop gebruikt voor zakelijke doeleinden.

Toen had je ook nog van die fragiele PCMCIA kaarten met een hele breekbare stekker aan 1 kant en een dun kabeltje en een RJ45 socket aan de andere kant. Dat was pas brak. Gelukkig kwamen later die stapelbare kaartjes (weet merk niet meer, maar met een rood uiteinde). Daar zat de RJ45 direct op en je kon 2 PCMCIA kaarten van datzelfde merk bovenop elkaar gebruiken als ik me goed herinner. O ja, Xircom :)

Die ouwe tijd :P

[Reactie gewijzigd door Fairy op 31 mei 2017 20:39]

Pcmcia!!! Laat de memberberries maar vloeien! Nostalgie 8-)
Over een GSM gingen geen modemsignalen hoor. GSM was gewoon digitaal. Je had een speciaal "CSD" (Switched Data) protocol, naast voice en fax.
Xircom ;) Die maakten prima PCMCIA kaartjes inderdaad. Eerst die met extension cables die altijd stuk gingen (vergelijkbaar met de oude telefoonladers) en daarna de 2 kaart hoge met ethernet en modem.

Ik heb er nog wel 'n paar liggen. :P
Dial-in heeft lang overleeft in de Verenigde Staten, waar de uitrol van sommige technologieen heel moeilijk is vanwege de afstanden. Het was ook nog eens heel goedkoop lokaal bellen vroeger in de VS, wat deze situatie langer overeind hielp. Althans dat is mijn mening.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 31 mei 2017 21:34]

Ik ruik helpdesk ervaring bij u ;) ?
Haha nee, gelukkig niet, maar ik heb genoeg klanten waarbij de helpdesk de meest vreemde zaken naar 2e en 3e lijns sturen die er dan geen touw aan vast kunnen knopen. Blijkt dan weer een of ander stuk gimmick hardware te zijn wat het probleem is, maar de klant bleek dan vast te houden aan de marketing want het zou toch echt 'heel goed' moeten zijn.

Vergelijkbare dingen met iets simpels als netwerkkabels gehad. Mensen die dan bijvoorbeeld die platte kabel die Sonos bij de bridge levert, die kan niet zo veel hebben, maar om dat ie plat is en lekker oprolt nemen mensen hem dan mee met een laptop voor dagelijks in en uitpluggen. Dat levert natuurlijk in no-time een kabelbreuk op, wat eerst niet zo duidelijk is, want als je geluk hebt gaat een ader of aderpaar voor 1Gbit stuk, en dan kan je nog prima full-duplex op 100Mbit werken. Dat is nog steeds sneller dan de meeste consumenten netwerken qua internet, dus wordt het niet opgemerkt. Maar dan heb je opeens een NAS die je wil gebruiken, en dan gaat alles sloom. Resultaat: de NAS fabrikant wordt gebeld want hun NAS zou stuk zijn, want "internet werkt wel". Probeer dan maar eens over de telefoonlijn uit te leggen dat die 'premium' platte ethernet kabel van Sonos die na een half uur debuggen boven water komt eigenlijk niet heel geschikt is voor het beoogde doel...
Aangezien dat een moederbord met killer chip een vereiste is en wetende dat dit vrijwel altijd gamingborden zijn, ligt het voor de hand dat Gigabyte haar bedoeling hier is om ultra lage latencies te bereiken en om direct op internet aan te kunnen sluiten... zonder tussenliggende (evt. vertragende) hardware. Kortom voor de diehard gamer dus.
Het zal vast geen routervervanger worden of bedoeld zijn voor Henk en Ingrid, ik denk persoonlijk dat het zelfs maar een heeeel kleine nichemarkt is voor enthousiasts. Wel apart dat velen over dit insteekkaartje negatief doen en niet verder denken over de potentiële doelgroep vanwege de genoemde vereisten in het artikel. :)
Maakt dus geen zak uit. De router is qua locatie dan wel 'in' de PC, maar het is gewoon een zelfstandig embedded systeem. Een routerchip op een PCB met een switchchip die naar een ethernet chip gaat en die weer naar de PCIe bus gaat. De kaart wordt als netwerkkaart gezien en is intern dus op de router aangesloten.

Killer zelf maakt ook geen zak uit, het is een standaard chip, maar dan met firmware die meer fout dan goed doet en met OS software die op papier verschil maakt maar in de realiteit niet.
Haha van killer ben ik ook niet per se fan van, maar daar gaat het hier niet over. Gigabyte kan dit best prima zo hebben bedacht, terwijl men (niet jij alleen) hier reageert alsof het overduidelijk voor Henk en Ingrid bedoeld is. Dat was mijn punt. Marketingtechnisch en zelfs in praktijk voor de echte enthousiast kan het best prima werken. Ook al is de winst maar 1%, waar we hier blijkbaar over vallen, voor Gigabyte en de koper is dat meestal het enige wat telt.

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 31 mei 2017 23:03]

Ik heb een simulatienetwerk dat dual-NAT over 70 meter CAT5e gaat.

Dat is dus vanaf CPE (modem) -- ethernet -- switch -- ethernet -- gateway -- ethernet -- switch -- computer -- netback/netfront -- vm. Latency in totaal: 1ms.

Ik denk dat iedereen dat wel heeft als hij/zij z'n standaardgateway nu zou pingen, of z'n modem mocht ie niet direct aan de gateway van de laatste NAT engine zitten.

Het maakt echt geen zak uit hoe lang de draadjes in je thuisnetwerk zijn, hoeveel connectoren er zijn of dat je 1 of 2 apparaten tussen je pc en 'het internet' hebt zitten.

De echte latency zit tussen je CPE en de internet exchange. Dat is vaak een omzetting van switched networking naar circuit networking en weer terug, of een omzetting van optisch naar elektrisch en weer terug, of van RF naar frames.

Neem bijvoorbeeld tweakers.net, dat is voor mij 7 hops hier vandaan met een latency van ~6ms. Er is niks, maar dan ook daadwerkelijk niks wat ik hier kan doen om dat nog lager te krijgen. De eerste hop op het 'echte' internet is voor mij 195.190.228.21 wat waarschijnlijk een interne gateway van KPN is. Dat is altijd tussen de 3ms en 5ms in mijn geval, ongeacht waar ik een MTR naartoe doe. Google.com is bijvoorbeeld ~6.5ms, ook weer de eerste paar ms naar KPN's gateway.

Mijn netwerk is niet extreem duur, snel of speciaal, als ik gewoon op een "normale" manier een netwerkkabel gebruik om een computer rechtstreeks op het modem aan te sluiten heb ik exact dezelfde ping. Met andere woorden: tenzij je netwerk uit aluminiumfolie en kauwgom bestaat is de kans klein dat een speciale 'router voor in een PCIe slot' ook maar iets gaat helpen. Dikke kans dat ie zelfs een of twee ms latency toevoegt om dat het waarschijnlijk weer om een brakke embedded MIPS of ARM CPU gaat met minimaal RAM en ROM en een zwaar outdated OS dat na 1 jaar geen updates meer krijgt.
Ik zie hier niet helemaal de toegevoegde waarde van in, kan iemand een concreet voorbeeld geven waarom dit nuttig is? Immers zitten er maar 3 poorten op. 1 zal je WAN sowieso zijn, dus dan heb je nog 2 poorten.
Als je thuis een fileserver hebt kan je die naast fileserver ook als router laten werken. Heb je geen losse router meer nodig. En als je die bak toch al aan hebt staan...
Maar zoveel poorten is toch onnodig daar zijn switches voor. Die 3 poorten kan je mooi voor WAN LAN VOIP ofzo gebruiken. Of 2 verschillende LAN netwerken (als je iets wel testen of idk)
Met dit ding weet je denk zeker dat je game pc altijd voorrang heeft op je internetverbinding.

Geen hoge ping als iemand zo nodig moet gaan torrenten :)
Ze hebben wel weer een niche markt gevonden zeg. Leuk voor de enthousiasteling/gamer, maar voor de gemiddelde mens is dit totaal niet interessant.

De prijs is nog niet bekend, maar de chipset kennende zal het een stuk duurder worden dan bijvoorbeeld een uitstekende router zoals een Ubiquiti EdgeRouter.

De meeste mensen hebben ADSL, dus een experiabox, of ze hebben kabel, en een modem met meestal verplicht een router ingebouwd zitten, of glasvezel en een Experiabox.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 31 mei 2017 19:09]

Ze hebben wel weer een niche markt gevonden zeg. Leuk voor de enthousiasteling/gamer, maar voor de gemiddelde mens is dit totaal niet interessant.
En daarom vind je dit nieuws hier en niet in de Volkskrant. Voldoende enthousiastelingen wereldwijd voor een dergelijke netwerkkaart. Ik zou er bijvoorbeeld graag een hebben voor mijn wat complexe netwerkomgeving met drie verschillende internet connecties.
Ik doe veel met complexe netwerkomgevingen, vmware serverparken etc, maar een nuttig doel voor een dergelijke router in de PC ipv. de meterkast kan ik niet bedenken, zelfs niet voor testlabs, want daar heb je vele softwareoplossingen voor die uitgebreider zijn.

Zal wel aan mij liggen ;) ik wordt oud :P

[Reactie gewijzigd door Fairy op 31 mei 2017 20:32]