Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gigabyte introduceert compacte Brix-desktop met GTX 1080

Door , 89 reacties

Gigabyte heeft een desktop-pc in zijn Brix-lijn van compacte systemen uitgebracht die met een Nvidia GeForce GTX 1080 en 1070 beschikbaar komt. De fabrikant heeft de opvallend vormgegeven behuizing verder van een Intel Core i7-6700K voorzien.

Gigabyte heeft twee versies van de GB-GZ1DTi7 op zijn Aziatische site staan: een met GTX 1080 en een met GTX 1070. De overige specificaties zijn gelijk. Het systeem heeft een inhoud van tien liter en afmetingen van 276x384x128mm. De kaarten zitten verticaal in het systeem met de aansluitingen aan de onderkant. Hier is ruimte om de kabels naar de zijkant te leiden en ook zitten de audio- en stroomaansluiting hier, evenals de gigabit-ethernetpoort.

Bovenop zitten twee klepjes die open gezet kunnen worden voor de airflow. Aan de bovenkant is ook led-verlichting geplaatst, die de gebruiker in allerlei kleuren kan instellen. De processor is de Core i7-6700K van Intels Skylake-generatie en er is plek voor twee ddr4-sodimms en twee 2,5"-opslagschijven met sata600-interface. Standaard levert het bedrijf het model met een 1TB-schijf, aangevuld met een m2-ssd van 240GB.

In de zijkant zijn drie usb 3.0-poorten, een usb 3.1 gen2-interface en een usb-c-poort met Thunderbolt 3-ondersteuning verwerkt. In het frontpaneel zijn nog eens twee usb 3.0-poorten en audio-aansluitingen aanwezig. Gigabyte brengt de twee desktop-pc's voor gamers in een gelimiteerd aantal landen uit, waar Europese landen niet bij lijken te zijn. Of de fabrikant de desktops op een later moment nog naar Europa gaat brengen, is niet bekend. Eerdere Brix-modellen kwamen eerst in Azië uit voordat de fabrikant ze uitbracht in Europa.

 

Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27 december 2016 11:00

89 reacties

Linkedin Google+

Reacties (89)

Wijzig sortering
Het heeft iets weg van de playstation 2/3 behuizing. Vooral de PS3 big behuizing.
Inderdaad, het heeft alleen nog een platte onderkant nodig.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 27 december 2016 13:51]

De 3 kan ik er enigzins in zien, maar de PS2 lijkt er helemaal niet op. Dat was een stapeltje rechthoeken met ribbels erin.
Leuk dat ze zo'n dikke configuratie samenstellen, maar ik vind het ontwerp echt godsgruwelijk lelijk. Zo beperk je de doelgroep mijns inziens wel erg.
Dit product is juist ook niet bedoeld voor de massa, dus dit lijkt me een bewuste keuze van Gigabyte. Overigens heb je dit altijd wel met custom designs; je vindt het of prachtig of foeilelijk.
/edit: Merk aangepast 8)7

[Reactie gewijzigd door Soeski op 27 december 2016 11:33]

dus dit lijkt me een bewuste keuze van MSI.
Denk dat je gigabyte bedoeld ;)
MSI heeft er ook zo eentje in de stal staan, MSI Vortex voor de mensen die zoiets wel zien zitten en waar deze wel tekoop is in Europa.
Hij is voor gamers maar ook daar beperk je de groep, net als de massa hebben gamers ook een eigen smaak. Bied gigabyte ook nog een "neutrale" versie met een 1080 aan? Zo niet dan vind ik het niet slim. Je beperkt je doelgroep altijd met zeer uitgesproken ontwerp, wie de doelgroep ook mag zijn.
Gaaf, wat kost zo'n ding? Leuk voor bij de tv, ontwerp van de brix is over het algemeen wel heel leuk.
Leuk voor bij de tv? Je doet net of dit een goedkoop mediaspelertje is. :9
Xbox-controllertje eraan en Steam Home auto-starten en je hebt feitelijk een console. Ik heb dit zelf ook gedaan na m'n operatie vorig jaar, desktop de woonkamer in slepen en spelen met een controller. (kon mijn rechterarm niet bewegen, dus niet muizen, maar wel op knoppen drukken met mijn duim)
Dat snap ik, maar een PS4 kost 222 euro, dit ding vele malen meer.
Een PS4 heeft een kleinere library aan games, slechtere graphics, lagere framerate, erg lange laadtijden tegenover een SSD etc. Met een PS4 kun je voor een redelijke lage prijs redelijk mooi gamen als je op afstand zit van het beeld en wat dingen door de vingers kan zien. Een PS4 kan niet opboksen tegen een degelijke game PC. Je krijgt waar je voor betaald.
Ja, dat snap ik allemaal, ik reageer alleen maar op de opmerking van AeoN909. Ik wil daarmee zeggen dat je een dergelijke systeempje niet zomaar even voor de leuk aanschaft aangezien de prijs ongetwijfeld boven de 1000 euro zal liggen.
Je doet net alsof we het hier over wereldschokkende bedragen hebben. Ik wil niet al te wereldvreemd doen maar voor grote delen van de bevolking is dit inderdaad leuk voor erbij.
Als 900 euro niet wereldschokkend is voor een mobiele telefoon dan is 2000-3000 euro toch ook niet wereldschokkend voor een computer waar je op kunt gamen (de nieuwste spellen met goede graphics en resolutie) én ook nog eens prima productief kunt zijn?

Wanneer ik thuis ben zit ik achter mijn PC. Ik kijk geen TV en boeken lees ik vanaf mn computerscherm dus tja, ik geef zonder schaamte duizenden euro's uit aan mijn PC. Vinden sommige mensen raar.. maar als je ze dan vraagt hoeveel geld zij aan hun hobbies en vrijetijdsbesteding uitgeven dan vinden ze dat die vergelijking niet op gaat. 8)7
Mooi is dat ja, en dan nog de opmerking in de trant van "met eentje van 500 euro kan je toch ook internetten"? Maar als ik terug zeg "met eentje van 500 euro kan je toch ook rijden?" (is gek van auto's en geeft elk jaar veel meer uit om dat ding te "tunen" dan ik aan die PC die er jaren gaat staan), dan moet ik niet zo bijdehand zijn :')

GTX 1080 voor aan een TV is wel zonde overigens, zoder DisplayPort komt die kaart niet goed tot z'n recht.
Zeg ik dat het wereldschokkend is? Maar ik ken niemand met een GTX 1080 voor de leuk, zodat die af en toe een game spelen op de televisie. Dit systeem zal rond de 1250 - 1500 euro gaan kosten, maar blijkbaar leg jij dat voor alles neer wat leuk is. _/-\o_
Uhm ja, geen kinderen en twee "goede" banen hebben helpt natuurlijk maar ik leg prima tot 2,5k neer voor iets dat ik leuk vind. Let wel, het is niet alsof 2500,- wisselgeld voor ons is, maar voor een hobby is dat absoluut een bespreekbaar bedrag.
Je mag mij wel adopteren ;)
Heb even je profiel bekeken, een Tweaker met ervaring zoals jij haalt mij binnen no time in :) No worries.
Tja dat is het natuurlijk.

Mijn oom en tante werken allebei (hebben eigen luxe leren kleding zaak) en geen kinderen. Wonen niet in een erg groot huis (wel vrijstaand) maar kopen dus wel elke paar jaar nieuwe racemotoren omdat ze beiden graag motor rijden en mijn oom heeft een strak zwarte amerikaanse auto met prachtige velgen, leren racestoelen en een HEMI blok erin. De TV die in de woonkamer staat is wel al 10 jaar oud of zo... :P

Iedereen heeft zo z'n hobbies en daar is echt niks mis mee mijns inziens. De een koopt dure gadgets, de ander woont in een groot huis, de ander gaat elk jaar 2 of 3x op reis naar exotische landen en weer een ander gaat elk weekend uitgebreid stappen met vrienden en zuipt/feest zich helemaal dol. Allemaal prachtig, zolang je maar van je geld geniet. :)
Nee, inderdaad. Dit is voor mensen die wat hoger inkomen hebben. Ik heb het zelf opgelost door een PC van 800-900 euro te hebben die ik buiten de woonkamer heb staan om gewoon met de muis enzo op te werken, en een klein mediacenter met een Celeron als streamer te gebruiken voor Steam. Met een bekabeld gigabit-netwerk gaat dit ook prima.
Als je wil gamen op 1080p, dan ben je rond de 600 euro kwijt. Een hogere resolutie is in de woonkamer al snel niet nuttig. Heb momenteel de grootste tv van mijn vrienden kring (binnenkort wordt ik wel weer ingehaald hoop ik), maar vanaf je bank zie je echt het verschil tussen full hd en 4k niet.

Met een pc van rond de 600 euro heb je echter wel beter beeld en framerates dan een xbox of ps4, zelfs als die wel 4k doen (meer details, etc).

in het forum staan verschillende itx builds die voldoen, mocht je iets zoeken. die van mij komt daar ook uit, maar was eerlijk gezegd tegen de 900 euro aan.
Ach heb ook van mijn Mini Media PC een Mini Media/Console PC gemaakt, heb een tijdje terug een KFA2 GTX950 OC 2GB LOW PROFILE in gedaan, en heb net de Steam controller besteld, was weer in de aanbieding op Steam.

En kan ik heerlijk op de bank Platform en strategie spellen spelen, en mijn hele computer is nog kleiner dan een Xbox One en sneller :-)

Zit een Intel Core i3 4130T in met 8GB RAM, en 120GB SSD en 1TB 2'5" HD.

De GeForce GTX 950 Low Profile ga ik vervangen met de GeForce GTX 1050Ti later een keer, en mijn CPU misschien.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 27 december 2016 19:45]

Mooie build, welke behuizing heb je eigenlijk genomen om kleiner dan een xbox one uit te komen?
Ik ben gegaan toen voor de Inter-Tech Mini ITX-E-i7 Black, maar die zijn niet meer te koop ;(

Maar er is er nog een wel te koop bij Amazon.co.uk.

Echt een aanrader die kast, daar past een Low Profile dual slot grafische kaart, en dat allemaal in 95mm bij 245mm bij 236mm.

Een Xbox One is 79mm bij 333mm bij 274.

http://www.gamekings.tv/n...en-kinect-2-zijn-onthuld/

Maar misschien is de Silverstone Milo ML06 wel handig, is maar 2cm breder dan een Xbox One, en wel 7cm minder diep, en maar 2cm hoger, en plus punt is er gaat een SFX voeding in.

https://www.youtube.com/watch?v=KhK1-DXgmIw

En een van de beste is de Fractal Design Node 202, is maar 4,4cm langer en 5cm dieper en net zo hoog (diep) als de Xbox One, maar kan wel grafische kaarten in tot 310mm, elk lengte grafische kaart past er in, en er gaat een SFX voeding in, alleen is hij voor een grote gedeelte van plastic, wat ik vreselijk lelijk vind.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 28 december 2016 01:52]

Een PS4 heeft wel het voordeel dat het altijd gezeikloos werkt. Spel erin of downloaden en gaan.

Het gross van de PC games is NIET met een controller te spelen, en ik betwijfel ten zeerste of mensen er op zitten te wachten voor 9 van de 10 games een Xpadder of Joy2key profiel op te bouwen.

Als je het op controller compatible games houdt, de enige reden dat PC wint is omdat er 20 jaar aan games op te spelen is, anders wint de PS of Xbox het gewoon als het om de bankhanggames aankomt. Het gaat de goede kant op en meer en meer PC games krijgen native controller support, maar het is te vaak nog huilen met de pet op. Volgens mij is GTA5 zo'n beetje de enige titel op de PC ooit die controller support goed heeft aangepakt.

Dan komt de hardware compatibiliteit nog om de hoek krijgen, niet elk spel werkt 100% vloeiend, genoeg games die op de beste hardware, net zo ruk draaien als op mid-end hardware en dat kan vaak komen door de combinatie aan hardware, een driver, een rot stukje software...

[Reactie gewijzigd door batjes op 27 december 2016 15:52]

Je hebt echt erg weinig games op de PC gespeeld in de laatste 7-8 jaar als je met droge ogen kunt beweren dat controller support niet dik in orde is.....

Genoeg aan te merken op (shabby) ports, maar de xbox controller werkt bij vrijwel elk spel.
Gewoon simpel, Civ, speelt heerlijk met controller, geen support. Nu heeft bv Tropico 5 wel controller support, maar dat is een uitzondering in dat soort games. Veel AAA titels hebben het wel, maar genoeg ook niet. En GTA5 is de enige die joypad spelers tegen over joypad speler matched. Bij de rest wordt je gewoon de groep in gegooid. Waarbij je door een joypad te gebruiken, jezelf als het ware verkreupeld. BF is niet te doen met een joypad, dat verlies je geheid tegen over keybo/muis spelers.

Tevens bij veel spellen blijf je een keyboard nodig hebben.

Ik heb ondertussen een enorme lading aan profielen voor Xpadder omdat een groot deel van de games nauwelijks tot geen controller support heeft.

Het gaat zeker de goede kant op, maar vooralsnog, mis ik in een boel games nog fatsoenlijke joypad support. Er zijn maar weinig games die je lekker uitgezakt op de bank kan spelen, en die er wel zijn, zijn doorgaans console ports/crossplatform games.
Nou.. Volgens mij was er toch een heel gezeik met Sony die maandenlang gekut heeft gehad door hacks en andere ongein.

Overigens is het meeste te spelen met een controller. Xinput is tegenwoordig op 9/10 games beschikbaar. De games die het niet hebben, lenen zich waarschijnlijk gewoon niet voor controllers (C&C oid)

Fallout 4, Bioshock Infinite, Bastion, Dishonored, Fallout New Vegas, Dark Souls series, Limbo, Skyrim, Firewatch, Portal series, Rivals of Aether, Alan Wake... kan wel even doorgaan, maar deze games werken perfect als ik de Xbox360 controller inplug. Alle knopjes in-game transformeren en het werkt gewoon out of the box.

Ook PS4 heeft games die niet "vloeiend" draaien. FFXV dropt ook op momenten onder de 30FPS als je de camera draait en past wat nare zichtbare technieken toe die reflecties e.d. uitschakelen in de hoek van de camera (kijk in dat resort na Hammerhead maar eens over het water, dan zie je aan beide kanten een grote driehoek die geavanceerde effecten in dat stukje uitzet, omdat je focus daar niet vaak ligt. Evenals ontbrekende schaduwen, geen anti-aliasing etc. etc.
Dan breng je het nog netjes. Console gaming is voor plebs / niet voor de grafische hoertjes bedoeld :) FF15 vind ik (25u erin) een geweldige game maar de graphics en framerate zijn om zum kotsen.

Wel vind ik het prettig om mijzelf voor de verandering niet te moeten irriteren aan micro stutters en framedrops. Iets wat ik op de pc als gamebrekend vervelend ervaar. De gedachte van, ik heb een 1070GTX en een i7 dit zou niet mogen en dan is mijn plezier meteen goed verknalt.

[Reactie gewijzigd door ReRichard op 27 december 2016 16:46]

Je houd jezelf voor de gek op die manier, dat is al lang niet meer.
Hm, controller werkt tegenwoordig echt wel vaak in games hoor. Vroeger moest je inderdaad met van die extra programma's zitten kloten.

Wat je zegt over games die crap draaien op eender welke hardware komt inderdaad wel voor. Dat zal bij consoles niet echt het geval zijn.
Beetje een nieuwe trend, er zijn best veel mensen die tegenwoordig een gamepc in de woonkamer hebben ipv een xbox of playstation, heb zelf eentje staan met een 1070. hogere resolutie en goedkopere games (vooral die laatste was voor mij doorslaggevend).

Word gebruikt voor games, kodi (films en muziek), eigenlijk alles wat je maar kan verzinnen (lees installeren).

P.s. Inderdaad een leuk ding, maar zou hem niet bij mijn tv willen hebben staan mbt design... krijg mijn ega ook niet zover trouwens ;)

[Reactie gewijzigd door 2green op 27 december 2016 11:32]

Deze vind ik persoonlijk mooier en minder Asia-Style.
https://www.zotac.com/us/...-year-anniversary-edition
Die ziet er zeker mooier uit!

Ben zelf trouwens meer van de game-console modellen, maar deze ziet er ook niet verkeerd uit.
Hoezo lekker gamen op de tv heerlijk, gebruik nu de PS en een mediaspeler leuke vervanging dit
Mooie multimedia-pc om Kodi op te draaien, ben je in 1x klaar voor alles... :D
Rond de ¤2000.-
Zou ook op het buro niet verkeerd staan. :)
Met deze specs. zou je toch echt minstens 5 jaar moeten halen. Zelfs de meeste games kunnen nog prima uit te voeten met CPU's van voor de Intel rename naar i's.
Je hebt toch echt performance-verlies in nieuwe, high-end games als je nog met een Core2Duo o.i.d. komt aanzetten.
Sterker nog mijn Q6600 draait nog spelletjes prima
Ik noemde die serie processoren ook niet. Overigens heb je daar ook vrij veel performance-verlies. Wellicht kun je ermee leven of compenseert je overige hardware ervoor, maar je zou meer bereiken door er een i5 in te proppen.

Bijvoorbeeld hier goed te zien, en dat is een nogal oude i5 die ze naast de Q6600 zetten.
http://www.anandtech.com/bench/Product/49?vs=288
Scheeld iets, gelukkig heb ik nog een I5 2400 en I7 4820K al is die voor internet gebruik.
ja klopt een vriend van mij heeft ook nog een q6600 ik geloof dat het een van de eerste quadcore processors was.
Mijn vriend heeft die bak ook nog draaien een andere computer was niet nodig,omdat die processor zwaar genoeg was om wat aplicaties te draaien en soms spelletjes.
Ik had tot vorig jaar een Q9650 met een HD7970... kon écht alles op hoge instellingen draaien! :)

Maar nu heb ik een Zbox, aan de tv gehangen.. draadloos toetsenbordje erbij en hij doet het. Maar ik zo toch liever iets willen met iets meer pit en toch ongeveer net zo compact. En daar komen er steeds meer van op de markt deze tijd ;)
Netjes, heb die i5 in een H frame mini ook best compact.
Zit alleen te denken hoe ik de videokaart erin krijg.
Ik weet nog dat ik juist moest upgraden vanaf core2duo dankzij black ops1.
Echt geen 5 jaar. Niet als je alles op het hoogst wilt spelen.
de CPU makkelijk de GPU misschien niet maar als je er een 1080 in gooit gaat die toch zeker 2+ jaar mee.
Als je de videokaart kan upgraden is het echt wel een leuk systeem dat jaren meegaat.
Ik vind het vooral absurd hoe traag de CPU progress is de laatste jaren.
De sprongen vroeger toen ik van men Pentium 2 350mhz naar men Pentium 3 500mhz ging waren gigantisch.

Ik was van plan men systeem te upgraden, heb men originele videokaart vorig jaar (wss al iets langer) vervangen door een R290 en draai alles nog steeds perfect met een i2600k wat ondertussen een CPU van 5 jaar oud is.

Begon in BF1 last te hebben van random framedrops, men i2600k met men waterblok dan maar naar 5,05Ghz geknald en alles draait nu weer als een trein op ultra. Zak nauwelijks is onder de 80fps. Zelfs zonder OC kon men systeem echt nog heel goed mee met de nieuwste triple A titels.
Ligt ook sterk aan de gebruikte resolutie ;)
Theoretisch gezien zouden verticale kaarten waarbij de airflow uit de kaart naar boven gaat koeler moeten blijven, al vraag ik me wel af hoe groot het verschil is. :P
Interessante case. De vraag is natuurlijk:
Is de koeling voldoende om de CPU/GPU te laten draaien op vergelijkbare prestaties als ATX of ruime ITX kasten.
Want als dat aanzienlijk lager ligt, kan je beter een custom build doen en deze weg werken in een kast ergens.
Zeker en vast. Gelijknamige prestaties als normale desktop is al eerder behaald bij laptops dus deze oplossing werkt daar ook (nu de prijs nog). Zie:

https://m.youtube.com/watch?v=NC2blnl0WTE

[Reactie gewijzigd door Gavriil op 28 december 2016 10:48]

ik hou wel van aparte ontwerpen, dat is alleen maar prima, er zijn zoveeel zwarte rechthoekige bakken. Maar deze heeft wel een erge plastic uitstraling, soort van kijkshop straal kacheltje. Ben ook benieuwd naar de herrie.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 27 december 2016 11:23]

Gaaf ding, maar bovenop de ventilators zit gelijk een klep van de kast.
Gaat dit niet heel veel herrie geven?

Wel bruut zulke specs in zo'n kleine behuizing.
Met 10 liter vergelijkbaar kwa grootte met de Fractal design node 202 case, die ik er persoonlijk een stuk beter uit vind zien. Ik vermoed ook dat deze gigabyte een stuk prijziger gaat zijn, in vergelijk met een zelf gebouwd systeem. Maar ik moet zeggen dit is wel een leuke compacte kant en klaar oplossing voor mensen die niet zelf een systeem willen bouwen.
Was er niet laatst een soort gelijk product dat in een doosje ter grootte van een gemiddelde set-op box was gepropt. Met deze afmetingen kun je net zo goed zelf een ITX systeem bouwen, kun je zelf de case en onderdelen uitzoeken.
Lekker gamen met een 2,5 inch HDD, die waarschijnlijk op 5400 toeren draait.
Ze konden de kast beter gewoon helemaal zwart doen zonder die lelijke groene/gele roosters.
vervang je hem voor een ssd :)
gewoon twee extra ssd's erbij stoppen! dan is het wel een leuk ding.
Ben ook wel benieuwd naar de temperatuur van alle componenten.
Zal wel lekker warm worden
Er zit toch ook een 240 GB SSD in volgens het artikel. En los daarvan, je kan prima gamen op een 5400 toeren schijf, laden zal alleen wat langer duren.
Je hebt 2.5" ook gewoon in 7200RPM edities. En de meeste mensen zouden hun games gewoon op een SSD zetten.
Je weet dat de moderne schijven die traag draaien meer data doorvoeren dan 10k schijven van 3a4 jaar geleden.
Maar de access times zijn nog steeds ruk..
Wat haalt een 2.5" 5400rpm HDD tegenwoordig eigenlijk (best en worst-case)?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 27 december 2016 12:38]

2.5"" hdd's zijn ook een stuk stiller dan de grotere variant vaak.. Ik heb ook een 2.5 in me pc zitten, functioneerd prima voor tijdelijke media opslag.
Grootte 3,5 inch schijven draaien niet veel hoger, meestal nog lager.

Gamen doe je lekker op de SSD die erin zit. De ander is voor opslag.