Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 132 reacties

LG heeft de PJ9 onthuld, een draagbare speaker die kan zweven op een houder. Zodra de accu van de kleine speaker leegraakt, daalt deze automatisch in de houder van zijn Levitation Station, om draadloos te laden.

De speaker is gebundeld met een Levitation Station. De gebruiker kan bij thuiskomst de speaker in de houder zetten, waar deze in zweeft dankzij elektromagneten. In het Levitation Station is een subwoofer verwerkt en ook dient de houder als lader voor de speaker. Als de speaker bij een lage accucapaciteit daalt om te laden, stopt de muziek daarbij niet.

De PJ9 is een kleine omnidirectionele speaker die waterbestendig is volgens de ipx7-classificatie, wat inhoudt dat deze tegen regen en sneeuw en onderdompelen in water tot maximaal 1 meter diepte kan. Met zijn accu kan de speaker het volgens LG tien uur volhouden en de accessoire kan met twee bluetooth-apparaten tegelijk verbinding maken. Meer details, zoals de prijs en verschijningsdatum, maakt LG tijdens de CES-beurs bekend, die begin januari in Las Vegas plaatsvindt.

LG PJ9

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (132)

En wat is dan het nut van het zweven?
In theorie isoleer je de speaker er mee van andere elementen die kunnen gaan resoneren. Je kunt er dus nare vibraties mee voorkomen op een behoorlijk effectieve manier. Ik vermoed dat het in dit geval meer een gimmick is dan het eerste.
Helaas heeft de behuizing ook geen hou-vast waardoor de resonantie van de behuizing een grote factor zal zijn. De conus wordt bewogen ten opzichte van de behuizing. Door de massa en demping van de behuizing zo hoog mogelijk te maken trilt normaal gesproken (vrijwel) alleen de conus. Wat je nu krijgt is een spel van traagheid; wordt er veel energie uitgeoefend op de conus, dan zal door zijn traagheid de behuizing ook gaan trillen.
Maar is het niet zo dat het magnetische veld de werking van de speaker beÔnvloed? Al is het maar minimaal.
Als de speaker in een kooi van Faraday zit niet (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday).
Kooi moet geaard zijn wil het volledig effectief zijn. Gezien het zweeft, kan die dus niet geaard zijn.
De faraday kooi in het begin van dit filmje doet zijn werk ongeaard ;-) Faraday Cage
Maar ja, dan zweeft ie ook niet meer. Of je moet de basis ook in die kooi zetten, maar ja. Dan heeft de kooi geen nut.
Een kooi van faraday werkt alleen tegen elektrische velden, niet tegen (al dan niet) fluctuerende magnetische velden.
Dat is nogal een stelling zeg!
Als dit waar was, zou al onze elektronica interfereren met elkaar (op 'korte' afstand van elkaar). Nee, we maken dankbaar gebruik van het Faraday cage principe. Ken je bijvoorbeeld EMC-ruimtes om EM-compatibiliteit te meten? Die zijn vaak (bijna) volledig 'stralingsdicht', om invloeden van buitenaf buiten te sluiten.
Toch is zijn stelling correct. 'k Begrijp de down votes niet ? Plus 1 of plus 2 is meer op zijn plaats
EMC metingen, radiated emmisions in elk geval, die die met antennes gemeten worden dus, beginnen maar bij 10-30MHz. Voor een kooi van Faraday heb je enkel een goede geleider nodig (zoals de messing en aluminium in volgend filmpje) voor een goede magnetische afscherming heb je het juiste materiaal nodig dat niet alleen elektrisch goed geleidt maar ook magnetisch (hoge magnetische permeabiliteit).
Metaalkeuze ter behoeve van afscherming laagfrequente magnetische velden

[Reactie gewijzigd door lapps op 27 december 2016 17:51]

Ik begrijp je punt niet helemaal.
Je zelfgeplaatste filmpje laat zelfs zien dat een plaatje metaal al een magnetisch veld kan beinvloeden (dus niet eens een volledige kooi).

Maar bij radiated emissions probeer je inderdaad het door je DUT (device under test) uitgestraalde EM veld op te pikken met een antenne. Het is van fundamenteel belang dat je meetkooi volledig is afgeschermd (voor EM-velden->kooi van Faraday) om invloeden van buitenaf af te weren.
Anders zou je meetantenne bijvoorbeeld onterecht hogere emissies meten , zogenaamd uitgestraald door het apparaat.

[Reactie gewijzigd door legacio op 27 december 2016 18:18]

Hij heeft wel een punt hoor.

Dat metaal is vrij speciaal en heet mu-metaal. Het word gebruikt voor afscherming van magnetische velden die meestal niet worden opgewekt door electriciteit maar door permanente magneten.. Indien je bijvoorbeeld sterke neodumium magneten wilt versturen moeten ze in mu-metaal worden verpakt.

Niet voor zo'n knoopcel grote maar de grote jongens

Ontopic: leuke gadget maar het nut ontgaat mij (behalve voor de fun dus) De kans dat dit beter klinkt als een traditionele luidspreker lijkt me gering.

[Reactie gewijzigd door Indoubt op 27 december 2016 19:48]

Het punt is dat je met om het even welke elektrische geleider een kooiman Faraday kan maken. Die gaat idd de elektrische velden tegenhouden, zelfs statische, maar niet noodzakelijk de statische of laag frequente magnetische velden. Daarvoor heb je een magnetische geleider nodig (materiaal met hoge permeabiliteit). Je stelling over Emc kooien gaat waarschijnlijk niet op want daar bekijken ze radiated pas vanaf 10-30 Mhz afhankelijk van tegen welke standaard wordt getest.
Toch wel, als men een materiaal met hoge magnetische permeabiliteit gebruikt, zoals ook op de genoemde Wikipedia pagina vermeld staat, halverwege de tweede alinea.
Zie ook https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mumetaal
Een zeer ineffectieve manier! Speakers die met hun volledige onderkant op een solide ondergrond staan, produceren 6dB meer in het Laag en Laag-Mid spectrum.

Jou hele theorie is onzin.
Aangezien de behuizing nu niet vastzit gaat deze juist resoneren in tegengestelde richting van de conus.
Misschien worden er 2 luidsprekers gebruikt die gespiegeld opgesteld staan => conussen bewegen in tegenfase en hun bewegende massa's neutraliseren elkaar.
Volgens mij valt dit in de categorie "conversation piece".

Wel mooi dat hij ook oplaad, dat doen die van de concurrentie nog niet (voor zover ik ze gezien heb).
Als ze dat opladen nu eens draadloos hadden gemaakt.
"daalt deze automatisch in de houder van zijn Levitation Station, om draadloos te laden"
Welk deel van draadloos begrijp je niet?
waarom moet hij zakken? ik bedoelde zwevend draadloos opladen.
omdat draadloos laden over een afstand van 5cm best een groot vermogens verlies geeft.
Dat lijkt mij niet de bedoeling van ťcht draadloos. Eigenlijk gaat het net zo snel om een kabeltje erin te pluggen lijkt mij.

Dat zweven heeft natuurlijk niet echt nut, maar het ziet er wel vet uit :P
Draadloos is dan ook een beetje de verkeerde term, sure, het is zonder een draad, maar niet bruikbaar op dezelfde afstanden als met draad.

Contactloos (alhoewel het er nog steeds dicht op, zo niet tegenaan zit) of stekkerloos zou een logischere term zijn.
Ik denk niet dat dat het probleem is. Als je over die afstand draadloos wil laden moet je gewoon een sterker magnetisch veld maken en die zal denk ik te veel invloed hebben op de speaker.
Het ziet er natuurlijk super gaaf uit, maar verder dan dat kom ik ook niet..
Niet alles hoeft nut te hebben. Als alles nut moet hebben wordt het erg saai in de wereld. Wat is het nut van bier? Van Kerst? Van televisieprogramma's?
Naast nut, is het ook gewoon lekker futuristisch een voor veel mensen dus tof.
Ik stel voor dat ze deze weggeven bij een mobiel abonnement van een bepaalde aanbieder:
"Niet omdat het moet, maar omdat het kan."

Verder ontgaat mij de toegevoegde waarde ook enigszins.
Dat je gemakkelijk je golfclub kunt gebruiken?
Ik snap de trend van dit soort bluetooth speakers niet. Wat is hier de doelgroep voor ? Voor muziek is het niet geschikt want mono.
Op de kast/tafel met Sublime FM, puur voor een beetje muziek bij het gezelschap.
Het feit dat het in mono is stoort je niet ?
Dat maakt bij achtergrondmuziek niet uit.
Ik stoor me juist vaker aan stereo met dit soort opstellingen, omdat het bedoelt is voor achtergrond muziek zal je regelmatig niet netjes tussen 2 boxxen in zitten, en daarom 1 kanaal altijd beter horen dan een ander. Dan is stereo juist irritant, maak het maar lekker mono, dan maakt het niet uit waar je je in de ruimte begeeft en kan je ook ongelijk aantal boxxen op assymetrische plekken neerzetten.

Voor de mooiste audio ervaring zou je hiernaast dan altijd nog een mooie stereo/surround opstelling kunnen hebben. Maar daar staat de muziek bij mij thuis 90% van de tijd niet voor aan.
Mooi voor op tafel buiten. Of als je een weekendje weg bent in een huisje/hotelkamer.
Mooi voor op tafel buiten
Je kan er misschien het nieuws mee luisteren o.i.d, maar muziek luisteren kan er niet mee. Tenzij je alleen echt hele oude muziek luistert die alleen in mono beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 27 december 2016 14:29]

Ik snap niet in welke wereld het niet geschikt is voor muziek omdat het mono is. Ik heb jarenlang in een auto gereden waar alleen de rechterspeaker het deed. Daar kan je toch ook prima muziek in luisteren.

En bovendien, mono kan echt heel goed klinken! Als je FM ontvangst slecht is schakel je ook terug naar mono. Muziek is dan ook nog prima te beluisteren.

Kortom, ik zie het probleem niet. Ik houd echt van goede geluidskwaliteit, maar als het om een simpele bluetooth speaker gaat die je inzet als je buiten zit of een klein feestje hebt met vrienden dan maakt het echt helemaal niets uit.
Het zal je verbazen hoeveel mensen wel overal geluid willen hebben, maar geen (grote) speakers / versterkers. Precies die mensen vormen de doelgroep van dit soort bluetooth speakertjes. Dat die mensen daarmee veel audiokwaliteit inwisselen weten ze vermoedelijk niet, of boeit ze onvoldoende t.o.v. de voor hen aanwezige voordelen.
Bouw dan een paar fatsoenlijke speakers in een telefoon, daar komt 9 van de 10 keer toch de muziek vandaan, of je streamt het er naar toe, telefoon heb je meestal toch al bij de hand.
Alsjeblieft niet zeg, zo'n apparaat is simpelweg te klein om goede lage tonen te kunnen laten horen, dat geknetter uit de die telefoons van tieners in de bus/trein is al erg genoeg, dat hoef je echt niet te stimuleren. Telefoon is niet bedoelt om je muziek met je directe omgeving te delen, en dat zal voorlopig ook niet veranderen zolang de kwaliteit zo slecht blijft. Sure, in de loop de jaren is de kwaliteit een stuk vooruit gegaan, maar ze kunnen nog steeds geen volume of fatsoenlijke bas frequenties weergeven.
Ik luister thuis weinig muziek en heb geen zin om daar een complete installatie voor neer te zetten. En voor in de tuin is het ook wel handig.
Zullen je buren blij mee zijn ja als je in de tuin je muziek aan zet.
:{

Het nut van dit ding ontgaat me , het staat wel grappig maar verder :?

[Reactie gewijzigd door Metro2002 op 27 december 2016 20:32]

Ik woon in een buurt waar iedereen leeft en laat leven. Dus een muziekje aan in de tuin doet niemand moeilijk over.
Zo'n volksbuurt dus. Prima.
Als hij dan toch door een magnetisch veld zweeft: waarom kan hij dan niet zwevend opladen? Verder zie ik geen nut in het zweven.
Je neemt ook de resonantie weg die je krijgt als een speaker contact zou maken met een ondergrond.
Maar dat het dan vooral nu bij hele dure en goede speakers.
Niet bij zo'n zwevend eitje
Actie = - (min) reactie.
Een speaker verplaatst lucht. Een astronaut kan alleen een voorwerp verplaatsen als hij zich ergens tegen afzet. De buitenzijde van het eitje van LG zal in enige mate zelf heen en weer gaan, waarbij de conus zelf stil blijft staan. Dat klinkt anders dan de bedoeling is. De frequentiekarakteristiek zal afwijken van de originele muziek. Het zweven gaat ten koste van de geluidskwaliteit.

Eens met alle mensen die zeggen dat je dat bij dit ding niet zal horen. Ik reageer dan ook op 'jqv' die aangeeft dat het laten zweven van hoogwaardige luidsprekers een voordeel zou zijn.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 27 december 2016 13:50]

Dit is duur dus puur een gimmick? Het ziet er cool uit, maar verder heb je er geen profijt van?

[edit: typo]

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 27 december 2016 12:53]

Sterker nog... als ik het goed begrijp laadt hij dus alleen maar op als het ding leeg is en zelf besluit te stoppen met zweven? Handig als je net op dat moment het ding mee wou nemen...
dan zal die nog werken, geluid stopt niet als de batt bijna leeg is en deze daalt om te laden ...

die zal dalen en laden maar blijven geluidspelen
de houder moet nog wel stroom hebben om te laten zweven (electromagneet)
Mja, het is me nou niet helemaal duidelijk of de houder ook bedoeld is om mee te nemen. Zoals ik dit artikel lees lijkt dat ding me stationair en neem je alleen het zwevende deel mee. Maar dan ben je dus de Sjaak als hij net leeg gezweefd is als je de deur uit wil.
De massa van het hele ei zal vele malen groter zijn dan die van de conus erin, zodat de beweging ervan maar een fractie zal zijn van die van de conus. Dus dat effect speelt in de uitstraling van het geluid een ondergeschikte rol.
De massa van het hele ei zal vele malen groter zijn dan die van de conus erin, zodat de beweging ervan maar een fractie zal zijn van die van de conus. Dus dat effect speelt in de uitstraling van het geluid een ondergeschikte rol.
Dat is niet erg overtuigend.
1) Het nut van de speaker is niet het laten bewegen van de conus. De conus zet de lucht in beweging.
2) De massa van het ei zal niet al te groot zijn.
3) Een fractie van vervorming is al hoorbaar.

Aan de andere kant... Zulke kleine speakers presteren sowieso al niet.
Bij praktische conusluidsprekers is de zogenaamde equivalente luchtmassa veel kleiner dan de massa van de conus zelf (dit verklaart ook waarom luidsprekers zulke inefficiŽnte omzetters zijn). Dus wat er aan massa beweegt (actie) is voor het allergrootste deel toe te schrijven aan de conus, dat evengoed maar een licht membraantje is, en aan het overige deel van het ei (reactie). Naar verhouding zal de massa van het hele ei veel en veel groter zijn dan die van de conus, deze zal een evenredig kleinere lineaire beweging hebben en dus, ook al is het oppervlak groter, veel minder energie aan de lucht overdragen.

En waar komt volgens jou vervorming vandaan? Als dat ei netjes in elkaar is geschroefd, zodat er niets rammelt, is het te modelleren als een verzameling veren en massa's, in principe een lineair systeem.

[Reactie gewijzigd door Brousant op 27 december 2016 14:29]

Dus als je een klein speakertje in je hand vast houd dan voel je geen trillingen?
Sorry dan had ik het mis.
Het kan best zijn dat je trillingen voelt, maar dat komt doordat die door direct contact met je hand veel beter worden overgedragen dan wanneer de trillingen door de lucht moeten.
Je kunt beter bijna diezelfde redenering andersom gebruiken. Omdat de massa van het ei vele malen groter zal zijn dan die van de lucht, doet een kleine trilling van het ei al afbreuk aan de geluidskwaliteit :)
Tja, haha zal ik maar zeggen.
Maar ook de klankkast :)
Een goede speaker heeft geen klankkast.

Een klankkast resoneert met het geluid (gitaarsnaar, vioolsnaar, andere snaarinstrumenten) mee. Bij een speaker probeer je juist het tegenovergestelde te bewerkstelligen. Namelijk dat er niets anders trilt dan de conus van je luidsprekerchassis.

Je hebt echter speakers die de ondergrond waar ze op staan als conus gebruikt. Hier zou je inderdaad van klankkast kunnen spreken.
Oke, thanks voor de info want dat wist ik klaarblijkelijk niet.
Volgens mij zou de meeste resonantie in de baskast moeten zitten die eronder staat, en die zweeft nou net weer niet ;) .
Je neemt ook de resonantie weg die je krijgt als een speaker contact zou maken met een ondergrond.
Dat zou veel meer nut hebben als de woofer zou zweven.
Nu is het weinig meer dan een energie verbruikende gimmick.
Goede zware poten onder de hoogwaardige speaker, en een dempend materiaal tussen de poot en het oppervlak waar het op rust. Veel beter dan dit soort gimmicky onzin.
Sterker nog: dat zweven maakt de speaker eigen duurder dan nodig is. En dat is jammer want het zweven heeft geen toegevoegde waarde. Ook niet tegen resoneren.
De toegevoegde waarde zal dan ook liggen in het 'coolheidsfactor'. Het ziet er namelijk wel erg vet uit ;-) al vind ik bij deze het design zelf wat ruk zijn er genoeg speakers te vinden online die dit kunstje flikken met een betere look
En misschien voor in de toekomst als er grotere speakers beschikbaar komen tegen resonatie wat erg vervelend kan zijn (voor de buren)

edit: MichaelVink was me voor

[Reactie gewijzigd door technomania op 27 december 2016 11:52]

Ik zie mijn katten er al mee aan de haal gaan.

On-topic: was is het nut van die IP classificatie?
IPX classificatie is nodig omdat de concurrentie dit ook doet.
Nou, nee. De IP classificatie is wettelijk verplicht voor diverse apparaten (http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=581) hier meer info, maar om alles in te kunnen zien zal de norm moeten worden aangeschaft.

De ip classe wordt wel gebruikt als verkooppunt, maar het apparaat moet hieraan wel voldoen, het is dus niet zo van "wat leuk, laten we dat er op zetten"
Op een speaker verplicht? Lijkt me niet.
Dat zeg ik ook niet :
verplicht voor diverse apparaten
Als voorbeeld maar even : https://www.technischeuni...en-verlichting/veiligheid

Dit gaat over verlichting in natte ruimtes, in zone 0, 1 en 2 zijn ip classes verplicht, daarbuiten niet, de gebruikssituatie is dus ook een factor, nu gaat dit over verlichting, en niet over luidsprekers maar het idee is aan te tonen dat er in bepaalde gevallen en voor bepaalde apparaten een IP classificatie verplicht is.
Dat was me duidelijk. Maar mijn punt was juist dat het voor deze speaker niet nodig was vanuit regelgeving maar wel vanuit marketing perspectief. Als je concurrentie meer functies heeft dan jouw gimmick, dan ga je je product niet verkopen.
Een IP classificatie is niet voor alle apparaten verplicht.

Maar zet je deze op een apparaat dan moet deze wel aan de betreffende norm voldoen.
Ik zie mijn katten er al mee aan de haal gaan.
Ja, of de hond... apport speaker!
On-topic: was is het nut van die IP classificatie?
Dat je het apparaat niet als eerste naar binnen hoeft te halen bij een bbq als het gaat onweren (zomer) of sneeuwen (winter).
Als je hond die speaker opvreet hoef je enkel te wachten tot die hem weer uitpoept. doordat deze waterdicht is kan je hem dan weer onder een warme kraan afspoelen en weer terug plaatsen waar die hoort.
Zie nu een zwevende hond voor me waar geluid uitkomt.
Je kunt ze trainen met een plantensproeier. Vinden ze heel vervelend.

Dus proberen ze ernee aan de haal te gaan. Sproeien.
Voordeel door de IPX7-classificatie kan het voor de speaker geen kwaad. En heb je meteen het nut te pakken. 8)7
en dan sproei je jou LG draadloze speaker ook perongelijk nat :p.. POEF :)
Nopes, het gaat nou net over het doel van de IPX kwalificatie: oftewel waarom hij waterdicht is ;)
Ah daarom is ie dus waterdicht :P