Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 150 reacties
Submitter: Zaph

Het Nederlandse bedrijf Ockel heeft binnen een dag het doel van zijn Indiegogo-campagne voor een minicomputer met ingebouwd scherm behaald. Het computertje moet in mei 2017 beschikbaar komen.

Op de computer draait Windows 10 en het systeem is voorzien van een Intel Atom x7-Z8750-soc, 4GB ram en 64GB flashgeheugen. Aan de bovenkant van de behuizing is een 6"-touchscreen ingebouwd met een resolutie van 1920x1080 pixels. De computer is voorzien van een 3000mAh-accu en heeft ondersteuning voor 802.11ac-wifi en bluetooth 4.2.

Het apparaatje heeft diverse aansluitmogelijkheden. Aan de achterkant zijn er, naast de stroomaansluiting, twee usb 3.0-poorten, een usb type-c-poort, hdmi, displayport, een internetaansluiting en een 3,5mm-audioaansluiting. Het systeem is verder voorzien van bewegingssensors, een camera aan de voorkant, een microfoon en speakers. De opslag kan uitgebreid worden met een micro-sd-kaartje.

Het apparaat kan gebruikt worden als tablet en als mini-pc. Als er een scherm op wordt aangesloten, kan het touchscreen dienst doen als invoerapparaat. Ockel geeft aan dat deze functie in samenwerking met Microsoft ontwikkeld is.

Ockel heeft voor de ontwikkeling van de computer een Indiegogo-campagne gestart. Het doel van 100.000 euro was binnen een dag behaald en op moment van schrijven zijn er 247 backers. Volgens de tijdlijn die bij de campagne is geplaatst, wordt de computer in mei 2017 geleverd. De computer moet uiteindelijk 699 dollar gaan kosten, in de Benelux wordt dat 635 euro. Voor vroege Indiegogo-backers van de campagne is de computer nog beperkt beschikbaar voor 499 dollar. Als deze allemaal uitverkocht zijn, is, zolang de campagne nog loopt, de computer voor 549 dollar beschikbaar.

Het Nederlandse bedrijf heeft eerder een succesvolle Indiegogo-campagne gevoerd voor de Sirius B. Dit was een Windows-computer op het formaat van een smartphone. De campagne haalde bijna een half miljoen dollar binnen. De Sirius B is inmiddels verkrijgbaar in webshops.

Update, 17.15: Toegevoegd dat de prijs 635 euro gaat bedragen. Aanvankelijk stond de omrekenprijs met btw bij het artikel, 750 euro, maar de europrijs valt dus lager uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (150)

Is dit niet enorm duur, vergeleken met reeds bestaande mini-intel computers? OK, processor is sterker dan in de meeste Chinese meuk en je krijgt een LCD-tje, maar dan nog....
Zoiets bedoel je?
http://www.pipo-store.com...b-windows-10-mini-pc.html

Is een slag groter, heeft geen batterij maar is wel stuk goedkoper.
Klopt maar ben eerlijk wat kost een accu ?
De intel cpu is iets duurder maar ze willen er straks 750 euro voor hebben. Een prijs die totaal niet realistsich is.

Daarnaast waarom zou je geld geven aan dit soort projecten. Je moet maar afwachten of het gemaakt gaat worden. Het zal sowieso toch in China gemaakt gaan worden. De vraag is dan of ze op tijd leveren of je gewoon 1 jaar moet wachten en in de tussentijd gewoon goedkopere chinees oplossing voorbij ziet komen.
Ja, zie hieronder ook, inderdaad. ;)
Hier dacht ik ook gelijk aan toen ik dit filmpje zag.
Tis niet goedkoop, maar hij kan stukken meer dan een smartphone van ¤750,-. De prijs zal vast wel zakken als er nog meer bedrijven met computers op dit formaat komen. En de NUCs van Intel hebben hele andere functionaliteit; die zijn krachtiger, hebben geen scherm en zijn niet draagbaar. Dus, vergelijken met NUCs (als je die bedoelt) is wel een beetje appels met peren vergelijken, maar ik denk wel dat je dit als een extensie van hetzelfde idee kan zien.
Niet bellen, geen Whatsapp, geen Android/iOS applicaties, niet krachtig genoeg voor PC-applicaties (photoshop, gaming.).... wat het ding wel kan? Ehm..... surfen op t web, via dat gemankeerde Edge. Of zichzelf instandhouden met Windows Updates totdat de SSD van maar liefst 64Gb ook vol zit. Dat is het een dure presse-papier.
Vergelijking met smartphone is krom. Denk eerder aan volwaardige portable PC (inclusief accu en minischerm), dedicated (met scherm) TV videospeler (heeft Video uit en Ethernet) enz. Genoeg zaken te bedenken. En nee, Edge is geen gemankeerde browser meer. Heeft inmiddels mijn voorkeur boven alle andere browsers. Inclusief extensies zoals AdBlockers. En nee, die 64GB gaat niet vollopen. I know, heb hier 2 64GB Windows devices.

[Reactie gewijzigd door Sake op 8 oktober 2016 10:23]

Een laptop kost de helft en heeft dat ook, inclusief een bruikbare hoeveelheid opslag... 64Gb, das amper genoeg voor het OS+alle toekomstige updates+swapfile. En dan wil je er nog software op hebben ook.... mn Dropbox is al groter dan dat zowat.
Chromebooks spreken je tegen ... maar ik vraag me sterk af wie dit gaat kopen voor zon prijs.
ChromeOS is ook maar iets van 1,5GB groot en geen 15 zoals Windows.
Inderdaad appels en peren... Mac OS X is ook niet zo groot als Windows. Bovendien wil ChromeOS alles online hebben en draai je daar geen PC applicaties op.
Lijkt me inderdaad dat bellen/4g een pijnpuntje gaat zijn, maar de meeste mensen die een laptop kopen draaien toch geen Photoshop of games. De meeste mensen willen Office en Outlook draaien en muziek en films kunnen streamen, en liefst in een zo klein mogelijke form factor, en dat zal hier prima mee kunnen.
Koop dan een tablet... groter scherm, vaak goedkoper, en voldoet precies aan wat je zegt 😊
Behalve dan dat tablets niet in je zak passen. Dat lijkt me hier toch duidelijk de meerwaarde. Overigens is er nog helemaal niet zoveel keus voor x86 tablets.
Juist - maar wát is nou de meerwaarde van een x86 terwijl je met 64 GiB opslag praktisch géén storage hebt om PC-software uit te kunnen voeren?
Je kan er gewoon Office op draaien en andere zakelijke software die niet op Android/iOS draait. Dat lijkt me hier de intentie. Daar worden nu vaak nog zakelijke laptops voor gebruikt (die verder ook niet ten volle benut worden). Het geheugen is overigens wel uitbreidbaar.
Office kan ik ook gewoon op m'n iPad / iPhone / Android tablets draaien, incl. Onedrive en alles erop en eraan, gewoon de officiële Microsoft-versies die ook door hen gesupport worden.
Bij mijn weten ondersteunen de iPhone en Android phones alleen de mobiele versie van Office, die overigens wel prima is maar als je er de hele dag mee wil werken zal je denk ik liever de desktop versie hebben. En die toestellen ondersteunen volgens mij maar mondjesmaat externe monitoren, muizen en toetsenborden. Van dat laatste ben ik niet helemaal zeker, maar ik heb werkelijk nog nooit iemand vanaf een Android toestel of iPhone zien werken met een extern toetsenbord, muis en monitor, dus zo heel veel te kiezen is er opdat gebied niet volgens mij. Ik beweer ook nergens dat iedereen die wel eens met Office werkt dit ding moet gaan kopen, maar binnen bedrijven die nu voornamelijk met Windows werken, kan dit best een aantrekkelijke keuze zijn.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 10 oktober 2016 18:34]

Muis niet, monitor en toetsenbord werken prima op een iPad (en Pro).
Ja maar die past niet in je zak.
Wordt Outlook echt nog gebruikt door particulieren?
Hopelijk niet. Maar dit product is ook duidelijk niet op particulieren gericht.
Waarom niet? Icm Office365 werkt dat prima. Ja, óók voor particulieren.

De pest is alleen dat je er een dure Office versie voor nodig hebt.
Ja, volgens mij ook, maar je betaald hier voor het verpakkingsconcept. De Aaeon-up kost 139 euro en daarvoor krijg je: - 64GB mmc storage, 4GB geheugen, atom x5core+dijk aansluitingen en uitbreidingsmogelijkheden, ook schermjes etcetc. Die komt in de buurt qua specs maar duikt ver onder de prijs, zelfs met een optioneel schermpie, batterij en windows10. Maargoed, die heeft geen driehoekige hoes en andere details, het is als het goed is een "af" produkt. Zoals altijd geldt wat een gek ervoor geeft, net als bij apple die ook goed geengineerde produkten aan de man brengt.

[Reactie gewijzigd door govie op 7 oktober 2016 22:46]

Netjes! Zet er wat sata poorten en/of mini-pcie op, en je hebt een volwaardig moederbord voor nas en server doeleinden in een zeer compact formaat!
Ik kwam het op hwi tegen in een videoreview afgelopen week. Leuk ding hoor omdat het de eerste mini dinges is dat windows kan draaien. Er zijn nog een spaarzaam aantal voorbeelden maar je kunt er een mediacenter, nas, home automation of een combi ervan maken. Voor 250 euro heb je dan een kleine nas, mediacenter en homeautmationkit in 1, leuk!
Een nas lijkt me niet zo handig met zo'n apparaatje. Deze heeft namelijk geen sata of andere uitbreidingen van dat kaliber. Dat is IMHO de enige feature die nog ontbreekt voor een degelijk NAS-mobo. :)
Ik weet niet of het gebruiken van de usb poorten mogelijk is ondanks die iets lagere datatransfer t.o.v. sata. Voor thuisgebruik hebben de meeste niet veel nodig denk ik, ik heb praktisch geen idee of het haalbaar is. Zou wel leuk zijn, die ssd-kit naast die mmc kaart (mediacenter+homeautomation toepassing) en dan nog 2 harde schijven aan die usb2.0 poorten hangen of 1 harde schijf aan die usb3.0 (voor amateur/thuis-nas toepassing).

[Reactie gewijzigd door govie op 8 oktober 2016 12:13]

USB gebruikt gewoon veel resources. Het is handiger om hier een dedicated SATA- (of misschien zelfs SAS-) controller voor te gebruiken. Dat handelt feitelijk alles zelf af, waardoor de CPU geen extra resources hoeft in te leveren. :)
Die bestaat nog niet voor het apparaatje, misschien komt dat nog.
Er zijn ook Chinese mini pc's met een schermpje verkrijgaar en het schermpje is licht gekanteld. Maar inderdaad met een zwakkere processor maar veel en veel goedkoper.

@Hoppa em @ Harmsen: dat soort.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 7 oktober 2016 17:11]

Ik linkte die hieronder inderdaad van Pipo.
Leuk apparaat(je). Voor wie wil weten waarmee zo'n Atom X7 nou mee kan worden vergeleken wua snelheid (quote notebookcheck.com):
  • Compared to the Atom Z3795, the Atom x7-Z8700 offers about 5 percent more performance and is similar fast as an AMD A6-6210 APU or high-end ARM SoCs, e.g. the Snapdragon 810 or Exynos 7420.
Klopt, ik heb een Surface 3 met X7-Z8700 gehad en de performance is vrijwel gelijk aan elk ander Atom Z37xx apparaat. Samengevat kan je er wel Windows op draaien maar de performance is voor mij verre van acceptabel. Serieuze applicaties werken wel maar zijn traag in gebruik. De Z8750 zal wel een iets hogere klok hebben maar performance zal identiek zijn.

Daarnaast hebben alle Atom apparaten de beperking dat geen hd audioformaten (dts-hd, dolby truehd, atmos, dts-x) doorgegeven kunnen worden. 4K gaat ook niet werken en zelfs sommige standaard (weliswaar high bitrate) mediabestanden afspelen gaat niet altijd vloeiend. Oftewel de HTPC/Media ervaring is ook erg verkreupeld.

Samengevat ben je beter af met de goedkoopste NUC variant, deze zal een betere ervaring geven. Het 6inch display is leuk, maar voor Windows zo goed als onbruikbaar.

Wat mij betreft een zwaar overpriced en underpowered apparaat.

Edit:
Om nog maar niet over de gaming capaciteit te beginnen. Verder dan een grafisch kaartspel als bijv.Heartstone gaat dit nooit komen.

[Reactie gewijzigd door lasty82 op 8 oktober 2016 00:13]

Het grappige, voor bijna hetzelfde geld heb je een Surface PRO 3, met veel betere specs. 3x raden wat ik zou kiezen. :)

Toch is er blijkbaar interesse voor, anders zou hij niet zoveel keer gebackt zijn. Misschien mensen die zich niet in vergelijkbaar apparaten verdiept hebben. :)
Offtopic; Surface 3 was een test exemplaar, ik zou nooit een Atom powered device gekocht hebben voor meer als 300 euro. (Inmiddels kan ik met zekerheid zeggen dat ik gewoon nooit meer een Atom powered apparaat koop ;))

Maar on topic, ik heb ook de Pipo X9S gehad (125euro nieuw) zelfde performance als de Surface 3 en waarschijnlijk ook vergelijkbaar met dit 700euro kostende revolutionaire apparaat van Sirius. Ook een fullhd display erop, maar dan 8,9 inch en ik kan melden dat dat display al vrijwel niet werkbaar was icm Windows. 6 inch is dan echt nog een flink stuk kleiner en ik betwijfel of het apparaat dan nog bruikbaar is zonder extern display. En.. Wanneer je toch een extern display en toetsenbord moet gebruiken kan je beter op zoek naar een goedkoper en tevens beter apparaat.

Denk dat veel backers spijt krijgen van hun aankoop.
lol, dus even snel misschien als snapdragon 820. Beter wachten dan op de telefoons die uitkomen met snapdragon 820, krijg je als bonus dat je ook kunt bellen :)
Wat is dan de onderscheidende factor, als je dit vergelijkt met een tablet of phablet oid?
Ik zie het voor alsnog niet in ieder geval...
dat je een x86 processor hebt en dus alle 'normale' applicaties kan draaien
Zoals vrijwel elke Windows tablet bedoel je? :+
Ja, maar dan met alle reguliere aansluitingen die je op een tablet niet hebt zonder allerlei hulpstukken te moeten gebruiken.

Dat maakt hem imho een stuk 'schattiger'. :)
Tja, op een tablet mis je ethernet-aansluiting en Displayport. En je moet het waarschijnlijk met een USB-port minder doen, maar dat is niet echt een punt lijkt me. Powerusers hebben aan die 2 die er op zitten vaak ook al niet genoeg.

Doe mij maar een tablet voor ¤ 200,- minder.
Waarom heb je die aansluitingen anno 2016 überhaupt nodig? Dit apparaat bedient een hele specifieke niche, maar ik snap niet welke.
Dit inderdaad. En sommige zijn qua connectiviteit ook prima. Ik zie de meerwaarde van dit machientje eigenlijk helemaal niet.
Hij past in je zak? Daar betaal je hier voor. Natuurlijk kan je voor minder geld iets kopen dat 4 keer zo groot is.
Ik zeg ook niet dat het hetzelfde product is.
Waarom zou je dit in je zak willen doen?
Je kan 'm ook in je hand meedragen, of je rugzak/handtas. 'Zak' was maar een voorbeeld.
Ik sluit me aan bij allen die dit weinig bijzonders vinden, behalve dat het een hele dikke tablet is geworden omdat er extra aansluitingen (RJ-45 / DP) in zitten.
En dat voor maar 750 euro O+
Voor aanzienlijk minder heb je een x5 atom pc'tje o.a. met RJ-45 de helft aan ram en geen 7 inch scherm aan vast, maar je haalt hem voor 60¤ en ik weet niet waarom je deze zou halen ipv een laptop of een tablet, want op je schoot ga je er niet mee zitten en als desktop zit er een te klein lcd'tje op.

(Wintel Pro CX-W8 TV Box voor 60¤ x5 z8500 is vergelijkbaar aan de x7 alleen iets lagere lockspeed)
Nee wat dat zijn Convertibles... een phablet is toch eigenlijk altijd de hardware van een mobieltje met een grotere behuizing en scherm.
Behalve dan dat die niet in je zak passen :+
Wat is een 'normale' applicatie? Voor mobiel gebruik is Android en iOS de norm en is Windows 10/x86 abnormaal.
Kort gezegd, Geen beperkingen die smartphones en tablets wel hebben.
Hoezo? Deze is zo te zien beperkt tot Windows. Weinig vooruitgang weer, ik vind de Raspberry-achtige apparaten op het moment eigenlijk interessanter.
Veel succes om een draagbaar kantoor op Raspberry te krijgen en dat aan de man te brengen. Denk niet dat daar ooit vraag naar zal zijn zolang MS de scepter zwaait in zakenland.
Terminal Server client op je Raspberry en gaan met die banaan. Aangezien iedereen en z'n moeder tegenwoordig in de cloud (al dan niet private) zit heb je niet veel meer nodig dan een rdp of Citrixclient..
Ik moet zeggen dat ik er niet bekend mee ben, maar wie weet wordt het nog wat.
Ik vind dit apparaat beperkt. Geen Android of iOS. Geen volwaardige mobiele appplicaties. Dik. Zwaar. Geen camera. Geen 4G.
Als dit apparaat daadwerkelijk volledig Windows 10 draait (wat gezien de specs prima mogelijk zou moeten zijn; Intel Atom x7-Z8750!) is dit ideaal. Stel je voor; je volledige desktop met bruikbare rekenkracht in je broekzak (en zowaar een normale ethernetaansluiting!) die je overal kan aansluiten en waarop je alle normale bureaubladapplicaties kan draaien. Ik zie hier wel een markt voor. Kleiner dan een laptop en een touchscreen dat bruikbaar wordt als invoerapparaat.

[Reactie gewijzigd door J95 op 7 oktober 2016 17:04]

Ik zie weinig toegevoegde waarde.

Er zijn ook kleine kastjes die je dan gewoon aan een groot scherm aansluit. Keybord en muis erbij.

Nu zou je op een 6 inch scherm de boel kunnen bedienen, leuk voor af en toe maar niet echt praktsich.

6 inch is oom te klein als tablet, dan werkt 10 inch weer beter.
wil je hem op je tv aansluiten met hdmi zit je met een kabel op de bank naar je tv, werkt ook niet echt.

Voor 750 euro is het bovendien een speeltje dat veeeeeel te duur is.
Er zijn ook kleine kastjes die je dan gewoon aan een groot scherm aansluit. Keybord en muis erbij.
Dat doet deze ook, maar deze is kleiner.
Nu zou je op een 6 inch scherm de boel kunnen bedienen, leuk voor af en toe maar niet echt praktsich.
Hoezo niet? De meeste smartphones zijn toch kleiner?
Wil je hem op je tv aansluiten met hdmi zit je met een kabel op de bank naar je tv, werkt ook niet echt.
Waarom zou je dat ding op de bank naast je willen hebben? Hij werkt toch gewoon met je normale afstandsbediening; dan kan je hem ook gewoon naast/achter de tv leggen/bevestigen. Hij ondersteund ook gewoon Intel Wireless Display, dus met een modern scherm kan je die hele HDMI kabel achterwege laten.
Voor 750 euro is het bovendien een speeltje dat veeeeeel te duur is.
Tis niet goedkoop, maar hij kan stukken meer dan de gemiddelde telefoon van 750 euro, dus zo'n gekke prijs is het ook weer niet.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 7 oktober 2016 17:36]

... maar hij kan stukken meer dan de gemiddelde telefoon...
Behalve dat je er niet mee kan bellen, ook geen mobiel internet. Nee, dit is toch geen vervanger van de smartphone.
Ik denk ook niet dat het een vervanger is voor een smartphone; de camera zal ook wel niet zo goed zijn, etc.. Ik wilde enkel zeggen dat je bij smartphones ook veel betaalt voor een hele specifieke featureset (om eerlijk te zijn snap ik niet waarom mensen 750 euro betalen voor een smartphone die vrijwel dezelfde functionaliteit heeft als een telefoon van 200 euro minder; wat meer pixels, iets betere camera; tja, daar gaat mijn hart niet sneller van kloppen; dan is voor mijn gebruik dit dingetje interessanter!).
Definieer specifieke featureset. Kan je met dit apparaat comfortabel op de bank internetten? Kan je ermee een foto maken en versturen naar je vrienden via Whatsapp met 1 druk op de knop?

Het is 2016. Whatsapp en Snapchat zijn gemeengoed. Android en iOS zijn de norm. Het is juist de desktop die over een specifieke featureset beschikt.

Als ik moet kiezen tussen mijn smartphone of mijn laptop, kies ik 100% voor mijn smartphone, daar kan ik alles mee wat ik wil. Met mijn laptop niet.
Whatsapp heb je ook gewoon een browser versie. (Voor snapchat weet ik het niet dat gebruik ik namelijk niet.)
Soms voor sommige foto's of videos doe ik dat en dat werkt gewoon prima via mijn desktop.
Uiteraard heb je dat, maar het is niet het echte werk. Daar is een x86 pc te beperkt voor.
Definieer specifieke featureset.
Met 'specifieke featureset' bedoel ik die features die het apparaat onderscheidend maken. In dit geval onderscheidend van een smartphone (je krijgt hier een andere processor, ander OS, andere aansluitingen, andere camera dan bij een smartphone van dezelfde prijs).
Kan je met dit apparaat comfortabel op de bank internetten? Kan je ermee een foto maken en versturen naar je vrienden via Whatsapp met 1 druk op de knop?
Hij draait de x86 versie van Windows 10, dus, ja. Al zal je voor Whatsapp natuurlijk wel nog een smartphone nodig hebben. Dat is wel een gemis.
Het is 2016. Whatsapp en Snapchat zijn gemeengoed.Android en iOS zijn de norm.
Voor de x86 gebruiker niet, en dat is hier de doelgroep.
Het is juist de desktop die over een specifieke featureset beschikt.
Zeker, maar dit is dan ook juist eerder een 'mobiele' desktop dan een smartphone!
Als ik moet kiezen tussen mijn smartphone of mijn laptop, kies ik 100% voor mijn smartphone, daar kan ik alles mee wat ik wil. Met mijn laptop niet.
Dat kan, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik zou bv. mijn laptop kiezen. Office programma's draaien zelfs op Windows Mobile nog niet met hun volledige featureset die ik wel elke dag nodig heb voor mijn werk. Hetzelfde geldt voor PDF lezers en editors, video en foto editors, etc etc. Ik stel me zo voor dat dit appraatje bedoeld is voor de mensen die wel volledige versies van bv Office nodig hebben maar die geen zware software (zoals video editors) moeten draaien, en dus geen laptop nodig hebben.
Dat doet deze ook, maar deze is kleiner.
Volgens mij is ie qua omtrek weinig kleiner dan bijvoorbeeld een Gigabyte Brix. Platter is ie wel.
Hoezo niet? De meeste smartphones zijn toch kleiner?
Voor spielerij is het misschien dik in orde maar zoiets continue voor je werk gebruiken is natuurlijk niet handig en maar voor weinig functies bruikbaar.
Waarom zou je dat ding op de bank naast je willen hebben? Hij werkt toch gewoon met je normale afstandsbediening; dan kan je hem ook gewoon naast/achter de tv leggen/bevestigen. Hij ondersteund ook gewoon Intel Wireless Display, dus met een modern scherm kan je die hele HDMI kabel achterwege laten.
En hoe bedien je dan dat 6" touchscreen?

quote]Tis niet goedkoop[/quote]
Hier zijn we het tenminste over eens.
Btw, met een beetje zoeken bouw je een bijvoorbeeld een Gigabyte Brix voor minder. Dan heb je geen Atom maar een I-series processor (vanaf 299 euro) en grotere zelf te kiezen opslag. Ok, geen accu en touchscreen en USB-C maar of dat nou een dikke 200 euro waard is???
Volgens mij is ie qua omtrek weinig kleiner dan bijvoorbeeld een Gigabyte Brix. Platter is ie wel.
De Brix is geen mobiel apparaat....
Voor spielerij is het misschien dik in orde maar zoiets continue voor je werk gebruiken is natuurlijk niet handig en maar voor weinig functies bruikbaar.
Ik zou 'm ook niet constant voor werk willen gebruiken, maar voor veel mensen die alleen een kantoor omgeving draaien zal het misschien volstaan, al ben ik daar wel benieuwd naar. Als je er niet normaal op kan werken, denk ik inderdaad niet dat het wat wordt; dat zou toch wel het 'selling point' moeten zijn...
En hoe bedien je dan dat 6" touchscreen?
Niet; je gebruikt dan toch gewoon een draadloos toetsenbord/muis/controller/afstandsbediening?
Btw, met een beetje zoeken bouw je een bijvoorbeeld een Gigabyte Brix voor minder. Dan heb je geen Atom maar een I-series processor (vanaf 299 euro) en grotere zelf te kiezen opslag. Ok, geen accu en touchscreen en USB-C maar of dat nou een dikke 200 euro waard is???
Dat denk ik wel; daardoor wordt hij mobiel.. Daar betaal je voor; niet voor snelle prestaties, maar voor een desktop die in je zak past.
Hoelang gaat de accu mee? Beter als die van een dure smartphone?
Wow, gaaf. Zie diverse mogelijkheden me te binnen schieten! Alleen te hoge prijs voor een "impuls" aankoopje.. (naar mijn idee).
Misschien zijn de minipc's van Pipo dan iets voor je:
http://www.pipo-store.com...box-8-9-inch-mini-pc.html

Mindere processor, iets groter scherm, veel lagere prijs.
Zijn wel een stuk groter lijkt. Maar bedankt voor de tip, zal me er eens in verdiepen.
Zo'n pipo is dat niet ideaal als spotify / netflix apparaat?
Voor deze toepassingen heb je genoeg aan een Chromecast, toch?
Dan heb je er nog een telefoon of tablet naast nodig. Maar we zijn off-topic... ;)
Jammer van de hoge prijs bij de Sirius :(
Zou hem impulsief kopen als hij rond de 400 euro was, nu twijfel ik of ik het echt nodig heb.

De Pipo ziet er in ieder geval al super goedkoop uit. Maar goed alternatief als je krap bij kas zit.
Pipo is, voor Chinese begrippen, een meer dan prima merk. Ze hebben ook verschillende types. Echt de moeite van het bekijken waard als je zoiets zoekt, al zullen ze vooral ingezet worden als mediaplayers.
Grappig apparaatje,

Heeft iemand een idee of je zo'n Pipo apparaat ook nog redelijk in zonlicht kunt zien.
In de specs kan ik geen NITS of zo vinden
Ik heb het niet nodig, daarom dat ik het jammer vind dat de Sirius zo duur is. Als hij goedkoper was zou ik waarschijnlijk impulsief eentje bestellen.
De Chuwi Vi8 Tablet PC is een 8 inch tablet Windows 10 pc met 1280*800 IPS scherm en Intel Cherry Trail Z8300. Er zit alleen geen ethernetpoort op maar hier zijn USB-Ethernet adapters voor.

De Chuwi Vi8 Plus kost maar $82 (!).

https://www.aliexpress.co...=chuwi+vi8+plus+tablet+pc
Integrated battery: leuk, maar is hij ook vervangbaar net als bij een laptop? Want dat is het onderdeel wat het als eerste begeeft.
Bij veel laptops is de batterij tegenwoordig ook niet meer vervangbaar toch? Desalniettemin zou het van enorme toegevoegde waarde zijn!

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 7 oktober 2016 17:41]

Leuke vervanger voor wat je ooit met een netbook deed. En nog een stapje handiger, want het keyboard van je netbook had je niets aan voor serieus type werk, en je had geen touch screen.

Nu heb je een handigere formfactor, touch, kleiner formaat, virtueel keyboard en je kunt alle x86 meuk draaien die je maar wilt. Maakt zo'n apparaatje tot een heel handig ding.
Voor een Nederlands bedrijf raar dat ze in dollars afrekenen. En de verzendkosten zijn $30? Als ze vanuit Nederland versturen is dat wel erg hoog.

Maar volgens hun FAQ komt er voor EU backers geen BTW en invoer bij dus ik neem aan dat ze toch vanuit de EU shippen:
Please note that any import duties that may apply to the Sirius A (only applies for backers outside of the EU) are not included in the shipping costs.
Wel een lekker hoge resolutie voor zo'n klein schermpje - dat gaat lekker scherp zijn.

Wel jammer dat ze geen Linux gaan supporten (en de Atom-Z serie is berucht voor de vele problemen met Linux), anders zou ik er wel over denken. En omdat deze serie gecancelled is door Intel zullen de kernel devs er waarschijnlijk ook geen prioriteit meer aan geven.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 oktober 2016 17:36]

Is dit niet gewoon een phablet met extra aanslutingen? De functie van scherm als input device is toch gewoon onderdeel van continuum?
Continuum is een functie van W10 Mobile, deze draait gewoon de desktop versie.
Ah jammer, toch net iets te duur. Wij leveren nu kleine ChromeOS PCs aan bepaalde locaties om via videoconferencing beweeglessen te geven aan ouderen e.d. en dit zou mooi daarvoor zijn, geen extra toetsenbord en muis meer nodig. En de accu zou ook handig zijn voor het kleine aantal locaties waar ze een haspel moeten uitrollen voor spanning.
Mag ik vragen waarom je niet gekozen hebt voor een Android mini PC, die je via HDMI aansluit op een beeldscherm en zo instelt dat hij standaard een videoconferencing app opstart?
Dit gaat om WebRTC, een nieuwe techniek die al in een groot aantal browsers ingebouwd zit. Wij hebben onze eigen applicatie draaien in een platform van community websites. De coach hoeft dus enkel naar de website te gaan, de locaties aan te klikken die mee doen met de les, en zij krijgen de uitnodiging meteen binnen. Geen flash installeren/updaten, geen applicaties installeren/updaten, zolang Chrome er op staat (of Firefox/Opera) werkt het gewoon. Deze updaten zichzelf ook bijna altijd gewoon op de achtergrond.

Hierbij wordt een peer to peer verbinding opgezet (echt van pc naar pc, geen server die ertussen komt) waarbij dus de client zelf flink wat rekenwerk moet doen zoals noise reduction, echo cancellation, etc. Android mini PCs zijn daar meestal niet krachtig genoeg voor, zelfs op de ChromeOS PCtjes die wij leveren raden wij niet aan om met teveel mensen tegelijk te gaan bellen omdat het een soort thin clients blijven. De coach heeft een goede PC in de lesruimte, en de individuele buurthuizen, ziekenhuizen, verzorgtehuizen, etc. hebben een Chromebox omdat daar enkel het beeld van de coach ontvangen hoeft te worden en hun eigen beeld natuurlijk verzonden moet worden.

Werkt verder echt top!

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 7 oktober 2016 18:58]

Dit gaat om WebRTC...
En toen wist ik voldoende! Jij snapt het in ieder geval.
Geweldige technologie, ik kan niet wachten tot iOS ondersteuning heeft want dat is toch wel echt een heikel punt. Apps als Bowser kun je helaas niks mee. En dan natuurlijk nog Edge met de "samenvoeging" van WebRTC en ORTC. :P
Ik zie eigenlijk maar héél weinig voordelen tov andere mini pc's zoals de pipo computers. Ook convertibles zoals mijn asus t100ha doen zo ongeveer hetzelfde dus wat hier nou de meerwaarde precies van is :?