Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Vodafone wil 4g-netwerk op de maan voor live hd-video

Vodafone wil volgend jaar een lte-basisstation van Nokia op de maan stationeren om onder andere live hd-video naar de aarde te kunnen zenden. Verder moet het netwerk twee Audi-rovers verbinden.

Het opzetten van het 4g-netwerk is onderdeel van een missie van het Duitse PTScientists. Dat bedrijf bereidt samen met Vodafone Duitsland en Audi een maanmissie voor. In 2019 moet een SpaceX Falcon 9-raket de†Autonomous Landing and Navigation Module, of Alina, van PTScientists in een baan om de aarde brengen.

Vandaar vertrekt de lander naar de maan, met aan boord twee Lunar Quattro-rovers van Audi. Die gaan onder andere op zoek naar de maanlander van de Apollo 17-missie van december 1972. Het lte-basisstation van Nokia Bell Labs, met gewicht van minder dan een kilo, verzorgt de dataverbinding van de twee Audi-rovers en moet voor een live hd-videostream naar het Mission Control Centre in Berlijn zorgen.

De verbinding zal verlopen via de 1800MHz-band. Volgens Vodafone en Nokia gaat het om een eerste stap op weg naar een definitieve communicatie-infrastructuur op de maan, voor komende maanmissies. Volgens PTScientists is de Alina compatibel met meerdere soorten raketten en kunnen de rekken aan weerszijden verschillende payloads bevatten. Zo zou de maanlander onder andere cubesats, kleine satellieten met de grootte van een melkpak, in een baan om de maan kunnen brengen.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

28-02-2018 • 21:07

165 Linkedin Google+

Submitter: Cyber Shadow

Reacties (165)

Wijzig sortering
Ik zou wel eens willen weten wat de ping is tussen AMS en de maan.

Ik moet bekennen, niet gedacht dat ik deze zin serieus in 2018 zou zeggen _/-\o_
ik zo graag eerst 4g dekking door hele NL, hier in midden Limburg als je geluk heb zie je af en toe 4g of 3g maar meestaal H+ bij vodafone en KPN. Hier op het werk hebben ze vodafone moeten dumpen omdat je niet in eens kan bellen. (Herkenbosch).
Leuk dat je wilt dat Vodafone Nederland de dekking in Nederland naar 100% brengt, maar dit heeft natuurlijk helemaal niks met dit artikel te maken.
Het opzetten van het 4g-netwerk is onderdeel van een missie van het Duitse PTScientists. Dat bedrijf bereidt samen met Vodafone Duitsland en Audi een maanmissie voor. In 2019 moet een SpaceX Falcon 9-raket de Autonomous Landing and Navigation Module, of Alina, van PTScientists in een baan om de aarde brengen
Verder biedt het aanbrengen van een dergelijk netwerk ook vele andere voordelen met zich mee, zoals vernieuwde of versterkte motivatie/inspiratie van mensen wereldwijd om zich in te zetten voor de wetenschap, communicatie en ruimteverkenning.

Het enige wat ik me bij dit artikel afvraag is waarom Vodafone niet een 5g verbinding op de maan wil plaatsen.

Overigens heeft het beste netwerk van Nederland een 4g oppervlakte dekking van 98% (bron: 4gdekking.nl), waarbij de gecombineerde dekking waarschijnlijk meer dan 99% bereikt. KPN & Vodafone zijn inderdaad een stuk minder (96,1% en slechts 86%, respectievelijk). Als je betere dekking wilt zul je over moeten stappen.
ik las dat de 5g apparatuur nog in een testfase zit en Vodafone daarom niet een stabiele verbinding kan garanderen.
De 5g opmerking wilde ik ook maken. :)
H(+) is 3,5g of 3,75g dus beter nog dan 3g. Het staat voor HDSPA https://nl.wikipedia.org/...ed_Downlink_Packet_Access en H+ is HSUPA https://nl.wikipedia.org/...peed_Uplink_Packet_Access

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 1 maart 2018 12:05]

Hier een antenne voor EME (Earth Moon Earth) verbindingen, deze staat in Thorn-NL.
De antenne heeft een diameter van 8 meter is zelf gebouwd.

http://i66.tinypic.com/5x3ixh.jpg
Grappig, ik heb familie in Thorn wonen, en van kinds af aan al geÔntrigeerd door deze antenne! Is redelijk goed te zien vanuit de auto als je het dorp in komt rijden (tegenover de voetbalclub). Nu weet ik eindelijk wat voor antenne het is :D!
Precies, gewoon met een laserpointer :+
Zal niet werken. Nu wordt er een krachtige laser met een groot vermogen op een reflector op de maan geschoten en daar komen slechts een handvol fotonen terug, die met zeer gevoelige detectoren worden opgevangen. De atmosfeer absorbeert een zeer groot gedeelte van het licht van die sterke laserstraal.

Overigens komt uit die metingen dat de maan elk jaar een paar cm's van de aarde verwijdert en de afstand dus steeds groter wordt.
Is het juist niet steeds dichter naar elkaar of vergis ik me?
Je vergist je.
As a result, some of Earth's angular (or rotational) momentum is gradually being transferred to the rotation of the Earth–Moon pair around their mutual centre of mass, called the barycentre. This slightly faster rotation causes the Earth–Moon distance to increase at approximately 38 millimetres per year.
https://en.wikipedia.org/..._the_Moon#Tidal_evolution
De afstand van de aarde tot de maan is gemiddeld zo'n 380.000 km. De lichtsnelheid is 300.000 km/s. Dat betekent dat een licht- of radiosignaal zo'n 2.5 seconde nodig heeft om heen en weer te gaan. Extra latency in de apparatuur valt hierbij in het niet :)
Ik heb naar schepen in de Indische oceaan al latency van 3.5s gehad :(
De hoek die radiogolven in de atmosfeer maken zal wel een rol spelen denk ik
Ik denk eerder de afstand tot de sateliet(en) die ze gebruikten voor deze communicatie.
Dat, en of de radioverbinding wel of geen problemen vertoond. Een retransmit omdat een pakketje niet (goed)ontvangen wordt, levert dan sowieso al een verdubbeling aan responsetijd op.
Die geostationaire satellieten hangen op 36000 km hoogte. Sta je er recht onder en dat schip ook is de weg die het signaal heen en weer moet afleggen minimaal 2*2*36000=144000 km. zit je er niet recht onder komt er zo een paar 1000 bij, enkele reis. Dan ben je zo op 150-160 duizend km. Zit je ongunstig en moet je naar de andere kant van de aarde dan moet je via 2 of 3 satellieten. Tel maar op. Voor je het weet heb je de eerste 1-2 seconden opgemaakt. Transferfoutje? Dan kan je nog een keer
Geld datzelfde niet voor RTT naar de maan dan?
2,5 seconde in het meest ideale geval ťn als er niet eerst nog ~12600 kilometer aan aarde tussen jou en de maan zit :)
Ik ben meer benieuwd naar de roamingkosten..

[Reactie gewijzigd door xTmPizzaMan op 1 maart 2018 08:33]

De maan is van Amerika, want die hebben als eerste hun vlag erop gezet. Dat wordt dus § 9,10 per MB. ;)
Dan zullen ze dat ook actief moeten verdedigen, want als ik er naartoe zou gaan en kinderachtig hun vlag om zou gooien en de mijne erop plant, is hij dan gewoon van mij.
Het zal dus meer om de laatste gaan die er is geweest in plaats van de eerste.
Of dat je kunt reageren op "loop naar de maan!" met "maar daar hebben ze tenminste goeie wifi!" :P
D`r zijn in ieder geval weinig muren of gebouwen die je signaal kunnen blokkeren.
D`r zijn in ieder geval weinig muren of gebouwen die je signaal kunnen blokkeren.
Ja want de maan staat altijd recht boven je huis en niet af en toe aan de andere kant van de aarde.
je hebt daar nooit last van als je naar de maan "gelopen" bent
Wel een hoop straling aangezien de maan geen dampkring heeft. Geen idee of en wat dat met het bereik en kwaliteit van het signaal gaat doen.
.
D`r zijn in ieder geval weinig muren of gebouwen die je signaal kunnen blokkeren.
Maar ook geen gemeentes die je de schuld kan geven voor slechte dekking ;)

Even serieus: is dit nu nieuws waarmee Vodafone zich in de kijker wil zetten? Is het echt? En dan zonder dat ze er aan denken hoeveel ergernis en spottende reacties dit gaat opleveren van klanten die ooit (of nu nog steeds) problemen ervaren met het Vodafone netwerk? Dat ze de toorn moeten doorstaan van klanten die beweren dat er bij Vodafone geen doorkomen aan is als je een serieus probleem hebt? Een provider die al ruim een jaar iets als een nummerportering niet zonder haperingen en langdurige last van de klant kan regelen, om maar te zwijgen over het woud aan budels met bijbehorende facturatie problemen?

Vodafone is echt de weg kwijt zo!
Zolang Amerika onder Trumpie maar niet naar de maan wil... :+

Misschien staat er aan de donkere kant nog iets van beton:
https://www.youtube.com/watch?v=czKOT6gjc7g
Nee, tuurlijk niet! Gaat-ie dŠŠr zitten twitteren! :P
Zo lang er geen verbinding is met netwerk Aarde is er niks aan de hand. Twitter.moon, prima domein.
Ik zou wel eens willen weten wat de ping is tussen AMS en de maan.

Ik moet bekennen, niet gedacht dat ik deze zin serieus in 2018 zou zeggen _/-\o_
is rond de 2600 ms :)
Het is wachten nu op de eerste DDoS op de maan :')
Het klinkt heel erg bijzonder, dat is het ook, maar communicatie via de maan is niet nieuw.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moonbouncing
Ongeloofelijk he. We zitten weer in de middeleeuwen als het op het internet aankomt. Wie weet wat er allemaal voor moois en helaas ook minder moois uit voort komt.

Maar een ping van 1280ms zou mogelijk moeten zijn als het met lichtsnelheid gaat. Dan moet het nog wel terug komen. Kan er compleet naast zitten hoor. Iemand hier zal het vast beter kunnen uitleggen. (bron)

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 1 maart 2018 19:12]

En nou niemand meer zeuren dat hoge frequenties een laag bereik hebben he ;)
Waarschijnlijk hoeven ze op de maan geen rekening te houden met limieten van het zendvermogen :p
Echter een signaal naar de andere kant van de maan sturen is een stuk lastiger. Op Aarde kunnen een signaal in de atmosfeer laten weerkaatsen. Op de maan gaat dat niet. Of je moet gaan proberen door een kleine 3500km steen heen te zenden (de diameter van de maan), maar gezien wifi soms amper door papier heen lijkt te komen, zal lte ook wel niet door zoveel steen gaan :)

Ze zullen het dus voorlopig moeten houden op de "voorzijde" van de maan ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 1 maart 2018 02:27]

Je zou bijna denken dat dit een 1-aprilgrap is! Vodafone, Nokia, Audi, niet echt bedrijven waar je meteen aan denkt bij de ruimtevaart.
Wel bij technologie, communicatie en grenzen opzoeken. En daar gaat dit vooral over.
Toch cool dat Europese bedrijven dit doen en geen vs, Rusland of China!

[Reactie gewijzigd door Transferno op 1 maart 2018 09:27]

4G? Waarom niet het nieuwere 5G?
Is alleen voor auto`s met 9 + camera`s. :D
https://5g.co.uk/guides/5g-and-the-connected-car/

[Reactie gewijzigd door Hourglass op 28 februari 2018 21:32]

Zover ik weet wordt het in Groningen en Friesland al door boeren gebruikt.
Dat is 4G 33mb down, 3mb up.
Er is een 5G pilot in Groningen die daar door een stel boeren gebruikt wordt.
Dat een techniek ergens een vroege toepassing in vindt, betekend niet dat het de enige toepassing is natuurlijk.
De lage reactiesnelheid maakt 5G ook uitermate geschikt voor 5G modems voor thuis internet. Om maar een ander voorbeeld te noemen. Je kunt het te zijner tijd natuurlijk ook op je telefoon gebruiken.
5G is nog niet klaar, en de invoering begint ook pas in 2020. (En dan zal 95+% van de telefoons nog gewoon 4G gebruiken)
Zoveel telefoons zijn er niet op de maan he.
Dit is ter experiment voor communicatie van toekomstige maanmissies. Dus dan begrijp ik ook niet dat ze geen 5G doen.
Maar met al die merken erbij lijkt het erop dat ze vooral gebaad zijn bij dat de video stream het doet dan dat ze er wat wijzer van worden ;)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 1 maart 2018 07:47]

Omdat ze voor ruimtereizen liever getest spul gebruiken dan expirimenteel.
Net of wij een connectie mogen gaan opzetten naar dat ding.....

Er zijn al zat 5G tests geweest in de industrie die bewezen hebben dat 5G werkt en over langere afstanden. Als je dan als provider de blits wilt maken ram je inderdaad gewoon zo'n experimentele 5G connectie neer, dat het nog niet klaar is bijzaak, dan noem je het maar Draft-5G ofzo net als met die halfbakken WiFi standaard die we in den beginnen hadden Draft-N
4G? Waarom niet het nieuwere 5G?
Wellicht omdat 4G al een paar jaar ouder is en dus verder is ontwikkeld, en je minder kans hebt op problemen. Ik snap dat Musk al een heel eind is met z'n raketten maar een monteur naar de maan sturen is nog geen standaard trip :P

Volgens mij wordt er in de ruimtevaart meestal gekozen voor iets oudere, beproefde techniek en niet voor cutting-edge. Daarnaast, waarom zou je 5G willen gebruiken? Ik denk niet dat er veel mensen op de maan zijn die 4K Netflix streams willen kijken :P
Omdat het niet door het folie heen komt waar een maanlander van gemaakt is :D
Haha hoewel je lekker uit de hoek komt, ze zijn toch opzoek naar een andere planeet zodat ze deze waar we nu zitten verder om zeep kunnen helpen :D ?

Zolang ze de aarde niet helemaal kapot maken, zullen de rijke(re) straks wegvliegen en de mensen in armoede blijven achter op een aarde die zich misschien wel hersteld = win-win ?

Probeer het positief te bekijken haha :P
Dit nieuws is belangrijk omdat het cool is, en omdat ruimtevaart de mensheid juist dichter bij elkaar brengt (denk Apollo-Soyuz Test Program of ISS). Dit is juist een stap vooruit naar wereldvrede.
gezamelijk projecten doen gaat echt niet zorgen voor wereldvrede...het enige wat op korte termijn daarvoor kan zorgen is het ontdekken van intelligent buitenaards leven...waar we dan als MENSHEID tegen kunnen gaan vechten...vrede zit simpelweg niet in de mens...dus pas als er een vijand van buiten ons zonnestelsel zal komen...is er kans op wereldvrede!
Daar heb je het mis, gezamenlijke projecten oftewel samenwerking zorgen ervoor dat er blijft gepraat worden. Het zorgt er voor dat we bv in West Europa al 70 jaar geen oorlog gevoerd hebben.

En de denkwijze "laten we stilstaan en EERST ..." is iets voor de middeleeuwen. Het is net door de technologie dat we nu de middelen hebben om honger uit de wereld te helpen.
tja je vergeet JoegoslaviŽ! en we kunnen dan misschien wel de honger uit de wereld helpen...maar we doen het niet...vorig jaar miljoenen doden in Afrika door hongersnood!
Daarom zei ik ook West Europa. De Europese samenwerkingsverbanden hebben o.a. het voordeel dat we in gesprek blijven en er een afhankelijkheid gecreŽerd wordt. Niemand binnen europa wil nog oorlog in Europa omdat we dat meteen zouden voelen. Dus samenwerken is wel bevorderlijk voor de vrede.

Als je kritiek wil hebben, kan dat altijd. Waarom verknoeien jij en ik elektriciteit door te reageren op dit forum waarvan we het geld ook in eten voor Afrika konden stoppen?
Maar we doen het zeker wel, de wereld middelen geven om het beter te maken. Door de technologische vooruitgang is het mogelijk om iedereen van eten te voorzien. En dat doen we in Europa dus wel. Waar je in de middeleeuwen soms gewoon niet genoeg voedsel kon verkrijgen kan dat nu wel.

Dat men het niet overal toepast is een ander punt. Daar ging mijn feedback niet over, wel over het feit dat vooruitgang in technologie juist problemen kan oplossen die je niet oplost door een statement te maken om vooruitgang te stoppen en eerst met de huidige middelen verder aan te modderen.
Het is vaak interessanter om nieuwe technologieŽn te omarmen dan om bestaande te proberen perfectioneren. Praktisch voorbeeld is de spaarlamp die niet perfect was en aan de kant geschoven is voor led verlichting. Waarschijnlijk waren er destijds ook wel die riepen "dat men eerst maar eens ... verbeterd aan de spaarlampen voordat men met LED begint".
Je merkt dat ook hier op het forum. Bedrijf x doet iets nieuws, en het is wachten tot iemand zegt "Dat ze eerst maar eens ...". Dat zijn gewoon onzinnige reacties, en daar was mijn reactie ook op gericht.
Wat een ontzettend scheef beeld van de werkelijkheid, aan de ene kant lachwekkend maar tegelijkertijd echt om te huilen.

Dat jij het binnen de muren van Europa waanzinnig naar je zin hebt snap ik volkomen, wij hebben het nu nog goed in Europa maar ook dat is langzaam aan het veranderen. Besef wel dat de wereld velen malen groter is als Europa en dat het buiten Europa en zelfs binnen bepaalde europese landen 1 grote puinhoop is. Het enige doel van de door jouw heilig verklaarde europese samenwerkingsverbanden is het vergroten van controle en macht. Dat dit ons europese techneuten toevallig goed uit komt veranderd hier niks aan. Het oplossen van hongersnood en andere wereld problemen zijn een keuze maar hebben simpelweg geen prioriteit bij onze machthebbers met alle gevolgen van dien. Sterker nog, de enige die een plan had (Khadaffi) om heel Afrika van water te voorzien hebben ze omgelegd. Verder zijn we zogenaamd allemaal voor duurzaam, alles moet duurzaam, terwijl onze economie gebaseerd is op oneindige groei 8)7 . Verder willen we ons ook nog houden aan het Klimaat akkoord om CO2 emissies terug te dringen terwijl de complete luchtvaart en scheepvaart hier niet eens in zijn opgenomen terwijl deze verruit het meest milieu belastend zijn en wij ons maar krom en scheef betalen aan CO2 belastingen :X. Niemand stond te springen om een kleuren TV toen we een zwart wit tv hadden, niemand stond te springen om een Samsung Galaxy S87++ toen we nog een pocketline swing hadden. Enig idee waar de mensen wel om stonden te springen ?

Deze hele technische "voorruitgang" heeft zeker wel problemen opgelost, begrijp me niet verkeerd maar ik ben niet zo blind om aan te nemen dat dit in het algemeen belang van het welzijn van de wereld en de mensen is gedaan. De grote problemen in de wereld kunnen allang opgelost worden met de huidige technologie, onze machthebbers kiezen er echter voor om dat niet te doen. Vanuit dit perspectief is een nieuwsbericht als dit lachwekkend en tenenkrommend.

Jeroen heeft gewoon een punt, ondanks dat het offtopic is en een techsite als tweakers niet het ideale platform voor dit soort zaken is....net als mijn post :)
Iemand is het niet met me eens dus ... ?

Je verteld een heel de topic verhaal om me dan gelijk te geven. Namelijk dat we door de technologische vooruitgang in staat zijn bv honger uit de wereld te helpen. Iets dat zonder de vooruitgang enkele 100n jaren geleden niet eens mogelijk was. En ja een s8 of iPhone heeft er niet veel mee te maken.

Het verschil tussen ons is dat jij lijkt te verwachten of willen dat elke ontwikkeling ten voordele van de mensheid is. En ik verwacht dat niet. Veel vooruitgang is gewoon omdat het kan, of geld opbrengt, of ...
Verder lees ik vooral negativiteit over de eu, politiek, ons, ... Als het je zo dwars zit, doe er dan iets aan. Ik deel je mening namelijk niet, wij zijn niet verantwoordelijk voor alle ellende op de wereld.
We zijn momenteel in staat om honger de wereld uit te helpen idd, maar dat dit niet gebeurd, geeft alleen maar aan dat deze mogelijkheid een bijkomstigheid is. Als onze machthebbers 100 jaar geleden andere prioriteiten hadden gehad, hadden we misschien niet eens hongersnood gehad en waren we technologisch en maatschappelijk waarschijnlijk veel verder geweest. Het verschil is dat ik meer maatschappelijke verantwoordelijkheid verwacht bij internationals en overheden dan dat jij dat doet, wat mijns inziens terecht is omdat zij verruit de grootste invloed hebben op de wereld.

Wat heeft "omdat het kan", of "veel geld op brengt" met ontwikkeling te maken ? Dit zijn geen doelen.
Verder probeer ik ook zeker iets te doen aan deze zaken, mijn invloed is echter zeer beperkt.

Wij (europa) zijn trouwens absoluut wel verantwoordelijk voor een hoop ellende in de wereld net als onze bondgenoot Amerika, iedereen die dit ontkent heeft zeer weinig kennis van zaken.
IDD Het oplossen van hongersnood en andere wereld problemen zijn een keuze maar hebben simpelweg geen prioriteit bij onze machthebbers met alle gevolgen van dien.
en zo zijn er nog veel meer zaken,
een voorbeeld
Neem de verslavings- zorg (drugs, cannabis en alle andere wondermiddelen,
Klinieken hebben een wacht tijd van 4 maanden, en juist in die 4 maanden wacht tijd gaat het helemaal mis, kinderen op zeer jonge leeftijd 12 enz...
Shops die dat verkopen, kopen het ergens uit de toverhoed van x, maar verbouwen mag niet.
Een boekhouding is er wel, maar zonder naam van kweker X
Belastingdienst heft daar BTW over,en dat gaat inmiddels over heel veel geld wat ze daar mee binnen hengelen
Klinieken voor verslaafden krijgen weer subsidie van de overheid
Tja snap het ook niet meer, snap het wel maar hoe is het mogelijk zo een constructie als deze

[Reactie gewijzigd door Jeroen hofman op 2 maart 2018 19:47]

Tsja ehh, misschien zit je dan op de verkeerde site?
Goeie instelling. Ik zou zeggen, steek je handen uit de mouwen en draag je steentje bij.
Of je kunt op dit forum blijven klagen, misschien helpt dat ook wel iemand uit de armoede?
Ah mooi, dan zorg je dat toekomstige apparatuur ook compatibel blijft zonder al te veel aanpassingen.
Blijkbaar is dit trouwens een oud bericht. Op 4 september 2017 is hier al melding van gemaakt op een andere site:
http://www.totaaltv.nl/ni...ele-telefonie-op-de-maan/
Wat ik een beetje mis in het hele verhaal is hoe het basisstation van Nokia/Bell connect met de aarde. Da's nou net het spannende gedeelte! Een microcell op de maan plaatsen is niet zo heel spannend technisch gezien, da's alsof je er hier eentje ophangt technisch gezien :p
Maar valt dit binnen je roamingbundel?

-edit- Ninja’d :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 28 februari 2018 21:10]

Waarom een audi? Kunnen ze niet de tesla die kant op laten sturen?

De hoeveelheid serieuze reacties bevreemd mij. Daarbij levert dat meer karma op voor hun dan voor mij.

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 1 maart 2018 06:20]

Waarom wel een Tesla?
In dit geval is het een Audi rover en geen auto!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 28 februari 2018 23:15]

Omdat het een *Duitse* missie is, geen Amerikaanse.
De vraag is dus eerder, waarom op een Falcon en niet een Ariane 5. Waarschijnlijk vanwege de kosten.
de Falcon lanceert ook op een gunstigere locatie om naar de maan te gaan.
Hoop dat Tomtom gauw een maan kaartupdate uitbrengt...
Nog steeds geen kaas :(
Kan die rover meteen ff wat streetview in kaart brengen. :Y)
En dat FastNed er een laadpaal neer gaat zetten...