Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PS3 en Vita krijgen volgend jaar geen gratis games via PlayStation Plus meer

Na 8 maart 2019 ontvangen bezitters van een PlayStation 3 of PlayStation Vita geen nieuwe maandelijkse games meer als onderdeel van hun PlayStation Plus-abonnement. Sony gaat zich er vanaf die datum exclusief mee op de PS4 richten.

Sony heeft de wijziging via zijn PlayStation-site en via mails aan klanten bekendgemaakt. Tot 8 maart volgend jaar verschijnen er nog wel nieuwe titels voor de PS3 en Vita als onderdeel van de maandelijkse Plus-games. Elke maandelijkse PS3- of PS Vita-game die eerder is gedownload of toegevoegd aan downloadlijsten blijft speelbaar, mits gebruikers lid blijven van PlayStation Plus.

Alle andere functies van de PlayStation Plus-dienst blijven ongewijzigd, belooft Sony. Het bedrijf wijst klanten erop dat wie zijn abonnement wil stopzetten, de optie voor automatisch vernieuwen mogelijk moet uitschakelen.

Sony kondigde de PlayStation 3 in november 2006 aan en in maart 2007 verscheen deze in Europa. Het bedrijf maakte de Vita eind 2011 wereldkundig en deze handheld verscheen begin 2012 op de Europese markt.

.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

28-02-2018 • 20:35

100 Linkedin Google+

Submitter: Cowboy_Henk

Reacties (100)

Wijzig sortering
Als je in de voorwaarde van PSN+ hebt doorgelezen in plaats van direct op het vinkje ''akkoord'' te drukken kon je dit al in 2006 al weten.

http://legaldoc.dl.playst...ula/psn/e/e_tosua_nl.html
Niemand die dat doet natuurlijk ;).

Maar goed, ik ben jarenlang lid geweest van PS+ en vond het fantastisch. Heb altijd tegoed gekocht als het in de aanbieding was, en dan had je voor de prijs van minder dan 1 nieuwe game toegang tot tientallen serieus goede A-titels die al wat ouder waren maar soms nog steeds voor 30 euro in de winkels lagen.

Heb er ontzettend veel plezier aan gehad. Jammer dat rond de release van de PS4 de titels wat minder werden... meer indie spul i.p.v. de grote titels maar neemt niet weg dat het alsnog een mooie dienst is geweest en ik het zonder twijfelen weer aanschaf zodra ik een PS4 neerzet.
De PS4 titels zijn met perioden ook behoorlijk sterk in afgelopen jaar.
Vooral rond de zomer kreeg je maanden achter elkaar hele sterke titels.
In de winter is het weer wat afgevlakt. Misschien nu PS3 en VITA afvallen dat er meer budget is voor weer sterkere titels op de PS4? Laten we het hopen.
Niemand leest die dingen daar hebben zelfs een South Park aflevering overgemaakt.
En je als daar niet mee akkoord gaat tegenwoordig kun je Playstation in de prullenbak gooien en geld terug hou maar.
https://www.youtube.com/watch?v=FZ23kosLFec

[Reactie gewijzigd door 477666 op 1 maart 2018 18:37]

Nee ze halen helemaal niets weg waarvoor je al hebt betaald.

Vanaf het begin is al aangegeven dat die gratis spellen alleen te spelen zijn zolang je een lopend abonnement hebt. Daar veranderd helemaal niets aan. Er komen alleen geen nieuwe spellen meer voor die bij de dienst horen. Alles wat je dus al hebt blijft speelbaar met PS+.

Ja jammer dat het weg gaat voor de mensen die het hebben op hun PS3, maar ergens ook niet raar dat ze een console die op dat moment bijna 12 jaar oud is geen maandelijkse content meer geven en mensen richting hun nieuwe platform willen hebben.
De maandelijkse games van PlayStation Plus zullen na 8 maart 2019 geen PS3- en PS Vita-titels meer omvatten
Titels voor PlayStation«3 (PS3™) of PlayStation«Vita (PS Vita) zullen nog tot 8 maart 2019 deel uitmaken van de maandelijkse games van PlayStation«Plus.

Na 8 maart 2019 omvatten de maandelijkse games voor PlayStation Plus-leden geen PS3- of PS Vita-titels meer. Elke maandelijkse PS3- of PS Vita-game die eerder is gedownload of toegevoegd aan je downloadlijst blijft speelbaar zolang je lid van PlayStation Plus blijft.

Na 8 maart 2019 omvatten de maandelijkse games uitsluitend nog titels voor PlayStation«4 (PS4™). Alle andere functies en voordelen van de PlayStation Plus-service blijven ongewijzigd.


Wat betekent dit voor jou

Als lid van PlayStation Plus blijf je tot 8 maart 2019 maandelijkse games ontvangen voor PS4, PS3 en PS Vita.

Na 8 maart 2019 maken PS3- en PS Vita-titels geen deel meer uit van de maandelijkse games die je ontvangt.

Elke maandelijkse PS3- of PS Vita-game die eerder is gedownload of toegevoegd aan je downloadlijst blijft speelbaar zolang je lid van PlayStation Plus blijft.
Verdere acties
Als je je PlayStation Plus-lidmaatschap niet wil aanhouden na deze wijziging, zeg je abonnement dan op of schakel automatische verlenging uit zodat je lidmaatschapsperiode uiterlijk op 8 maart 2019 eindigt. Als je je abonnement opzegt, eindigt je abonnement aan het eind van je huidige betaalperiode en worden er verder geen kosten in rekening gebracht. Je kunt via deze koppelingen controleren wanneer je volgende betaling verschuldigd is en je account beheren. Je moet met je aanmeldings-id en wachtwoord voor Sony Entertainment Network inloggen bij je account om:

Je verlengingsdatum te controleren
Automatisch geld toevoegen aan je portemonnee te beheren
Een betalingsmethode toe te voegen of te verwijderen
Automatische verlenging te annuleren
http://view.playstationma...5fbd6c047d3799e2e91a66bae

[Reactie gewijzigd door misterT112 op 1 maart 2018 01:11]

Nou dat is vrij normaal toch, electronica heeft een bepaalde ondersteuningsduur en die is niet oneindig. Dus leeftijd heeft er echt juist mee te maken.
Het probleem is natuurlijk dat je voor PS+ moet blijven betalen om de spellen die je al "gratis" hebt te kunnen blijven spelen maar dat je er niets meer bij "krijgt". PS+ verliest dus ineens de helft van zijn waarde terwijl het waarschijnlijk niet de helft goedkoper gaat worden. Het zou Sony sieren om de PS3 en Vita games die tot dat moment door abonnees verzameld en ge´nstalleerd zijn ook speelbaar te laten zonder PS+ abbo.
waar haal je dat "gratis" vandaan? Het is een abonnement. Zolang je lid bent kan je elke maand een aantal games spelen zonder daar extra voor te betalen.
https://store.playstation...SF75508-PLUSINSTANTGAME/1

Daar bijvoorbeeld. Sony noemt de spellen zelf gratis met PS+, zeer misleidend.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Het is toch ook gratis. Je betaald er niks voor of betaal je alsnog Ą35,-

Je betaald namelijk voor het online gaan in de meeste gevallen. Zoals bij X360 het jaren was. Met als extraatje je krijgt gratis bepaalde games. Wat is daar mis mee. Dus na 8 maar 2019 stop je gewoon je abonnement en kan je gewoon. Want voor de PS3 bezitters is het geen meerwaarde omdat Sony en ook Microsoft zich nu willen focussen op hun nieuwste consoles.
behalve dat je straks dus niet elke maand een aantal games kunt spelen, maar dat je blijft betalen voor de games die je al hebt. dus als je dan blijft betalen kost het je uiteindelijk meer dan dat de games zelf hebben gekost.
Je "hebt" geen games. Zolang je abonnement loopt heb je toegang tot X-aantal games per maand. Het is eerder een leen-systeem. Overigens blijven PS Plus kortingen wel gewoon actief.
klopt, maar doordat je elke maand weer games kunt spelen was dat abonnement het wel waard. dat is straks niet meer zo.
Dat ligt er aan, je kan als PS3/Vita eigenaar mogelijk nog best wat leuke games kopen met een fikse PS Plus korting. Maar goed, ik vind dat Sony het nog lang heeft volgehouden qua ondersteuning voor deze inmiddels vrij verouderde consoles.
De server wordt gehost op een van de apparaten? Dat was "vroeger" misschien zo maar er zijn steeds minder games die enkel gebruik maken van P2P, en gelukkig maar.
Ja maar dat wordt afaik beheerd door de ontwikkelaar/uitgever.
Tenzij het een game van Sony is zal dat naar mijn weten niet op een server van Sony Entertainment draaien.Dit maakt het argument van betalen om online te gaan dus ook overbodig.

Het enige online dat Sony hier doet is de (PSN) log-in servers, store (met downloaden) en system intergration dingen als vrienden e.d.
Gelukkig wagen Steam, Origin, Uplay, Battle.net het niet om voor dat soort functionaliteiten geld te vragen.
"Gelukkig wagen Steam, Origin, Uplay, Battle.net het niet om voor dat soort functionaliteiten geld te vragen."

Breng ze niet op ideeŰn en volgens mij is het gewoon een matter of time. Ik zie Battle.net hier zelfs een voorloper in zijn en de Blizzard fanboys zullen het nog goedpraten ook.
"Dit maakt het argument van betalen om online te gaan dus ook overbodig."

We weten niet hoe de onderlinge afspraken zijn met de uitgevers/ontwikkelaars. Mogelijk krijgen deze een vergoeding via Sony. (en mogelijk ook niet ;o )
Sowieso vind ik het gek om te betalen voor online services voor ps en xbox. De gameservers worden namelijk gehost op het apparaat van 1 van de spelers, dus je betaald voor????
Dat verschilt per spel, en je vergeet hierin duidelijk de Xbox Live servers waar de profielen, cloud saves en dergelijke staan. Xbox Live kan zo'n goede service bieden, juist omdat het een betaalde service is.
Steam doet precies hetzelfde op PCs voor free.

Maar al zou je geen cloudsaves willen hebben etc, kan je nog steeds niet online zonder xbox live, wat natuurlijk beetje gek is.
En naast het hosten van de spellen/profielen hebben ze ook nog eens de Workshop waar behoorlijk wat op staat. :)

Zal deels wel komen omdat beiden een verschillend verdienmodel hebben. Sony verkoopt hardware waarbij de echte winst zit in PS+ en percentages van de game verkopen. Steam pakt simpelweg 30% van (bijna) alle verkopen.
"Free"?
Je moet toch je rekening van je internetprovider betalen, dus ECHT gratis is zelfs online PC gaming niet.
Dat komt bij de Playstation en Xbox ook nog eens bij.
Kosten voor de internet verbinding maakt online PC gaming niet "Free? Daar zeg je wat.
Wat te denken van de elektriciteitskosten?
De kosten voor verblijf in een ruimte, ook niet "Free"
Daarnaast de kosten voor snacks en versnaperingen bij het gamen...
Dan de kosten voor zuivering van het rioolwater, zelfs gamers moeten en af toe naar de WC.
Uiteindelijk is niks gratis... Niet direct, maar via een 'omweg'
Free als je al internet hebt. Waar je bij consoles dus boven op je internet provider nog eens minimaal 60 euro per jaar moet betalen om van het internet wat je al hebt(!!!!!) gebruik te kunnen maken.

En internet heb je niet alleen maar om steam te gebruiken.
free? je betaald toch voor de games, waar valve ook een deel van krijgt?

en het is helemaal niet gek dat je niet online kunt zonder xbox live. die servers zijn ook niet gratis. ze hebben alleen niet hetzelfde verdienmodel als valve.
Sony en Microsoft krijgen ook een deel van wat je voor de games betaald, dus dat is geen verschil in verdienmodel.
De gameservers worden namelijk gehost op het apparaat van 1 van de spelers, dus je betaald voor????
Wie betaald voor de infrastructuur dan? Er zit meer achter multiplayer infrastructuur dan enkel de “host”. Spelers moeten gematched worden, zoekservers, statistieken servers, instant messaging, Squad mogelijkheden, etc

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 28 februari 2018 21:13]

Hoe multiplayer is geimplementeerd verschilt per game, er zijn ook genoeg games die dedicated servers gebruiken, of een hnybride vorm. Maar je hebt wel een beetje gelijk.. deze servers worden dan doorgaans weer beheerd door de uitgevers of studio's die de betreffende game ondersteunen; en niet direct door Sony of Microsoft zelf. Ik kan me voorstellen dat deze bedrijven dus een vergoeding hiervoor krijgen.
Ze geven je een notitie van meer dan 1 jaar de tijd, waar heb je 't over "betaal je voor iets, halen ze het weg"? En 12 jaar ondersteuning is meer dan genoeg, volgens mij doet geen andere console platform houder dat.
En, voor mensen zoals ik, die nog meer dan een jaar aan PS Plus open hebben staan geven ze de optie om een refund te krijgen mocht ik dat willen.

Al met al best netjes afgehandeld.
12 jaar ondersteuning is inderdaad ruim voldoende...

Hoewel mijn 360 nog steeds full online support heeft, elke maand gratis games weggeeft(bij betaalde abonnementen) en al langer op de markt is. :)
Dit is wel een beetje de kaart die Microsoft pas recent is gaan spelen.
Eerder waren ze totaal niet 'for the players' (oud 360 owner...)

Nu krijgen ze gigantisch op hun ass en ja dan moet je wel wat :P
Ze spelen het slim hoor. En je hebt dus deels wel gelijk.

Maar....... als ik iets kritischer kijk naar de zin 'for the players'
Moet het dan niet gaan om:..... games?
Dat is wat we spelen toch?
Dan vind ik het bedrijf ineens een stuk minder boeiend.

En als PC owner ben ik op papier (naast PS4/Switch) ook nog steeds Microsoft gamer :P
Mooi is dat, betaal je voor iets, halen ze het weg.
Mag het perspectief wel iets breder trekken vind ik.

We (gamers) begonnen te betalen op de 360, enkel en alleen voor online service.
Sony gaf daar als extra games bij. Wellicht om de 'mindere service' te compenseren.
Hier heb je voor betaald. Dit heb je al 12 jaar gehad.
Als ik het goed lees in de reacties blijf je zelfs toegang hebben tot je games zolang je lid blijft.

Support voor de PS3 wordt gewoon afgebouwd. Dat ding is straks 13 jaar oud. Daarmee is Sony de geplande 10 jaar ruimschoots voorbij. Dat is bijna 2 game generaties.

Komop... Beetje realistisch blijven toch?
Enige toegevoegde waarde om te betalen voor online bij consoles, is om naast je provider ook nog eens een of andere gekke service te betalen om online te mogen(ik zet hier grote vraagtekens). Dan is gratis games krijgen wel het minste.
Hmm.... PS5 binnenkort?
Ik denk niet dat die "binnenkort" komt.
PS4 Pro is nog niet zo lang geleden uitgekomen en dat is eigenlijk de "PS5" die het gat op grafisch vlak moest vullen.
Zelf denk ik dat we rond 2020 iets te horen krijgen over een echte next gen Playstation / PS5 als die uberhaupt nog komt en niet is vervangen door streaming services.

[Reactie gewijzigd door TweakJunior op 28 februari 2018 20:54]

Hoezo? Omdat je gevoel dat zegt?
PS2 was 5 jaar na de PS1
PS3 was 6 jaar na de PS2
PS4 was 7(!) jaar na de PS3

De levensduur van de PS3 zonder opvolger is bijzonder lang en veel mensen smachten toen al een flinke tijd naar een opvolger. Ik zou het niet gek vinden als we nu weer terug vallen naar een 5 jarig cyclus. De PS4 zit inmiddels al in jaar 5 en de Pro in jaar 2.

2019 zou ik nog wel zien gebeuren. Maar dan moet Sony dit wel slim spelen en zorgen dat de opvolger PS4 games out-of-the-box slikt. Met deze huidige generatie zou dit een stuk simpeler moeten zijn om voor elkaar te krijgen

[Reactie gewijzigd door chimnino op 1 maart 2018 17:45]

Ik ken weinig mensen die echt 'smachten' naar een nieuwe console. De PS4 is voor het gevoel net lekker op stoom, en de rek is er nog niet uit. Een PS5 (als die er komt) moet native 4K aanbieden, anders hoeven ze er niet aan te beginnen, en die hardware is voorlopig nog niet beschikbaar/betaalbaar voor consoles. (nee, ook de Xbox is nog niet echt native 4K, wat MS ook beweert, meeste games kunnen er nog geen native 4k uitpersen)
Bedoelde in de tijd van de PS3. Die console generatie is te lang gerekt en daar plukken we nu de vruchten van met mid-gen upgrades.
Toets maar eens in DuckDuckGo ‘PlayStation 5 release’ zowat iedere website heeft het over eind 2018.
Nu zeg ik uiteraard niet dat iedere site betrouwbaar is maar waar rook is, is vuur, want als zoveel sites het over die datum hebben....
Voor een release heb je nog een lange periode van rumours en "leaks" zoals bij elke console (of andere populaire dingen)
Tot nu toe is er nog niks groots boven water gekomen die je op een waardig nieuws medium tegen zou komen.
De meeste youtubers en andere websites willen gewoon mensen lokken voor advertentie inkomsten en gaan dan maar dingen roepen die mensen willen horen.

[Reactie gewijzigd door TweakJunior op 28 februari 2018 21:10]

Eind 2018 komt echt geen PS5. Probleem is dat als 1 site het gerucht de wereld in blaast, een hoop andere sites het ook meteen overnemen, want tja, zo'n berichtje, zelfs al is het maar een gerucht, trekt weer een hoop lezers.
Die sites praten elkaar ook alleen maar na natuurlijk hŔ. Meerendeel is preken voor eigen parochie om views te genereren.
wat de resultaten zijn als ik Google zegt natuurlijk niets. Niemand weet iets behalve Sony. En verder is altijd minstens een jaar voor de daadwerkelijke release bekend dat een opvolger komt. 2018 gaat hem 100% zeker niet worden, 2019 eigenlijk ook 98% zeker niet omdat reeds 2 jaar vooraf de eerste geluiden naar voren komen.
Ik hoop het niet. Er zijn nog genoeg spellen die ouder zijn dan 12 jaar en die ik nog regelmatig speel. Ik hoop iig dat ze de mogelijkheid behouden om een fysiek kopie van een game aan te schaffen. Anders kan je als iemand anders besluit dat het lang genoeg is geweest je games niet meer spelen.

Maar streaming diensten hebben wel de toekomst denk ik, jammer genoeg. Samen met het gif van deze gaming generatie "gaming as a service" :(
Nee niet voor 2020, maar het heeft meer te maken met PSN name change vandaar dat Sony PS3 dood aan 't maken is. Het zit in de weg/houdt zo een wijziging tegen blijkbaar omdat hun niet ermee om kunnen gaan of zoiets.

[Reactie gewijzigd door Arai op 28 februari 2018 22:08]

Wel zuur voor de mensen die geen PS4 hebben en alleen voor de gratis PS3/PS Vita games een PlayStation Plus abonnement hebben afgenomen...Als zij hun PlayStation Plus abonnement om deze reden stopzetten kunnen ze al hun reeds eerder gedownloade PlayStation Plus spellen ook niet meer spelen.

Althans, dat was altijd het geval geweest...Geen PS Plus abonnement meer? Geen PS Plus games meer opstarten.

Het zou cool zijn van Sony als zij deze restrictie bij het verlopen van PlayStation Plus ook opheffen. :)
Ik snap waar je op doelt maar je "krijgt" geen gratis games, het is een abonnement. Logisch dat je niet meer bij die content kan komen als het abonnement voorbij is. Games die je met PS Plus korting gekocht hebt kan je wel blijven spelen.
Laten we niet op de zaken vooruit lopen, kan goed zijn dat sony rondom E3 inderdaad de PS3 als end of life voor begin 2019 aangekondigd maar dat ze dan b.v. de expiration van de PS Plus games verwijderen ofzo.

Voor nu weten we alleen dat er ergens in 2019 geen nieuwe PS3 games meer bijkomen. Hoe het met de bestaande games en PS Plus voor de PS3 gaat weten we nog niet.

Kan ook dat je toegang tot de games via PS Now krijgt op de PS4. En ja, op een gegeven moment zal je idd wel naar de nieuwe hardware over moeten stappen.

[Reactie gewijzigd door JannyWooWoo op 28 februari 2018 22:56]

True maar als je je abo opnieuw start heb je er weer toegang tot de games die je in de Plus had geclaimed.

Ik heb liever dat ze helemaal met monthly games kappen en Plus goedkoper maken, of in ieder geval een optie daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 28 februari 2018 23:10]

Erg jammer want games kopen voor de ps3 doe ik niet meer...maar een game spelen vanuit het ps plus abonnement is soms wel leuk...hoewel het al maanden ruk is voor de PS3
Tja, op een gegeven moment heb je alles wel weggegeven wat je kan weggeven natuurlijk. Denk niet dat elke uitgever zit te wachten om opgenomen te worden in PSplus. Dus het aanbod zal wel beperkt zijn.
Meer dan genoeg games die ze kunnen pushen... Leuke vind ik dat er soms een onverwachte parel tussen zit die ik zelf nooit zou kopen. Zoals een hele tijd terug Catherine b.v. Maar ja...we hebben nog een jaartje te gaan...hopelijk niet met alleen indie games
Uitgevers zullen er ook weinig meer voor vangen, beide systemen zijn zo goed als 'dood' wat betreft spelers en titels, dus je (PS3 en Vita) game laten opnemen in de Instant Game Collection levert niet veel meer op. Het zijn de laatste kruimels waar je het mee moet doen, en ik vind eerlijk gezegd ook wel dat het goed is geweest.

Ik zou er overigens niet van staan te kijken wanneer ze er het komende jaar met een knaller uit met titels van eigen makelij. Want Sony heeft best nog wat titels in de kast die nooit in de IGC hebben gestaan.
PS3 is ook niet echt nieuw meer he, die is ook al 12 jaar oud (2006) dus dan kan je dit verwachten had het eigenlijk al veel eerder verwacht.
dat is wel super jammer,
heb al vetlang psn plus gehad voor men ps3,
omdat ik nog geen ps4 heb,
schrale troost, het is pas per volgend jaar dus je kan nog rekenen op 12 tot misschien wel 24 games :)
Maarja, je moet dus wel door blijven betalen als je ze wilt behouden.
Mjah, je moet ook lid blijven van de bibliotheek als je boeken wil blijven lenen; het is niet zo dat je spullen zomaar opeens mag houden.
Dat zat er wel wat aan te komen. Zou fijn zijn als ze er vanaf dan een extra PS4-game bij steken, maar dat is misschien iets te veel wishful thinking. :)
Of niet een extra PS4 game maar gewoon betere games elke maand.
Ze krijgen het wel voor elkaar om best vaak een AAA game ertussen te krijgen, maar het zou pas echt geweldig zijn als je je elke maand kon verheugen op de nieuwe line-up gratis games.
Voorbereidingen voor iets nieuws gok ik.
Ik denk eerder dat de leeftijd van de PS3 een rol speelt en aan de Vita valt ook weinig meer aan te verdienen.

En ja het kost hun geld dus zo besparen ze ook nog wat.
Begrijpelijk aangezien de ouderdom. Ze zullen wel bekeken hebben hoeveel man er nog effectief een ps3 had en via ps plus een ps3 spelletje speelden. Ze tracken tocht alles van welke spelletjes, hoeveel tijd je speelt,...