Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Sony brengt mogelijk in 2020 PlayStation 5 uit

Sony brengt mogelijk in 2020 een PlayStation 5 uit. Dat heeft gamesite Kotaku gehoord van diverse bronnen. Details van de vermoedelijk aankomende console zijn nog onbekend en de release lijkt nog niet vast te staan.

Kotaku zegt met veel bronnen te hebben gesproken, waarvan slechts enkele wisten van het bestaan van een opvolger voor de PlayStation 4 en PS4 Pro. Die mensen sluiten uit dat een release van een PlayStation 5 kan plaatsvinden in 2018 of zelfs maar in 2019. De site houdt wel een slag om de arm en zegt dat de timing van de release nog kan veranderen.

Als er al devkits bij gamemakers staan, dan zal het gaan om vroege versies. Die zouden de vorm hebben van een pc met aangepast moederbord, zodat ontwikkelaars alvast de cpu en gpu van de komende console kunnen uitproberen en in een vroeg stadium zien wat er mogelijk is. Sony laat ontwikkelaars die machines neerzetten in afgesloten ruimtes, waar weinig mensen toegang toe hebben.

Er is nog weinig bekend over een mogelijke opvolger van de huidige generatie PlayStation-consoles. De PS4 Pro kwam uit in het najaar van 2016, terwijl de PS4 in 2013 uitkwam.

PS4 Pro

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

11-04-2018 • 20:16

191 Linkedin Google+

Reacties (191)

Wijzig sortering
Ik denk dat 2020 de meest realistische datum is.

Als Sony een waardige opvolger wilt, zullen ze zowel Ryzen als een goede Navi GPU in hun systeem willen krijgen. Als we de vooruitgang van PS4 naar PS4 Pro kijken is de GPU 2.3x zo sterk. Passen we dat toe naar PS5, en dat levert 9.66 TFLOPS. Iets wat mogelijk kan zijn met 64CU's aan ongeveer dezelfde kloksnelheid als de Xbox One X. (Die heeft er 40.)

Als ze dat allemaal in een APU willen krijgen met relatief laag stroomgebruik en hitte, zullen ze met een 7nm proces moeten gaan. AMD gaat beginnen met 7nm in 2019, maar hun APU's zijn meestal een jaar na hun CPU's. Als we November 2020 verwachten, heeft AMD meer dan anderhalf jaar om hun 7nm proces te verbeteren en de PS5 in massaproductie te brengen.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 11 april 2018 20:51]

Volgens geruchten;
"Zo staat in het document dat de console een AMD ‘Zen’ CPU zal bevatten met 8 cores, hoogstwaarschijnlijk de custom Ryzen speciaal voor de PlayStation 5 waar al eerder geruchten over waren. Dit moet dan samengaan met een GPU gebaseerd op AMD’s Navi-engine, goed voor 14.20 TFLOPS."
"32 GB GDDR6 + 1TB SSD"
Bron: https://www.psx-sense.nl/...-gddr6-en-1tb-ssd-opslag/

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 11 april 2018 21:22]

Dat lijkt me meer een wens van een Sony fan met weinig krediet. Zeker de 32GB en 1TB SSD maken het enorm ongeloofwaardelijk. Ik verwacht niet meer dan 16GB en een 1TB SSHD.

8-core Zen lijkt me wel geloofwaardig, 14.2 TFLOPS lijkt me een beetje hoog.
naja hoezo, over 2 jaar is 32 GB ram echt niet zo idioot duur meer.
sterker nog, het wordt gewoon noodzakelijk.

ps3/360 was 512mb
ps4/one 8Gb
dus 32 Gb is zeker niet onredelijk.

en 14.2 teraflop is ook zo gestoord niet over 2 jaar.
dubbel de Xbox OneX (6) 12 is toch wel een beetje het minimum wat ik zou verwachten.
en iets meer maakt het ineens mogelijk om echt te gaan raytracen, wat een enorme kwaliteit sprong mogelijk gaat maken.

maar laten we redelijk zijn, we weten gewoon helemaal niks.
Games op PS4 en PS4 Pro hebben respectievelijk toegang tot 4.5GB en 5GB aan RAM. Als de PS5 16GB heeft zullen games makkelijk toegang tot 12GB krijgen. Dat is 2.4x in vergelijking met de Pro en 2.666...x in vergelijking met de PS4. Lijkt me zeker voldoende.
dan ga je er vanuit dat het OS niet groter gaat worden,
terwijl het PS4 en XboxOne OS 4x zo groot was als de totale ram in de 360/ps3.
en hetzelfde geldt voor de generatie daarvoor.

kortom 2x zoveel ram is 2.x maal meer ram zou ik dus dus zeker niet vanuit gaan.
32 Gb aan ram zie ik ook niet als onmogelijk, 8Gb ram was ook gezien als "te veel"
en 512 Mb voor de 360 ook vergeet niet dat deze jongens in bulk in kopen.

1 TB SSD zie ik ook niet gebeuren, maar bijv 64Gb als een caching disk wel,
met een 2Tb HDD voor games opslag bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door freaq op 11 april 2018 23:15]

Ik ga er inderdaad vanuit dat de OS niet veel groter gaat worden. De functionaliteit in de OS van PS3 naar PS4 was enorm, die van 360 naar X1 was iets minder groot, naar nog steeds stevig. Cross-game party chat, games en updates in de achtergrond downloaden en installeren, browserdata onthouden, gameplay capture, etc.

Ik zie niet in welke grote stappen we nu kunnen verwachten. 4k/60 capture, maar dat doet de X1 al met 3GB aan OS toegewijd.

Ik verwacht echter ook dat Sony nog 1-2GB aan DDR4 geheugen gaat plaatsen voor extra systeemgeheugen, zoals ze 256MB DDR3 in de PS4 en 1GB DDR3 in de PS4 Pro hebben geplaatst.
de ps3 had naar mijn weten geen extra geheugen voor het OS?

Maargoed je kan best gelijk hebben dat het niet enorm meer toe gaat nemen,
maar dat dacht men de vorige keren ook, wie weet wat voor nieuws ze gaan bedenken.
dat moeten we gewoon zien.

De grap is echter wel dat men een console bouwt wetende dat de kosten over tijd gaan dalen,
origineel zou de ps4 slechts 4Gb aan ram hebben, tot devs begonnen te klagen dat de Xone wel 8GB had,
kan hier dus ook best gebeuren, en ja aan het begin is dat wel flink duur, maar over tijd dalen die kosten, en dat weten Sony en MS natuurlijk prima.

16GB zou erg krap zijn, 24 echter zie ik nog wel gebeuren.
"de ps3 had naar mijn weten geen extra geheugen voor het OS? "

Dat zei ik ook niet.
Nu dalen alleen de verkoopprijzen ook mee natuurlijk. Je koopt vandaag de dag al een PS4 voor ¤180 ofzo.
De trend is helaas dat RAM de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar in prijs is gestegen en voorlopig lijkt die trent ook niet te keren.

Dus tenzij de prijs ineens hard gaat dalen zie ik geen 32 GB ram en al helemaal niet GDDR 6 in een console. Tenminste niet als die onder de 1000 euro moet blijven.

Vergeet ook niet dat de PS4 en Xbox One niet zo super snel waren bij release vergeleken met een gaming pc.

Daarbij worden zelfs gaming systemen momenteel met 16 GB ram geleverd dus ik zie niet in waarom er voor een paar honderd euro aan RAM in een console zal zitten dan.
Dat kan wel is dik tegenvallen, prijzen RAM zijn historisch alsmaar gezakt tot 2012 toen we op 0.0037$ per MB zaten, daarna zaten ze plots in de lift naar 0.0085$ om terug te vallen naar 0.0030$ ergens in 2016 om dan terug te stijgen naar 0.0071$ meest recent cijfer.
Als ik dan nog de huidige winkelprijzen erbij haal, betaal je momenteel evenveel als in 2011. Dat is 7 jaar verschil!
RAM prijzen zijn niet bepaald voorspelbaar de laatste jaren, wie weet wat 32GB binnen 2 jaar gaat kosten.
bron: https://jcmit.net/memoryprice.htm
Als we optimistisch zijn betaal je over 2 jaar ¤200 voor 32GB RAM, en ¤250 voor een 1TB SSD. De afgelopen generaties hebben we wel geleerd dat ¤400 het juiste prijskaartje is voor een console, dus standaard een SSD kan je ook in 2020 vergeten.
1TB SSD’s zijn al verkrijgbaar onder de 250 euro en die prijzen gaan alleen nog maar dalen de komende jaren. Daar komt nog bij dat dit consumenten prijzen zijn, geen inkoopprijzen voor ruim 70 miljoen stuks.

Daar ga je als next-gen console ook niet meer onderuit komen, het levert zoveel prestatie winst op.
het levert zoveel prestatie winst op.
Voor loading times ja, maar in-game vrij weinig. Lijkt me dat dit vrij laag op de agenda van Sony staat, die spenderen liever het beperkte budget aan componenten die voor een daadwerkelijk hogere prestatie in-game zorgen.
Als er echt 32GB inkomt zoals iedereen suggereert hier, dan moet je je 20GB data echt niet meer van je HDD’tje willen inladen, dan krijg je dramatische laadtijden waar niemand op zit te wachten.
Hangt er van af. Als je een game als Apache Assault of GTAV of Sleeping Dogs van het schijfje wil laten laden dat vereist wat creatief denkwerk. Dus installeren. Als de textures en wereld en weet ik wat allemaal groter zijn in GTA VI en Sleeping Dogs 4 dan lijkt een ssd me een goed idee. Een kleine ssd en de mogelijkheid een 2e toe te voegen is ook te doen.
Laat ze dat (geheugen + ssd) samen eens voor 350 euro kunnen inkopen tegen die tijd. Dan heb je de helft van de kosten van je console al uitgegeven aan een fractie van de hardware en dat geef je dan uit aan zaken die niet het allerbelangrijkst zijn voor de game-ervaring: CPU + GPU. Doe daar nog kosten bij voor het ontwerp, allerlei rechten voor licenties, controllers, etc en je krijgt een heel dure console met dit soort prijzen.
Ja wij betalen misschien dat soort bedragen voor die onderdelen, maar je moet het terug zien in aantallen. Daarnaast zullen ze contracten hebben voor minimale afnames, dus die prijzen kun je minimaal halveren. Een SSD zit er minimaal in, het prestatievermogen die men daar uit brengt is te groot om links te laten liggen. Daarnaast worden er steeds minder fysieke games gekocht, dus ze zullen wat moeten doen met de opslag. Wat heb je aan snelle hardware als je hardeschijf niet eens mee kan komen |:(
Als je er een miljoen van inkoopt kan de prijs vast wel wat naar beneden vergeleken met onze concumentenprijzen
PS2 kostte 1200 gulden bij de release.
De PS4 kostte 400 euro bij release.
De Xbox One kostte 500 euro, maar introduceerde later (maar nog voor de release in Nederland) een bundel zonder de Kinect sensor voor 400 euro.
Ik heb voor mijn xbox360 premium ook 399,- betaald.
Zal eerder 16~24GB gaan worden.
Zover ik weet gaat het gewoon om RAM. Waarbij een deel ingezet kan worden voor VRAM(als er een IGPU in zit).
Het zijn allemaal maar geruchten, maar zowel de XBOX one en de PS4 hebben hardwarematig de plank toch een beetje mis geslagen. En waren totaal niet zo speciaal hardwarematig. Ik verwacht dat ze bij een nieuwe console toch wat meer hun best zullen doen.

Over 2 jaar zal 32GB voor games en andere multimediatoepassingen helemaal nog niet zo gek zijn. Je moet er vanuit gaan dat de console een levensduur van 5 tot 7 jaar heeft. De PS4 kwam uit op 2013, en zal dus misschien vervangen worden in 2020. Hardware matig zullen ze dus wel rekening moeten houden met games in 3 a 4 jaar.

Het is en blijft toch allemaal speculeren tot de nieuwe console is aangekondigd.

Persoonlijk vindt ik de consoles en games op de PS4 een teleurstelling. Ik game zowel op de PS4 als op de PC. Maar de games die ik graag op de PS4 ben gaan spelen of PS4 only waren kan ik op twee handen tellen. Gelukkig komen er nog wel paar uit dit jaar, maar ik heb voor de xbox360 toch veel meer games aangeschaft. Een console is gewoon niets bijzonders zonder de games die er op komen.
32GB GDDR6 + 1TB SSD, sorry maar wie neemt dit nou serieus. Toevallig ook dat nieuwe games na 1 april alleen nog voor de PS5 zullen worden gemaakt.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 11 april 2018 21:32]

9TF is wel erg weinig voor een console in 2020. De Pro is een mid-gen upgrade dus die voortgang moet je niet gaan meerekenen. Ik verwacht eerder tussen de 10/15TF, minimaal 16GB ram en 8 (Zen2/3) cores. Zeker omdat de Xbox One Z bv al 6TF is, zou dat imo geen grote sprong zijn, als de PS5 9TF max is.
Ik nam dat meer als een absolute minimum upgrade. Ik verwacht ook eerder rond de 10. Maar hoe hoger, hoe meer de noodzaak aan 7nm.
15TF voor een acceptabele prijs lijkt mij niet waarschijnlijk. Ik hoop wel op een cpu die flink krachtiger is, want dat moet toch wel een beperkende factor zijn voor ontwikkelaars.
Want men had verwacht dat de Xbox One X 12GB ram zou krijgen? een sprong van 6>9TF is imo niet groot voor een volledig nieuwe generatie. Zou zeggen bookmark je suf.
Tja, zo moet je er in mijn ogen ook niet naar kijken. De PS4 Pro en Xbox One X worden nog altijd enigszins beperkt door de cpu en doordat ze ook ondersteuning moeten bieden voor de PS4 en Xbox One. Kijk naar de PS4, die heeft een rekenkracht van 1,84 TFLOPS, 10 TFLOPS is dan een enorme stap voorwaarts. De PS4 Pro heeft ook 'maar' 4,8 TFLOPS. Ik durf wel te stellen dat 15 TFLOPS totaal onrealistisch is.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 11 april 2018 21:50]

De sprong hangt af van of er dieshrink beschikbaar is en of je console flink duurder wil maken dat ipv APU los gpu er in . Sony en MS hebben van Nintendo geleerd is dat excotische hardware zonde is ivm port barrerre en optimalisatie barrere wat dev toegankelijkheid belemmerd. En zij moeten het van gamesales hebben dus de prijs barrierre houd men liever laag dus het zal het vooral van dieshrink moeten hebben waar APU met midrange igpu erin de oplossing is. High-end gpu is dus not done.

Mogelijk ivm VR en 4K dat memory voorbij de 8GB gaat.

Het is dus niet doel meer om PC te overtreffen maar moderniseren van spect aan midrange wat er aan komt. Betaalbare console is streven.

Lodisch Sony heeft liever 100 mil msrket dan 25mil market want dan verkoop je veel meer games en dus royalties
High-end gpu is dus not done
Sinds ze totaal zijn overgestapt op x86 architectuur gebruiken ze al high-end componenten (eerder ook met de PS3). In dit geval XDR-Ram/GDDR3 (PS3) en GDDR5 (PS4/Pro). Wat betreft GPU's zitten de huidige Pro en One X al redelijk in de klasse tussen midrange/high-end GPU's in. Wat zou er na deze stap komen...geen GTX 1080 performance want die stap is te dichtbij de One X en en ergens ook nog niet zover af van de Pro. Gezien de Vega 64/1080TI kaarten gewoon high-end zijn en deze boven de 10TF uitkomen, kan je wel stellen dat de volgende generatie gewoon over high-end GPU's zal beschikken, icm Ryzen. Persoonlijk denk ik dat ze voor max 12.5TF gaan qua GPU performance.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 12 april 2018 08:41]

Nee, ik ben het namelijk helemaal met je eens.

Ik vrees echter dat je geen gelijk gaat krijgen en dat je het die tegen die tijd goed gaat praten dat er slechts 9tf in zit.
Dit lijkt mij een erg realistische schatting. Overigens zou een aankondiging in 2019 en launch in 2020 ook mooi samenvallen met het 25 jarig bestaan van de Playstation :)

Hardware-specs terzijde, ik hoop vooral ook betere framerates. De race naar "native 4K" vind ik eigenlijk niet zo boeiend, zeker niet nadat is gebleken dat er genoeg "truukjes" zijn zoals CBR waarmee je met minder resources aardig in de buurt kan komen bij een 4K resultaat. In een ideale wereld gaat mijn voorkeur uit naar 60fps, en als dat niet lukt, een erg stabiele 30fps, maar deze generatie zijn er toch nog echt veel games die daar onder doken; of stotterig overkomen door frame pacing issues.

Overigens kan een goed ontworpen console (zie ook Xbox One X) met relatief 'mindere' hardware uitstekende prestaties neerzetten, dus ook een systeem met 'maar' 10tflops zal indrukwekkende graphics kunnen vertonen. Ik gok zelf op iets ala 12tflops. Persoonlijk hoop ik vooral dat men voor een stevige Zen-oplossing kiezen, de Jaguar-cores waren toch wel een beetje de zwakkebroeders van de Xbox en PS4. Aldus Mark Cerny heeft men een erg goede band met AMD (met ook een wisselwerking qua features, sommige features die op verzoek van Sony ontwikkeld zijn zijn ook op hun roadmap terechtgekomen).

Als men weer men een AMD APU in zee gaat dan hoop ik toch ook echt dat de PS4 library backwards compatible zal zijn; Sony kan zich dan niet meer verschuilen achter de "De architectuur kunnen we praktisch niet emuleren" argumenten :o
In mijn ideale wereld zou Sony bovenop wat je zelf al boven haalde ook een 1080p/120Hz mode gaan invoeren en Freesync ondersteunen net zoals Xbox dat al doet.

Ik verwacht geen games zoals een Horizon sequel om een 120fps mode te krijgen, maar iets lichter zoals Rocket League zou dat zeker kunnen bereiken.
Ja, ik zie ook redelijk wat toekomst in Freesync en afgeleiden; en ook meer hardwarematige support om met slimme renderingtechnieken om te gaan die met minder resources een goed resultaat kunnen neerzetten. Idem voor PSVR, het is een 'low budget' device maar in mijn mening heeft Sony wel laten zien met een werkbaar produkt te komen, hopelijk komt men met een leuke opvolger en heeft de PS5 hier ook de nodige ondersteuning al voor ingebakken.
Dat is ook één van de redenen dat ik 120Hz bovenhaalde. De "doos" van PSVR neemt het 60Hz beeld van de console en gebruikt truken om er 120Hz van te maken. Het zou mooi zijn moest de PS5 vanzichzelf 120Hz kunnen doen.
Ben het helemaal met je eens, maar de PSVR doos doet alleen extra zaken qua audio-processing en het weer 'dewarpen' van de graphics zodat deze naar de TV kunnen.

https://www.vrfocus.com/2...on-vrs-breakout-box-does/
Dat heb ik dan ook weer bijgeleerd.
Er zit ook nog iets in wat 'social screen output' wordt genoemd. Dit zorgt ervoor dat in de VR bril een ander beeld wordt getoond dan op het TV scherm. Zo kan je spellen doen met elkaar. De PlayRoom VR is een goed voorbeeld van spellen in deze categorie. In de PlayRoom VR is bijvoorbeeld een spel waarbij de drager van de VR de kat is achter een gordijn en de spelers op de TV zijn de muizen. De muizen mogen alleen lopen als de kat zich verstopt heeft. De kat moet naar voren komen als de muizen lopen. Het spel geeft dus twee verschillende beelden.
"Dit lijkt mij een erg realistische schatting. Overigens zou een aankondiging in 2019 en launch in 2020 ook mooi samenvallen met het 25 jarig bestaan van de Playstation"

Des te meer reden om het de PSX te noemen en niet de PS5. Sony gaat inderdaad nog een nieuwe generatie launchen, waar ik dat bij Microsoft niet zie gebeuren omdat ze voor mijn gevoel mikken op een lange termijn strategie met het bouwen van een platform dat groter is dan een console alleen. De PSX zou ditzelfde kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 11 april 2018 23:38]

Als Sony een waardige opvolger wilt, zullen ze zowel Ryzen als een goede Navi GPU in hun systeem willen krijgen.
Jij gaat er 'gewoon' vanuit dat de er een AMD processor in komt. Waarom deze aanname en niet een Intel, een mobiele of andere processor?
Nu ze Raja Koduri hebben aangenomen en een partnership met AMD hebben aangegaan is de kans inderdaad wel een pak groter dat het om een Intel CPU + AMD GPU kan gaan. Ik ging uit van AMD omdat ik geloof (ik geef wel toe dat dit geloof deels gedreven wordt door persoonlijke hoop) dat Sony hun architectuur zo consistent mogelijk wilt houden. Opnieuw een APU, opnieuw GCN architectuur, opnieuw RAM die gedeeld wordt over de CPU en GPU. Dit om de ontwikkeling van multiplatform games zo eenvoudig mogelijk te houden, first party games makkelijk overgedragen te houden, en eventueel voor backwards compatibility met een minimum aan moeite.

En voor Intel zal het veel moeilijker zijn om een deftige APU (of wat hun term ervoor zou zijn) te maken tegen 2020. AMD heeft al jaren ervaring met veel sterkere geïntegreerde GPU's en blijken zich veel beter aan hun verwachtingen te kunnen houden. Ze hadden veel sneller succes met 7nm dan Intel met 10nm als ik me niet vergis.

AMD heeft ook meer baat bij consoles. Ryzen doet het behoorlijk, maar op algemeen vlak hebben ze nog enorm veel moeite met Intel en Nvidia in te halen op vlak van PC hardware. De console markt doet het nog enorm goed, het is voor hen een sterkte om de meest populaire console van hardware te voorzien.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 12 april 2018 18:50]

Ik denk ook van niet.
Cpu met big igpu deel erin zal bij iNtel duur zijn , ook al is bulk OEM prijs.
En Sony beleid is juist vooral betaalbaar console. Want daar verkoop je makkelijk veel meer van. Waardoor er meer games verkocht kunnen worden.
Een AMD top man inlijven brengt igpu aandeel wat goed mee zou kunnen komen , maar het gaat er juist om hoe bereid iNtel is om goede lage prijs voor intel SoC met redelijk krachtige igp er in zodat kostprijs onder ¤500,-
Nooit vooruitlopen op nog uit te brengen nodes. Die lopen altijd vertraging op.

https://www.techpowerup.c...ys-in-process-ttm.243235/
Meest belangrijke is wel of de ps4 games er ook op kunnen. Bij alle voorgaande playstations kon je niet de games spelen van de vorige generatie. Hopelijk komt daar nu verandering in.
De PS2 was volledig backwards compatible met PSone games, de originele modellen van de PS3 waren dat ook met PSone en PS2. Die toestellen hadden de hardware van de PS2 in zich, dat is er in de latere modellen uitgehaald om productiekosten omlaag te trekken.
PS3 phat had letterlijk een ingebouwde PS2. het was geen software emulatie.
In Amerika wel, die had de Graphics Synthesizer én de Emotion Engine fysiek ingebakken in de eerste lichting PS3's, In Europe zijn alle backwards compatible PS3's (eveneens eerste serie) voorzien van alleen de Graphics Synthesizer, de Emotion Engine wordt wél geemuleerd.

Dit is ook de reden dat niet de gehele PS2 library goed te spelen is op Europese backwards compatible geschikte PS3's, maar wel veel.
De eerste serie inderdaad hardwarematig, een serie erna wel software matig en later niet meer (allemaal in de phat - reeks)
Dat is niet waar. Op de eerste PS3 was het wel degelijk mogelijk om PS2 en zelfs PSOne games te spelen. Bij de latere 'Slim' versie was dat niet meer mogelijk.
Dat kwam omdat er een volledig PS2 systeem in die ps3 aanwezig was. Iets wat ze met de 2e serie (van dat zelfde model) er al meteen uitgehaald hebben I.V.M. te kostbaar. Jou opmerking gaat dus alleen op voor 1 model ps3 (CECHAxx) geen van de overige generaties ps3 kan dit dus.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3_models
Dat klopt, maar er wordt toch echt gezegd dat dit, ik citeer: "Bij alle voorgaande generaties" het geval was, wat dus in feite incorrect is.
Als je het dan echt heel feitelijk gaat bekijken is jou uitspraak; en ik citeer: "Op de eerste PS3 was het wel degelijk mogelijk om PS2 en zelfs PSOne games te spelen." feitelijk net zo incorrect. Want met die zin doel je op het eerste model en dat omvat 3 generaties PS3. Die er aan de buitenkant het zelfde uit zagen maar intern heel anders waren.

Dan zou je moeten zeggen: met de allereerste ps3 generatie was het wel hardwarematig mogelijk om PS One en PS2 games te spelen. Met de andere generaties kon je dit later ook softwarematig.
Even ter aanvulling
Die er aan de buitenkant het zelfde uit zagen maar intern heel anders waren.
De launch 60GB CECHC met PS2 BC was van buiten wel degelijk anders dan de 40/80/160GB CECHG tm Q modellen die geen PS2 BC hadden.
Zo had de CECHC een chrome afwerking, terwijl overige modellen in brushed aluminium zijn uitgevoerd, verder was de CECHC voorzien van 4 USB poorten aan de voorkant (rest had er 2), en had het een klepje, links van de Bluray slot, waar een multi-card reader zit.
Dan zou je moeten zeggen: met de allereerste ps3 generatie was het wel hardwarematig mogelijk om PS One en PS2 games te spelen. Met de andere generaties kon je dit later ook softwarematig.
Alleen het Amerikaans/Japans CECHA/B model was volledig hardware PS2 BC, dwz dat er nagenoeg een complete PS2 EE+GS chipset, inclusief RAMBUS geheugen op het mainbord verwerkt zat.
De PAL versie CECHC had geen PS2 CPU en RAMBUS meer, deze werd softwarematig geëmuleerd door de CELL, de GPU (GS) was nog wel aanwezig, dus was het min of meer een hybride emulatie. Die overigens nog best goed uitpakte. (merendeel was prima compatible)
Alle latere PS3 modellen hadden niets meer qua PS2 BC, dus ook niet softwarematig. Wel zijn er een aantal PS2 titels opnieuw verschenen voor de PS3, hoewel dit uiteraard een emulatie is, is het een emulatie die per game gemaakt moest worden. Je kunt dus niet een eigen PS2 game op een jonger PS3 model laten afspelen.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 12 april 2018 05:53]

Dat klop, dat kwam omdat de eerste generatie PS3 de PS2 hardware aan boord had, het kon niet rechtstreeks op de cell-processor en de Reality Synthesizer draaien. Omdat dit prijzig was haalde ze het eruit bij de goedkopere PS3’s.

Een PS2 kon ook PS1-games draaien, dus eigenlijk was de PS4 de eerste PlayStation die volledig niet backward compatible was met de vorige generatie.

Aangezien de PS4 veel minder exotische hardware gebruikt, is de kans groot dat de PS5 opnieuw backward compatible wordt.
Twee aanvullingen: De PS2 compatibiliteit is er bij de fat versie al uitgehaald (niet pas bij de Slim) en PSOne compatibiliteit zit er volgens mij nog steeds in.
PS1 games kunnen nog steeds op elk Playstation 3 systeem afgespeeld worden.

Bron: heb dit vorige maand nog getest/gebruik van gemaakt (op een fat PS3, zonder PS2 compatibiliteit). Dit staat alleen niet garant voor alle modellen maar een quick google search laat genoeg reacties zien dat dit op elk model werkt, ook op de slim en super slim.

[Reactie gewijzigd door Mickjuhh15 op 12 april 2018 09:03]

Dat gaat zeker kunnen dit keer, het probleem met PS3 games op een PS4 proberen te spelen is dat PS3 een totaal andere architectuur gebruikt. PS4 is meer een soort x86 PC architectuur maar dan met unified memory, zoiets zal de PS5 ook gebruiken. Geen exotische Cell processoren enzo 8)7

[Reactie gewijzigd door dragonmoony op 11 april 2018 20:37]

Had geloof ik meer te maken met de licentie op de PS2 en PS1 hardware.
Dacht dat Nvidia geld wilde als Sony hun hardware ging emuleren op de PS3.
Zolang het dezelfde architectuur heeft verwacht ik geen problemen. De PS3-PS4 gebruiken niet dezelfde architectuur.
Dat is ook niet zo raar. Men gaat van de PS1 (Risc CPU) naar de PS2 (ook RISC CPU) naar PS3 (Cell / IBM CPU) naar PS4 (X86/X64/AMD CPU). De reden hiertoe is dat het enorm duur voor dev's ook was om voor iedere console een verschillende versie te moeten ontwerpen.

Nu porten ze gewoon een game die oorspronkelijk op PC is ontwikkeld en schalen ze bij waar nodig om op een console goed te kunnen draaien.
Op de ps2 kon je prima ps1 games spelen. Op de eerste lading ps3 consoles kon je prima ps2 games spelen.
Doordat de kosten te hoog waren werd de ps2 chip eruit gehaald en heeft sony een verdienmodel gevonden om oudere games in andere vorm aan te bieden op de ps4.

Backwards compatibility lijkt ook niet zo’n punt. De ps4 is immers een enorm succes, maar biedt geen backwards compatibility.

De xbone doet dat bijvoorbeeld wel met de xbox360, maar weet daarmee geen sales te genereren.

Het zou dus zomaar kunnen dat de ps5 niet backwards compatible is met de ps4, ps3 etc..
Hoop op 2019, heb de pro al een tijd, maar zit op wat beters te wachten.
Ik denk niet dat je wereldwonderen moet verwachten van de PS5. Qua hardwareontwikkelingen gaat het niet bijster hard de afgelopen paar jaar en ze kunnen er geen high-end spul in stoppen zonder de prijs flink op te drijven.
De vooruitgang van bulldozer naar ryzen is redelijk groot, en we kunnen zo goed als zeker zijn dat de PS5 ryzen gaat gebruiken.
Kans is groot dat er tegen die tijd goede support voor Ray Tracing is, welke best een leuk bijdrage kan leveren aan een console, vooral op 4k resolutie <3

Met een volgende generatie van nvidia, moet amd ook zijn best doen om een goed product te leveren. Dus ik denk dat er mogelijk vrij snelle gpu's uit kunnen gaan komen (+ hbm2).
Je beseft hoe zwaar raytracing is om uit te voeren he? :+ Een goede volwaardige implementatie daarvan laat nog wel even op zich wachten. Misschien binnen een jaar als experimentele features voor de absolute top van de GPU's, maar voordat het mainstream wordt ben je waarschijnlijk al snel 2/3 jaar verder maar heb je er alsnog behoorlijke hardware voor nodig.
lol Space, met de hamer recht op de nagel hahahha :9 geweldig _/-\o_
Enfin de PS4 is toch al een PC, zeg maar een PC A La Apple.
in de zin van: een PC met een gesloten ecosysteem dat harde limitations heeft zitten op hun hardware.

Ik geef je een +1 alleen wat jammer dat Tweakers.net nogal veel zure apples in de comment section dwalen die graag met -1 afkomen.omdat ze niet kunnen lachen met pijnlijke humor lol

I'm next Ooooh noooo :O
De kans lijkt me vrij groot dat de huidige PS en Xbox lijn het pc model gaan overnemen. Dat wil zeggen zelfde architectuur en enkel sneller en beter. Waarbij nieuwe games 1 of 2 generaties terug van een console ondersteunen. Wil je snellere laadtijden en betere grafische prestaties dan koop je de nieuwste PS of Xbox net zoals je nu een nieuwe pc zal kopen en je oude games daar nog op werken maar je nieuwe games ook op een oudere pc kan spelen met lagere settings.
denk dat je nu iets teveel gaat hopen als je backwards compatibility verwacht en tenzij je de meerprijs voor degelijke SSD wilt gaan betalen(en dat moet toch echt minstens 1TB zijn als je er meer dan 5 games op kwijt gaat willen (denk aan battlefield, call of duty, witcher, etc.) als je degelijke laadtijden wilt hebben, zal dat em ook niet echt worden.

Als je nu een PC gaat bouwen voor rond de 800, denk ik dat die nog met 2 fingers in z'n neus sneller is dan de PS5/xboxWhatever wanneer die uit komt

[Reactie gewijzigd door dakka op 11 april 2018 22:08]

Als je nu een pc bouwt van 800 euro zit deze over 2jr wel op de prijs van 400, wat dan weer mooi bij de console past...
Ik verwacht dat de nextgen consoles over twee jaar op de highend performance van de huidige pc’s zullen zitten.
met welke hardware?, ik verwacht echt niet dat het qua koeling iets van een vega64 aan zal kunnen zonder dat je gehoorbescherming nodig heb (en ik zie AMD zeker niet nog even met een jaartje met nog wat beters komen)
en wat denk je watvoor een koeling dat ding moet krijgen als er een GPU in moet als de next gen consoles native 4K willen ondersteunen ?:P

en persoonlijk betwijfel ik navi 2020 launch

[Reactie gewijzigd door dakka op 12 april 2018 00:41]

Heb je de koeling van de xbox One x gezien in zo’n klein doosje. Als je nou het formaat pakt van de originele xbox One en de koeling van de x wat groter maakt kom je een heel eind
de GPU staat dan ook gelijk aan een GTX 660 ongeveer(ff snelle google, dont pin me on it), als je 4K native wilt ondersteunen met HDR en 60 FPS, want dit is toch wel wat de consument verwacht als ik het zo bekijk, dat trekt een 1080ti net aan en vega64 loopt er op te proesten en hoesten

[Reactie gewijzigd door dakka op 12 april 2018 11:03]

Hoho de consument verwacht 4k HDR en 60 FPS? Ik verwacht eerder dat de Tweaker dat verwacht. Ik verwacht dat de meeste het nog prima afkunnen met 30 FPS.
Met de prijs van de huidige kaarten?

Wellicht als je tweedehands koopt.
met een 1070, mwah, denk het wel +-800 dan, ik vind het dan ook nog wel eerlijk om die meestal 10¤ extra voor console spellen ook bij je budget te rekenen dan.

En er gaat echt niet zo een dikke GPU in zitten, in die kleine ruimte die een console moet bezetten, gooi er maar een server fan in om dat koel te houden :P, waterkoeling is ook gewoon te riskant lijkt mij

[Reactie gewijzigd door dakka op 11 april 2018 22:24]

Een 1070 is momenteel ¤600 in de pricewatch, lol.
Een 1070 is momenteel ¤600 in de pricewatch, lol.
Heb je ook helemaal niet nodig, met een Geforce GTX 1060 6GB kom je al een hele eind ver, en een Geforce GTX 1070 kost je helemaal niet meer ¤600,- je kan al 6 voor onder de ¤530,- kopen en zijn op voorraad.

Voor ¤855,- heb je een hele mooie Game-PC, en ja dat is ruim 2x zo duur als een Playstation 4 Pro.

Aerocool Aero-300 Midi-Toren
Seasonic FOCUS Plus 550 Gold
Gigabyte MB B360M DS3H
Intel Core i3-8100
Antec A40 PRO Processor Koeler
G.Skill 8GB DDR4-2400
Gainward GeForce GTX 1060 6GB
Seagate Barracuda 1TB
Logitech Wireless Desktop MK710
met een 1070, mwah, denk het wel +-800 dan, ik vind het dan ook nog wel eerlijk om die meestal 10¤ extra voor console spellen ook bij je budget te rekenen dan.
En met een Geforce GTX 1070 gaat dat echt niet lukken, zonder een spuug goedkope MB en voeding en geheugen en toetsenbord en muis te nemen, wat allemaal niet erg handig is en veilig, de goedkoopste Geforce GTX 1070 kost je ¤479,-, en de goedkoopste dubbele cooler GeForce GTX 1060 6GB kost je ¤329,-, dat is ¤150,- goedkoper dan een Geforce GTX 1070.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 april 2018 01:53]

Ging mij meer om @dakka z'n uitspraak:
Als je nu een PC gaat bouwen voor rond de 800, denk ik dat die nog met 2 fingers in z'n neus sneller is dan de PS5/xboxWhatever wanneer die uit komt
Met een 1060 en een i3 ben je amper sneller dan een Xbox One X.
Niet dat je daar niet prima op kan gamen, maar met 2 vingers in de neus sneller zijn is een beetje overdreven.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 12 april 2018 12:41]

Ging mij meer om @dakka z'n uitspraak:

[...]


Met een 1060 en een i3 ben je amper sneller dan een Xbox One X.
Niet dat je daar niet prima op kan gamen, maar met 2 vingers in de neus sneller zijn is een beetje overdreven.
Vergeet niet dat dit de nieuwe i3 is, die is quad core, en niet meer dual core.

Ja dat klopt een Geforce GTX 1060 is iets sneller dan een Xbox One X, maar niet extreem sneller dat is wat overdreven.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 april 2018 21:35]

ben momenteel wat aan het uitkijken voor een nieuwe build,
Maar om een te maken die mijn 6 jaar oude config deftig kan verslaan en dus de investering waard is.
zit ik gemakkelijk aan 1500-1800¤. (ok GPU is wel vervangen geweest door een 390)
Als ik echt knijp en gok op comptabiliteit en zoveel mogelijk hergebruik kan daar een 700 van af.
toegegeven, ik heb dan ook niet de minimum spec's als uitgangspunt, maar zeker ook niet de top, want weiger iets uit het groene kamp te kopen.
Het is logisch dat er een keer een PS5 komt. De vraag is echter of dit echt een opvolger wordt zoals we gewend zijn, of dat het meer in de lijn van de ps4 pro en xbox one x zit. (die op hun beurt weer gebaseerd zijn op de evolutie van telefoons)
Het is nu natuurlijk wel 'gewoon' x86. Dat maakt de architectuur niet meer zo radicaal anders dan in het verleden...
Nou Zen kent meer extenties en threading engine moet ook SMT aware zijn.
Navi heeft uitgebreidere featureset dus wil je die vol benutten heb je te maken met twee render paden.
Het is niet zo een ramp als met Cell.
Maar duidelijk meer dan tussen gelijksoortige APU binnen de CPU en gpu familie type.
Noem me een zeikerd, maar de volgende PlayStation mag naar mijn idee wel wat meer 'power' hebben. Kennen we allemaal het verhaal nog dat zowel de Xbox One en de PS4 aangekondigd waren als een 'Next-gen' gaming platformen, maar dat vervolgens het gros van de game-community los ging omdat in de regel niet eens de stabiele 30fps werd gehaald? Laat staan het hele gebeuren tussen beide consoles, als het ging om resoluties en framerates. In een aantal games leverde dat zelfs onspeelbare situaties op.

Games draaien uiteindelijk naar mijn inzien om de gameplay en OK-ish graphics, maar zodra er gigantische framedrops optreden op zeer hectische momenten en het daardoor bijna onspeelbaar wordt, dan haak ik persoonlijk al snel af. Tuurlijk valt en staat het e.e.a. met optimalisaties, maar de hardware zal ongetwijfeld hier ook een grote rol in spelen (hint hint Bloodborne). Als de console vervolgens ook nog als een stofzuiger lawaai gaat zitten schoppen, wordt het er niet beter op.

De PS4 Pro 'zou' dit prestatie gat enigzins moeten opvullen, maar helaas is de keus van bijvoorbeeld 1080p op 60fps bij de Pro geoptimaliseerde games nog steeds meer een uitzondering dan een gegeven. Dit is jammer, ondanks er er wel games zijn waar de ontwikkelaar hier rekenschap mee heeft gehouden (lees: Nioh bijv). Tuurlijk, leuk die 4K upscaling op 30fps en het zal voor bepaalde games fantastisch zijn, maar ik lever graag grafische kwaliteit in voor een meer stabielere framerate. Het gros zal nu waarschijnlijk zeggen, maar daar heb je dan toch een PC voor?! True, maar het PlayStation platform heeft zeker zijn goede exclusives (als dat wel of niet goed is voor de markt laat ik even in het midden).

Eerlijk, bij de PlayStation 5 zou ik liever een groter gat willen zien tussen misschien de non-Pro en de Pro versie. Er zullen genoeg mensen tevreden zijn met een non-Pro versie, maar leg de focus van de Pro versie dan ook iets meer op High-end hardware. Ook als het prijskaartje daardoor misschien toeneemt. En ja, sommige prefereren nog steeds een stabielere en hogere framerate op 1080p dan een 4K resolutie :+

En Sony als je meeleest, maak de volgende PlayStation aub stiller.. ;)
stiller betekend minder koeling, minder koeling betekend dat het apparaat te warm gaat worden en daardoor terug gaat klokken of de hardware lager geklokt moet gaan worden om de hitte op te vangen. Dat gaat je performance niet veel goeds doen. Nu kan stiller wel natuurlijk maar dat betekend ook dat ze op een andere manier (vaak duurder) moeten gaan koelen en de sweetspot lijkt toch wel echt in de 400-500 range te liggen voor de meeste mensen om een console te kopen bij release.

Qua performance ben ik tevreden met me PS4 pro op 1080P ik merk niet bijzonder veel problemen eerlijk gezegd en alhoewel die wat geluid maakt zou ik niet zeggen dat ik hem storend vind. Zou het zo kunnen zijn dat de Ps4 pro die jij hebt of hebt gezien in een te kleine ruimte staat en ze warmte niet goed genoeg kwijt kan? Misschien zitten de ventilatie gaatjes aan de zijkant helemaal vol met stof? Bij teveel warmte gaat die namelijk throttelen.
Mijn PS4 Pro is ook luidruchtig, vanaf dag 1 eigenlijk al als je echt grafische kracht vraagt (bijv Horizon Zero Dawn, Ni No Kuni 2). De Xbox One X daarentegen is fluisterstil tijdens 4K games (bijv A-C Origins, Forza 7, Horizon 3). Beide apparaten staan in hetzelfde AV-meubel.

Het kan dus wel degelijk stiller, maar misschien moet Sony iets meer investeren in de bouwkwaliteit.
Het zou goed kunnen dat de Xbox One X is stiller is dan PS4 Pro. Beide worden anders gekoeld waarbij die van de Xbox One X overduidelijk beter is. Ik kan ze helaas niet naast elkaar zetten om te vergelijken omdat ik geen Xbox One X heb en ik ook niet van plan ben er één te gaan komen hoe hard mensen ook roepen dat die het waard is.

Zoals hieronder, zou Sony misschie nniet genoeg R&D hebben gedaan? Misschien of wellicht hebben ze het geprobeerd maar hebben ze het niet werken gekregen.

Hier staat een groot/hele proces van de ontwikkeling van de Xbox One X. Er was overduidelijk een wil en doel en die heeft Microsoft net zolang na gestreefd totdat ze op dat punt kwamen.

Link
Ik heb ze wel allebei (PS4 en Xbone, later PS4Pro en XboneX) en de Xbone/XboneX is beduidend stiller. Meestal gaat de PS4 ook prima, maar af en toe krijgt ie het op z'n heupen en begint als een gek te blazen.
Stiller kan ook andere koeling zijn.. de xbox One x is fluisterstil. Die hoor ik af en toe voor een paar seconde ff stevig blazen. De ps4 hoor ik continue en nog harder ook.
Ja maar beide systemen worden wel heel anders gekoeld. Er hangt namelijk een Vapor chamber in de Xbox One X (microsoft claimed zelf dat dit juist de reden is waarom de console zo sterk en stil is) en dat is iets wat de PS4 Pro niet heeft. Die moet het doen met heatspreaders en heatpipes (minder efficient).

Had Sony dit beter kunnen R&D'en? Wie weet. Met een wil is alles mogelijk wat Microsoft dus is gelukt (maar dat was ook hun gedachte bij de xbox one x ontwikkeling om zo krachtig systeem te bouwen) en overduidelijk Sony heeft gedacht: "dit is ons design wat werkt, hier doen we het mee". Wat daar allemaal in de brainstorm sessies voorbij is gekomen weet alleen Sony.

Hier is een heel stuk leesvoer van the verge waar volgens mij het hele proces van het ontwikkelen van de xbox one x in zijn huidige staat is. Het is een hele wall of text dus wellict leuk voor in de trein, pauze of mocht het voor elkaar krijgen om rond deze tijd dit helemaal te kunnen lezen props to you.

Link

Daarbij nog een keer, ik hoor mijn PS4 Pro niet echt op een hele enkele keer na als het systeem het duidelijk even moeilijkheden heeft. Hoe dat komt, geen idee. Misschien meer lawaai gewend, let ik er niet op tijdens het gamen of staat mijn TV gewoon harder dan de console de kans heeft om te blazen.
Ik vermoed dat het voornamelijk ook te maken heeft dat de PS4 op een oudere APU gebaseerd is met Jaguar cores en een platte behuizing met weinig ruimte. Dit zal ongetwijfeld ook effect hebben op de warmte ontwikkeling. Nu heeft de Xbox One dat beter voormekaar qua koeling, maar ik hoop van harte dat Sony daar wel kritisch naar gaat kijken bij de PS5. Mijn eigen PS4 heeft daarintegen meer dan genoeg ademruimte, maar m.b.t. geluid is het na mijn stofzuiger daadwerkelijk wel het apparaat met het meeste lawaai onder belasting in huis. Enerzijds ben ik misschien een zuurpiet, maar als Microsoft dat wel voormekaar krijgt, waarom Sony dan niet? (al betekent dat misschien een grotere behuizing).

Time will tell :)
Probeer je nu de release modellen te vergelijken? Ik weet dat de Xbox One X en PS4 Pro wel dergelijk een hele andere manier van koelen hebben.

De release modellen werken wel op dezelfde manier en is ook eerlijk om t evergelijken. Een wat krachtiger dan de ander. Daarbij komt het volgende. Microsoft heeft gekozen om een bakbeest van een adapter mee te leveren die bij de PS4 in gebakken zit. Bij de een blijft de warmte van die adapter dus al in de kast hangen en bij de andere niet (het zou niet bijzonder veel warmte geven, maar alle warmte wat in de kast blijft moet er ook uit op een later moment). Dat de Xbox One behuizing groter en overduidelijk meer ventilatie heeft is geen rocket science, dat zie je al per direct aan de buitenkant, ook dit telt heel hard mee. Dat de Xbox One Release betere koeling heeft dan de PS4 Release ga ik niet ontkennen. Ik heb een PS4 Release gehad en ja die maakte flink wat herrie tegenover mijn xbox one release (die ik nog steeds heb).

De PS4 Pro daartegen over hoor ik naar mijn mening niet op hele drukke momenten voor de console na, maar dat neem ik voor lief. Sony mag wat mij betreft ook een goede research doen voor de PS5. Maar zoals je zelf zegt. Time will tell.... laten we eerst maar wachten op de bevestiging, de specs en alles wat erbij komt kijken. :)

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 12 april 2018 00:41]

Over de herrie: mijn Pro begint soms ook te loeien, terwijl die van een vriend van me een stuk stiller is. Als ik wat gamefora lees lijkt het nogal een 'mixed bag' te zijn en zijn er blijkbaar modellen die gewoon een stuk stiller zijn dan de ander; ik heb er zelf nog geen duidelijke oorzaak voor kunnen ontdekken.
In het verleden werd de gebruikte 'koelpasta' mogelijk als oorzaak genoemd, al zijn de meningen daarover verdeeld. Enkele berichten spreken over een verbetering van de koelprestaties wanneer de 'standaard koelpasta' werd vervangen voor een alternatief zoals die in de PC wereld veelal wordt gebruikt. Vanzelfsprekend heeft dit ook weer effect op het 'lawaai'. Maar goed, om nou die garantiezegel te slopen voor het vervangen van pasta... O-)
Mixed bag is ook mijn observatie. Sony gebruikt twee merken ventilators: Nidec en Delta, de eerste is het stilst.

Sws kun je de bovenklep van je Pro er zo afhalen zonder garantie te verbreken. Dan kun je hem wat beter schoonmaken.
ah, goeie tip :) ga ik eens proberen!
De Ps4 mag inderdaad wel stiller. De pro overigens ook, wat een lawaai maakt dat ding. Maar een aantal games op de Ps4(pro) zijn grafisch echt wel beter dan OK-ish. Horizon Zero Dawn, Unhcarted 4 (en lost legacy) en het aankomende GoW/Tlou2/Detroit become human zijn toch games die grafisch enorm veel indruk maken. Welke pc games zien er veel beter uit dan die titels? Tlou2 (days gone by wellicht ook nog wel) zie ik trouwens wel doorgeschoven worden naar de PS5.
ik zou het beetje onodig vinden de ps4 kan zowat alles al
en wat zou de ps5 dan gaan brengen ?


ben wel benieuwd opzich hoe het eruit Komt te zien
en wat hij nog meer krijgt
Betere gfx, sneller, echte 4K gaming, UHD BluRay, etc. De PS lijn is al sinds de PS2 gewoon een incrmentele update.
Echte 4K gaming? Zelfs op de PC heb je daar exotische hardware voor nodig. Soms is een 1070 voldoende, maar in de meeste gevallen moet je aan de haal met een 1080(ti), soms zelfs in SLI-opstelling, in combinatie met een high-end CPU en voldoende RAM. Dat kán in een console, maar niet voor 400/500 euro, tenzij Sony absurd veel verlies wil draaien op hun consoleverkopen.
Maar hij komt ook pas op zijn vroegst in 2020 uit, wat nog max/min 2.5 jaar is... Dus sowieso alweer een generatie GPU & CPU etc verder, wellicht wel 2 :) Plus dat ie weer een life-time heeft van 6-7 jaar, dus zou wel aardig kunnen kloppen toch?
Het probleem is een beetje dat wanneer je zoiets als een console wilt ontwikkelen je de hardware al enkele jaren definitief moet hebben voordat het in de winkels ligt. Er komt meer bij kijken dan wat hardware selecteren. Hele productielijnen moeten worden opgezet
Maar hij komt ook pas op zijn vroegst in 2020 uit, wat nog max/min 2.5 jaar is...
Over ruim 1.5 jaar is het al 2020.
werd niet gezegd of begin of eind 2020 is, dus kan ook 31 december 2020 zijn..
Uiteindelijk wordt 4k net zo gemeengoed als 1080p nu is.

Ik weet nog dat we 10-15 jaar geleden games draaiden op een resolutie van 1024x768 tot maximaal 1600x1200. Als je een spel kon draaien op 1600x1200 met 60fps dan was je behoorlijk het mannetje. Ook benchmarks van videokaarten gebruikten vaak de bekende resoluties van 640x480, 800x600, 1024x768, 1280x960 en 1600x1200. Hoger was echt ondenkbaar, laat staan dat videokaarten ooit zonder problemen een resolutie van 1920x1080 konden weergeven.

Kijk nu, jaren later, en het display van je koelkast kan bij wijze van spreken al 1080p weergeven...
Ik zeg ook nergens dat dat niet gaat gebeuren, maar op dit moment is de hardware voor dat soort zaken nog niet mainstream. Zelfs voor een deftige framerate met mooie graphics op 1080p heb je fatsoenlijke hardware nodig. Dat de schermen er zijn en steeds populairder worden wil niet zeggen dat de gemiddelde game-pc of console de power heeft om alles aan te sturen.
1080p is geen gemeen goed. Er zijn weinig AAA games die op native 1080p renderen.
In 2020 is 1080p wel gemeengoed voor Sony ;)
Gekheid, maar ik mag toch hopen dat de nextgen consoles in ieder geval 4k stabiel op 60fps kunnen krijgen. Microsoft is daar eindelijk al redelijk mee onderweg (al is het nog op 30fps)
Ik hoop met je mee.

Al moet ik zeggen dat ik nu al respect heb voor al die AAA game Developers, dat ze met deze hardware zulke geweldig mooie graphics en games in general toch maar even maken.

Ik ben zelf game developer (student) en ik krijg er toch echt niet dezelfde graphics of performance er uit. (dx12 of welke API dan ook).

[Reactie gewijzigd door Zezura op 12 april 2018 03:33]

Simpele spellentjes draaien ook lekker 4k op mn 1050ti. Oudere spellen (360 era/ports) draaien ook redelijk op 4k 60fps. Valt mee, mits je niet de allerhoogste eisen hebt qua nieuwheid game etc.
4K is goed mogelijk net als VR zet target FPS op 30FPS of 60FPS en dan optimaliseer en verlicht je de engine load tot je die FPS haalt eventueel met opschaling. De dev ontwikkelen dan game die 4K haald.
Bij PC games vaak low cost port moet je dan zelf door middel van de game settings 4K mogelijk maken bij 30 tot 60FPS. Dat gaat bij de meeste games goed. Op wat kreuple ports na. Of game met te weinig mogelijkheden in de opties.
Ik denk 4K @ 30FPS lol
De Playstation 4 kan voor de huidige hardware inderdaad voldoende maar de hogere resolutie tv's komen steeds meer in opmars. De hardware raakt verouderd en voldoet straks niet meer met waar de Playstation voor staat. Ofwel wordt tijd voor vervanging
Ik verwacht dat 1ST dev kits de hardware nog niet vast staat. En dat er dus nog bepaald wordt wat voor APU er geproduceerd gaat worden in 2020 zou dat een dieshrink inhouden dus 7nm APU is mogelijk en dat maakt een veel krachtigere igpu mogelijk , samen met Zen CPU aandeel zou 8 core Met SMT.
En daarmee stuk krachtiger dan Scorpio kan zijn.
Een Ryzen CPU, die er voor gaat zorgen dat de games een stabielere frame rate krijgen en vaker 60fps kunnen halen. De CPU in de PS4 is enorm zwak. De meeste games hebben een lock op 30, en hebben vaak frame drops en een inconsistente frame timing.

Zeker open-world games gaan een betere CPU appreciëren.
Die 30 fps is meer omdat GFX ivm marketings waarde voor publishers zo maximal hoog moet en daarvoor schaling en 30FPS de voorkeur heeft.
Gezien CPU target bekend is krijgt elke cpu task een budged wat gewoon inhoud console games getarget op Jaguare cores platform zal geen zware load zijn.

En daarmee zijn console games overwegend GFX gelimiteerd.
Daarnaast met 6 a 7 cores direct zonder schedular abstractie beschikbaar zijn 7 threads met elk dedicated core toch nog voldoende krachtig.
Tegen gangbare 4 met HT op PC

Een APU met Zen 4 core is dan ook niet echt een grote vooruit gang. +30% IPS vs SMT ++-- 30%
8c/16t wel.

Met krachtigere cores en er minstens net zoveel van dus 8 is er meer mogelijk aan de CPU task budgets en kan er opgeschaald worden kwa AI Physcs en game logics.
"Die 30 fps is meer omdat GFX ivm marketings waarde voor publishers zo maximal hoog moet en daarvoor schaling en 30FPS de voorkeur heeft."

Nee hoor. Het is meer dat de CPU niet krachtig genoeg is voor 60, dus ze nemen 30 als doelwit en met dat doelwit kunnen ze hun graphics verhogen.

Een perfect voorbeeld van de zwakte van de CPU is the Witcher 3 op Xbox One X. Heeft twee modes : native 4k aan 30fps, native 1080p aan 60fps.

De native 4k mode is zo goed als foutloos, enkel in één gebied zijn er frame rate drops. De 1080p mode draait echter amper aan 60. In de buitenwereld zit je dichter bij de 50, in Novigrad zit je dichter bij de 40. Dit ondanks het feit dat 4k/30 veel zwaarder is op de GPU dan 1080p/60. Het is de CPU die het terughoud. En dat ding heeft de krachtigste CPU van de huidige generatie.

"+30% IPS vs SMT ++-- 30% 8c/16t wel.."

+30%? Waar in godsnaam haal je dat nummer vandaan? Ryzen is al 50%+ sneller dan hun laatste iteratie van hun gefaalde bulldozer architectuur, en Jaguar heeft een NOG lagere IPC dan dat.

Naar schatting heeft de eerste generatie Ryzen maar liefts 82% meer IPC dan Jaguar. Neem 10% hogere IPC van de huidige generatie, en we spreken over dubbel zoveel kracht (1.82*1.1=2.02) aan dezelfde kloksnelheid. Als de PS5 8 cores/8 threads heeft aan 2.8Ghz spreken we over 2.66x de CPU kracht van een PS4 Pro en 3.5x dat van de basis PS4.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 12 april 2018 13:23]

Ik heb de PS4 Pro.

Wat zou de PS5 brengen voor mij? Sneller hardware? Mijn Ps4 Pro draait gewoon goed. Mij hoor je niet klagen op games.

4k native en 60fps? niet zo een grote verandering vind ik.

Ze moeten wel met "iets" komen.
Standaard 60fps (en dan strakke scherpe geanti-aliasde graphics) zou echt wel next level zijn voor consoles. 30fps kan eigenlijk niet meer echt... moet je mee aankomen bij een PC-gamer...

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 12 april 2018 11:14]

In theorie ga je er op vooruit maar in praktijk zal je niet super veel verschil zien.
Het is niet iets wat de consument zegt van "wow die moet ik kopen!"

Ookal komen ze met native 4k en 120fps de consumenten gaan ook denken van "uhhh wat is nieuw?"
ík ga er absoluut op vooruit.. ik vind het altijd een verademing (in de praktijk) als ik weer overschakel op een 60fps game.

Mja weetikveel wat "de consument" wil. High end videokaarten zijn toch ook populair bij de consument? Nou kopers daarvan gaan echt niet vervolgens 30fps zitten doen. Opzich stemt dat hoopvol.
Ik had bij Linus gehoord dat 2018 november nog een mogelijkheid zou zijn. Vind 2020 erg ver weg klinken, en zorgt ervoor dat Xbox gewoon 3 feestseizoenen de kroon heeft. Dat is niet niks.
Feestseizoenen de kroon? Voorlopig hebben ze nog niet echt iets laten zien. Als ik bij sony zat zou ik het zo lang mogelijk rekken voor ik de ps5 uitbreng. PS4 verkoopt als warme broodjes, voor aanzienlijk hogere prijs dan de concurrent.
De kroon span je met exclusives. Leuk 3 feestseizoenen betere hardware, maar wat heb je eraan ? Lekker sea of thieves spelen op de krachtigste console ooit.

[Reactie gewijzigd door Hamazaki op 11 april 2018 20:38]

"Lekker sea of thieves spelen op de krachtigste console ooit." Damn! Die was hard! _/-\o_

Oh ik ga me toch een -1 krijgen
"zorgt ervoor dat Xbox gewoon 3 feestseizoenen de kroon heeft."

Op vlak van rekenkracht, absoluut. Maar de meeste console gamers trekken zich daar niet veel aan, en Sony zal er zich zeker niets van aantrekken als de verkoop van consoles zich voortzet zoals ze nu bezig is.

PS4 had de beste maand tot nu toe in november, Xbox verkocht meer in december met de launch van de X, maar PS4 verkocht meteen weer in januari en februari.
Jason van Kotaku heeft toch wel de beste reputatie op het vlak van gamejournalistiek. Kans zit er dik in dat die clickbait sites alles baseren op fake rumours.
Ik verwacht eigenlijk dat we dit jaar nog verder nieuws (als bevestiging gaan krijgen van Sony over de PS5) maar ik verwacht hem ook niet eerder dan 2020. Reden hiervan dat er nog genoeg games uitkomen waar de PS4 wel even op kan blijven draaien.

Op antwoord op jou:
Leuk dat xbox met de kroon gaat spannen qua hardware (beter dan een 500 euro game pc) maar mensen kopen hem vooral om te gamen. Ik ga niet zeggen dat dat je er niet op kan gamen of dat de xbox een kleine library (in tegendeel) heeft maar de exclusives die ze konden hebben hebben ze gecancelled (scalebound bijv. maar zijn er meer van) of zijn ondertussen zodanig delayed en hebben nog geen verder nieuws ontvangen over een release (crackdown 3 bijv. maar zijn er meer). Dan is er nog het feit dat Microsft naast Halo, Gears of War, Forza niet heel veel andere boeiende studios hebben die al een goed tijdje meedraaien (op wellicht die van Crackdown na). Ik was een groot xbox fan maar door de punten hierboven ben ik simpelweg mijn vertrouwen in Microsoft kwijt geraakt. Daarbij komt dat iemand met een PC en Windows 10 alle xbox games ook uit steam of de windows store zou kunnen kopen en spelen op de PC. Waardoor een exclusive eigenlijk niet meer exclusive is. Als we heel zwart wit gaan kijken is de xbox meer een apparaatje geworden om pc en xbox samen te brengen. Mede dankzij play anywhere (windows store alleen) kan je even snel op je laptop spelen en als je weer thuis bent verder op je Xbox.

Playstation bied je wellicht niet de service om even verder te gaan op je laptop, Het blijkt dus wel te kunnen met remoteplay (met dank aan @Recon24 ), maar ik denk (blijf wel van mening) dat de meeste hier ook geen oren naar hebben (voor mezelf als ik buiten de deur ben dan ben ik aan het werk. Denk dat er meerdere zijn als mij en hier eigenlijk totaal geen meerwaarde in zien). Er zijn genoeg PS4 only games waardoor de PS4 ze geld al waard wordt (Knack, Bloodborne, The Last of Us, Horizon, Killzone etc.). Het is namelijk een mogelijkheid om juist games te spelen die je niet op PC kan spelen dus ook niet op de Xbox.

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 11 april 2018 23:50]

Installeer remote play app op je laptop, dan kan je buiten de deur gewoon verder ;-) https://remoteplay.dl.pla...teplay/lang/nl/index.html
Ah toch wel. Ik heb eerlijk gezegd nooit meer naar remote play gekeken. Dacht dat het voor mobiele telefoons en een Vita was om die te laten functioneren als controller. Heb de tekst aangepast. Thanks!

Zou het eens een keertje testen in een pauze puur omdat het kan. Ik geloof niet dat ik er echt intensief gebruik van ga maken.
Hoe kan je “The last of us” vergeten :'(
Omdat ik die niet heb. :P Als ik zo naar de game kijk kan het me niet boeien.... maar volgens de meeste is The Last of Us een gweldige game maar smaken verschillen nou eenmaal. :)

Heb hem voor je toegevoegd O+
Kan wel hoor maar daar heb je een programma van Sony voor nodig welle te vinden is op hun website (ken de naam er noet van) én de PS4 moet in het zelfde netwerk op energiebesparing staan (dus niet volledig uit).
Blijkt ook buiten te kunnen na wat research maar daar moet je wel even iets meer voor doen.
PS4 moet op primaire apparaat staan en een port forward naar je PS4 is zeker aangeraden. Heb het niet getest maar dat is wat ik kon vinden
Leuk zo'n krachtige console zonder exclusives |:(
Ik heb alle reacties gezien en was totaal niet op de hoogte van eventuele exclusieve titels. Ben geen conaolegamer, en weet er te weinig van. Ik had me misschien buiten de comments moeten gegeven, maar ik ging af op wat Linus ervan had gezegd, en dat klonk me heel erg logisch in de oren...
Einde dit jaar komen nog Exclusives voor PS4 en mogelijk begin volgend jaar maar daar voorbij hoor je niets dus alles wat nu nog in het begin van ontwikkeling is zal wel voor een sterke launch line up zijn voor PS5.

Ik verwacht wel eind 2019 en begin 2020 de PS5 lancering want de PS4 hardware is al uitgemelkt (30frames is niet eens standaard) en de Pro verkoopt niet genoeg om daarvoor te optimaliseren.

De PS4 blijft inderdaad verkopen maar serieus denk je dat het zo nog even 2 jaar doorgaat.. in de komende 2 jaar zullen de frames en settings nog minder worden en de Exclusives die nog komen zijn een handvol.

Even de E3 afwachten op exclusief nieuws maar als dat tegenvalt voor in 2019 dan is het vrij duidelijk dat de PS4 het einde in zicht heeft..

Van mij mag de PS5 morgen al komen en het liefste 2 modellen één voor 30frames en één voor 60frames of nog beter keuze in resolutie en frames :P vaste resolutie en frames is zó jaren 2000!
Perfect Dark op de N64 had de keuze om van resolutie te wisselen :+
Lolz dank je voor de info Mic :)

Kun je ook zien hoe innoverend het één en de ander is... maar goed Sony heeft heerlijke Exclusives en daar gaat het mij om maar ik wordt gewoon depressief van de frames en settings.

Terwijl het anders kan (eigen ervaring) 900p of zelfs een 720p kan er mooier uit zien dan 1080p omdat er dan meer overblijft voor Textures en Frames en met de PC kies ik meestal 1080P maar als het spel teveel vraagt dan is 900P een uitkomst.
De xbox One x geeft die keuze ook al in meerdere spellen...
Death Stranding, Days Gone, Ghost of Tsushima en The Last Of Us 2 zullen sowieso pas in 2019 verschijnen (het zal me niet verbazen als sommige van deze games misschien wel cross-gen voor PS4 en PS5 zullen verschijnen). Ik gok dat men op E3 mogelijk nog wel 2 nieuwe games zal laten zien maar dan zal inderdaad de koek voor de PS4 wel op zijn.
Inderdaad dat is het handjevol wat nog interessant is en er zal vast nog een paar bij komen maar dat is het dan ook.. kan mij niet voorstellen dat Sony exclusives riskeert om extra te melken terwijl dezen de PS5 lancering kunnen waarborgen.

Geen idee hoe lang het precies duurt om een kwaliteit spel te creëren maar iets van 3 jaar ? de eerste en tweede partij van Sony zal al een devkit of iets dergelijks hebben dus ja ik denk wel dat er nu Exclusives in de maak zijn voor misschien nog PS4 maar zekers PS5 ;)

Hopelijk wordt er nu ook verder ontwikkeld op bestaande architectuur dan kun je de oude hardware inruilen en de software en controllers meenemen en misschien kun je ook eerst de PS4 houden en de spellen van 2020 in 900P of 720P spelen.

PS5 nieuws met E3 2019 en de lancering met kerst 2019 dat is nog 14 en 20 maanden teren op één exclusieve handvol en een tientallen spellen dat vindt ik al riskant want de meeste spelers willen wel om de paar maanden een nieuw spel..

Maar goed eerst de E3 van dit jaar afwachten en aan de exclusiviteit kun je wel inschatten wanneer de PS5 ongeveer komt want Sony weet de waarde van exclusiviteit en dat wordt overduidelijk aan de klok gehangen.
Ben het niets eens met je reactie. Ik denk dat Sony nog nooit z'n sterke komende line up heeft gehad kwa exclusive games. In 2018 moeten God of war, detroid become human, dreams en Spiderman uitkomen. Met daarnaast nog VR games, wat kleinere titels en minder bekende Japanse games. Ook volgend jaar hebben ze met The last of us 2, days gone en Ghost of tsushima al 3 grote titels. Daarmee zitten ze tot en met 2019 echt nog wel goed.
- Gereageerd op verkeerde thread

[Reactie gewijzigd door rickkert94 op 11 april 2018 20:35]