Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony PlayStation 5 krijgt derde generatie Ryzen-cpu, Navi-gpu en raytracing

Sony voorziet de volgende PlayStation-console van een AMD Ryzen-cpu van de derde generatie met acht cores en een gpu op basis van de Navi-architectuur. De console gaat raytracing ondersteunen, krijgt een snelle ssd en ontwikkelaars hebben al devkits.

Sony's systeemarchitect Mark Cerny heeft de details bekendgemaakt in een interview met Wired. Hoe de opvolger van de PlayStation 4 gaat heten is officieel nog niet bekend; Cerny spreekt steeds over de 'PlayStation van de volgende generatie'. Volgens de technische topman hebben een aantal studio's al devkits in bezit en kunnen ze dus aan games voor de nieuwe console werken. Wanneer de console uitkomt is nog niet bekend, maar Cerny zegt dat het in ieder geval niet dit jaar is.

Volgens Cerny is de nieuwe PlayStation fundamenteel anders dan de huidige PlayStation 4 en de Pro-variant daarvan. De hardware is veel krachtiger en dat moet games mogelijk maken die ook fundamenteel anders zijn dan bij de huidige generatie. Sony gaat AMD's nieuwste processor gebruiken; een chip van de derde generatie Ryzen-processors met acht cores. AMD heeft die cpu's nog niet aangekondigd en in de PlayStation-console zit waarschijnlijk een speciale variant die niet los te koop is. Het is echter al bekend dat deze chips op basis van de Zen 2-architectuur gemaakt worden en dat de cpu-chiplets op 7nm worden gemaakt.

In de huidige PlayStation 4 gebruikt Sony ook AMD-hardware. Het cpu-gedeelte maakt daarin gebruik van acht Jaguar-cores. In de PlayStation 4 draaien die cores op 1,6GHz en in de Pro-versie is dat 2,13GHz. De gebruikte architectuur stamt echter uit 2013 en de Jaguar-cores, die op 28nm worden gemaakt, werden door AMD oorspronkelijk ontwikkeld voor zuinige apparaten. De overstap naar een Ryzen-processor van de derde generatie betekent een enorme sprong in processorkracht.

De gpu in de nieuwe PlayStation is een op maat gemaakt exemplaar op basis van de Navi-architectuur. AMD kondigt waarschijnlijk later dit voorjaar de Navi-videokaarten voor pc's aan. Veel details over de gpu geeft Cerny nog niet, maar hij zegt dat de videokaart raytracing zal ondersteunen. Het is echter onbekend of het om hardwarematige ondersteuning gaat zoals Nvidia doet met zijn RTX-kaarten. Raytracing kan ook softwarematig toegevoegd worden; dat is al mogelijk met DirectX Raytracing.

Waarschijnlijk krijgt de nieuwe PlayStation-console een custom chip die zowel de Ryzen-cpu als de Navi-gpu bevat. In het interview zegt Cerny namelijk dat de AMD-chip ook een ingebouwde chip voor 3d-audio heeft. Dat zou voor een geheel nieuwe ervaring op het gebied van geluid moeten zorgen. Cerny stelt dat gamers meer 'in de game' zullen zitten, omdat geluid van alle kanten kan komen en een duidelijke richting heeft. Dat zou op alle soorten speakers moeten werken, ook de ingebouwde van een tv, maar de beste ervaring krijgen spelers met een koptelefoon.

Sony gaat de nieuwe console voorzien van een ssd en claimt dat die ssd meer bandbreedte heeft dan alle ssd's die momenteel voor pc's te koop zijn. Daarmee lijkt het om flashgeheugen te gaan dat geintegreerd is op het moederbord, in plaats van een reguliere ssd. Of het alleen om een ssd gaat, of een combinatie van een hdd en ssd, is nog niet duidelijk. Tegenover Wired demonstreerde Cerny dat fasttravel in de game Spider Man veel sneller gaat op de devkit die van een ssd is voorzien, dan op de PlayStation 4 Pro. Op de huidige console duurt dat 15 seconden, op de nieuwe slechts 0,8 seconden.

Het nieuwe model zal nog overweg kunnen met fysieke media. De PlayStation 4 kan overweg met reguliere blu-rays; wellicht dat de nieuwe console ook uhd-blu-rays ondersteunt, zoals de Xbox One dat ook doet. Cerny bevestigt in ieder geval dat de console backwards compatible zal zijn met games van de vorige generatie. Dat is dit keer niet moeilijk, omdat de hardware in grote lijnen op dezelfde architectuur is gebaseerd. Als de nieuwe PlayStation uitkomt zal er een overgangsperiode zijn van games die zowel op de nieuwe console als op de PlayStation 4 beschikbaar zijn.

De nieuwe console krijgt 8k-ondersteuning, maar of games daadwerkelijk op die resolutie zullen draaien is nog maar de vraag. In ieder geval kan de console beelden met die resolutie uitsturen. De devkit die Cerny demonstreerde bij Wired was aangesloten op een 4k-tv.

De huidige PlayStation VR-headset zal compatibel zijn met de nieuwe console. Of er ook een nieuwe headset komt, is nog niet duidelijk. Cerny zegt wel dat virtual reality erg belangrijk is voor Sony.

Het is nog niet duidelijk wanneer Sony meer bekend gaat maken over de volgende PlayStation-console. Dat zal in ieder geval niet zijn tijdens de E3-beurs in juni dit jaar. Sony is daar voor het eerst sinds de oprichting van de beurs niet aanwezig. Mogelijk is dit wel de plek waar concurrent Microsoft informatie zal geven over een Xbox One-opvolger.

PlayStation 4, PlayStation 4 Slim en PlayStation 4 Pro. Het uiterlijk van de nieuwe PlayStation is nog niet bekend.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-04-2019 • 15:48

282 Linkedin Google+

Reacties (282)

Wijzig sortering
Lijkt die lek op PasteBin van afgelopen December toch aardig te kloppen :)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 16 april 2019 16:20]

Als die info over PSVR 2.0 op pastebin nu ook nog even wil kloppen :*)
ja, dat zou wel heel spectaculair zijn. Overigens vind ik de pastebin-leak nogal rieken naar "gezonde aannames en online onderzoek", want de zen / navi combi lag voor de hand; er waren al een aardige reeks patenten geplaatst door Sony en Mark Cerny aangaande backwards compatibility. Maar goed, ik zal niet klagen als het allemaal waar is :)
Nou ben ik ook een beetje benieuwd wat Microsoft gaat brengen bij de nieuwe generatie xbox. Het lijkt me sterk dat ze later dan Sony de nieuwe xbox willen lanceren.
De Xbox 360 lanceerde volgens plan, terwijl de Ps3 in europa een jaar werd uitgesteld. Daarna lanceerde de Ps4 volgens plan terwijl de Xbox One een jaar werd uitgesteld. Volgens die formule wisselen de rollen zich nu dus weer en zal de Ps5 een jaar na de Xbox One X2 lanceren :+ Je zou haast zeggen dat ze daar afspraken over maken... "Hee Sony, pssst! Als jullie ons deze keer effe wat voorsprong gunnen, dan geven wij jullie voorrang bij de volgende console launch, ok?" ;)
Nog een interessante toevoeging van de auteur van het Wired artikel via Twitter:
So: this didn't make it into my PlayStation story, but given how much people are speculating about the Sony console's price (esp given the SSD/chip combo), thought I should probably give a tiny little bit of interview transcript on it.

Me: There's always been a general range of launch pricing. Will the next console hew to that range?
@cerny: I believe that we will be able to release it at an SRP [suggested retail price] that will be appealing to gamers in light of its advanced feature set.

Me: Meaning that it may cost a bit more but what you're getting is well worth it?
@cerny: That's about all I can say about it.
Gezien Cerny duidelijk uitspreekt dat de prijs/performance verhouding erg aantrekkelijk is lijkt het een redelijke aanname dat de PS5 duurder zal zijn dan de PS4. Ik ga toch uit van een 499; en dan zal Sony waarschijnlijk zelf ook nog wel wat moeten bijleggen.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 16 april 2019 21:28]

Een APU met nog niet uitgebrachte architecturen, raytracing en een SSD die sneller moet zijn dan wat er op de PC verkrijgbaar is. Ik ben bang voor wat dit apparaat mag gaan kosten. Het lijkt mij allemaal niet realistisch.
For what its worth, Ryzen 3000 en Navi komen waarschijnlijk binnen een paar maanden uit, de meeste geruchten zetten de PS5 op 2020, dan zijn Ryzen 3000 en Navi allebei 12-18 maanden oud.
en vergeet ook niet dat zeker(!) in de toekomst de console zelf alleen gebruikt hoeft te worden om geld te verdienen met verkoop van services/games, deze moet dan wel kunnen wat gebruikers willen...
Maar mocht de nieuwe playstation niet gesponsord te hoeven worden door games, zouden deze in theorie goedkoper kunnen worden.

Maar in de praktijk zal het wel meer winst voor Sony / publishers worden.
Gok zelf op eind 2020. Eerder zal redelijk onwaarschijnlijk zijn.
Dit jaar de aankondiging dat hij er aan komt, volgend jaar de grote presentatie en over paar maanden is die te koop (en uiteraard nauwelijks op voorraad tot ver na de kerst).

Microsoft zal dan ook wel binnenkort volgen met de volgende xbox One ‘pro’ in de serie, waarbij de X naar de standaard prijs gaat.
Eerlijk gezegd hoop ik dat ze een keer niet proberen het ding zo goedkoop mogelijk te maken. Een goede console mag van mij best 6-700 euro kosten als de hardware top is. Prijs kan langzaam toch wel naar beneden uiteindelijk als het productieproces in schaal toeneemt en onderdelen goedkoper worden.
Dat gebeurd niet meer door de PS3, die toen 500-600 euro kostte bij launch, dat is erg goed gegaan voor Sony
Het grote deel van de consumenten wil niet teveel betalen. een prijs van 300-500 is nog te overbruggen, Anders kan je net zo goed een gamepc bouwen en onder de tv zetten.
Dat zal je tegenvallen. Ik heb wel eens geprobeerd met mijn game pc 4k 60 fps na te bootsen wat mijn Xbox one x haalt bij Star wars bf2. Ondanks dat ik een 1080, een veel krachtigere gpu heb en een veel krachtigere CPU lukte het niet. Digital foundry heeft ook wel eens voor hetzelfde geld als een Xbox one x een game pc gebouwd en die legde het echt dik af. Er valt echt wel wat te zeggen voor software die specifiek ontworpen is voor specifieke hardware.
Optimalisatie zal zeker helpen maar ik zou eerder denken dat de beeldkwaliteit op de xbox gewoon lager staat ingesteld.
Ik snap niet waarom je een 0-score krijgt, maar dit is inderdaad gewoon het geval. Mensen verwachten simpelweg veel te veel van optimalisaties. Games die ik met mijn 2080 Ti in 4k speel op 60fps, zien er een klasse beter uit dan op de Xbox One X in dezelfde resolutie op 30fps. Ze schroeven gewoon bepaalde opties terug om specifieke resoluties/instellingen te halen. Niks mis mee, maar de tijd dat pc's niet zijn geoptimaliseerd ligt al bijna 10 jaar achter ons.
Mensen verwachten simpelweg veel te veel van optimalisaties. Games die ik met mijn 2080 Ti in 4k speel op 60fps, zien er een klasse beter uit dan op de Xbox One X in dezelfde resolutie op 30fps.
Maar wacht even.
Over welke 2080 TI heb jij het?
Want sommige versies gaan richting 1500,- toch?

Het punt maken: mensen verwachten teveel van optimalisaties, want mijn videokaart (die 3x de prijs is van een Xbox One X) doet het gewoon beter........ Que?!

Wat kost jouw totale setup dan? Om het een beetje in perspectief te plaatsen.

Ik denk ook dat optimalisatie tegenwoordig minder relevant wordt. Consoles zijn van super duper custome machines naar eigenlijk gewoon PC's gegaan. Daar lever je ongetwijfeld op in. Maar ik denk dat je met je voorbeeld wat oneerlijk vergelijkt :P

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 17 april 2019 16:59]

Dat is precies mijn punt. De vergelijking gaat gewoon mank, omdat je niet exact weet welke instellingen er door de ontwikkelaar zijn gebruikt, terwijl de gebruiker deze op de pc zelf kan instellen. Met een GTX 1080 kun je namelijk prima 60 frames per seconde halen in 4k, echter niet met alles ingesteld op ultra.
Ook dat valt reuze mee. Ik zou je aanraden om het filmpje van digital foundry eens te bekijken. Daar hadden ze de grafische settings gelijk gezet.
Zo is het ook! Ik heb BF V op de ps4 pro gespeeld op mijn oled scherm. Speel nu BF V op mijn 1440P monitor met een GTX 1070 met alles op ultra. Ziet er gewoon veel en veel beter uit op de pc dan op de ps4.

Kun je niet met elkaar vergelijken.
Vergeet niet dat de PS3 in crisis tijd uitkwam. Inmiddels draait de economie weer prima. Kijk naar smartphones, paar jaar terug betaalde je 500 euro voor een flagship smartphone, dat is nu midden-segment. Mensen geven 1000 uit aan een telefoon die ze 2 jaar gebruiken. Een console gaat 5 jaar mee minimaal.
Een smartphone is praktisch een eerste levensbehoefte tegenwoordig (ok, ik overdrijf, maar voor mensen die 1K uitgeven aan zon ding voelt het wel zo), consoles zijn veel meer single-purpose, en met de hardware ben je er nog niet.

Daarnaast, maar heeeeeel weinig mensen rationaliseren dingen terug naar €/uur gebruik
Een crisis zit voornamelijk tussen de oren en wordt vooral gedreven door negatieve berichten in de media. Kijk naar 2008, Nederland stond er goed voor, met Sinterklaas en Kerst werden alle records gebroken, twee maanden later waren we gedoemd.

Gewoon slecht management van de overheid (wilders wilde niet, en dan kwam er een alternatief), men gaat aan de hypotheek rente sleutelen (wat op korte termijn voor niemand een probleem is) de ECB kwam jaren te laat in actie.

Goed voorbeeld:
https://financieel.infonu...risis-de-tulpenmanie.html
Paniek en dan zijn de rapen gaar.
Als goed is word ps5 500 dollar bij launch. Hier word het dus 500 euros. Goed te doen vind ik. En nu zorgen dat je toetsenbord en muis op kan aansluiten en games je daarvoor niet bannen. Overwatch op ps4 word je gebanned als je met toetsenbord en muis speel. Lol. Maar ik koop tegenwoordig nooit meer een gaming systeem op launch. Te weinig games nog. 2e jaar kopen is veel beter. Dan zijn er genoeg games en hoogwaarschijnlijk is het systeem ook nog eens 100 euros goedkoper. :D
En nu zorgen dat je toetsenbord en muis op kan aansluiten en games je daarvoor niet bannen. Overwatch op ps4 word je gebanned als je met toetsenbord en muis speel. Lol.
Aan de ene kant ben ik het met je eens mits ze wel een scheiding houden tussen controller en keyboard-muis gamers. Niet dat ik als controller speler tegen een keyboard-muis speler moet spelen waar hun de voordeel hebben (en ja er zullen best mensen zijn die het beter doen met controller tegen mensen met keyboard-muis maar verwacht niet de meerderheid).
Van mij hoeft het gescheiden te zijn. Het is je eigen keuze met wat voor bediening je een spel gaat spelen. Bannen vind ik nergens op slaan.
Dat bannen doen ze niet omdat ze het leuk vinden, maar omdat de gebruikers nog steeds denken dat ze een achterstand hebben tegenover de muis als ze zelf een controller gebruiken.

Ik heb al aardig wat vrienden met consoles gehad die het vertikken een muis aan te sluiten om letterlijk de raarste redenen...
1. Muis kleurt niet lekker mee met de console want hijs groen, of rood, of RGB, of bal-muis of thumb ball.
2. De vloer is niet een goede ondergrond en daar zitten ze liever pal voor het scherm ipv goede stoel, bureau enzovoorts.
3. Controller is auto-aim (yay) en muis moet je zo omslachtig mee "bewegen" (booo!)
4. Muis = pc, godslastering om aan te sluiten op een playstation. (de echte fanboi's *kots*)

Aan de andere kant is auto-aim versus muis ook ontzettend oneerlijk. Kijk eens naar Fortnite en probeer mee te gamen met de controller-gebruikers... niet te doen. Maar muis-gebruikers hebben in de ogen van controller-gebruikers daar niet te klagen want een muis is beter in hun ogen (maar om dan de muis te gebruiken is voor hun te veel van het goede.... rare mensen op deze aarde :P)

Uiteindelijk wil je mensen een gelijkwaardig speelveld bieden, dus muis en controller gebruikers worden gewoon over het algemeen gescheiden. Is het aantal spelers dat muis/keyboard gebruikt bedroevend laag en kunnen ze het niet opbrengen daar een aparte klasse voor te maken dan doen ze het gewoon niet.

Fortnite heeft de spelers ook gescheiden als ik het me goed herinner tussen controller en muis gebruikers. Ongeacht welk platform je gebruikt, dus mensen met pc+controller spelen tegen andere controller-gebruikers op pc/andere platformen.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 16 april 2019 18:36]

Het is ook belangrijk dat de muis past bij de kleur van de console ;).

Ik zelf zet auto-aim altijd uit. Ik wil het gevoel hebben dat ik het doe en niet de computer voor mij. En ja ik vind eigenlijk ook dat auto-aim niet online zou mogen. Dan kun je bijna net zo goed een aimbot geinstalleerd hebben. Ik heb trouwens ook situaties gehad waar de auto-aim juist tegen mij werkt. Wou ik een headshot maken met een sniper en ging de auto-aim weer terug naar het lichaam. Dus perfect is het ook niet altijd (al zal dit per spel natuurlijk ook verschillen).
Het zou mooi zijn als er op basis van je besturingsinput gekozen wordt voor een lobby. Controller-gamers in de controller lobby, toetsenbord en muis idem dito. Dan ben je van het hele onderscheid tussen game-pc en console af.

Ik heb zelf een game-pc en geen console maar heb best vaak meer zin om ff lekker op de bank te gamen. Ik heb een lange HDMI kabel naar mn TV en een XBOX 360 controller en zou dan heel graag PUBG doen, maar dan wel tegen tegenspelers die ook met een controller spelen.
In Project Cars of GTsport, weet even niet meer welke van de twee. Zetten ze achter de gereden tijd een icoontje van een stuurtje of controller. Dat geeft een fijn beeld van hoe jij het hebt gedaan met je gekozen input methode
Overwatch op ps4 word je gebanned als je met toetsenbord en muis speel. Lol.
Gezien de meeste spelers op console er geen gebruik van maken, kun je inderdaad wel stellen dat et 'onterecht' voordeel is wat je jezelf verwerft op zo'n manier. Ethisch is het in elk geval niet, wetende dat 97,5% geen toetsenbord en muis gebruiken en zich daarmee ook weten te behelpen. ;)

Het staat je natuurlijk ook vrij om een PC te kopen, waar alle games met muis en toetsenbord speelbaar zijn, dus ik zie het probleem ook niet zo, eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 16 april 2019 17:08]

Vreemde is dat het op de xbox one wel toegestaan is. Lol
Enuh, ik speel overwatch toch op de pc.
Ik speel geen fps op console.
Het zijn de dingen dat ik hier en daar heb gehoord en heb gelezen. :)
Tja, als beleid voor een ander platform anders is, waarom zou dat gelijk moeten zijn? :?
Heeft Overwatch native support voor muis/keyboard dan? Zoja, debiel dat ze mensen voor iets wat ze zelf inbouwen bannen. Zo nee, is het begrijpbaar, want dan zit je een of ander third party ding te gebruiken om een muis te simuleren, hetgeen wat nogal "frowned upon" is, en in heel veel competitievere scenes zelfs verboden (dus bans).

Maar absoluut gelijk, gewoon niet de 1e generatie kopen. Willen ook nog wel eens kinderziektes in zitten die er in de eerstvolgende revisie uitgehaald worden (soms nog het zelfde jaar van release).
In de tijd van de PS3 was het zelfs zo dat gamedevs pas jaren later goed doorkregen om de kracht van de PS3 optimaal te benutten en halverwege zijn levensduur eigenlijk pas de echt mooie games kwamen. Nu zal dat niet zo'n probleem zijn met een x86 based systeem, maar toch.

Ik ga het ook minstens een jaartje aankijken.

Ik betaal ook liever 2 a 300 eu meer voor een systeem dat voorlopig goed mee kan. Ipv dat je vanaf release al games hebt die met moeite 30fps (laat staan 60fps) halen, al ligt die verantwoordelijkheid meer bij de gamedevs natuurlijk (niet de ps4 zn schuld dat de game er slecht op draait, game simpelweg slecht gemaakt), maar het geeft wel een stuk meer ademruimte.
Je doet het overkomen alsof het zeker is. Dan graag je bron vermelden. Anders is het speculatie.
De PS3 bleef lang duur vanwege de Cell CPU wat natuurlijk een raar beestje was dat niet veel afnemers kende naast Sony. Deze Zen 2 APU's zullen veel breder gebruikt gaan worden, met alle schaalvoordeel van dien.
Voor jou wel, voor mij ook, maar voor de massa niet. PS3 was 600 Euro, en dat was gewoon te duur om echt aan te slaan, ondanks dat het een beest van een console was.
Zou de komst van VR er wat mee te maken kunnen hebben waarbij het niet hoog inzetten op hardware kan betekenen dat je de boot mist op deze consoles? Ik noem een Boneworks VR wat echt impressive lijkt en op deze hardwarwe kans van slagen heeft..
Playstation is al marktleider op VR gebied, en zal dat voorlopig nog wel blijven. Juist doordat de PS VR een relatieve goedkope (en hele goede!) addon was op de bestaande PS4.
Wat ik bedoel te zeggen is dat bij VR de wapenwedloop in volle gang is. M.a.w., meer power gaat direct over in meer fun. Dat is bij traditionele games al lang niet meer het geval. Dus wellicht wordt hier rekening mee gehouden door de console fabrikanten in hun strategie?
Vind je? Ik heb de genoegen mogen hebben om met een psvr en een ovulus rift (met een over de top game pc) te kogen spelen en kan je verklappen dat de psvr niet goed genoeg is om een degelijke VR ervaring te hebben.
Nou moet ik eerlijk zijn dat de prijs verhouding wel enorm krom is hier maar laten we hopen dat er aankomende generatie beter word nagedacht over eventuele VR mogelijkheden en de console krachtig genoeg word
Naar wat ik kan vinden was de PS3 toch echt wel een succes.
Niet zo groot success als de PS2 was maar dat is dan ook de meest verkochte console geloof ik.

Een bron: https://screenrant.com/playstation-4-ps4-outsold-ps3/

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 16 april 2019 16:07]

ja maar de x360 had de playstation vierkant achter gelaten destijds, waarna microsoft helemaal de verkeerde kant op ging bij E3 2013. Naarmate de minuten voorbij gingen werd de presentatie steeds slechter en slechter. Het is Steve Ballmer die de One onaantrekkelijk maakte, en Phil Spencer het weer een marktaandeel en aantrekkelijkheid gaf.

Wel aan de late kant want dit keer was polaystation heer en meester.
Ik heb een one x dus heb voorlopig geen nieuwe console nodig (en een alienware 51m) dus ik zit goed, maar als ICT'er ben ik toch benieuwd hoe de komende 7/8 jaar eruit gaan zien.
ja maar de x360 had de playstation vierkant achter gelaten destijds
Is ook niet echt waar. De PS3 was een jaar later, maar Sony heeft dat verschil ingelopen en uiteindelijk zijn zowel de X360 als de PS3 ongeveer even vaak over de toonbank gegaan, respectievelijk 84 en 83.8 miljoen units.
Het is Steve Ballmer die de One onaantrekkelijk maakte
Ik denk dat je don mattrick bedoelt, met zn kinect gimmick en always online

"We have a product for people who aren't able to get some form of connectivity; it's called Xbox 360."
Uiteindelijk wel, maar zeker niet in het begin. Sony heeft echt heel veel last gehad van die prijsstelling.
Het was ook ten tijden van de euro introductie men ik, dat hielp ook niet met de perceptie van een betaalbaar apparaat.
Het was ook ten tijden van de euro introductie men ik,
Wut?

Officiele invoering euro: 1 januari 2002
Introductie Playstation 3: 11 november 2006 - 23 maart 2007

Slechts ~5 jaar verschil...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 april 2019 16:40]

Klopt, ik vergat te vermelden dat ik doelde op de PS2 introductie. Die omgerekend meer dan 1000 gulden koste.
Het zal niet meegeholpen hebben, maar in de begintijd van de PS3 hadden ze ook juist een achterstand op games. Devs begrepen nog niet goed hoe ze voor die gekke cell processor moesten coden waardoor games slechter liepen en/of uitzagen op de PS3, of er helemaal niet voor uitkwamen. Pas een paar jaar later kwamen de games echt goed op gang. Dus ja, hoge prijs én weinig games waar mensen echt van onder de indruk waren, was een erg slechte combinatie voor Sony toen.

Vergeet verder ook niet de inflatie... 400 euro in 2007 is nu al bijna 500 euro als je de inflatie van elk jaar er bij telt. Dus als de PS5 over 1,5 jaar uitkomt voor 600 euro dan is dat effectief toch nog een stuk goedkoper dan de PS3 was bij release.

Verder gaat het ook om de concurrentie... Wat doet Microsoft? Ik volg het niet heel erg, maar wat ik er van gehoord heb lijken zij ook met dikke hardware te komen. Ik meen dat MS gesteld zou hebben zeker niet weer een performance achterstand te willen hebben bij de volgende generatie. Het lijkt dus niet echt aannemelijk dat de volgende Xbox heel veel goedkoper gaat worden.
De PS3 heeft vooral in het begin echt een mega-deuk opgelopen door die prijs. Omdat de generatie lang was, Sony heeft gecorrigeerd op die fout (aan het eind kocht je voor €200 een PS3) en tegelijkertijd MS rare dingen ging doen (Kinect, minder focus op exclusives, en het prijs verschil wat wegsmeltte) heeft Sony de schade kunnen inhalen, en alsnog hebben ze pakweg gelijk gespeeld tegen de 360, tegenover 7:1 met de PS2/xbox
Dat is niet helemaal waar, in Europa en Azië versloeg Sony nog gewoon gelijk de Xbox 360. Ondanks de 599 US dollars.
de PS3 sloeg niet aan omdat de launch titles niet super waren.

de PS2 was 1200 gulden/(540euro) bij release.. die vlogen over de toonbank alsof ze gratis weggegeven werden.

als het een goed product is gaan de mensen het er wel voor betalen, daar ben ik niet bang voor.

Vooral de backwards compatibility gaat me tot aanschaf doen besluiten als de prijs aan de hoge kant is, kan zo 50+ games meenemen naar een nieuwe console.. :)
Vooral de backwards compatibility gaat me tot aanschaf doen besluiten als de prijs aan de hoge kant is, kan zo 50+ games meenemen naar een nieuwe console.. :)
Speel je die dan nog? Ik koop meestal de nieuwe console op het moment dat er kwa games iets is wat me compleet over de streep trekt, en ook binnen een generatie grijp ik eigenlijk nauwelijks terug op oudere spellen.

Kan me niet herinneren dat ik ooit op de X1 een 360 titel heb gespeeld, laatste keer dat ik BC heb gebruikt is volgens mij smash bros melee op de wii...
Dat het uberhaupt mogelijk is, is voor mij een plus. Daarbij heb ik persoonlijk nog wel eens de behoefte gehad oude games te spelen. Puur omdat ik er destijds veel lol mee had gehad, om nog een keer dat gevoel te hebben. Of lekker splitscreen met wat vrienden een oude game doen, best lachen voor een keer. Voor mij was het geen reden om de PS4 niet te kopen, maar een pluspunt is het zeker!

Ik heb helaas niet zoveel tijd meer om uberhaupt te gamen, maar tot nu heb ik alle grote versies gehad (1 tm 4). PS3 8 jaar lang gebruikt, de PS4 staat ook regelmatig aan voor Netflix of een film.
ik wel, maar ik ben niet de standaard gamer, ben ik bang.... ik ben bijvoorbeeld gek op indie titels als Inside en Limbo.
De PS2 was ten tijde ook zo populair omdat een dvd speler niet zo heel veel minder koste dan de PS2.

Hetzelfde gebeurde toen de ps3 kwam aangezien deze gelijkgeprijst was aan een standalone blu-ray speler.
true!

en de ps1 droeg natuurlijk bij aan het succes van de ps2. PS1 hadden ze al heel slim gedaan door CD's als medium te nemen tov de cartridges van de N64. Veel meer pre-rendered video in games zorgde ervoor dat de ps1 ook enorm veel verkocht. Sony heeft toen allemaal goede beslissingen genomen.
Wat koste een kuub gas in ps3 tijd?
En wat kost een kuub gas in 2020?

Je mag gas ook vervangen door menig supermarkt artikel :)

Dus hij zal best duurder zijn dan een ps4 bij lancering

[Reactie gewijzigd door starthemel.nl op 16 april 2019 19:52]

En toch heeft de PS3 het ook in het begin goed gedaan, en uiteindelijk zelfs nadatie bijna 1.5 jaar later op de markt kwam dan de xbox360 toch nog ruim deze voorbij is gegaan.
Voor jou wel, voor mij ook, maar voor de massa niet. PS3 was 600 Euro, en dat was gewoon te duur om echt aan te slaan, ondanks dat het een beest van een console was.
Mwah. De start was ietwat traag, maar toch heeft Sony op een paar 100 000 zoveel PS3s als 360s verkocht. Maar veel relevanter, ze hebben bijna 130 miljoen games meer verkocht.
Even top of my head. En Wii steekt er in beide opzicht met kop en schouders bovenuit.

Dus ja.. prijs een probleem, maar de console is zeker aangeslagen.
Ik vermoed, zoals ook deze generatie weer, door de games.
Naar mijn weten ( correct me if I'm wrong! ) zijn de PS2 en de PS3 onder de marktwaarde verkocht. Volgens mij was de PS2 toendertijd 600eu terwijl Sony er flink verlies op leed in eerste instantie. Dat kan Sony niet veel schelen omdat de prijs uiteindelijk omlaag gaat en de licenties bovendien wel compenseren per verkochte game.
In het geval van de PS2 en PS3 zat er nog het voordeel achter dat Sony tevens een dikke vinger in de pap had van de DVD en Blu-ray filmstandaarden, die de consoles ook supporten. Zonder dat is het maar de vraag of Sony een console onder de productieprijs had willen verkopen.
Met de PS5 hebben ze een ander voordeel; dat veel games via de online store verkocht worden. Dat betekent minder 2e hands markt, en geen deel van de omzet naar derde partijen (de retailers). Lijkt mij absoluut mogelijk dat ze de console weer onder de productiewaarde gaan verkopen om marktaandeel te verwerven. Als ze daardoor vervolgens genoeg games verkopen dekt dat het verlies op de verkoop wel.
Juist, de PS3 was op dat moment de goedkoopste blurayspeler.. Ik had em pas veel later gekocht (de laatste phat versie), maar ook vooral vanwege de blurayspeler, en dat je er linux op kon draaien, spelletjes was een leuke bijkomstigheid. Inmiddels meer dan 160 spellen op disc en hij wordt nog steeds dagelijks gebruikt voor bluray/streaming..
Veel te duur voor kids van 12j te geven. denk maar ook aan dat soort doelgroep van consumenten.
Dan duw je meteen dat groep richting concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Silversatin op 18 april 2019 08:00]

Het geld zit hem ook niet bij de 12 jarigen, meer bij de groep jongvolwassenen en volwassenen (20 tot 40 jaar). Die generatie is opgegroeid met games, heeft geld. Hooguit minder tijd :)
en de groep volwassenen (>40 jaar) koopt de console voor de kids... en dan is de cirkel weer rond.
Denk dat we in de toekomst juist veel lichtere streamkastjes gaan krijgen in plaats van zware eigen hardware.

Vervolgens dan hun eigen hardware aan de content/server kant zwaar overboeken en a la cloud balancen waar de vraag nodig is.
Nee, gewoon nee. Wanneer een spelcomputer die prijs gaat naderen bouw ik weer een computer. De reden dan consoles zo populair zijn is vanwege de prijs. De verkoop van games maakt alles vaak weer goed. PS3 all over again wanneer je met die prijzen komt aanzetten.
Ik was ook een PC gamer en heb men gamepc verkocht en nu wacht ik op de PS5 of misschien wel stadia.
een console heb je voor 5/600 euro. daar koop je voor een PC een goede GFX voor en dan heb je enkel een GFX die goed draait voor 2 a 3 jaar en erna dan kan je je games op LOW spelen terwijl het bij de console duidelijk langer mee kan omdat de games worden aangepast op de hardware en bij de pc moet je je hardware aanpassen aan het game. en voor de meeste games moet je al windows hebben, gebruik al dik 10 jaar debian dus ik ga niet speciaal windows op men pc zetten voor een game. Console is knopje drukken spelen en knopje drukken om uit te zetten en je zit in de living, niet zoals een kind in een bureau verstopt van je familie

[Reactie gewijzigd door Tr1pke op 16 april 2019 16:41]

Een pc kan veel meer dan een console dus is het logisch dat een pc relatief duurder is.
Doe mij maar een fatsoenlijke console, mag best wat meer kosten.
Voor een goedkoper model moeten ze te veel compromisen sluiten.
Zolang het onder de 1000 eu, heb je daar (op tijd van release) echt geen betere pc voor het zelfde geld die ook nog eens zo lang mee zal gaan. Nu zal het geen 1000 zijn, maar eerder iets van 600. Prima prijs lijkt me. Zoals @Tr1pke ook zegt, die bedragen geef je uit aan enkel een videokaart.

Veel liever dan een apparaat waar te veel op bezuinigd is.

De Ps3 had een introductieprijs van zo'n 600 dollar. De Ps4 ging voor 400.
Maak dat ding dan aub gewoon 200 eu/$ duurder, krijg je een veel beter apparaat voor terug.
(mijn ervaring met de ps3 is dus veel positiever dan met de ps4, je afsluitzin zie ik daarom dus ook echt niet als iets negatiefs).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 16 april 2019 16:47]

Maar ze moeten het van de massa hebben, jij wilt misschien best 700 euro geven voor een console, maar ouders gaan dat echt niet aan hun kinderen geven voor hun verjaardag, de meeste niet iig. En dat is een hele grote doelgroep, ouders van kinderen onder de 16 jaar oud.
Op consoles verdient men weinig, op de games des te meer. En 16-jarigen kopen geen tientallen games op jaarbasis.
Mwa, geen idee hoe de 16 jarige zich tegenwoordig gedraagt, maar toen ik die leeftijd had was nieuwe games voor de console DE reden dat ik een bijbaantje had.

En als 30-er heb ik misschien een bult meer inkomen, maar ook meer lasten, en zeker de tijd niet om tientallen games te spelen, dus ik koop ze ook niet meer (laat staan vlak na release voor full price)

Nintendo, MS en Sony zijn een heel stuk rijker geworden van tiener-vectormatic dan van 30-er vectormatic
Denk niet dat jou specifieke situatie meteen als regel gesteld kan worden.

Als 40+ koop ik al mijn games gewoon uit de ps store zo tussen de 7 en 10 AAA titels per jaar denk ik. En nog wat goedkope losse prut tussendoor.

En zelfs het gebruik van de term vectormatic :D maakt het niet waarschijnlijker. :P
Als de ouders de console kopen, zullen ze in veel gevallen ook wel de games kopen, goed rapport, verjaardag, kerstkado's, etc.
Ook is het percentage console bezitters dat op jaarbasis tientallen games koopt ook zeer gering.
Dat en menig ouder speelt zelf ook wel eens graag (bv Beat Saber, Astrobot etc)
Mezelf en vrienden familie in de laatste 20 jaar dat consoles gemeengoed zijn.
Ik ken niemand die tientallen games per jaar kocht, 5 is al redelijk veel.
Ik zou de bron kunnen opzoeken maar ik mag toch aannemen dat het gemiddelde ver onder de tientallen games aangekocht per persoon per jaar ligt.
Ja man. Een dikke console mag best dik kosten. Als je eens in de 6 jaar een nieuwe generatie console koopt dan is 600-700 prima te overzien lijkt mij. En zo niet, leer sparen als je het toch per sé wilt hebben op day 1.
Zal wel een optie komen met SSD of traditionele HD.
Denk het niet. Ontwikkelaars verwachten gelijke prestaties voor eenzelfde consoles, bij iedereen. Consolevariaties zoals de PS4 Pro of Xbox One X daargelaten.
quote: Denk het niet.
Ik sluit me exorcist aan (leuke naam trouwens, hahah)
Zelfde prijs als de PS4 bij introductie ofzo. Zal in de loop der tijd echtwel zakken. Wat betreft de hardware, er gaat geen 8 core / 16 thread chip in ofzo maar eerder een 4 core / 8 thread. Dat drukt de kosten bij beide partijen. Qua GPU denk ik niet dat het echt om een custom gaat; Sony kan zijn wensen weerleggen en AMD bouwt deze net zoals de vorige generatie erin, i.e de CPU heeft enkele features die Sony exclusief zijn.

AMD weet ook dat zo'n console tot in de miljoenen aantallen verkocht zal gaan worden. Kijk naar de PS4 generatie, PS3, op iedere PS4 die Sony verkocht krijg AMD weer een marge voor de chip(s). Het is ook belangrijk voor AMD omdat men meer op het ecosysteem gaat zitten wat specifiek voor AMD hardware.

Al met al voor alle partijen een goede deal en hoogstwaarschijn een supersnelle console weer in aankomst.
Als AMD specifiek features gaat toevoegen of verwijderen voor deze console, is het toch "custom" ofte "aangepast" :?

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 16 april 2019 16:10]

D'r is wel degelijk een verschil tussen Custom (Made) en Altered (to fit).
Een in huis chip van AMD die beschikbaar al is of komt en waaraan een vleugje Sony toegepast wordt of werd. Kijk maar naar de jaguar van de PS4. Die chip is in ieder geval los te koop zonder de IP en toebehoren van Sony.
Nee.
PlayStation’s next-generation console ticks all those boxes, starting with an AMD chip at the heart of the device. (Warning: some alphabet soup follows.) The CPU is based on the third generation of AMD’s Ryzen line and contains eight cores of the company’s new 7nm Zen 2 microarchitecture. The GPU, a custom variant of Radeon’s Navi family, will support ray tracing, a technique that models the travel of light to simulate complex interactions in 3D environments. While ray tracing is a staple of Hollywood visual effects and is beginning to worm its way into $10,000 high-end processors, no game console has been able to manage it. Yet.
Oh er gaat zeker wel een 8 core / 16 thread chip in de PS5, daar zou AMD nog voor pushen ook als het zou moeten. AMD kan die optimalisatie van developers wel gebruiken. Dan daarbij word 8 core / 16 thread mid-range in Ryzen 3000. Sony betaald mee aan de ontwikkeling van Navi, ga er maar dus van uit dat dit een aardige custom versie is van Navi met extra features. Dit zal bij de CPU gewoon een standaard Zen 2 chiplet worden.
PS4 en Xone hebben al 8 hardware cores wat voor die tijd heel erg veel was, waarschijnlijk wordt het dus wel een 16 core systeem.
Ik betwijfel dat sterk. je gaat niet heel veel meer hebben aan 16 cores in een game systeem.
Die cores kunnen handig zijn om de raytracing wat te helpen. Tenzij ze dat echt in navi hebben gestoken natuurlijk.
Zeg dat nou nooit te vroeg hahaha.
in de toekomst misschien wel ja, maar in de komende 5 jaar? 12 cores zou ik nog kunnen begrijpen. die dingen schalen niet linear, je hebt gewoon te maken met diminishing returns en hitte problemen en nog de load balancing e.d.
Zoals NotSoSteady al aangaf worden het 8 cores. Niet heel verrassend, want meer dan dat in de form factor van een console en voor de gewenste prijs van een console lijkt me veel. Daarnaast waren de 8 hardware cores dezelfde chips als in FX (als ik me niet vergis) die eerder quad cores met SMT waren.
Daarnaast waren de 8 hardware cores dezelfde chips als in FX (als ik me niet vergis) die eerder quad cores met SMT waren.
Helemaal fout. Lees het artikel gewoon daar staat het in.
De meningen verschillen erover. Sommige vinden dat het acht cores zijn, ander weer vier. Na even op Google te zijn geweest blijkt het (als ik het goed begrijp) vier "modules" te hebbne met elk twee cores, echter worden deze modules als de volle cores gezien.

Bronnen:
https://www.theregister.co.uk/2015/11/06/amd_sued_cores/
https://www.tomshardware....suit-continues,38486.html
Nee, punt is dat de ps4 geen fx chip heeft, maar jaguar cores, afgeleiden van de bobcat low power chips, een compleet andere lijn dan de fx chips, eerder vergelijkbaar met intels atoms
Het moet inderdaad niet te duur worden. Dat is voor een deel de reden dat de PS3 zo matig verkocht in het begin
Denk dat het wel 'meevalt' het zal geen PS3 van $599,- meer zijn. Die fout gaan ze niet nogmaals maken en een fabrikant als Sony haalt ook een groot deel van zijn inkomsten binnen aan de hand van verkochte games en bijbehorende licentie kosten voor developers om een game uit te mogen brengen op de Playstation. Veel consoles worden, vooral in het begin, verkocht met verliezen omdat ze gewoon een marktaandeel willen pakken en vervolgens de machine zich (zolang je games nieuw koopt) zich langzaam maar zeker terug verdient. Dit geldt ook voor de extra controller die je koopt, je Playstation plus abbo en aankopen in de Playstation Store.

Dat zijn zaken waar een pc bouwer gewoon niet mee aan kan komen zetten en als de prijs veel lager is bij een fabrikant komt dit doorgaans door meegeleverde trials (bloatware) waarmee ze de prijs wat kunnen drukken. Maar daarna is het verkocht en klaar, ze verdienen niets meer op de software die jij koopt of wat je verder nog doet met je PC (tenzij je de hardware bij dezelfde fabrikant weer koopt)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 16 april 2019 16:11]

Naar verwachting gaat de PS5 iets meer dan de PS4 (in den beginne) kostten à $500,-. Daar zit dan nog wel een klein verlies op per verkocht exemplaar, maar dat is redelijk gebruikelijk bij een next-gen console. Bron: https://comicbook.com/gam...price-release-date-specs/
Huidige generaties consoles zijn nog steeds "snel genoeg", zeker als je de PS4 Pro / Xbox One X pakt. Een nieuwe generatie mag wat mij betreft wel echt een performance knaller zijn, want veel andere winst valt er niet te behalen tegenover huidige generaties.

Een Xbox One X komt nog steeds in de buurt met een GTX1070 (RTX2060?) qua performance. Een volgende generatie mag wat mij betreft echt wel minstens RTX2080 niveau performance hebben. Eindelijk "true 4K" gaming. Samen emt HDMI 2.1 heb je dan meteen VRR + 4K120Hz support
Xbox One X is GTX1060 performance.
Het gerucht gaat dat ie 500 euro (of dollar) gaat kosten. Maarja is alleen maar een gerucht 8)7
Ik verwacht er ook niet veel van. Als er ray tracing word gebruikt zal het wel met weinig rays zijn.
Sony zal zelf wat moeten inleggen, maar zelfs dan gok ik dat we een prijs van 499 mogen verwachten.
Er wordt nooit winst gemaakt op de hw bij consoles.
In het begin wordt er verlies gedraaid, daarna winst (let ook op dat de hardware steeds wordt aangepast, PSx Slim etc). Bijv:
In 2006, at the time of PS3’s launch, each console was sold at a loss of around US $240 per console, while the Xbox 360 lost around US $125 per console when it launched in 2005. The biggest costs in the PS3 were for the graphics card, a Blu-ray drive and a cell CPU, all of which were ahead for their time. While the Xbox 360 earned a profit per console a year later, it took the PS3 quite some time before it began to break even.

het hele verhaal: https://www.investopedia....omics-gaming-consoles.asp

[Reactie gewijzigd door Menesis op 16 april 2019 16:19]

PS4 maakte direct winst voor ieder verkocht. Denk wel dat Sony opnieuw op een break-even situatie gaat mikken of enkele tientallen dollars verlies maar situaties zoals de PS3 gaan niet gebeuren. (R&D achterwege gelaten)

[Reactie gewijzigd door Elazz op 16 april 2019 16:27]

Ze kunnen tegenwoordig heel wat geld terugwinnen met PS+.
"Volgens Cerny is de nieuwe PlayStation fundamenteel anders dan de huidige PlayStation 4 en de Pro-variant daarvan."

''Cerny bevestigt in ieder geval dat de console backwards compatible zal zijn met games van de vorige generatie. Dat is dit keer niet moeilijk, omdat de hardware in grote lijnen op dezelfde architectuur is gebaseerd.''

Er … wat?
De PS4 en PS4 Pro maakten gebruik van dezelfde CPU en GPU. Bij de Pro hebben ze de de kloksnelheid verhoogd van de CPU en de GPU gewoon verdubbeld. Daarbij was de OS en mogelijkheden identiek (enkel grafisch was het verschil). De PS5 gebruikt echter een hele andere CPU/GPU, andere opslagtechnieken, I/O en OS.

Ze zijn weliswaar backwards compatible omdat het dezelfde architectuur gebruikt, maar het is geen upgrade zoals de PS4 Pro was. Dat willen ze duidelijk maken door te zeggen dat het fundamenteel anders is.
Leuk, een snelle SSD. Maar ik wil de interne opslag wel gewoon kunnen uitbreiden. In mijn PS4 OG zit nu 2TB en dat is op zich prima. Alleen worden de spellen echt steeds groter. CoD-WW2 is inmiddels meer dan 100gb met alle uitbreidingen en ik denk niet dat dit minder gaat worden. Alleen al die dag één patches zijn tegenwoordig al zo rond de vijf tot tien gb.

Als ik dan een bloedsnelle SSD heb met maar 500gb opslag waarvan je effectief krap 400gb van kan gebruiken zit je nog maar met een paar spellen. Liever iets minder snel en meer opslag, wat mij betreft. Of dat je in elk geval zelf de keuze hebt.

Ik zou het trouwens ook vreselijk vinden als je straks alleen nog maar spellen digitaal/streamen kan spelen. Niet iedereen heeft 1000/1000 glas liggen.

[Reactie gewijzigd door Vrijdag op 16 april 2019 16:07]

Het is een fysieke console. Je kan discs kopen = reeds bevestigd.

Hoe de opslagtechniek denk ik gaat werken: De SSD is waarschijnlijk een soort van cache gesoldeerd op de soc in combinatie met een HDD (tenzij QLC SSD's nog goedkoper worden). Waarschijnlijk als je een game opstart zullen er gelijk vele bestanden op de cache geplaatst worden welke dan in-game performance positief beïnvloeden.
Dat las ik ook, het is ook meer dat ik nog ietsje te ver vooruit liep, bijvoorbeeld met de aankondiging van de nieuwe no-disc Xbox. :)

Als de SSD als een soort cache kan functioneren zou het nog best okee zijn. Heb voor mijn PS4 nog gekeken naar een SSD maar de kosten daarvan wegen niet tegen de opslag van een gewone HDD op. Wanneer het dan modulair wordt gemaakt, heb je in elk geval nog de keuze. Maargoed, dat is natuurlijk allemaal speculatief. Eerst maar de officiële persberichten en specs afwachten.
Opzich als je kijkt naar een Intel 660p bijvoorbeeld dan kun je al 1TB opslag krijgen voor net iets meer dan 100 euro. 2TB zit dan op iets meer dan 200 euro.

Een 1TB QLC M2 PCIE 3.0 x4 is perfect mogelijk maar games zullen makkelijk gemiddeld 100GB groot zijn dus lijkt me dat niet gebruiksvriendelijk. Laat staan als je met externe opslag wilt uitbreiden met een paar extra TB's omdat je dan een groot snelheidsverschil hebt en games wel gemaakt gaan worden met een snelle SSD in gedachten.

Vandaar dat supersnel SSD cache de beste oplossing is. Zo lijkt het ook verwoord. Het kan best 128GB/256GB cache zijn dat over de 3500MB/s lezen en schrijven heeft en daarnaast een 1TB of 2TB conventionele schijf. Maar misschien weten ze ook hier met iets te verassen. Als ze iets gelijkaardigs met een intel 660p van 2TB voor rond de 100eur kunnen leveren over een jaar dan zal dat + supersnel cache een oplossing zijn.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 16 april 2019 16:25]

om die reden zien we hier ook deftige devkit specs.
Dit word dus weer een lokale "traditionele" console.

stream gaming kan gewoon via een server park. Dan heb je geen specifieke custom devkits nodig.
Dan gebruik je beschikbare PC hardware. Ik hoop dat die toekomst voor altijd toekomst blijft ivm. latency.
Buiten latency heb ik ook liever een fysieke disc omdat je dan niet meer afhankelijk bent van internet. Nu gebeurt het niet zo vaak, maar ik vind het wel een fijn idee dat je met een disc nog "de eigenaar" bent van het spel, in plaats van dat je het recht op toegang tot het spel hebt gekocht.
Absoluut een goed punt. Zo kan je fysieke discs door verkopen en is er de mogelijkheid single player games zonder connectie te spelen.

Al moet ik wel de kantekening maken dat veel games lanceer problemen kennen en geen internet is geen patches. Ook is bijv. The Division 2 een voorbeeld van hoe permanent online andere mogelijkheden geeft in het maken van games (Destiny 1-2 idem dito)


De fysieke disc drive blijft dan ook voor mij een vereiste van een nieuwe console. (net als een UTP connector aan de achterkant overigens)
Alleen al die dag één patches zijn tegenwoordig al zo rond de vijf tot tien gb.
Ik neem aan dat patches vooral bedoeld zijn om huidige bestanden te vervangen. Die ruimte komt na het patchen dus gewoon weer vrij.
Meestal wel inderdaad, het zijn vaak ook een soort unlocks zodat je niet eerder kan beginnen met spelen. Ik vind het alleen bloedirritant als je net een nieuw spel (als in "nieuw voor jouw console") hebt en je moet dan nog een paar uur wachten totdat je het kan spelen. Met een 100mbit adsl lijntje is dat... afzien ;)
100mbit is toch echt 12 MB per seconde. Je gaat me toch niet vertellen dat je dit tergend traag vind? Elke minuut trek je hier pak en beet een GB mee binnen
Hou aub die 8K onzin achterwege en richt deze console op 4K/60fps.
Je weet dat 4K juist officieel een 'tussenstap' is naar 8K, en je dus eerder kan zeggen 'stop met die 4K onzin'? 8K is de officiele nieuwe standaard, 4K is niet meer dan een tussenstap om de tv en programma-makers mee te krijgen.
Heb je hier een bron voor? Gezien dit eerdere bericht ook: nieuws: Ultra HD Forum: 8k is veelbelovend voor de toekomst, maar nog onvolwa..., want daar staat juist dat 8k nog geen standaard is.

Sowieso is het de vraag of 8k nou echt nuttig is. Het voordeel van 4k is al grotendeels dat als je Netflix kijkt je een hogere kwaliteit stream krijgt, niet dat de echte 4k resolutie nou op gemiddelde kijkafstand op een gemiddeld formaat TV nou echt wat toevoegt. (En ja, ik heb een 4k TV). En 4k is al enorm zwaar als je het allemaal wil renderen en niet upscalen, 8k zit er echt nog lang niet in.
succes om de spellen in 8K te draaien met deze hardware...
Kan makkelijk, je hebt alleen 0,0 detail meer in de game met een drawdistance niet verder dan de loop van je wapen :+
Dynamische resolutie o.b.v. beschikbare performance + 8K assets voor GUI. Of 4K assets, voldoende voor nu

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 april 2019 19:57]

Sorry, maar ik zie het voordeel voor "broadcast" en 8K nog niet. Onze NLse TV had al erg veel moeite om de stap van SD naar HD te maken. Shows als bv. Voice of Holland werden tot een paar jaar terug nog steeds in SD geproduceerd omdat het goedkoper was. Ik zie eerder 4K komen, voordat we over 8K gaan praten.
Oh je bedoelt zoals FullHD een tussenstap is tussen SD en 4k?
Mijn voorspelling is 1080p 60fps 4K 30fps.
8K zegt meer over de optie dat het kan voor output. Oftewel ondersteuning voor HDMI 2.1. Zelfs Sony liet de demo zien op een 4K televisie.
Kunnen ze dan al 1080p 60 fps?
Gaat gelukkig weer een generatie worden met lekker veel kracht. Goed nieuws voor iedereen. De PS4 en Xbox One waren qua rekenkracht al karig toen ze werden gelanceerd.
heeft natuurlijk niks met de kracht te maken.

Want de games die door de uitgever zelf werden vrijgegeven waren subliem vooral op de PS4 ;)
De 3th party games waren nooit de kwaltieit van een 1st party game. Qua kracht niks mee te maken.

En daarnaast het is maar wat voor games je speelt etc. Als je racing games hebt inderdaad dan is meer FPS belangrijk. Maar een Uncharted / TLOU etc dat soort games heb je niet zoveel FPS nodig.
Het is altijd wel fijn voor de ogen, een vloeiend beeld.
ligt een beetje aan het spel imho, bij snelle actie is 60 fps heel fijn, bij een strategie spel boeit het vaak bijna niks.

En ook met 60 FPS als doel kan een X1 (de minste krachtige van de huidige gen) toch ook nog hele mooie dingen laten zien anno 2019, Forza Motorsport 7 is echt verschrikkelijk mooi, regen en veranderend weer and all, en dat op een GPU zo sterk als een Radeon 7770
Nee klopt, stel je voor dat je 'sublieme games' in nog hogere kwaliteit of met meer frames per seconde kan spelen. Misschien is dat voor jou geen toegevoegde waarde, maar voor mij wel. Betere hardware zorgt simpelweg voor meer mogelijkheden en dat hoeft niet alleen op het grafische vlak te zijn. Bovendien kan ik me niet herinneren dat ik heb gezegd dat er geen goede games voor de PS4 zijn verschenen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 16 april 2019 16:05]

60fps geeft je zeker wel een betere ervaring dan 30.
Dat zal weer hetzelfde zijn tegen de tijd dat die echt uitkomt...het gaat zo snel tegenwoordig met de cpu's en grafische chips
Niet in dezelfde mate. De PlayStation 5 wordt aangedreven door de derde generatie Ryzen-cpu's en deze zullen ook over één of twee jaar nog krachtig zijn. De Jaguar-cores zijn wat dat betreft echt niet te vergelijken. Het was destijds echter een andere situatie. Ontwikkelaars hadden weinig trek om opnieuw een generatie te krijgen met verschillende architecturen (PowerPC, X360/Cell, PS3), terwijl Sony wilde voorkomen dat de PS4 600 euro zou gaan kosten. Ik blijf het in ieder geval nog altijd indrukwekkend vinden wat ze met deze uiterst matige cpu's hebben gedaan.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 16 april 2019 16:51]

Dit klinkt verassend goed, had slechter verwacht.
Backwards compatible verbaasd me ook positief.
Mwha, was te verwachten. Allebei X86. De huidige generatie consoles zijn pretty much een PC in een doos. Daarmee is het een stuk eenvoudiger om backwards compatible te maken :)

Vanaf PS3 naar PS4 is heel andere koek.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 16 april 2019 15:58]

Dan nog hopen dat ze niet na 3 jaar met een PS5 Pro komen. Dat vond ik met de PS4 zo'n dooddoener.
Waarom? Je hoeft hem niet te kopen en alle games draaide ook nog op de reguliere PS4. Meer keuze lijkt me juist goed.
Niet echt, want dit begint te lijken op het upgraden zoals bij een pc.
Ik zou best baat hebben bij meer rekenkracht, alleen had ik uiteindelijk voor dat geld beter een PC in elkaar kunnen schroeven.
Ik zou best baat hebben bij meer rekenkracht
Dan had je, lijkt mij, sowieso beter voor een pc kunnen gaan als je hier behoefte aan hebt. Maar goed, stel dat de Pro versie er niet was gekomen... dan had je helemaal geen keus en dat is dan beter? Hoe dan? Ik denk dat je voor je gevoel (de drang hebt) om perse een nieuwe te kopen omdat die beter is. Had ik vroeger ook :P . Nu denk ik daar anders over.

Net zoals met een PC waar je de GPU van gaat upgraden na een paar jaar en dan je oude gewoon verkoopt, zo kun je ook je oude PS kunnen verkopen en de nieuwe kopen.
Ik ging voor gemak :)
Maar je slaat de spijker op z'n kop & eigenlijk heb je gewoon gelijk!

Ik zat te dubben om m weg te doen (inruilactie gamemania), maar vond het bijbetalen het dan toch niet waard.
Maar nogmaals, je hoeft het dan toch niet te kopen? Jouw PS4 doet op dit moment nog precies hetzelfde als toen je hem in 2013 kocht, speelt alle games. Voor degene die daar open voor staat heeft de PS4 Pro vaak een wat hogere resolutie of iets meer toeters en bellen. Prima toch? Het zit jou niet in de weg verder met de standaard PS4.
Vind ik ook, al was al eerder uitgesproken door Sony dat ze zouden inzetten op backwards compatibility.

Wel apart vind ik de uitspraak dat deze generatie [i]fundamenteel anders[i] wordt dan de huidige generatie, maar backwards compatible prima kan omdat het zoveel op elkaar lijkt.
ik denk dat cerny daar bedoeld dat het kwa ervaring fundamenteel anders wordt, kwa architectuur lijkt het so far gewoon op een logische evolutie van PS4_>PS4Pro->PS5

Overigens betwijfel ik ook dat de ervaring fundamenteel anders wordt, de stap ps3-ps4 is ook geen "fundamenteel anders" sprong, hell, de eerste jaren waren veel titels zelfs nog cross-gen, en ik gok dat relatief gezien de stap dit keer kwa hardware kleiner wordt. (PS3 had 512mb en ~0.2 TFLOPs, PS4 ging naar 8gb en 1.8 TFLOPs, een zelfde sprong zou de PS5 op 16 TFLOPs moeten zetten, ofwel anderhalf keer de snelste GPU die AMD maakt nu)
ja leuk, heb de PS4 overgeslagen (ik heb niet zo veel tijd voor games), maar de PS4 heeft toch best wat mooie titels. Wanneer de PS5 uitkomt toch maar eens overwegen. Als bonus zullen al die PS4 games tegen die tijd wel in de budgetbakken belanden.
''Hoe de opvolger van de PlayStation 4 gaat heten is officieel nog niet bekend''

PlayStation 5 maybe? :+

[Reactie gewijzigd door El Toro op 16 april 2019 16:49]

Denk dan eerder Playstation 1 en dan is de volgende de Playstation 5
Ho ho, vergeten we daar even de Playstation hardline?
Ja helaas verwacht ik van Sony niet echt veel creativiteit op dat punt. Mensen lachen wel om Nintendo en Microsoft, maar die verzinnen tenminste wat origineels.

De enige keer dat ze echt met iets nieuws kwamen was met de PS3 banana controller, maar die is nooit gekomen en het werd toch weer de zelfde dual shock. Goed, misschien hebben we daar niets gemist want of dat ergonomisch iets was is natuurlijk maar de vraag.

Ik denk, Playstation 5 met Dual Shock 5.
Geef mij dan toch maar de saaie onoriginele "PlayStation 5" of PS5 naam hoor. Ik vind het gewoon pakken gemakkelijker om te volgen: PlayStation, PS2, PS3, PS4, PS5, want het zijn ook telkens evoluties van eenzelfde basisconcept.
Bij Microsoft moet ik echter al goed nadenken: XBox, XBox 360, XBox One. Bij Nintendo kan je nog claimen dat de consoles qua concept heel verschillend waren, vandaar andere namen: Gamecube, Wii, Wii U, Switch... En over de Apple iPads gaan we maar helemaal zwijgen.

De naam 'PlayStation' is overigens ook zo'n sterke merknaam dat ze daar zeker niet gaan van afwijken, en gezien de backwards compatibility, lijkt het me nu ook niet het moment om van die sequentiële nummering af te stappen.
Even voor de zekerheid, kan PS5 nu wel of niet PS4 games ondersteunen?

En hoe zit t met Ps1, 2 en 3?

[Reactie gewijzigd door Frans v Huizen op 16 april 2019 17:14]

Ja, PS5 in ieder geval wel. Over de rest hebben ze niets gemeld.
Cerny bevestigt in ieder geval dat de console backwards compatible zal zijn met games van de vorige generatie. Dat is dit keer niet moeilijk, omdat de hardware in grote lijnen op dezelfde architectuur is gebaseerd.
Mooi! Want ik heb genoeg PS4 games die ik nog speel en wil blijven spelen :)
Theoretisch zou de huidige PS4 al PS1 en PS2 games kunnen ondersteunen, PS3 is die nog te traag voor. Maar ik verwacht dat de PS5 wel snel genoeg zou kunnen zijn om de PS3 volledige te emuleren. Maar ik verwacht niet dat Sony die moeite gaat doen. Maar mochten ze wel (discbased) BC voor PS3 toevoegen, dan zal de PS5 zeker in mijn huiskamer een plaatsje krijgen, gebruik de PS3 nu nog dagelijks en heb meer dan 160 games.
Als ps4 theoretisch ps1 en PS2 aankan, waarom doet Sony hier niets mee?

Of zitten er nog beperkingen, waardoor het niet mogelijk is?
Waarom Sony er niets mee doet? Simpel, ze verdienen meer aan het in de PSN-store zetten van die oude games (waar dus gewoon een emulator voor gebruikt wordt) dan mensen de mogelijkheid geven om hun originele discs te gebruiken.
De PC emulatoren voor de PS1 en PS2 draaien op veel mindere hardware (PS2 emulator heeft wel heel wat meer kracht nodig dan de PS1).
Het is dus een keuze die ze gemaakt hebben om extra moeite te besparen (op oa ondersteuning) op BC omdat een hoop gamers toch niet geinteresseerd zijn om die oude spellen nog te spelen. Op dat gebied zouden ze nog een voorbeeld kunnen nemen aan Microsoft.
1 2 3 ... 7


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True