Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony PlayStation 5 deelt savegames met PS4 en ondersteunt 4k en 120Hz

Sony's PlayStation-ceo Jim Ryan zegt in een interview met CNet dat de PlayStation 5 volop is ingericht voor backwards compatibility, waaronder ook de optie om savegames te delen met de PS4. Verder zegt hij dat de PS5 ondersteuning biedt voor 4k-resoluties en 120Hz.

Ryan spreekt in het interview met CNet over cross-generational play, waarmee spelers de mogelijkheid krijgen om heel dynamisch te wisselen tussen de PlayStation 4 en diens opvolger. Het komt erop neer dat het voor de servers van Sony niet uitmaakt op welk apparaat er gespeeld wordt. Dat betekent dat vriendenlijsten ook gedeeld worden tussen beide consoles. In een eerder interview noemde Ryan de backwards compatibility al 'heel belangrijk in een genetwerkte wereld'. Op dat vlak heeft Sony wat inhaalwerk te verrichten, omdat de huidige PS4 in tegenstelling tot de Xbox One niet dezelfde mate van ondersteuning voor oudere games van vorige generaties console biedt.

De topman van Sony ging ook in op enkele specificaties van de nieuwe console. Zo wordt het mogelijk om games in 4k-resolutie te draaien met 120Hz. Dat betekent dat de PlayStation 5 een hdmi 2.1-aansluiting zal hebben, ook al ging Ryan daar niet verder op in. De huidige Xbox One en PlayStation 4 halen soms 4k en 60fps, al gaat het dan strikt genomen niet om een volwaardige 4k, waarbij nogal eens dynamische resoluties en in het geval van de PS4 checkerboard rendering worden toegepast. Het ligt voor de hand dat dergelijke technieken ook in enige mate bij de PS5 worden toegepast en dat niet alle games standaard op 4k en met 120fps draaien, al was het maar omdat niet alle tv's een verversingssnelheid van 120 beelden per seconde halen. Overigens kan de PS5 ook 8k-beelden uitsturen, al lijkt het onwaarschijnlijk dat games daadwerkelijk op die resolutie zullen draaien.

Ryan ging ook nog kort in op in ieder geval een deel van de opslag in de PlayStation 5. Hij geeft aan dat de nieuwe console zal beschikken over een speciaal voor de PS5 gemaakte ssd die ook gewoon onderdeel zal zijn van de standaardeditie van de console. Ryan zei niets over hoe snel die ssd is en hij gaf ook geen andere gegevens, zoals informatie of het gaat om op het moederbord geïntegreerd flashgeheugen of een meer reguliere ssd. In het kader van het snelheidsverschil dat deze ssd mogelijk moet maken, kwam eerder een video naar buiten met het verschil in laadtijden tussen de PS4 Pro en de PS5.

In het interview wilde Ryan niets zeggen over de plannen van Sony over een nieuwe PlayStation VR, behalve de opmerking dat hij denkt dat virtual reality de potentie heeft om een betekenisvol onderdeel te zijn van de toekomst van interactief vermaak. Volgens hem heeft de huidige generatie van vr de verwachtingen van Sony overtroffen.

Sony bracht halverwege april de eerste officiële details over de PlayStation 5 naar buiten. Sony's systeemarchitect Mark Cerny maakte bekend dat de console een AMD Ryzen-cpu van de derde generatie met acht cores en een gpu op basis van de Navi-architectuur krijgt. Verder krijgt de console een snelle ssd, is er nog de mogelijkheid om fysieke media te gebruiken en er is ondersteuning voor raytracing.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

05-06-2019 • 09:06

237 Linkedin Google+

Reacties (237)

Wijzig sortering
Ze zouden misschien maar eerst eens voor de 60fps moeten gaan...
Ik zie hier twee games liggen die 60fps zijn, Nier en Ys 8. Dus het kan al. Als de developer het wil.

Overigens dipt de Switch regelmatig onder de 30 en dat ding verkoopt als een tierelier dus of het echt veel uitmaakt :?
Die 60fps van Niet is vooral op de PS4 Pro, de OG model zit ruim onder (40~50)

Verder heeft Switch genoeg games die 60fps draaien, sterker nog omdat hogere framerate een keuze is die een dev maakt konden consoles zoals de GameCube en PS2 dat ook al.

Voor mij maakt het weinig uit, als ik 60fps wil ga ik wel achter m'n pc, voor mij is het eerder belangrijk of een spel stabiel draait, liever locked 30fps dan een 60fps target die niet gehaald wordt.
Maarja, zelfs 120fps zou geen probleem moeten zijn..... moet je wel wat terugschalen in het aantal objecten/detail dat je wilt tonen.....
Het aantal objecten hoeft niet perse terug geschaald te worden, omdat GPUs van tegenwoordig een mega aantal vertices kunnen verwerken. Het probleem is fillrate. Dus 8k op 120fps is makkelijk te halen met een groot aantal objecten zolang ze simpele shaders gebruiken en weinig transparante textures hebben.
Volgens mij heeft dat ook te maken wat voor een videokaart erin zit en wat voor een processor.
Misschien word het weer een jaguar processor, en volgens mij heeft de ps4 ook nog een amd videokaart erin, ik kon me nog zoiets herinneren.Maargoed deze specs hoeft niet voor de ps5 te zijn.
We zullen het zien wanneer hij uitkomt. Wel is het fijn dat hij downwards compatible is en dat alles op een server kan draaien.
Voor VR is 120fps niet verkeerd...
Precies. Dat is net zoals met de 8k discussie. VR wordt steeds populairder en als je ziet hoe snel de ontwikkeling van VR headsets de laatste jaren gaat en je bedenkt dat een console zoals de PS5 zo'n 5 a 6 jaar mee moet gaan dan snap je ook dat het niet zozeer het afspelen van spellen op televisie toestellen zijn waar de enorme kracht van de PS5 straks voor nodig is.
Een Playstation serie krijgt in die 5 a 6 jaar altijd upgrades om de zoveel jaar. Van een Playstation 4, naar playstation 4 slim, naar playstation 4 pro, waarbij de pro toch een echte performance update heeft gekregen. Playstation kan dit natuurlijk ook gewoon met de 5 doen...
Kan, maar de PS4 (en Xbox One) waren "relatief zwak" qua hardware. Ik vermoed zelf dat de PS4 Pro een actie was om op de 4K hype in te spelen (door middel van in feite een 2x zo grote GPU); en voor Sony vooral een proeftuintje was om eens te zien of dit concept aansloeg.

Ik zie een eventuele PS5 Pro alleen gebeuren als er weer een duidelijke trend is waar veel geld mee te verdienen is. Ik denk zelf dat 8K dat niet is, maar mogelijk wordt raytracing gemeengoed in de komende 6 jaar en kan dat een duidelijke onderscheiding zijn. Alhoewel dat voor de gemiddelde consument waarschijnlijk een stuk minder duidelijk is dan "deze console kan 4K, dus kan prima bij je 4K TV".
Het probleem van de Xbox/PS was dat deze op zwakke AMD architecture waren gebouwd nu het met AMD better gaat gaan we ook betere hardware in de next-gen consoles zien. Als playstation, console wil verkopen moeten ze 4k blu-ray, backwards compatability ondersteunen, telkens weer goede spellen uitbrengen en ingericht zijn op de toekomst. PS helpt al door nieuwe SSDs er in te zetten maar ik denk dat we daarin het grotere plaatje misschien niet zien, dat je deze niet kan vervangen, dus daarmee kan PS weer haar eigen services verkopen ook zal PSN misschien duurder kunnen worden, spellen wanneer deze hogere resoluties ondersteunen etc., want PS maakt haar winst op services niet op hardware.
Nou ja, mbt de SSD; het is niet alleen de SSD die het verschil maakt; als we Cerny mogen geloven heeft men ingrijpende aanpassingen doorgevoerd in de hele IO-stack om de read-snelheid idioot hoog te krijgen; zelf zo ingrijpend dat ook games daar qua design mogelijkheden van kunnen benutten. Gezien de SSD oplossing (we weten niet wat voor geheugen en hoeveel) blijkbaar een vast gegeven is voor de PS5 geloof ik zelf dat je alsnog zelf een (externe) schijf kan toevoegen voor extra storage; maar dat je een beperkt-aantal games kan opslaan en spelen vanaf het snelle SSD geheugen. Maar mogelijk heeft Sony iets bedacht dat dit zelfs dynamisch wordt bijgehouden. We zullen het gaan zien :)
Uiteindelijk is die wat jij noemt zwakke hardware een betere keuze geweest dan de IBM processor die in de ps3 zat. Deze was zo moeilijk te programmeren dat veel games op een lagere framerate draaide dan op de Xbox 360. Terwijl de hardware van de ps3 vele male krachtiger was.
Dat Sony met de PS3's Cell-processor (door de afwijkende architectuur en bijbehorende complexiteit) zichzelf flink in de vingers heeft gesneden ben ik helemaal met je eens. Maar de huidige generatie met de jaguar-processoren is verhoudingsgewijs een stuk minder indrukwekkend qua mogelijkheden (alhoewel men er alles weet uit te persen inmiddels). Je ziet dit ook redelijk terug in de type games die we voorgeschoteld krijgen; op flink opgepoetste graphics na zijn deze qua complexiteit niet heel veel 'verder' dan wat we zagen bij de vorige generatie.
Dat zou misschien kunnen, maar ik vind het toch wel een van de betere consoles. Spellen zoals God of war zien er fantastisch uit, ondanks de zwakke hardware. De toevoeging van HDR, maakt ook een hoop goed.

Verbeteringen in het OS van de ps4 t.o.v. Ps3 wordt vaak vergeten. De ps4 kan je in een soort slaapstand zetten en de volgende keer kan je direct verder met je game. Bij de ps3 was dit zeker niet mogelijk. Remote play wat zeer goed werkt via de vita of pc. De controller is ook veel beter dan die van de ps3. Dit soort verbeteringen en het aanbod van games heeft dit een succesvolle console gemaakt.
De PSVR doet al 90
60 fps per oog is toch net een stukje lekkerder. :)
Die keuze ligt altijd bij de developers, die de keuze maken tussen pracht&praal tegenover framerate. Uiteraard met een aantal kanttekeningen zoals complexe (wereld) simulaties die de huidige console CPUs maximaal aankunnen en dus ook de maximale/target framerate bepalen.

Echter, lijkt het erop dat de nieuwe generatie van consoles een betere balans gaat hebben tussen GPU en CPU kracht. Waardoor een hogere framerate minder snel een grote impact zal hebben op de keuzes van developers (in ieder geval op het gebied van simulatie/physics).
Klopt, hele goede keuze! De GPU's van de enhanced consoles zijn qua rekenkracht best aardig, maar die Jaguar CPU is zo extreem low-end en de grootste reden waarom een 30fps game met een meer dan verdubbeling in GPU kracht (ps4 naar pro en one naar one x) niet zomaar een dubbele fps betekent.

Een mooie Ryzen CPU, 24gb geheugen en een 10Tflop gpu zou toch haalbaar moeten zijn voor een PS5 voor zo'n € 500.
30FPS is meer Publisher Dev keuze want je kan op oude console ook 30fps halen, het is dat voor maketing fancy GFX belangrijker is dan smooth gameplay. Games op oer platformen halen ook voldoende FPS er wordt uiteraard ook minder features gebruikt. Gameplay >> GFX doen de geldschieter niet aan, die beleid maken, wat studio moet doen. Niet de Gamers.
Eens, maar mijn betoog ging meer over hoe crappy de cpu's zijn irt de gpu's in consoles en dat balans daar tussen belangrijk is. Dit is ook de reden dat op de enhanced consoles een 1440p of 4K (al dan geen checkerboard) resolutie @ locked 30fps wel mogelijk is, maar de 1080p setting vaak geen steady 60fps lock oplevert.
En dat is wat veel mensen vergeten, met consoles is het voor de devs een keuze tussen framerate of grafische pracht (valt resolutie ook onder)

GameCube had games die 60fps waren, zelfs Sega Saturn had paar, hoger framerate of mooiere graphics is een keuze die een dev maakt, is net alsof je een zware PC game draait op een zwakker systeem, ook dan maak je een keuze tussen dit of dat.

PS5 zal gewoon zat 30fps games hebben die vooral mooi uitzien en in 4K draaien, maar er zullen ook vast wel games tussen zitten die gewoon wat minder uitzien maar 4K 60fps zullen zijn.
Op resolutie wordt ook beknibbeld grafische praal door upscaling er wordt liever niet native gerenderd voor de GFX nog niveau hoger te pushen.
Lagere resolutie dan 4k (de helft of lager), en met dynamische resoluties en in het geval van de PS4 checkerboard rendering, heb veel liever een lagere resolutie en 60fps dan zogenaamd 4k 60fps maar dan met dynamische resoluties en in het geval van de PS4 checkerboard rendering.

Maar de geruchten gaan dat de PlayStation 5 €600,- gaat kosten, dus misschien een stuk betere hardware dan toen de PlayStation 4 uit kwam.
Echter, lijkt het erop dat de nieuwe generatie van consoles een betere balans gaat hebben tussen GPU en CPU kracht. Waardoor een hogere framerate minder snel een grote impact zal hebben op de keuzes van developers (in ieder geval op het gebied van simulatie/physics).
Op wat baseer je dat? Oprecht geïnteresseerd, want ik weet nog veel te weinig over de nieuwe generatie consoles.
Je snapt wel dat de hardware weinig uitmaakt als games nog steeds ontwikkeld worden voor beide consoles op die paar exclusives na dan. Altijd nog zo geweest. Ik denk persoonlijk dat de PS het in Nederland weer beter gaat doen. Xbox blijft hier toch een beetje het buitenbeentje zoals de PS dat in Amerika een beetje is. Als Microsoft nou eens een keer echt verschil gaat maken en het Windows platform wat meer betrekt bij Xbox zou het zomaar is kunnen veranderen.
ja dat snap ik idd dat hardware weinig zal uit maken, daar ben ik het deel met je eens, ja ik denk ook wel dat sony het beter gaat goed dan Xbox, all is het alleen maar omdat het merk sony in de volksmonden een beter merk is.

maar mijn punt is eigenlijk dus, als er een next-gen AI chip in de nieuwe xbox anaconda gaat zitten
(dus niet de rekenkracht of iets dergelijks) dan waarom zou 3e party ontwikkelaars daar geen gebruik van kunnen maken, betere AI in games?

je zegt wel dat hardware niks uit maakt maar ik ben het daar niet helemaal met je eens, een game op de xbox one-x ziet er een stuk beter uit dan op een xbox one, ik bedoel daar zijn genoeg filmpjes van digital foundry op youtube die bewijzen dat ook 3e party games beter presteren en mooier zijn.

de grote van een wereld van een game wordt idd berekent door de CPU, dus ja daarin moeten ze de console even gelijkwaardig aan laten trekken, van uit die gedachte wordt denk ik ook een game op gebaseerd.
de game wordt idd gemaakt voor de minste krachtige console, dus dan kan je verwachte dat op een gegeven moment de xbox one uitgefaceert wordt, dan hoopje dat de game grotere stappen gaat maken omdat ontwikkelaars daar voor die laatste geen rekening meer mee hoeven te houden en wordt en kunnen werelden groter worden.

ik had geen tijd om eerder te reageren.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 5 juni 2019 20:00]

Graphics settings omhoog gooien zoals resolutie, belichting, schaduw etc, is vaak niet veel meer dan wat config werk. Is nogal wat anders dan het implementeren van een A.I. (waar meestal een flink stuk game engine voor verbouwd moet worden). Daarom zijn dat soort exclusive features gewoon onzinnig, als dev's het niet ondersteunen, komt het niet van de grond af.

BTW, een AI-Chip zou juist letterlijk enkel meer rekenkracht betekenen (een extra gpu/cpu core oid), als dat alleen voor AI benut kan worden is dat ook weer onzinnig.
Een zeer krachtige AI chip betekent vrijwel niets als er geen goede code achter zit. En dat is het grootste probleem met goede AI. Niet de rekenkracht, maar hoe enorm moeilijk het is om te programmeren. 3D audio is in vergelijking een makkie.

Ik vraag me ook af waar je dit vandaan haalt? Pure speculatie?

En ik ben er zeker van dat het verschil in kracht tussen PS5 en nextbox veel kleiner zal zijn dan die tussen PS4 Pro en X1X.
Ik weet zeker dat de nieuwe Xbox iets sneller gaat zijn dan de PS5.
Maar ik weet ook zeker dat het geen reet uit maakt
PS4 Pro is geloof ik 4.2 Tflop en Xbox X 6 dat is rond de 43% sneller
de nieuwe PS5 gaat volgens geruchten rond de 12Tflop zijn dan zou de Xbox 2 minimaal rond de 17 Tflop moeten worden maar ik denk dat de Xbox hooguit 13 a 14 Tflop gaat halen.
Ik denk dat je het verschil in games niet gaat merken
als je nu kijkt naar de PS4 Pro en de Xbox one X dan kan de Xbox X ook veel games niet in native 4K spelen zoals ze wel hadden gezegd.
Ik weet zeker als je een PS4 Pro en een Xbox X naast elkaar zet en dan 2 schermen en het zelfde spel en je niet verteld welk scherm op welke console zit aangesloten dat je geen verschil zal zien.
Daarnaast heeft denk ik Microsoft toch nog een ander probleem en dat is Games.
Ja ze hebben nu ik geloof meer dan 14 nieuwe Software huizen opgekocht maar Games maken kost veel tijd, heel veel tijd zeker als je goede games wil uitbrengen
Dus van alles wat zij gaan laten zien op de E3, daar ben ik heel benieuwd naar wat er dan klaar is op de Release van de nieuwe console.

Maar goed dat probleem heeft Sony ook een beetje maar Sony heeft ook aangegeven minder games per jaar te releasen maar zich meer te concentreren op kwaltijd.
Ik denk ook dat het verschil in performance relatief "klein" zal zijn. Natuurlijk zullen er altijd onderlinge verschillen zijn, maar ik denk dat de randzaken een nog belangrijkere rol gaan spelen de komende generatie.
Men optimaliseert altijd voor de lowest common denominator, in dit geval dus vermoedelijk een PS5 met 12 TFLOPS.
17 TFLOPS voor max 200W en €500 in 2020?

Vergeet het maar.
Xbox X is refresh met krachtigere aPU voor de GPU aandeel. En is na de PS4Pro gekomen. Dus op dit moment de nieuwste krachtigste console. Nog nieuwer is de low budget XboxOne zonder Optical drive.

De nieuwe spect voor beide zullen de huidige snelste console overtreffen. Met krachtigere CPU Zen maar vergeet de Dieshrink ook niet wat ook Navi per dispache meer logic geeft waar de rauwe performance vandaan komt. Meer compute units . Ik ga sowie so voor PS5 om simple reden onze game kennissen kring zit op PSN waar we gezamenlijk online gaan. Nu met crossplay zit je daar niet zo aan vast. Maar betere Party beleving en matchmaking gaat uiteraard beter als gezamenlijk dezelfde platform gebruikt.
4K en 120Hz worden nu al ondersteund door de XBOX One X.
Dit is een console gericht op zowel volwassenen ALS kinderen. Deze hebben geen budget om zomaar even 800+€ (of meer?) te geven aan een console die toch de 60fps haalt. De hardware van de PS4 op moment van release liet dat gewoon niet toe bij het vooropgestelde releasebudget.

Deze console zal sowieso wel 4k 60fps halen. Als hij 120fps 4k haalt is dat mooi meegenomen en dit zal in sommige games wel lukken. De developers van games zullen zelf wel uitmaken waar ze voor kiezen. Meer details of vloeiender beeld. Ik vind het bijvoorbeeld heel interessant om bij race- en fpsgames vloeiender beeld te hebben. Maar in games als Uncharted bv is 60fps prima, zolang er veel details in de game zitten.

Dat hij bv ook 8k kan uitsturen heeft te maken met toekomstperpectief van 8k Blu-Ray. 8k TV's beginnen nu op de markt te komen (nog niet betaalbaar, maar tegen 2021 wel). Dan heb je gelijk een Blu-Ray speler die 8k kan weergeven, waar de huidige Blu-rayspelers dat nog niet kunnen (Hdmi2.0 en andere technische beperkingen). Vergelijk het met de PS2 (goedkope DVD speler) PS3 (Goedkope Blu-Ray speler). Dat was bij beiden een schot in de roos.

Ik kan alleszins niet wachten. Al hoop ik dat hij bv ook sommige oude games ook kan opschalen! :)
Ik heb er grote twijfels in of er nog wel een nieuwe drager ontwikkeld gaat worden voor 8k beeldmateriaal. De huidige blu-ray drager is al op zijn verste stadium van ontwikkeling aangezien deze al 4 data lagen bevat voor 4k beeldmateriaal en er nog nooit met succes een commerciële disc op de markt is gebracht die meer dan 4 lagen bevat.

Dit samen met de enorme terugval in verkopen van fysieke media (ze zijn ook veelste duur!) door de komst van Netflix en dergelijke, lijkt het me niet aannemelijk dat er over 2 jaar ineens een nieuwe disc format op de stoep staat.

Ps. Ik kon me herinneren dat er al grote sprongen waren gemaakt in next gen media dragers zoals HVD (holographic versetile disc)

Of er worden gewoon sd kaartjes gebruikt :9
lol, voor de prijzen van een nieuwe game, kan er haast wel een 128 danwel 256GB sd kaart gebruikt gaan worden inderdaad.
Ik vraag mij alleen af of er dan al een 8K blu-ray drive in zit... Ik denk eerder dat de HDMI poort 8K uit kan sturen, en het beeldmateriaal gestreamed binnenkomt.
Ik heb wel zin in een dure (betere) console. Het is marketingtechnisch niet echt handig, maar met constante prijsverlagingen zou de userbase dan kunnen groeien. De (vroege) kopers kunnen dan langer genieten van betere kwaliteit en niet een console die de introductie al achterloopt.
Dat zou in theorie moeten lukken als je je game in niet-4K kunt forceren. Ik zou graag een moderne maar niet 4K TV willen kunnen kopen bijvoorbeeld.
Je kunt de PS4 pro gewoon op 1080p (of lager) instellen ook al heb je een 4k tv hoor, geen probleem. Maar dat wil niet zeggen dat de game ineens op 60 fps gaat lopen. Meestal is de cpu namelijk een bottleneck terwijl het verlagen van de resolutie alleen de gpu ontlast.

Gelukkig is het probleem van een ondermaatse cpu met de PS5 ook opgelost.

Waarom zou je een fhd tv willen in plaats van 4k? Als het goedkoper zou zijn misschien, maar ik vraag me af wat er inherent beter zou zijn aan het scherm als ze even duur zijn. Hij zou misschien nog wat helderder kunnen zijn maar het is niet dat UHD LCD tv's nu te donker zijn of zo...
Is op zich best een goed punt. Voor de overgrote meerderheid is 60fps meer dan voldoende. Veel mensen storen zich niet eens aan 30fps of "zien het verschil niet". Ik zou 60pfs prima vinden maar 4K 120FPS ULTRA HDMI 2.1 staat leuker op de marketing meeting.
tja, dat is aan de developer; en niet elke game heeft het even hard nodig. Zelf heb ik liever 60fps, maar een solide 30fps vind ik vaak ook prima spelen. Het wordt pas vervelend (vind ik) als de framerate gaat fluctueren, of een rare pacing heeft.
Bij een next-gen console zou ik zelf graag de optie willen hebben tussen bijv. 8K met 30fps, 4K met 60fps of 1440p met 120fps. Bij sommige games maakt de frame rate niet zoveel uit, bij andere games is het fijn om in ieder geval een constante 60 fps te hebben. Wat betreft TVs zou dit weer andere problemen opleveren omdat er weinig 4K TVs zijn die 60 fps of meer ondersteunen.
1440p zal er uitgesmeerd en wazig uitzien op een 4k tv aangezien 1440 geen hele deelfactor heeft van 2160.

Zet je huidige monitor maar eens op een lagere (niet hele deelfactor) van de native resolutie en je zal begrijpen wat ik bedoel ;)
Zal het eens testen, ik heb nu een 4K monitor die eigenlijk de hele tijd al op 1440p staat ivm programma's en games waarbij de interface niet goed wordt verschaald. Toen ik de monitor kocht heb ik een paar avonden geprobeerd om de schaalfactor goed in te stellen maar dat was een drama.
Vermoedelijk zal 1080p er scherper uit zien op je 4k monitor dan 1440p ;)
Ik zou dat gewoon overslaan en direct naar 60-120 variable fps gaan met variable refresh rate ondersteuning.
Op zijn vroegst in 2021? Ik denk dat dat toch op basis van veel recentere geluiden en geruchten sterk achterhaald is. Zelfs bij dat interview waar jullie dat op baseren waren er weinigen (andere sites, forums) die dat zo letterlijk opvatten. Dat jullie dit als feit lijken te bestempelen op basis van vage signalen van een topman ("We gebruiken de komende drie jaar om te hurken, om zo in de toekomst hoger te kunnen springen."), vind ik dan ook erg vreemd.

Het geruchtencircuit wijst juist op een release in de tweede helft van volgend jaar (2020) en dat lijkt ook meer in lijn met het feit dat vorige maand de eerste officiële informatie is bekend gemaakt en er nu al langzaam meer informatie volgt. Bij een release in 2021 zou die informatie wel al heel vroeg naar buiten zijn gebracht.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 5 juni 2019 09:25]

De Playstation 4 en Xbox One had ook al verouderde hardware toen het op de markt kwam jaren geleden.
Verouderd vergeleken met wat? Een PC die een paar honderd euro meer kostte toentertijd?

Ik kan me sites herinneren die toentertijd een PC probeerden te bouwen voor € 399, die net zo krachtig was als een PS4 in november 2013, maar dat je dat echt niet ging lukken als je de prijs van een controller en een Blu-ray drive meetelt en het ook probeert te passen in zo'n kleine case. Ondanks dat de basis van de specs niet zo hoog was toentertijd, was de prijs dat ook niet, en zat er bijvoorbeeld wel 8 GB GDDR5 geheugen in, wat toen niet gebruikelijk was, helemaal niet voor goedkope GPU's.

Edit: voorbeeld: https://www.extremetech.c...tter-than-the-ps4-for-400 (veel consessies, 1 GB GDDR5 GPU, geen drive, geen OS, geen controller).

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 5 juni 2019 11:33]

Mee eens. 2021 klinkt nogal laat

AMD lijkt qua IP cores z'n zaakjes op order te hebben:
- Zen 3 release komt dit jaar
- Navi komt dit jaar
- CPU en GPUs in 7 nm dit jaar

Sony begint lijkt het elke week de hype meer op te pompen. Ze zijn niet op E3, dus lijkt mij dat ze wachten op Microsoft en ergens in Q4 dit jaar met nieuws komen.

Ben wel benieuwd naar de line up als de PS5 komt, gaat de PS4 Pro dan in een PS4 Slim verpakking als instap model ? Moeten alle nieuwe releases blijven werken op de PS4 ?
Qua line up verwacht ik The last of Us 2, Ghost of Tsushima en Cyberpunk 2077. Ik geloof niet dat die games ooit (tlou 2 wellicht wel) in ontwikkeling geweest voor alleen maar current gen. Death Stranding zal ook wel meteen op de PS5 beschikbaar komen.
Death Stranding komt dit jaar al uit op de PS4.
Dat sluit natuurlijk niet uit dat Sony en Kojima niet een extra opgepoetste versie komen voor de PS5. Een game als Death Stranding waarin echte acteurs met mo-cap en CGI zijn nagemaakt is natuurlijk bij uitstek geschikt om te laten zien hoeveel beter en realistischer de graphics kunnen zijn op PS5 t.o.v. PS4 en PS4 Pro.
Ja waarschijnlijk een Death Stranding 2 dan. Lijkt me niet dat mensen de ps4 versie helemaal uitspelen en dan 1 a 2 jaar later weer het identieke spel met opgepoetste graphics nogmaals massaal gaan kopen.
Er gaan ook al een tijdje geruchten dat Polyphony Digital met een nieuwe Gran Turismo titel gaat komen, ofwel een volwaardige Gran Turismo 7 of een opvolger voor Gran Turismo Sport.
Zou gruwelijk zijn. Liefst zou ik een ouderwetse, dus, GT7 zien. Een nieuwe GT komt natuurlijk pas in 2023 :P
Kan het bericht op dit moment niet vinden, maar er is gezegd dat The Last of Us 2 naar de PS4 en PS5 zal komen. Waarschijnlijk in de vorm van een remaster zoals dat met deel 1 is gebeurd.
Moet ik wachten met spelen totdat ik een PS5 heb :P
Ben benieuwd of zo'n remaster niet gewoon een PS5 patch kan zijn met opgepoetste graphics en textures ipv een nieuw schijfje.
Ja, dat lijkt me wel. Aangezien dat hetzelfde is wat ze doen bij PS4 Pro enhanced games.
De huidige consoles lijken qua architectuur gewoon op desktop PC's en ook met de huidige engines is het veel makkelijker schakelen tussen de pc en de consoles. Ik verwacht dat er totaal geen verschil meer zal zijn tussen hardware voor pc's en consoles. Hierbij hebben ze natuurlijk wel de nieuwe technieken aan boord, maar met de introductie van nieuwe versies zoals de pro kunnen ze makkelijk de levensduur vergroten.

The last of us was ook een game die later nog naar de PS4 kwam, maar oorspronkelijk is het een PS3 game. Ik denk dat dit hetzelfde zal zijn bij deel 2, ze zullen wel weer een remastered versie maken wanneer de PS5 gereleased wordt. Misschien dat hetzelfde geldt voor Cyberpunk 2077.
Architectuur is het zelfde maar dat zegt nog niks over het optimaliseren.

Een pc heeft vele combinaties mogelijk waar een PlayStation console het zelfde heeft aan hardware. Oftewel, beter te optimaliseren en kan meer performance gewonnen worden.

Poorten na een pc dat gaat wel makkelijker worden en waarschijnlijk is dat het punt.
Last of US 2 zal toch echt een PS4 titel zijn; net als de 1e die 1 van de laatste grote titels was op de PS3.

een remaster is zeker een mogelijkheid, maar het lijkt me als launch titel niet waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door gratis_vodka op 5 juni 2019 11:36]

Lijkt me juist wel. TLOU gaat pas in 2020 verschijnen, mogelijk de PS5 ook. Dan wil je die game als Sony zijnde toch meteen op de PS5 hebben als launchgame, dat die game dan al op de PS4 uit is maakt niet zoveel uit.

Waar ik wel benieuwd naar ben is of een dergelijke remaster voor de PS5 een part schijfje wordt, of dat de PS5 een PS4 schijfje slikt (dat sowieso) en dan de game grafisch mooier weergeeft. Wellicht met een PS5 patch ofzo.
hij wordt gewoon ontwikkeld op PS4 nu; alle demo's tot dusver zijn ook PS4. Een echte PS5 remaster maken zal best even tijd kosten; liever dat ze dat goed doen en dat ze zich voor de release van volgend jaar focussen op de huidige ontwikkeling.

En aangezien de PS5 backward compatible wordt kun je als nieuwe PS5 eigenaar inderdaad nog gewoon een hele toffe game van de PS4 meepikken :)
Ja klopt, ik had verkeerde link toegevoegd.
Eens, Ik gok dat Sony zo volgend jaar gaat invullen

Q1 2020 de hardware aankondiging met tech demo's
E3 2020 groots uitpakken met hun launch lineup
Gamescom veel playable demo's en meer info over 3rd party support
October 2020 release voordat black friday, singles day en kerst shoppen van start gaat.
Base versie --> €499,-
Tja, het blijven toch helaas niets zeggende cijfers. 4K@120fps kan de huidige generatie consoles (die 4K kunnen uitsturen) ook gewoon halen. Dat men er voor kiest om de framerate en resolutie vaak lager te houden ten behoeve van meer pracht en praal is wat anders.

En dit soort claims doen mij vooral aan de PS3 denken. Hoeveel spellen hadden daar uiteindelijk 1080p waar Sony vooral mee liep te marketen? Volgens mij op een hand te tellen.

Edit:
Eigenlijk proeft die hele PS5 naar de PS3 marketing campagne. Uiteindelijk was hij belachelijk duur bij de introductie voor die tijd, en waren features die bij de E3 presentatie werden geroepen toch niet terug te vinden op het uiteindelijke model.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 5 juni 2019 09:15]

4K@120fps kan de huidige generatie consoles (die 4K kunnen uitsturen) ook gewoon halen.
Nee, dat is niet waar. De PS4 pro heeft HDMI v2.0a, wat 4k-resolutie tot 60 Hz ondersteunt.
Fps is niet het zelfde als Hz. Dat de refresh rate lager ligt dan je framerate is wat anders. Maar het artikel is wat onduidelijk en volgens mij aangepast. Nu staat er 120Hz in de titel en elders in het bericht alsnog 120fps.

En volgens mij is het nog mooier, want het is zo geformuleerd dat het niet eens 4k@120fps hoeft te zijn. Het kan net zo goed 4K in een situatie en 120fps in een andere zijn.
Hz is inderdaad wat anders dan fps. Maar een HDMI-poort die max 60Hz ondersteunt, gaat geen 120fps doorgeven.
maar wel 120Hz bij 1080p (wat ook gebruikt wordt voor PS VR)
Maar het gaat over 4K@120fps, niet over 1080p@120hz.
Inderdaad, dit soort claims zijn enkel en alleen marketing en zeggen helemaal niets. Net als altijd zullen we gewoon de reviews en benchmarks moeten afwachten. Tegen de tijd dat de PS5 uit is zal Digital Foundry ongetwijfeld op de proppen komen met goede FPS analyses.
Idd, 4K @ 120 FPS heb je HDMI 2.1 voor nodig, leuk dat dit wordt ondersteund door de PS5 maar dan moet je ook nog een TV hebben die dit ondersteund.

Aangezien mijn Oled C7 nog lang niet aan vervanging toe is zal die 120 fps nog wel even op zich laten wachten! :+
Waarom blijven mensen zeggen dat die PS3 zo belachelijk door was voor die tijd? De PS2 was bij release toch echt een stuk duurder, inflatie meegerekend. De Ps2 koste 1200 gulden en daar hoor je nooit iemand over. € 599 voor een Ps3 is dan ineens belachelijk..... Ik vind wel dat de PS3 voor die € 599 veel te weinig te bieden had. Grote miskleun door voor een totaal niet werkbare veel te dure cell architectuur te gaan met echt achterlijke beloftes van Sony. Als je die E3 conferenties dan ziet met demo materiaal wat zogenaamd op de Ps3 draaide :')

Ik heb wel vertrouwen in de prestaties van de PS5. Alle marketing die naar buiten gebracht wordt is wat mij betreft beperkt gericht op de prestaties van die console. Want wat is nu exact naar buiten gebracht? Bij de PS3 was het cell dit cell zus, 8cores @ 3,2ghz blabla, 500x sneller dan de PS2 whatever. Dat vind ik nu allemaal nog wel meevallen.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 5 juni 2019 10:43]

In het bericht wat Mark Cerny toen rond stuurde zij hij over de prijs dat het appealing zou zijn.
Dat lijkt met niet dat het weer heel duur word zoals met de PS3 toendertijd.
Als er alleen al een SSD in moet komen die waarschijnlijk al een paar honderd euro kost dan zie ik niet in hoe dat dingen onder de 500 euro zou blijven. Met verlies verkopen gaat echt niet meer gebeuren.

Ik gok op een prijs rond de 600 euro, met de marketing praat dat er de beste hardware in zit wat voor die prijs natuurlijk super goedkoop is.

Of die SSD is straks ongeveer 100-200 Gigabyte groot en past er ongeveer 1 spel op, en mag je steeds op nieuw dingen erop installeren.

Of die SSD word het toch niet helemaal, en mogen we het doen met een normale SSD.
Het zou een speciaal voor hun gemaakte SSD zijn ik denk zelf dat die geintergreerd is op het moederboard en misschien maar 256GB groot is en puur als buffer werkt en dat er op een slimme manier snel je spel of in iedergeval de belangrijke dingen daar op word gezet.
En dat je er naast nog een normale HDD hebt die je ook kan vervangen.
ook is het mogelijk dat ze de PS5 met dik verlies gaan verkopen maar ze je misschien wel verplichten op een PSN+ account voor een jaar of misschien wel een soort van Streaming dienst ze zijn tenslotte een soort van in zee gegaan met Microsoft met hun Azure platform.
of hij is idd rond de 600 en dat ze er voor kiezen dat hij in het begin niet zo heel snel zal verkopen maar omdat de PS4 ook nog steeds doorgaat heeft het misschien voor veel mensen niet zo heel veel haast.
"Backwards compatibility", dat is een woord wat ik lang niet gehoord heb. Maar ik ben blij dat hier aandacht aan besteed wordt. Als een huidige PS4 owner zou ik het ideaal vinden als ik straks mijn PS4 om kan ruilen voor een PS5 en mijn oude spellen verder kan spelen op de nieuwe console.

Ben benieuwd waar Microsoft/Xbox mee komt, en Google Stadia zal ook enige invloed hebben met hoe we de komende jaren games zullen spelen.

Als dit allemaal waar blijkt te zijn dan weet ik in ieder geval zeker dat ik een PS5 ga halen. Stiekem wel bang dat de consoles wat duurder gaan worden als ik dit allemaal hoor.
Er staat wel dat je savegames backwards compatible zijn. Niet de games. Wil je je oude spellen dus verder spelen dan moet je wel even de PS5 versie van het spel kopen zodat je je oude savegame kunt inladen...

Wat zou het toch fijn zijn als we een wereld hadden waarbij je 1x een game koopt en die vervolgens gewoon op elk platform kunt spelen. Zo heb ik Diablo 3 voor PC, maar als ik die ook op de switch wil spelen moet ik het spel nogmaals kopen?
Deze reactie slaat natuurlijk helemaal nergens op. De geruchten wijzen sterk op de ps5 backwards compatible zal zijn, Sony heeft hier al meerdere patenten voor aangevraagd. Daarnaast heeft Sony redelijk recent Spider-Man laten zien op zowel de hardware van een ps4 pro en ps5. Voor het spelen van ps2 games op de ps3 (eerste versie) had je ook geen nieuwe game nodig, remember?
Voor volledige ps2 emulatie op de ps3 had Sony ook patenten en had de community hoop dat de latere modellen daar een update voor zouden krijgen. Uiteindelijk gebeurde dat niet maar kwamen ze met PS2 classics wat gewoon ps2 iso's waren draaiend op een software emulator. Je moest er alleen wel opnieuw voor betalen.
De voornaamste reden dat dat niet werkte was omdat Sony en Microsoft elke generatie van CPU-architectuur wisselden. Daardoor kun je oude games niet zonder meer blijven draaien. De PS5 zal, net als de PS4, op een x86-64 CPU draaien en dus kunnen de games gewoon native op de PS5, net als dat je op de PC gewoon kunt blijven spelen.
Nintendo heeft dat wel heel lang gedaan, de Switch is de eerste die daarmee breekt. GameCube, Wii, WiiU, je kon steeds de vorige generatie zo in de nieuwe console stoppen en spelen, omdat de onderliggende architectuur gelijk bleef.
BC met PS4 is bevestigd door Sony zelf. Het is alleen nog de vraag of het BC is met de PS1,2 en misschien zelfs PS3. Ik vermoed zelf dat BC met alle andere PS versies een verrassing is die ze pas later aankondigen.
Ik vind eigenlijk niets terug over backwards compatibility voor PS2 en PS3 games? Dit zou anders ook nog wel handig zijn. Zeker omdat de PS2 nog bekabelde controllers heeft... met de huidige type TVs zit je liever iets verder af van het scherm :)
PS2? tegen die tijd 21 jaar oud.. :D
Op de Xbox One kan je ook originele Xbox spellen spelen hoor :)

Ik neem aan dat de PS5 wel krachtig genoeg zal zijn om PS1 en PS2 games te emuleren.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk door de compleet andere architectuur. Bovendien verdienen ze m.i. wel een aardige cent door het verkopen van Remasters.
Google stadia, of welke 'cloud' gaming dienst dan ook gaat, nooit wat worden. Casual gaming zal nog wel lukken, maar spellen waar competitief mee gespeeld wordt is gewoon niet te doen door de vertraging op de lijn.

Je moet voor de volle ervaring (4k/60fps) al minimaal een stabiele 30Mbit lijn hebben, ik woon nog niet eens echt in het buitengebied, maar 30Mbit is bij mij geen garantie. En met landen waar een datalimiet aan hangt zal dat nog wel meer problemen opleveren.
ik ben het eens met je logica, maar het is maar net de vraag hoeveel "casual vs competetive" gamers er zijn lijkt mij. Er zijn bakken (vooral ook singleplayer) games die prima met wat wat extra input-lag te spelen zijn. Sterker nog, er zijn denk ik genoeg consolegamers die met een TV spelen die zelf al de nodige lag veroorzaakt en daar totaal geen benul van hebben.
Zo mogen wel eens een verplichting invoeren dat alle games minimaal op 60 fps draaien. Dat zou al een goed begin zijn. Soms zie ik een leuk spel voor een console maar blijkt het weer een 30 fps versie te zijn. Daarom koop ik nu de meeste games voor de PC.

Spelletjes met snelle actie op 30 fps vs 60 fps is echt een wereld van verschil. 120 fps is trouwens ook weer een dikke upgrade kan ik je uit ervaring vertellen. 30 fps is alleen voldoende voor trage spelletjes.
Typische reactie, ik vind de kwaliteit van een game 10x belangrijker dan de frame rate waar het op draait.
De framerate is tenslotte onderdeel van de gameplay. Je kunt een onwijs tof spelletje maken maar als het vet traag loopt dan speelt het voor geen meter. Racing games zijn een goed voorbeeld. Ja je kunt een racing game op 30 fps spelen maar als je eenmaal 60 fps hebt gespeeld wil je nooit meer terug. Die extra fps geven je namelijk veel meer reactie vermogen bij snelle games. Daarom is het belangrijk dat spelletjes netjes minimaal 60 fps draaien.
Een game kan op 30 fps als een trein lopen, en een game kan op 60 fps als stroop aanvoelen. Framerate staat niet gelijk aan een game die snel of traag aanvoelt, daar komt veel meer bij kijken.
Dat zei ik toch. Trage games (zoals vele RPGs of bijvoorbeeld turn based games) kunnen prima op 30 fps draaien maar snelle games met slechts 30 fps is gewoon geen optimale belevenis.

Meer fps = meer informatie om te verwerken = betere reactie vermogen.
Overigens ook nog eens minder input lag.

Het gaat er verder niet om of dat de kwaliteit van een spel goed of slecht maakt maar over hoe goed het spel te spelen is.

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 5 juni 2019 10:35]

Definieer "kwaliteit",

Is de framerate niet een factor van kwaliteit, eveneens de resolutie (deze is bij bepaalde grafische stijlen niet eens belangrijk). Verhaal en gameplayloop...
Wat is daar typisch aan? Ik stoor me aan games die op 30fps draaien. Ik game vooral op mijn pc met een 144Hz-scherm. Als je dan opeens naar 30fps kijkt op een console, dan lijkt het gewoon schokkerig. 60fps zou dan prettiger zijn. In games waarin ik kan kiezen tussen 1080p@60fps of 4k@30fps, dan kies ik altijd voor het eerste. Dan maar iets minder scherp beeld. Nu mag je me uitleggen wat die keuze voor impact op de kwaliteit van de game heeft, want die relevantie ontgaat me compleet.
Eeuhm omdat de recente games die door het publiek als de beste wordt gezien, zoals god of war, zelda botw, rdr2 en bloodborne alleen op 30fps te spelen zijn. Dan kan jij wel andere games op hogere frame rates spelen, maar daar koop je niks voor.
Daar koop ik heel veel voor. Jij koopt daar niets voor, maar dat is niet mijn probleem.
Puur dit weerhoud me ook ervan om op de consoles te spelen. Had bv. gewoon RDR2 op 1080/60 willen spelen, maar helaas weer HD-UHD/30.
Hoe ga jij een game die op PPC architectuur draait, native op een x86 processor krijgen? Het is echt niet alsof je elke willekeurige 360 DVD in je XB1 kunt frotten en kunt afspelen, hoor. Er is een selecte lijst met 360 games die op de One werken (https://www.xbox.com/en-U...atibility/available-games) en in alle gevallen is het dan zo dat op de One een digitale versie van die game wordt gedownload, zelfs als je de DVD al hebt. Mag jij raden of die nieuwe download niet gewoon een port is die wél op x86 processors draait...
Die nieuwe download is GEEN port.
Die download emuleert deels het complete 360 systeem en deels zit er hardwarematige ondersteuning in de Xbox One CPU ingebakken.
https://www.eurogamer.net...how-does-it-actually-work
Dus deels emulator, deels hardwarematige ondersteuning incl secret sauce.
De games zelf zijn op basis van powerpc gereversed engineered en daarna gecompileerd naar x86.
Een indrukwekkende prestatie niet te vergelijken met de zogenaamde bc van ps4 naar ps5, waar de architectuur nagenoeg gelijk is.
Als dat waar is, waarom kun je dan niet gewoon een willekeurig Xbox 360 spel er in stoppen?

[Reactie gewijzigd door novasurp op 6 juni 2019 03:13]

Niet helemaal, de xbox speelt de originele games niet native af, dat zijn eigenlijk allemaal aangepaste games (maargoed, nog steeds beter dan helemaal niet zoals nu met de PS4, terwijl die perfect in staat is om in iedergeval PS1 en de PS2 te emuleren). Zou het fijn vinden als de PS5 dan ook eens echte BC heeft waarbij je gewoon de originele disc in de drive kunt stoppen en gaan spelen (ongeacht of die dan net als bij de xbox one eerst een extra bestand gaat downloaden), en dan ook graag de PS3 aangezien ik daar nog heel veel games heb liggen.
Native in die zin van deels hardware emulatie deels reversed engineerd. Emulator was alleen van 360 os, omdat de games moesten denken dat het een originele 360 was. Games zelf draaiden dus eigenlijk native op de xbox
Zou ik ook graag zien, echter kan ik PS3 games echt niet meer spelen. Qua gameplay vaak zo achterhaalt en dik ingehaald door (veelal) sequals dat ik er geen lol meer aan beleef. BC met PS4 games zou ik wel graag zien op een PS5, maar PS3 en ouder kan me echt gestolen worden. Echte retro games, uit het (S)NES en N64/PS1 tijdperk kan ik dan wel weer waarderen door de nostalgie, maar PS3 games hebben die status bij mij nog niet :P
Nou, ik vermaak me nog zowat dagelijks met PS3 games, en aangezien mijn library inmiddels zo'n 180 discbased games beslaat vind ik het wel fijn als ik die alsnog kan spelen als mijn oude PS3 er mee op houdt, maar sowieso de kast in zou gaan als de PS5 dus wel ook nog die games kan afspelen, want ik wil geen meerdere devices aan mijn 'tv' hebben hangen. Overigens vermaak ik me dus ook nog met veel oudere games van zeer oude consoles, zelfs nog van de philips videopac en atari 2600.
Sorry hoor maar de PS3 60GB (eerste model) was gewoon backwards compatible met alle PS2 en PS1 spellen. Sony kan weldegelijk BC doen maar ze hebben het er lang uit gelaten om alle "HD remakes" te pushen (iets waar ze op de PS3 erg veel mee bezig waren)
Ja daar stopten ze hardware van de ps2 in. Dus je had letterlijk 2 consoles in een. Dat is geen bc.
Overigens die kastjes die dat hadden waren er maar een paar van, de eerst volgende ps3 versie had deze hardware niet.
Nee, dat was alleen voor de USA, europe kreeg software emulatie
https://webwereld.nl/e-co...elt-nog-minder-oude-games
Ook niet correct: de usa versie had de grafische chip en cpu ingebakken. De Europa versie maar 1 van de 2 (ik weet even niet welke meer), de andere werd geemuleerd.
Boeit toch niet hoe BC compatible werkt, als het maar werkt?
Dus de Nintendo DS was ook niet backwards compatible met de Game Boy Advance volgens jou?
Ik ben best wel benieuwd naar wat Microsoft ertegenover zet. Heb sinds kort een Xbox One S vanwege de 4k Bluray speler. :*)

Daarnaast ben ik ook best benieuwd naar het ontwerp, vind op het moment de One S en X mooier dan de PS4 Slim en Pro.
Ik ga er dan vanuit dat het bij bepaalde games zo zou gaan werken, 4K 144fps. Neem aan dat het dan net zoals op PC's het vooral ligt aan hoe grafisch indrukwekkend de game eruit ziet. Ik haal ook nog steeds niet 144fps op qHD met een RTX2070 met bepaalde titles.

Zou dit dan (eindelijk) betekenen dat mensen kunnen kiezen tussen high performance low fidelty / lower performance high fidelity? Dat zou wel tof zijn! :)
144 fps =/= 144hz

Dat is heel wat anders.
Mooi nieuws, een verbetering in graphics. Wie had dat verwacht?
- En hoe zit het met waardeloze PSN store waar mensen maar al te graag geld aan uit geven maar soms gewoon onmogelijk is?
- Hoe zit het met de bizar trage en achterhaalde UI die al sinds de PS3 wordt gebruikt?
- Hoe zit het met de voeding, want nog zo'n PS4 Pro met ingebouwde Boeing motor zit ik niet op te wachten

Ik weet het, ik ben er vroeg bij want de echte aankondigingen moeten nog komen, maar hoewel ik trouw Sony fan was moeten ze wat mij betreft een hoop uit de kast halen om mij bij Microsoft/Stadia/iets anders weg te halen.

En dan nog het lef hebben om de prijs van PSN te verhogen terwijl de hele wereld weet dat van alle console netwerken, PSN by far de meest instabiele/slechte van allemaal is.

[Reactie gewijzigd door EricNL op 5 juni 2019 10:46]

Leuk bedacht maar helaas. Ik kan inderdaad niet oordelen over de Xbox aangezien ik die niet in bezit heb/om mij heen heb. Maar:
Niks traags aan de UI
Probeer anders even:
- Een party te maken terwijl je een spel speelt
- Als dat binnen 2 minuten gelukt is, probere dan eens daadwerkelijk iemand uit te nodigen in je party. Alleen het openen van het PS menu duurt al 6-7 seconden voordat het reageert, dan nog eens 5-10 seconden voordat je vriendenlijst is geladen, en dan nog 5-7 seconden voordat je daadwerkelijk een uitnodiging verstuurd. Ter vergelijking: de Xbox 360 (ja, dat is de vorige generatie) was dit hele proces in totaal ongeveer 7-8 seconden als je snel was.
Klopt, maar de laatste revisie van de Pro is alweer een heel stuk stiller.
Waar hebben we het in godsnaam over? Ik heb de PS4 gekocht. Zodra de Pro uit kwam ben ik direct overgegaan naar de pro. Wat heb ik er inmiddels voor terug? Letterlijk een straalmotor uit een vliegtuig. Als je dan ook nog eens hoort dat de originele 4's hier eigenlijk geen last van hebben zakt mijn broek af. Het is namelijk niet zo dat de Pro een beetje geluid maakt, alleen in mijn vriendenkring ken ik al zeker 5 mensen waarbij hun vriendin/vrouw regelmatig vraagt of de afzuigkap nog aan staat.
Maar Instabiel/slecht, dan moet je toch echt kijken naar je eigen netwerk
Niks mis met m'n eigen netwerk. Als je niet ziet/toe kunt geven dat PSN gewoon vaak storingen heeft dan weet ik het ook niet. Je kunt er nu al een maandsalaris op neerleggen dat het met Kerst weer mis gaat.
Waar men wel problemen mee heeft (maar dat is zelfs niet eens iedere gebruiker), zijn de download speeds
Dit komt vanwege het ontwerp van het OS. Downloads krijgen de allerlaagste prioriteit als er iets anders is wat netwerkconnectiviteit eist. Ik weet precies wat je bedoelt met trage downloadsnelheden. Ik garandeer je dat als je elke game/app (ook die op de achtergrond) sluit, en je download éénmaal hervat dat het stukken sneller gaat. Met andere woorden: bij twijfel een complete reboot (dus niet rest mode --> resume) en je download zal over het algemeen de volle snelheid pakken.

Je kan al mijn punten letterlijk gaan bespreken, het feit blijft dat we inmiddels in 2019 leven. Het is dat Sony net heeft gepubliceert dat ze met grotere parties aan het experimenteren zijn, maar ook dat is eigenlijk idioot dat het:
1. Zo lang heeft moeten duren
2. Het uberhaupt echt "getest" moet worden

Als klap op de vuurpijl wordt je nog eens blij gemaakt met een geweldige 5400 RPM 1TB disk. Natuurlijk is de PS4 (Pro) inmiddels door developers wel tot de grens geduwd, maar zowel hardware als software-technisch gezien kan het ook echt niet meer. En mijn enige mening die ik er aan toevoeg is dat Sony echt stappen moet gaan zetten, anders ga ik buiten de deur eten.
Het wordt zen 2 en navi. Zen 2 is wel zuinig, navi niet zo.

Die UI zal vlotter worden met de ssd en snellere cpu. Die cpu wordt per core zo'n 2,5x sneller.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 5 juni 2019 11:11]

Backwards compatibility voor de volgende generatie met de vorige generatie is niet zo veel bijzonder meer gezien beide systemen gewoon op normale PC hardware draaien. (AMD Jaguar naar AMD ZEN CPU's).
Mooi dat de hardware poort de bandbreedte bied voor 4K 120Hz (Tweakers schrijft dat FPS maar dat is verkeerd overgenomen vanuit het bronartikel) maar dat zegt natuurlijk niet dat de console ook 4K 120FP/s haalt. Dus niet echt veel bruikbare informatie in dit nieuwsbericht.

[Reactie gewijzigd door procyon op 5 juni 2019 09:16]

Aangezien een console gewoon direct de hardware kan aanspreken is BC dus wel bijzonder. Waarom denk je dat de PS4pro en Xbox One X dezelfde cpu hebben? Omdat ze anders in de problemen zouden komen met de BC van de normale ps4 en xbox. Een console is geen PC met een generiek OS waarbij de hardware alleen via een abstractielaag aangesproken moet worden ( wat ook voor gigantisch performance verlies zorgt)
Dit is niet bijzonder omdat de hardware direct aanspreken niet bestaat. Er zit altijd een layer tussen in de vorm van DX, Mantle, Metal, OpenGL, Durect3D, Glide, Vulcan of LibGNM in het geval van de Playstation 4. In het geval van de PS4 naar de opvolger is de aanpassing in de API minimaal omdat ze wederom een AMD GPU en AMD CPU gebruiken die van zichzelf al backwards compatible zijn met elkaar.

Het was een ander verhaal met de IBM Cell processor in de PS3 en de AMD processor in de PS4. Totaal verschillende architecturen. Je kan bij deze systemen alleen onderlinge compatibiliteit garanderen door een emulatielaag te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door procyon op 5 juni 2019 11:18]

Aangezien LibGNM specifiek voor de ps4 is gemaakt zal BC niet zomaar gegarandeerd zijn. Er is een reden dat de ps4 Pro en ook de Xbox One X geen CPU revisie hebben gekregen: bepaalde instructies van de Jaguar CPU kunnen niet zomaar even op een andere cpu met andere architectuur worden gedaan. Bovendien zijn de AMD apu’s helemaal niet backwards compatible op architectuur niveau, hoe kom je daar eigenlijk bij?
Aangezien LibGNM specifiek voor de ps4 is gemaakt zal BC niet zomaar gegarandeerd zijn.
Niet zomaar gegarandeerd, ze zullen er inderdaad wat voor moeten doen. Ik vraag me af waar jij hebt gelezen dat dit zomaar gegarandeerd is?
Ik zei: Dat deze claim niet heel bijzonder is daar de hardware backwards compatible is.
Er is een reden dat de ps4 Pro en ook de Xbox One X geen CPU revisie hebben gekregen:
Ze hebben wel degelijk een revisie gekregen: de nieuwe hardware (Scorpio Engine, which incorporates a 2.3 GHz octa-core CPU, and a Radeon GPU with 40 Compute (was origineel slechts 12) Units clocked at 1172 MHz) was dan ook veel krachtiger dan de originele Xbox one.
bepaalde instructies van de Jaguar CPU kunnen niet zomaar even op een andere cpu met andere architectuur worden gedaan.
Ik vraag me af over welke instructies jij het dan hebt:

The Jaguar core has support for the following instruction sets and instructions: MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4a, SSE4.1, SSE4.2, AVX, F16C, CLMUL, AES, BMI1, MOVBE (Move Big-Endian instruction), XSAVE/XSAVEOPT, ABM (POPCNT/LZCNT), and AMD-V.[1]

AMD's Zen architectuur heeft dezelfde en meer instructie(sets) ingebakken en is daarmee backwards compatible met de Jaguar CPU's.
De xbox one x cpu is in de basis een Jaguar cpu (alleen hoger geclockt).
De GPU van de Xbox One X is wel flink anders. Welke instructies anders zijn? Geen idee, ik werk niet voor Sony of AMD (de Jaguar cpu is immers ook stevig aangepast tov de laptop-versie) maar indien ontwikkelaars gebruik kunnen maken van bepaalde instructies van een cpu op hardware niveau (iets waar bepaalde first party ontwikkelaars heel goed in zijn) dan zal je deze moeten vertalen/emuleren indien de nieuwe cpu dit niet meer ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door kangeroe op 5 juni 2019 14:09]

De xbox one x cpu is in de basis een Jaguar cpu (alleen hoger geclockt).
Het was niet alleen een kwestie van een overclock. Het was een revisie.

• De queues coming back from the memory interface waren aangepakt waardoor de latencies verlaagd waren.
• Optimise how memory translation operations happen so there are some key changes inside the core to speed those things up
• Supporting DDR5 Memory vs DDR3
• Adding to the list of enhancements, Microsoft increased performance in CPU/GPU coherency and enhanced and improved the speed of the GPU command processor to offload a lot of work from the CPU too, specifically with DirectX 12 engines./list]
Indien ontwikkelaars gebruik kunnen maken van bepaalde instructies van een cpu op hardware niveau (iets waar bepaalde first party ontwikkelaars heel goed in zijn) dan zal je deze moeten vertalen/emuleren indien de nieuwe cpu dit niet meer ondersteunt.
Maar ik vertel je net al een paar keer dat de nieuwe CPU alle instructies ondersteund die de Jaguar al ondersteunde. Nogmaals; de hardware is backwards compatible.
Maar speelttie ook muziek CD's ? :O O-) :X

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True