Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Derde generatie Threadripper-processors staat niet meer op AMD-roadmap voor 2019

AMD heeft bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers een roadmap getoond waarop staat welke producten dit jaar uitkomen. De derde generatie Threadripper-processors staat hier niet meer bij; in maart was dat nog wel het geval. AMD heeft de verwijdering niet toegelicht.

Op de AMD Client-roadmap staat dat de Ryzen-processors van de derde generatie halverwege dit jaar uitkomen. Nieuwe Threadripper-processors worden niet meer vermeld. De Epyc-processors van de tweede generatie staan nog wel op de roadmap voor het derde kwartaal van dit jaar. AMD baseert zijn nieuwe Threadrippers waarschijnlijk ook dezelfde chips als de Epyc-processors. Mogelijk kiest de fabrikant ervoor om eerst alle chips in te zetten voor de serverprocessors.

AMD heeft geen uitspraken gedaan over de derde generatie Threadripper-processors. Dat die cpu's voor het high-end desktopplatform dit jaar uit zouden komen stond in een presentatie voor investeerders die AMD in maart publiceerde. Toen was nog niet bekend wanneer de processors zouden verschijnen, maar het ging om een release dit jaar. Mogelijk stelt AMD de derde generatie Threadrippers uit naar volgend jaar.

In de roadmap schetst AMD ook een ruw beeld van de komende processorgeneraties. Het bedrijf zegt op schema te liggen met Zen 3. Dat is een verbetering van de Zen 2-architectuur, die op een 7nm+-procedé gemaakt zal worden. Daarna volgt Zen 4. Die architectuur is in ontwikkeling en het is nog niet bekend op welk procedé die gemaakt zal worden.

Ook bevestigt de roadmap dat Navi-gpu's in het derde kwartaal van dit jaar uitkomen. Daarbij benadrukt AMD dat deze geschikt zijn voor cloudgaming. Google heeft eerder aangegeven dat het AMD-gpu's gaat gebruiken voor zijn cloudgamingdienst Stadia. Op de gpu-roadmap staat ook een opvolger voor Navi, die nog geen naam heeft en ergens in 2020 moet verschijnen op een 7nm+-procedé.

AMD 2019-roadmaps

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-05-2019 • 09:32

63 Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Momenteel gebruik ik nog een Intel i5 3570k die geclocked staat op 4.5 GHZ.
Ik overweeg al geruime tijd om de stap te maken om te upgraden naar een nieuwere processor, gezien dit beestje inmiddels 7 jaar trouw werk levert.

Ik wil de overstap weer maken naar AMD met een 2e (Of 3e) generatie Ryzen.
Echter, vraag ik me af of dit puur in gaming inmiddels al wel de moeite waard is om te upgraden.
Geheugen is gelukkig weer goedkoper, dus een upgrade zal ~300-400 euro kosten.
Verder gebruik ik er nog een GTX1070 bij omdat ik op 1080p (144hz) speel.

Heb een beetje moeite om goede benchmarks te vinden. Dit is een beetje Off Topic maar had gehoopt dat een Tweaker zijn input kon geven ;)
Zen2 (Ryzen 3000) is nog niet uit dus wordt een beetje lastig om in te schaten. Maar de IPC gaat omhoog de clocks gaan omhoog dus dat zijn sowieso twee punten waar al winst is. Floating Point performance wordt veel beter en de memory controller is aangepakt maar ook off chip geplaatst dus het is even afwachten hoe dat gaat werken. Voorheen liep de communicatie binnen de chip ook al via Infinity Fabric. Ik vermoed dat ze die ook versneld hebben omdat het wel duidelijk was dat die nog als eens een bottelnek vormt. Maar de core chiplets moeten nu via IF naar een IO die waar oa de memory controller zit. Dus het is even afwachten hoe dat gaat werken. Maar ik mag hopen dat dat net zo snel als niet sneller is vergeleken met Zen1.

Dus ik zou even wachten op Ryzen 3000 en dan de reviews even lezen. Ik verwacht dat hij een stuk sneller zal zijn. Verglijkbaar met de Intel 9xxx generatie.
AMD heeft tot nu toe al een betere prijs/prestatie verhouding maar heeft een lagere performance per core. Natuurlijk zal AMD er alles aan doen om die performance op te krikken en als je de afgegeven signalen mag geloven gaat dat lukken en dan heeft AMD een chip met even snelle cores, meer cores en lagere prijs... Ben benieuwd of Intel zijn prijzen laat zakken tot het nivo van AMD.
Intel zal wel iets moeten doen. Ze hebben nog wel een 14nm comet lake op stapel staan met 10 cores en 20 threads. Maar goed een 12 core Ryzen 3700X kan die mogelijk wel aan en met Multicore mogelijk verslaan. Er zijn nu nog tekorten aan intel CPU's maar die kunnen dan vrij snel voorbij zijn. En er is dan best een kans dat Intel voor het eerst in jaren iets aan de prijs gaat doen.
bij HWI hebben ze ten tijden van Ryzen de vergelijking gemaakt tussen verschillende oudere platformen vs Ryzen/CoffeeLake
https://be.hardware.info/...fee-lake-de-upgrade-waard
https://be.hardware.info/...fee-lake-de-upgrade-waard
Het verschil met de Coffee Lake refresh en aankomende Zen 2 architecturen zal er alleen maar groter op geworden zijn.

Een paar maand later, met Zen+, volgende nog eens deze review, waar jouw CPU ook in meegetest is geweest:
https://be.hardware.info/...-vs-coffee-lake-a-ryzen-2

[Reactie gewijzigd door freeco op 6 mei 2019 11:25]

Het is wachten op benchmarkrs. De gehele CPU markt ligt al jaren lang een beetje op z'n gat omdat AMD Intel niet kan bijbenen, en Intel daarom geen grote effort steekt om vernieuwend te zijn.

Kijkend naar bijv 10 jaar geleden was een PC met een cpu van 7 jaar oud niet vooruit te branden. Momenteel is er vrij weinig mis met een cpu die 7 jaren oud is; simpelweg omdat de vooruitgang minder hard gaat.

Zie hieronder de vergelijking tussen jouw i5-3570K en een i5-9600K. In bijna 7 jaar tijd is de multicore score nog niet eens verdubbeld, en is de singlecore krap 30% hoger geworden. Dat is wat 7 jaren aan vooruitgang heeft gebracht.
https://www.cpubenchmark....-Intel-i5-9600K/828vs3337

Ter vergelijking; toen jouw i5 nieuw was toen was de Intel Pentium D830 vier jaar oud en was toen mainstream. De i5 heeft multicore een 10 maal hogere score, en singlecore ook bijna 300% vooruitgang.
https://www.cpubenchmark....l-Pentium-D-830/828vs1127

Edit: en als je nog verder terug gaat; toen die D830 nieuw was toen was de Pentium 3 1Ghz ook 7 jaren oud. Een goede vergelijking is lastig te vinden tussen die twee cpu's, maar ook daar zat in 7 jaren tijd een enorm verschil in performance welke zeker een factor 10 was in performance..

[Reactie gewijzigd door Theo op 6 mei 2019 10:30]

Ik denk niet dat het fair is om te schrijven dat de CPU's niet sneller worden door een gebrek aan marktwerking. De oudere generaties van chips werden sneller doordat iedere twee jaar het aantal transistors in een CPU core kon verdubbelen. En dit kon doordat de transistors iedere twee jaar ook twee keer zo klein werden. Maar we lopen nu tegen natuurkundige beperkingen aan waardoor het lastig is geworden om nog steeds transistors te verkleinen. Extra transistors in een core stoppen zonder verkleining van deze transistors kan prestaties kosten in plaats van opleveren dus dat gaat ook niet.

Daarom komen er steeds meer cores bij zodat we de verdubbeling van de transistors vol kunnen houden iedere twee jaar. Dit schaalt niet evengoed op als wat afgelopen generaties gedaan werd waardoor je ook niet de prestatie winsten ziet van die oudere generaties.

Zolang er een geen echte grote innovatie komt in de manier waarop we chips maken zal de single core performance dus inderdaad nauwelijks gaan stijgen (wat optimalisaties daar gelaten). Het aantal cores/transistors is wel flink gestegen de afgelopen jaren maar dat vertaalt zich niet naar evenredige prestatiewinsten. Bij gebrek aan beter steken de CPU makers en software makers daarom hun tijd in het verbeteren van de prestatie winsten door multithreading.
Zolang er een geen echte grote innovatie komt in de manier waarop we chips maken zal de single core performance dus inderdaad nauwelijks gaan stijgen (wat optimalisaties daar gelaten).
Of moet de grote innovatie op het gebied van software komen? Waarbij software veel beter omgaat met meerdere threads? Het maken van veel kleine berekeningen in plaats van een aantal grote?
Het duurt 9 maanden voordat een baby klaar is om geboren te worden, als we nu 9 vrouwen zouden kunnen inzetten, dan kan het in 1 maand?

Een huis bouwen duurt max. 200 dagen, als je nu 200 keer meer mensen inzet, dan kan het in een dag?
Het duurt 9 maanden voordat een baby klaar is om geboren te worden, als we nu 9 vrouwen zouden kunnen inzetten, dan kan het in 1 maand?
Een huis bouwen duurt max. 200 dagen, als je nu 200 keer meer mensen inzet, dan kan het in een dag?
Er is zoiets als een kritiek pad. Sommige dingen kunnen niet worden versneld of opgedeeld in kleinere problemen. Het bouwen van een kind doet moeder natuur en dat is een probleem dat wij niet kunnen versnellen door het op te delen. Het bouwen van een huis kan echter wel worden versneld door bepaalde zaken op te delen en parallel uit te voeren. Er blijft echter nog steeds een kritiek pad bestaan waardoor het niet lineair schaalt.
Dit is bij software niet anders. Sommige dingen kan je opdelen, andere dingen zijn gewoon een keten van handelingen op dezelfde informatie die je niet onafhankelijk in delen kan oplossen.
Dat is precies het punt wat hij maakt...
Zonder de uitleg is het niet zo sterk verwoord.
Je hebt gelijk. Dank voor de verduidelijking.
Een huis bouwen duurt max. 200 dagen, als je nu 200 keer meer mensen inzet, dan kan het in een dag?
Hier niet, maar de Chinezen kunnen het wel.
Dat is niet zo triviaal als je zou vermoeden.
De multicore CPU bestaat ook bij desktops inmiddels al zo'n 15 jaar. De grote spelers hebben dit wel in orde: software, software build tools, gaming engines en ook de dergelijke programmeeromgevingen en talen hebben wel de nodige zaken aan boord om dit netjes te voorzien.

Maar sommige zaken gebeuren nu eenmaal sequentieel, je kan ze niet paralleliseren. Een taak parallel uitvoeren is ook niet inherent sneller dan een snelle sequentiële berekening, threading netjes opzetten heeft ook overhead enz.
Momenteel is er vrij weinig mis met een cpu die 7 jaren oud is; simpelweg omdat de vooruitgang minder hard gaat.
Voor huis-, tuin- en keukengebruik (wat browsen en netflix en dat soort dingen) misschien niet nee.
Mijn 4670K, 4.5 jaar geleden gekocht, geklokt op 4.6 GHz krijgt het anders wel moeilijk in sommige games. Waar de GTX 980 (nonTi) zo'n beetje uit zijn neus zit te vreten op 1080p in Assassin's Creed Origins (40-60% load), staan alle 4 de cores in de i5 te zwoegen aan 98-100%. Ergens is de DRM oplossing hier zeker verantwoordelijk voor, maar het zorgt er toch maar voor dat de 60 FPS vasthouden gewoon niet kan, met vaak storende dipjes naar de 30-40.

https://cpu.userbenchmark...-Core-i5-4670K/3941vs1538
het verschil hier tussen de 8600k en de 4670k, hoewel er "slechts" een 4 tal jaar tussen zit, is best significant te noemen - natuurlijk niet zo groot als het verschil tussen die Pentium D en de i5 3xxx, maar in dat geval ben je ook een beetje appelen met peren aan het vergelijken - de i-reeks is uiteraard een hele andere familie processors. Natuurlijk is dit ook deels te wijten aan de 2 extra cores, en zo ook bij het voorbeeld dat je zelf aanhaalt: de D830 heeft 2 cores, de 3570k heeft er 4.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 6 mei 2019 11:32]

cpu markt ligt inderdaad op zijn gat bij intel, consumenten cpu's zijn slechts in corecount verdubbeld sinds dat amd ryzen op de markt bracht...
Het is natuurlijk meer dan alleen core-counts en pure Ghz, he. :+

De latencies zijn verlaagd, en gen3 Intel zat nog met DDR3 te werken ipv DDR4 nu. Je hebt natuurlijk gelijk dat Moore's law dood is, en dat komt vooral omdat het voor Intel jaren lang niet nodig was om daarin te innoveren. Maar het is meer dan raw power, we zijn van 22nm naar 14nm, 16 threads ipv 8 threads, ez.

7 Jaar is nog steeds een eeuw voor PC's, en ik merkte zelf wel toen ik afgelopen maand de overstap maakte van Gen3 Intel (3770K) naar een Gen2 Ryzen (2600x). Want ook al is de base clock 'maar' 100mhz hoger dan mijn 3770k, het verschil is wel merkbaar voor mij. Want de technologie van alles is 6 jaar nieuwer, en het is allemaal beter optimized.
Intel heeft al jaren cpu's (dan wel voor prosumer) met meer dan 4 cores. Het is slechts een shift in line-up benaming. Qua architectuur/production nodes is er vrijwel niks veranderd de afgelopen jaren.
Ik ben nog steeds tevreden over mijn i7-2700K.
Jup same here. Met een mooie overclock en het uitzetten van de spectre en meltdown patch draait deze cpu nog prima battlefield V.

Met spectre en meltdown is de cpu in multithreading echter niet meer vooruit te branden en heb je zelfs met een overclock een behoorlijke cpu bottleneck in BF:V. Zonder draait t als een zonnetje. Lees 70+ fps op en 970

Sterker nog mijn q6600 die ik nog steeds als media pc gebruik kreeg sync issues met geluid en beeld met de spectre patch. Dus daar draai ik nu ook zonder. Die pc komt toch alleen op Netflix en mijn plex server.

Als je benieuwd bent hoe je dit uit kan zetten heb ik het hier in de context van BF:V beschreven http://gamesdust.nl/index.php?id=249

Gezien zowat iedere pc op die exploits gepatched is valt het security risico best wel mee. En is de performance boost het risico waard.

[Reactie gewijzigd door switchboy op 6 mei 2019 11:15]

Mijn i7 2600 niet-K doet het ook nog prima zonder de spectre/meltdown fixes idd (ook met een 970 alhoewel die het wel zwaar heeft met 4K scherm ;))

Ik denk wel dast de nieuwe ryzens een behoorlijke upgrade zouden zijn.
Het is wachten op benchmarkrs. De gehele CPU markt ligt al jaren lang een beetje op z'n gat omdat AMD Intel niet kan bijbenen, en deze daarom geen grote effort steekt om vernieuwend te zijn.
Correctie. Intel kan niet leveren en daardoor heeft AMD marktaandeel overgenomen. ;)
Dus de noodzaak om te innoveren heeft momenteel niet de hoogste prioriteit meer.
Even er bij vermelden dat deze vergelijking tussen i5-3570k en i5-9600k gebeurd op standaard clocksnelheid. Valandin heeft een mooie overclock en voor hem zouden de verschillen dus nog kleiner zijn. Men kan de i5-9600k ook overclocken, maar de winst zal hierbij kleiner zijn.
Kan het probleem misschien ook niet liggen aan het feit dat het steeds moeilijker wordt om sneller te gaan met de technologie die we op dit moment hebben.. Naast ook dat de vraag naar mobile steeds groter wordt.
Je moet ook kijken dat je kwadraadtische meer verbetering moet brengen om zelfde improvement door te voeren.

Om van 1 naar 2 te gaan voeg je 1 tken voor 100%

Om van 100 naar 200 te gaan voeg je dan dus in vergelijking 10000% toe
Ik heb twee weken geleden de overstap gemaakt van 3770K (Zelfde generatie als jou i5) naar de 2600x, en het verschil is voor mij wel duidelijk hoor.

De i7 had natuurlijk genoeg power qua ghz, maar toch is met de nieuwere architectuur alles net iets lekkerder, vlotter, en meer stable. Minder microstutters en FPS dips die er niet hoorden te zijn.

Het is dan natuurlijk ook meer dan pure ghz en is de latency en de snelheden van DDR4 (van 1600mhz naar 3200mhz!) ram ook een groot verschil in hoe vlot alles draait.

Ik heb zelf daar ook een GTX1080 bij, en speel ik op 1440p/77hz.

Persoonlijk kan ik het aanraden om naar 2600x over te stappen. Van wat ik gezien heb is het verschil met de 2600 en 2700 klein, en het prijsverschil tussen 2600x en 2700x was voor mij net iets te hoog voor wat ik wou.

Natuurlijk is het ook wachten op wat de Gen3 gaat doen voor AMD, die zijn waarschijnlijk sneller maar vast ook duurder dan de huidige Gen2 CPU's, en op het moment kan je heel voordelig (zeker vergeleken met Intel) een 2600x kopen.

Ik was onder de 700 euro klaar, enige wat ik heb getransplanteerd was PSU (jaartje oud), GTX1080 (ook een jaar oud), en de opslag (Oude SSD die ik had is nu voor het laden van specifieke games!).

[Reactie gewijzigd door deknegt op 6 mei 2019 10:17]

Ik had een i7 2600K en ben overgestapt naar een Ryzen 5 2600 @4.1 ghz. Ik moet zeggen het is allemaal wel een heel stuk soepeler en sneller geworden, ook is het verschil in ram snelheid van 1333 naar 3000mhz wel significant te noemen.

Ik ben tevreden met mijn Ryzen 5. Moet zeggen dat ik ook wel geluk heb met mijn 2600 want hij gaat gewoon naar de 4.3ghz met luchtkoeling. 8-)
ik zit in het zelfde scenario maar dan met een 4670K en een 1080 ik merkte met BF V voor het eerst dat mijn cpu de beperkende factor was. Plus dat ik ook wel eens een NVME slot wil (ja dit kan ook via PCI kaart ). Dus ik ga met Zen2 ook upgraden. We zijn 5 processor generaties verder en 5x10% verbetering + de extra cores verwacht ik dat dit best een substantiele verbetering is.
division 2, assasins creed origins, anthem ook games waar teminste mijn 4670k (kom nie hoger dan 4.2ghz stabiel) het zwaar heeft maar mijn systeem is met een 980ti net wat meer balanced, tis voor mij opt moment 50/50 kans welke de bottleneck word 980ti die net geen 72fps er uit kan persen (of op medium/high moet voor het te kunnen halen op 1440p of cpu die geen 72fps kan bijhouden :P

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 6 mei 2019 11:16]

Denk dat dit vooral afhankelijk is van welke games je speelt.
Wellicht even een topic aanmaken op het forum? Genoeg mede tweakers die je willen helpen :)
Maak een topic aan, deze vraag komt ook zeer geregeld voorbij in het forum.
Gewoon een goede cpu om mee te gamen! de 2600 is een mooie om om te pikken maar persoonlijk zou ik wachten op de 3xxx series die dit jaar nog komen. zie het youtube kanaal van Hardware unboxed voor goede benchmarks.

Je zult zeker wel verbeteringen gaan zien tegenover de huidige cpu.
Denk dat de AMD cpu meer dan genoeg is om te gamen, denk dat eerder je GPU een bottleneck zal vormen
Een 3570K is voor gaming al gauw flink inleveren tegenwoordig. Ik had zelf deze CPU op 4.2 Ghz met een GTX 1080 en dat kostte bakken met FPS en de GPU kon bijna nergens voluit. In Total War, Warhammer 2 ging ik van 71 average (campaign benchmark) naar 93 average FPS, waarbij de 3570K setup stotterde en dipjes had naar 10 FPS terwijl de 8700K 76 FPS minimums noteerde. Dat was wel even een OMG momentje.

Om maar even een voorbeeldje te noemen. Met een quadcore Ivy kom je IPC, clocks (een 4.5 Ghz OC op die CPU is behoorlijk, boven de 4.2 kost het je flink wat prik meestal) en cores tekort. Een i7 doet nog redelijk mee vanwege HT maar dat houdt ook niet meer over. Je kúnt erop gamen, maar het is niet ideaal meer. 6~8 core CPUs zijn zinvol tegenwoordig. Als je FPS target 60 FPS is, gaat het meestal nog wel, mits je een stutter links of rechts voor lief neemt.

Ik denk ook dat een GTX 1070 wel het uiterste is voor deze CPU om nog een redelijk gebalanceerd systeem te hebben. Dus ja, upgraden maar ;)

En inderdaad, dan is de nieuwe Ryzen line up een hele interessante beweging. Dat staat of valt wel met clocks. Vergis je er niet in; op de high-end zit er nog behoorlijk verschil tussen Intel en Ryzen 2xxx. Dus er moet echt wel een stap vooruit gemaakt worden, en ook moeten we nog even zien hoe ze de latency zaken hebben opgelost irt gaming.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 mei 2019 10:38]

Ik zou even een topic aanmaken in Conponenten aankoop advies.

Ik denk zelf dat je nu nog prima in balans bent met een i5 3570k icm een 1070. Een snellere CPU zal niet voor veel meer fps zorgen. Maar als je een 2080ti hebt bv dan is het verschil wel degelijk te merken. Als we puur fps euro ratio kijken zal denk ik een 300-400 euro boven op je 1070 gpu een betere investering zijn.
jouw cpu is inderdaad de bottleneck :-)
Indien ik jou was zou ik voor de ryzen 2700 cpu gaan.
Zit in vrijwel dezelfde kwestie. Gebruik momenteel een 4690k op 4.2 Ghz maar daar merk ik steeds vaker dat ik wordt tegengehouden door de CPU (I.c.m. Vega 64). Zelf speel ik dan wel op 1440p 144hz maar daar wordt ik duidelijk tegengehouden door de CPU.

Games als: Satisfactory, the division 2 en zelfs Anno 1800 geeft mij al problemen dat m'n cpu op 100% draait. Juist deze generatie wordt eindelijk interessant en gaat bij mij zeker aangeschaft worden.

Ontopic: Opzich wel begrijpbaar, volgens mij heeft intel nog steeds geen mooi antwoord op de vorige generatie threadripper (prijs/kwaliteit verhouding). Lijkt me vanuit hun oogpunt verstandig om verder te gaan met optimalisatie en dan in 1 keer met een klapper te komen.
Kijkende naar me zelf heb ik eind vorig jaar mijn 10 jaar oude CPU (Q9450) vervangen voor een Ryzen 2700x op dat moment liep mijn CPU telkens tegen de 100% aan in spellen, nu kan ik weer een tijd vooruit. Jouw I5 zal waarschijnlijk nog steeds goed genoeg presteren. Enige reden die ik kan bedenken voor je om te upgrade in uitbreiden / sneller geheugen ondersteuning.
Als de 3850x idd 5.1ghz gaat doen wordt dat wel een leuke cpu om naar te upgraden, je hoeft anders geen wonderen te verwachten aangezien je fps veelal gpu afhankelijk is, hooguit een paar fps winnen atm, wellicht dat t in de toekomst meer zal helpen bij games die meer cores kunnen gebruiken..
Ligt helemaal aan wat voor spellen je speelt, en wat voor monitor je aan wil sturen. Als alles wat je wil draaien nog prima daait, zou ik nog lekker doorspelen met deze compu :)
investors presentation is ineens een roadmap..... goe bezig met de geruchten.

De enige reden om TR achteruit te duwen zal zal enkel en alleen wegens hoge verkoop verwachtingen EPYC zijn want het is zelfde chiplets en IO die.

En helaas is er nog steeds geen enkele OEM die durft zeggen tegen Intel dat ze hun Werkstation portfolio gaan afbouwen of een concurrent gaan toevoegen... want dan spreken ze weer over R&D budgetten die Intel moedwillig pompt om hun CPU te blijven promoten en verkopen... gogo DELL

[Reactie gewijzigd door d3x op 6 mei 2019 10:57]

Ik zou eerder naar HP(E) en Lenovo wijzen in deze, als er al reden is om te wijzen dit maal. Dell is van de OEM o.a. de degene met het grootste Epyc portfolio, en ze hebben al aangegeven dat portfolio te gaan verdrievoudigen dit jaar. Ook is Dell de enige met Threadripper machines, in het alienware product gamma.

Verder verwacht ik eigenlijk niet zo snel dat OEM's in zullen springen op Threadripper voor de "echte" Workstation lijnen. Daar Threadripper voor zover ik kan zien door software bedrijven amper gevalideerd worden. In dat opzicht zou ik eerder Epyc gaan verwachten in de Workstation lijnen. Net als dat je in de Intel Workstation lijnen ook voornamelijk Xeons ziet en geen HEDT cpu's.
Hmm hadden ze niet gehint op een 16 core ryzen consumer CPU? Als die mogelijk is / niet uitgesloten is, is 32 core misschien ook wel mogelijk en heb je een dubbel product als je Threadripper laat staan.
Ik heb het nu enkel over de oppervlakte die beschikbaar is op een chip, en dan is 32 cores in Ryzen sowieso onmogelijk: de chiplets hebben 8 cores per CCX, en er passen maximaal 2 CCXen op 1 Ryzen chip. Threadripper heeft met Zen2 dus maximaal 64 cores/128 threads.

Los van waar er plek voor is is het ook nog de vraag of het werkbaar is. Een chip met 16 cores gaat echt veel energie nodig hebben, persoonlijk zie ik dat er echt wel een kans is dat Zen2 maximaal 12 cores naar de Desktop brengt.

Bij Threadripper geldt hetzelfde: 64 cores is echt enorm veel, zelfs voor workstations, het zou kunnen dat AMD het bij 48 cores laat.

Voor servers is 64 cores iets waar men wel op zit te wachten, dus in de Epyc serie komen die 64 cores per cpu er ook gewoon.
> is 32 cores in Ryzen sowieso onmogelijk

Idd ... Voor de huidige Zen2 kunnen we maximaal 16 Cores in de Ryzen verwachten.

Nu, als we spreken Zen 3 ( 5nm ), dat is een andere zaak, dan zie ik gerust nog eens 24 cores of meer naar de consumenten markt komen.

> Een chip met 16 cores gaat echt veel energie nodig hebben

Gezien de power gebruik van de Zen2 8 Core dat we gezien hebben in januari. Is een 16 Core in de 115Watt a 120Watt range. Het hangt gewoon een beetje of hoe hoog men de boel clockt.

Voeg dan nog eens daarbij dat Zen2++ op 6nm met gemak gemaakt kan worden, mag je zeker zijn dat we 16 cores gaan hebben voor de consumenten markt dit jaar of volgend jaar.

Mijn verwachtingen zijn simpel en realistisch:

2019: Zen 2 ( 7nm+ ) ... 12 cores initieel, mogelijk 16 cores met hogere TDP en prijs.
2020: Zen 2+ ( 6nm ... simpel upgrade van 7nm ) ... 16 cores met lagere TDP
2021: Zen 3 ( 5nm, technologie is er al maar is een aanpassing in productie proces en heeft dus meer tijd nodig ). 24 Cores, mogelijk 32 Cores met hogere TDP en prijs.

Threadripper kan gerust diezelfde trend volgen maar met dubbel het aantal cores van de consumenten markt en iets lagere clockspeed. De vraag is, is de vraag van de markt het wel waard?

Het probleem dat ik al meerdere keren aangezien heb, is dat Ryzens CPUs met de markt mee dalen. Maar Threadrippers CPUs blijven enorm plakken op hun introductie prijs en de enige echte drop kwam er van de TR2 introductie. Voeg er nog eens de hogere moederborden prijzen bij.

Vergeet niet dat TR 2 nu al 32 Cores heeft. Op een bepaald moment gaan we moeten gaan voor Threadripper van quad naar octa channel voor het geheugen moeten gaan want een 64 Core is echt te veel aan het worden. Je kan een 32 Core nog voeden met quad channel maar een 64 Core? En dit verhoogt dan weer de moederbord prijzen nog meer. Ik zie een 7nm 32 Core met een lagere TDP meer als optie voor TR 3 op dit moment.

En een verhoging pas in 2021 met 5nm 64 Core TR4. Dit is logischer vanuit een productie standpunt.

Een ander probleem is dat TR veel te dicht zit op de Epyc markt. De hogere clockspeed maakt de TR een betere optie in heel wat situaties als je per watt/performance kijkt, terwijl de kostprijs lager ligt. AMD heeft altijd een beetje een probleem met zelf concurrentie gehad op dit punt.
32 cores zou op de huidige generatie Ryzen tenminste nog niet mogelijk zijn, aangezien er op de huidige design maar ruimte voor max 16 cores zou zijn. Natuurlijk mogelijk dat ze een redesign doen om er 32 cores op te zetten, maar dat lijkt me nogal veel om op zo'n kleine chip te doen qua hitte en ook om te ondersteunen op oudere moederborden.
32 cores zal niet direct lukken. Zie bijvoorbeeld de layout van Ryzen 3000 voor het AM4 socket
https://www.inspire2rise....Ryzen-3000-processors.jpg

Daar zie je een I/O die (links op het plaatje, en rechts een 8 core chiplet), onder die 8 core chiplet past nog een chiplet van maximaal 8 cores. Goed voor 16 cores, vandaar dus ook die geruchten (en wat hints van Lisa Su). Voor 32 cores zal je 4 van die chiplets moeten kunne plaatsen. Zoals je kan zien is daar fysiek geen ruimte voor.
Klopt 2 chiplets van 8 cores met een io die. Dus 16 core 32 thread.

Ik kan mij voorstellen dat ze wat meer tijd in Threadripper 3 willen steken om er wat specials van te maken en even goed kijken voor welke doelgroep ze het in willen zetten.

Daarnaast lijkt er in de servermarkt veel vraag te zijn naar Rome. En de marges liggen daar nog wat hoger. Dus dat is een goede rede om daar nu even de focus te leggen.

Met een eventuele Ryzen 3000 met 16 cores kunnen ze het ook wel even vol houden.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 6 mei 2019 10:56]

Kan jullie allen niet plussen, maar anders had ik het gedaan.
Met huidige informatie en kennis is het inderdaad onmogelijk, maar het zal niet de eerste keer zijn dat AMD verrast.

Maar dan nog, met een 16 core 32 thread Ryzen, zou Threadripper in huidige situatie niet heel veel meerwaarde bieden.Dan heb je alleen de 32 (of hogere) core count voor een threadripper, wat een erg kleine niche markt wordt, tenzij servers daar ineens op gaan draaien en je daarmee je epyc's de nek omdraait.
Ik denk dat Zen 2 echt een grote stap zal zijn qua prestaties. Natuurlijk niet de stap van Bulldozer naar Zen maar ten opzichte Zen naar Zen+ is het wel een grote stap.

High core counts hebben nu nog die 2990WX daar zou je opzich wel een opvolger voor willen. Al zijn de meest verkochte Threadripper modellen 12 en 16 cores. En die kan Ryzen 3000 wel vervangen.
Het zou mooi zijn als ze Registered (Buffered) geheugen gaan supporten.
32GB DDR4 unbuffered ECC bestaat al wel maar is nog niet leverbaar in NL terwijl 32GB DDR4 Reg ECC al een hele tijd leverbaar is voor een prijs die ik acceptabel vindt.
pricewatch: Samsung M393A4K40CB2-CTD

Voor gamers niet interessant maar voor developers die meerdere VM's, containers en/of databases draaien wel.

Hiermee zouden ze ook goed alternatief voor het socket 2066 platform hebben.
Met de greruchten over 16 core Ryzen chips die tegen de 5ghz aan lopen kan ik me voorstellen dat ze het nut niet zien om nog met Threadripper door te gaan. Daar denk ik overigens hetzelfde over al kan ik me wel voorstellen dat mensen de voordelen die Threadripper naast de hoge corecount gaf gaan missen.

Dacht ook dat de vraag naar 2nd gen Epyc chips best wel hoog was. (Enkele supercomputer die aangekondigd zijn) Gezien Threadripper en Epyc veel dezelfde onderdelen gebruiken kan ik me voorstellen dat AMD vol inzet op Epyc daar de marges hierbij veel hoger (kunnen) zijn.

[Reactie gewijzigd door darkvalias op 6 mei 2019 09:52]

Ach intel hedt houd op bij 18 cores.
Dus als de nieuwe treadripper dit jaar uit zal komen met 64 core 128 thread is er geen concurrentie meer
Is dat ondertussen niet 28 met die nieuwe chip die je moet kopen in een veiling?

Overigens ben ik wel benieuwd naar de workloads die je zou draaien op een apparaat met zo'n monster van een CPU.
Zou best kunnen maar is die niet 4x de prijs ?

Ik zou er persoonlijk proxmox (virtualisatie) op draaien,
Dan 3x een videokaart,
een toewijzen als werkstation,
2e toewijzen als game pc,
De andere voor MacOs
Zo kun je dus in een klap 3 systemen vervangen met 1 cpu
Dat kan je zekers doen, heb je een super dik systeem. Maar wel met een prijskaartje. (Iets met werkgeheugen)

Persoonlijk heb ik het er niet zo op om dat allemaal in een doos te hebben. Als je iets sloopt dan ben je je desktop kwijt.

En kan je dan niet net zo goed dual(triple)booten?
Zolang Ryzen nog steeds aanzienlijk minder PCIE lanes heeft dan Threadripper, dan heeft TR nog steeds bestaansrecht imo.
Ah dat is wel jammer BOINC gaat super lekker met de huidige treadripper. :) Nieuwe versie met meer IPC en cores zou het proces alleen maar versnellen. Uiteindelijk vinden we de aliens
Ik snap dat de Ryzen desktop CPU's (AM4) naar meer cores gaat, maar dat is niet de hoofdreden dat ik Threadripper koos. Mijn redenen waren de PCI-E lanes, en de geheugenbandbreedte bij multi-core loads (omdat het NUMA is/kan zijn kun je absurd hoog gaan in quad channel bij distributed loads).

Ik zal het erg jammer vinden om m'n investering in TR4 'voorbij' te zien gaan. Ik had m'n 1950x graag naar een 3950x zien upgraden... of zelfs een WX. Ik snap erg goed dat dit slechts een 'non-techy' roadmap is, en dat Threadripper ook bést onder de category "Ryzen desktop" kan vallen IPV een eigen category (HEDT is immers gewoon desktop :)).

Ik ben zo'n iemand die én met big data/CAD/GIS bezig is, én ook wel een potje wil gamen. Threadripper is ideaal voor mensen die niet twee PC's willen hebben, en de PCI-E lanes zijn gewoon god-mode als je snelle storage nodig hebt.
Op de gpu-roadmap staat ook een opvolger voor Navi, die nog geen naam heeft en ergens in 2020 moet verschijnen op een 7nm+-procedé.
Beetje vreemd als de Navi zelf nog niet eens verschenen is en waarschijnlijk pas eind 2019 werkelijk te krijgen is om dan al een opvolger in 2020 te hebben. Veel vertrouwen in Navi hebben ze dan zelf ook niet echt.
Ook bevestigt de roadmap dat Navi-gpu's in het derde kwartaal van dit jaar uitkomen. Daarbij benadrukt AMD dat deze geschikt zijn voor cloudgaming. Google heeft eerder aangegeven dat het AMD-gpu's gaat gebruiken voor zijn cloudgamingdienst Stadia.