AMD kondigt op 27 mei vermoedelijk derde generatie Ryzen-cpu's en Navi-gpu's aan

AMD houdt op 27 mei op de Computex-beurs in Taiwan een keynote met de titel 'The Next Generation of High-Performance Computing'. AMD's ceo Lisa Su zal nieuwe producten aankondigen, waarschijnlijk de derde generatie Ryzen-cpu's en Navi-gpu's.

In de aankondiging van de keynote staat niet letterlijk welke producten geïntroduceerd zullen worden, maar het ligt voor de hand dat het gaat om de derde generatie Ryzen-processors voor consumenten. Begin dit jaar tijdens de CES-beurs gaf Lisa Su de eerste details van die 7nm-processors, zonder daadwerkelijk producten aan te kondigen.

De derde generatie Ryzen-processors is gebaseerd op de Zen 2-architectuur die gebruikmaakt van 7nm-chiplets waarin de cpu-cores zitten en een 14nm-i/o-die. De nieuwe Ryzen-processors krijgen pci-e 4.0-ondersteuning en er komt een nieuwe chipset voor moederborden met pci-e 4.0-sleuven. De processors behouden de AM4-voet en kunnen na een bios-update ook in huidige moederborden worden geplaatst. Waarschijnlijk krijgen de nieuwe Ryzen-processors meer cores dan de huidige AM4-modellen. Fysiek is daar ruimte voor in het nieuwe processorontwerp.

Vermoedelijk onthult AMD op de keynote de specificaties van de nieuwe processors en wordt er meer bekendgemaakt over de beschikbaarheid. Of de derde generatie Ryzen-cpu's ook direct of vlak na de presentatie te koop zal zijn, is nog niet duidelijk.

Volgens de aankondiging geven Lisa Su en andere prominente gasten tijdens de keynote informatie over komende producten. Het bericht somt ook die komende producten op; dat zijn naast de derde generatie Ryzen-processors de nieuwe Epyc-processors, die ook op 7nm worden gemaakt, en videokaarten die op de Navi-architectuur zijn gebaseerd. De presentatie vindt plaats op maandag 27 mei om tien uur 's ochtends in Taipei, vier uur 's ochtends Nederlandse tijd.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-04-2019 • 16:14

88 Linkedin

Lees meer

AMD kondigt Radeon VII-videokaart aan Nieuws van 9 januari 2019

Reacties (88)

88
88
39
4
1
27
Wijzig sortering
Was van plan om eind deze maand de overstap maken naar de 2de gen Ryzen.
Maar... Stel dat 3de gen +10% beter presteert voor zo 30EUR meer
(Zo beetje als 1ste gen tegenover 2de) Dan kan ik beter even wachten lijkt me.

Moeilijk... wacht wel even de eerste benchmarks af voordat ik de knoop door hak

[Reactie gewijzigd door osmosis op 2 april 2019 18:15]

Op basis van verscheidene analyses van geruchten en leaks op Reddit denk ik dat:
Er een zeer grote kans is dat Ryzen 3000 CPU's niet 10% meer presteren voor €30 meer.
10% IPC + 10-15% frequentie + 2 cores voor €30 meer? Vind ik zelf aannemelijk.

Wellicht dat mensen dit optimistisch vinden, maar zelfs met twee van de drie zitten we goed. Zelf vind ik dit niet super optimistisch maar redelijk realistisch. Zal nog even een bron zoeken :)

Gen2 zal inderdaad nog goedkoper worden (vergelijkbaar met de Gen1 prijzen van nu/een maand geleden?).

Edit (bron):
https://www.reddit.com/r/...gh2_3834_n_with_msi_x570/
Bevat een (aantal) gedegen analyse(s), al blijft het natuurlijk speculatie maar, het zijn geen gekke 5+ Ghz geruchten. Benchmarks afwachten bij zo een mogelijke grote stap is niet onverstandig.

Edit2: Spelling

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 2 april 2019 18:45]

Of de frequenties omhoog zullen gaan is maar zeer de vraag; Papermaster zelf heeft heel duidelijk gezegd we daar geen hoge verwachtingen van moeten hebben op 7nm.
Ik denk dat je je daarin vergist. De nieuwe chip is op high performance terwijl de huidge chip dit niet het geval is. Daardoor hebben de huidige chips van AMD niet meer perfomance dan 4.2ghz.

Ik denk dat 4,7 a 4,8 ghz wel haalbaar moet zijn. Anders doen ze daar bij AMD niet echt goede zaken gezien Intel alweer een 14 core chip op 5ghz hebben uitgebracht. (op alle cores). Welliswaar 400 watt plus.
Zeg dat maar tegen Mark Papermaster dan. Intels 10nm chips zullen ook nooit sneller lopen dan hun 14nm chips.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 11 april 2019 17:10]

Zo! dat is niet gek

AMD Eng Sample: 2DS104BBM4GH2_38/34_N (4C 8T 3.8GHz, 733MHz IMC, 4x 512kB L2, 2x 8MB L3)

Higher than 92.42% ranked results
En dat met een 4 core 8 thread(s) Wellicht een Ryzen 3?
Ik hoop dat als R3 presteerd zoals de geruchten AMD slim zal zijn en even *iets* meer vraagt....
Ja ze willen marktaandeel, maar op dit moment zit Intel gewoon in de knoei, maar dat blijft niet zo.

Nu even wat (verdient!) R&D budget binnenharken zodat we voor de (middel-)lange termijn 2 gezonde CPU fabrikanten hebben, daar hebben we wat aan, ipv nu killer CPU voor "weinug" en volgende gen weer intel only....

Yes AMD, you won this round, now prepare for winning the battle!

@AngryMartian nee hoor, iedereen die zich ingelezen heeft gaat toch wel voor AMD, en OEM's krijgen toch wel korting, je hebt het gevaar bij te goedkoop zijn ook dat n00bs gaan denken, Intel is duurder dus beter....

Ik zeg niet dat ze bóven Intel moeten gaan zitten, maar gewoon dat ze een gezonde marge pakken en niet maar 0,0005% winst om maar markt aandeel te krijgen, dan wordt het namelijk heel moeilijk om je volgende batch wel voor meer te verkopen en blijf je met minimale marges werken, of krijg je het "Nou zijn ze groot en worden ze net als intel" gezeik omdat mensen niet zien dat R&D gewoon ongelooflijk veel kost.

Marktaandeel krijgen ze toch wel, ze hebben de gameconsole markt in hun broekzak, ze krijgen mooie aanbiedingen voor datacenters, en in een paar maanden tijd staan ze naast intel in verkopen bij de losse builds (dus mensen zoals wij). Ze missen alleen nog de OEM's omdat Intel ze blokkeert, maar dat kan intel niet heel lang meer volhouden.....

[Reactie gewijzigd door zion op 2 april 2019 23:56]

Nee, ze moeten juist een hoger marktaandeel verkrijgen en dat R&D budget binnen harken met minder marge maar grotere aantallen.
"77% boost in AVX/AVX2 performance are expected in Zen 2"

Daar zul je met x264 rendering zeker wat aan hebben. Al is een overall 10% gering te noemen (gezien de hype).
De geruchten beweren dat een mid-range Ryzen-3000 de i9-9900K niet alleen qua performance heeft verslagen in Cinebench (multi core), maar dat ook nog eens heeft gedaan met 45W minder verbruik. 135 vs 180 Watt.

De derde generatie is dus niet alleen vlotter, maar ook veel zuiniger.
Ik wacht op Gen3.
Bovendien heeft de topper (16 core/32 Threads), de 3850X, een base clock van 4.7Ghz en een turbo van 5.1Ghz. De TDP is 135W. De nieuwe 570-chipset wordt volgens geruchten ook door AMD zelf geproduceerd en zal dus ruim voorradig zijn bij de launch.

De, in mijn ogen, meest interessante chip is de 3600G. Deze heeft de Navi GPU on die. Is een 8C/16T chip en zal de vloer aanvegen met zo ongeveer alles behalve dedicated GPUs in het hogere segment.
Een prima investering, omdat je later altijd een PCIe 4 GPU ernaast kan prikken.
Als je er dan bij vermeld dat volgende de geruchtenmolen deze G een MSRP van $ 225,- gaat krijgen zeker ja, en op 3,2/4.0 ghz gaat lopen met 1280SP op 95W TDP zeker :Y

Ter vergelijking, volgens de geruchten gaat de 3600non-G op 3,6/4,5Ghz lopen, op slechts 65W, maar ja, Navi-GPU met 1280SP voor slechts een 0,4Ghz verschil, en max 30W TDP? lijkt me zeker een fijn APU'tje worden.

[Reactie gewijzigd door zion op 2 april 2019 22:48]

Het zou mooi zijn als er iets van cross fire mogelijk gaat worden tussen de APU en je discrete GPU. Met de A6/A8/A10 procs was dit tot op zekere mate mogelijk, je kom deze met maximaal een 6670 koppelen in Crossfire. Ik hoop dat daar meer uit te halen is, je krijgt dat echt een goed upgrade pad. Beginnen met een APU en later een GPU bij plaatsen die echt alleen maar meer power levert ipv dat je de 'kracht' van je APU verliest.
Ja, maar, dan zou het gemeen worden tegenover Intel :+ :>

Nee serieus, ja dat zou heel mooi zijn, maar zo niet kan ik er nog genoeg uses voor bedenken hoor, zoals voor mijn 2e scherm waar nu nog een laptop dienst voor doet om aan te sturen, een GPU die op de achtergrond aan het renderen is terwijl je op je main andere dingen doet, via een bekabelde of wi-di oplossing naar je TV-streamen voor aanhang/visite terwijl je aan het gamen bent, noem maar op.... met 8C/16T heb je nog wel wat CPU power over om het GPU gedeelte bezig te houden hoor op de achtergrond terwijl je ongestoord verder kan gamen :Y
Dat stroomverbruik was geen gerucht dat was live op het podium gedaan, hardware inspectie door derden achteraf, en nee, ze hadden niet net als intel een onrealische koelopstelling waarvan de meeste hardcore overclockers alleen maar van kunnen dromen.
Dank voor de vingerwijzing.
Heb het nagezocht en inderdaad: alles is door onafhankelijke partijen gecontroleerd en bevestigd.
Of gen2 word goedkoper 😉
De 3rde gen zal vrijwel zeker wel 10% beter presteren (Core count daargelaten)

De vraag is eerder of het meer richting de 20% gaat :P
Ik zou denk zeker wel wachten ja. Met de benchmarks en prijs/performance.
Wachten klinkt wel aantrekkelijk. Kun je gelijk over op de x570 met pci-e 4.0 (en eventuele andere nieuwe technieken), waardoor je in de toekomst eenvoudiger kan upgraden en met de tijd mee kunt.
Je kan altijd blijven wachten op de eenhoorn. Elke week komt er wel weer iets mooiers en beters uit. Gewoon gaan met de banaan :)
Je kan je zelf ook afvragen of je werkelijk die 10% snelheids winst nodig hebt, De eerste generatie ryzen zijn snel zat. en voor een heleboel geld heb je dan een geringe snelheids winst. Daarnaast heb je een bios update nodig en is die er of moet e ook nog is een nieuw moederboard kopen.
Er zijn maar weinig nieuwe producten waar ik echt meer naar uitgekeken heb dan de nieuwe ryzen's.
Stroomverbruik, single core perfomance, en dus gaming is het enige dat me echt bij intel deed terug komen. De kleine beetjes aan informatie die vrij zijn gegeven was net voldoende om mij in ieder geval super nieuwsgierig te maken. Zeker met het redelijke gepruts van intel zowel qua prijs als innovatie de afgelopen tijd.
Ik juist naar Navi hopelijk eindelijk een HDMI 2.1 gpu
Navi wordt zeker een mooi product, maar voor zover ik heb gezien wordt het weer een mid range product. Iets als de RX-serie toen die uitkwam.

Navi lijkt niet gericht te zijn op high end, alhoewel er wel uiteraard (DX12 :? ) ray tracing (hardware :? ) aanwezig zal zijn.
Op basis van de meest recente geruchten die ik heb gezien komt er een jaar later een andere iteratie van Navi die wel op high-end is gericht. An sich is dat verder ook hetgeen ik zelf verwacht, past bij de historie van hoe AMD hun gpu's uit brengt.
Ben inderdaad ook benieuwd of er specifieke ray tracing accelerators op de navi die zullen zitten, maar mijn vermoeden zegt van niet. Ik vermoed een polaris achtige kaart maar dan 30% sneller en/of meer power efficient vanwege de node shrink. Ii denk dat de performance in games rond die van een Rtx 2070 zullen liggen voor het topmodel van dit jaar, om de net gereleaste radeon 7 niet in de weg te zitten, voor een euro of 400.

[Reactie gewijzigd door DwarV op 2 april 2019 17:42]

Al zouden ze deze GPU in de PS5 stoppen die de eerste generatie PS4 opvolgt zou je van een HD7870 naar RX580+30% gaan, dat klinkt wel redelijk. Dan een volgende gen voor de PS5 pro.
Als het een mid-range product wordt in de vorm van een 970 vs 980TI is het wat mij betreft goed genoeg, dat zou ze back in the game brengen.... (dus upper-mid, low-enthousiast)
Volgend jaar dan een refresh die kan matchen met een 2080(TI), en dan volgende iteratie eroverheen komen.... dat is realistischer dan hopen dat ze in één keer zowel Behemoth Intel EN Nvidia neerkrijgen, en zou al een prestatie op zich zijn.
Intel hebben ze (op dit moment) bij de ballen, als ze Nvidia nu kunnen matchen tot de 2070 range (en dus kunnen meedoen met de 95% markt) dan hebben ze een ongelooflijke prestatie neergezet.

als het middrange is ala kunnen matchen met een 1650/1660 dan zou het wel erg tegenvallen ja.
(met uitzonderimg dat als ze het kunnen matchen met een 1660, met een pak em beet 20% lagere TDP zou ook prima zijn, misschien niet voor de gemiddelde gamer/tweaker hier, wel genoeg voor 90% van de markt, en dus interessant voor de OEM markt).

We zullen het zien, één ding is zeker, als de OEM's eind mei met nieuwe systemen gaan adverteren "Coming Soon", dan weet je dat Lisa een fles Champagne gaat openmaken (of een vrachtwagen vol ervan ;))

[Reactie gewijzigd door zion op 2 april 2019 22:25]

Waar heb jij HDMI 2.1 voor nodig? (Pure interesse)
Om lossless 4k vrr uit te poepen eventueel met hdr voor een lg x9 oled tv. Ik stel upgraden voor mijn huiskamer set uit totdat ik de hardware kan kopen die in ieder geval niet belemmerd wordt door de I/O. Tot HDMI 2.1 kon je de paneel kwaliteit niet optimaal benutten. (Beeldkwaliteit wel, middels streaming maar dat is voor een gamer niets gezien de lag t.o.v. bekabeld)


P.s. ik speel met name last gen games. Dus performance tekort van Navi voor huidige triple A games op 4k is niet echt een issue.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 2 april 2019 17:20]

Mee eens. AMD met haar Ryzens en Threadrippers op de voet gevolgd. Die single Core performance was natuurlijk gezien de prijsstelling van Ryzen al heel concurrerend met Intel.

Met een hogere klok bij Zen-2 Ryzen door de nog iets kleinere 7nm architectuur en de vermindering van stroomgebruik begint kiezen voor die volgende generatie bijna een no-brainer te worden. En ook nog extra cores op de koop toe, al blijft er bij dat laatste gegeven ruimte voor interpretatie.

Van die Navi architectuur kan ik alleen nog even niet beoordelen of die de nVidia producten naar de kroon kunnen steken. Ik heb er wel veel goeds over gehoord, maar het price to performance argument van AMD doet mij toch vermoeden dat Navi het nog niet kan opnemen tegen high end nVidia. Voor mijzelf is dat laatste trouwens niet zo relevant, omdat high end nVidia qua prijs wat een brug te ver is. Een all AMD systeem komt wel weer binnen de mogelijkheden, iets waar ik inderdaad een tijdlang niet aan heb durven denken.

[Reactie gewijzigd door teacup op 2 april 2019 18:01]

Ik hoop er ook voor maar ben er bang voor dat ze de bergen met onzin van het internet weer niet waar kunnen maken. Het lijkt helaas een terugkerend fenomeen. Op het internet lijkt alles van amd geweldig maar de werkelijkheid valt tegen voor gamers en een antal andere specifieke taken.
Ben heel benieuwd! Mogelijk dat ik voor 't eerst AMD ga nemen voor een upgrade van mijn systeem.
Ik heb nu de ryzen 2600 als test genomen met het voornemen dat als het allemaal niet extreem gaat tegenvallen ik gelijk de nieuwe ryzen ga kopen bij release. Ik wil AMD weer supporten :)

Ben echt weer compleet aan het nerden op CPUs :)
Als je nu voor iets anders zou kiezen, zou je gek zijn. AMD, of een IBM Power9, maar dan zit je erg in een niche met je hardware.
Dat is maar net in welk segment je zit en wat je doel is.
Als je alleen wil gamen en in het budget of midrange segment wint intel gewoon 100%

En de 9600k wint in zo goed als all games ruim van de 2700x. En de 9400 met gemak van de 2600x

Is gamen dus je doel dan kan je beter een intel kopen ipv je mee laten slepen in een kansloze core wars waar je met 99% van de games geen hol aan heb.
Per core prestatie en 5 cores is alles wat je nodig heb waarbij de 5de coore voornamelijk voor dingen als geluid is.

Heb je je pc voor meer dan gen dan kan een amd interessant worden maar moet je je realiseren dat je in sommige gevallen flinks fps inlevers procentueel en dat je ook bij je toekomstige videokaart qeer minder prestatie voor je geld krijgt. Dat betekend dus dat je meerdere keren minder fps voor je geld krijgt en dat heeft een serieuze impact op je fps per euro ratio.

Dus zo simpel is het allemaal niet. Helaas besteed zo goed als niemand daar aandacht aan en lijkt iedereen er vanuit te gaan dat een pc maar 2 jaar mee gaat en mensen dan even een hele nieuwe kopen inclusief gpu.
Midrange segment multithread productivity wint Amd juist met een overmacht.
Omdat je simpelweg voor 314 euro niet 8C 16T kan krijgen met Intel.

Als je als gamer naast games spelen ook wil streamen gaat dit ook op.
Wil je zelf de beste performance op lagere resoluties zoals 1080p. Ja dan wint Intel met marge.

Toekomst voorspellingen zijn lastig aangezien je bij AMD dus meer afhankelijk bent van goede multithread schaling voor de betere performance. Dat verschilt ook fors van game tot game.

Ik hier dan ook geen voorspellingen voor willen doen.

Wat wel een dingetje is met AMD is geheugen. Je hebt de betere modules nodig die vanwege schaarste lang duur waren. Wat voor een deel goedgemaakt word door goedkopere moederborden.

Wel iets moois met AMD is dat de volgende generatie met een bios update gewoon op de oude moederborden past. Waar Intel vaak 1 of 2 pins veranderd waardoor het allemaal weer niet werkt.
Intel heeft net zo goed baat bij sneller geheugen. En ja amd heeft zijn sterke punten maar die gaan ten koste van andere dingen.
Bij intel is het enigste compromis het gat in je portemonnee.
En ja wat software in de toekomst gaat doen we zillen moeten afwachten.
En bij de i tel 8 naar 9 serie kon je gewoon je moederbord houden mits de stroomvoorziening voldoende was. Maar dat heb je met een amd ook. Die slurpen net zo veel als een 9900k en dus kan je daarbij ook niet een budget bordje gebruiken voor de 2700x.
En ook bij amd ben je wel afhankelijk van de bios update. Komt die niet dan kan je alsnog een ander bord kopen.
Bijde chips hebben voor en nadelen alleen is het nadeel bij intel iets duidelijker. Je moet wat meer water drinken ipv water bij de wijn doen.
Echt benieuwd, zal mijn workstation update maar even uitstellen :)
Vooral benieuwd naar de 16-core varianten...
Je kan dan toch gewoon een Threadripper kopen als je een op zoek bent naar een 16 core workstation?
Als hij/zij een AM4 moederbord reeds heeft, en geen extra PCI-E lanes benut dan is het niet nodig om een nieuwe MB aan te schaffen voor een Threadripper. Een 16 core variant van de Ryzen CPU lijkt me dan een stuk voordeliger, zuiniger en met hogere IPC een betere oplossing.
Succes met een TR in een AM4 te duwen. ;)

Edit: HMC las het geheel geloof ik verkeerd. :F

[Reactie gewijzigd door HMC op 2 april 2019 17:15]

De Zen 2 past toch gewoon in een AM4 moederbord?
Ja, maar TR niet. Daar had @Elazz het over. :P

Edit: HMC las het geheel geloof ik verkeerd. :F

[Reactie gewijzigd door HMC op 2 april 2019 17:16]

Volgens mij bedoelde Elazz dat het niet nodig is om een nieuw moederbord voor Threadtripper te kopen omdat het kopen van de Threadtripper zelf voorkomen kan worden door naar de nieuwe 16 core ryzen te gaan.

Beetje vreemde zinsconstructie maar dat is wat ik er in lees.
Fuk. :F Je hebt gelijk, geloof ik.
Ja dat klopt. Is inderdaad waar ik op doelde. Weliswaar met de aanname dat dat de reden is.
kan je ineens voor 64cores gaan he
Ja, dat wel, maar heb genoeg met één GPU :)
De TR PCIE lanes zijn overkill voor mij.
YES! eindelijk eens een Datum en kan er wel vanuit gaan dat het om Zen2 en Navi gaat _/-\o_ Lisa take meh Monay!

Het zal mij niets verbazen dat Ryzen 3000 met AM4 500 niet alleen qua Prijs en Prestatie verhouding over Intel heen gaat maar ook dat AMD het wint in Efficiency.

Navi is ook interessant in Prijs en Prestatie maar of het Turing kan bijhouden in Efficiency is afwachten.. hopelijk gaat Navi over Turing heen of tenminste dat de prijzen dalen }>

Was ook nog bezig met B450 Mobo's en Ryzen 1700 want een leuk moederbord kost een 70€ en de 1700 was 120€ maar inmiddels is deze weer duurder geworden.. mogelijk een tweedehands set te koop ? ;)

Eind mei de onthulling dan omstreeks Juni op de Markt dus nog wel zekers 2 maanden wachten terwijl er wel aanbod is om de smaak van AMD te pakken te krijgen en als Zen2 komt dan kan deze in het Moederbord.

Heeft ook iemand een tip qua Werkgeheugen want G.Skill Flare is mij veel te duur in GB en of Mhz. dus maakt het merk iets uit of moet het Samsung B die wezen ?
Aller goedkoopste meuk setje 16GB kost € 77,-,(de goedkoopste in PW, de Fujitsu €69,95 is enkel latje, geen set) meest gebruikte MEM voor AMD (dacht ik tenminste) momenteel G-Skill AEGIS of Corsair Vengeance LPX voor resp. € 85,36 en € 84,90 lijkt me niet heel duur ofzo?

Als je naar iets anders (duurders) keek, dan deze dus ;)

[Reactie gewijzigd door zion op 2 april 2019 23:08]

Ah dank je Zion :) en ik keek naar G.Skill Flare categorie: Geheugen intern want deze was Optimaal voor Ryzen was het Verkoperspraatje op het internet
ik ben al een half jaar een nieuwe build aan het uitstellen om te zien wat de gains zijn t.o.z. de 1e gen
Ben echt benieuwd naar wat ze uit gaan brengen. Heb nog een 3770 cpu en werkt nog goed. Maar ik denk dat ik pas die vervang als er een betaalbare mobo komt met 10GB LAN verbinding.
10 GB Lan verbinding op je desktop? Begrijp me niet verkeerd, maar wat is daar de toegevoegde waarde van? Heb je al 10 GB switches? Is je NAS/SAN ook al 10 GB?
Hoe snel is je internet verbinding?
Om films te kunnen streamen (ook 8k heb je geen 10 GB nodig), ook games streamen verbruikt niet zoveel bandbreedte.

Ik zie wel use cases voor 10 GB LAN, maar dan is de machine geen desktop meer, maar meer een server-OS, zodat je de nodige VM's kunt draaien, maar om ook dan 1 GB al dicht te trekken in een ' gewone gezinswoning' lijkt me toch al vrij lastig (maar niet onmogelijk).

Een NAS 10 GB lijkt me dan nuttiger, is zuiniger en stiller.
Ik ga ook over op 10Gbit. Switch is zo aangeschaft en zijn tegenwoordig redelijk betaalbaar. Een 10Gbit NIC ook en deze kan ik zo in mijn NAS bouwen. Dit is voor grote foto en video projecten toch echt wel een verademing vergeleken met 1Gbit. Nu heb ik niet een mobo nodig waar dit in zit want zoals genoemd is een NIC best betaalbaar maar als ik wil upgraden en het zit al in een mobo scheelt dat toch weer. Ook zijn dit vaak high End mobos dus wellicht extra opties. 200 euro mobo + 200 euro nic of een 400 euro mobo met de nic er in gebouwd!
Puur even om een beeld te schetsen voor mij en de rest; welke switch? Prijs?
200 euro mobo + 200 euro nic of een 400 euro mobo met de nic er in gebouwd!
Dat bedoel ik hieronder, 400 euro voor een moederbord vind ik echt belachelijk hoog geprijsd. Ook zit je dan met een ATX bord.

Natuurlijk voor Multimedia is dit een must en praat je over hele andere prijzen maar voor de gemiddelde consument heeft dit nog geen zin, alhoewel ik ook graag wat sneller verkeer tussen mijn nas en pc zou willen.
Oa deze : MikroTik

Deze video van medelander Quin gaat in op de opties en producten: Home Networking: Cheap 8 port 10Gbit Home Network setup! (Mikrotik CRS309-1G-8S+IN)

400 voor een mobo vind ik ook duur maar als ik toch kijk naar systeem upgrade moet ik voor 10Gbit een NIC kopen a 200 euro. Dan kan een mobo met 10Gbit NIC een mooi alternatief zijn en wellicht heeft dit mobo nog meer bruikbare opties.

Het is ook alleen interessant voor LAN aangezien het internet lijntje vaak niet eens 1Gbit kan leveren. Daarbij is de toepassing ook belangrijk. Een gemiddelde consument heeft er niks aan. Maar daar gaat het in mijn voorbeeld ook niet over. Ik weet ook niet wat voor user @Calamor en @walteij zijn en of 10Gbit zin heeft bij hun! Het was vooral een voorbeeld.
€249,- Moederbord met ingebouwde 10GbE NIC: pricewatch: ASRock X470 Taichi Ultimate (al ben ik niet bekent met Aquantia NICs).

Als ik nu zou upgraden, dan zou ik voor een 10GbE moederbord gaan als het in je budget past, ook al zijn de switches nog duur. Ik doe met mijn systemen prima 5 jaar of meer. Lijkt mij dat in die tijd 10GbE switches goedkoper zullen zijn geworden. En ik heb liever dat mijn NICs op mijn moederbord zitten, dan op expansiekaartjes, omdat die laatste driver geklooi kunnen opleveren wat betreft stabiliteit en compatibiliteit. Zo dacht ik dat onder Linux die Asus 10GbE kaart met Aquantia NIC slecht/niet werkt. Al als je een expansiekaart met Intel NIC zou hebben dan zou het denk ik wel prima te doen moeten zijn (naar mijn weten is Intel de betrouwbaarste als het gaat om driver support -- is tevens ook de reden dat ik bij al mijn en mijn families nieuwe laptops Qualcomm, Broadcomm, Realtek eruit mop en een Intel WNIC installeer).

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 2 april 2019 18:01]

Ik snap dat je vanaf een NAS werkt, maar voor dat soort grote files kan je toch veel beter een lekker grote SSD in de PC zelf zetten ?
Anders gezegd: Lokaal werken en na afloop naar NAS kopiëren?
Dat lijkt me ten alle tijden sneller en goedkoper.
Zijn de projecten groter zijn dan 1Tb ?
Klopt ook helemaal! Het werkt als volgt:
Desktop heeft 3 SSD's
- 1 voor OS en basis mappen zoals downloads, afbeeldingen etc.
- 1 voor Games
- 1 voor Projecten (video of foto)

In het geval van foto's schiet ik RAW en kom ik thuis met soms 3000 foto's (time lapse). Deze importeer ik op mijn desktop naar de projecten SSD als map met als titel "20190403 - Voorbeeldproject". Deze foto's bewerk ik via oa Lightroom of soms Photoshop, hierdoor ontstaan weer .psd en xmp bestanden en een Lightroom catalogus die ik allemaal in deze projectmap bewaar en uiteindelijk na bewerken de JPEG's van creëer. Video's ongeveer het zelfde verhaal en dan begin ik te editten. Dit creëert ook weer allemaal files.

Mijn NAS maakt realtime een sync tussen desktop SSD en NAS, dit is al sneller via 10Gbit. Na dat het project helemaal af is en ik alleen het eindresultaat nodig heb, kopieer ik de map "20190403 - Voorbeeldproject" naar NAS\Project Archief\20190403 - Voorbeeldproject. Dit zijn soms mappen van + 100GB en dat gaat weer een stuk sneller via 10Gbit.

Nu komt het:
Ik wil een oud project terug kopiëren! Omdat ik bijvoorbeeld de RAW foto's anders wil editten voor een ander project dan gaat alles weer lekker snel via 10Gbit.

Voor de duidelijkheid ik zit nog op 1Gbit maar bovenstaande uitleg is wel de reden waarom ik zsm over ga op 10Gbit. Ik wacht hiervoor op 3XXX Ryzen om mijn Desktop te upgraden en als er dan mobo met 10Gbit Nic beschikbaar is heb ik een deel al gefixt!
Ik heb ook gewoon 10gbit op me desktop en mijn nas. Gewoon omdat het sneller is met copier acties etc.
Dan moet wel aan beide kanden doe data geleverd worden en weg geschreven kunnen worden anders heb je er niks aan en 10 gbit is ruim meer als een gig per seconde en dat halen een paar ssd's in raid niet eens constant.
10Gb is 10x zo snel als 1Gb,
Dat je "maar" ~500MB/s naar een normale SATA SSD weg kunt schrijven klopt, maar dat is altijd nog 5 keer zo snel als over een 1Gb lijntje.

Kijkend naar de toekomst lijkt investeren in een 5Gb switch en netwerkkaart niet verstandig.
1Gb/s is zo 100MB/s bij 10Gb/s haal je waarschijnlijk zo 1GB/s. Je heb al betaalbare m.2 ssd die meer dan 1GB/s kunnen schrijven. Bij een bestand die 10GB groot is kost het bij bij 1Gb/s al meer dan 1,5 minuut voordat het over is. Bij 10Gb/s is het maar 10 sec. en dat maak het verschil groot. Vooral voor de opslag die al heel snel is. Een hdd kan al makkelijk 150MB/s lezen bij groten bestanden. Dan heb je al dat je 1/3 tijd extra kwijt bent als je er op moet wachten. En waarom niet lokaal. Anders kan een andere computer of laptop er niet bij komen. En wat ik ook wel belangrijk vind is dat op mijn NAS zfs heeft. In het verleden heb ik wel eens te maken gehad met video/foto bestanden die last hadden van bitrot. Ik hoop echt dat Windows daarmee eens komt.
Ik zou ook heel graag mijn netwerk willen overhevelen van 1 naar 10Gbps maar ik vrees dat we nog even mogen wachten.
Keuze wat er is uit moederborden is voornamelijk ATX en in de honderden euros.
Keuze wat er is qua switches en routers is ook beperkt en of ook in de honderden euros.

Laatstaan dat er een beetje micro/mini-ATX gaming bordjes zijn met 10Gbps.

Nee voor 10Gbps zou ik niet wachten, dat heeft echt nog even tijd nodig. Dacht te lezen ergens dat het met warmte ontwikkeling te maken had, vandaar dat die switches groot en duur zijn.
Een insteekkaart zoals de Asus XG-C100C (mits je nog een PCI expres slot over hebt) is misschien ook wel een oplossing. Dat is goedkoper dan de meeste moederborden met 10GB.
Dan ben je nog steeds 2x 100 euro kwijt aan kaarten en 200-400 kwijt aan een switch maar het gaat al de betere kant uit :)
Mis! Mikrotik heeft een 4 port sfp+ switch voor 130 euro (met 1gbs rj45 poort voor integratie met je huidige netwerk). Zie https://mikrotik.com/product/crs305_1g_4s_in

Tweede hands Mellanox 10gbps kaarten koop je al voor zo'n 40 euro op ebay trouwens.

[Reactie gewijzigd door DwarV op 2 april 2019 17:47]

en hoeveel kosten de SFP+ modules die je nodig bent?
Er is al een z370 mobo voor 175 zo te zien.
Waarom je echter 10 gbit wil...
Tenzij je een nas met meer dan 10 hardeschijven in raid heb en een mega pcie/m.w ssd heb je er werkelijk niks aan.
Meer als een gigabit kan ik inkomen maar een 2,5 is daarvoor meer als genoeg en zelfs daarvoor moet je een goede ssd hebben om die bandbreedte te kunnen benutten.
Het is vooral door mijn NAS. 1 HDD kan al meer dan 100MB/s geven. Heb verschillende en die kunnen zo 150-200 MB/s geven per schijf. En dat is bij 1Gb het limit. Dus je hoeft echt niet meerdere schijven te hebben. Met 2,5 Gb/s haal je zo 250MB/s en zou ik ook wel lukken. Maar wat de een mede tweaker ook al aan geeft is het meer toekomst vast. Heb nu ook de schijven in mirror, maar als die in raid 5 of 6 gaat dan kan het zijn dat ik dan weer tegen de limit van 2,5Gb/s zit.
Over de CPU's kan je kort zijn. Kijk de laatste AdoredTV. Moederborden van Zen1 kunnen mee, maar zullen niet de snelheden van het geheugen en de aantallen PCI-lanes kunnen halen. Dat wordt dus een nieuw mobo halen, als je nu op 1xxx of 2xxx CPU zit, als je het maximale eruit wilt halen. Bovendien zijn de chipsets hoogstwaarschijnlijk nog niet eens helemaal klaar en dat is de reden waarom Zen2 CPU's (die eigenlijk al klaar liggen te wachten) verlaat zijn.
Ben benieuwd wat Zen 2 gaat brengen.

Denk toch dat alle ogen gericht zullen zijn op IPC/Single threaded/Max core clock en wat ze praktisch hebben kunnen bereiken op hun 7nm process qua max clock, aangezien het vrijwel zeker is dat Zen 2 12 tot 16 core CPU's gaat aanbieden voor de consument.

Nu nog even Intel van de troon stoten op gebied van max single thread performance! :-)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 2 april 2019 16:56]

Als je de verschillende geruchten molens had bijgehouden is dit bijna zekerheid.
Zen1 zit al bijna langszij op AVX na, Zen2 krijgt (als de fgeruchten kloppen) zo'n 10%+ betere single-thread performance....
Eindelijk, kan ik beginnen met mijn pc build.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee