Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus maakt bekend welke AM4-moederborden update voor Ryzen 3000-chips krijgen

Asus heeft de lijst van 300 Series- en 400 Series-moederborden gepubliceerd die een biosupdate kunnen verwachten voor ondersteuning van de derde generatie Ryzen-processors, die zijn gebaseerd op de Zen 2-architectuur.

Op de lijst staan vijfendertig moederborden met X470-, B450-, X370- en B350-chipsets, in onder andere de ROG Crosshair-, ROG Strix- en TUF-lijnen. Volgens Asus komt er een bios-update voor elk genoemd model die ondersteuning voor de AMD Ryzen-processors van de 'nieuwe generatie' toevoegt.

Daarbij gaat het om de derde generatie Ryzen-processors. Die zijn gebaseerd op de Zen 2-architectuur en maken gebruik van 7nm-chiplets met cpu-cores en een 14nm-i/o-die. Het gaat om processors met de AM4-socket zodat ze in bestaande moederborden passen.

Waarschijnlijk kondigt AMD de processors op 27 mei tijdens de Computex-beurs in Taiwan aan, tegelijk met gpu's van de Navi-generatie. In de toekomst breidt Asus de lijst van moederborden met Ryzen 3000-ondersteuning uit. De bios-updates zijn nog niet te downloaden en niet bekend is wanneer dat wel het geval zal zijn.

Chipset Model Bios-versie
X470 ROG CROSSHAIR VII HERO 2302
ROG CROSSHAIR VII HERO(WI-FI) 2302
ROG STRIX X470-I GAMING 2302
ROG STRIX X470-F GAMING 4801
TUF X470-PLUS GAMING 4801
PRIME X470-PRO 4801
B450 ROG STRIX B450-E GAMING 2301
ROG STRIX B450-F GAMING 2301
ROG STRIX B450-I GAMING 2301
TUF B450M-PLUS GAMING 1201
TUF B450M-PRO GAMING 1201
TUF B450-PLUS GAMING 1201
TUF B450-PRO GAMING 1201
PRIME B450M-A 1201
PRIME B450M-A/CSM 1201
PRIME B450M-K 1201
B450M-DRAGON 1201
B450M-D3V 1201
PRIME B450-PLUS 1201
PRIME B450M-GAMING/BR 1201
X370 ROG CROSSHAIR VI EXTREME 7002
CROSSHAIR VI HERO 7002
ROG CROSSHAIR VI HERO(WI-FI AC) 7002
ROG STRIX X370-F GAMING 4801
ROG STRIX X370-I GAMING 4801
PRIME X370-A 4801
PRIME X370-PRO 4801
B350 ROG STRIX B350-F GAMING 4801
ROG STRIX B350-I GAMING 4801
TUF B350M-PLUS GAMING 4801
PRIME B350M-A 4801
PRIME B350M-E 4801
PRIME B350M-K 4801
PRIME B350-PLUS 4801
B350M-DRAGON 4801

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-04-2019 • 14:43

40 Linkedin Google+

Submitter: BiG_ChilD

Reacties (40)

Wijzig sortering
Kun je deze moederborden van een BIOS update voorzien zónder CPU? Ik meen te herinneren dat je niet zomaar je B350 board kon flashen voor Zen+ zónder een 1st gen Ryzen (of Piledriver APU).

Mijn volgende Zen2 build wil ik op een B450 bordje gaan bouwen, denk dat de nieuwe bordjes nog even op zich laten wachten óf nogal prijzig zullen zijn. Echter vraag ik me af of deze wel te flashen zijn.. heb geen oude Ryzen's rond slingeren :P
Geen idee hoe het zit met de verzending naar Nederland, maar AMD biedt nog steeds een gratis boot kit processor speciaal voor deze bios update aan: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100
Ah goed punt. Ik wil ook een B450 bordje kopen voor Zen2. Maar niet gedacht aan t flashen zonder CPU.
Als ik t me goed herinner heeft Azerty een flash service bij aankoop. Kost wel iets, maar dan flashen zij m voor je.
Edit: 9 euro. https://azerty.nl/product...ios-naar-recentste-versie

Handig als je een Asrock bijv wil, die lijken een biosflash zonder CPU niet te kunnen.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 30 april 2019 15:37]

B450 werkt met Zen+. Voordat Zen2 echt beschikbaar is zal het Juli zijn denk ik. En je kan natuurlijk ook een heel goedkope AMD CPU kopen die op het bord past.
Asus heeft wel een feature daarvoor:
https://rog.asus.com/tech...tions/usb-bios-flashback/

Flashback is volgens mij een ongelukkige naam en kan je hem ook updaten naar nieuwe bios versies.

Zulke features zitten vaak wel op de duurdere bordjes

Guide:
https://rog.asus.com/foru...US-ROG-USB-BIOS-Flashback

[Reactie gewijzigd door Loggedinasroot op 30 april 2019 14:56]

Ik heb mijn pijlen gericht op de ROG STRIX B450-I GAMING ( ITX vanwege SFF build ). Geen idee of de Strix bordjes dit ondersteunen, het is zeker niet het duurste segment, maar ook geen budget.
Waarom niet gewoon wachten op de X570 chipset die over een paar maanden uitkomt? Te duur mss maar wel PCIE 4!
Niet nodig, na een bios update en met een Ryzen 3000 serie zouden deze bordjes ook PCIE4 leveren:
https://www.pcgamesn.com/amd/amd-ryzen-pci-4-backwards-compatible
Ik zit nu op PCIE2.0 met een 'simpele' Samsung 850 EVO op 500Mb/s. Mijn i7-2600k is nu écht aan vervanging toe en om nu nog langer te wachten (wacht al een half jaar op Zen2 :P) heb ik niet over voor PCIE 4.0. PCIE3.0 biedt meer dan genoeg ruimte voor M.2 SSD's en ook GPU's hebben weinig baat bij die extra bandbreedte.

PCIE4 biedt zo weinig meerwaarde t.o.v. 3.0, zeker in SFF builds met ITX bordjes, dan ben je ook niet bezig met Crossfire/SLI of het delen van meerdere devices op PCIE. Sowieso was ook de meerwaarde van X470 t.o.v. B450 al nihil.. zónder zware overclock vooral zwaar overrated/overpriced ( en ná Zen3 gaan ze over op een ander socket dus futureproofing zit er ook niet in ).

Tenzij ik wat mis? Correct me if i'm wrong :P

[Reactie gewijzigd door quintox op 30 april 2019 15:58]

Wat je mist is dus de bios flashback optie :+ .
Overigens zit dat ook niet op de STRIX X470 ITX.
Als je dus CPU loos wilt updaten moet je kijken naar de Crosshair varianten en die zijn prijzig + niet in ITX.

Jammer dat er geen andere fabrikanten zijn met deze optie. AMD zal zelf ook wel doorhebben dat een CPU rond sturen niet al te fijn is.
PCIE 4 heeft toch geen lang leven.. Het zal sneller worden opgevolgd door versie 5..

En dat zou ik niet zo raar vinden AM5, DDR5 PCIE 5.

En heb je het perse nou al nodig? Nog niet echt, enigste wat er nut voor heeft is alleen de nieuwere sneller ssds..

Maar zoals de huidige markt nou is.. De meeste mensen hebben een PCIE ssd i.c.m een sata ssd.

Of gebruiken alleen sata ssds.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 1 mei 2019 01:21]

Vragen of de winkel dit wil doen. Heb dit destijds ook gedaan om 2de gen (2400g) te doen draaien op reeds beschikbaar mobo.

Sommige winkels vragen geld , maar er was één en die deed het gratis, en hup Alternate heeft het dan ook gratis gedaan (wou daar mijn spullen kopen)
Dat is nog 'ns service.
Sommige fabrikanten, zoals MSI en ASUS, hebben een feature waarbij je een moederbord kunt flashen zonder CPU. Maar dat verschilt per fabrikant en per moederbord.
als ik me niet vergis, werden de b350 moederborden zen+ compatibel out of the box na de release, dus misschien is dit ook zo met zen 2. als je hem nog niet hebt gekocht, zou ik misschien wachten tot na de release van zen 2
Je kunt natuurlijk altijd een oude CPU meebestellen en binnen 14 dagen terugsturen. Als je de juiste webwinkel kiest, zitten daar geheel geen kosten aan. Misschien niet superfijn dat het zo moet, maar het moet geen serieuze hindernis vormen.
Kan me herinneren dat de betere webwinkels voor iets van 10 EUR extra regelden dat de BIOS geupdate werd voor de nieuwste AMD Ryzen processor.
ik d8t dat je zelfs met de a320 verzekert was voor een upgrade naar de nieuwe generaties processoren.amd
Volgens mij heeft AMD keer op keer belooft dat ze AM4 zouden blijven ondersteunen/gebruiken tot en met 2020. Dus wat dat betreft zou je eigenlijk mogen verwachten dat dat ook geldt voor de A320. Realistisch gezien moet je van een ~€50 moederbordje niet verwachten dat ze twee jaar later een nieuwe serie cpus met de nodige interne veranderingen nog ondersteunen; zelfs al zou het technisch kunnen, moet je ook de moederbord producenten nog mee hebben. Voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, heet dat geloof ik :P

[Reactie gewijzigd door Dameuk op 30 april 2019 15:12]

In de lage prijs is al meegenomen dat zo'n boardje minder uitgebreid is.
Minder USB porten
Minder video aansluitingen
mindere codec,
etc

Er is eigenlijk geen goede reden om deze bordjes niet mee te nemen in je update beleid.

Edit
Volgens dit bericht zullen ook de A320 boardjes een update krijgen.
Hier de download bij ASUS, waarbij expliciet genoemd wordt dat dit een update is voor toekomstige processors.

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 30 april 2019 15:29]

ja dat d8t ik dus ook dat je tot 2020 goed zat.is 1 van de redenen dat ik overgestapt was naar amd.gelukkig heb ik een B450

[Reactie gewijzigd door Deslug op 30 april 2019 15:25]

Officieel werd het am4 platform iniedergeval tot 2020 ondersteund, of hierbij echter ook de chipsets inbegrepen waren zou ik niet precies weten.
Ja ben er ook wel blij mee! Sowieso wachten op Ryzen 4000 en dan maar hopen dat die B450 het maar ondersteunt. Verwacht dat met Ryzen 4000 het we nog wel even uitzingen tot 2025.
Dit heeft niets met AMD te maken.
ASRock heeft namelijk bekend gemaakt A320 wèl te blijven ondersteunen.

Dus dit is een probleem vmet Asus bordjes.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 30 april 2019 18:57]

Ze verzekerde AM4, niet specifieke chipsets.
Prettig om een flinke lijst van de goedkopere B350 borden ook op deze lijst te zien.
Dus als ik het goed begrijp ondersteund een Gigabyte X470 AORUS Ultra Gaming de 3000 reeks niet ? Of hoe moet ik deze lijst interpreteren ? :?

[Reactie gewijzigd door Wux op 30 april 2019 17:56]

Dus als ik het goed begrijp ondersteund een Gigabyte X470 AORUS Ultra Gaming de 3000 reeks niet ? Of hoe moet ik deze lijst interpreteren ? :?
Zie titel: "Asus maakt bekend..."
Wat heeft dit artikel met Gigabyte te maken?
oei helemaal overgelezen.bedankt!
Echt goed om dit te zien. Gewoon nog X3 bordjes. Geeft mij als TR4/X399 bezitter hoop, ik hoop dat daar ook snel nieuws over komt!
Als een boord deze update niet krijgt dat heeft dit vaak temaken met een tekleine bios chip die is gebruikt, gigabyte heeft hier dan wel een soort van oplossing om de eerste generatie ryzen cpu's niet meer teondersteunen.
Dit gaat om bestaande moederborden, geen nieuwe aankondigingen. Bovendien is de ROG STRIX X470-I GAMING wel degelijk een mini-ITX bord met de high-end X470 chipset.
Euh, toch wel:

ROG STRIX X470-I GAMING: Dit is een ITX moederbord
ROG STRIX B450-I GAMING: Dit is een ITX moederbord
Wat bedoel je? Wat zie je dan als high-end? Alleen de Crosshairs zitten niet op mAtx/itx.. maar de meeste ITX builds hebben dan ook geen mobo van dat kaliber nodig.

Althans.. ken weinig zware overclocks in ITX (small form factor) systemen. Is er behalve OC nog meer behoefte aan high-end moederborden?
Ja, ik zou graag een tegenhanger willen van dit bordje.

Chipset maakt mij niet zo zeer uit, maar let dan op het volgende:
- spdif
- 2x m.2
- interne usb 3.1 header
- supremefx audiochip
- matx

Bonus
- rgb header
ROG STRIX B450-I ( X470-F, B450-F, X470-I etc. )

- RGB header
- 2x M.2
- Realtek ALC S1220A <-- dit is de supremeFx met o.a headphone amp
- spdif op het duurdere en grotere ATX broertje.
- 2x USB 3.1

Dát zijn de tegenhangers van het bordje wat je linkt ;) Géén mAtx, wél Mini-ITX en ATX.
- spdif
- 2x m.2
- interne usb 3.1 header edit/oeps: type c
- supremefx audiochip
- matx
:)
Ik hield die al een tijdje in de gaten ja, en als het niet anders kan dan zal dat hem ook worden maar hoopte toch eigenlijk wel op een echte tegenhanger die wel aan alle punten voldoet ;)

Dus ik wacht rustig de x570 chipset af en hoop dat asus nog met een fatsoenlijke Matx versie komt.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 1 mei 2019 17:55]

Ik denk dat Asus je gaat teleurstellen :P mATX is zo'n vreemde eend die er tussenin zit. Té groot voor een SFF build en onnodig klein in een mid-tower case. Denk dat er gewoon geen grote doelgroep is die een high-end featureset wil combineren met mATX. Waarom wil je per se een mATX bord als ik vragen mag? ^^

Asus heeft enkel budget/mainstream "Prime" serie bordjes in het mATX segment ( voor AMD althans ).

Aanvullend:
- spdif op het duurdere en grotere ATX broertje. (X470/B450-F)

Als geluid zo belangrijk is, waarom dan geen goedkoper bordje zónder SupremeFX en spdif, maar met een externe PCI-E geluidskaart? :)

[Reactie gewijzigd door quintox op 30 april 2019 16:04]

Waarom wil je per se een mATX bord als ik vragen mag? ^^
Het is niet dat ik "per se" een mATX bord wil, volgens mij is doorgaans dat mensen voor mATX gaan omdat ze een kleinere behuizing hebben waar groter niet inpast :) Oftewel, ik heb niet veel keus...
Kleiner zou kunnen, iTX is prima maar het ziet er een beetle "lullig" uit zo'n klein bordje dus mATX zou mooier zijn.

Daarnaast komt smaak ook om de hoek kijken natuurlijk, de goedkopere bordjes vind ik simpelweg niet mooi... Maar naast de rog/strix bordjes voldoet er ook geen 1 bordje aan alle punten in de AMD reeks.

Een externe kaart zou kunnen maar het is natuurlijk zonde als je de keuze zou hebben uit een bordje waar al een goede chip op zit, overigens vind ik de supremefx gewoon een fijne chip met voornamelijk goede software. Ik weet dat de S1220A dezelfde is, die is inprincipe ook prima maar niet de voorkeur, tenzij hun drivers/software er ook gewoon op werkt.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 30 april 2019 17:38]