Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus introduceert draagbaar 240Hz-scherm, voedingen, aio-koelers en headsets

Asus heeft onder de Republic of Gamers-vlag tijdens de Computex nieuwe hardware voor gamers onthuld. Het gaat om een draagbaar 240Hz-scherm, all-in-onekoelers, twee voedingen met Gold-certificering en een 7.1-headset met usb-c-aansluiting.

Het mobiele scherm, de Rog Strix XG17, heeft een diagonaal van 17,3", heeft een resolutie van 1920x1080 pixels en weegt 800 gram. Asus spreekt van een 240Hz-verversingssnelheid en gebruikt daarbij een ips-paneel met een responstijd van 3ms. Dat is opvallend, want tot nu toe maakten alle beschikbare 240Hz-schermen gebruik van een tn-paneel. Het scherm is bovendien voorzien van adaptive sync met een bereik van 48 tot 240Hz. De XG17 kan aangestuurd worden via micro-hdmi of usb-c en is bovendien voorzien van een accu, waardoor drie uur op het scherm gewerkt kan worden. Asus geeft niet aan bij welke helderheid die accuduur gehaald wordt.

Daarnaast introduceert Asus twee Rog Strix-voedingen met vermogens van 650 en 750 watt. De voedingen zijn voorzien van een 135mm-ventilator en modulair aan te sluiten kabels. Beide voedingen krijgen een 80 Plus Gold-certificaat mee.

Met de Rog Strix LC-koelers brengt Asus drie nieuwe all-in-onewaterkoelers uit. Het bedrijf verkocht al waterkoelers onder Ryujin-naam, die gekenmerkt worden door het oledscherm op het koelblok. Wat dat betreft zijn de LC-koelers eenvoudiger. Ze zijn niet voorzien van een oledscherm, maar wel van rgb-verlichting op het koelblok en ventilators. De LC verschijnt in 120mm-, 240mm- en 360mm-varianten.

Tot slot toont Asus twee nieuwe headsets. Het topmodel is de Rog Theta, die 7.1-geluid biedt en een usb-c-aansluiting heeft. De microfoon is voorzien van noisecancelling, waardoor alleen stemgeluid van de gebruiker uit het signaal gefilterd moet worden. De tweede headset is de Rog Theta Electret, die voorzien is van een 3,5mm-jackaansluiting en dus stereogeluid weergeeft.

Asus Rog Theta 7.1 (links) en Theta Electret

Door Jelle Stuip

Redacteur laptops en componenten

27-05-2019 • 14:00

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Dat scherm is wel super voor als je af en toe gaat gamen. De toepassing weet ik nog niet. Draagbare gamepc mee bijvoorbeeld? Of een vervanging van je laptopscherm voor de momenten als je gaat gamen.

[Reactie gewijzigd door gentlemen op 27 mei 2019 14:06]

Ik denk dat de meeste mensen die op een laptop gamen gewoon dat scherm zullen gebruiken. Vooral aangezien je op laptops ook wel dergelijke schermen als deze kan hebben. Het is denk ik vooral voor mensen zoals ik bedoeld. Ik heb een mITX desktop die ik nog wel eens in een hiking backpack meeneem als ik naar een LAN party fiets. Traditionele schermen zijn dan lastig om mee te nemen. Dan zou dit best een uitkomst zijn.
Mijn Dell XPS 15 met GTX1050TI laptop heeft een 60hz scherm en dit scherm zou voor mij een goede toevoeging zijn geweest als ik geen PC had ;)

In games zoals League of legends is dat verschil toch echt wel merkbaar.

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 27 mei 2019 16:20]

Ik zie vooral ook een voordeel voor mensen die heel veel remote werken.
Mijn vriendin doet veel video editing en het gemis aan een tweede scherm bij laptops is dan ook heel groot.

Ikzelf zit meer in de engineering en ik zie mijzelf ook wel zo'n soort scherm aanschaffen.
Dan kan ik tenminste mijn schema en PCB tegelijk open hebben.

Zo kan ik nog wel wat toepassingen noemen waarbij een 2e portable scherm zeer gewenst is.
Helaas zijn ze tot nog toe vrij prijzig geweest en was vooral de helderheid te sneu voor woorden.
Helaas zijn ze tot nog toe vrij prijzig geweest
Wat voor prijzen bedoel je dan?

Ik heb zelf deze van UPerfect (FullHD, Amazon, voor EUR 170, inmiddels niet meer in Europa op voorraad)

Deze actuele lijkt er erg veel op, alleen met een ander merk erop:

https://www.amazon.de/dp/B07L5KWPRZ

Mooi afgewerkt met metalen behuizing, afgeronde hoeken, 2 x mini-HDMI en met USB-C aansluiting voor externe voeding (power bank). In tegenstelling tot die in de EUR 250-EUR 400 prijscategorie zit hier dus geen interne accu in. Maar met de brede verkrijgbaarheid van power banks is dat niet echt een bezwaar voor mij.
Mjah, het punt is, voor alles boven de 300 euro schiet het z'n doel voorbij.
Dan zou je in sommige gevallen net zo goed een 2e laptop meekunnen nemen.
Er zijn genoeg middelen om die als 2e scherm te gebruiken.

Ook is het niet al te moeilijk om anders via Ebay een laptop schermpje te bestellen plus een controllertje en zelf een frame te fabriceren.
Wellicht niet zo aantrekkelijk voor bedrijven en professionals.
Of evt een super dunne zuinig standaard scherm met een powerbank.

[Reactie gewijzigd door B_FORCE op 27 mei 2019 15:28]

Ja en nee. Voor een gaminglaptop van formaat betaal je je echt scheel.
voor 500 euro heb je een game pc met de performance van een laptop die 1200 kost..
Daarbij is een pc wat beter bestemd tegen de sands of time omdat je onderdelen wat makkelijker upgrade.
Je hebt toch geen gaminglaptop nodig voor iets dat als 2e scherm moet dienen naast je main laptop?
Kwestie van iets van Parsec draaien oid en je komt een heel eind.
Inderdaad, zo heb ik de voorganger(s) Van dit scherm ook gebruikt. Als adviseur krijg je vaak moeilijk een 2e scherm of vaste werkplek met 2e scherm. Dit soort schermen werkt super met een laptop standaard, extern toetsenbord en muis/trackball.
Je klapt je laptop open, zet het schuin de lucht in op je standaard en legt het tweede scherm op je toetsenbord van de laptop. Het scherm wordt door de laptop standaard tegengehouden aan de onderkant. Resultaat: 2 schermen onder elkaar. Wel opletten dat je matchende resoluties hebt, anders werkt het matig is mijn ervaring.

Dat het nu een IPS scherm is, is erg fijn, de TN schermen hadden een matige kijkhoek maar ook echt beroerde Backlight bij invallend licht. Kon je alleen hoog contrast content op dat scherm kwijt
Mijn vriendin doet veel video editing en het gemis aan een tweede scherm bij laptops is dan ook heel groot.
Dan kan je mogelijk ook een NexDock 2 bestellen als je een kleiner scherm wilt (13.3"). Die zal waarschijnlijk ook wat goedkoper zijn (wel full HD, geen 240 hz)

[edit]
Het alternatief van @UnderClock is waarschijnlijk beter. Goedkoper, en geen extra toetsenbord en accu. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 mei 2019 15:08]

Zomers wil ik wel eens in de tuin zitten met een laptop om daarop games te streamen van apparaten die binnenshuis staan. Als de helderheid van dit scherm hoog genoeg is en de reflectiviteit laag genoeg is dan ben ik een potentiële klant (mits de prijs niet te buitensporig is).
Genoeg mensen die in de detachering werken als software ontwikkelaar die ik met een voorloper van dit scherm heb zie rond lopen.
Ik heb voor ik mijn pc had samengesteld bijna 10 of 11 jaar laptops gebruikt, heb 3 gehad in die jaren en vind zo een klein scherm dus heel fijn. Het is voor het gemak, pixeldichtheid en ook nog eens draagbaar wat het extra geweldig maakt en het heeft ook nieuwe features. Zelf kan ik nog steeds niet wennen aan grote monitors vanaf 24" en heb nu de 21.5" monitor. Dus jep, deze scherm zou enorm nice zijn!
Persoonlijk zou ik het als extra scherm gebruiken bij mijn -hehe, geheel toevallig- ROG laptop... En al helemaal niet beperkt voor gaming, het handige aan dit scherm is zijn form-factor die gelijkaardig is aan die van een laptop: dichtklappen na gebruik en in de bovenste schuif = leeg bureel, nog zo net in de woonkamer en poetsvrouw kan niet breken wat er niet ligt/staat. }>

vind het een heel leuk ding eerlijk gezegd. (het scherm, niet de poetsvrouw... :+ )
Vraag me oprecht af of het verschil tussen 144hz en 240 subjectief waarneembaar is.
In theorie wel aangezien gemyeliniseerde zenuwen 300 tot 1000 keer per seconde een signaal kunnen afgeven. Ook onze ogen gebruiken deze zenuwen.
Maar dit zegt natuurlijk niets over of we daadwerkelijk nog verschil kunnen zien op dit soort framerates.

Per persoon kan dit verschillen, maar een gemiddeld mens ziet geen verschil meer boven de 150fps.
Maar in theorie zou een persoon dus hoger kunnen onderscheiden.
Vroeger zeiden ze dat je boven de 60 FPS ook niet kon waarnemen dus ik neem al die getallen maar met een korreltje zout :) Nu is het volgens jou 150 maar wie zegt dat het niet alsnog hoger is.
Niet volgens mij, maar volgens testen die gedaan zijn. En belangrijk daarbij is dat dit dus per persoon kan verschillen. Het kan dus inderdaad een stuk hoger zijn, daarom is het ook een gemiddelde.
Een precieze waarde geven is dus hoe dan ook niet mogelijk, omdat de 'gemiddelde mens' geen daadwerkelijk bestaand persoon is.
De enige limiet die daadwerkelijk gemeten kan worden is de limiet van de zenuwpulsen en zelfs hierin is geen precieze limiet vastgesteld, maar wordt dus gesproken over het kunnen geven van een signaal tussen de 300 en 1000 keer per seconde.

Wat overigens ook belangrijk is en deze stof nog een stuk ingewikkelder kan maken is dat ook zaken als contrast, lichtsterkte, het onderwerp en het type beweging een rol kunnen spelen of we iets als losse frames of vloeiende beweging onderscheiden. Zelfs het verschil tussen het focusgebied en de periferie kunnen invloed hebben op onze waarneming.
Een vaste grens stellen die altijd voor iedereen geld is dus hoe dan ook zo goed als onmogelijk, al zul je wel kunnen stellen dat naar mate het aantal fps hoger wordt, het verschil steeds moeilijker te onderscheiden zal zijn.

[Reactie gewijzigd door RagingRaven op 27 mei 2019 15:19]

Vroeger zeiden ze dat je boven de 60 FPS ook niet kon waarnemen
En ze zeiden ook dat je boven de 60 FPS wel kan waarnemen. Dat waren alleen niet dezelfde "ze".
Ik was skeptisch voordat ik een overstap maakte naar 240hz want het is best prijzig. Ik heb het nu al voor een half jaar en het is duidelijk merkbaar als mijn frames onder 180-200 komt. Ligt ook aan je niveau en hoe serieuze gamer je bent.
Maar of dat nu is door de plotselinge dip (wat ook kan worden ervaren als stutter), of het daadwerkelijke verschil met 144?
Gemiddelde fps. In Overwatch in bepaalde stukken van de map of teamfights blijft de fps onder 160-170 en het wordt dan erg storend. Ik heb ook een 144hz scherm nog liggen van BenQ en ik speel daarop als mijn vriendin hier is. Verschil daarmee was duidelijk nog zichtbaar vooral als je 240hz gewend bent.
Ervaar je het verschil zo dramatisch als tussen 30 en 60 en 60 en 140mhz? Of is de overgang minder storend dan de hiervoor genoemde overgangen?
Naar mijn mening voelt de fps drop naar 160-170 als 45fps tegenover 60fps. Van 144hz naar 240hz voelt als 60hz-90hz.
Een bron aanhalen van Nvidia is natuurlijk zo biased als je ze krijgt.
Nogmaals, een hogere refresh rate en een latency reductie: ik snap het nut.

Ik vraag me alleen af of het verschil tussen 140hz en 240 nu wel zo merkbaar is als de industrie je graag doet geloven.
Probeer het eens uit in een computer winkel! Het liefst met een shooter of racing game. Ik denk dat je het zo voelt. Vooral bij snelle beweging. 120Hz klinkt al enorm hoog totdat je bedenkt hoeveel graden per frame je draait bij een snelle 180°, hoeveel mm dat is op je scherm, of hoe snel de berm aan je voorbij flitst. Of 240Hz het geld waard is, dat vraag ik me af. Je systeem moet ook wel stevig zijn om zoveel frames te produceren in een moderne titel. Maar verschil is er echt.
Hebben die iPad Pro's niet een verversingsgraad van 240Hz?
Aha, my wrong dus. Dank je!
Weet iemand of Asus haar voedingen zelf produceert en of de kwaliteit een beetje goed is? Ben ik wel benieuwd naar. Als ik aan de naam "Asus" denk, denk ik niet meteen aan voedingen. Eerder aan moederborden of schermen.
De kans dat Asus deze zowel ontwerpt als fabriceert lijkt me ultiem klein. Corsair haalt zijn voedingen bij OEM's als SeaSonic en Channel Well. Er zijn tal van "labels" die hun voedingen door een andere OEM laten maken.

De all-in-one watercoolers zullen zeer waarschijnlijk van asetek zijn. Maar dan met een Asus sausje.

PS. Ik denk dat jij wat jonger bent dan ik want bij Asus denk ik helemaal niet aan monitoren. Voornamelijk moederborden en snelle cd/dvd branders. Zo groot is hun monitor aanbod ook niet en ook de gebruikte panelen zijn niet van asus zelf maar van een andere OEM.

[Reactie gewijzigd door MrCaBLeGuY op 27 mei 2019 21:17]

die headset klinkt interessant, zeker voor mensen die hun headset willen gebruiken met een telefoon die geen 3.5mm hebben
Mooi om te zien dat ze doorgaan met die portable monitoren, deze hebben zeker mijn interesse. Ik had echter liever een hogere resolutie op deze 17 inch gezien ipv 240hz refresh rate. QHD of 4K bijvoorbeeld. Zelf merk ik momenteel vrij weinig verschil tussen mijn oude 60hz en nieuwe 144hz scherm.
Ik vraag me af waarom bedrijven nog steeds met 7.1 headsets komen? Ik heb meerdere keren gekeken naar reviews, en die komen altijd op hetzelfde uit; Een stereo headset met softwarematige directional sounds werkt altijd beter. Is er iemand die een 7.1 headset heeft en dit anders ervaart?
Die voeding ziet er goed uit. Qua lay out lijkt Seasonic de OEM te zijn. Iemand een idee of dit klopt?
Dat scherm lijkt me de max om je S10, S9, S8, Note of Huawei aan te hangen en deze zo als laptop te kunnen gebruiken mits draagbare Bluetooth muis/toetsenbordje extra! Office 365, internet, mailen... werkt perfect. En tegenwoordig heb je geen DeX dock meer nodig, enkel USB-C

Denk dat smartphones op termijn voor vele mensen de nieuwe 'PC' zullen worden.
Alleen is 17", 240Hz wel wat te veel van het goeie... Een mooi 13" bezel-less Oled-schermpje voor je smartphone (of eender welke bron...) zou ik meer zien zitten :D

[Reactie gewijzigd door musback op 27 mei 2019 16:23]