Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gigabyte toont aio-waterkoelers met ingebouwde lcd en rgb-verlichting

Gigabyte heeft tijdens de IFA drie nieuwe aio-waterkoelers in de Aorus-serie uitgebracht. De koelers zijn beschikbaar in drie varianten. De aio's komen volgens Gigabyte 'binnenkort' op de markt voor een nog onbekende prijs.

De Aorus Liquid Coolers zijn de eerste aio-koelers van Gigabyte. Eerder dit jaar bracht de fabrikant wel een luchtkoeler uit in de Aorus-serie: de ATC800. De koelers komen in varianten van 240, 280 en 360mm, en zijn gebaseerd op de ontwerpen van Asetek. De aio's ondersteunen alle recente Intel- en AMD-sockets. TR4 wordt ook ondersteund, maar een montagehaakje voor deze socket wordt niet standaard meegeleverd.

De Aorus Liquid Coolers zijn voorzien van een rond afgewerkt scherm van 60x60 millimeter met een resolutie van 320x320 pixels. Deze lcd geeft data over de aangesloten pc weer, waaronder cpu-temperaturen en ventilatorsnelheden. Daarnaast kan het scherm eigen afbeeldingen en tekst weergeven. Verder zijn zowel de pomp als de bijgeleverde ventilatoren met rgb-verlichting versierd. Deze rgb-leds kunnen worden aangestuurd via de RGB Fusion 2.0-software van Gigabyte.

Gigabyte claimt dat de meegeleverde ventilatoren maximaal 39,5dBA aan geluid produceren op een snelheid van ongeveer 2500rpm. De ventilatoren verplaatsen ongeveer achttien kubieke meter lucht per minuut en gaan naar verwachting zo'n zeventigduizend uur mee. Dit komt overeen met de levensduur van andere ventilatoren met zogeheten kogellagers.

Gigabyte geeft aan dat de Aorus Liquid Coolers klaar zijn om uitgebracht te worden en zullen op korte termijn in de verkoop gaan. Een exacte releasedatum en prijs zijn nog niet bekend.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

09-09-2019 • 15:12

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
De levensduur is wat mij momenteel tegenhoud, koelprestaties en looks zijn onovertrefbaar, maar ik wil toch graag een jaar of 7 zonder zorgen en problemen mijn pc gebruiken.
Vind het tevens vreemd dat al deze AIO uitvoeringen zonder reservaar geleverd worden, zit er lucht tbv de expansie in het systeem?
edit: levensduur van de pomp wel te verstaan, de ventilatoren vertrouw ik nog wel.

[Reactie gewijzigd door klerk op 9 september 2019 15:25]

Ken jij zoveel verhalen van falende AIO setjes dan?
Ik heb zelf een Antec H2O setje van 7 jaar oud die nog geen enkele aanstalte maakt om ermee op te houden, draait als een zonnetje.
Ken jij zoveel verhalen van falende AIO setjes dan?
Ik heb zelf een Antec H2O setje van 7 jaar oud die nog geen enkele aanstalte maakt om ermee op te houden, draait als een zonnetje.
Hier een AIO van Corsair al jaren zonder problemen draaiend. Heb al die tijd voor mijn overstap naar een AIO juist problemen gehad met luchtkoelers, die bijvoorbeeld afbraken aan de connectiepunten omdat ze te zwaar waren of die na een jaar of 2 enorme herrie begonnen te maken etc. En dat waren echt geen budgetkoelerrs. Installeert ook een stuk fijner dan zo'n lomp blok. Als je later je geheugen wil vervangen hoef je ook niet de koeler eerst te verwijderen.
inderdaad. ik draai nog gewoon een H100 zonder problemen.
Hier de H150 en al jaren zonder problemen. Die setjes zijn echt heel degelijk en slijtvast.
Hier ook een H100i die sinds de introductie nog prima gaat. is wel 2 cpu's verder maar gaat nog prima door
Heb je de koelpasta er op vervangen?
Tussen de cpu en de koeler ?
Ja, sowiezo bij de nieuwe cpu's en zit nu al een poosje Kryonaut tussen en dat werkt prima
Ik ken er 1, gelijk de belangrijkste: de mijne. Lees mijn H100i review maar van jaren terug.

Nooit meer. alles naar de kloten. weg met die zooi. het is niet stiller, het is duurder, het risico is 100% groter (lucht is geen enkel risico) het temperatuur verschil is niet zo heel erg groot. Het is wel sexy af.

Maar sexy < kapotte pc.
Mijn Coolermaster Neptop heeft het dit jaar begeven (pomp werkte niet meer) met een defect moederbord als gevolg van oververhitting door een glooiend hete CPU.

Als je even Googled kom je toch veel berichten tegen over falende pompjes.
als je google op faults vind je altijd resultaten
Jij kan beter nooit een auto kopen, maar een fiets halen met massief rubberen banden. De kans is groter dat je hardware na 7 jaar op is, dan dat je AIO gaat lekken. Je kan niks onderbouwen, echter suggereer je wel doodleuk op basis van wat negatieve reacties online dat AIO's onbetrouwbaar zijn. |:(

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 9 september 2019 15:54]

Waarom meteen weer zo fel op de man af? De rest heb ik maar ingeslikt.
edit: -1 terecht, maar ik kan niet tegen zulke uitgesproken meningen. Het was een serieuze vraag namelijk.

[Reactie gewijzigd door klerk op 9 september 2019 16:08]

Het was ook een serieuze reactie. Je hebt er geen ervaring mee, je kan niks onderbouwen met cijfers, maar toch claim je dat een AIO het geen zeven jaar kan uithouden. Je snapt natuurlijk wel dat je online alleen maar negatieve verhalen gaat vinden met mensen die problemen hebben, die ook nog geregeld worden veroorzaakt door kinderen die van alles forceren tijdens het bouwen. Maar die verhalen kan ik ook zonder problemen vinden over defecte fans, lagers die zorgen voor herrie en ga zo maar door. Dat betekent niet direct dat ze onbetrouwbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 9 september 2019 16:46]

1-Ik claim helemaal niets, MadMarky vroeg; "Ken jij zoveel verhalen van falende AIO setjes dan?"
2-Ik leg zelf uit dat online negatieve verhalen vinden met alles zo werkt..
We gaan zo erg offtopic. Lees gewoon je eigen reactie eens terug en vraag je af of dit nou werkelijk nodig was.
Water en electronica is gewoon een spannende combinatie. Sommigen hebben het over 7+ ervaringen met AIO setjes. Ik wist niet dat die al zo lang gebruikt werden. Custom watercooling is mij al heel lang bekend, maar zeker ook de bijkomende problemen en investeringen.
De zorgen van @klerk gaan ook niet over lekken, maar over het falen van de pomp. Als de vloeistof niet meer wordt rondgepompt, zal de koeling een stuk slechter zijn met kans op oververhitting/automatisch uitschakelen/instabiel systeem.

Ik deel dit, en reactie op het bericht, met @klerk.
Ik zou er maar niet op googlen. Nu is dat met alles natuurlijk. Fijn om te horen dat jij geen problemen ondervind. Ik zou echt balen als de boel gaat lekken. Een 24/7 lijkt mij ook wat anders dan een systeem wat telkens koud (21 graden) op start en warm/heet afsluit (> 60).
Een defecte pomp, tja net of een fan geen problemen kan veroorzaken. Bij mijn nieuwe AIO was er direct een fan kapot, dus dat zegt allemaal maar heel weinig. Producten gaan nou eenmaal kapot en zullen in dat geval moeten worden vervangen. Een systeem dat een keer te warm wordt vanwege een defect pomp/ventilator is nou niet bepaald direct het einde, vervangen en door.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 9 september 2019 16:34]

Ja en nee.
Als je CPU fan stuk gaat, krijg je een fan header error tijdens het starten. Deze melding krijg je niet als je pomp stuk is. Je moet dit dan ook toevallig zien of er elke dag op controleren (wat niemand doet in de praktijk)
Klopt, maar ik ga er vanuit dat je dit wel doet wanneer je pc uitvalt of ongekend traag is vanwege throttling. De pompen worden tegenwoordig rechtstreeks aangestuurd door het moederbord, dus ik vraag me af of je tegenwoordig ook niet gewoon een foutmelding krijgt wanneer je pomp niets meer doet.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 9 september 2019 16:52]

Lekken hoef je niet echt bang voor te zijn. Bij zowel AIO's als custom spul is die kans heel erg klein.
You sweet, sweet summerchild...

productreview: Corsair Hydro H100i review door redniels

Deze hele thread... Alles komt terug! hahahahaha!


wat een kolere zooi was dat zeg, nooit meer.

Ik snap het hoor, het smoelt goed, het is een paar graden koeler.. een paar, geen 10-tallen. En als je niemand kent waarbij het kapot is gegaan... waarom niet?

Maar het risico is 100% groter. Het is niet stiller. Het is duurder. En je bent alles kwijt als het kapot gaat. het is gewoon weg, hoppakee, zo in de kliko. 1000,- door de plee getrokken.
Nooit maar dan ook echt nooit meer.
Fan is een Fan, als die draait maakt die hetzelfde geluid. Op een radiator of op een koelelement, dat maakt niks uit. Mijn H100i was van alles maar stiller absoluut niet. Custom loops met hele grote radiatoren heb ik geen ervaring mee maar ik kan me voorstellen dat je daar veel geluid mee kan voorkomen.

niet altijd alles kapot: Soit, ok. Als je geluk hebt dan raakt het bijna niks. Als je pech hebt dan is alles kapot. (zoals bij mij) Het enige wat nodig is zijn een paar druppels op een VRM en je bent klaar. Moederbord, disks, videocard, voeding: alles was "Well done" zoals ze dat bij biefstukken zeggen.

Die 100% meer risico blijft, want lucht heeft geen enkel risico. Ieder component kent thermal throttling dus met luchtkoeling....zelfs als die niet draait, gebeurt er niks. Dan zeg je: "hé verdorie. een avond niet gamen. Jammer zeg." Je pakt je tablet, besteld een nieuwe cooler en de volgende dag knutsel je die er weer in. en klaar ben je.
Fan is een Fan, als die draait maakt die hetzelfde geluid. Op een radiator of op een koelelement, dat maakt niks uit.
Maar een radiator is wel anders dan een luchtkoeler. Direct op de CPU is geen plek voor 2x120mm breed of meer. Omdat je water als transport gebruikt voor warmte kan je het verplaatsen naar een plek waar je alle ruimte hebt en alle vormen kan maken. Zet je 2 fans op een luchtkoeler blaast de ene warme lucht naar de andere. Bij een radiator hebben ze beide hun eigen stuk en zitten ze elkaar niet in de weg. Nou is dit niet direct een extreem verschil, maar het geeft mogelijkheden die je bij lucht niet hebt en waardoor het ook stiller kan. Verder blaas je de lucht direct uit de kast waardoor de kast intern koeler blijft en ook dat zorgt er voor dat de fans minder hard hoeven te werken.

En ja, waterkoeling heeft zeker meer risico dan lucht, dat is een feit. Maar dat betekend niet direct dat het risico ook gelijk echt groot is.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 9 september 2019 17:06]

Jouw ervaring: 1x mis in 10 jaar.
Mijn ervaring: 1x mis in 2 maanden.

Onze gedeelde ervaring met luchtkoeling: 0x fout in 30+ jaar. 0 schade.
(mijn eerste PC met een cooler was een 486, fuck I'm old ;) )

geluid: de kitjes zoals de H100i worden met redelijk luide fans geleverd. het maakte gewoon meer herrie dan de scythe (bestond die toen al?) die ik daarvoor had.

Weet je, ik was gewoon meer dan 1000,- euro kwijt. Ik doe het nooit meer. het risico is gewoon te groot en de garantie te beperkt. Het is voor mij een onacceptabel risico en ik zal dat ook altijd blijven verkondigen aan iedereen die wil luisteren, ik wil werken en gamen, niet kloten. En natuurlijk: YMMV.

Het is en blijft harstikke leuk om te zien. En een ieder moet het voor zichzelf uitmaken of ze het risico acceptabel vinden.
Levensduur is ergens net als een fan, de 1 is de ander niet. Ik heb een NZXT opstelling op mijn videokaart, draait al sinds.. err de 290X uit is (geen idee..) en zonder problemen.

Mijn Corsair draait alweer bijna 3 jaar, geen problemen.
Mijn Antec echter was binnen 3 jaar gestopt met pompen, PC schoot in thermal-shutdown, klaar.
Tweede Antec draaide bijna 6 jaar, die is maandje of 2 geleden vervangen (wederom thermal-shutdown).

Soms heb ik het idee dat apart aangestuurde pompen (via moederbord) meer problemen leveren dan de 'vol op 12v lijn draaien' pompen.
De levensduur is wat mij momenteel tegenhoud, koelprestaties en looks zijn onovertrefbaar
De koelprestaties van een AIO met 2x120mm radiator zijn vrijwel gelijk aan een goede luchtkoeler. Pas bij 3x120mm of meer wordt waterkoeling voor de temps interessant.

De pomp is bij een AIO inderdaad vaak een zwak punt, maar een goede pomp voor customwaterkoeling betaal je dan ook makkelijk 100 euro voor. Dan heb je dus alleen een pomp en verder niets. Zo'n pomp draait dan makkelijk 10 jaar of langer zonder problemen. Alleen bij een volledige customset ga je heel snel richting de 500 euro, tot wel 1000 euro of meer. Dit draait dan wel 10 jaar lang zonder problemen met alleen af en toe het water vervangen. Een nieuwe CPU of GPU betekend dan wel een nieuwe blokken kopen, maar de rest van de setup kan dus prima 10 jaar of langer mee.
Die AIO setjes zijn wel degelijk beter dan de gemiddelde lucht koeler op gebied van warmte maar voornamelijk van geluid.

Mijn set gaat al 5 jaar mee zonder problemen of bijgeluiden.

Nu zal een custom set met reservoir, 4x120 radiator natuurlijk beter presteren maar om de AIO weg te zetten als rommel is overbodig.
Die AIO setjes zijn wel degelijk beter dan de gemiddelde lucht koeler op gebied van warmte maar voornamelijk van geluid.
Het ligt er aan. Een AIO met 1x120mm is slechter dan een goede luchtkoeler. Een 2x120mm is meestal ongeveer gelijk, maar kan ook net wat beter of slechter zijn. Er zijn luchtkoelers die beter koelen dan een 2x120mm AIO.

Voor geluid hetzelfde verhaal. Ook daar zijn er luchtkoelers die stiller zijn. Is niet altijd zo en het hangt weer van het model af, maar een 2x120mm AIO is zeker niet altijd beter qua koeling of stiller dan lucht.

Ik zeg nergens dat het een AIO rommel is. Zeker een 3x120mm AIO kan erg leuk zijn. Alleen is het gewoon niet zo dat water altijd beter is dan lucht.
Zo makkelijk is dat ook weer niet. Het ligt ook aan het volume van het koelblok. Een klein koelblok met een 90mm fannetje zal minder goed koelen dan een enkele radiator, maar een dikke aircooler met een dik koelblok en 2 fans zal beter koelen dan de enkele en misschien zelfs de dubbele.

Er is ook een grote misconceptie dat het water "hetgene is wat de CPU koelt" maar dat is simpelweg niet waar, ook waterkoelere zijn luchtkoelers. Met een "luchtkoeler" gebruik je kopere leidingen om warmte via straling te transporteren van de CPU naar het koelblok (de radiator) en met waterkoeling gebruik je water om warmte via stroming te transporteren van de CPU naar de radiator (of koelblok). Vervolgens worden in beide gevallen een luchtkoeler (fan) gebruikt om de warmte uit het koelblok te blazen.

Uiteindelijk bepaald het oppervlaktte van het koelblok welke methode beter koelt. Hoewel waterkoelingen het voordeel hebben dat je de pomp harder kan zetten terwijl luchtkoelers vast zitten aan natuurkundige wetten.
Dat snap ik ook allemaal wel. Daarom heb ik het ook over de vergelijking met goede luchtkoelers tegenover water.
Ik ben het over het algemeen wel met je eens op 1 punt na.
De beste pomp op de markt is een D5 pomp en die heb je al voor zon 70 Euro.......dus absoluut niet makkelijk 100 Euro, want dan betaal je echt teveel.

En custom waterkoeling moet je alleen aan beginnen als het ECHT je hobby is. Dus het designen van de waterloop, het in elkaar zetten, maar ook het onderhoud.....het MOET echt je hobby zijn.
Zo niet........begin er dan niet aan, want custom waterkoeling is in geen enkel geval echt nodig.

En ik weet waar ik het over heb. Mijn waterkoeling kost zon 1500 Euro bij elkaar.

[Reactie gewijzigd door Andreshoi op 9 september 2019 16:14]

De beste pomp op de markt is een D5 pomp en die heb je al voor zon 70 Euro.......dus absoluut niet makkelijk 100 Euro, want dan betaal je echt teveel.
Voor 70 euro heb je bij een D5 alleen de pomp zonder top. Dat maakt de pomp niet bruikbaar. Ga je naar een pomp met top dan zit je wel aan die 100 euro. Hoe dan ook, het is een flinke zak met geld :)
En custom waterkoeling moet je alleen aan beginnen als het ECHT je hobby is. Dus het designen van de waterloop, het in elkaar zetten, maar ook het onderhoud.....het MOET echt je hobby zijn.
Zo niet........begin er dan niet aan, want custom waterkoeling is in geen enkel geval echt nodig.
Mee eens hoor :) Hoewel onderhoud heel erg mee valt hoor. 1x per jaar de vloeistof vervangen is wel zo handig, maar met het juiste spul kan dat ook wel 1x in de 2 jaar.

Het is verder inderdaad nergens voor nodig en puur hobby inderdaad. Aan de andere kant, tijdens internetten een systeem hebben waarbij er geen fans op de radiator hoeven te draaien en met 2 stuks D5 op 35% waardoor de pompen ook niet te horen zijn, dat is dan wel weer erg leuk zo enorm stil. Ik heb hier een draadloze lader voor mijn Samsung S9 en die maakt meer herrie dan de hele PC tijdens gamen. Verder ziet het er leuk uit en valt het qua kosten over 10 jaar gezien wel mee. Maar inderdaad, je moet het alleen doen voor de hobby of als je echt extreem stil wil gaan. Het is sowieso nergens echt voor nodig, dat klopt zeker.
"Voor 70 euro heb je bij een D5 alleen de pomp zonder top. Dat maakt de pomp niet bruikbaar. Ga je naar een pomp met top dan zit je wel aan die 100 euro. Hoe dan ook, het is een flinke zak met geld"

Das ook weer waar ja.......het is weer een echte maandag....whahahhaha lol :P

En het is inderdaad een voordeel als je net als jij en ik een overkill hebt aan radiatoren, pompen enz enz.....Ik kan ook al mijn fans uitzetten en dan nog blijven mijn temps goed :)

[Reactie gewijzigd door Andreshoi op 9 september 2019 16:24]

Dan moet je omgevings geluid wel erg laag zijn, als ik met mijn hoofd bij mijn aircooler zit kan ik het horen anders niet. Dan overstemd het verkeer van buiten. Ik had er namelijk ook aan zitten denken om te waterkoelen, maar zolang ik hier woon heeft het zeer weinig nut.
Waar ik woon is het over het algemeen behoorlijk stil. Als er voor mij huis een auto langskomt dan overstemt die inderdaad het geluid van de PC. Alleen na een uurtje of 19:00 is het waar ik woon heel rustig.
Bedankt, dat is een antwoord waar ik naar op zoek was.
Lees ook vaak dat er aquariumpompen gebruikt worden, echter zie ik custom watercooling nooit zonder tank/reservoir.
De tijd van aquariumpompen ligt wel achter ons gelukkig. Toen waterkoeling een jaar of 20 terug begon was er niets anders dan aquariumpompen, dus iedereen moest er wel mee werken. Tegenwoordig zijn er meer dan zat modellen die specifiek gemaakt zijn voor waterkoeling. Zo hebben de meeste aquariumpompen een lage opvoerhoogte waardoor er weinig flow over blijft omdat er zo enorm veel weerstand zit in de loop. Heb je dan een 600l/u aquariumpomp blijft daar maar een fractie van over. Die dingen hebben dan een maximale opvoerhoogte van bijvoorbeeld 1.5 meter waarbij er dus bij 1.5m geen flow meer zou zijn. Een goede pomp die gemaakt is voor waterkoeling kan makkelijk meer dan 3 meter doen waarbij er dus veel meer flow over blijft.

Een reservoir is inderdaad een must bij custom, maar dit moet ook wel omdat je de boel moet vullen en om de lucht er uit te krijgen.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 9 september 2019 16:11]

Voor de temps wel. Maar het voordeel is wel dat je de warme lucht meteen de kast uitpompt en het stiller is. Ik heb een AIO op mn GPU (R9 290), die houdt m net wat koeler dan de default stofzuiger met aanzienlijk minder geluid. Heb wel een custom koeling moeten maken voor mn VRMs en daar staat een 12cm fan op (blaast zacht).
Hiervoor toch iedere 2 a 3 jaar de koelpasta vervangen... Of jij nou lucht of waterkoeler gebruikt...
Daar heb ik nog nooit van gehoord en dus ook nooit gedaan.
Koelpasta wordt ten duur droog en hard. De koelvermogen neemt dan ook af. Bij een koeling die overgedemensioneerd is gebeurt het minder snel. Met name bij laptops en bij overclocken waar de temperaturen vaak boven de 70 graden uitkomen gaat het heel hard. Mijn desktop is niet overclocked en doet over het algemeen vrij goed, maar mijn laptop waar de temperaturen sneller oplopen is nieuwe pasta iedere 2 jaar wel duidelijk merkbaar. Na vervanging van de pasta zijn de temps gelijk 10-15 graden lager.
Goede pasta hoeft echt niet om de 2 jaar vervangen te worden.....dan koop je echt troep :P
Kijk eens naar Arctic MX-4 ofzo om maar een vb te noemen, want die word echt niet hard na 2 jaar.
Gaat zelfs 8 jaar mee volgens Arctic.
Hangt er helemaal van af wat jij goede pasta noemt... Er zijn hele goede pasta's die gemaakt zijn om zo efficiënt mogelijk de warmte over te dragen, maar die moet je dan wel om de zoveel tijd vervangen. Anderszins heb je ook pasta's die langer meegaan, maar die zijn dan iets minder efficiënt (maar dat verschil maakt voor de meeste mensen weinig uit).
Ah zo, bedankt voor de tip. Ik heb laatst ook mijn laptop cpu en gpu van nieuwe koelpasta voorzien, maar had meer het idee dat het in de fabriek niet zo perfect aangebracht wordt. Het hielp inderdaad, maar gaf meer de schuld aan het stof in de zeer fijne koelribben.
Je hoeft alleen je processor even wat heet te laten worden (80 graden ofzo) en de koelpasta hersmelt weer. Als ik iets aan mijn GPU wil wisselen laat ik hem ook altijd even heet lopen zodat de koelpasta smelt en de heatsink er makkelijk af komt.
Een beetje onderhoud aan een pc Is toch wenselijk. Ontstoffen en als je dan toch bezig bent, de koelpasta vervangen kan wonderen doen voor temperatuur en (boost-) performance van je CPU. Een lagere temperatuur komt ook de levensduur van je hardware ten goede.
Ik heb mijn Corsair H100 nu al zeker 7 jaar in mijn computer zitten. Al die tijd geen enkel probleem gehad :)
Mijn H90 van Corsair was ook 5 jaar oud en nog met koelprestaties als nieuw toen ik hem inruilde/verkocht.
heb zon closedloop setje van NZXT - deze draait al even (volle bak), in toekomst ga ik voor een vergelijkbaar systeem. Lees; er komt bij mij geen reguliere cooling meer in, anders dan AIO watercooling
De koelprestaties zijn ook weer niet zo denderend bij een aio. Zie bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=hr0qLLv3dKc

Tuurlijk is zo'n Noctua een gigantische koeler, maar ik vond het te verwaarlozen verschil toch echt wel de reden om dan voor een grote fan te gaan!
Ik heb een Corsair H90 zo'n 5 jaar lang zonder problemen gebruikt. Toen ik dacht "Goh, laat ik eens de koelpasta wisselen" was deze nog steeds 'vloeibaar' en niet opgedroogt.

Dus met de leeftijd zit het echt wel goed. Koelprestaties waren zelfs na die 5 jaar nog steeds subliem.
Doet me denken aan mijn NZXT, die heel mooi van kleur veranderd met de temperatuur maar geen precieze getallen. Lijkt me op zich meer echt iets voor de overklokkers onder ons. Zal toegeven die van NZXT heb ik voor de looks. Daarnaast kijk / let ik er totaal niet op gezien die (de pc) onder het bureau staat.
Nu maar hopen dat het goed samenwerkt met Aorus GPU en MB qua RGB.
De één AIO is de andere niet maar ik heb in 6 maanden tijd twee H150 pro's versleten. Telkens ging de pomp na een maand schuren tot die niets meer deed. Toen werd ik het beu en heb ik mij een Noctua D15 gekocht ter vervanging van mijn tweede H150 pro (3 x 120 fan) en ik moet zeggen dat de Noctua D15 mijn 8700K even goed koelt als mijn AIO. In IDLE heb ik misschien 1 of 2 ° meer maar stressed koelt die even goed en soms net een ° of twee beter. En het is ook vooral stiller. Dus volgende keer dat ik WC wil dan koop ik me liever alles apart ( custom) dan zo een AIO, mijn vertrouwen is weg.
Mooi spul... maar dan herinner ik me de nachtmerrie van proberen de RGB op mijn Gigabyte 1060 videokaart in te stellen en dan weet ik weer dat ik NOOIT meer iets met RGB van Gigabyte koop. Dat is de consequentie van je software door een stel stagiars laten bouwen Gigabyte, die hel doe ik mezelf niet meer aan, hoe mooi je de hardware ook maakt.
Volgens de Gigabyte software zit er ook RGB op mijn Gigabyte GTX1060 6GB (Windforce OC). Zit er niet op, want dat weet ik zeker en is de kaart ook nooit mee gepromoot. Echter wanneer ik deze dan probeer aan te passen in de software (voor de grap), loopt de software vast.
Ik kan alleen de RGB aanpassen op m'n Gigabyte moederbord.
De software ziet mijn videokaart niet eens waardoor het dus niet mogelijk is om de rgb aan te passen. Die blijft dus op de standaard regenboog cycle staan wat nogal vloekt met de rest van mijn build...
Haha dus exact de situatie andersom. Ik was juist verbaasd dat mijn software mijn kaart dus wel zag. Hoe en waarom weet ik niet.
Mensen die het mooi vinden en daar zijn er zat van. Je kan zoiets ook gewoon instellen op 1 enkele kleur zonder kermis hoor :)
Dat vraag ik mezelf af voor het spul dat jij thuis hebt staan :).
Op dezelfde manier dat jij weet dat deze water coolers kitsch zijn.
Dat weet ik. Ik kan je reacties zien. Weet jij dat jij niet de norm bent of stelt? Weet jij dat je enorm arrogant overkomt?

[Reactie gewijzigd door Bart ® op 10 september 2019 09:24]