Asus kondigt 27"-monitor aan met va-paneel en 165Hz-verversingssnelheid

Asus heeft een nieuwe gamemonitor aangekondigd: de ROG Strix XG27WQ. Het betreft een gebogen scherm met een diagonaal van 27 inch, een va-paneel en een verversingssnelheid van 165Hz.

De XG27WQ heeft een resolutie van 2560x1440 pixels en een kromming van 1500r, oftewel een straal van 1,5 meter. De monitor haalt een piekhelderheid van 450cd/m² en is voorzien van het DisplayHDR 400-label, waarmee het scherm volgens de standaard van de VESA voldoet aan de laagste set aan eisen voor een hdr-monitor.

Het scherm heeft een contrastverhouding van 3000:1 en een opgegeven grijs-naar-grijsresponstijd van 1ms. Het kan 92 procent van de dci-p3-kleurruimte weergeven. Verder is er ondersteuning voor FreeSync Premium Pro, het voormalige FreeSync 2 HDR. Het bereik waarbinnen de verversingssnelheid van de monitor wordt aangepast aan de output van de gpu, ligt tussen de 48 en 165Hz als een displayport-aansluiting wordt gebruikt, of 48 tot 144Hz bij gebruik van de hdmi 2.0-aansluiting.

De XG27WQ moet volgens Hardware.info in mei uitkomen, maar een prijs is nog onbekend. Asus heeft al een grotendeels vergelijkbare monitor uitgebracht: de VG27WQ. Dit scherm heeft een iets lagere piekhelderheid, ondersteunt geen hdr en mist de twee usb 3.0-aansluitingen van de XG27WQ, maar is voor de rest op papier gelijk. Deze monitor kost momenteel iets minder dan vierhonderd euro.

Asus XG27WQAsus XG27WQ

Door Joris Jansen

Redacteur

01-04-2020 • 11:56

76

Reacties (76)

Sorteer op:

Weergave:

Goede specificaties aangezien de (geschatte) prijs, jammer van het LED geweld en het 'overdreven design'.

Maar dat zal het ROG gedeelte zijn..

[Reactie gewijzigd door souljah1h op 2 augustus 2024 09:33]

Ik kan je van harte de Dell s3220 aanbevelen pricewatch: Dell S3220DGF Zwart deze is met studentenkorting voor 369,- te krijgen bij Dell zelf. Heeft geen schreeuwerige gamer look en 3 jaar perfecte service welke voordelig uit te breiden is. Ook DP 1.4, 165 hz en 1440p. weliswaar 32'maar heb er geen moment spijt van. Kwaliteit veel beter als de MSI schermen bijvoorbeeld welke ik ook geprobeerd heb.
is 2560x1440 niet wat te weinig voor 32"? Dat heeft mijn 27" Dell ook al en ik weet niet of ik deze resolutie zou willen op een groter scherm.
Nee hoor, valt reuze mee. Ik heb een 32 incher op 1440p. Alles mooi scherp. Pixel dichtheid is een klap hoger dan bijvoorbeeld 1080p op 28"
1080 op een 28"? Wie draait dat dan ook?

Ik heb 1440 op een 25" en dat is wel echt het minimum qua scherpte, anders wordt het pixels tellen. Voor mij persoonlijk een ideaal formaat. Veel ruimte, maar kan alles nog zien zonder mijn hoofd te hoeven bewegen. Ook games superscherp.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 2 augustus 2024 09:33]

1080 op een 28"? Wie draait dat dan ook?
John Carmack in 1995 om Quake te coden 8-)
https://www.geek.com/game...-monitor-in-1995-1422971/
Nee hoor, onzin. Licht er puur aan hoe dicht jij op je scherm zit. 2560 x 1080 op een 29 inch ultrawide gaat prima, 1920x 1200 op 24 inch gaat ook prima, op 90 cm afstand voor mijn (jonge) ogen. Merk ik het als de resolutie hoger is? Jazeker, stoort het mij? Zeker niet.

[Reactie gewijzigd door dec0de op 2 augustus 2024 09:33]

Fijn dat je mijn mening onzin vindt, maar daar verandert ie echt niet van ;) Daarnaast had ik het niet over een ultra-wide, maar een normaal 1920/1080 op een 28", wat wel echt heel weinig is. Misschien ok voor gamen, maar dat is echt niet lekker programmeren bijvoorbeeld.

Ik zit redelijk dicht op mijn scherm en gebruik hem ook voor werk. Meer informatie in minder ruimte is winst.

Dus denk dat het er vooral vanaf hangt waar je het scherm voor gebruikt en hoe ver je er vanaf zit.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 2 augustus 2024 09:33]

Wat ik zeg, is dat 28” op 1080p Niet pixels tellen is. Nee, dat kán pixels tellen zijn als dicht op je scherm zit. Als jij op een normale afstand zit heb jij daar geen last van. En ultrawide maakt PPI niet beter.
En ultrawide maakt PPI niet beter.
1080 op een ultrawide is een stuk hogere ppi dan 1080 op een 16:9 scherm van dezelfde afmeting (28"). Dus ja, dat maakte in dit geval een flink verschil.
Ik heb 1080p op 27", is prima te doen. Toegegeven mijn scherm staat wel een stuk verder van me vandaan daardoor en ik wil wel een monitor met een hogere ppi hebben.

Ik heb zelf nog een 32" 1440p monitor geprobeerd, maar dit was toch niet de scherpte upgrade waarvan ik hoopte dat het was.
Waarom is 1440p op een 25 inch die minimum? Volgens mij is mijn 1440p 27 inch scherp zat?
Ik heb 1440 op een 25" en dat is wel echt het minimum qua scherpte, anders wordt het pixels tellen. Voor mij persoonlijk een ideaal formaat. Veel ruimte, maar kan alles nog zien zonder mijn hoofd te hoeven bewegen. Ook games superscherp.
Ik zou persoonlijk dan weer niet kleiner willen dan 27". 1440p of hoger. Maar goed, smaken verschillen.
25” op 1440p is het sweetspot.
Ik heb er geen enkele moeite mee :)
Ik heb ook een 32" op 1440p. Vind het heerlijk. Het scherm staat ca 75cm bij mij vandaan.
4K kan mijn videokaart ook niet goed aan bij alle games.
Absoluut niet! het is gewoon scherp, maar je kan wel net wat meer detail zien dan op een gewone 27 inch. Echt een aanrader voor RTS games etc.
Ik was toevallig er naar aan het kijken om dat schermen te bestellen. Ik had geen idee dat dell ook studentkorting geeft op monitors dus heel erg bedankt voor de tip :) ! scheelt weer €50 :D
Ja, is echt een mooi prijsje zo :) Graag gedaan!
Offtopic: Heb 'm vorige week woensdag besteld, levering is reeds tweemaal verschoven, houd dus rekening met lange levertijd bij dit scherm.
Ik had hem binnen 3 dagen maar dat was voor de Corona ellende.
Kak, dat had ik eerder moeten weten... Heb net een, overigens goede, 27" AOC gekocht...
Goed is goed toch :) :)
Deze was denk ik wel fijner geweest. Maar je hebt helemaal gelijk. Luxeprobleem!
Anders retourneren of is dat niet meer mogelijk?
Dat vind ik niet meer kunnen. Heb het scherm al een paar dagen in gebruik.
Fijn vooruitzicht, ik heb in bestelling staan :)
Denk er alleen als je hem gaat kopen dat je er heel lang op moet wachten. Dell's website meld 1 a 2 dagen levertijd, maar ik wacht al twee weken (sinds 2020-03-18) en hij is nog niet verzonden. Inmiddels al viermaal uitgesteld en drie contacten met de klantenservice verder.

[edit]
Als ik nu op de website van de monitor kijk dat staat de datum op "Klaar voor verzending 18-5-2020". :o

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 2 augustus 2024 09:33]

Geen idee hoe vel die leds aan de achterkant zijn, maar als die krachtig genoeg zijn om de muur achter het scherm te verlichten dan kan het in een verduisterde kamer nog best wel prettig zijn voor je ogen.
Wat een gedrocht. Ik snap niet waarom die gaming monitoren meestal zo'n overdreven design moeten hebben.
Idiote oude marketingmensen denken nog altijd dat gamers vooral tieners zijn en overal ledverlichting willen zien, vermoed ik. Zo zonde. Ik wil het liefst alles zwart en vooral niet verlicht, op mijn toetsenbord na misschien, en zelfs dan alleen de toetsen die ik gebruik, liefst met wit licht.

Gelukkig zijn er genoeg alternatieven waarbij je er niet direct uitziet alsof je 12 bent.
Of het met tieners te maken heeft weet ik niet. Ik denk eerder met de Aziatische inslag heeft. Alles dat met ontspanning te maken heeft is, voor onze begrippen, overdreven van verlichting voorzien. Gewoon een cultureel dingetje, denk ik.
nah, ze hebben hun eigen markt met eigen producten.
Ja, maar dan nog voeren ze het door in producten voor de rest van de wereld, zet zoals we onze voorkeur voor design via Europese producten naar het oosten exporteren. In auto's uit Japan of Zuid-Korea zie je het ook terug. overal LEDjes in alle kleuren.
De PC markt in Japan is echt extreem klein qua gaming en ze hebben daar hun eigen merken (woon zelfs deels van mijn tijd in Japan). Hebben in general ook een net andere look. Bekende merken die er daar wel zijn zoals Logitech hebben dan vaak ook andere namen. Logitech hier heet daar Logi en heeft een net andere huis styling. Qua laptops etc zie je daar fors meer Gigabyte bijvoorbeeld dan Asus en MSI. Binnen Japan heb je dan nog gewoon Toshiba, NEC etc dat computers leveren.

Asus bijvoorbeeld heeft voor westerse producten ook westerse design teams overigens.
Eens. Welke tiener heeft een scherm van 400-500e? Of zijn tieners zo rijk om tegenwoordig pc's van 2000+ euro te hebben...

Ik zou wel eens een rapportage willen zien van mensen die dit soort schermen kopen en de rest van hun hardware. Ze moeten er zijn, anders werd het niet steeds in NL/EU uitgebracht.
Of je zet het gewoon uit en maakt je je er niet druk om.
Jammer dat je er meteen negaviteit bij moet proppen terwijl je zelf al zegt dat er genoeg anderen alternatieven zijn.

Die zogenaamde "idiote oude marketing mensen" doen degelijk market research etc en opnderzoeken waar zij het meeste geld aan kunnen verdienen. Overigens heb ik als onderhand 35 jarige (al lijk ik nog 25) toch graag een mooi RGB keyboard, RGB muis, laptop etc op mijn bureau staan. Geeft toch wat extra sfeer tijdens de game sessies.

Gaat mij vooral er om hoe het geintegreerd en gefabriceerd is. Een Razer of ALienware laptop oogt gewoon veel netter afgewerkt en beter ontworpen qua RGB dan bijvoorbeeld een plastic MSI Raider budget laptop. Ik vind het toch wel erg relaxt om kleuren met elkaar te kunnen syncen naar allemaal dezelfde accent kleur dat past binnen mijn interieur.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 2 augustus 2024 09:33]

Mee eens en RGB hoeft geen kinderachtige kermis te zijn (Die foute assumptie wordt dikwijls gemaakt) maar kan ook gebruikt worden om één kleurthema te kiezen zonder opnieuw in de kosten te vallen als dat kleurthema niet meer bevalt en voor degenen die daar verder geen boodschap aan hebben, gewoonweg afzetten kan ook.
Persoonlijk vind ik het enige kleine minpunt de extra prijs die men ervoor betaald, meer niet..

Dat constant opdringerig drammen van sommigen die RGB onzinnig vinden is uiterst ongepast want dat is ieder zijn keuze of het nu door "domme" marketing komt of niet, dat is niet aan de orde!
Niet iedereen wil een scherm die 3 keer zo duur is als de andere monitoren. Lijkt mij een zeer goede monitor al zou ik niet zo snel overgaan op de koop met een 4ms reactie. Heb je geen last van ghosting? Of ben je geen gamer?
Je geeft het zelf al aan ;)
Ik zie het als een pluspunt ;)
Ik vind Alienware er vooral cheap uitzien, en je betaalt een heftige premium voor hardware die veel goedkoper in hogere kwaliteit te verkrijgen is. En dan heb ik het niet over een "budget" laptop. Gamen doe je niet op een laptop. Met het risico heel elitair te gaan zijn: Ik en velen met mij bouwen onze eigen hardware in een PC, ik ben zelf 36 jaren jong op dit moment en mijn monitor is een IPS 27" 1440p 144Hz Eizo Foris van grofweg 1000 euro. Mijn PC case is gewoon dicht zonder lampjes. Mijn toetsenbord is een mechanisch toetsenbord (Razer Blackwidow Lite) waarvan de knopjes wit oplichten, en mijn muis is een Razer Viper die ik gewoon heb ingesteld om wit licht weer te geven.
Heb je de Alienware machines (met name laptops) in het echt gezien? Aluminium, magnesium builds, super degelijk en de prijzen zijn lager dan wat MSI voor zijn plastic laptops vraagt. Zijn maar weinig laptops die er qua afwerking bij in de buurt komen.

Ik game overigens exclusief op laptops, omdat ik veel reis. Thuis sluit ik alles aan door middel van een dock.

Het gaat mij er gewoon om dat de merken echt wel weten wat ze doen en waar zij het meest aan verdienen. De 40+ers die gamen staan qua aantal en hoeveel zij uitgeven gewoon in schil contrast met de groep van rond de 20. Daarnaast groeit die groep ook op en blijven interesses in de praktijk toch echt wel hangen.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 2 augustus 2024 09:33]

Gedrocht is redelijk overdreven IMHO. De achterkant van de monitor zie je toch niet (en als je daar wél naar zit te kijken: you're doing it wrong ;) ) en de LED's kun je ongetwijfeld ook uitzetten. Dan valt het ontwerp opeens wel weer mee en houd je een monitor met beslist interessante specificaties over.
Eens, ziet er imo niet uit, leuk als je 12 bent. Heb zelf sinds kort de LG 27GL850 met een subtiel design, alleen de voet is wat "fancy". Maar daar kan ik nog mee leven.
Nice ik heb die ook gekocht, en ben heel blij. Bevalt ie bij jou ook goed? Wat speel je erop?
Vanalles van CSGO tot Doom Eternal, The Witcher, Star wars en nog veel meer & straks uiteraard Cyberpunk!
Voet eraf, aan een beugel hangen, verlichting uit en je hebt gewoon een normaal ogend scherm.
Daarom dat ik een Dell S3220DGF heb besteld als volgende monitor. Wel wat groot met 32 inch, maar 1440p, 165HZ met VA Panel en Freesync 2 in een mooie gladde design zonder rode leds en "gamur" ambities
Hahaha, ik vind t ook niets, moest lachen om je woorden.

Ik verbaas me altijd weer op lanparties hoeveel van de jongeren met allerlei LED gevulde bakken aankomen. Op zich vind ik die kleuren wel mooi, maar ik kijk er niet naar als ik aan t gamen ben.
Naast dat thuis mijn PC gewoon lekker op de grond staat heeft hij geen window omdat hij aan de binnenkant geluidsisolatie heeft. RGB is ook niet mijn ding, zou mij meer irriteren tijdens gaming/werk dan dat het mij plezier oplevert.

Neemt niet weg dat sommige systemen best mooi zijn om te zien, al wil ik het niet thuis hebben :)
ik heb een aorus ad27qd, ik heb de rgb-puke uitgezet en ik zie de achterkant van de monitor niet. voorkant is vrijwel alleen maar scherm met een kleine rand en een aorus logo aan de voorkant, zelfde als mijn oude dell. dus ik het er geen last van.
Ik wilde precies dit gaan posten. Enorm jammer. Ik zou erg graag een monitor hebben met dit soort specs maar dit misstaat gewoon in een verder strak vormgegeven inrichting.
Ik heb helemaal niks met zo'n scherm dat "GAMER" tegen je schreeuwt. Ik wacht met smart op de Eve Spectrum.

[Reactie gewijzigd door UPPERKEES op 2 augustus 2024 09:33]

Geen schrik om daar problemen mee te hebben zoals met hun vorige product? De Spectrum ziet er zeer goed uit qua specs en looks en prijs. Maar momenteel 'durf' ik toch niet.
Kan je een link delen van hun vorige product dat problemen had? Ben er niet bekend mee. Ik heb trouwens recent een ASUS Console CG32UQ terug moeten sturen omdat de kwaliteit ondermaats was. Denk dat elk merk een hit and miss af en toe heeft.
Op reddit /r/evev/ vind je vanalles. Ik weet er ook niet heel veel over. Zag de monitor en dacht: nou, dat wordt hem. Maar toen ik gaan zoeken ben achter Eve als bedrijf kreeg ik toch wat twijfels.
Ik hoop dat de Spectrum gaat aantonen dat we gewoon dikke specs willen met een minimalistisch design. Wellicht worden andere fabrikanten dan ook wakker.
bedankt voor de tip

dat lijkt me precies mijn monitor

al begrijp ik niet goed het verschil tussen g-snyc en g-sync combitable
Weer niet veel bijzonders. wacht nog op nieuwe 1440p vlak scherm, IPS, 165Hz met de nieuwste opties.
ten verbetering van 4j oud pricewatch: Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart

[Reactie gewijzigd door Hackus op 2 augustus 2024 09:33]

ViewSonic Elite XG270QG? Nadeel van dat snelle IPS paneel is dat het contrast niet erg hoog is.
Ik zat in hetzelfde schuitje, heb vorig jaar alsnog besloten de Asus ROG PG279Q te kopen; en het lijkt er nog steeds op dat er niet echt veel nieuwe schermen zijn gekomen. Dit scherm mist alleen HDR maar dat vind ik toch vervelend en veel te vel aan mijn ogen.

Nee wat ik wel zou willen hebben is 240hz, 1440p, IPS met 1ms. Maar goed dat gaat me serieus geld kosten. Laat staan de GPU die je hiervoor nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Bert2000 op 2 augustus 2024 09:33]

Ik heb ook de Asus ROG PG279Q en alhoewel ik daar nog steeds voldoende mee uit de voeten kan zie ik toch wel wat vernieuwingen die er zijn geweest of op korte termijn gaan komen:
- HDR
- VA panelen met 1ms (dat was voorheen enkel mogelijk met IPS)
- Bredere panelen, 32:9 begint door te breken
- Krommere panelen, kan je van alles van vinden, maar met steeds grotere wordende schermen toch zeker een toevoeging tbv goede kijkhoeken en minder ips-glow.
Voor mij is alleen een snellere response tijd iets wat ik kan gebruiken. Maar de PG279Q is voor een 4ms paneel zeer snel, zelfs sneller dan sommige 1ms TN panelen.

Verder hoef ik geen breder scherm, ik speel alleen FPS en wil niet te veel met m'n hoofd van links naar rechts gaan ivm m'n nek.
Doe mij die ook maar, maar dan wel met een lichte kromming graag, en 144hz vind ik genoeg.
Ik heb een asus predator met ook van die poten. Maar die poten steken naar voren relatief ver uit en naar achter ook een stuk. Met andere worden: hij neemt door de voet een relatief groot deel van je bureau in beslag. Denk hieraan als je zo'n ding koopt.
Ik heb zelf daarom een wallmount gekocht omdat mijn werkblad slechts 60 cm breed is.
Hier nu 27" QHD, en het is naar mijn mening maar matig comfortabel/ontspannen op de ogen op een ~meter afstand.
Het is eerder een prettig HD formaat.
Bij QHD lijkt het merendeel momenteel direct uit te komen op 32" wat me weer onnodig groot lijkt.

Zijn deze maatsprongen gerelateerd aan de capaciteit in het productie proces?
Mooi ding. Vooral die curve is prettig

[Reactie gewijzigd door tailfox op 2 augustus 2024 09:33]

Wat is er prettig aan een curve op een 27" scherm? Ik heb hier geen ervaring mee, maar het leek mij alleen praktisch voor ultrawide schermen. Is een curve op een 'klein' scherm niet overbodig?
Als je er 3 naast elkaar zet is er wel voordeel
Ligt het aan mij of staat er niks spannends in deze product aankondiging en is het dus geen nieuws maar reclame?
Ik snap niet waarom gaming monitoren zo ontzettend dik en zwaar zijn. Gisteren onze oled c9 uitgepakt en die tv is 1. super dun. 2. heeft 120hz, meer zal ook makkelijk haalbaar zijn lijkt me. en weegt alleen veel door de stand zodat hij rechtop blijft staan.
Jouw TV is onderaan ook niet dun, dus daar past alle elektronica. Bovendien ben ik bij mijn C7 oLED altijd bang dat het paneel afbreekt op het dunne gedeelte mocht ik em ooit eens aanstoten.

Monitoren hebben heel andere use-cases, die kunnen swivelen, omhoog en naar beneden en denk dat ze ook vaker een stootje krijgen want dan moet er weer eens nieuwe speakertjes naast komen te staan. Kortom, die behuizing moet ook gewoon wat dikker zijn zodat het niet zo fragiel is.

En vergis je niet, een C9 55" weegt ook gewoon 23 kilo (heb het ff opgezocht voor je :)).
maar dat is door de standaard waar je hem op zet. Ik zeg ook niet dat de monitor zo dun moet worden, ik bedoelde alleen ik heb zelf ook een gaming monitor en een normale met 60hz, en het gewicht is gewoon echt bizar. In mijn geval moet ik de monitor helaas elke dag in de kast zetten, en dat ding weegt gewoon erg veel
Ook interessant is dat deze in hoogte verstelbaar is (0-100mm).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.