Acer brengt gebogen monitoren met 240Hz-va-paneel en full-hd-resolutie uit

De Acer XZ270X en XZ320QX zijn verschenen bij een Chinese webwinkel. Het gaat om monitoren met een va-paneel met een verversingssnelheid van 240Hz. De monitoren hebben een resolutie van 1920x1080 pixels en een contrastverhouding van 4000:1.

De twee monitoren hebben een gebogen scherm. Bij de Acer X270X is de kromming 1500R en bij de grotere XZ320QX is dat 1800R. Acer heeft de monitoren zelf niet aangekondigd, maar ze worden aangeboden bij een Chinese webwinkel en dat werd opgemerkt door TFT Central.

Beide monitoren hebben een resolutie van 1920x1080 pixels. Met de schermformaten van 27" en 32" levert dat een relatief lage pixeldichtheid op. Volgens TFT Central suggereert de genoemde contrastverhouding het gebruik van een nieuw type va-paneel, mogelijk van fabrikant CSOT. Vergelijkbare panelen van AU Optronics en Samsung hebben een contrastverhouding van 3000:1.

Acer claimt verder een responstijd van 1ms en de helderheid zou 250cd/m² bedragen. De monitoren hebben 8bit-panelen en zijn afgestemd op weergave van de srgb-kleurruimte. Verder hebben de monitoren ondersteuning voor Adaptive Sync. Het 27"-model staat in de Chinese webwinkel te koop voor omgerekend 386 euro. Of en wanneer de monitoren in Nederland en België uitkomen, is nog niet bekend.

Monitoren die een va-paneel combineren met een verversingssnelheid van 240Hz of hoger zijn er nog nauwelijks. Momenteel staan alleen twee 27"-uitvoeringen van Samsung in de Pricewatch met die eigenschap. Wel zijn er een aantal 21:9-monitoren met va-paneel die 200Hz halen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-05-2020 • 16:09

62 Linkedin

Reacties (62)

62
60
27
2
0
26
Wijzig sortering
Waarom zou je een 27 inch va 1ms 240hz scherm nemen als je ook een 27 inch 240hz ips 1ms schern kan kiezen? Denk dat voor gamen ips sneller is dan va.
IPS is trager dan VA.
hee ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar ips is in feite gewoon sneller dan va.

''VA panels do have the best contrast ratios of all panel types mentioned, but they also have the worst response times of the monitor technologies covered here''.

bron; https://www.gamersnexus.n...parison-tn-ips-pls-va-crt
Is 1ms op VA niet even snel als 1ms op IPS? Een milliseconde is een milliseconde lijkt me...
hangt eraf hoeveel overdrive ze erop zetten, want 1ms met mega overdrive word er niet beter op :(
Ik heb er echt geen verstand van, wat is overdrive?
dan gaat hij voorspellen wat de volgende pixels zijn en als je dat te ver opschroeft dan gaat hij veel fouten maken (tegenovergestelde van ghosting) volgend mij
En VA heeft betere zwart levels en scherpte.
een va heeft idd betere zwart levels en scherpte. Maar als je een game monitor koopt is een snelle ips scherm al een flinke verbetering dan een tn scherm op gebied van kleurweergave en is ips ook sneller dan va.
Ik heb ooit asus ips panelen gehad doe het nooit meer, zit nu aan de samsung va panels wereld van verschil in kwaliteit. IPS glow, geel achtig wit levels, lage brightness, backlight bleed. tuurlijk va heeft ze ook maar in minimale vormen.

VA is best of both worlds snelheid van tn en de positieve effecte van ips.
Maar dit is natuurlijk mijn mening daar hoef je het niet mee eens te zijn :P
Hoevaak moet ik het nog zeggen, Va heeft niet de snelheid van een tn. Het is trager dan ips dus dat betekent ook trager dan tn. Het heeft misschien de beste zwart waardes kleurdiepte etc etc. Maar als het gaat om response time dan is het tn>ips>va.
Ik denk dat je recent geen reviews meer hebt gelezen, VA is in veel gevallen tegenwoordig sneller dan en op zijn minst net zo snel als IPS, check de onderstaande vergelijkingstabel op HWI, de eerste is een samsung met een VA paneel, de rest is IPS. De reactietijden verschillen amper, en in de meeste tests wint de samsung met het VA paneel. Dit is een greep uit de populairste WQHD 144Hz+ monitoren met HDR ondersteuning in de prijsvergelijker van HWI.

https://nl.hardware.info/...8089-548421-537079-564551
Dat is letterlijk 1 va paneel die wat sneller is dan de ip schermen in je vergelijking, die een hoge overshoot heeft en een grotere input lag. ips blijft sneller dan va, de paar panelen die eruit schieten verbloemen het niet over alle va panelen he.
Dat doet er niet toe, je zegt dat alle IPS schermen sneller zijn dan VA, dat is simpelweg niet het geval, er zijn uitzonderingen. Zo ook kunnen de panelen van deze Acer monitoren tot die uitzonderingen behoren en dat weet je pas als ze zijn getest. Overshoot hebben we het nu niet over, het ging om de snelheid.
IPS is gemiddeld nog steeds sneller, er zijn wel aan paar pareltjes tussen de VA panelen, die net zo snel zijn.
Het probleem met VA is dat het niet zo ver is doorontwikkeld als IPS. Ooit was IPS net zo traag als VA nu gemiddeld is. Als je kijkt naar VA panelen van highend TVs, zie je dat VA wel degelijk potentie heeft om vergelijkbare snelheden te behalen als IPS.

IPS is geweldig voor hele snelle games, maar VA is meer geschikt voor games die trager zijn en immersiveness het uitgangspunt heeft zoals bij RPGs zoals The Witcher of tragere shooters zoals Bioshock.

Uiteindelijk zal VA net zo snel zijn als IPS simpelweg omdat de markt voor VA steeds groter wordt en er dus meer geld voor ontwikkeling beschikbaar komt. Men komt erachter dat het contrast van IPS panelen eigenlijk wel heel erg slecht is, en dat de kijkhoeken van VA ook wel meevallen mits je gewoon, zoals gebruikelijk, recht voor het paneel zit, en het paneel gekromd is zodat de kijkhoek tot elke pixel gelijk is.
Ik heb weer een beetje een andere mening, Ja VA is inderdaad super nice op naar te kijken. Maar als ik net in een andere hoek kijk zie ik al verkleuring in de zijkanten (kijkhoek). Heb toen mijn scherm maar terug gestuurd kon er niet aan wennen.
IPS is nochtans niet echter beter en TN veel slechter.
Misschien juist dat VA scherm dat daar slecht in was?
1ms op ips is over het algemeen een stuk duurder. Ook de ips glow en de betere zwartwaardes die va heeft is een belangrijke keuze. Voor games zijn betere kleuren (vaak ips) niet het aller belangrijkst. VA is dan een mooie middenweg tussen TN en IPS
Deze vorige week gekocht, mooie beelden. Werkt perfect.. Al stel ik niet extreme hoge eisen.. Voor gamen vind ik het goed.. https://tweakers.net/pric...l850-zwart/specificaties/
idem, kwam van een 1080p 120hz VA paneel en echt zeer tevreden. was bang dat het contrast en de zwart waardes en/of IPS glow een probleem zouden zijn maar valt erg mee, merk er eigenlijk weinig van. Mis de black ghosting als kiespijn. de positieven vallen veel meer op. Heb overigens wel het profiel van tft central overgenomen voor de instellingen

[Reactie gewijzigd door daellat op 25 mei 2020 18:19]

Zo dat is pas een uitgebreide bench.. En wat is die profiel precies als ik vragen mag? Site is wat overweldigend.
ctrl + f op "we calibrated the screen" dan staat het in de tabel boven de tekst.
Ow bedankt hiervoor. En heb weer wat geleerd van je.. ctrl f...
hey die heb ik zo,n 2 maand geleden gekocht, ik vind hem echt perfect
ik vraag me eerder af waarom je 27 inch wilde spelen op 1080p
ik ga binnenkort een desktop bouwen denk aan 27 inch 1440p 144hz met een 3070 wanneer die uitkomt. Maar ik snap wel dat mensen voor 1080p op 27 inch kiezen niet iedereen heeft het budget voor om een high end 1440p scherm te kopen en niet iedereen heeft een high end kaart om op 1440p hoge refresrate te pushen.

[Reactie gewijzigd door A. Ben op 25 mei 2020 19:54]

ja maar die gaan ook voor een goedkoper scherm en niet voor dit scherm ;p
Bij mij lag de keuze voor VA i.p.v. IPS vooral vanwege de backlight bleed / IPS glow. Eerlijk gezegd zullen de meeste geen verschil zien tussen IPS 1ms en VA 1ms, het ligt maar net aan wat je zelf fijn vind.
Backlight bleed en IPS glow zijn niet hetzelfde. De VA schermen die ik heb gehad hebben meer backlightbleed gehad dan de IPS schermen die ik heb.
De inkijkhoek van VA schermen is ook veel minder dan bij IPS panelen (ondanks dat beide 179 graden zeggen). Met een groot scherm wordt dit alleen maar meer zichtbaar, reden dat ik mijn 34" VA heb weggedaan voor een 34" IPS.
The IPS Glow is a "glow" effect which is present on the corners of an IPS panel whereas Backlight Bleeding usually appears along the edges of a monitor. It is most visible when viewing dark images in a darker environment. The amount of the IPS Glow depends on viewing angles, the distance to the IPS panel, the ambient light, monitor brightness settings as well as the manufacturing quality. Each individual unit will vary in terms of the IPS Glow. Backlight Bleeding does not change when viewing at an off angle. The IPS Glow is technology-related and can never be completely prevented or eliminated.
va is altijd traag als een malloot en ghost als een gek. donkere pixels transities zijn zo 30to40ms zelfs op het snelste va paneel. op je 1 ms paneel ;) sterkte
Zoveel mensen zoveel wensen. IPS heeft een goede naam maar de naam van een schermtechniek dat zegt vandaag de dag niet meer. Er zijn een heleboel matige budget schermen te koop.

Sommige ips schermen hebben alsnog slechte kijkhoeken, backlight bleed etc en sommige TN schermen kunnen best nog wel verassend goed zijn.
Nog steeds 1080p helaas.
24" is nog echt ok voor gamen op 1080p. Maar bij 27 inch ga je je toch echt al storen aan veel dingen als je geen hoge AA of super sampling aan zet.

Waarom niet die overstap naar 1440p?
Waarom blijft de gaming markt zo lang hangen op 1080p?
Op 1440p monitoren kan je ook 1080p gamen indien nodig voor de frames.
Ik heb zelf een 27" scherm op 1080p en heb daar weinig last van om heel eerlijk te zijn. Ja ik kan zo goed als alles op max spelen dus dat helpt enorm natuurlijk. Echter dat je het volgens jou direct ziet en het storend is daar kan ik mij absoluut niet in vinden.
Ik heb ook lang een 1080p monitor gehad op 27 inch. Als je diep genoeg kijkt zie je de pixels, tijdens gamen echter nooit opgemerkt. Nu zit ik met een 1440p en zo denderend is het allemaal wel niet, sterker nog, de performance die je inlevert om op 1440p is het misschien wel niet eens waard..
Dat is zeer te zien welke game je speelt.
Ik zou niet terug kunnen gaan van 2160p voor wat meer frames .
Ik snap wel waarom je dat kan vinden ik heb een 720p telefoon en een switch 720p of lager output. Allemaal prima. Toch vindt ik hogere resoluties voor FPS wel heel prettig en voor werk al helemaal.
Mee eens, heb nog steeds een 27" 1080p scherm (wel met 144Hz GSync), en gezien mijn bureau vrij diep is is dit voor mij nog steeds perfect. Als je ver weg zit ben je niet aan het pixel peepen, wat voor gaming in mijn optiek ook minder vervelend is dan in ander gebruik van een computer. Bovendien haal je op 1080p veel makkelijker hoge framerates, wat wel handig is als je display 144/240Hz ondersteunt. De enige momenten dat ik wel hogere resolutes zou willen is voor werk, documenten en dergelijken.

Ik vraag mij wel af of een gebogen scherm in 1080p handig is. Of het nou om de 27" of 32" gaat, is zo'n gebogen scherm niet juist fijn als het scherm of dermate groot/breed is, of enigszins dichtbij staat? Als ik mij voorstel dat mijn 1080p 27" scherm gebogen is, zie ik daar 0 voordeel in gezien het scherm niet zo groot is en ver van mij af staat. En wanneer je hem dichterbij gebruikt, om iets aan het gebogen effect te hebben, kan je weer de pixels gaan tellen.

De enige specs voor deze monitoren die ongepast is lijkt mij de buiging.
Klopt als een bus. Ik had het zelfde en vond het prima. Maar nu ik een 1440p scherm van 27" heb wil ik écht niet meer terug naar 1080p. Het verschil in zowel gewoon Windows, Vegas Pro en photoshop als in games vind ik nu te groot. Helaas.
Anoniem: 669783
@Brummetje25 mei 2020 18:33
Kleurweergave, werkelijke responstijden kijkhoeken en zwartwaarden zijn allemaal minstens zo belangrijk. 1080p is voornamelijk gericht op games gezien 1440p erg lekker werkt voor productiviteit. Niet dat 1440p niet lekker smoelt voor games, maar je begrijpt me wel.
Absoluut! Ik zou ook best een monitor willen hebben die tussen 1080p en 2k/4k zou kunnen schakelen. Weet dat er tegenwoordig in games vaak wel downscaling mogelijk is maar dat is toch niet het zelfde.
Zit je niet juist met een blurry rommeltje als je op een LCD scherm onder je native-resolution draait? Dat is het hele probleem neem ik aan. Zodra je een 1440p scherm hebt, moet je ook zeker zijn van een moderne GPU, en ook die kosten wel wat, zeker als je fan bent van 144+ FPS in je shooter games 8)
Totdat er beter beschikbare AI-upscaling komt, is 240Hz niet te halen op 1440p in de meeste games, op CS-GO e.d. na.
1440p downscalen naar 1080p is natuurlijk niet optimaal. Tenzij je een veelvoud van je gewenste resolutie hebt, ga je altijd mindere kwaliteit beeld krijgen.
2160p is dan veel beter
Vanwege de 240hz lijkt mij. Keuze die je moet afwegen als gamer. 240hz lijkt mij persoonlijk wat overbodig maar voor gamers die snelle shooters willen doen, het zou kunnen helpen. Zeker als je ook rond de 240fps wil halen. Word dan toch lastig op 1440p.

Laatst een 1440p scherm met 165hz gekocht op 32 inch. Dat werkt naar mijn idee veel beter dan 1080p op 32 inch, ongeacht het aantal hz.
Ik zit nog op 1440p 60hz en ben met 39 jaar oud geen spring chicken meer, ga ik het verschil tussen upgraden naar 144hz of 165hz merken, of is dat te klein om een (enigszins belangrijke) factor bij monitorkeuze te zijn?

Is de jouwe toevallig 165 of wilde je ook daadwerkelijk meer dan 144? Ik speel wel eens een shooter, maar Fallout, Skyrim en Witcher achtige games slokken wel het meeste tijd op.

[Reactie gewijzigd door john milton op 25 mei 2020 21:40]

Wanneer je het merkt is als je op 144hz heb gespeeld en dan weer terug gaat naar 60hz. Het voelt allemaal wat langzamer en reageert wat minder snel. Maar het is puur een kwestie van wennen. Zeker met games zoals the Witcher en skyrim zou ik contrast en kleur over snelheid kiezen. Ik heb the Witcher op een 144hz TN paneel gespeeld met verschrikkelijke kijkhoeken. En nu op 1440p VA paneel met een fantastische kleuren, zwartwaardes en helderheid. Wereld van verschil.

Ik keek bij mijn aankoop vooral naar de kleurechtheid en contrast. Bij dit model zit dat erg goed. Dat het toevallig 165hz had was meer toeval dan iets waar ik echt naar zocht.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 25 mei 2020 23:07]

Waarom niet die overstap naar 1440p?
1440p240 panelen zijn waarschijnlijk duurder dan 1080p240 panelen en je hebt ook een duurdere videokaart nodig..
Waarom blijft de gaming markt zo lang hangen op 1080p?
Als jij 1440p wil koop je toch 1440p? Het is niet alsof het niet beschikbaar is.
Je hebt helemaal gelijk, kies dan voor bijvoorbeeld 165/144hz en stop er gewoon een wqhd scherm in. Veel MSI schermen hebben dit overigens, wat ze goed doen.

Nadeel van 1440P is wel dat, als je op 1080P gaat gamen, het er erg slecht uitziet, nog veel slechter dat 1080P native.
Daarom kun je in recente games ook vaak, ipv de resolutie op 1080 te zetten, de render resolution aanpassen. Dan rendert de game op 1080 maar wordt het naar 1440 geupscaled zonder al te veel kwaliteits verlies.
Dat is echt persoonlijk. Ik heb een goed full hd scherm 27 inch en nooit last van. Daarintegen een slecht full hd scherm vroeger gehad en dat was echt een wereld van verschil.
1440p wordt een beetje zinloos bij 240Hz. Op 1080p heb je nog kans die 240 FPS ook te halen, bij 1440p wordt die kans een stuk kleiner en dan is je monitor je bottle neck van je game setup.
Best wel knap scherm en lijkt zeer geschikt voor mulit-monitor setup, maar eerst even afwachten hoe breed de bezels echt zijn want tot nu toe zijn er amper schermen met zo'n fijne bezels en meestal zijn de marketing images gewoon fake.
Zelf laatste een VA 144Hz 1440p 27 inch aangeschaft, zeker naast mijn wat oudere IPS lcd monitor zie ik niet super veel verschil. Maar het 144Hz is wel zeker een ding.

En het ligt waarschijnlijk aan mij, omdat ik nog nooit een werkende 144Hz monitor van TN of IPS heb gebruikt. Maar de VA werkt prima, ook in Apex en Cod Warzone.
Nu wil ik niet als een pleb kliinken. Als ik een full hd scherm zie van 24" Valt het mij altijd op hoe veel pixels er te zien zijn. Enige maanden terug ben ik naar een 4K Scherm geswitched, en eerlijk is eerlijk. Ik snap niet waarom je in 2020 nog een full-hd scherm zou kopen. 240HZ is vat leuk voor gamers, maar waarom niet 1440P 144HZ?
Vrij simpel. Je hebt een stuk krachtigere grafische kaart nodig om dezelfde framerate te halen op 1440p.
Ga toch liever voor 280Hz IPS plat beeldscherm als ik zou moeten kiezen.
pricewatch: Asus TUF Gaming VG279QM Zwart
240hz VA, lol. Als je echt 240hz wilt ga je toch voor een TN paneel of ben ik nou gek? Er is geen 1 cs go pro die op een niet TN paneel speelt.
Het kan mischien een Monitor loterij zijn (pixels,glow,etc) maar echt troep is het niet.
Heb zelf de MX25AQ, geen ''game'' scherm maar het beeld is prachtig met 300cd/m² en niet eens veel bleed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee