Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MMD brengt 34"-Philips-monitor uit met gebogen va-paneel en usb-c docking

MMD brengt de 346P1CRH uit met een resolutie van 3440x1440 pixels en usb-c docking. Bijvoorbeeld een laptop is via een enkele kabel aan te sluiten voor het beeld en power delivery tot 90W, maar de monitor heeft ook een ethernetaansluiting en usb-a-poorten voor randapparatuur.

De Philips 346P1CRH beschikt over een va-paneel met een kromming van 1500R, een contrastverhouding van 3000:1 en een verversingssnelheid van 100Hz. De piekhelderheid komt uit op 500cd/m² en het scherm heeft het DisplayHDR 400-label gekregen, waarmee de monitor volgens standaardisatieorganisatie VESA de specificaties heeft voor het laagste hdr-niveau. De Philips-monitor kan 90 procent van de dci-p3-kleurruimte weergeven en ondersteunt Adaptive-Sync.

Net als eerdere Philips-monitors is er een webcam aan de bovenkant aanwezig die geschikt is voor inloggen met Windows Hello. Het scherm staat op een voet die in hoogte verstelbaar is en er zijn een enkele displayport 1.4-aansluiting en een enkele hdmi 2.0-poort aanwezig. De 346P1CRH zal later deze maand te koop zijn en krijgt een adviesprijs van 589 euro.

Monitor Philips 346P1CRH
Schermdiagonaal 34"
Kromming 1500R
Beeldverhouding 21:9
Resolutie 3440x1440 pixels
Paneeltype Va
Verversingssnelheid 100Hz
Responstijd 4ms
Maximale helderheid 500cd/m2
Contrast 3000:1

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

09-03-2020 • 21:17

44 Linkedin

Reacties (44)

Wijzig sortering
zie edit
Jammer dat het lijkt dat over de USB-C de refresh gelimiteerd is tot 60Hz volgens de documentatie (al is dat met de MST modus niet helemaal duidelijk). Had mooi geweest als de dock volledig thunderbolt 3 had ondersteund om dat limiet weg te nemen. De prijs was dan ook meer dan netjes geweest voor een dergelijke monitor met thunderbolt dock in een.

n.b. in USB2 mode kan vreemd genoeg wel 100Hz maar wordt er vermoedelijk compressie toegepast (dus meer latency) en daarnaast wordt je 1GBit ethernet interface dan ook flink geknepen.

EDIT: Ik begrijp nu wat ze bedoelen, met name door de opmerking van @Snake.
Het is dus wél mogelijk om 3440 x 1440 @ 100 Hz te gebruiken over USB-C met HBR3, echter wanneer je systeem tot HBR2 ondersteund kom je net bandbreedte te kort samen met de USB3 hub in de dock. Door deze hub dan op USB2 modus zetten gaat het ook maar buiten de USB poorten gaat de ethernet aansluiting op de dock dan ook op USB2 modus werken.
Het gaat dus niet om de USB-C connectie tussen de dock en je systeem.

[Reactie gewijzigd door DukeBox op 10 maart 2020 10:15]

Aha dat wist ik niet. Dacht dat het Displayport signaal over USB-C tot 120Hz kon.

Mist dus inderdaad dat. En eigenlijk ook 600cd/m2 want DisplayHDR400 rating had helemaal niet mogen bestaan. Las ergens een artikel dat de organisatie er vanaf wilde maar door druk van fabrikanten bestaat het nog.

Het ideale scherm bestaat in elk geval nog niet.

Een 24 of 27" scherm met USB-C, ~600cd/m2, 120Hz en een (W)QHD resolutie ipv HD heb ik ook nog niet gevonden. De Lenovo P24h of P27h komt het dichtst in de buurt als USB-C en een >HD resolutie het belangrijkste is (laden, USB hub en video via 1 kabel).
Aha dat wist ik niet. Dacht dat het Displayport signaal over USB-C tot 120Hz kon.
Dat zou normaal ook moeten kunnen. USB-C met HBR3 en DP1.4 gaat tot 8K60Hz DP1.3 tot 4K120Hz

[Reactie gewijzigd door DukeBox op 9 maart 2020 21:53]

[...]

Dat zou normaal ook moeten kunnen. USB-C met HBR3 en DP1.4 gaat tot 8K60Hz DP1.3 tot 4K120Hz
Ja erg jammer dat het een va-paneel geeft, en waarom 100Hz, een IPS paneel van 3440x1440, kan met gemak 120Hz aan op die resolutie, jammer, verders best wel een leuke monitor voor €600,-.
Omdat een IPS paneel met 21:9 100+Hz ongeveer 1000 euro kost?
Omdat een IPS paneel met 21:9 100+Hz ongeveer 1000 euro kost?
Je hebt de Acer Predator X34P die IPS en 120Hz is voor €849,- en 100 Hz panelen met IPS voor bijna €800,- , en nog meer zulke grote en IPS en minimaal 100Hz voor onder de €900,-.

Ik zou dan toch echt wachten en €250,- extra bij legen op die €600,- wat de Philips 346P1CRH kost, en dan een mooiere IPS scherm die op 120Hz loopt kopen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 maart 2020 03:09]

Omdat de kromming van 1500R niet heel makkelijk is met IPS
Jij wel, maar die monitoren zijn er dus al. Er zijn zat mensen die er geen 250 euro over hebben om van 100 naar 120 Hz te gaan, en gelukkig voor die mensen is er nu deze monitor (en waarschijnlijk ook anderen).
Jij wel, maar die monitoren zijn er dus al. Er zijn zat mensen die er geen 250 euro over hebben om van 100 naar 120 Hz te gaan, en gelukkig voor die mensen is er nu deze monitor (en waarschijnlijk ook anderen).
Het is niet alleen 20Hz extra het is ook meteen een IPS paneel, wat beter beeld geeft.

En een 34" 3440x1440 100Hz VA monitor bestonden al lang en ook nog is VEEL zo als jij zegt goedkoper, voor €400,-, of de AOC CU34G2/BK op 1ms voor €440,-, in plaats €600,- wat die Philips is.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 11 maart 2020 01:53]

HBR2 zou zijn: One 3840 x 2160 (4K) at 60 frames per second (hertz)
HBR3 kan dat naar 120 Hz.

Ik denk dat ze een deel voor de USB3 hub reservern op de kabel, en die knaagt dan wat weg van de video bandbreedte.

Maar:
When connecting to USB-C, if your PC doesn't support HBR3, please switch the USB hub setting to USB 2.0 and the resolution will support 3440 x 1440 @ 100 Hz.
Wat HBR3 hier in deze context wil zeggen snap ik niet.

De setting zou moeten zijn: USB2, 100Hz, USB3, 60Hz.

[Reactie gewijzigd door Snake op 9 maart 2020 21:45]

Ja, mogelijk is het gewoon een fout/onduidelijkheid in de specs/documentatie.
TB3 had inderdaad vele malen beter geweest ..jammer
Hij kan het wel hoor, mits je pc HBR3 ondersteunt. Dit staat op de Philips website:

When connecting to USB-C, if your PC doesn't support HBR3, please switch the USB hub setting to USB 2.0 and the resolution will support 3440 x 1440 @ 100 Hz
Tnx, snake haalde dat ook al aan, het zit hem in de details.

Het duurde even voordat ik begreep dat het om de USB modus van de hub in de dock ging en niet de USB-C verbinding tussen pc en dock.
Ik zou persoonlijk een hdmi of displaypoort gebruiken.

Wat ik wel jammer vind van dit scherm is dat het geen 100% SRGB ondersteund maar 90% ondersteund.

Waardoor die voor grafische werk minder geschikt word.
Ik verbaas me er over dat er nog steeds vooral 3440x1440 schermen in 21:9 verhouding worden geintroduceerd. Dat is een resolutie die 5 jaar geleden nog actueel was, maar qua pixeldichtheid is het gelijk aan de 27" schermen die Apple in 2009 in z'n iMacs ging gebruiken. Er zijn nog steeds maar twee 21:9 schermen met 5120x2160 resolutie op de markt. Jammer. Dit specfieke scherm vind ik overigens nogal lomp ogen. Zelf heb ik een Dell U3415W die (ondanks z'n leeftijd) een stuk slanker is.
Om op 4K te gamen heb je momenteel een videokaart nodig van 1200 euro en dan haal je 60-80fps, dus dan bedien je maar een erg klein deel van de markt. Ook is 110ppi genoeg voor een monitor, zie je ook bij Apple die schermen blijven ook op Retina hangen omdat het onnodig om een hogere resolutie te gebruiken voor de gemiddelde gebruiker.
Toch koop je zon monitor niet voor een jaar, eerder voor 6 jaar of 8, tegen die tijd kun je 4k gamen met een kaart voor 300eu, beetje vooruit denken maat!
Dus dan maar 6 tot 8 jaar niet gamen ? aangezien op en lager resolutie zetten er veelal veel slechter uit ziet, als lagere resolutie scherm die die resolutie wel native heeeft ? maat !?
Ik snap niks van je hele verhaal, sorry. Er werd een argument gemaakt dat je geen 4k monitor zou moeten kopen op 120hz want een videokaart die daarbij hoort kost 1200eu. Waarop mijn argument was dat je zon monitor ook met oog op de toekomst koopt, waarschijnlijk kosten die kaarten over een paar jaar nog maar een fractie, en hoef je dan niet weer een nieuwe monitor te kopen. In de tussentijd kun je gewoon op 1080p op je 4k monitor spelen. Hoop dat het zo wat duidelijker voor je is maat? En dat verhaal van slechter beeld op niet native is echt onzin want het scaled allemaal perfect.
Nogmaals, wanneer je je 4k monitor op een lager resolutie zet, wordt het beeld slechter, het wordt zeker weten slechter dan een scherm die wel natitive die resolutie ondersteund dus ja, je kan beter een scherm kopen met lagere resolution, zodat je dus op een natitive resolutie kan gamen.

[Reactie gewijzigd door DEXSTAR op 10 maart 2020 20:56]

Als dat jouw ervaring is, prima, denk dat iedereen een eigen afweging moet maken. Jouw afweging is duidelijk zo, ik denk die van mij ook.
Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van de games die je speelt. Xcom2, Phoenix Point, Cities Skyline, Two Point Hospital en dat soort games draaien allemaal prima op mn Radeon 5700 in 4K. Zo’n brede uitspraak terwijl het heel erg afhankelijk is van je usecase is niet handig.
Voor mij en velen met mij is 5120x2160 toch echt te klein en als je,je scaling op 200% zet onder windows kan je net zo goed een 1080p nemen.
Daarenboven zijn het toch echt de exta verticale lijnen 1440p vs 1080p die het verschil maken .
Ik vind dit echt de perfecte resolutie voor 34" al zou het nog wat breder mogen :9

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 9 maart 2020 21:58]

kan je net zo goed een 1080p nemen.
De scherpte die je met 'scaling' hebt, heb je niet met 1080p. ;)
Er worden ook nog steeds genoed 1080P schermen verkocht, ik vind 3440x1440 op 34" een prima resolutie maar het hangt ook af waar voor je het wilt gebruiken. Voor photoshop zeg ik ja een hogere resolutie, maar voor gaming voorlopig niet. Voor 5120x2160 bij 100+ Hz is zelfs een Nvidia Titan RTX niet snel genoeg.
4K om te gamen is ideaal.

Je kan gewoon alles op 1920*1080 zetten, en dan speel je gewoon op 1080p.
En dan is het nut van een 4K scherm dus zinloos..
"MMD is a wholly owned company of TPV established in 2009 through a brand license agreement with Philips. MMD exclusively markets and sells Philips branded LCD displays worldwide. By combining the Philips brand promise with TPV’s manufacturing expertise in displays, MMD uses a fast and focused approach to bringing innovative products to market."

Je hebt dus wel redelijk liggen slapen zo'n 11 jaar lang :-)

Beetje zoals Signify met de lampjes dus. Het is een trend, je laat iemand anders de risico's lopen, geeft de brandname in licentie en telt vervolgens uw geld of in marketing termen "wij focussen ons op onze kerntaken bij Philips" en schermpjes en lampjes maken behoort daar dus al een hele tijd niet meer toe.

En als ik mij nu niet vergis, dan las ik onlangs ergens dat ze de truc voor de derde keer gaan doen, deze keer voor de home divisie of hoe die ook heet. Die staat blijkbaar in de etalage.
Wel lekker groot scherm. Vandaag in de weer geweest met mij oude iiyama vision master pro 514 nadat een maat van m wist te repareren (lag al een jaar of 8 in de kast) man wat een fantastisch beeld zo een crt werd gewoon weggeblazen door hoe mooi dat toch is.
Is dit niet gewoon hetzelfde samsung paneeltje als in de AOC 34CUG2? Die zou zo ongeveer hetzelfde moeten doen met dezelfde VA en kromme. In dat geval is de prijs wel wat aan de hoge kant maar het kan zijn dat de kleurafstelling nog flink aan getweaked is ofzo.

Ik zit zelf te kijken naar de AOC 34CUG2X, die gaat zelfs tot 144Hz en is nog steeds goedkoper dan deze. Voor de spycam hoef ik die in ieder geval niet voor te laten staan.

edit: ik bedoel CU34G2 en CU34G2X

[Reactie gewijzigd door Rhaegar1 op 10 maart 2020 09:44]

Vreemd dat ik de AOC monitoren nergens kan vinden die jij vermeld.
Chips, ik bedoel de CU34G2/BK en CU34G2X/BK

CU en 34 omgedraaid.

pricewatch: AOC CU34G2X/BK Zwart

pricewatch: AOC CU34G2/BK Rood, Zwart

Gezien de 1500R kromming VA paneel op 100HZ kan het bijna niet anders dan hetzelfde paneel zijn dan de goedkopere AOC. In dat licht lijkt de prijs me wat aan de dure kant. Niet zo erg als deze MSI:

pricewatch: MSI Optix MPG341CQR Grijs, RGB

Die heeft zeker hetzelfde paneel als de AOC CU34G2X maar is 2 keer zo duur. Niet zo verwonderlijk dat de AOC's harder de winkel uit vliegen dan ze kunnen aanleveren.
Ah oke. Mooie schermen die AOC's. Alleen zo jammer dat het weer zo'n "gamer red" uitstraling moet krijgen.
Prijstechnisch gezien zijn de AOC's op dít moment inderdaad goedkoper dan de adviesprijs van de Philips. Kijk je echter naar de adviesprijzen van de AOC's dan zit je op 479 voor de UG2 en 579 voor de UG2X, wat hetzelfde is als de Philips.

Wat monitor specificaties betreft is UG2X een pure gaming monitor, ook qua aansluitingen. De Philips is een stuk breder in te zetten en de USB-C aansluiting met 90W laadvermogen maakt het voor de prijs zelfs een goedkope monitor qua adviesprijs.

Ergo, als je 1 op 1 wilt vergelijken kijk dan verder dan puur de scherm specificaties en de actuele prijs.
Sorry ik heb iets gmist denk ik. Wie of wat is MMD en waarom brengen ze Philips-monitors uit? Kan Philips dat tegenwoordig zelf niet meer in hun eigen thuisland?
Philips maakt zelf behalve medische apparatuur niks meer.
Lighting word gemaakt door Signify
Monitoren door MMD
TV’s door Tpvision

Philips krijgt simpelweg royalties door gebruik van de naam. Want mensen kopen liever een philips tv dan eentje waar “tpvision” op staat
Denk dat het nog maar een jaar of tien is dat MMD de naam Philips gebruikt. Is nog niet zo lang dus logisch dat je het gemist kan hebben ;)
Het is meer dat er "Philips" op de producten bij staat, dus je gaat er dan niet vanuit dat het eigenlijk van een andere tent vandaan komt ;)
dubbel

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 9 maart 2020 21:55]

Ligt het aan mij of heeft deze een hele vreemde kromming? Alsof het in het midden gebogen is en daarna recht naar de uiteinden verloopt.

Verder is het reviews afwachten. Philips is niets meer dan een labeltje. Soms met lage prijs maar wel bedroevende kwaliteit. Al zie ik ook veel tevreden klanten. Wel vraag ik me dan af wat hun referentie is.
Die kromming ziet er inderdaad erg raar uit nu je het zegt!
Dat is precies waar. Ik heb een voorloper gehad (was ook doa) De buitenste stukken scherm waren idd vlak. Ik ben daarna bij de mediamarkt geweest en kom tot de conclusie dat dit vaker gebeurt bij de goedkopere schermen. Dus nu op zoek naar een vervanger :)