Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MMD komt met 27"-Philips-monitor met 4k-resolutie en ips-paneel voor 299 euro

MMD brengt halverwege november de Philips 276E8VJSB-monitor uit. Het 27"-scherm is opgebouwd rondom een ips-paneel met 10bit-kleurweergave een resolutie van 3840x2160 pixels.

Volgens de specificaties heeft de Philips 276E8VJSB-monitor een maximale helderheid van 350cd/m², een grijs-naar-grijsresponstijd van 5ms en een contrastverhouding van 1000:1. Het scherm biedt 10bit-kleurweergave met interne verwerking op 12bit.

De monitor heeft relatief smalle schermranden aan de zijkanten en bovenkant. De voet is niet verstelbaar. Aan de achterkant zitten een displayport 1.2-aansluiting en twee hdmi 2.0-poorten. Met een adviesprijs van 299 euro is het een van de goedkoopste 27"-ips-monitoren met een 4k-resolutie.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-10-2018 • 10:15

90 Linkedin

Reacties (90)

Wijzig sortering
Komt 4k op zo'n klein scherm wel tot zijn recht? 1440p lijkt mij meer dan voldoende voor alles kleinder dan 32', of is 4k echt nog een stuk fijner op zo'n kleine maat?
Ik heb ook een 27" 4K scherm. Dat is superscherp, maar inderdaad te klein om zonder scaling-aanpassing te gebruiken.

In de praktijk: op een andere werkplek heb ik 2x 24" HD. Dat vind ik in het dagelijks gebruik eigenlijk toch iets fijner.
Probeer dan ook eens een 3440x1440 ultrawide 21:9 scherm, 34" bijvoorbeeld. Ik ben van een 2x 24" 1080p setup naar dit gegaan en kijk nooit meer terug. :)
Ik ben wel benieuwd: wat vind je daar dan vooral fijner aan? Ik twijfel nog steeds heel erg over wat voor opstelling ik zal nemen.
Ik heb een opstelling met 1 x 34" 21:9 (Dell U3417W op 3440x1440) en 1 x 27" 16:9 (Dell U2715H op 2560x1440).
De ultrawide om op te gamen, die 21:9 schermen met een curve zijn echt heerlijk voor het inleven in je games (let op, deze U3417W heeft in games wel wat last van ghosting omdat het niet een game scherm is maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg) en de 27" ernaast om tijdens bijv. het spelen van WoW iets van Youtube aan te kunnen zetten.

De andere tijd die ik achter deze setup spendeer is voor het bewerken van foto's. In dat geval is een 21:9 34" scherm heerlijk voor de enorme ruimte in photoshop die je hebt en het 2e scherm is dan handig voor het bekijken van files etc.

Ik zou echt nooit meer terug willen naar een enkel scherm, ook al is het hoofdscherm nog zo groot / hoge resolutie.

Tevens vind ik bij het scherm in dit artikel een no go dat het niet in hoogte verstelbaar is. Ik zit vaak mijn stoel en houding aan te passen en wil dan ook mijn schermen goed op hoogte in kunnen stellen. Maar verder wel een mooie prijs voor wat je krijgt bij deze Philips.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 19 oktober 2018 17:31]

Dat grote is wel een pittig schermpje!

Ik heb sowieso mijn huidige scherm (24" 1080p) over wanneer ik een nieuwe koop, dus misschien moet ik dan ook aan de twee schermen.

Helemaal eens qua verstelbaarheid. Ik zou echt nooit meer zonder pivot willen, dat is echt zoveel productiever voor alles behalve video kijken en misschien spellen.
Ik heb dezelfde configuratie als Thedr, een 27-inch 4k-scherm met 150% scaling. Dan heb je een werkruimte van 2560*1440 maar dan met alles ruim 2x scherper. Tekst is ragscherp, een 1080p-video past op een half scherm, PDF's met formules e.d. zijn veel beter leesbaar. Werkt echt heerlijk. :)

Zelfs zo lekker dat ik me nu irriteer aan de 'lage' 1080p resolutie op m'n 15,6-inch laptop. |:(

27-inch 5K lijkt me ook fantastisch, met 200% scaling dezelfde 1440p-werkruimte maar dan met alles 4x zo scherp.

Paar betaalbare aanraders:

[Reactie gewijzigd door Balance op 19 oktober 2018 12:53]

Ik heb inderdaad precies die LG 24UD58-B en ben er heel tevreden over.

Het is niet zo'n goed scherm als bijvoorbeeld de 4K 21" die in de iMac van mijn werk zit. Zwartwaarden zijn wat minder, hij heeft behoorlijke "IPS Glow", en het kleurbereik is ook wat minder. Logisch want de prijs is er ook naar. Niettemin zijn de kleuren wel beter dan mijn vorige (Full HD) IPS.

De OSD vind ik niet geweldig maar dat hebben veel schermen. Er zit een tool bij voor fake "split screen" / "picture in picture" die nogal vervelend is (tekent elke keer rode randen om je scherm als je van resolutie verandert) maar het is wel fijner om op die manier de helderheid/contrast in te stellen.

Al met al is het scherm die 250 euro meer dan waard. Uitstekende koop!

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 oktober 2018 13:36]

Alleen is text op 2160p met 150% scaling net een tikje minder scherp dan op 1440p zonder scaling volgens de mensen op Prad.de. Waarbij ik niet zeker weet of dit door (matige?) Windows 10 scaling wordt veroorzaakt of door scaling an sich.

"Zelfs zo lekker dat ik me nu irriteer aan de 'lage' 1080p resolutie op m'n 15,6-inch laptop. |:( "

Akelig jong mensch ;)
Voor Opa's oude ogen is 1440p op 27 inch voor text al een tikje klein. Maar 2560*1600 op 30 inch vind ik heerlijk. Heb tevens een 25 inch 1440p als 2e monitor, deze gekocht in de veronderstelling dat ik hier met 125% scaling goed op zou kunnen werken, niet dus, de text grootte is OK maar scaling verpest de scherpte. Maar als 2e monitor voor een GUI als b.v. Fritz Chess is de hogere DPI van de 25" monitor wel heel erg fijn.

[Reactie gewijzigd door Opa73 op 19 oktober 2018 19:37]

Ik heb een 27 inch 4k scherm van LG maar scaling is echt een drama in sommige games en programma's. Op 1440p werkt het meeste wel goed dus ik ben een soort van noodgedwongen terug aan het schalen.

Als iemand een goede oplossing weet dan hoor ik het graag :)
Dat is wel grappig want zo gek veel lager is de ppi niet op je laptop:)
Ik heb zelf de LG 27UD68-W, iets duurder maar veel minder inputlag dan de ud59.
Windows gooit zelf al scaling op 150%.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 19 oktober 2018 14:58]

Ja, ik vind het zelf heerlijk. Heb een 15" 4K scherm op mijn laptop en daarnaast een 27" 4K monitor. Normale scaling op 100%, font scaling op 150% en je hebt heerlijk veel schermruimte :) Het klinkt verwend, maar ik zou bijna durven zeggen dat ik niet meer fatsoenlijk zou kunnen werken zonder 4K monitor.
Je merkt het zeker in scherpte van de tekst. Ik had vorig jaar een 27" 4K monitor van LG, met 200% scaling was alles groot genoeg om te lezen en haarscherp. In games zag het er ook heel mooi uit.

Edit: wel moet ik zeggen dat ik een 49" 4K tv nu als monitor gebruik en het formaat nu groot genoeg is om met 100% scaling te werken. Dus het grootste voordeel is dat ik dan meer werkruimte heb tegenover de 27" 4K. En veel fijner voor films natuurlijk haha.

[Reactie gewijzigd door deathnotedej op 19 oktober 2018 10:34]

Hier hetzelfde, 2 1920x1200 Dell schermen omgeruild voor een Curved 49" UHD TV.
Ik wil nooit meer terug.
Ja hiervoor had ik een 40" curved 4K (ben echt van 6 of meer monitors gewisseld in 2 jaar) maar wilde toch groter haha. 49" past perfect op mijn bureau. De vorige was trouwens een MSi 24" 144Hz die ik 2 september had aangeschaft net voor de Tomb Raider actie inging, die was echt veel te klein. De personages waren zo klein in Tales of Berseria vond het niet te spelen haha.
Heb eerst een 40" Philips UHD geprobeerd, maar vond het net te klein. 49" werkt meer dan fijn. Equivalent aan 3 verticaal gepositioneerde Dell M2412U's.
Een 48" is toch het equivalent van 2x2 24"?
Nee, het gaat om het diagonaal.
Dus 4 x 24 = 1 x 48
Daar ik van 1920x1200 naar 3840x 2160 ben gegaan is het iets minder dan 4.
Ik heb zelf een LG 27 inch op 4K.
Het is allemaal wel erg klein als je pictogrammen niet op 200% zet...

Daarom zou ik ook 32 inch+ aanbevelen.
Ik heb 4K op 24 inch en op 100%
Ik kan er goed mee werken (gelukkig nog goede ogen) maar kan me voorstellen dat de letters voor veel mensen te klein worden. 200% is dan weer veel lijkt me.
Je zit vaak veel dichter op een computerscherm dan op een TV, dus ja, ik denk dat het prima tot z'n recht komt. Ik heb een 5K-iMac op het werk en dat kan je goed zien, zeker vergeleken met de 27" 2K-Cinema Display ernaast.
Ik ben van een 5K 27inch iMac naar een 4K 32inch Dell U3219Q gegaan.

Het verschil in scherpte is duidelijk. Ik vind het zijn geld waard voor professioneel grafisch gebruik.

Op het werk staat een 27 inch 2K Dell-scherm en vind ik persoonlijk "niet om aan te zien".
De 5K iMac was juist een stuk scherper? 217 DPI voor de iMac vs 137 voor de 4K@32.

Of bedoel je dat ook?
Vast wel, maar een monitor die niet in hoogte verstelbaar is, is praktisch maar door 1 persoon goed te gebruiken.
Wat ik merk is dat dat persoonsafhankelijk is. Ik heb graag heel kleine pixels, ik werk met 4K op 24 inch! (Zonder schaling in Windows)
Absoluut. Ik heb hier 4K op 24" en dat vind ik perfect. Zou het eigenlijk niet op een groter scherm willen zonder hogere resolutie.

Alles is zo precies mooi scherp, ik gebruik een 'virtuele' resolutie van 1080p dus het is precies 2x. (Of 200% zoals Windows dat noemt, ik gebruik een Mac Mini). Je ziet net nog een klein beetje de pixels maar niet genoeg om vervelend te zijn. Bij 27" zou het wel lelijker zijn denk ik.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 oktober 2018 12:55]

En dan moet je dus bedenken dat er nog genoeg mensen zijn die 27-inch 1080p-schermen kopen 8)7

Zodra deze betaalbaar wordt komt ie er: Dell UltraSharp UP3218K (32-inch 8K)

[Reactie gewijzigd door Balance op 19 oktober 2018 13:19]

Wat een beest van een scherm :9~ :9~ :9~
Helaas, die prijs... Maargoed, een paar jaar geleden zat ik ook verlekkerd naar de UP2414Q te kijken. En toen kwam die goedkope LG toch ook behoorlijk snel uit.
Ik vind dit zo’n rare vraag altijd. Op een telefoon moeten we minimaal full HD hebben, maar een scherm wat 8 keer zo groot is is niet 4 maal die resolutie waard? Dat Windows 10 nog steeds soms rare dingen doet met schalen wil niet zeggen dat dit niet de moeite waard is. Als er genoeg mensen een 4K scherm hebben moet Windows wel meespelen. Mac OS doef dat al helemaal goed.

Wat jammer is van dit scherm: geen USB-C. Dat is toch de poort van de toekomst en met een laptop heb je dan geen docking meer nodig.
Ik zit ook wel een heel stuk dichter op mijn telefoon dan op mijn monitor
Ik niet. Telefoon hou ik niet tegen mijn neus en mijn scherm staat niet verder dan een armlengte weg. Ergonomisch gezien is het verschil in afstand niet zo groot, zeker niet 2 keer zo ver.
Ik zie geen VESA mount...
Is deze zo prijzig dat dit er voor zorgt dat ze de prijs zo kunnen drukken?
Naast de missende VESA mount mis ik ook iets van cable management. (zoals bij veel consumenten monitoren)

Ik vind het altijd zo lelijk staan om van die loshangende kabels aan de achterkand te hebben.
Precies, in mijn geval zou dit scherm op een monitor arm komen.
Biedt me gelijk opties voor kabelmanagement.

Als deze ergens in de schappen ligt ga ik m wel bekijken.
Mits er een VESA mount aanwezig is geldt bovenstaande ook voor mij
Wel jammer dat een redelijke arm weer best duur is! Dan kan ik beter een duurdere monitor nemen die wel goed verstelbaar is met pivot e.d.
Eens, maar niet onoverkomelijk. Er zijn genoeg oplossingen voor, ik denk zelf aan zo'n kabel manager haak met een plak sticker erop wat je ook veel in kasten ziet.
Dit ^^. Ik zoek ook al langer naar een wat goedkoper tweede 27" scherm met een hogere resolutie dan mijn huidige 27" 1080p. Die mag dus niet zoveel kosten maar wil wel minimaal 1440p & VESA mount. Als je dan een redelijk betaalbare tegenkomt ontbreekt vaak de VESA mount. Certificering kosten of iets dergelijks? Anyone?
VESA mount is profesioneel en profesioneel is duurder.Ik ben bang dat het echt zo simpel is.
Ik denk dat dit eerder ligt aan de kosten voor het produceren van de behuizing dan iets anders. Doordat ze de prijs zo veel mogelijk willen drukken valt een "luxe" feature zoals VESA er doorgaans af. Ook het gebruik van een externe voeding geeft vaak aan dat ze besparen op de productiekosten van het moederbord van het scherm.
Voor zover ik weet is VESA gewoon een metrische standaard om monitoren/schermen te bevestigen aan de hiervoor bedoelde (muur)bevestigingsarmen.
Jij bent op zoek naar een LG 27UD59-B

Zijn voorganger (LG 27UD58) hangt al ruim anderhalf jaar bij mij aan de muur aan een Arctic W1-3D monitor arm. Specifiek gekocht voor de resolutie, VESA-mount en prima kalibratie. Voet staat ergens te verstoffen op zolder :P.

[Reactie gewijzigd door Balance op 19 oktober 2018 13:22]

Dan moet er een dikkere achterkant op en een plaatje metaal om het gewicht te houden. Kost meer! ;)
Zijn Philips schermen degelijk voor fotobewerking?
Er is niet echt sprake van 'Philips schermen'. TPV maakt de schermen. Zij zijn de eigenaar van AOC welke de schermen ontwikkelt en produceert. In dit artikel wordt niet vermeld om welk paneel het gaat. Het kan ook zijn dat dit paneel een nieuw-ontwikkeld paneel is, dan kun je nog niks zeggen over de kwaliteit van het scherm.

Kortom, het is nog niet echt te zeggen.
Zijn Philips producten überhaupt degelijk? Denk dat je het antwoord wel weet...
Nou nou de scheerapparaten zijn sowieso nog wereldtop. Misschien is je reactie gericht op alleen de producten met alleen de naam Philips er op, zoals dit scherm. Daar kan je soms wel vraagtekens bij zetten.
Slechte ervaring met koffiezetapparaat ;-)
Mooi om te zien dat de prijzen steeds verder zakken. Ik heb heel lang een 1440x900 scherm gehad omdat ik het niet zocht 300+ euro uit te geven aan een scherm (heb er altijd twee namelijk). Meestal wacht ik tot de prijs onder de 200 euro duikt en dan ga ik me eens oriënteren. Heeft eigenlijk altijd goed gewerkt. De schermen die er nu staan (van BenQ) hebben me ook 'maar' 150 euro ofzo gekost en dat zijn prima dingen die al een paar jaar mee gaan.
Ik doe dan weer wel een hoofd scherm van 400 euro, dat was de Ultrasharp U2410 van Dell, alweer 10 jaar geleden. Draait op 1920x1200, ook een optie, tis maar net hoe belangrijk schermen zijn en hoe lang je ermee kan doen :)
Die staat hier ook nog altijd voor mijn neus :)
Geweldig scherm, maar verbruikt wel veel stroom. Geeft ook veel warmte af.
Daarom heb ik hem toch ingewisseld voor een nieuwer scherm.
Vond het stroom verbruik nog wel meevallen, is ongeveer 60-75W apart genoeg.
Al zou ik een nieuw scherm pakken, zit het rond de 50-60, niet een heel groot verschil.
Het wordt wel warm inderdaad!
Ik ben van de U2410 scherm naar een 28"4k scherm gegaan met maar 35 wat, das minder dan de helft verbruik voor meer scherm.
Uiteraard is de nieuwe wel een stuk minder high end: Samsung U28E590D
Hier ook nog 2x een DELL U2410. Stroomverbruik is zeker aanwezig, maar honderden euro's uitgeven om vervolgens het stroomverbruik iets te verminderen is niet echt een argument. Voor je dat terug verdiend hebt in relatie tot de aanschafprijs van de nieuwe... en de warmte is welkom in de winter ;)
Als ze stuk gaan zeker; dan komt er een 4K.
Als je afgaat op in de papieren vermelde vermogens en niet op metingen, dan kan je ook tegen het verschil aanlopen tussen gemiddeld vermogen en piekvermogen. Ook kan het gemiddelde vermogen bij andere instellingen gemeten zijn.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 20 oktober 2018 15:12]

Ik doe dan weer wel een hoofd scherm van 400 euro, dat was de Ultrasharp U2410 van Dell, alweer 10 jaar geleden. Draait op 1920x1200, ook een optie, tis maar net hoe belangrijk schermen zijn en hoe lang je ermee kan doen :)
Als je een 1920x1200 vervanger zoekt neem dan 2560x1440...
Zo'n lap zwart van een 27" leek me toch wel erg groot, daarom 24".
Ik ben heel erg gelukkig met mijn 24" Lenovo p24q
Staat me niks in de weg en toch veel beelddetail. Heeft groot arsenaal aan goed geplaatste USB-poorten. Gebruik hem bij/aan mijn laptop als 2e monitor-voor-het-serieuze-werk.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 19 oktober 2018 11:14]

Ik heb thuis (ivm thuis werken) net mijn 2x Dell U2412M (1920x1200) ingeruild voor een curved 49" UHD Samsung TV.

Ik gebruikte de Dell schermen verticaal (ik ontwikkel software) en heb nu het equivalent van 3 1920x1280 schermen (helemaal ideaal voor mijn toepassing). Bummer als ik weer op mijn werk kom en het moet doen met "slechts" 2 Dell schermen :+.

27" groot?
Valt wel mee.
Ja, dat dacht ik dus ook, maar heb 2x24" (1920x1200 Samsung PLS) op mijn werk, en thuis 1x27" (2560x1440 Dell IPS) en zou inmiddels toch wel 2x27" op mijn werk willen hoor.. Hogere resolutie vind ik niet belangrijk, ik gebruik altijd native resolutie, en dat is met 2560x1440 op 27" klein genoeg, kleiner moet het echt niet worden. Alleen wat betreft USB vind ik dat de meeste monitoren die op domme plekken hebben zitten, op alle samsungs die wij hebben zitten die achterop, waar je dus eigenlijk niet simpel bij kunt.
Alleen wat betreft USB vind ik dat de meeste monitoren die op domme plekken hebben zitten, op alle samsungs die wij hebben zitten die achterop, waar je dus eigenlijk niet simpel bij kunt.
Bij de Lenovo p24q ziiten de USB's ook achterop, echter niet onderaan maar aan de zijkant.
Door de monitor iets te verdraaien kan je ze zien en kan je de pluggen gemakkelijk insteken.
Tevens zitten ze ver genoeg van de zijkant zodat de kabels toch uit het zicht achter het scherm blijven.
Lenovo heeft dat slim en netjes gedaan!
Iedereen zijn ding maar hoe meer je uitgeeft dan krijg vaak ook mooiere schermen, laat ik nou het scherm ook heel erg belangrijk vinden.
Eigenlijk het echte eindresultaat!
Iemand gevonden of deze HDR ondersteund? Volgens de site van Philips geen HDR of Freesync ondersteuning en een refresh snelheid van max 60Hz.

Overigens mooi dat 10bit schermen inmiddels een stuk betaalbaarder zijn (en een groter aanbod) dan vroeger.

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 19 oktober 2018 10:40]

HDR word niet ondersteund denk ik want daar is op zijn minst 540 nits voor nodig.
Met 350 gaat dat niet lukken.
540 nits is toch voor OLED? Ik geloof dat de minimaal aangeraden hoeveelheid nits bij LCD rond de 1000 ligt aangezien zwart bij LCD ook een hogere nits-waarde heeft.
Dat is voor HDR10 en HDR10+
er zijn ook andere HDR licensies ( mijn tv heeft ook HDR maar geen HDR10 )
Zoals Dolby Vision, HLG (Hybrid Log Gamma).

iedere HDR type heeft zijn eigen standaarden.
Jammer van de gebogen voet. Lg heeft dat ook, en voor mij een reden om niet te kopen en voor een Dell te gaan.
Gelukkig maar voor deze monitor, ander valt hij om :+
Mijn 24" 4K LG had ook zo'n voet maar die hangt hier gewoon aan een stevige monitorarm :) Heb je al voor 25 euro (Ik heb die van Vonhaus). Voordeel is dat je de ruimte onder je monitor echt helemaal vrij hebt.

Edit: Volgens de comments hierboven heeft deze geen VESA mount.. Vaag!! Ik heb nog nooit een scherm gezien zonder VESA.

Ik zou eerder verwachten dat het ergens achter een afdekplaatje verstopt zit. De 'foto' is immers een render, geen echte foto.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 oktober 2018 13:04]

Dat is best een goede oplossing idd, ook betere kabelmanagement zo te zien. Tnx voor de tip.
Ja alleen dan moet je toch niet dit scherm hebben, zo te zien zit er echt geen VESA op. Heb ook even op andere sites gekeken maar het schijnt er echt niet op te zitten.
Is dit scherm ook voor (casual) gaming te gebruiken? Of is de responsetijd van 5ms daarvoor net te hoog?
Game momenteel op een 1080P IPS paneel met 5ms en merk er niks van.
anders moet je toch kijken naar een TN paneel maar dan lever je een beetje in op kleuren.
Op 60 fps duurt 1 frame 16.6ms dus 5ms is ruim snel genoeg daarvoor.

Dat is echter alleen de snelheid van het paneel, uiteindelijk is het belangrijk dat de rest van de logica (beeld processor en dergelijke) geen additionele input lag genereerd.

Tel die 2 waardes bij elkaar op en je hebt de totale lag van beweging tot reactie.
Heel mooi design en prijs. Alleen de io panel valt voor mij een beetje tegen. Ik had liever gehad dat de poorten onderaan staken :)
Ik zou het op deze manier niet erg vinden als er ook een VESA aansluiting op zat, dan kan je de kabels langs de arm af weg werken. (mits je hem niet plat tegen de muur aan monteert)

Tevens zit hier ook een powerbrick bij, ook niet echt een fan van maar zijn kleine details

[Reactie gewijzigd door FastRDust op 19 oktober 2018 11:09]

Jammer heb vorige week net een asus 28inch 4k tn monitor gekocht. Maar de kleuren zijn zo goed dat ik ips niet eens mis.
TN heeft geen goeie kleuren. Ik denk dat het eerder is dat jij de betere kleurreproductie van een IPS niet nodig hebt :)
nice, mooi betaal geworden, gaan de 27" 1080p eruit.