Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MMD introduceert 27"-Philips-monitor met gebogen va-paneel

MMD heeft de Philips 278E9 aangekondigd. Deze op gamers gerichte monitor heeft een beelddiagonaal van 27" en beschikt over een gebogen va-paneel met een resolutie van 1920x1080 pixels.

Het va-paneel van de Philips 278E9 heeft een kromming van 1800R, wat gelijk is aan de kromming van een cirkel met een straal van 1,8 meter. Verder beschikt de monitor over ondersteuning voor AMD's FreeSync, al is niet duidelijk bij welke waarden de verversingssnelheid van de monitor wordt gesynchroniseerd met output van de gpu.

De maximale verversingssnelheid van het paneel bedraagt 60Hz en de opgegeven grijs-naar-grijsresponstijd is 4ms. Het scherm heeft een statische contrastverhouding van 3000:1, een maximale helderheid van 250cd/m² en kijkhoeken die zowel horizontaal als verticaal 178 graden bedragen. Het paneel ondersteunt geen hdr en kan 128 procent van de srgb-kleurruimte weergeven.

De Philips 278E9 beschikt over twee luidsprekers met een vermogen van 3W en heeft een displayport-, een vga- en een hdmi-ingang. De monitorstandaard kan enigszins worden gekanteld. Het scherm moet ergens in het najaar uitkomen en kost 229 euro.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

11-07-2018 • 12:50

45 Linkedin Google+

Reacties (45)

Wijzig sortering
27 inch 1080p en 60hz? Is dit een repost van 5 jaar geleden, want dit is toch geen nieuws...
Ik vraag me af als je zulke producten niet promote of dan de bedrijven wel snel zouden leren om met iets nieuws te komen.
En dan nog 4ms g2g responstijd hebben... Iets is niet goed gegaan hier.
Oud panel genomen, slimme technicus gevraagd om het scherm te buigen.

"Komen die 27" 1080p schermen ook nog een keer van pas"

Het design vind ik overigens wel mooi.
Nouja, het is nieuws, maar het is geen nieuwe tech nee.
Het is natuurlijk een persbericht, maar dan nog; een gebogen 27" scherm met IPS achtige kijkhoek en kleurwaarden plus een speelbare refreshrate is niet slecht voor iets meer dan 200 euro.
Echt iets nieuws is het niet nee. Maar voor sommigen is het wel interessant misschien. 4K is lollig als je met geld wilt gooien. niet alleen de schermen kosten een vermogen maar ook de bijbehorende hardware. waarom zou ik bijvoorbeeld zoiets kopen als mijn oude R9 290 het moet aansturen?
Ik zou wel geinteresseerd zijn als ze een 2560x1080 scherm zouden maken van 34 inch. dat houd die kaart van mij nog wel bij.

Dit scherm zou daarnaast 2ms respons moeten hebben. dan was het interessant. Die speakers kosten alleen maar geld dus dat hadden ze ook niet hoeven doen. Verder ziet ie er prima uit.
Inderdaad.

En voor dat geld.....

Was het QHD..... dan had het imho nog gekund.
Maar als je de prijs vergelijkt met toen en nu wel toch?
Zijn er hier Tweakers die zweren bij gebogen panelen? Ik ken echt niemand die zo'n scherm of TV heeft. Lijkt mij meer een gimmick dat straks weer uitsterft omdat er geen vraag naar is?
Stiekem ben ik eigenlijk best wel benieuwd of je het verschil bij lang gebruik gaat merken.
Ik heb begrepen dat het focus punt constant moet zijn (als je hoofd op het brandpunt van de gebogen cirkel zit)
Maar tot nu toe werk ik nog braaf met 2 full HD platte schermen. Tot nu toe heb ik daar geen problemen mee.
Ik heb op mijn werk x2 27QHD en thuis inmiddels x2 24HD+x1 27HD ook altijd van begin af aan in een gekromde set-up staan.
Een dergelijke "kromming" om het afstands-verschil naar de hoeken wat te beperken naar de afstand/positie is aan te passen door de schermen wat te draaien.
Gekromde schermen lijken mij enkel interessant als je de radius x% kunt beïnvloeden naar je positie/afstand.

Maar ook hier het geval, wel interesse maar geen ervaring met deze dingen.

@rubenkemp
Maar de PPI gaat ook omhoog, ik moet er niet aan denken om achter 27UHD zonder scaling te zitten
Wat mij betreft zijn de minimale diameters zonder scaling op ~70cm kijkafstand;
24HD
27QHD
32UHD
Voor comfort/ontspannen focus van de ogen schuift alles een maat door;
27HD
32QHD
34UHD
Ik kan me voorstellen als het scherm erg groot is voor de resolutie dat dit ook oncomfortabel is.
Bijvoorbeeld 32HD omdat je dan binnen een focus gebied(venster) al met het hoofd moet bewegen om het geheel(venster) te overzien.

[Reactie gewijzigd door Canule op 12 juli 2018 10:04]

Maar bij meer/grotere schermen lijkt me dat de afstand ogen-beeldscherm ook iets toeneemt, ongeacht de radius, om toch het overzicht te houden.

Edit: Ik doel meer op de 34" + modellen
Ik heb een 34 inch ultrawide (21:9 aspect ratio) als PC monitor. Bij dit formaat is een gebogen scherm wel echt een toevoeging omdat de afstand van het scherm naar je ogen in de hoeken anders velen malen groter is dan in het midden.

Persoonlijk vind ik een gebogen scherm bij een 16:9 monitor een beetje overdreven en meer een gimmick. Een TV met een gebogen scherm komt er bij mij al helemaal niet in omdat je daar niet altijd recht voor zit, in tegenstelling tot een monitor.
Het is leuk (bespaart ruimte) maar pas vanaf 30+ inch panelen en je moet goed oppassen hoe ver je van het scherm zit!! Als je er te dichtbij zit, worden zelfs met een VA paneel, de uithoeken grijs en slecht leesbaar.
Ik heb een 55" LG OLED TV met gebogen scherm. Ik vind het prettig kijken. Geen last van verkeerd licht of schaduwwerking. Heeft uiteraard ook te maken met de opstelling. Ik heb, toen ik met mijn poot in het gips zat, een tijdje met mijn pc op de tv gegamed. Afgezien dat dit het niet haald bij mijn IIjama game-monitor, moet ik zeggen; niet vervelend. Ik zou wel gaan voor een degelijke curved game-monitor. Terug naar deze monitor. Die specs zijn natuurlijk een late 1 april grap. Toch..... ?
Bij een monitor als deze lijkt mij een gebogen scherm niet echt meerwaarde hebben. Maar tegenwoordig zie je ook steeds meer hele grote of extra brede schermen. Bij dat soort schermen kan een kromming zeker meerwaarde hebben. Voornamelijk omdat je daar in tegenstelling tot een TV, vrij dicht op zit. De kromming zorgt er dan voor dat de hoeken van het scherm wat minder ver van je afstaan.

Als je kijkt multi-monitor opstellingen met bijvoorbeeld 3 schermen, dan zie je dat vaak voor gekozen wordt om de buitenste 2 monitoren iets naar de gebruiker toe te draaien. Extra brede schermen zouden mogelijk een vervanging kunnen zijn voor een multi-monitor opstelling, waarbij de curve kan zorgen voor een iets minder groot verschil in kijkafstand.

Of mensen dat prettig vinden, moeten ze natuurlijk helemaal zelf bepalen. Ik heb zelf 3 schermen waarvan de buitenste 2 iets naar mij toe zijn gedraaid. Mocht ik dit in de toekomst gaan vervangen voor 1 groot scherm, dan zou ik persoonlijk wel kiezen voor een model met een kromming in het scherm.
De fout die je maakt is gebogen tv's en monitors over één kam te scheren. Kromme TV's worden inderdaad bijna niet meer verkocht. Dat voegt weinig toe. Maar je zit veel dichter op een monitor. Het geeft een enorme immersion, zo'n groot gekromd scherm voor je, daarmee zit je gewoon midden in de actie. Voor gamers is dat dus wel degelijk interessant. Ik zou er zelf ook wel een willen, maar ik wacht nog op een krom scherm met de juiste specs.
Hier een 38 inch 21-9 scherm. Daar is de curve zeker nuttig omdat het scherm zo breed is je anders onder een hoek naar de hoeken van het scherm kijkt. Door de curve is de hoek kleiner wat de ervaring een stuk beter maakt. Ook op mijn oude 34 inch was dit nuttig. Bij de 38 inch zou ik niet zonder willen. Voor een 27 inch scherm is het echter vrij nutteloos omdat zo'n scherm niet echt breed is.
Zijn er hier Tweakers die zweren bij gebogen panelen? Ik ken echt niemand die zo'n scherm of TV heeft. Lijkt mij meer een gimmick dat straks weer uitsterft omdat er geen vraag naar is?
Ja alleen bij een grote 21:9 scherm, voor een 16:9 scherm en die maar 27" is, is het onzin, het heeft bij grote 21:9 wel zin omdat die veel langer zijn en dan is een gebogen scherm erg handig.
Toevallig van de week een 34' 21:9 (1440p) monitor aangeschraft. Voor tv's vind ik het van minder toegevoegde waarde aangezien je die vaak met meerdere personen bekijkt en niemand er dan goed voor zit. Maar zeker voor een monitor van 27' (ultrawide) of groter heeft het mijn voorkeur aangezien de randen van het scherm anders zo ver van je af lijken te zijn. Ik heb ook een vlakke 27' geprobeerd, maar vond het niet lekker werken en heb die ook teruggestuurd
Ja, ik gebruik nu een jaar een 40" curved monitor. Iedere keer als ik naar een ander groot scherm kijk heb ik zoiets van "bah, wat plat".

Kwestie van smaak.
1080p op 27 inch begint al tegen te vallen qua beeldkwaliteit, vanaf deze grootte ben je beter weg met 2560x1440.
Hopelijk heeft deze Freesync 2, ik heb zelf de 34" curved X7FJEW en Freesync 1 valt niet te gebruiken - zodra je FPS dipt, kun je bijna een epilepsie krijgen, omdat het scherm dan heel snel gaat knipperen, zowel op Displayport als op HDMI. Met Freesync uitgeschakeld is er niks aan de hand.

[Reactie gewijzigd door 454232 op 11 juli 2018 14:41]

Inderdaad, ken dat probleem ook. Sommige games werken wel prima, anderen helemaal niet jammer genoeg.
Een beeldscherm voor gamers zonder hoge refresh rate en met speakers terwijl 99% van de gamers met een headset op zit. Ik niet begrijp 8)7
60hz is bijna lachwekkend op daar freesync op te zetten ( na ja, zal wel weinig kosten om het te implementeren dus het is een leuke marketing gimmick ).
Waarom is 60hz lachwekkend voor freesync?
Ik heb geen ervaring met FreeSync maar bij GSync is het zo dat als de de game boven 144 hz draait, er gewoon VSYNC aan wordt gezet, met de extra lag die daar bij hoort. Daarom kan je vaak beter de game cappen op 143 Hz. Ik neem aan dat het bij een 60 hz scherm hetzelfde werkt.
Echt? Grappig. Ik draai namelijk op 165 (OC).
Wel -toevalig heb ik het goed staan- met VSync aan, want ik render makkelijk 165 fps. frames dus ik dacht dat dat het beste was.Goed gegokt :)
Maar als ik je goed begrijp gaat alles boven de 144 op G-Sync met V-SYNC aan?
/offtopic
Is dit een driver probleem dat er de interactie is met inputlag(vsync), of een inherent probleem van het Gsync systeem?
Ik wil met de meeste games toch wel boven de 60fps zitten, wat heb ik dan aan een 60hz 'gamer scherm'?

Freesync op zo'n lage refreshrate heeft weinig tot geen toegevoegde waarde ( lijkt mij ).
Juist wel, hoe hoger de refresh rate van een monitor hoe minder freesync uit maakt. Omdat het scherm vaker ververst is er minder tearing bijvoorbeeld bij 240Hz en 60fps is beter dan 144Hz en 60fps.
Oftwel met 55fps en 60Hz heb je meer tearing dan met 144Hz en daarom zal freesync wel helpen.
Freesync op met een hoge FPS en hoge refresh rate is absolut een verbetering.
Maar Freesync met een lage FPS 20~30, kan het verschil tussen speelbaar en onspeelbaar zijn, Freesync op 60hz heeft weldegelijk zin :)
wat is er mis met 60fps? Ik speel BF op minder dan 60fps en het speelt zo soepel als iets

Is dat net zoiets als dat je 100 mbit moet hebben om te kunnen gamen?
Freesync en g-sync zijn juist gemaakt om de refresh snelheid aan te passen aan het aa tal frames wat de videokaart geeft. Zo lijkt het voor het ook voeiender ook onder de 60fps.

Terwijl v-sync dit capt op 30 of 60. Wat inhoud als je op de 59fps zit je er maar 30 krijgt omdat het niet boven de 60 is.
@Randomguy369 @Toettoetdaan @Tusk @FastRDust

Thanks, dacht echt dat het weinig impact zou hebben met lagere fps, meeste monitoren met freesync / nsync zijn toch 144hz.
De refresh rate ben ik het wel mee eens, maar speakers vind ik wel handig zelf.

Mijn monitor heeft ook speakers (via display port aangesloten) terwijl ik ook speakers heb aangesloten aan de pc. Deze gebruik ik nooit, maar die van de monitor wel wanneer ik bijvoorbeeld de web tv aanzet terwijl ik van alles aan het doen ben.

Een beetje persoonlijk natuurlijk, maar men zal een monitor vaak niet enkel voor games gebruiken denk ik.

Ga ik een potje gamen dan gaat de headset inderdaad op. Anders gamed het voor geen meter.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 11 juli 2018 14:44]

VGA en geen DVI? Luidsprekers? Maximaal 60Hz maar wel FreeSync toevoegen? En waarom zo'n 13 in een dozijn design? Kan iemand vertellen op wat voor manier dit gericht is op gamers? :+ Als er in het artikel had gestaan dat het een office-schermpje is had ik het eerder geloofd.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 11 juli 2018 13:13]

Hoezo niets over FreeSync? Staat erin.
Ja, was een foutje van mijn kant en is inmiddels aangepast :)
27 inch met 1080p valt tegen. 1440p was beter geweest. Jammer het design vind ik wel erg mooi. Maar had van mij geen curve hoeven te zijn.
Het grootste verschil ten opzichte van het oude model is volgens mij dat de nieuwe een VESA-mount heeft.
En verder, tja. Er zijn nu eenmaal een aantal 27" curved 1080p 60 Hz (75-76 Hz) monitoren, die naar het zich laat aanzien allemaal gebruikmaken van hetzelfde paneel. En de meeste zitten zo rond de 200-250 euro, afhankelijk van features en afwerking. Voor als je per se een gebogen scherm wil denk ik dan (al is er ook nog een enkele 24" inch variant die nog goedkoper is).
Die 60Hz zal in de praktijk 75Hz zijn. De Philips 278E8QJAB/00 heeft namelijk ook de mogelijkheid 75Hz te gebruiken terwijl ze met 60Hz adverteren. Als ze de Freesync range van 47-75Hz naar 30-75Hz veranderen is dat een welkome toevoeging. Die 4ms responstijd waar menig Tweaker hier over zeurt gaat nergens over. Fabrikanten kunnen de responstijd adverteren zoals ze willen. In de praktijk vallen deze waarden compleet anders uit. Overigens ben ik zelf goed te spreken over de overdrive feature van de oude Philips 278E. De overshoot is op de "snelle" instelling goed gebalanceerd en zorgt voor weinig tot geen artefacten. De kleurweergave en zwartwaarden van deze monitoren zijn overigens fenomenaal. De curve is iets wat je geprobeerd moet hebben. Het is subtiel, maar merkbaar. 1440p varianten van dit scherm zullen uiteraard ook komen en hoger uit komen qua prijs. Voor de mensen die meer desktop ruimte willen kan er gebruik gemaakt worden van DSR.

[Reactie gewijzigd door Neallord op 11 juli 2018 13:32]

Een krom scherm heeft naar mijn idee enkel meerwaarde als het om een 1 persoons ervaring gaat.

Verder ia het een leuke monitor voor de prijs echter zou ik zelf iets meer uutgeven voor een hogere resolutie omdat ik niet een heel diep bureau heb :'(
Curved lijkt me op dit formaat best zinloos. 21:9 >34” heeft significant meer functionele waarde. Zelfs mijn voormalige 32” 16:9 had geen curve nodig.

Misschien als je er 10cm vanaf zit...

Volgens mij is dit dan weer gevalletje ‘hype’ net als bij veel TV’s.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 11 juli 2018 17:26]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True