AOC maakt 200Hz-monitor 2,5 jaar na onthulling beschikbaar

AOC begint met de verkoop van de Agon AG353UCG, een 35"-monitor met een resolutie van 3440x1440 pixels en een verversingssnelheid van 200Hz. De fabrikant toonde de monitor voor het eerst tijdens de gamescom van 2017.

De AG353UCG in AOC's Agon-serie staat inmiddels in de Pricewatch voor prijzen van zo'n 2440 tot en met 2500 euro. Voor dat bedrag krijgen kopers een gekromd beeldscherm met een diagonaal van 35 inch, een aspectratio van 21:9 en een resolutie van 3440x1440 pixels.

Het beeldscherm is opgebouwd rond een va-paneel dat een maximale verversingssnelheid van 200Hz biedt. De maximale helderheid ligt op 1000cd/m² en daarmee heeft het model een DisplayHDR 1000-certificering van de VESA gekregen. Er zijn 512 lokale zones voor dimming aanwezig.

AOC toonde de AG353UCG al tijdens de gamescom in augustus 2017 en in april vorig jaar volgde de officiële introductie. Waarom de beschikbaarheid daarna lang op zich liet wachten, is niet bekend.

Model AOC
Grootte paneel 35 inch, gebogen
Resolutie 3440x1440 pixels (21:9)
Pixeldichtheid 106,55ppi
Paneeltype Va-paneel
Maximale verversingssnelheid 200Hz
Maximale helderheid 1000cd/m²
Hdr DisplayHDR 1000, Nvidia G-Sync HDR/G-sync Ultimate
Responstijd 2ms, grijs-naar-grijs
Contrast 2500:1
Aansluitingen 2x displayport 1.4, 1x hdmi 2.0, 4x usb 3.1 gen 1
VESA-mount 100x100

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-02-2020 • 13:13

79 Linkedin

Reacties (79)

Wijzig sortering
Ligt het aan mij of is dit een gigantisch hoge prijs? Aangezien 2560x1440 op 144Hz rond de 300-400 goed te verkrijgen is...
Wat is het nut van appels met peren vergelijken?
Waar zijn we appels met peren aan het vergelijken? We vergelijken hier resoluties, refresh rates en prijzen van producten van dezelfde categorie...
Het lijkt mij persoonlijk dat een ietwat wijder paneel en ~50% hogere refresh rate geen 2000 euro moeten kosten. Nu raffie over Gsync en de helderheid begon lijkt het me iets logischer, maar nog steeds niet een stap die momenteel het geld waard lijkt te zijn.
~3,7 mil pixels t.o.v. ~5mil pixels is niet zomaar een 'ietwat wijder' paneel. Daarnaast, hoge resoluties met een hogere frequentie vergt wel significant meer processing power in het paneel om van displayport -> pixels te converteren. En dan moet je ook een fancy paneel hebben met pixels die 200Hz aan kunnen, dan zit je al in een compleet ander segment qua fabricage.

Een 200Hz 2560*1440p scherm is al gauw 700-1000 euro. een 3440*1440p scherm is standaard ook al 600+ euro. Dus het is wel een beetje appels met peren vergelijken.

Prijs/performance is niet liniair, het is exponentieel.

[Reactie gewijzigd door Fordox op 21 februari 2020 13:45]

Mijn 35" 3440x1440 @100hz VA was 2 jaar geleden maar 650 euro.
Nu, 2 jaar later, moet ik 4x zoveel betalen voor 2x HZ en een wat beter paneel?
Sorry, maar dit scherm is echt veel te duur.
Precies dit inderdaad. Ik heb de vorige AOC. Zelfde formaat, zelfde resolutie alleen 100hz. Paar jaar terug 700 euro voor betaald. Ik hoopte dan ook op een bedrag rond de 1000. Ik schrik eigenlijk van deze prijs.
Tja, een auto die geen maximumsnelheid van 240 heeft maar wel 360 KM kan halen (50% meer) is ook een stuk duurder.
De monitor heeft 500 Local Dimming zones dat maakt het sowieso wat duurder.
An sich zie ik je punt,
Echter dit heeft ook een full array dimming backlight (fald) en hdr 1000

Dat is niet te krijgen voor 300-400$
En voor higher end ga je altijd procentueel meer betalen voor luxe

Dit is geen massa productie zoals die schermen nu wel geworden zijn. En dus kost dat meer per unit aan overhead.
Maar het blijft een VA paneel met statisch contrast van max 2500:1

Nogal een manco.
Statisch 2500:1 is behoorlijk goed,
En met de local dimming is dat echt wel een van de hogere contrastwaardes die je kan krijgen op een monitor.
Het is de onderkant van VA monitoren; ten opzichte van TN/IPS met een max van rond de 1000:1 is het meer inderdaad. Ik heb er hier een voor me staan uit 2014 met een statisch contrast van 5000:1... BFI en 120hz. 400 euro... Zonder local dimming. Local dimming zal wel het dynamisch contrast verbeteren van een zone ten opzichte van de andere, verwacht ik.

Maar VA gaat om de zwartwaarden. Hoge nits is leuk maar dan moet je zwart wel zwart blijven. Ik zie graag een review tegemoet die daar op in gaat...

Mijn punt hierachter is dit; als je zo'n dure VA koopt met een contrastwaarde die zo dicht bij IPS ligt, dan ben je beter af met een IPS met local dimming. Zeker gezien het formaat want VA heeft ook minder goede kijkhoeken. Al met al, duidelijk een veel te duur paneel voor wat je krijgt. Ik vertrouw er ook niet op dat ze 200hz zonder overshoot voor elkaar hebben gekregen. Maar goed... reviews :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 februari 2020 21:43]

Anoniem: 1330988
@Bart ®22 februari 2020 07:54
Het is allebei fruit...
Inderdaad, ik zou eerder voor een (Dell) Alienware AW3420DW gaan. Die heeft weliswaar 'maar' 120hz en volgens mij geen 1000cd/m2... Maar ook G-sync, de helderheid is echt prima in orde daarvan en de prijs onder de €1000.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 21 februari 2020 17:19]

Dat typenummer levert geen results op in een search, ik heb zelf een U3415W en ben op zoek naar een upgrade met HDR-800 of hoger en 120+ Hz. Waar heb je je info gevonden? :)
Hij zal wel de AW3418DW bedoelen. Dell Alienware. Gewone Dell heeft niet zo'n scherm. Is trouwens maar 300 cd/m². Search vond ook niks op HDR-800 trouwens. Wel 600 of 1000.
Nee, de AW3420DW:

https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

350cd/m2 inmiddels ;)

[Reactie gewijzigd door dartbord op 21 februari 2020 17:20]

Ah, thanks - 800 kan een denkfout zijn geweest, maar dan HDR-1000 inderdaad! Ik ga het scherm eens checken. :)
Ik denk het ook, zal 'm eens bekijken - thanks!
Ja, excuus het is inderdaad van Alienware, maar dat is opgekocht door Dell toch?

En er is inmiddels een nieuw model:

https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

[Reactie gewijzigd door dartbord op 21 februari 2020 17:18]

Maar die is dik over de 1000 euro, het 2018 model is er ruim onder ;)
De monitor uit het artikel heeft ook een 120hz versie (35 inch) uit 2018 en die is ook 750 euro.

pricewatch: AOC AG352UCG6 Zwart

Wel valt dan die HDR/helderheid weg en de hz waarmee die ververst.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 februari 2020 14:22]

Mja, de Asus PG358Q was 3440x1440 100hz en had altijd het €1250 prijskaartje.
En kijk: De opvolger: pricewatch: Asus ROG Swift PG35VQ Zwart

De QV versie heeft ook 200hz! Nog steeds dezelfde looks maar IPV een 100hz (OC) IPS paneel een 200hz VA paneel.
Net als deze AOC dus. En dezelfde verdubbelde prijs.

3440x1440 is iets heel ander IMO dan standaard simpelere 16:9 paneeltjes die je voor 400 kan krijgen.
De 100hz Asus was ook prijzig, maar ik moet zeggen dat ik er wel echt al jaren plezier van heb.

100hz is een beetje de sweetspot naar mijn mening op een 1080Ti of m'n huidige 2080Ti. 200hz wordt een moeilijk verhaal, op deze resolutie is 80-130fps in GPU intense titels een beetje de norm (Watergekoelde 2080Ti). Heb dit scherm op een GTX1080, 1080Ti en nu dus 2080Ti gedraaid, en persoonlijk vind ik de 1080Ti een beetje t minimum.

Naast refreshrate zijn dingen als FreeSync, G-sync, goede kijkhoeken, kleurreproductie, gelijkmatige verlichting en diverse andere factoren natuurlijk ook nog erg belangrijk. Ik verwacht voor de prijs daar ook veel meer van bij deze AOC of de Asus tegenhanger. (En er zal hoogst waarschijnlijk ook wel weer een Acer variant komen) G-sync en HDR erbij maken het ook een stuk duurder meteen. Het moment dat ik overigens die Gsync en HDR ga toevoegen aan de wensen, kom ik al snel op schermen van €475-725 uit overigens. En de duurste daarvan, pricewatch: Gigabyte Aorus FI27Q-P Zwart heeft bij mijn weten geen HDR 1000 certificatie.
En de AOC 3440x1440 100hz VA was destijds 750 euro. Dan is 2500 euro voor 100hz meer, en een betere helderheid, behoorlijk veel imo.
Het laat anders 10 ns over om een pixel te verversen. En dat betekend dat er 10Gb/s aan data naar het scherm moet.
:? 200 Hz is 5ms per frame. En 3440x1440@200 is 23Gbps (8bpc) of 29Gbps (10bpc).

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 24 februari 2020 13:11]

Ja, het ligt aan jou.
Zowel de resolutie als verversingssnelheid zijn significant hoger. En halen die schermen dezelfde maximale helderheid?
Niet met HDR ondersteuning; die zijn er bijna niet.
Je moet kijken met welke monitoren dit model concureert; In deze grootte, resolutie en verversingssnelheid zijn er maar 2 concurrenten in de Pricewatch op dit moment en beide kosten 2k+ Euro.

Of dat je het verschil in specs ook de (meer)prijs waard vind bijv. t.o.v. het scherm dat jij hebt is een ander verhaal :)
categorie: Monitoren

Er zijn er exact 2 monitoren op de markt met die specs, de andere is € 318.43 duurder, koopje dus :+ (De AOC staat ondertussen al voor €2440,83 in de PW)

[Reactie gewijzigd door zion op 21 februari 2020 20:37]

kun je mij een monitor aanraden die beschikt over specs die jij opnoemt in je reactie. Ik zoek namelijk een nieuwe monitor :) maar ik kan geen 1000 euro ervoor uitgeven.
Ik heb er zelf nog geen, verhuis binnenkort en vind het zonde om vlak voor het moment er eentje te halen. Er zijn er echt in die prijsklasse een aantal te vinden. Ik kan je aanraden om gewoon wat reviews te lezen en te kijken wat je precies wil
1000cd/m² en G-Sync zijn ook flinke kostenposten. Veder ben ik het nog steeds eens dat het veel geld is hoor :)
Die paar LEDs op 200hz aansturen is wel wat anders dan wat de concurrentie doet...
Er zit wel een aparte G-Sync chip in anders krijgt hij nooit dat certificaat.
Dat beperkt de monitor niet, het enige wat het dan zou doen is de gebruiker beperker tot die poorten als zij gebruik willen maken van G-Sync.

Daarnaast spreken we hier over 5 miljoen pixels die wel even allemaal op 200HZ draaien... dat is nog al wat. Dat doe je niet zomaar even. Daarbij gebeurd dit op een helderheid van 1000nits, dat is ook niet zomaar iets.
Denk er ook aan dat dit niet een gewone gsync chip is, maar de gsync ultimate chip. Dus voor HDR bij 10bit kleuren en niet 8bit. Deze chip is werkend in een bereik van 25hz tot de 200hz
Heb je er aan gedacht dat een G-Sync chip niet aan elke poort hoeft te zitten?

Tevens is een scherm wel meer dan alleen die module, dat scherm moet 5 miljoen pixels verversen met ongveer 5MS response time om die 200HZ volledig te benutten, dat is echt geen kinder spel. Als we een error rate van 15% in gedachte nemen dan zitten we op 5.75ms. En nu gaat er vast door je heen "Ja, maar de meeste budget schermen doen toch al 5ms?" Wel ja, maar ook, nee. Wanneer een scherm claimed 5MS te hebben is dit in best case scenario, de responstime van 5MS zit vaker rond de 8 a 9, als het dan niet hoger is. Hier is een video van de huidige monitor die ik in gebruik heb(of naja.. ik heb de variant met de USB hub en speakers)

Die montor heeft een geadverteerde response time van 1ms.

Misschien is het een idee je eens te verdiepen in het wereldje van monitoren voordat je reageert op iets waar misschien een goede verklaring voor is?
Zou liever een 3840 x 1600 at 144Hz hebben voor minder geld.
Dat zijn allemaal IPS schermen. Qua latency beter van VA, maar VA blijft koning op gebied van zwartwaardes en in het donker gamen. Da's vaak die extra euro's waard (maar misschien niet die 1300 extra die je hier neerlegt).
Ik zou juist een punt willen maken voor IPS schermen, de inkijkhoek en kleuren van VA schermen zijn vaak belabberd vergeleken met een goed IPS scherm. Dat is mij zeker de extra euro's waard bovenop een VA scherm.
Ik heb een tijdje (+/- 2 maanden) op een 3440x1440 VA en een 3440x1440 IPS gespeeld en zou de IPS voor geen goud willen ruilen voor een scherm met VA paneel.

Je moet dus voor jezelf vaststellen waar je meer waarde aan hecht. De betere zwart waardes van VA of de betere kleuren en inkijkhoek van een IPS.

Edit reviews:
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_ex3501r.htm
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_34gk950f.htm

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 21 februari 2020 16:36]

Het is niet zo dat het niet kan, ik kan ook voorbeelden bedenken van VA schermen die prachtige kleuren op het scherm toveren. Bezit sinds kort een Dell S3220DGF waarvan de kleuren echt ontzettend mooi zijn. Zie ook de review van Rtings.
Kleurechtheid is inderdaad beter op IPS schermen, maar dat hoge contrast van VA maakt dat kleuren echt lekker strak uit de verf komen. Vaak is wel enige calibratie gewenst, maar dat geldt voor IPS ook.

Kijkhoeken klopt helemaal, ik heb zelf nu een 32" gebogen VA met voor VA-begrippen uitstekende kijkhoeken, maar dat is zeker niet te vergelijken met een goed IPS scherm. Alleen, ik vind kijkhoek echt een totaal nietszeggend statistiekje. Er is geen enkele gamer of webdesigner of IT'er die niet recht voor zijn scherm zit...
Alleen de punten die je aanhaald gelden ook voor elk IPS paneel, als je kijkt naar de zwartwaarden in de reviews die ik post dan ontlopen ze elkaar niet veel (het verschil met jouw scherm is dan weer groter). Die inkijkhoek maak wel degelijk uit bij ultra wide schermen, dat weinig uitmaakt tegenwoordig op de kleinere schermen snap ik best; en ik kijk hierbij niet naar een statistiekje waarin het aantal graden staat want dat zegt inderdaad net zo weinig als het aantal geadverteerde ms.

Ik ga hierbij uitvan eigen ervaring en van de genomen foto's bij de review. Zelf zit ik op een afstand van het scherm als ik werk/game dat het scherm 90% van mijn zicht inneemt, dan is een goede kijkhoek belangrijk. Ik koop geen scherm om hier 1-2 meter vanaf te gaan zitten.

Het is dus net waar je voorkeur naar uit gaat en beide technieken hebben goede en slechte schermen.

Overigens, Dell schermen zijn vaak erg goed gecallibreerd uit de fabriek. Dat zie je pas terug bij duurdere modellen van andere fabrikanten.
De kijkhoek vind ik persoonlijk een van de belangrijkste waarden van een scherm. Ik kan er slecht tegen als ik aan de schermranden andere kleuren zie dan in het midden. En dat krijg je, ook als je er recht voor zit.
Als je met je hoofd beweegt, veranderen de kleuren. :X

En dan hebben we het nog niet eens over de kleurechtheid van een IPS scherm.
Voor iedereen die in het donker speelt, kan VA leuk zijn. Heb je altijd wat achtergrondlicht branden, ga naar IPS want IPS heeft heeft voor de rest niets dan voordelen op VA. Daar zijn reviews en video's genoeg van te vinden. En voor 2500€ zou'k toch een oled willen hoor. ( die niet inbrandt :) )
Dat kan en met nog meer pixels ook, voor ongeveer 1000 euro minder heb je al de PG43UQ.
Doe mij maar een 49" met 10240‬ x 3200 op 120+ Hz‬ (zegmaar 2x 27" met 6k, zodat je precies 200% kunt scalen naar 5120x1600) :P Dromen mag :D

[Reactie gewijzigd door Saven op 22 februari 2020 11:48]

Net zoals de Asus ROG monitor met vergelijkbare specs (en nog eens €200 duurder), is het een monitor die zich volledig uit de markt prijst, door z'n absurde prijs om maar 200hz en HDR te hebben.

Je hebt grotere schermen met hogere resoluties die minder dan de helft kosten, met als enige verschil 144hz ipv 200hz. Het zichtbare verschil tussen deze 2 is minimaal.
Onder aan de streep dus een product in de categorie: "omdat het kan", maar voor 99,999% van de consumenten niet interessant is.
Nee die heb je niet, zie onderstaande searchstring, ik heb gezocht op 100Hz en hoger, en dan heb je maar 2 monitoren met deze specs. punt.
categorie: Monitoren

@MazeWing Ja en het feit dat lang niet iedereen plaats heeft voor zo'n enorm bakbeest, en dat veel mensen het té breed vinden (breder dan de ongeveer 2,35:1/21:9 van het menselijk oog, nl. 3,5:1).

[Reactie gewijzigd door zion op 21 februari 2020 22:39]

Als het een 21:9 scherm moet zijn heb je gelijk. Als het echter een nog breder scherm mag zijn is de Samsung C49RG90 groter en goedkoper. Het enige dat ie mist is de 200hz
pricewatch: Samsung C49RG90 Zwart
Maar deze monitor is ook bedoeld voor de nouveau riche bitcoin-miljonair, voor wie prijsvergelijken ondertussen een abstract begrip is geworden, en die bij een nieuwe gamebak kopen gewoon overal het duurste en dikste aanklikt.
Dat, en mensen die een geweldige monitor willen hebben voor productie te draaien, en de meerkosten om hem óók als game-monitor te gebruiken, wel te rechtvaardigen vinden.
Het verlaagt hoe dan ook de input lag... Daar is het voor die hard gamers om te doen.
Jou link verwijst naar een beeldscherm met 300cd/m2 dit scherm kan 1000cd/m2.
Beide zijn 1000 cd/m2, staat gewoon fout in de pricewatch voor de Predator X35.

https://www.acer.com/ac/n...edator-model/UM.CX0EE.005
600 cd/m² - Oorspronkelijk, 1000 cd/m² - Peak (HDR Mode)
Erg prijzig voor een VA-paneel en een resolutie van 1440p. Wel fijn dat 1440p schermen niet worden vergeten als het gaat om HDR. Tegenwoordig is de focus erg op 4K
Die foto's zijn wel zo genomen dat je niet ziet hoe enorm ver die standaard/voet uitsteekt. Dat heb ik nu ook bij mn ACER Predator. Dat moet op zich wel met een minder groot oppervlakte kunnen lijkt mij?
Ik hoop dat AOC gebruikt maakt van Display Stream Compression (DSC) het zwakke punt van de Asus en de Acer met dit paneel.
Monitor fabrikanten houden de consumenten voor de gek met de prijzen voor een hoger scherm met 100hz+
10 jaar geleden toen de 3d met bril tijdelijk een hype was (nvidia 3d vision) waren de monitoren ook al 120hz. Nu vragen ze 10 jaar later nog steeds de hoofdprijs voor een scherm met 100hz+
Kunnen die kabels/poorten dat eigenlijk aan die resolutie met hdr aan 200hz met variabele refresh rate?
HDMI zou 2.1 moeten zijn om genoeg bandbreedte te hebben.
Displayport raakt niet aan de 200hz denk ik.
Lol veel te duur en dan maar de Samsung Odyssee C9