AOC introduceert full-hd-monitoren met 165Hz-va-paneel en kromming van 1500R

AOC komt met vier nieuwe, gebogen full-hd-gamemonitoren. Die hebben een verversingssnelheid van 165Hz en ondersteunen FreeSync Premium. De monitoren hebben diagonalen tussen de 23,8 en 27 inch.

De monitoren vallen in de G2-serie. Het gaat om de C24G2AE en C24G2U, die allebei een beelddiagonaal van 23,8" hebben. Daarnaast introduceert AOC de C27G2AE en C27G2U met een diagonaal van 27". De vier monitoren hebben allemaal een kromming van 1500R en full-hd-va-panelen met een verversingssnelheid van 165Hz. De schermen hebben een optie voor motion blur reduction en ondersteunen AMD's FreeSync Premium.

De verschillen zitten onder andere tussen de 23,8"- en de 27"-modellen. Die eerste hebben een contrastverhouding van 3000:1, terwijl dat bij de overige 4000:1 is. De twee U-modellen, de C24G2U en de C27G2U, zijn in hoogte verstelbaar en kunnen gekanteld worden. De andere twee modellen kunnen dat niet. Ook hebben de U-modellen vier usb 3.2-poorten.

De monitoren komen in september beschikbaar en kosten tussen de 199 en 289 euro.

Monitor Prijs
C24G2AE € 199,-
C27G2AE € 269,-
C24G2U € 219,-
C27G2U € 289,-

Door Tijs Hofmans

Redacteur

25-08-2020 • 13:44

64 Linkedin

Reacties (64)

Wijzig sortering
Leuk speelgoed, voor een nette prijs. Zelf heb ik nooit het nut gezien van usb connectiviteit achter op een scherm, maar waarom ook niet hé.
Mijn PC en mijn scherm staan iets verder uit elkaar. De wireless adapter voor de muis zit nu in mijn scherm. Geen verstoringen meer.
Juist! Niet aan gedacht, zelf nog niets draadloos gebruikt :P
Controllers, toetsenborden, etc.
Ik ook niet, tot we massaal gingen thuiswerken. Ik heb een AOC met usb-hub. Daarmee is het makkelijk wisselen tussen gebruik van pc en laptop op de randapparatuur zonder gebruik van een KVM-switch of losse USB-hub.

Ik heb een pc met 2 beeldschermen en voor het werk een laptop. De beeldschermen zitten standaard aan pc en laptop verbonden, 2 kabels per beeldscherm dus. Toetsenbord, muis en koptelefoon zitten met USB aan het beeldscherm. Als ik wil wisselen tussen pc en laptop hoef ik alleen maar 1 USB-kabel van het beeldscherm om te wisselen.
Offtopic maar ik móet deze tip geven: 'Mouse without Borders' van Microsoft Garage al 'ns geprobeerd? Werkt ook goed voor het gebruiken van één set muis+toetsenbord op meerdere Microsoft systemen binnen één netwerk. :)
Werkt wel vlot; Net even uit getest, gaat alvast zonder enkel probleem binnen hetzelfde netwerk :p
'Mouse without Borders' van Microsoft Garage al 'ns geprobeerd? Werkt ook goed voor het gebruiken van één set muis+toetsenbord op meerdere Microsoft systemen binnen één netwerk. :)
Gebruik Barrier als je niet beperkt wilt zijn tot Microsoft systemen. ;)
Ik gebruik het persoonlijk voor USB LED strips, werkt top en daardoor zijn er geen kabels zichtbaar!
Alhoewel dit best prima prijzen zijn, snap ik niet waarom iemand nu nog z'n geld aan een full-HD monitor zou uit willen geven. 1440P is bij mij toch wel het minimum van tegenwoordig.
Omdat gamen op 1440P met 165 fps een stuk duurder is dan 1080P met 165 fps. Zonder flinke videokaart kom je niet aan all die frames. Dan heb je ook niets aan die hoge refresh rate.
Dat is zeker waar, de hobby wordt gelijk een stuk duurder als je op hogere resolutie dezelfde fps wilt halen.
Maar mijn punt was meer dat er al z'n groot aanbod is op full-HD schermen, en we nu toch echt wel in het tijdperk aankomen waarbij 1080 uitlopend aan het worden is. Dat ik daarom niet helemaal begrijp dat er nog steeds nieuwe schermen worden gemaakt en iemand deze dan zou kopen, ipv gewoon een wat ouder model voor nog minder geld.
en we nu toch echt wel in het tijdperk aankomen waarbij 1080 uitlopend aan het worden is.
Zolang van alle 2078 mobieltjes (in Pricewatch) ca 27% nog schermen met een verticale resolutie van 1080 hebben en slechts 7% een hogere, zie ik dat voor gewone schermen niet zo snel veranderen.
Mee eens, en zeker wanneer je over die 24" gaat, kan je beter je resolutie mee verhogen imo.
Ik speel juist op 1080 om zeker te zijn dat ik mijn 144hz haal. Als ik op 1440 zou gaan spelen haal ik dat niet. Merkte ik bij vrienden ook al. Heel tof een nieuwe monitor gehaald maar dan alsnog de fps naar beneden moeten zetten, of niet de max halen, om geen kleine hickups te krijgen.
Ik begrijp je punt dat je inderdaad niet veel aan een goed scherm hebt als je pc dat niet aan kan. Maar mochten jou vrienden in de toekomst een betere videokaart kopen hebben ze al wel een scherm die de verbetering kan weergeven.
Nu heb jij natuurlijk al een 1080 scherm maar zou je dat niet hebben, dan zou ik het imo een beetje zonde geld vinden om nu dit nieuwe scherm nog aan te schaffen.
wetende dat dit jaar de 3000 serie videokaarten nog uit komen en je dus straks makkelijk een goeie oudere kaart moet kunnen aanschaffen die makkelijk 1440p op hoge Hz aan kan.
Als ik de voet van deze monitoren niet mooi vind, kan ik daar dan een andere type op schroeven? Bijvoorbeeld zo'n voet van Dell monitoren?
Ik zie dat er mogelijk 100x100 VESA is, dan kan je een andere VESA stand gebruiken.
Voeten gebruiken meestal niet de vesa 100 mount, maar zit de voet op een eigen manier aan het scherm. Het scherm is wel gewoon met vesa100 te mounten, en zelf raad ik wel zo'n arm aan, je buro is toch weer een stukje schoner (er kunnen meer andere spullen op, in de praktijk) :)
Heeft iemand een tip voor een gaming monitor met een zakelijk uiterlijk? Qua specs zijn deze aoc monitoren leuk. Maar blijf het een uitdaging vinden om in je interieur te verwerken.

[Reactie gewijzigd door Ronwiel op 25 augustus 2020 14:52]

Ik vind Dell schermen er vaak wel aantrekkelijk uitzien maar ik weet niet heel veel over specs. Ik vind zoiets er bijvoorbeeld behoorlijk zakelijk uitzien: https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires
Een beetje rondkijken? Zonder enige voorkeuren/gewenste specs wordt dit moeilijk;
Maar er zijn opties: https://www.coolblue.be/nl/monitoren/gaming-monitoren
LG heeft een aantal ultra high end monitoren. Denk aan 1500 euro maar dan is het een aluminium behuizing met witte accenten en metalen voet.

Zoiets als dit https://www.lg.com/us/mon...wn95c-w-ultrawide-monitor

Is dan wel meteen 1 van de beste gaming monitoren die je kan kopen.

Samsung heeft er een aantal in het assortimetn van rond de 600 euro.
Ik heb sinds een week de Dell S2721DGF. 165Hz IPS paneel en hij bevalt me prima. Qua uiterlijk is ie redelijk nuchter. Er zit wel verlichting achterop, maar die is uit te zetten via de monitor.

pricewatch: Dell S2721DGF Zwart
Hmm, is die een beetje goed, ik zie helaas geen reviews..
Je kan toch met iedere monitor gamen? 5ms response tijd is toch redeljik standaard of zijn gaming monitoren anders/speciaal?
Die responsetijden kijkt niemand meer naar, Hz is de nieuwe maatstaf voor gaming :)
Te lange responsetijd leidt toch nog steeds tot ghosting, ongeacht de refresh rate? b
Is ghosting nog een actueel iets dan?
Mijn 9 jaar oude Dell IPS is een prima kantoorscherm maar vertoont echt veel ghosting ja. Ik ben aan het kijken naar een nieuw scherm. >100Hz is mooi maar voor productiviteit heb ik liever 4K met 60Hz (hogere Hz wordt al snel veel duurder). Ik wil alleen niet weer datzelfde probleem hebben met ghosting want dat speelt toch echt niet lekker.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 25 augustus 2020 17:14]

Klopt zeker, maar de focus ligt nu veel meer op Hz.

Denk dat mensen kijken, wil ik x Hz, welke resolutie wil ik, welke afmeting wil ik, wil ik een kromming, en heb ik voorkeur voor de techniek (TN/VA/IPS).
Maar de responsetimes die je op de doos hebt staan zijn totaal niet vergelijkbaar met elkaar en al helemaal niet representatief voor kantoor gebruik. Het gaat immers vaak om grey-to-grey response times terwijl het in kantoor settings juist belangrijk is om black-to-white te hebben (tekst in word of excel, of een website). En dat staat dus niet op de doos.

Responsetijden worden ook anders naarmate je een paneel gaat overclocken bijvoorbeeld. Als dit dan al af-fabriek is gedaan (een 120Hz paneel op 144Hz draaien bijvoorbeeld) zul je de response tijden weer moeten beïnvloeden om sneller op de juiste kleur te zitten. Hierdoor krijg je overdrive van de pixels waarbij je soms inverse ghosting krijgt.

lig is grey-to-grey niet zo belangrijk meer.
Je kan de echte response times meestal wel terug vinden in ern review waar ze het paneel testen met zo'n meettoestel.
Ja is zo. Maar is best wel een gedoe om daar achter te komen en dan ook een beetje te weten wat het doet cq wat het verschil is.

Beter om het gewoon ff te proberen en te vergelijken met wat je hebt. Zeker als je als bedrijf honderden van die dingen gaat aanschaffen.
Oh :D

En merk je daar iets van? In mijn belevenis niet, maar ik speel dan ook oude COD spelletjes op een 10 jaar oude Samsung monitor

Edit
Hoezo nou weer ongewenst? Ik zoek info en watercoolertje helpt daar toch bij?

[Reactie gewijzigd door Tweakert2020 op 25 augustus 2020 16:47]

Ik heb maar 1 DP-port en die wissel ik tussen mijn PC en macbook, mijn PC zit dan op HDMI als ik aan het werk ben, en tijdens een potje gamen na werktijd of tijdens de lunch, heb ik altijd een gevoel van lag en fps-drops als ik de kabel niet heb terug gewisseld, dat is dus omdat HDMI maar 60Hz is en DP wel netjes 120Hz kan

Ik merk het dus best wel, maar zolang je niet beter weet maakt het inderdaad niet zo veel uit.
Weer wat geleerd, tnx man!
Die 5ms en wat dan ook, is slechts marketing. Hoe snel een kleur van grijs naar grijs waarde aanpast. De echte response time is van zwart naar wit. Volgens fabrikanten zijn ze allemaal 1ms bij wijze van spreken. Ingame zie ik meestal iets van 14-16ms, dat is een TN panel.

[Reactie gewijzigd door Luxicon op 25 augustus 2020 15:13]

Ik heb sinds kort een ASUS TUF VG249Q staan. Valt best mee qua uiterlijk. is beschikbaar in platte uitvoering ("Q", ips paneel) of gebogen uitvoering ("VQ", VA paneel).Verder ook zeer tevreden van dit scherm.
Ik kan dit beamen. Erg fijn scherm met voor zowel gaming als zakelijk gebruik.
https://tweakers.net/pric...ung-c27jg56qqu-zwart.html
Heb zelf deze, 1440P 144Hz 27" en met kromming, is zowel van voor als achter zwart/grijs en ook niet heel duur vergeleken met alle Dell monitoren.
Ik vind die samsung schermen helemaal niet stabiel met dat type voet, echt een minpunt
Als je nog even geduld hebt komen deze op de markt. Qua uitstraling precies wat ik zocht: https://evedevices.com/pages/spectrum
Ik heb laatst nog snel een tweede gekocht van de Dell S2417DG aangezien het product erg schaars begint te worden. Echter 144hz (165hz in overclock modus) op 2k met een ppi van een 27inch 4k scherm, is dit echt een mooi schermpje met g-sync.

Ik kom van een 28" 4k scherm af, was heel even wennen kwa grote. Maar het scherm bleef even scherp omdat de ppi ook vrijwel hetzelfde was.

pricewatch: Dell S2417DG Zwart
Ik heb zelf ook een "gaming monitor", maar dat zie je er alleen aan de achterkant aan af. De lelijke poot heb ik vervangen door een VESA arm van 3 tientjes.
Het word gaming wat er op geplakt wordt is vaak slechts wen stukje marketing waardoor een hogere prijs gevraagd kan worden. Vindt het zelf ook altijd spuug lelijk zo een gaming scherm past totaal niet bij mijn interieur.

Voor curved schermen heb je denk ik wel weinig alternatieven voor hetzelfde geld en specs.
Om even een ander kijk erop te zetten heb je ooit gedacht aan een VESA mount?
Een monitor is over het algemeen zwart, grijs of wit en om te stellen dat een van de kleuren "zakelijk" is kan niet.
Ik denk dat het jou meer gaat om de voet en rgb lichtjes?
De lichtjes kunnen uit en de voet kan je vervangen met een monitor arm met VESA mount hetzij muur, tafel of statief montage.
Niet alle monitoren hebben een VESA mount maar vooral de high-end productiviteit en gaming monitoren worden hier standaard mee geleverd. (de productiviteit versies zijn niet te betalen dus vergeet die maar)
Je moet dan alleen nog even een leuke arm vinden dat past bij je interieur en is het keuze monitor veel makkelijker.
Ik game met 3 x U2515H van Dell. Mooie zakelijke schermen, 1440p maar helaas maar 60Hz. Werkt wel prima.
Anoniem: 599181
@Ronwiel25 augustus 2020 16:19
Ik vind de Samsung c32hg70 en kleinere variant best simpel schermen, zeker als je de blauwe led achteraan afzet. Buiten die gloed achteraan zou je niet zeggen dat dit gzming schermen zijn.

https://www.samsung.com/u...antum-dot-lc32hg70qqnxza/
HP Omen monitoren hebben een erg strak ontwerp, alleen zijn die meestal ietsje duurder dan varianten met dezelfde specs.
Wat is mensen hun ervaring met 27" curved? Bij 32" vind ik het erg fijn voor de kijkhoeken maar ik vraag mij af of het bij 27" ook als fijner word ervaren.
Voor mij neemt het effect idd af met kleinere schermen. objectief blijft de regel nauurlijk opgaan dat door de curve het hele scherm beter aansluit op je blikveld, maar in de praktijk heeft het voor mij onder de 32 inch weinig meerwaarde.
Té klein. Sowieso is een gebogen scherm een gimmick, maar als je er per sé een moet hebben, dan geldt nog steeds de regel - hoe groter, hoe beter, en het liefst in een UW-resolutie. Het gaat er om dat je je "in" de scene bevindt, dus hoe verder de kromming doortrekt, hoe beter het effect.
Misschien wel met meerdere schermen naast elkaar.
Welke vorige modellen hadden een contrast van 4000:1?
*Facepalm* 24/27" 1080 curved nog wel.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 25 augustus 2020 14:13]

Slaat idd helemaal nergens op bij zo'n klein formaat 8)7 |:(
Leuk een 1080 165hz scherm, maar als het product onder de goed geprijsde high refresh rate monitoren wilt komen, waarom dan curved?
Voor 200 euro heb je al een 144hz 27inch 1080p scherm.
Als je iets meer geld dan dat wilt uitgeven zou bij veel mensen curved niet de volgende toevoeging zijn.
Eerder 1440p of een 2560x1080 scherm.
Tenzij je alleen maar e-sports titels speelt zou je een best goede pc nodig hebben om van die 165hz gebruik te maken, wat voor veel mensen weer zou betekenen dat ze het budget hebben voor een betere monitor met betere features.
Toen ik in een winkel het verschil tussen 144 en 165 kon beoordelen vond ik het voordeel toch wel heel erg minder worden.
De sprong van 60 naar 144 is wel immens.
Van 60 naar 120 is al immens.

144hz lijkt momenteel wel een sweetspot te zijn voor wat de grafische kaarten aankunnen op 1080p en 1440p.
Nvm.

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 25 augustus 2020 16:46]

Er moet natuurlijk in de titel staan : TPV Technology introduceert gebogen AOC full-hd-monitoren met 165Hz-va-paneel en 1500R-kromming.

Net als bij Philips ook TP Vision vermeld wordt. nieuws: TP Vision brengt Philips Fidelio X3-koptelefoon uit voor 350 euro