AOC brengt gebogen 27"-1440p-monitor met 240Hz-paneel uit voor 799 euro

AOC heeft in samenwerking met Porsche Design de AGON PD27-monitor aangekondigd. Het scherm krijgt een 27"-va-paneel met een resfreshrate van 240Hz en een resolutie van 2560x1440 pixels. De monitor heeft een kromming van 1000R en kost 799 euro.

Volgens de fabrikant heeft het va-paneel in de AOC AGON PD27-monitor een grijs-naar-grijsresponstijd van 1ms, of 0,5ms mprt. Het scherm heeft een contrastverhouding van 2500:1 en haalt een piekhelderheid van 550cd/m². De monitor krijgt een VESA DisplayHDR 400-certificaat en heeft FreeSync Premium Pro-ondersteuning, met een bereik van 48 tot 240Hz.

De monitor heeft een kromming van 1000R, dat staat gelijk aan de kromming van een cirkel met een straal van 1 meter. AOC mikt met de monitor op gamers en voorziet het scherm van een osd met diverse instellingen voor verschillende soorten games. AOC levert ook een draadloos keypad mee dat voorzien is van sneltoetsen om de beeldscherminstellingen aan te passen.

Aan de onderkant van de monitor zitten rgb-leds, waarmee een logo geprojecteerd kan worden. Het scherm is voorzien van vier USB 3.2-aansluitingen met Type-A-connector, twee HDMI 2.0-ingangen en twee DisplayPort 1.4-aansluitingen. AOC brengt het scherm in november uit voor een adviesprijs van 799 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-11-2020 • 10:15

114 Linkedin

Reacties (114)

Wijzig sortering
Ik heb vrij onlangs de Odyssey G7 32 inch gekocht en die is niet alleen goedkoper dan dit 27 inch model, maar heeft ook iets betere specs. Wellicht dat de toevoeging van Porsche de prijs omhoog drijft, maar ik zou voor de Odyssey gaan! Wat een beest van een monitor in combinatie met een 3080
Thanks, ik was benieuwd naar een equivalent zonder al de porche branding :)

De 27inch staat momenteel in de pricewatch voor net geen 600eur
Heb dezelfde monitor, hij had wat flickering issues maar die zijn compleet verholpen dankzij de 1009.3 firmware update(usb in de monitor prikken met de update).

Wat een geweldig ding is dit zeg. Gebruik hem voor werk en gamen en ben super blij ermee. Dacht eerst dat ik de curve te heftig zou vinden, maar vind het totaal niet storend eigenlijk.
Het feit alleen al dat je een 3080 :( ben stinkend jaloers
ik durf te wedden dat dit hetzelfde panel is als in de odyssey G7 (27" dan natuurlijk) dus het design zou inderdaad hetgene zijn waar je voor zou betalen
Waar blijven toch die betaalbare retina resolutie monitoren? Bij dit soort formaten zie ik toch echt wel de afzonderlijke pixels en de karteltjes bij kleine lettertypen.
TL;DR Gaming op 4k met een hoge refreshrate is gewoon niet zo interessant.

Retina is een trademark van Apple, dus in die zin gaan die nooit komen. Betaalbare 27/28" 4k monitoren zijn a dime a dozen, alleen die hebben een compleet andere doelgroep dan dit scherm. Ten eerste zie je in bewegend beeld op een normale afstand van een 27" scherm nauwelijks verschil tussen 1440p en 2160p, maar daarnaast moeten al die pixels ook nog eens aangestuurd worden. Zelfs als er een 4k 144hz scherm was van €250, dan heb je alsnog een ontzettend dikke videokaart (en CPU) nodig om daar wat moois op te toveren. Zodanig dik dat een scherm van €500 eigenlijk niet heel veel doet met het totaalplaatje aan kosten. Ook zie je de laatste jaren toch vooral een trend om naar hogere refreshrates te gaan. Volgens mij is op dit moment de sweetspot 1440p op 27" met ~150hz. Dat is relatief 'betaalbaar' voor elkaar te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 11 november 2020 10:48]

Mijn 4k scherm is 28inch en ik zie wel degelijk een verschil tussen 1440p en 2160p. Al valt het bij het gamen nauwelijks op. Als ik er op ga letten zie ik duidelijk kartelrandjes die ik met 4k niet zie.
Zelfs 4k + 27inch kan ik gekartelde randjes zien. AA lost dit op, maar dan is het verschil met 1440p+AA of 4k+AA nihil op 27inch.
Mjah met een crappy engine blijf je ze zien, ook op 8k. Maar goed, pixel peeping enzo.
Dat kan ook komen doordat 1440p niet zo goed terug schaalt op een 4k scherm. Als je een native 1440p scherm en 4k scherm naast elkaar zet dan valt het verschil wel mee. Zoals Caviatjuh al zegt, de hoge kosten van de hardware om met een stabiele +60fps te gamen op 4k is het eigenlijk niet waard. Ik gebruik mijn 4k 60Hz scherm nu als tweede scherm voor films ed en game weer op 1440p omdat een stabiele hoge framerate op 1440p een betere beleving geeft dan gamen op 4k.
Ten eerste zie je in bewegend beeld op een normale afstand van een 27" scherm nauwelijks verschil
De sweetspot is 1440p waarmee je elke game op 160+ fps ultra settings kunt draaien zodat je op 141hz/fps kunt gamen. 144hz schermen zijn dus de sweetspot waarbij je een limiet zet op 141 fps. Echter wil je meer dan 141fps halen om dips op te vangen. Hoewel je dat opzich niet eens merkt.

Dat is eigenlijk pas sinds enkele weken echt haalbaar met een RTX3080 of straks 6800XT en hoger. Dan heb je inderdaad ook een beetje PC + 144hz scherm nodig dan zit je al snel op 2000 euro( 800+gpu;500scherm+750 cpu/mobo/mem/kast/etc.). Je kunt het ook met minder doen maar dan moet je de settings aanpassen van ultra naar medium/high. Maar net wat je wilt.
Waarom heb je 160fps+ nodig voor 144hz gamen (e.v.t. minieme dips daar heb je freesync voor toch)? Daarnaast kan dat al lang met bijvoorbeeld 5700XT op 1440p daar heb je echt geen 3080 voor nodig.

[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op 11 november 2020 15:31]

Omdat de sweetspot 141 fps is. Als je daar onder zit heb je dus niet de "beste" ervaring. Of je dat ook daadwerkelijk merkt (waarschijnlijk niet) is een andere discussie. Maar je wilt gewoon altijd die 141 fps aantikken. En met een 5700XT gaat dat echt niet lukken. Veel succes met b.v. Gears 5 ultra settings op 1440p. Dan haal je de 100 fps niet eens. En ook in COD Warzone haal je daar bij lange na geen 141 FPS mee. De enige kaart die dat wel kan is een 3080 (en daarboven).
Nou ik speel Apex legends en met alles op low op 1440P heb ik geregeld dips onder de 140; dit met een 1080ti.
Ik gok dat dat aan je CPU ligt. Met mijn RX 5700 heb ik dips in overwatch op medium, maar op 144fps max ik mijn CPU.
Mwa, betwijfel ik. 3800X op 4.2ghz . maar om eerlijk te zijn heb ik het liefst gewoon 165fps steady omdat ik een 165hz scherm heb. en dathebik zeker niet.

[Reactie gewijzigd door Bert2000 op 13 november 2020 22:39]

Hoe is dit enkele weken pas haalbaar? Op 4K misschien, maar 1440p is dit al jaren de manier.
Nee hoor, 141 FPS haal je bij lange na niet op 1440p ultra settings. Met welke kaart bedoel je dan? De snelste kaart was tot nu toe de 2080ti maar die haalt echt geen 141 fps op 1440p ultra settings. Dat haal je alleen als je de settings aanpast naar medium/high.
Heb je het over een bepaalde game ofzo?
Ehh nee vrijwel alle games?
Nee 4K gaming is niet interessant wie heeft er nou een xbox series x of koopt er een PS5? Dat is echt een niche-markt /s

Wederom een niet future-proof scherm, ik begrijp scherm fabrikanten echt niet.
4k met 30 fps en resolution downscaling.. Iets in mij zegt dat deze generatie consoles voor nu leuk zijn maar ook op performance vlak op langere termijn echt geen strepentrekkers gaan zijn als ik zo de diverse berichtgeving erover lees. Al is het alleen maar vanwege de game devs die liever een mooi raytraced plaatje met 30 fps laten zien op 4k, dan minder detail en eye candy op 4k met een fatsoenlijke fps of zels hogere fps op bijv. 2160p of 1440p. Sterker nog, de Playstation schijnt helemaal geen 2160 te doen volgens laatste berichten? Nu volg ik de console berichtgeving niet consequent maar wat ik ervan gelezen heb was het.. Bijzonder.
https://tweakers.net/zoeken/?keyword=120fps

Op basis van aangehechte zoekresultaten heb ik juist het idee dat Sony en MS er alles aan doen om “tot 4K120” mogelijk te maken en anders toch zeker 4K60 (current-gen kan al 4K30). Dan is het wel lekker als je scherm dat ook kan, dit scherm kan niet eens 4K en dus niet geschikt voor next-gen.
Ja, we zullen het gaan zien. Dit scherm heeft iig een hoog form over function niveau, dat ben ik zeker met je eens. Design by Porsche is al een dead giveaway.
We zullen het gaan zien verder qua games en wat MS en Sony nog uit de consoles weten te persen qua performance. Veel gamedevs hebben iig in het verleden bewezen eyecandy belangrijker te vinden dan veel fps; allicht gaan we een soort performance mode vs eyecandy mode krijgen bij games. Wat ik zei, de eerste berichten waren in ieder geval weinig bemoedigend maar ik denk dat we gewoon eerst de officiele launches eens af moeten wachten en de eerste games die echt voor deze gen uit komen. 😜
eens, eens, eens en eens :*)
Ben zelf v plan pas console te kopen bij mid-cycle update over paar jaar. Hopelijk zijn tegen die tijd ook behoorlijke schermen te koop
Gaming op 4K met hoge refresh rate is misschien niet zo interessant, een 4K scherm met de capability van high refresh rate wel. Je hoeft niet per se elke game op 4K te spelen.

Zo heb je high fidelity op je desktop en video's, en gewoon lekker 1080p op 240hz ofzo.

De bandbreedte hoeft geen probleem meer te zijn dus ik zie hier alleen een probleem met vendors die geen flexibiliteit in het vizier hebben. Het is altijd het een of het ander.
Dat bestaat natuurlijk gewoon. Het is alleen best aan de prijs en daarom (nog) niet interessant. Ik ken weinig mensen die €900 neertikken voor een monitor, en de mensen die dat doen kopen een ultrawide met 1440 als verticale resolutie. Ik denk niet dat dit aan onwil of gebrek aan visie van de fabrikanten ligt.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 11 november 2020 18:22]

Wat is volgens jou een retina resolutie?

Retina is niks anders dan een naam wat volgens Apple de juiste resolutie is op het formaat scherm.
Dat was eerst bijvoorbeeld 1440p en daarna 4k op een 27 inch scherm.
Dus hun mening over de pixel dichtheid veranderd dus ook over de jaren heen.

Ze begonnen blijkbaar met 5k op 27 inch

[Reactie gewijzigd door MikeNL90 op 11 november 2020 12:55]

De term Retina gebruiken is inderdaad in geen enkel opzicht serieus te nemen.
Vraagt mijn baas ook nog wel eens bij een ontwerp, "is deze wel retina?" 8)7
Ik ben maar gestopt met het proberen uit te leggen en zeg maar ja.
Een goede techneut vertaalt marketingtaal naar specificaties. Kennelijk gaat er daar bij jou nog wat mis.
Retina heeft geen echte specificaties, aangezien het per scherm en device(grootte) een andere norm hanteert.
Uiteraard houdt ik altijd rekening met de resolutie/DPI etc. Vandaar dat ik ook antwoord met 'ja'.
Ah duidelijk. Ik interpreteerde je "ja" tegen je baas als een onverschillig "het is wel goed met je", maar je houdt dus wel rekening met het aantal PPI.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 november 2020 12:17]

Lol, deze man. Alles van Apple thuis gok ik. Retina is een bullshit term. In de iPhone gebruiken ze het bij LCD en Amoled. Dus zeg het maar
De enige Apples hier in huis zijn twee slooplaptops en een nog te repareren iphone 6 van een klant. Ik hoop dus niet dat je mij bedoelde.

Retina is een marketingterm die niet te maken heeft met het verschil tussen LCD en AMOLED, maar doelt op een relatief hoge pixeldichtheid bij een fatsoenlijke kleurechtheid. Ik zou zelf zeggen "alles vanaf ruwweg 300ppi" en wel OLED en IPS maar geen TN, maar dat zal best verschuiven afhankelijk van de stand van de techniek.Het is immers een marketingterm en die zijn flexibel.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 november 2020 12:15]

Hoe groot is die markt? Het is geen gegeven dat technisch hoogstaande producten voor budget-prijzen in de markt gezet wordet wanneer er nauwelijks schaalvoordeel is.
No way dat jij op 27 inch 1440p de afzonderlijke pixels ziet. Dan heb je echt iets anders verkeerd ingesteld. Op normale afstand van dit formaat scherm is dat totaal niet zichtbaar.
Retina is toch gewoon 10bit IPS (van Sony? Of was het Sharp?) op 2880x1600? Dat is leuk voor een laptop als een MBP, en de (Dell / LG) 5K schermen van Apple zijn ook niet verkeerd, maar dat is toch wat heel anders dan dit scherm?

Beide schermen waren bij introductie ook al beschikbaar in andere producten / van de leveranciers van de panelen zelf. Combinatie goede beeldtechniek waardoor je kleuren kloppen en prettige refresh rates kosten gewoon geld. Je kunt trouwens al jaren voor €400 een "retina" achtig scherm kopen.

Specifiek de 5K schermen van LG op 27 en 34" zijn gewoon voor een zelfde €1000 / 1200 te koop. Dit zijn volgens mij alweer opvolgers van de versie uit 2017. Dell verkoopt deze inmiddels al niet meer.

Persoonlijk heb ik een 27" variant weggedaan en werk ik inmiddels elders waardoor ik de Apple variant ook niet meer zie. Ik heb nu thuis een 3440x1440 100hz scherm staan. Zelfde IPS techniek, maar breeder ipv hoger. Ook een €1200 prijskaartje toen de tijd. Dit is voor mijn werkzaamheden en games gewoon een prettigere keuze. Het is een lagere pixeldichtheid dan echte Retina. Maar tekst in m'n IDE / en afbeeldingen in PS zien er gewoon nog steeds heel goed uit en bij zeer lange dagen is het gewoon prettiger voor de ogen.

Als je een goedkope "Retina" oplossing wilt hebben, kan je nog steeds goed bij Dell terecht. Ze hebben vrij veel goede oplossingen, ook onder de €500.
B.v.: https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires
Retina betekend elk jaar weer wat anders, marketing onzin :p
Tuurlijk, het is gewoon marketing van Apple, maar het is ook weer niet helemaal willekeurig uitgedrukt. En inderdaad zeker niet zaligmakend, hoewel het wel een bepaalde kwaliteitsstandaard zet. In een vacuum, koop je zeker niet iets verkeerds tot op heden, als ze dat label erop hebben geplakt.

Maar goed, ik dacht daar een behulpzame reflectie op te geven en naar mijn mening retina waardige producten te benoemen voor een zachtere prijs, waar om gevraagd werd in de post van kazakx.

Dat is kennelijk -1 ongewenst waardig. Top, lekker bezig. (niet aan jouw persoonlijk gericht, geen idee of je mijn reactie ook beoordeeld hebt, maar meer in t algemeen als meta reactie op de scores van T.net)

[Reactie gewijzigd door djunicron op 11 november 2020 17:53]

Ik zie geen losse pixels op mijn 144hz 1440p scherm? Waarom 5k Retina (Dell, Apple) nodig?
U wel? Zit u er 10 cm vandaan? Dit is de sweetspot.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 11 november 2020 10:49]

Het aparte met sweetspots is dat ze afhangen van de context. Een 800x600 CRT monitor was ook ooit de sweetspot, net als een 300 dpi inkjetprinter.

Een ander deel van die context is gezichtsscherpte. Misschien dat iemand met 100% zicht de pixels niet of nauwelijks ziet, maar dat betekent niet dat iemand met 130% zicht ze niet misschien wel ziet.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 11 november 2020 13:23]

Tja, ligt aan de grootte he?

32" 1440p is toch echt duidelijk te zien tenzij je er 2+ meter van af zit of je ogen worden slecht.

op 27" of minder zal het idd een stuk beter zijn.
Dit gaat juist over 27".
Er staan wel 27" 4K monitoren in de pricewatch. Deze heeft bv. goede reviews en kost ongeveer €270.

Bedoel je zoiets?

Voor mij persoonlijk is 1440p redelijk optimaal op 27". Als je maar dichtbij genoeg zit, zie je altijd de pixeltjes natuurlijk. Met 4K moet je er echt weel heel dicht bovenop zitten met je snuffert.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 11 november 2020 10:50]

Nou ja... Dat is een TN paneel uit 2014 hè! :? En de laatste review is ook van 2016, het 'gemiddelde wensen/eisen-pakket' is sinds 2014/2016 nogal veranderd.

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 11 november 2020 11:13]

Er zijn prima TN panelen die niet onderdoen voor VA panelen. Je wilde een hoge pixeldichtheid voor weinig geld, nou dat is er één. De monitorprijzen dalen constant. Maar ik zal je een geheimpje verklappen: als je de nieuwste snufjes wil, betaal je daar ook altijd wat meer voor ;)
1 - Je wilde een hoge pixeldichtheid voor weinig geld, nou dat is er één.

2 - De monitorprijzen dalen constant.

3 - Maar ik zal je een geheimpje verklappen: als je de nieuwste snufjes wil, betaal je daar ook altijd wat meer voor ;)
1 - Ik vroeg niks, dat was kazakx. ;)

2 - Sinds ongeveer april dit jaar gaan monitor (net als vele andere) prijzen gemiddeld niet meer omlaag, de reden is duidelijk maar dat maakt je bewering niet minder onjuist.

3 - 4K is geen nieuw snufje, VA, IPS en OLED ook niet... TN is echter hopeloos achterhaald op alles behalve (makkelijk/goedkoop) hoge fps, een VA of IPS paneel moet toch echt wel behoorlijk matig tot slecht zijn om er niet beter uit te zien dan een gemiddeld tot goed TN paneel.
Kijk eens naar de TV markt als voorbeeld, je kan een 49", 4K, IPS, 120Hz, VRR, HDMI 2.1, auto low lattency (enz. enz.) kopen voor ongeveer de helft (of minder) van een grote high end monitor. Het zijn helemaal geen 'nieuwste snufjes', monitoren is een wat kleinere markt waarin (en dit is belangrijk) high end PC enthousiastelingen en gamers zich ook nog eens heel veel makkelijker 'laten melken' dan TV kopers. Dit blijkt ook duidelijk door de bereidheid van (een deel van) deze groep om extreem hoge prijzen voor nauwelijks verkrijgbare nieuwe videokaarten te betalen.

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 12 november 2020 09:59]

1 - Ik vroeg niks, dat was kazakx.
Aah excuses, dan had ik niet goed gekeken. Ik reageerde in de veronderstelling dat jullie dezelfde persoon waren.
2 - Sinds ongeveer april dit jaar gaan monitor (net als vele andere) prijzen gemiddeld niet meer omlaag, de reden is duidelijk maar dat maakt je bewering niet minder onjuist.
2020 is inderdaad al even aan de gang. Ik kijk niet maandelijks naar de prijzen maar over de jaren heen daalt de prijs natuurlijk gewoon. De vraag van Kazakx waarom de prijzen van 4k schermen maar niet dalen vond ik gewoon een beetje flauw; tuurlijk dalen die prijzen wel. De afgelopen maanden weliswaar niet, maar de reden daarvoor en dus het antwoord op de vraag is nogal duidelijk. Inderdaad klopte het niet wat ik zei voor dit jaar.
3 - 4K is geen nieuw snufje, VA, IPS en OLED ook niet...
Klopt en daar doelde ik ook niet op. Er staan ook goedkope VA en IPS 4K monitoren in de pricewatch; meneer vroeg om een goedkope 4K monitor dus ik pikte maar even de laagst geprijsde met goede reviews eruit. Ik had het meer over hoge refreshrates (240 Hz, zoals in het bericht hier) en bijbehorende aansluitingen (DP 1.4, HDMI 2.1), HDR, grotere kleurruimtes e.d.; als jij het over het 'gemiddelde wensen- en eisenpakket' voor 2020 vs. 2014 hebt, dan denk ik daar aan. Verder ben ik het helemaal met je eens hoor; nogmaals ik dacht dat jij Kazakx was.
Dat heeft met de kleine lettertypen te maken vermoed ik.
4k upscaling op een 24" paneel is iig 100% vrij van kartelrandjes ook bij beweging. 27" is niet zodanig veel groter dat je alliasing gaat zien.
Logo projecteren is vermoedelijk de meest nutteloze functie ooit op een beeldscherm.
Wie bedenkt zoiets.
Ik vind gebogen op een 27 inch overigens anders ook aardig nutteloos. Op een ultrawide snap ik het. Maar op zo een klein scherm?
Ik vind gebogen altijd raar.
Video wordt echt verminkt op gebogen schermen omdat het met een platte lens+ sensor wordt opgenomen.
Goed te zien als je bijvoorbeeld tennis kijkt op een grote gebogen TV.
Als je eenmaal ziet dat de lijnen ietjes krom lijken zijn dan kun je het niet meer wegzien.
Als je eenmaal ziet dat de lijnen ietjes krom lijken zijn dan kun je het niet meer wegzien.
Heb je het ook echt geprobeerd of denk je dat je het ziet?

Je brein/ogen passen best wel veel werkelijkheid aan om jou een begrijpbaar/kloppend beeld te geven, bij mij lijkt alles nog steeds recht tot ik er echt op ga letten en over nadenken.
Juist, wanneer je recht voor je beeldscherm zit op de juiste afstand heb je normaal beeld.
Nogmaals zelfs op een 24" met kromming.
Ik kijk doorgaans geen tennis op mijn gebogen gaming monitor. Daar game ik op. En dan is die kromming erg goed voor de immersion. Gevoelsmatig zit je veel meer in de game. Dus ik snap niet waarom je gebogen altijd raar vindt. Ja, voor een tv waar je tennis op kijkt, zie ik het nut ook niet in. Maar er zijn dus wel degelijk usecases waar het wat toevoegt.
Ik speel al lang geen immersive games meer want daar wordt ik duizelig van dus dat zou kunnen.
Ik heb ook niet een PC apart voor gaming maar een multipurpose PC voor gaming en multimedia en werk.
Kwa wide-screen en werk monitor is een Bolling toch heel fijn werken, het ligt er meer aan waar je zoon scherm voor gebruikt. Bij werken met een gebogen widesceen hoef je alleen een beetje je hoofd te draaien ipv verplaatsen. Klein is, maar toch fijn :).
Leuke theorie, maar na een tijdje went je brein hieraan en is het alleen voor derden een raar gezicht.

Maar inderdaad op 16:9 lijkt me dit vrij nutteloos op een klein tot middelmatig scherm.
Sorry maar dit is een aanname die geen waarheid bevat. Zelfs op een 24" met kromming is alles zo goed als recht wanneer je op de juiste afstand van je beeldscherm zit.
Racen met drie van deze jongens op mijn simrig is absoluut een alternatief voor VR. Goede kromming, en een stuk comfortabeler dan ~3 uur per dag met een VR set op mijn gelaat. Erg niche toepassing, zeker. Maar in combinatie met 'Porsche Design' maakt dit dat ik er toch wel warm voor loop.
Dat is ook het eerste wat ik dacht. Maargoed, blijkbaar is er een markt voor..
Grotere FOV mogelijk zonder misselijk te worden.
Ik vind het persoonlijk ook onzin, maar ik kan mij voorstellen dat gamers met een voorliefde voor led verlichting dit wellicht wel interessant vinden. Zeker als je een eigen logo kan projecteren.
Als een scherm HDR heeft ben ik altijd direct benieuwd naar het aantal dimming zones. Het valt me op dat dit bijna nooit vermeldt wordt.

Zo heeft de Samsung odyssey g5 geen dimming zones terwijl het wel een HDR scherm zou zijn. Dat is dus direct een wassen neus constructie.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 11 november 2020 10:57]

Voor 800 euro en HDR400 kan je er wel van uitgaan van geen of een zeer beperkt aantal (4 ofzo). Zelfs duurdere monitoren zoals de G9 heeft er niet meer dan 10 (en ook nog eens alleen van boven naar beneden). Geloof dat de G7 er 8 heeft, 4 boven, 4 onder.

Maar je hebt absoluut gelijk dat dit bijna nooit vermeld wordt, ook niet bij TV's. Maar ik ga er meestal vanuit dat als het nergens duidelijk vermeld staat dat het aantal te beperkt is om echt goed te werken. Zelfs de 512 van bijv de PG35VQ kun je zien (al moet je er wel "moeite" voor doen om ze te zien) en dat is niet wat je ook maar enigszins goedkoop kan noemen.
Als je het mij vraagt wil je geen HDR met dimming zones maar OLED en per pixel dimming. Dan valt het me weer op dat er meer dan voldoende OLED tv's zijn, OLED telefoonschermen. Maar praktisch geen OLED monitoren. Dit heb ik nooit begrepen, op de pricewatch staan er slechts 2 voor een achterlijke prijs.
Dat is vrij logisch, een computerscherm staat vaak lange tijd op 1 beeld, dat brand in op een OLED scherm. Zelfs al werk je veel met een telefoon, je hebt niet 8 uur per dag outlook op de zelfde plek open staan. Oled is gewoon niet geschikt als computermonitor en de OLED monitoren die je in de pricewatch ziet staan zijn color grading monitoren, die prijs staat los van het feit dat het OLED schermen zijn en heeft er mee te maken dat dit met afstand de meest kleur accurate en best gecalibreerde monitoren op de markt zijn. Maar de reden waarom ik zeg dat dit niet komt omdat het OLED schermen zijn is omdat Sony bijvoorbeeld een opvolger van de BVM-X300 V2 (OLED scherm) heeft uitgebracht, de BVM-HX310 maar met een deze heeft weer een LCD paneel. Dit scherm gebruikt Dual layer LCD techniek waarbij er achter de LCD een 2e grijswaarden LCD zit die per pixel het licht door laat. Deze techniek is net zo vatbaar voor inbranden als een normale LCD en vrijwel net zo goed als OLED als we de tests mogen geloven (HDTVtest op youtube).
Het nadeel is dat je een felle backlight nodig hebt om door 2 LCD's heen te schijnen en dat dit dus qua energieverbruik niet ideaal is, maar ik zou dit zo veel liever willen hebben dan een OLED computermonitor.
Ha kijk eens aan, dat is een uitleg waar ik wat aan heb. Ik had zelf wat onderzoek hiernaar gedaan en iets gelezen over inbranden maar had me bedacht dat je ditzelfde probleem ook zou hebben op tv's en telefoons, en dus dat het mogelijk achterhaalde informatie kon zijn.
Ideaal een OLED die 1000+ nits aankan met uiteraard snelle response tijden (wat me geen probleem lijkt met oled :p) en geen burn in na x jaar. Denk dat je daar ook wel een premium voor gaat dokken. Denk dat het prijs probleem o.a. komt omdat er maar weinig/geen panelen zijn onder de 48"

Mogelijk niet per see OLED, er zijn alternatieven (in ontwikkeling).

Denk wel dat de PG35VQ wel 1024 local dimming zones heel erg goed was geweest.

[Reactie gewijzigd door Amorac op 11 november 2020 11:31]

Die (HDR)certificering is een wassen neus, het product niet, die doet gewoon wat er gevraagd wordt voor dat certificaatje...
In dit geval niet want het is displayHDR 400 en geen HDR certificaat

https://displayhdr.org/general/not-all-hdr-is-created-equal/
Snap niet wat je probeert te zeggen?

displayHDR = certificaat (en daar zitten voorwaarden aan vast)

Of val je echt over dat ik het HDR noem ipv displayHDR?
Als je die pagina leest dan legt VESA uit dat HDR certificering inderdaad een wassen neus is, en dat er daarom een displayHDR certificaat is gemaakt die wel aan allerlei eisen voldoet en dus geen wassen neus is.
Ja maar die displayHDR400 is een soort light variant van wat HDR te bieden heeft, en zodoende een wassen neus, je kan wel eisen stellen maar als je eisen niks voorstellen dan het papiertje ook niet.

Dat was meer mijn punt, ik wist overigens niet dat er (ondertussen) verschillende standaarden zijn, ik heb ook niks aan standaarden als ik iets mooi vind maakt het weinig uit of daar wel of geen papiertje voor is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 november 2020 11:38]

Ja displayHDR400 is inderdaad een vrij laag eisenpakket, je kunt je dan inderdaad afvragen wat dit certificaat waard is.
Vesa400 heeft over het algemeen geen dimming zones. Een Vesa600 over het algemeen ongeveer 10, en Vesa1000 honderden. En de aangekondigde Vesa1400 scherm ongeveer 1000.

Dit is een Vesa400 scherm met een VA panel, dus van zichzelf al een hoog contrast. Dus ik ben bijna zeker dat er geen local dimming (nodig) is.
AOC levert ook een draadloos keypad mee dat voorzien is van sneltoetsen om de beeldscherminstellingen aan te passen.
Klinkt mij een beetje in de oren als "we moesten iets hebben om de prijs nog wat extra op te kunnen krikken". Hoe vaak gebruik je dit nou? Ik pas zelf mijn beeldscherm instelling misschien eens in het halfjaar ietsje aan en de knop aan de onderkant van het scherm voldoet daar prima aan. Daarnaast met een curve van 1000R is het scherm dus bedoeld om er 1m vanaf te zitten (verbeter mij als ik dit fout zeg) dus het is ook niet alsof je nou een afstandsbediening nodig hebt voor die ene meter.
Ik gebruik drie profielen; werk / office, foto's bewerken en gamen.
Klinkt mij een beetje in de oren als "we moesten iets hebben om de prijs nog wat extra op te kunnen krikken". Hoe vaak gebruik je dit nou? Ik pas zelf mijn beeldscherm instelling misschien eens in het halfjaar ietsje aan en de knop aan de onderkant van het scherm voldoet daar prima aan.
Jij niet, professional gamers wel. Zij passen de monitor settings aan voor elke game en weer terug wanneer er niet gegamed wordt. De kleuren worden zo ingesteld dat ze in de schaduw altijd de tegenstander kunnen zien. Games hoeven er dan ook niet mooi uit te zien voor hun. Alles voor dat extra beetje voordeel. Is een standaard feature op de beste e-sport gaming monitors zoals de BenQ ZOWIE XL2546K.
Prijzig, maar lijkt het wel waard gezien de resolutie en de refresh rate. Vraag mij alleen wel af hoeveel je betaalt voor het design.

Ter vergelijking: de BenQ zowie XL2546 is EUR 450 en heeft een TN paneel met 240hz op 1080p.
Ik vind 1000R wel een fikse kromming voor een 27" scherm. Het draadloze keypad klinkt een beetje als een gimmick, een paar knopjes op het scherm zelf had ik niet zo'n groot probleem gevonden. 240Hz op een 1440p scherm is geweldig, al vraag ik mij af hoeveel 240Hz oplevert tegenover 144Hz.
Ook vrij prijzig, maar dat zal wel door het Porsche Design komen. Het ziet er wel strak uit in ieder geval!
Dit zal wel het VA paneel van de Samsung G7 zijn. Mooi scherm, maar die curve is voor mij een deal breaker.
Feit: het heeft rgb dus refresht sneller!

Prachtig schermpje wel voor de prijs, ben benieuwd naar hoe die in de praktijk werkt (kleurweergave e.d.)

[Reactie gewijzigd door Kanarya1990 op 11 november 2020 10:23]

Een scherm met een strip aan de achterkant vind ik overigens wel leuk hoor of aan de onderkant.
Zoiets als Philips ambilight dat we dat nog niet zien op monitoren verbaast mij.

Het hoeft uiterraard niet te veranderen naar een ander kleurtje gewoon warm wit of extra warm wit is voldoende.

Dat verlicht de kamer een beetje waardoor het minder slecht voor de ogen is om op 1 lichtpunt te focussen, en kun je toch in het donker zitten.
Philips heeft nog lopende patenten op ambilight, voor zover ik weet.

Nou kan TPV (het moederbedrijf van AOC) opzich beschikken over de technologie omdat ze de TV's bouwen voor Philips, maar kennelijk vinden ze het of commercieel niet interessant of wil Philips geen licenties verstrekken voor ambilight op andere apparaten dan televisies en/of andere merknamen dan Philips.
Ik vind het totaal onzin om een 27" monitor gebogen te maken, als het nou een grote monitor (32+ inch) is kan ik het begrijpen, maar wat heeft het voor nut op maar een 27" monitor?!