Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AOC kondigt zijn eerste twee over-eargamingheadsets aan

Schermfabrikant AOC gaat gamingaccessoires maken en begint met twee over-earkoptelefoons. De audioproducten zijn gericht op gamers en hebben een afneembare microfoon. De GH300 is een luxere variant van de GH200 met 7.1-virtueelsurroundsound en rgb-verlichting.

De twee koptelefoons krijgen volgens AOC twee 50mm-neodymiumdrivers met een frequentiebereik van 20Hz tot 20kHz. De afneembare microfoon heeft een frequentiebereik van 100Hz tot 10kHz. Beide koptelefoons krijgen een twee meter lange kabel met afstandsbediening. Met deze afstandsbediening kan het volume worden aangepast en de microfoon aan- of uitgeschakeld worden. De twee koptelefoons hebben daarnaast een stalen, verstelbare hoofdband en de oorkussens zijn gemaakt van synthetisch leer en traagschuim.

De GH200 wordt geleverd in gunmetal en krijgt een 3,5mm-aansluiting. De GH300 krijgt een rode kleur, een USB-aansluiting en ondersteuning voor virtuele surroundsound. De rgb-verlichting van deze duurdere koptelefoon is te regelen via de afstandsbediening en kent vier modi; ademhaling, cyclisch, statisch en uit. De microfoonarm van de duurdere koptelefoon heeft tot slot een ledlichtje dat aangeeft wanneer de microfoon is gedempt.

Beide koptelefoons zijn vanaf mei verkrijgbaar. De AOC GH200 kost 42,90 euro, de GH300 kost 55,90 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Redacteur

25-03-2021 • 21:13

52 Linkedin

Reacties (52)

Wijzig sortering
Waarom zijn gamingheadsets zo goedkoop?

Ik heb een HyperX Cloud en vind het geluid daar een stuk beter dan mijn Sony WH-1000XM3 tijdens het gamen. Voor muziek wellicht niet.

Al met al vind ik dat gamingheadsets een erg goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Iemand die weet waarom dat zo is t.o.v. van 'office/muziek' headsets?
Staat je WH-1000XM3 niet in Handset mode tijdens het gamen? Dat is nl. altijd zo als je microfoon gebruikt... helaas.

Dan heb je inderdaad belabberde geluidskwaliteit voor muziek en geluidseffecten.

The "Advanced Audio Distribution Profile" (A2DP) - carries high-fidelity audio one-way over bluetooth
The "Headset Profile" (HSP) - carries low-fidelity audio two-ways over Bluetooth.

https://www.reddit.com/r/..._stereo_or_handsfree_but/

Ik disable op Windows 10 de Handset mode van de WH-1000XM3 en gebruik de microfoon van mijn webcam tijdens het gamen. Bovenstaande thread legt alles haarfijn uit.
Leg zo'n gaming prul (zeker na een paar jaar) naast een set studio of monitoring cans van Beyer Dynamic/Sennheiser/Shure/Audio Technica of een paar Sony 7506 en het verschil in prijs mag meteen duidelijk zijn. Dat gaming spul heeft soms aanvaardbare geluidskwaliteit maar ze zijn allemaal doelbewust ontworpen om uit elkaar te vallen zo gauw de garantietermijn voorbij is.

Wireless ANC 'hifi' rotzooi kost achterlijk veel geld omdat het doelpubliek niet nadenkt over er achterlijk veel geld voor neerleggen. Ik zie geen andere reden.

[Reactie gewijzigd door rdcL.be op 25 maart 2021 21:31]

mijn vraag is ook of een Sony WH-1000XM3 (of4) gewoon overgehypte producten zijn t.o.v. gamingheadsets of is noise cancelling zo duur om te maken?
Dit lijkt echt een discussie te zijn waar nergens over gaat. Of één van jullie heeft een slechte batch, of meerderen (wat altijd kan). Een wh100xm3 of een M4 (wat bijna hetzelfde is qua geluid, heb de M3 gehad en zit nu bij de M4), heeft echt goed geluid. Oke, "goed geluid" is subjectief, maar ik ben heus niet de enige die dat vind. Als ik hier de vergelijkingen zie met dat een HyperX beter is dan kan je vrijwel 100% zeker zeggen dat de persoon in kwestie een slechte batch had. Ik heb een HyperX Cloud hier ook, en dat ding is oprecht niet aan te horen voor muziek; voor gaming is het m'n daily driver.

De XM3 en XM4 legt inderdaad een goed middenpunt tussen NC en Geluidskwaliteit; je geeft een stukje geluidwskwaliteit af voor sublieme NC. Dat stukje wat je afgeeft is echter heel erg minimaal en wordt rechtgetrokken met het feit dat alles goed afsluit door de NC. Ik zou bijna durven zeggen dat de XM3/XM4 underpriced zijn. Ja, de build kwaliteit is niet super daar ben ik het mee eens. Ik heb ook wat kwaaltjes gehad in m'n XM3 maar de prijs voor die NC is dan weer wel heel laag t.o.v de concurrentie, dus Sony moet ergens besparen en dat lijken ze te doen op de build kwaliteit. Hij is niet super, hij is niet slecht, het is gewoon "normaal". Ga je naar een non-NC headset in de zelfde prijsrange dan is het logisch dat de buildkwaliteit daar beter is.
Mwoah de XM3 is toch redelijk een overhypede headphone, prima voor dagelijks gebruik hoor (heb hem zelf ook). Maar het is een vrij zware bass koptelefoon.
0Anoniem: 14842
@Rzarect0r26 maart 2021 00:49
Overhyped? Ik heb al jaren de XM3: heerlijk geluid, sublieme NC en het ding ziet er nog als nieuw uit. Accu is ook nog zo goed als nieuw. En het allerbelangrijkste: ik krijg geen "druk" op mijn oren zoals bij de Bose headsets.

Voor mij als ik de XM3 vergelijk met een Bose QCIII dan is die laatste echt ver overpriced. Muziek klinkt er niet zo goed op, NC is minder en (voor mij) die continue geluidsdruk op je oren kan ik gewoon echt niet tegen.

De bas vind ik voor spelletjes heerlijk. Voor muziek zet ik het heel soms wat lager.
Ja de Bose is dan ook niet een geweldig referentiekader. Vergelijk hem eens met een echte muziek koptelefoon zoals een ATH M50, Sennheiser 5/600, Fidelio X2 etc.

Qua geluidskwaliteit stelt de Sony niks voor, het is gewoon een prima allround bluetooth headphone. Maar zeker geen uitblinker qua kwaliteit.
Heb de XM3 geprobeerd, vond er niks aan. Weet wel, het blijft behoorlijk subjectief.
De XM3 was mij veels te dof. Maar in het vliegtuig, echt een gods zegen. Heerlijk, of in de trein.
De XM3 aan een goede DAC helpt ook een hoop! Als je dan toch bluetooth wilt werken, en je hebt een Intel WiFi/bluetooth kaart, dan helpt het installeren van de Dell driver. Hiermee wordt APT-X inschakelt, wat ook een hoop helpt voor de geluidskwaliteit!
zie reddit. Dit werkt overigens ook voor de Intel AX20# netwerkkaarten, ondanks dat deze niet benoemd worden.

[Reactie gewijzigd door un1ty op 26 maart 2021 17:30]

Goede noise cancelling zal vast lastig te maken zijn.(weet niet wat de kwaliteit van de xm3 is). Maar toen ik aan het kijken was voor een nieuwe koptelefoon voor mijn vrouw. Was noise cancelling op de budget koptelefoon gewoon niet echt geweldig.
Voor 3 tientjes heb je een koptelefoon die 75% levert van eentje uit het hogere segment. Of die laatste 25% het je waard is ligt aan je zelf.
Mijn corsair vengeance 1600 heeft het anders 9 jaar intensief gebruik volgehouden. Pas toen mijn zoontje hem een keer verkeerd liet vallen was er een stukje plastic afgebroken. Klodder hotglue er tussen en hij werkt weer(alleen kan je de schelpen niet meer draaien).

Dus nee ze zijn niet allemaal gemaakt om uit elkaar te vallen direct na garantietermijn.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 26 maart 2021 06:36]

Naja die laatste zin heb je daarboven debunkt :+
Heb hem iets aangepast.
Kingston heeft met de originele hyperx cloud headset de markt een beetje op zijn kop gezet imo. Daarvoor waren gaming headsets prullen maar dat was toch een heel aardige headset die beter klonk dan alles in dat prijssegment inclusief de meeste dedicated headphones.
De mijne is ook vele jaren meegegaan totdat het nepleer uit elkaar viel, voor de rest werkt die nog prima.
Heb het jaren terug op het vliegveld (Manchester) uitgeprobeerd om mijn eigen Kingston hyperx cloud daar op de rest muziek aan te sluiten en dan de demo modellen headphones verschillende modellen van meerdere merken en imo kwamen die van £250+ er bij in de buurt maar was niks klaarblijkelijk beter.

Zijn ook verschillende professionele reviews die de hetzelfde aangeven, voor een de prijs zijn het uitstekende headphones. Sindsdien hebben andere merken ook nette headphones uitgebracht. Heb nu zelf een hyperx cloud Alpha een ook die klinkt prima.
Valt best mee. Heb al tijden een flight. Niks mis mee.
Mijn gaming headset (hyperx cloud 2) heeft mij 7 jaar goed gediend, nam hem zelfs overal mee naar toe. Heb hem een paar weken geleden in de kast weggelegd voor een draadloze headset. Dus dat ze na een paar jaar na de garantie uit elkaar vallen is onzin als je geen headset van plastic koopt.
De Hyper X Cloud gaming headset is ontworpen en wordt gemaakt door Beyer Dynamic. Kingston plakt er alleen hun HyperX labeltje op.
Dit is een fabeltje, met een (piep)kleine kern van waarheid.

De HyperX Cloud is een headset van het merk Takstar (Takstar Pro 80). Kingston heeft aan het ontwerp een microfoon toegevoegd.

De link met Beyerdynamic gaat via een andere fabrikant: Qpad. Die hebben een lineup van headsets, waarvan de goedkopere (net als de HyperX) gebaseerd zijn op de Takstar Pro 80, en de duurdere varianten zijn gebaseerd op de Beyerdynamic MX300. Dat heeft mensen laten denken dat de goedkope ook een Beyerdynamic ontwerp was, maar dat was dus (helaas) niet zo.

Maakt het geen minder goed product overigens, voor het geld is er weinig beters te krijgen.
ze zijn allemaal doelbewust ontworpen om uit elkaar te vallen zo gauw de garantietermijn voorbij is
Wat een onzin. Er zullen vast modellen van slechte kwaliteit bij zitten, maar dit is toch wel een erg extreme generalisatie die echt nergens op gebaseerd is.
Ja als je jouw "gamer" artikelen uit de electronica hoek van de Action meeneemt. Kan ik mij voorstellen dat je tot deze conclusie komt.
Wat je zelf al aangeeft is dat het voor een ander publiek gemaakt is. Het is ok qua muziek, maar met een studio koptelefoon heb je gewoon beter geluid. Het is voor andere doeleinden bedoeld en niet per se te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Yinko op 25 maart 2021 21:39]

Bedrijven / enterprise spul is vaak sowieso "duurder is beter" attitude verkoop.
Daarnaast betaal je denk ik vooral extra voor softwarematige of extra features, zoals een charging stand voor je 'bel headset', kristalhelder geluid, de mogelijkheid het te koppelen aan specifiek je VOIP software en niet meteen al je geluid eroverheen te laten lopen, of zelfs omdat het aangeraden is bij specifieke VOIP software.

Nu mag echter wel gezegd worden, dat de kwaliteit van gaming headsets snel vooruit is gegaan en enterprise eigenlijk jaren achter loopt.
Veel nieuwe en kleine bedrijven stappen naar mijn zien (in mijn omgeving) al vrij lang over naar gaming hardware voor productiviteit. Vooral nu er enorm veel alternatieven zijn in tegenstelling tot vroeger, waar je enterprise software nodig had voor veel dingen (zoals VOIP).

In andere woorden; Het enterprise segment loopt gewoon gigantisch achter op de tijd. Dat is mijn mening. Ik kan er naast zitten.
Ik heb ook de WH-1000XM3 en ondanks alle lof over het hele internet over hoe geweldig dit ding is heb ik de geluidskwaliteit vanaf dag 1 eigenlijk nooit als heel goed ervaren. Ik kan het niet helemaal goed omschrijven, maar je kan zeg maar de instrumenten niet individueel goed uit elkaar houden bij een nummer. Alles klinkt een beetje als een warboel door elkaar. Ook is de bass gewoon best wel te veel aanwezig op een vervormde manier. Het is gewoon geen mooi zuiver prettig geluid wat er uit komt. Ik vind ze ook snel best vermoeiend om naar te luisteren. Ik heb ook net zals jij ook de HyperX Cloud 2 liggen en inderdaad deze klinkt gewoon echt velen malen beter. Ook met muziek. Ik wilde alleen toch graag een draadloze koptelefoon bij mij PC dus ik heb later ook nog de Steelseries arctic 7 aangeschaft. Klinkt niet zo goed als de HyperX Cloud, maar wel nog altijd een stuk beter dan de WH-1000XM3.

Ik heb of gewoon toevallig een slechte batch te pakken van de Sony of ik let toch misschien op andere dingen dan de gemiddelde internet review site.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 maart 2021 22:11]

Helemaal eens. Ik had de headset besteld ivm geluidsoverlast thuis, dus vooral voor de noicecancelling.

Na een heel korte luistersessie teruggestuurd. Geluid klonk heel erg slecht.

De Bose NC 700 die ik daarna gekocht heb vind ik veel fijner en gebruik ik heel vaak.
Qua geluidskwaliteit vind ik de Sony koptelefoon best goed, maar de bouwkwaliteit is kwalitatief uitermate teleurstellend. Binnen een jaar is er al een stuk plastic van de band stuk, een probleem wat enorm veel mensen hebben, en zie het maar kosteloos in de garantieperiode gerepareerd te krijgen.... kastje-muur verhaal.

[Reactie gewijzigd door Rub3s op 25 maart 2021 22:22]

Nee hoor, ook ik heb ooit de WH XM3 mogen ervaren en het is echt een warboel. Nu heb ik wat dure koptelefoons en is elke instrument afzonderlijk te scheiden.

Sinds een maandje heb ik de WF XM3 en geluid vind ik echt uitstekend en ook comfort.
Gebruik je de XM3 voor je pc? Zo ja, gebruik je ook een bluetooth adapter of is BT built-in?
Heb je jouw Sony dan verbonden via bluetooth?
Want voor zo ver ik weet, wordt jouw bluetooth bandbreedte verdeeld onder spraak en geluid. Dus voor discord (spraak) & geluid (game)

Het zelfde probleem heb ik ook als ik mijn Sennheiser M3 gebruik voor Zoom, het geluidskwaliteit is bagger.
Maar eenmaal Zoom, en dus de microfoon, weer uit is, is het geluid weer heerlijk :)
Goedkoop? De kwaliteit is minder en het is niet voor muziek, maar gaming gemaakt..

Daarnaast zijn er genoeg dure headsets. Vooral draadloos...
Dat zijn nou eens mooie prijzen. Ik ben dan wel benieuwd naar het geluidskwaliteit.
Zullen wel ongeveer als 'n Focal of HiFiMAN klinken ;)
Inderdaad. Normale prijzen eindelijk
+1Anoniem: 669783
26 maart 2021 07:33
Ik heb pas een Roccat Elo X gekocht en deze klinkt ook echt behoorlijk goed voor de vier tientjes die ik er voor neerlegde. Kan zich meten met €100,00 koptelefoons qua geluidsweergave. Gaming headsets zijn lang niet zo slecht meer als een tijd geleden. Sinds de HyperX Cloud Hype zijn fabrikanten bewuster geworden wat een headset goed maakt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 669783 op 26 maart 2021 20:27]

Een led op je mic is bloedirritant. Gelukkig kon dat bij mijn headset uit.

Mooie prijzen, benieuwd naar de geluidskwaliteit, even rtings in de gaten houden.
Op mijn corsair brand een rode led als de mic gemute is. Vind dat heel praktisch eigenlijk.
Beweeg je niet gewoon de microfoon wat naar beneden? Hij hoeft niet exact voor je mond te hangen om te werken.
7.1 virtueel surround

Uhm dat is toch niet echt hoe virtueel surround werkt? Mooie marketing praat.
Ik heb pas een bestand geluisterd met een 'normale' koptelefoon. Het was scary hoe echt iemand door de kamer bewoog. Soort 7.1 dus. Hoe het werkt snap ik niet maar het kan met elke koptelefoon. Zoiets als dit: https://youtu.be/3txhT2ncNOU & https://youtu.be/V2VR9KSEh50

[Reactie gewijzigd door gas0line op 26 maart 2021 17:42]

Ziet er mooi strak & comfy uit.
Vind die gaming headsets met een dubbele band er altijd zo maf uitzien.

Nu nog erg tevreden met m'n hyperX cloud core, net de felt earcups vervangen. Maar als ik deze in de toekomst in een winkel zie liggen ga ik hem wss wel even opzetten! Als de winkels weer "gewoon" open zijn natuurlijk 8)7
Vind die gaming headsets met een dubbele band er altijd zo maf uitzien.
Dat hebben echt niet alleen gaming headsets hoor. En de reden is simpel: zit comfortabeler en je hoeft de band niet verstellen.
Het design lijkt pittig veel op de HyperX Cloud Alphas. Bijna zelfde cut-outs in aluminium. Zelfde headband bevestiging. En bijna zelfde stitching. Waarschijnlijk nog meer headsets met Takstar als OEM dus? Niet dat dat per sé slecht is (kijk naar -sommige- manufacturers die zelf iets proberen te ontwikkelen kuch Turtle Beach kuch), maar het wordt wel erg saai zo.
Die gaming headsets tja, paar jaar geleden was men steelseries gaming headset defect en was nog onder garantie bij Coolblue, zoals altijd netjes afgehandeld en ze gingen me nieuwe opsturen, ondertussen eens gepasseerd aan de plaatselijke geluidswinkel en een Sennheiser Hd 250 II op de kop kunnen tikken.

Ondertussen hangt de nieuwe steelseries nog steeds ongebruikt achter me, bij de andere headsets ;)
Ik heb twee stuks 4K 144hz AOC monitoren, en ben daar vrij tevreden mee. Maar men moet zich wel realiseren dat het een beetje een budget merk is. Ik heb best wat backlight bleed, en de monitor is niet in hoogte verstelbaar.

That said, is de algehele kwaliteit wel in orde, maar ik zou persoonlijk niet kiezen voor een AoC headset.
Ik zie draad, dus nope... En RGB verlichting op een koptelefoon, hoe zinloos wil je het hebben.
Maarja, ze kosten dan ook niet veel.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 26 maart 2021 17:45]