AOC brengt 49"-monitor met 120Hz-paneel en resolutie van 5120x1440 pixels uit

AOC brengt zijn eerste 49"-monitor met een 32:9-verhouding uit. De Agon AG493UCX is voorzien van een 120Hz-paneel op basis van de VA-techniek. Het scherm is gebogen en heeft een kromming van 1800R. De adviesprijs bedraagt 1089 euro.

AOC mikt met zijn Agon AG493UCX-monitor op gamers. Het scherm heeft een helderheid van 550c/dm² en een contrastverhouding van 3000:1. De moving picture respons time, ofwel mprt, bedraagt 1ms, terwijl de fabrikant een grijs-naar-grijsresponstijd van 4ms opgeeft. Het scherm heeft FreeSync Premium Pro-ondersteuning vanaf 48Hz en een DisplayHDR 400-certificaat.

De kromming van 1800R komt overeen met een cirkel met een radius van 1,8 meter. Volgens AOC kan het VA-paneel 121 procent van de sRGB-kleurruimte weergeven en 90 procent van AdobeRGB. Het scherm heeft twee HDMI 2.0- en twee Displayport 1.4-aansluitingen. Ook is beeldinvoer via USB-C mogelijk.

De monitor heeft een ingebouwde kvm-switch, zodat verschillende pc's zijn te bedienen met één set randapparatuur. Ook is er een picture-by-picture-modus, zodat twee verschillende 16:9-bronnen naast elkaar weergegeven kunnen worden.

Dell, LG, Philips en Samsung brachten eerder al 49"-monitoren met een resolutie van 5120x1440 pixels uit. Het goedkoopste model is van Philips en heeft een 60Hz-paneel en staat voor zo'n 850 euro in de Pricewatch. Samsung maakt een model met een 240Hz-paneel dat ruim 1500 euro kost.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-12-2020 • 11:44

149 Linkedin

Reacties (149)

Wijzig sortering
Ik heb een Samsung 49 inch versie, ook zeer geschikt voor een dev omgeving.

Wel gebruik ik Powertoys en Fancy zones, dat is echt een must have: https://www.hanselman.com...ow-manager-for-windows-10
Hier op 42" 4k. Meer resolutie in de hoogte is toch wel erg fijn!
Dat is echt een kwestie van voorkeur, ik heb het liever in de breedte. Wat doe jij met je monitor?
Inderdaad zeker persoonlijke voorkeur, ik heb ook liever meer in de hoogte.
Dit lijkt weer op die oude breedbeel televisies, breed en heel smal ik vond dat echt lelijk en nu nog niet mooi.
Ik doe development en dan is meer hoogte niet per se handiger bijvoorbeeld. Ik was geinteresseerd bij welk gebruik de hoogte wel handig is. Ik hou ook van hoogte in een scherm, maar vind dat boven de 30" bij 16:9 teveel worden bij een monitor
Voor mijn werk heb ik veel verschillende programma's en extra Citrix schermen open.
Op kantoor maakte ik gebruik van het laptopscherm met 2 24" monitoren.
Thuis doe ik het met het laptopscherm en mijn 34" 21:9 scherm
Op mijn 34"scherm verdeel ik het in links en rechts, en ik merk dat dat wat aan de smalle kant is.

De hoogte met dit scherm vind ik goed met 1440, maar zou bij mijn volgende scherm wel graag breder willen hebben dan 3440.
Ik doe ook development (veel embedded) en wat meer hoogte dan 1080 pixeks is toch wel erg fijn!
Ja zeker, maar 1440 is wel een prima hoogte voor mij persoonlijk. Maar zoveel mensen, zoveel wensen, het verbaasd me wel
Vooral bij development wil het probleem wel eens zijn dat applicaties nog steeds niet goed omgaan met 4K en icoontjes etc. te klein worden. Dan is een 1440 pixel scherm nog net te doen. Ik heb zelf 2 QHD schermen staan (+ laptop scherm voor mail).
Ik heb 5120*1440 (2 qhd in een) en dat werkt voor mij het beste. Had niet verwacht dat mensen met die grote 16:9 schermen kunnen werken
Ik ben een groot fan van grote monitoren. Tot een jaar of 16 geleden waren monitoren nog duur, van glas, loeizwaar en nooit groter dan 21 inch waardoor alles boven de 1280 pixels breedte zo onscherp werd dat je weinig aan hogere resoluties had. Wat dat betreft zijn ze nu in vrijwel elk opzicht beter!

Ik gebruik al jaren een Philip 40' 4K 16:9, voor van alles van grafisch werk tot webdesign met wat code maar ook administratie etc. Dat was toen de grootste monitor die onder de $ 10.000 te koop was. Voor gaming heeft hij te veel trailing maar voor soho is het een lekker grote bak voor weinig geld. Al zie ik de prijzen nu omhoog gaan wat vaak een teken is dat hij end of life is. Maar goed dan komt er wel een opvolger. Hopelijk met meer kromming.

Op mijn beurt begrijp ik niet wat het voordeel is van een scherm wat pakweg vier keer zo breed als hoog is. Hoe meer je de verhouding 'uitrekt', hoe verder alles uit elkaar staat. Bij een 16:9 is het grofweg 2:1 waardoor alles dichter bij elkaar zit.

Bij bepaalde spellen kan ik me nog voorstellen dat alles in het horizontale vlak gebeurt – maar ook weer lang niet bij alle spellen – en dan nog houden, als ik het goed begrijp, niet alle spellen waarbij het van pas zou kunnen komen ook daadwerkelijk rekening met zo'n monitor.

Maar goed, als ik zou moeten kiezen tussen een kleiner dan 40 inch of een grote 32:9 dan was de keus natuurlijk nog steeds makkelijk..

Ik gebruik wel net als @Red devil een hulpprogrammaatje waardoor ik met één toetscombinatie vensters op een half, kwart of achtste scherm kan zetten.
Ik vond 1600x1200 op een 21" Trinitron altijd fantastisch mooi. Ik gebruikte soms zelfs 2048x1536. In 1999 :)
Het kón – zelfs met de voor hedendaagse begrippen minimale videokaarten – maar bij 1600 werd het beeld in één klap stukken waziger. Logisch ook, want je kunt maar zoveel beeld-pixels op een fysieke beeldscherm-pixel proppen zonder dat er teveel informatie verloren gaat. De 'native' / eigen resolutie van het scherm kon gewoon niet zo hoog als de videokaart kon. Vooral bij tekst was dat een probleem: De scherpte was weg. Tenminste bij mijn Trinitron's.

Je kon de tekst wel weer groter zetten, op Mac OS althans, maar de rest werd er niet mooier op.

Je kon er beter een tweede monitor bij zetten. Die oplossing heb ik tot 2008 gebruikt. Toen kon je voor zo'n € 1400 een 30' Dell kopen. Wat een vooruitgang! Scherper dan CRT en meer resolutie dan twee CRT's samen, zonder balk in het midden. Kostte een paar centen maar dan had je ook wat gaafs. Ik gebruik hem nog wel eens, bij m'n laptop.
Hmm ik heb juist bij code liever een verticaal scherm. De breedte heb je daar namelijk niet voor nodig. Voor de UI dingen dan nog wel een "normaal" scherm ernaast zodat ik wel alles kan testen.
Zit nu sinds een aantal weken te werken op een ultrawide (21:9) en die heeft 1440p hoogte, dat is echt meer dan voldoende voor mijn gevoel. De extra breedte is... echt extra.
Dit lijkt weer op die oude breedbeel televisies,
Welke breedbeeld televisies? Waren en zijn toch nog steeds 16:9?
Volgens mij waren ze idd gewoon 16:9, niets bijzonders, ware het niet dat ze in den beginne nog nauwelijks echte breedbeelduitzendingen hadden. Hierdoor leverde je gewoon kijhard in op verticale pixels of je beeld was gestretched op de meest vage methodes waarbij de uiteinden meer gerekt waren dan het midden. Echt waardeloos. Een grootbeeld 4:3 TV was echt nog veel beter in die tijd. (nou heb ik het over 1996/1997 gok ik)
Meer breedte is eigenlijk gewoon hetzelfde als minder hoogte.. ook nu nog.
Development werk. Ik heb liever meer text in de hoogte, maar dat komt ook voornamelijk omdat ik veel met code werk die niet echt compact geschreven is en dus met minder werkoppervlak niet een class in een keer op het scherm past.
Ik gebruik ook een 42,5" op 4k als monitor. Vooral heel erg makkelijk om 4x een volledige applicatie op 1080p open te hebben of bijv. één applicatie op 1920*2160 + 2x 1080p.

Zelf vaak tegelijk E-Mail, ERP pakket, Verkenner en een vrij in te vullen scherm in gebruik
Eens, ik zit nu al een paar jaar op die form factor, zowel thuis als op kantoor (dev-werk), en dat werkt toch wel erg fijn. Maar ook met gamen, zo'n scherm neemt toch je hele blikveld in beslag en je krijgt veel minder het gevoel door een raampje te zitten kijken. Dat vind ik met die ultrawides toch een stuk minder.
Ik heb daar juist last van. Doordat de schermen steeds groter worden krijg ik last van motion sickness bij gamen. Waar ik dat vroeger niet had doordat je op een veel kleiner schermpje bezig was en je hersenen door hadden dat die beweging zich enkel op het scherm plaats vind.
Je kunt nog steeds aan aspect ratio aangeven in de meeste spellen, dan gebruikt ie enkel een vierkant blok middenin je scherm.
Waar ik dat vroeger niet had doordat je op een veel kleiner schermpje bezig was en je hersenen door hadden dat die beweging zich enkel op het scherm plaats vind.
Leuke theorie, maar verder natuurlijk enkel een theorie en niet hoe "je" hersenen werken, anders had iedereen daar last van gehad.
Leuke theorie, maar verder natuurlijk enkel een theorie en niet hoe "je" hersenen werken, anders had iedereen daar last van gehad. . Je zit er behoorlijk naast

Immersive gaming, Heeft wel degelijk invloed op de manier waarop de hersenen werken. Hoe meer de hersenen denken dat iets echt gebeurd, hoe meer motionsickness er ontstaat wanneer er discrepantie ontstaat tussen de visuele- en de evenwichtsperceptie

Sterker nog een groot deel van motionsickness in een auto ontstaat juist doordat hele principe :

Autoraampje lijkt op klein beeldscherm, de randen bewegen niet ten opzichte van de ogen en de perceptie van beweging voorbij het raampje wordt daarmee tenietgedaan, het evenwichtsorgaan registreert wél beweging en voila je wordt misselijk

Mede om die reden wekt een vr-bril dus ook problemen voor sommigen

[Reactie gewijzigd door i-chat op 9 december 2020 13:44]

Right, maar dan heb je het dus over een subset aan mensen, en niet alle hersenen overal. Ik ken inderdaad ook de enkeling die ziek werd van dat waterlevel in Mario64 (op een CRT kleiner dan 40" in de woonkamer, dus vele malen kleiner dan je zichtsveld), maar dat is duidelijk niet de meerderheid. Het zal vast een samenspel zijn tussen waar je je op focust en of je eraan gewend bent.
O is meneer al terug aan het krabbelen. Nergens in mijn post claimde ik dat dit voor iedereen geldt. Ik gaf aan dat Ik daar last van had bij grote schermen doordat dit zo ging in mijn hersenen. En daar reageer jij op dat die "theorie" onzin is. Blijkbaar toch niet zo een onzin hé.
Je zei "je" hersenen, niet "mijn". Dat impliceert wel iedereen.
Double down when wrong. Blijkbaar heb je moeite met context te begrijpen. Maar goed je ongelijk is al door de vele andere al bewezen.
Ik kan ook goed motion sick worden van spellen tegenwoordig, vooral met shooters (maar ook minecraft :+ ), sommige spellen speel ik dan ook maar in windowed mode.

[Reactie gewijzigd door OriginalSjoerd op 9 december 2020 13:15]

Scherm verder van je af zetten werkt ook.
Op zich wel, ik wilde alleen @Mirved geruststellen dat hij/zij niet de enige is ;) ik heb mijn schermen (25") een armlengte van mij af staan. Voor programmeren, browsen en strategie spellen werkt het uitstekend. Ik ben eigenlijk maar gestopt met shooters.

[Reactie gewijzigd door OriginalSjoerd op 9 december 2020 16:48]

"motion sickness" krijg ik vooral van grote 60hz schermen, hier een groot scherm op 144hz en totaal geen last met G-sync ingeschakeld, evenals tearing krijg ik als de fps hoger is dan de hertz, en andersom ook dan voelt het "schokkerig".

Ligt dus ook vooral aan wat van scherm je gebruikt, er zijn ook nog schermen met "ghosting" zonder dat je het door hebt.

VR brillen kan ik ook niet op mijn kop hebben als die op 60hz en te lage fps werken, dat moet minimaal 90hz met 90fps zijn.

Er wordt vaak beweerd dat een mens niet meer ziet/kan verwerken dan 60hz maar ik zie toch wel degelijk veel verschil op 100hz bijvoorbeeld, ook in Windows zie ik het bij scrollen of muisaanwijzer.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 9 december 2020 17:04]

Goede tip! Het verschil merk ik inderdaad ook weldegelijk op mijn telefoon en op de televisie en het is inderdaad zo dat mijn schermen maar 60Hz zijn. Ik ben benieuwd of ik nog last krijg van misselijkheid op een scherm met een hogere verversingssnelheid.
En scherm helderheid voluit zetten sommige mensen kunnen ook niet tegen PWM dimming(krijg je vermoeide ogen), schermen met PWM gaan namelijk flikkeren als je de brightness gaat dimmen, om die reden heb ik ook pc schermen met CDI dimming, en niet te vel zijn

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 11 december 2020 15:35]

Leuke theorie, maar verder natuurlijk enkel een theorie en niet hoe "je" hersenen werken, anders had iedereen daar last van gehad.
Ten eerste is dat geen theorie maar is gewoon zo. Ten tweede als iedereen hetzelfde reageerde waarom hebben sommige mensen dan last van wagenziekte of zeeziekte en andere niet. Dat heeft namelijk precies dezelfde oorzaak. Misschien moet je even nadenken voordat je post.
Motion sickness kun je ook aan wennen. Had het vroeger ook tot ik aan VR begon.
Nu kan ik zelfs drone racen zonder problemen.
Dus gewoon volhouden, het gaat vanzelf over.
Console gamers spelen al jaren op 49 inch en groter. Maar je moet niet in het scherm kruipen :D
Voor de macOS gebruikers:

Ik gebruik zelf ook de C49RG9X icm een MBP16 als dev omgeving, en gebruik ShiftIt (https://github.com/fikovnik/ShiftIt) als window manager en moest ook Display Menu (http://displaymenu.milchimgemuesefach.de/index.html) installeren om deze op 120Hz in 5120x1440 draaiende te krijgen.

EDIT: Hieronder staan meerdere betere alternatieven voor ShiftIt vermeld ;)

[Reactie gewijzigd door SigmaDelta op 9 december 2020 15:25]

Wij gebruiken Mosaic Pro voor MacOS met onze 32:10 monitors, meerdere window managers gebruikt inc. de sw die LG bij zijn monitor sluit.

[Reactie gewijzigd door CanoCookie op 9 december 2020 12:59]

Het is inmiddels voldoende om Big Sur te installeren voor 120hz/5120x1440. Had wel een USB-C naar Displayport-kabel nodig.
Voor de mensen die op zoek zijn naar Window Managers voor macOS:
Rectangle is een alternatief op ShiftIT, welke nog wel onderhouden wordt. https://github.com/rxhanson/Rectangle
Voor mensen die een meer hardcore tiling window manager willen, die ook met sneltoetsen naar andere workspaces kan verplaatsen e.d.: https://github.com/koekeishiya/yabai
Yabai is vrij aggressief, maar zelf werd ik daar juist heel blij van, toen ik macOS nog als hoofd OS gebruikte.
Ik gebruik Rectangle, vergelijkbaar met ShiftIt, maar word wel nog van updates voorzien :)
dank voor de app, heb ook 49" en kan dat goed gebruiken./
ook net de samsung besteld, zou straks aankomen :D
Gisteren deze software zien passeren op reddit: https://maxto.net/en
Ik heb een 43" 32:10 scherm van Samsung; ik heb gewoon twee kabels naar m'n PC lopen en schakel de PIP modus in als ik een virtuele split wil. Windows weet niet beter dan dat er dan twee 1920x1200@120Hz schermen aan de PC hangen.

Werkt beter dan welke softwarematige oplossing dan ook :)
Werkt het ook voor het delen van je scherm in MS Teams?
je bedoelt dat slechts 1 van de fancy zone schermen gedeeld wordt? Mmmm goede vraag, nooit getest.
Klopt, nu deel ik m'n gehele desktop. Met zo'n monitor, zullen m'n collega's niet blij zijn.
Klopt, nu deel ik m'n gehele desktop. Met zo'n monitor, zullen m'n collega's niet blij zijn.
Teams heeft de optie om specifiek 1 applicatie te delen, dan hoef je niet heel je 49" ultrawide te delen ;)
Tenzij je die applicatie natuurlijk fullscreen draait.

Wel een goede manier om te zorgen dat je collegas een hekel aan je krijgen...
Hahahah.

Wel een flinke investering om je collega's te pesten.. :+
1 applicatie delen is niet altijd handig. Soms wil je tijdens een sessie toch meerdere schermen tonen.
Als er een optie bestaat om een gedeelte van je scherm te delen dmv power tools, dan is zo'n brede monitor voor mij een stuk aantrekkelijker.
Samsung gebruikers kunnen gebruik maken van Samsung Easy Setting Box:
https://displaysolutions....solution/easy-setting-box
Voor mijn AOC monitor is een tooltje verkrijgbaar om het scherm in verschillende zones in te delen. Ik ga er van uit dat dat ook voor dit scherm beschikbaar is?
niet echt naar gekeken, werken meestal toch niet goed. Had goede reviews gelezen over Powertoys, en het werkt nog steeds prima. Ik heb nu 3 schermen gedefineerd.
Ik vind het tooltje wel goed werken. Maar ja, ik heb slechts een 1440P scherm.
Ik heb dat tooltje ook geprobeerd op mijn AOC 34" 21:9 (3440x1440), maar vind het niet echt handig in gebruik. Ik vind de vakindeling niet prettig werken.
Maar wellicht had ik daar aan moeten wennen.
Vooralsnog sleep ik de schermen of naar de linker helft van mijn scherm of naar de rechter helft, of laat ze waar ze op komen.

[Reactie gewijzigd door Thasaidon op 9 december 2020 17:16]

Wow, had ik nog nooit van gehoord, superhandig! Mijn dank!!
Combineer daar dan ook nog het programmatje Aquasnap mee en je zit helemaal lekker.
Welk model heb je precies? Heb deze besteld, maar heeft een onbekende levertijd. Om nou echter een ouder model (?) te kopen... dan heb ik graag eerst wat meer insights zeg maar.
Ik heb deze: pricewatch: Samsung C49RG90 Zwart

Weet niet zeker wat de verschillen verder zijn, maar of je 120 vs 240 hz gaat merken... ik betwijfel het.
1ms om 4ms, 550cd om 600cd, 8 bit kleur om 10 bit kleur, wel vs geen speakers, 60 vs 100 watt, 4 jaar pixel garantie vs 2, hdr 400 vs hdr 10/1000, niet vs wel leverbaar, led vs qled (wat dat moge zijn).

Dat zijn zo’n beetje de verschillen. Kun je de kabels een beetje netjes wegwerken en kom ik met een 2gb videokaart gedraaid denk je? En heeft ie last van backlight bleeding?
Op papier goede verschillen, die 4 jaar pixel garantie is nog wel handig, de rest zal ik niet zo merken.
M.b.t. de kabels, er zit achter in de poot een kabelgoot dus dat ziet er wel mooi uit.
Vanuit een verre hoek heb ik wel eens wat backlight bleeding gezien op bepaalde plekken. Werkend niet echt storend, ik doe geen donkere games/scenes dus mij maakt het niets uit.

Die 2GB videokaart.... dat weet ik niet, ik heb een RTX2080 super, ik weet iig dat die combinatie goed werkt ;-)
Ja, nee die gaat er bij mij dus nooit komen. Ben geen gamer, ben developer. M’n huidige 2x27” doen het prima met de kaart, zal voor mijn werk waarschijnlijk geen verschil maken.
Ik gebruik al jaren 2 monitoren en vraag me dan ook af is dit handig werken met 1 scherm qua positioneren van windows?
Op Windows vind ik het minder handig werken dan op Mac. Bij Mac is er een heel handig tooltje voor.

Rectangle: https://github.com/rxhanson/Rectangle

Nu ik ken PowerToys niet goed genoeg, maar ik ben niet zo'n fan van dat slepen, ik wil enkel shortkeys gebruiken. Je kan een actief venster full screen, 1/2 of 1/3 size maken in hoogte of breedte afhankelijk welke arrow key je indrukt en dan kan je ook nog dat actief venster naar andere monitors doorsturen.

Ik mis een applicatie als dit echt op mijn Windows machine. Misschien dat PowerToys dit ook al kan, nog niet genoeg in detail bekeken.
Dat zit er toch al in met win key + pijltjes? En met shift voor full display switch?
Winkey + pijltje omhoog voor full, en winkey + pijltje omlaag voor verbergen, bij mij :)
Ja en rechts en links voor snap half screen. Shift erbij om direct van display te wisselen met zelfde positionering.
Thx for the tip!

Ik heb Fancy zones nooit fatsoenlijk bekeken, maar als je alles via shortkeys kan aansturen dan moet ik het zeker eens in detail bekijken!
Zoals Red Devil al zei, powertoys met Fancy zones werkt perfect. Werk nu een tijdje op een 3440x1440 ultrawide en werkt fijner dan twee schermen (voor mij).
A nice, ga ik eens induiken! Thanks.
Weet niet hoe dat op Windows moet werken, maar je hebt verschillende Linux window managers waarmee je zelf de 'tiles' instelt waarin je je programma's positioneert. Bvb https://www.tecmint.com/w...dow-Manager-for-Linux.png.
Vaak wordt er wat software meegeleverd om het positioneren makkelijker te maken.
Als dat niet zo is, kun je altijd gebruik maken van Powertoys en Fancy zones, zie ook:
Red devil in 'nieuws: AOC brengt 49"-monitor met 120Hz-paneel en resolutie va...
Ja, persoonlijk vind ik het een enorme vooruitgang ten opzichte van 2 16:9 schermen, een breder scherm. Ben paar jaar terug eerst overgestapt naar 29" 21:9 1080p + een losse 24" monitor van 16:9 op 1080p voor mail e.d.

Het brede scherm kan ik tamelijk vrij indelen d.m.v. fancy zones en dat werkt fijn.

Inmiddels heb ik 21:9 1440p in het midden en twee keer 16:9 1440p aan elke kant.

Eigenlijk zit ik
een beetje te wachten tot er 2160p 32:9 of bredere (oled)schermen komen op 100+ Hz voor een fatsoenlijk bedrag. I denk dat ik nog even mag dromen.
Daarom heb ik als tijdelijke oplossing deze maar besteld, vond het wel weer tijd mezelf te kietelen ;)
Voor een tijdelijke lossing vind ik hem wel een beetje prijzig..
Mijn accountant zei dat het mocht om de omzet te drukken zo aant eind vant jaar }>
Aangezien je hem afschrijft in 5 jaar, druk je er dit jaar niet zo veel meer mee.

Aan de andere kant, als de liquiditeit het toelaat, waarom niet?
Nu hopen dat ie dit jaar überhaupt nog komt... wat blijkt, niet leverbaar :(
Zoals bijna alle hardware momenteel :X
Net een 48" LG CX OLED gekocht voor ~1280,-. Deze kan 120hz, vloeiend en is OLED. Waarom zou je dan zo'n LCD van 1500,- nog kopen?

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 9 december 2020 14:03]

Omdat ik geen zin heb om m'n OLED monitor achter 2 jaar in de vuilbak te gooien omdat het scherm is ingebrand.

Voor m'n werk en voor 't soort games dat ik speel (MMOs met veel statische UI elementen) heb ik liever een monitor waarbij ik me niet constant zorgen moet maken over wat voor content er op m'n scherm staat. Op dit moment is je keuze dan helaas beperkt tot LCD.
Slechte vergelijking. Iemand die zo’n soort monitor wil, doet het voor de super ultrawide verhouding van 32:9. Een OLED van 16:9 voldoet dus totaal niet aan de eisen.
Dikke faal, zonder HDMI 2.1.. Dus alleen 120hz via display port?
Wat moet je met HDMI 2.1 in een PC setting waarbij display port de norm is?
Omdat er veel meer is dan alleen een PC. De huidige consoles ondersteunen nu ook 120hz, maar alleen via HDMI.
PS5 ondersteunt voor nu enkel 16:9 formaat en 1080P of 4K (geen 1440p/1200p) dus bij dit scherm heb je enorme randen. XBOX zou als het goed is wel met dit scherm overweg kunnen. Blijft sowieso jammer dat ze HDMI 2.0 gebruiken ipv 2.1.
Heb je eigen ervaringen met deze ratio op Xbox? Naar wat ik zelf vond zou dit niet lukken, maar ik heb wel interesse!
Geen XBOX of PS5, wel onderzoek naar gedaan. Als ik het goed heb ondersteund XBOX sowieso 1440p. Qua beeldformaten heeft XBOX volgens mij ook meer mogelijkheden. Gisteren was ik bij een vriend en die heeft een beamer op zijn muur geprojecteerd in 4:3 formaat en daar wist de XBOX perfect mee om te gaan. Weet niet hoe dit zit voor 32:9 of 32:10 of een ander ultrawide formaat.
Er waren geruchten dat Samsung een deal had gesloten met Microsoft om 32:9 schermen te ondersteunen op de series X, maar heb hier verder nooit meer iets over gehoord..
Alleen kunnen de consoles hier niks mee vanwege de 32:9 aspect ratio. Wat je wel zou kunnen doen is 2 inputs side by side tonen op deze panelen maar dit paneel ondersteund dan alleen 2x 60hz en niet de volle 120hz. Er is echt geen enkele use case voor deze monitor waarbij HDMI2.1 iets extra's gaat bieden.
Console gamers kunnen beter een ander scherm kopen dan dit model, deze verhouding heb je weinig aan met je ps5 of xboxsx
De huidige consoles ondersteunen deze resolutie helemaal niet.
Hij zei resolutie, niet verversingssnelheid. PS5 doet alleen Full HD en 4k. Xbox Series S/X doen daarnaast ook 1440p (Sony zal die resolutie op termijn wellicht ook toevoegen). De ultrawide resoluties ondersteunen ze geen van allen.
Wat overigens ook echt komplete BS is trouwens. Gezien de lijn tussen TV en monitor steeds kleiner wordt is het echt interssant om een goede monitor in te zetten voor consoles.

Alleen FHD en 4K is echt heel jammer.
Op de resolutie is wel wat af te dingen ja, maar wat hier natuurlijk ook meespeelt is de beeldverhouding. Veel console games zijn ontworpen op 16:9. Op PC zie je dat vaak misgaan met matige ports.
Ja maar ze zijn er voor ontworpen omdat ze geen andere resoluties ondersteunen natuurlijk. Dat is het hele kat en muisspel bij dit soort dingen.
Nou nee, ze kunnen de resoluties wel toevoegen maar het blijft een niche, daar wordt echt geen aandacht aan besteed. De 360 ondersteunde ook 16:10, maar ik heb nooit een game gezien die dat ook deed.
Tuurlijk is het een niche. Maar het is net als met website development. Vroeger had ook niemand een responsive design. Tegenwoordig kom je daar absoluut niet meer mee weg.

Op het moment dat een console dit niet ondersteund is er natuurlijk ook geen enkele incentive om er voor te ontwikkelen. Geef je het vrij dan is de mogelijkheid om er rekening mee te houden in ieder geval aanwezig.
Op het moment dat een console dit niet ondersteund is er natuurlijk ook geen enkele incentive om er voor te ontwikkelen.
Dat ontken ik ook niet, ik stel juist dat die incentive er ook niet is als de resoluties wél worden ondersteund, zoals destijds met de 360. Het "build it and they will come" argument gaat niet helemaal op.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 december 2020 14:27]

Het "build it and they will come" argument gaat niet helemaal op.
Dat gaat wel degelijk op, maar het heeft geen zin om dat 1 generatie te doen. Je moet dat een aantal platform generaties mee laten gaan. Zeker nu MS de grenzen tussen console en PC wil vervagen is het des te belangrijker dat XBOX games ook direct op PC goed werken.
Voor consoles is dit lastig te implementeren. Deze 32:9 aspect ratio met een 1440P resolutie zorgt voor een bijna 4K achtige resolutie maar met een veel bredere FOV waarvoor veel games niet geoptimaliseerd zijn. Je hebt flink wat GPU powers nodig om dit te gaan supporten wat op een PC doable is (Draai zelf een Samsung CRG9 met een 3080RTX). Waar je bijvoorbeeld met een Geforce 2080 Super een 120fps in 1440P haalt in Modern warfare 2019 met alle settings aan wordt dit nog maar een magere 55~60 met een super ultrawide monitor.
Nah. Deze resolutie heeft veel minder pixels (volgens mij een miljoen minder) dan 4K. Als een console 4K 120fps aan kan dan is 32:9 1440P echt een eitje (figuurlijk dan).

Vergeet niet dat de GPU’s in nieuwe consoles echt behoorlijke rekenkracht hebben en dat je op PC met vrijwel ongeoptimaliseerde ports te maken kan hebben.
Een kleine miljoen minder pixels 7.4 versus 8.3miljoen. Maar het wordt in veel games alsnog veel zwaarder dan 4K omdat de FOV veeeeeeel breder is, letterlijk 2x zo breed dus asset culling is minder effectief waardoor er meer objecten gerendered dienen te worden in 1 viewport wat dus een vrij zware performance drop veroorzaakt. Tenzij het games zijn die de FOV intact houden maar gewoon verticaal gaan wegsnijden zoals Overwatch.

Het optimaliseren valt nu sowieso meer omdat het toch nog x86 hardware is en met name op de Xbox Series X de directX API ertussen heeft zitten.
Resolutie, niet framerate. Het gaat hier om een ultrawide, consoles ondersteunen alleen 16:9.
120Hz wel, maar de breedbeeld resolutie momenteel niet jammer genoeg, zoals Noisia correct aangeeft. Al zou ik het enorm leuk vinden moest dit wel zo zijn. Hopelijk kan het nog softwarematig toegevoegd worden. Ook video-out over USB zou een mooie toevoeging zijn, maar dat lijkt me nog verder gezocht.
Nou, vooralsnog dus niet... :

"Supported resolutions for the PS5 are 720p, 1080i, 1080p, and 2160p."

D.w.z.; 1440p = 1080p upscaled

Er zijn (/waren?) plannen om 1440p native te gaan ondersteunen, maar daarop heb je dus geen garantie.
Om over de 5120 pixels in de breedte van deze monitor i.c.m. een PS5 nog maar te zwijgen. ;)
Geen idee hoe het zit bij de aoc van het artikel.
Maar de Samsung die ik heb ondersteund ook pbp.

Dan krijg je I feite 2 1440p schermen op 120hz. Dan is HDMI 2.0 meer dan zat.
Dikke faal van die consoles dus.... :9
Consoles richting zich hoofdzakelijk op TV,s en 4K gaming is gewoon op dit moment nog te zwaar, 120fps op een TV is niet realistisch, computers op dit moment hebben ook nog moeite om op 60fps en 4k te gamen.

Het is daar nog te vroeg voor, we hebben een hele tijd op 1080p @60hz gezeten en nu worden er opeens grote stappen gezet in resolutie en hogere hertz best vreemd waar dat opeens weg komt.

4k is voorlopig nog te zwaar, ik game om die reden ook nog op 1440p(overgens zie ik ook amper tot geen verschil meer tussen 4k en 1440p) het verschil tussen 480p, 720p en 1080p was veel groter, alles na 1440p is maar minimaal... en zul je op joekels van schermen moeten gamen en met de neus er bovenop, op gegeven moment is de "rek" er wel een beetje uit en krijg je net als bij foto camera,s een megapixelrace.

Ook met films zie ik dat, het enige grote verschil is HDR wat het een stuk mooier maakt bij 4K.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 10 december 2020 16:58]

Een receiver ertussen voor geluid.
Geluid over hdmi naar receiver. En video over DP.
Dat is hoe ik het op het moment heb maar dat is verre van ideaal, Het is behoorlijk irritant als je muis naar een scherm verschuift wat er niet is en als windows in het algemeen denkt dat er 2 schermen zijn. (wat allerlei problemen geeft)

allemaal houtje touwtje oplossingen.
Wat is eigenlijk de reden dat dit soort monitoren nog niet met 2160 pixels hoogte worden uitgerust? Het moet toch gewoon mogelijk zijn om 2 4k panelen naast elkaar te zetten?
Omdat je dan geen super ultrawide meer hebt. Het hele punt van deze resolutie is dat je een 32:9 verhouding hebt. Je kan de hoogte wel verhogen naar 2160, maar dan heb je 5120x2160, dan heb je iets breder dan 4K (3840x2160). Dus om diezelfde verhouding van super ultrawide te behouden, zal de breedte ook in verhouding mee moeten. Dan moet je een resolutie aansturen van 7680 x 2160 om de exacte verhouding te hebben en 2160 in de hoogte. Dit was Martin ook al duidelijk, ik zag achteraf dat hij 2x 4K panelen naast elkaar schreef, dus dan snapt hij dit ook wel.

Dan ga je van 7,5 miljoen pixels (5120x1440) naar 16,5 miljoen pixels (7680x2160) in totaal. Dat is niet zo eenvoudig aan te sturen met GPU's van vandaag. Met gamen mag je dat helemaal vergeten.

Ter vergelijking: 4K heeft 8,2 miljoen pixels, waarmee met de nieuwe high end GPU's pas gamen op ultra en 4K60 lekker werkt (en dan DLSS erbij). Dus ja, alles kan maar wat heeft dat voor nut als niemand het praktisch kan gebruiken en dan met een zeer hoge prijskaartje.

Kwestie van tijd dus. Zodra de GPU's geschikt zijn, zullen de monitoren ook wel volgen.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 9 december 2020 13:07]

Mja voor game-monitoren is het inderdaad andere koek, maar voor werk moet dat toch ook gewoon kunnen, ik snap alleen niet dat er helemaal niks uitgebracht wordt. En dat je later betere hardware koopt of tijdelijk de resolutie terugschaalt bij bepaalde games is niks mis mee, maar de hele kans om het aan te schaffen ontbreekt gewoon helemaal.
Hij is al lang uitgebracht, mogelijks recent pas hier bij ons.

https://be.hardware.info/...p-49-va-paneel-met-120-hz


Het gaat daar over product voorstelling, hoewel hij volgens de comments daar wel in china bestelbaar is/was

[Reactie gewijzigd door sinkfun op 9 december 2020 11:50]

Persbericht met verkrijgbaarheid en prijs is van vandaag. De specificaties stonden al langer online inderdaad.
En die was in de US en Canada vermoedelijk ook al lang(er) beschikbaar.

Zie de reviews en beschikbaar sinds tag op Amazon.com (us)
Hoe kom je daar bij? In je link staat dat er geen prijs of release bekend is.
Hoe kom je daar bij? In je link staat dat er geen prijs of release bekend is.
Onder meer datum van eerste beschikbaarheid op de website van Amazon en de reeds vele reviews geven aan dat deze al een tijdje 'beschikbaar' is.

https://www.amazon.com/AO...g=040vzeVMW3MEVCUCcSqA2bG
Iemand enig idee hoe zo'n kvm-switch werkt icm een draadloze muis en keyboard? Druk je dan gewoon je usb-dongle in de monitor, en sluit je de twee computers weer met USB aan op de monitor?
USB dongle in de KVM-Switch ;)
Precies dat. En Alt DP modus word ondersteund, dus je kan je monitor met 1 USB kabeltje koppelen en dan je laptop opladen, beeld laten tonen en USB erover heen laten gaan. Nou nog een KVM switch met Bluetooth (maar je kan er natuurlijk gewoon een BT dongeltje in plaatsen).

Even opgezocht, het ding heeft USB 3.2(Gen1) x 3, dus 3 computers kan je aansluiten (buiten de HDMI x 2 en DP x 2 om, de laatste zouden nog wel eens "gedeeld" kunnen zijn met de USB-C ingangen).

Ik zie helaas geen netwerk switch die is ingebouwd, dus ethernet zal niet lukken :). Verder zit er maar 1 USB-C - USB-C kabel bij, dus de andere USB 3.2 compatible kabeltjes zal je zelf moeten aanschaffen.
Ik zit eigenlijk gewoon te wachten op een "basic&saai" 32" UHD scherm met 120hz en een redelijk ips paneel..
in 60Hz zijn die genoeg te krijgen, maar hoger is inderdaad lastig.
Hoe vaker ik een foto voorbij zie komen van een vriend die een scherm van Samsung heeft van dit formaat, hoe mee interesse ik krijg. De breedte voegt in sommige spellen echt wat toe en als ik thuis aan het werk ben in Civil 3D werkt het ook fijn om 2 viewports in te stellen binnen het programma. In tegenstelling tot een monitor met een "normale" verhouding zouden beide dan het formaat van een gewone monitor hebben.

Ben benieuwd naar de recensies, ik zag dat er toch wat minpuntjes zijn bij de schermen van Samsung.
Sowieso heb je in shooters een grotere view en kan je enemies van een grotere hoek aan zien komen(mits de game dit toelaat en ondersteund). Ook is het in adventure en race games echt een beleving die niet te evenaren is.
Haha, ik heb AOC afgelopen jaar meerdere keren gevraagd wanneer ze deze monitor ook naar NL zouden brengen. Antwoord was steeds dat dit in 2020 niet ging gebeuren. Met Black Friday toch maar voor de Samsung CRG9 gegaan, die ongeveer 950 kostte. Erg blij mee!

De voordelen van deze AOC, een KVM switch en een usb-c aansluiting (voor DP en power delivery), schijnen in de praktijk niet heel lekker te werken, dus bood voor mij ook geen meerwaarde meer en ik was het wachten zat.

De USB-C doet namelijk geen volledige resolutie maar gaat tot max 3840x1080. De KVM switch werkt alleen bij gebruik van combi van displayport en usb-c. En die usb-c valt al snel af vanwege bovengenoemde beperking, waardoor je standaard vaak gewoon 2x DP zal gebruiken en de KVM dus niet werkt.....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee