Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse VR-studio Vertigo Games gaat luchtgitaarspel uitgeven

Vertigo Games uit Rotterdam gaat een luchtgitaarspel voor VR-brillen uitgeven. De game heeft de werktitel Unplugged en wordt gemaakt door ontwikkelaar Anotherway. Het spel zal werken met handtracking van Oculus Quest-brillen.

Unplugged zal in het derde kwartaal van 2021 uitkomen, meldt Vertigo Games in een persbericht. Het gaat om een VR-game, maar voor welke platforms de game uitkomt, is nog niet bekend. Bij eerdere teasers toonden de makers dat het spel werkt met handtracking van de Oculus Quest. Daarbij zijn geen controllers nodig en worden de handen en vingers van spelers gevolgd, die zo een luchtgitaar in VR kunnen spelen.

De game wordt ontwikkeld door Anotherway, een nieuwe studio die is opgezet door ontwikkelaars met roots bij Microsoft HoloLens en Activision, aldus Vertigo games. Unplugged sinds begin dit jaar in ontwikkeling en begon als een hobbyproject van Microsoft-ontwikkelaar Ricardo Acosta, die in zijn vrije tijd werkte aan de VR-game. VentureBeat schreef daarover in april.

Door de overeenkomst met Vertigo Games voor publicatie van de game, krijgt de studio hulp om het spel af te maken en uit te brengen. Vertigo Games is een VR-ontwikkelaar uit Rotterdam die met name bekend is van zijn eigen zombieshooter Arizona Sunshine. Het Nederlandse bedrijf is eerder dit jaar overgenomen door Koch Media, maar blijft als zelfstandige studio werken.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-12-2020 • 10:58

31 Linkedin

Reacties (31)

Wijzig sortering
Leuk idee maar hand tracking op de Quest is nog best hit&miss. Word momenteel ook om die reden niet in snelle/beat games gebruikt.
Plus dat je geen hand tracking hebt als je (zoals je normaal bij gitaar spelen voor publiek doet) je handen praktisch tegen je lijf hebt (met een gitaar ertussen) en recht vooruit kijkt. Je ziet de speler in het filmpje ook heel krampachtig zijn handen voor zich houden en ernaar kijken.
Waarschijnlijk zitten daarom de notes zover in een hoek gestopt, onder die rare hoek.

Ook zeg ik, regelmatig lang zo naar beneden kijken met een VR headset op je hoofd? Nek hernia incoming, 3..2..1..
En niet alleen dat, in het echt kijk je niet naar je gitaar, hier moet je heel de tijd kijken of je weet niet waar je zit :D
Leuk idee, maar als ik dat filmpje zo zie lijkt het me wel vrij ongemakkelijk om dit langer dan enkele nummers te spelen, zonder enige vorm van een fysieke gitaar. Omdat het VR betreft en er handtracking is hoeft de gitaar natuurlijk niet veel meer dan een stuk dom plastic te zijn; knoppen zijn immers niet (perse) nodig. Maar iets fysieks vast hebben lijkt me toch wel een stuk fijner; zo letterlijk luchtgitaar spelen ziet er meer uit als gimmick.

Maar misschien valt dat wel reuze mee en is het een superleuk spel zo :)
Er zitten 2 knoppen, 2 triggers en een joystick op iedere controller van de Quest dus je hebt alleen een stuk plastic nodig om die in te klikken. Zoiets zie je ook voor FPS games, een simpele gun stock waar de controller(s) in klikken.
Als ik het filmpje zo zie gebruik je geen controller dus je zal toch echts in zijn geheel iets fysieks nodig hebben dan en niet alleen iets wat je tussen de controllers klikt.
Ik bedoelde dat er op de controllers genoeg knoppen zijn voor een "guitar simulator" al zitten ze er misschien niet heel handig voor.
Ik denk dat je met iets fysiek het probleem krijgt dat je er met je vingers tegen aanslaat.
Laat maar beelden zien van een nummer van Slayer, dan kijken we daarna of het wel echt haalbaar is. :+
of Angel Vivaldi - A mercurian summer. Ook wel uitdagend genoeg :)
De intro vind ik alleszins te doen, daarna wordt het altijd toch net even lastiger :D
Die intro gaat inderdaad nog wel. Daarna heb ik mijn vingers snel in de knoop ben ik bang :)
Through the fire and the flames - Dragonforce, als dat goed gaat gaat alles goed denk ik.
Weetje, hoewel ik het geen prettig gezicht vind zie ik wel potentie.

Ik heb enorm veel Rocksmith gespeeld waarbij je een echte gitaar speelt. Uiteraard heb je daarbij nog je frets (Vierkantjes op je gitaar) op het scherm en zie je deze net als guitar hero op je afkomen. Stel, je kunt bepaalde trackers aan je gitaar knopen dan heb je (afhankelijk hoe de ui ontwikkeld word) best een gaaf concept. Op VR wellicht niet fijn, maar AR kan ik mij wel iets bij voorstellen.
Ik vond die minigames echt hilarisch erop. Ik kan mij ook voorstellen dat je een VR game rond Rocksmith kan maken op deze manier.
Lijkt mij niet echt een fijne houding om zo met je nek te staan, krijg al last van mijn nek als ik er naar kijk. Of valt dit mee? :)
Ik vind het oprecht best een leuk idee. Het is niet alsof guitar hero zo veel anders is. Ja dan heb je een gitaar vast maar dit lijkt me anders ook best leuk.
Vind Rocksmith een veel leuker concept. Misschien beter om rond dat concept een game te verzinnen.
Eigenlijk zou er een 2de camera op je gericht moten zijn om je handen te tracken, dan is die krampachtige houding niet nodig.
Gebakken lucht. Bij luchtgitaar spelen heb je juist GEEN gitaar in je handen, hier wordt er een virtuele gitaar in je handen gestopt, dat is dus geen luchtgitaarspelen meer.
Ik zou ook eerder gedacht hebben aan een game om air guitar competitie of championships of iets dergelijks te doen. Niet een virtuele gitaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True