Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus Quest krijgt update waarmee tracken van handen mogelijk wordt

Oculus komt dinsdag met een update voor zijn Quest-vr-bril, waarmee de functie voor het tracken van handen uit de Experimental Features-sectie gaat. Het wordt dan een algemeen beschikbare functie en verschillende apps die hier gebruik van maken komen deze maand uit.

Op een pagina voor ontwikkelaars zegt Oculus dat het vanaf dinsdag update v17 beschikbaar maakt voor de Quest. Daarmee krijgt het tracken van de handen van de gebruiker een algemene release; de functie was sinds december al beschikbaar, maar dat was beperkt tot het centrale menu en enkele ingebouwde apps. De controllers van de Oculus Quest blijven nog wel de primaire manier van bediening; het tracken van de handen moet vooral gezien worden als een bonus.

Met de update wordt ook de previewstatus van de bijbehorende sdk opgeheven, zodat ontwikkelaars in staat zijn de functie in te bouwen in apps en game. Vanaf 28 mei zal Oculus inzendingen voor apps met hand-tracking gaan accepteren. Later deze maand zullen onder meer de apps Elixir, The Curious Tale of the Stolen Pets en Walts of the Wizard beschikbaar komen in de Oculus Store, inclusief een update voor de ondersteuning van het tracken van handen. Dat geldt ook voor twee geanimeerde vr-films, te weten Gloomy Eyes en The Line.

De Oculus Quest bestaat nu bijna een jaar en het bedrijf achter de vr-brillen zegt dat gebruikers inmiddels meer dan 100 miljoen dollar hebben gespendeerd aan content voor de Quest.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

18-05-2020 • 18:08

45 Linkedin

Reacties (45)

Wijzig sortering
Hier een vraag voor de tweakers die zo'n ding hebben: Hoe snel ben je uitgekeken op een game? Ik twijfel een beetje om er een te kopen omdat de games mij wat repetitief en eenvoudig lijken. Hoewel de immersive ervaring mij wel enorm aanspreekt.
Bezitter van een Quest hier.
Ik vind dit lastig om eenduidig antwoord op te geven. Ik heb de Quest nu sinds november en ik heb al verschillende malen gedacht om 'm te verkopen omdat ik niet echt een game of app kon vinden die mij echt beetpakte. Na alle beschikbare demo's te hebben geprobeerd, zie ik steeds meer de waarde in van de 'overbrenging' van de ervaring die een app/game wilt neerzetten. Het is de immersie die een gewoon scherm niet mee kan geven. Ik heb een paar VR 'introgames' gespeeld als Rick & Morty en de standaard (soms gratis) verkrijgbare games die je ineens loslaten om alles te kunnen doen wat VR beloofd: Objecten vastpakken, om hoekjes kijken. Als een baby die z'n handen aan het ontdekken is. En dat hele stuk is echt leuk. Maar na verloop van tijd wilde ik wat meer substantieels. Dat wordt namelijk na +- 20 uur spelen wel gewoon. Vervolgens heb ik Vader Immortal (ben Star Wars fan) gespeeld. En toen ging het een beetje dagen. De combinatie van interactie + verhaal vertelling + urgentie om progressie te maken, op déze manier en deze mate van controle in zo'n VR wereld is echt uniek. Ik heb nu HL Alyx op de planken liggen. En tegelijkertijd vermoed ik dat een racegame ook echt heel tof is. Als het je maar doet vergeten, tot op zekere hoogte' dat je die bril op je snuiterd hebt.
Oja en de Quest kan nu via USB 2.0 (met de laatste update) gewoon als Rift S dienen. Dus je hebt een stand-alone + PC capable VR set. :) Tja en vind je het echt niks, verkoop je 'm weer.

TLDR: Een VR Bril als een Quest blijft een gok, de ontdekking is spannend. Kost 'relatief' wat geld, maar je verkoopt 'm net zo snel weer.
USB 3.0 bedoel je en aan de quest kant moet het een USB-C aansluiting zijn. Het is vrij lastig om hele lange usb-c kabels te vinden die geschikt zijn helaas. Die van Oculus zelf is niet te krijgen iig.

Via Virtual Desktop met sidequest kan je de quest zelfs draadloos als oculus rift laten draaien (je moet wel 5ghz ac wifi in huis hebben). Dat werkt alleen niet helemaal veiloos, maar good enough voor de meeste games. Ik heb een Ryzen 9 met een 2080ti en bijv Obduction moet ik de grafische setting in wireless virtual desktop mode toch echt een tandje terug schroeve wil ik de 72fps halen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 18 mei 2020 21:53]

USB 3.0 bedoel je
Nope, de Quest heeft pas geleden een update gekregen waardoor Oculus Link ook met USB 2.0 werkt ;)
Correct, bevestigd
Oke dat wist ik niet. Heb net voor 50 euro usb 3 kabel plus extension gekocht op amazon :/
Hoe goed werkt dat dan, de Quest als een PC-capable headset via USB 2.0? Krijg je dan niet veel te weinig FPS/te lage resolutie door?

@Juantinto

[Reactie gewijzigd door jhnddy op 19 mei 2020 07:53]

Voor zover ik heb begrepen is de bandbreedte in gebruik bij USB 3.0 zo laag dat het nog binnen de USB 2.0 specs valt.
Er zou dus niet ingeleverd moeten worden op kwaliteit.
Ik heb het zelf echter nog niet geprobeerd, dus ik kan dit niet bevestigen.
usb 2.0 speelt niet goed met grafische intensive games zoals alyx, teveel stottering, simpele interfaces gaat
Goeie. Geven ervaring met de 3.0 type c gehad. Maar ik had nog geen last zoals Light21m noemt
Sinds December in bezit en nog lang niet uitgekeken. Momenteel heel veel Echo Arena aan het spelen (the enemy gate is down!) maar ook zat andere toppers:
Beat Saber
Pistol Whip
Rec Room
Space Pirate Trainer
Lies Beneath
Superhot (thanks @kaghy2)

[Reactie gewijzigd door Tassadar32 op 19 mei 2020 18:36]

Geen SuperHot?

Dat spel is toch ook onderhand wel VR (als je ervan houdt in ieder geval).

Is best wel een tof spel, ook zonder VR.
Hier ook een Oculus Quest bezitter. De 'truc' is om meerdere simpele spellen te hebben. Ik gebruik bijvoorbeeld The thrill of the fight (boksen) als work-out (dat wordt op een gegevens moment echt aanpoten), beat sabre voor een paar potjes en Superhot speel ik eigenlijk niet meer.
Waar een nieuwe wereld mee open gaat is wanneer je SideQuest installeert op een computer en vanaf SideQuest (waar makers hun spelen soms eerst als apha of beta plaatsen en regelmatig ook gehele goede spellen) gratis of voor heel weinig geld plaatsen. Zo speel ik nu best veel Crisis VRigade. Bukken, wegduiken, wapen herladen, etc. Ook start ik nog wel eens Drunk'n bar fight om een beetje (met dingen) te slaan op virtuele karakters en zo. Met de spellen vermaak ik mij regelmatig een uur of langer. Zeker ook omdat ze verder doorontwikkeld worden en de laatste twee nu ook multiplayer opties hebben.

Dat zeggende gebruik ik de Oculus Quest het meeste uren door via Skybox (een simpele mediaplayer die mij aanstaat) 3D films te kijken op een 'groot bioscoopscherm'. Ik lig dan gewoon op bed, zoek een comfortabele houding, verplaats het scherm enigszins in de lucht, zodat ik in bed kan blijven liggen en ga dan super relaxed een 3D film kijken.

Dat soort dingen maakt dat ik nog geen enkele keer heb overwogen om mijn Quest de deur uit te doen. Helemaal niet omdat de Quest mobiel is en ik 'm al verschillende keren meegenomen heb naar vrienden (en hun kinderen) waar het steevast een succes en plezier is bij iedereen die 'm op zet. Voor de andere mensen is het ook leuk, want je kan het beeld casten naar TV of telefoon en de rest kan meekijken met wie speelt.

Ah, nog een laatste toevoeging voor ik mijn relaas beëindig: ik heb redelijk snel last van motion sickness, maar daar met de VR bril totaal geen last van, omdat het bewegingen perfect volgt en heel snel zorgt dat je er echt inzit.

Kortom: de Quest bevalt mij bijzonder goed!
Kort OT vraagje: Wat zijn echte aanraders om mensen te laten spelen die voor het eerst een VR bril op hebben?
Ik heb sinds kort ook een Quest en speel vooral Alyx, Lone Echo, Hellblade SS tot nu toe.. (Wireless is ZO veel beter dan met een kabel), maar dat zijn geen games waar ik iemand mee in het diepe zou gooien :p
Ik laat familie en vrienden eerst Richie's plank experience 'spelen' om ze te laten ervaren hoe 'echt' VR kan zijn. Bij goed weer laat ik ze buiten over een echte plank lopen. Onder de plank zit op 3 plekken wat schuim waardoor de plank wat zweeft en enigszins instabiel is. In combinatie met wat wind is de ervaring bijzonder tof, men merkt die wind pas op wanneer de deuren van de lift opengaan. Het is grappig om te zien hoe angstig mensen over dat plankje lopen, ondanks dat je blijft herhalen dat ze gewoon in de tuin staan en er niks kan gebeuren. Het laat goed zien hoe makkelijk onze hersenen te bedriegen zijn en je zintuigen schijnbaar prioriteit krijgen boven gezond verstand.
De herspeelbaarheid van de plank experience is overigens laag.

Beat Saber is vaak het tweede wat ik ze laat spelen, waarbij ik vaak de reactie krijg dat ze het een hele workout vinden.

De derde ervaring is meestal Superhot of Space Pirate trainer, zodat ze o.a. kunnen ervaren hoe cool het is om zaken te ontwijken, te schieten, etc.

Deze games zijn allemaal vrij eenvoudig en resulteren zelden in motion sickness, perfect voor een eerste ervaring dus.

Voor mijn ouders heb ik hun toekomstige woning in 3D gemodelleerd en middels Unity omgezet voor de Quest. De woning zit nog in de ontwerpfase en met de Quest hebben ze de mogelijkheid om door het huis te lopen en ontwerpkeuzes op schaal 1:1 in 3D te beoordelen. Het was behoorlijk wat werk voor een Unity noob als ik om dit voor elkaar te krijgen maar de reactie was het meer dan waard. Het rondlopen met de Quest gebeurt dan overigens op een groot grasveld, zodat ze vrij rond kunnen lopen.
Voor mijn ouders heb ik hun toekomstige woning in 3D gemodelleerd en middels Unity omgezet voor de Quest. De woning zit nog in de ontwerpfase...
Ik ben t bedenken om dit ook te doen voor mijn ouders, maar heb nogal moeite met het 3D aspect :P.

Mag ik vragen welke software je hebt gebruikt om het te modelleren.
In eerste instantie in Sketchup, want daar had ik redelijk wat ervaring mee en is m.i. redelijk eenvoudig onder de knie te krijgen.
Later kreeg ik van de architect een export van zijn 3d model, incl. interieur e.d. wat hij in FormZ had ontworpen. Uiteindelijk ben ik met dat model verder gegaan en heb ik nog wat verlichting en textures toegevoegd in Unity.
Veruit het meeste werk gaat zitten in het modelleren en het toevoegen van verlichting (incl. rendering). De Quest controllers e.d. in Unity toevoegen is vrij eenvoudig middels diverse tutorials die op YouTube te vinden zijn.

Ik probeer nu de objecten in het 3D model zo in te stellen dat je zaken kunt oppakken, verplaatsen, etc., maar dat krijg ik nog niet lekker voor elkaar. Spullen door de ruimte slaan of duwen lukt nog aardig (ongecontroleerd), maar ze vastpakken wil maar niet lukken. Het lijkt me tof om het interieur te kunnen indelen op die manier, even snel in 3D bekijken waar de bank het beste kan staan of het schilderij het mooiste hangt. Ook zou ik het cool vinden om deuren en lichtknoppen interactief maken, puur voor de beleving, maar daar mis ik echt nog de kennis voor (en de tijd om het te leren).

Je zou overigens kunnen proberen of je gexporteerde .obj modellen van Sweet Home 3D fatsoenlijk kunt importeren in Unity. Met Sweet Home 3D is het namelijk echt heel eenvoudig om een woning te ontwerpen, veel eenvoudiger dan Sketchup. Daar kun je ook veel gratis verkrijgbare 3D modellen en textures importeren. Sweeet Home 3D zelf is ook gratis. Wel in een vroeg stadium even testen wat Unity met het exportbestand kan.
Mannelijke vrienden: The thrill of the fight (wel als je een extra 'rubber hoes' hebt, want met dat spel wordt gezweet, maar VRrigate via SideQuest is ook super leuk en relatief makkelijk om mee te beginnen. Vrouwen vinden Beat Sabre vooralsnog altijd leuk. Die spellen hebben allemaal weinig uitleg nodig en kunnen snel gespeeld worden.
Het hang natuurlijk van je gebruik af maar een voordeel van de Quest lijkt mij dat hij ook zonder PC te gebruiken is en met deze update ook zonder aparte controllers. De kans dat je hem dan een keer gaat gebruiken lijkt me dan ook wat groter. En als je een grote speelruimte heb, hij ondersteund tot 7.5*7.5m. Er zijn goedkopere VR headsets te koop maar zover ik weet is er geen andere stand-alone VR set die vergelijkbare opties heeft als de Quest.
Of je VR spelletjes leuk vind hangt ook af van smaak. Er zijn genoeg spelletjes maar veel spreken me niet aan en sommige wordt ik wagenziek van. Desondanks vind ik de VR ervaring erg leuk en een die je normaal niet kan krijgen op je reguliere beeldscherm.
Laatst heb ik de Oculus Quest aangeschaft en vrij snel weer retour gestuurd, niet zozeer om de games/vr ervaringen die het te bieden heeft maar wel om de kwaliteit daarvan.

Het scherm ansich is nog redelijk alleen de kwaliteit van de textures is imho immersive brekend via een USB 3.0 kabel (compressie) en standalone (mijn telefoon is nog krachtiger volgensmij), vrij lage refreshrate, het ding is vrij zwaar dus je voelt 'm ook wel zeker als je gaat bewegen.

Via de PC kun je meer/betere kwaliteit games spelen (met compressie zoals ik al zei) maar je hebt wel weer een kabel aan je hoofd hangen, multiplayer kan gebruik je de VR bril voor communicatie horen de mensen zichzelf door jouw slechte kwaliteit microfoon. Standalone is 'geweldig' in die zin dat je echt vrij bent, daarentegen valt de kwaliteit mij echt tegen als in low quality en fps stutters. Ook ben je dan weer afhankelijk van betrouwbare WiFi want je kan (en wilt) geen utp kabel eraan hangen.

Zo kan ik heel veel kleine dingen opnoemen die best oplosbaar zijn in zekere zin maar tegen welke prijs? Mocht je allerlei bijzaken willen gaan kopen zoals een 5ghz router, usb3.0 kabel + extender (nu niet meer nodig maar je zult toch een flinke kabel nodig hebben incl mount om via de muur/plafond te laten lopen etc), oortjes met decent microfoon, extra accupack, betere kwaliteit strap, etc etc.

Nee, ik wacht denk ik nog ~2 generaties voor een kwalitatief betere ervaring, maar ik kan heel goed begrijpen dat er genoeg mensen zijn die er voor ~500EUR een op de kop willen tikken.
De bril is draadloos over 5ghz wifi te spelen via je pc via sidequest, je hebt dan een vr headset met je pc verbonden met ong 2 uur aan batterij die geen bedrading heeft, dit was voor mij echt een gamechanger. Compleet snoerloos VR voor pc games en nu dus zelfs zonder controllers!
Alle games die native op de quest staan gaan vloeiend op 2.4ghz wifi, ik gebruik vooral de sportgames of social platforms (VRchat) native op de quest omdat je geen kabels hebt, je levert wel grafische kwaliteit in, maar geen compressie.
Compressie heb ik zelf geen last van gehad op usb3.0.
Waar ik vooral tegenaan loop, is dat als je een game koopt op de quest, je hem niet op je pc hebt in de oculus store. Ik koop dus de sight seeing games op de pc en de cartoony interactieve games op de quest. Wel jammer dat ik beatsaber bijvoorbeeld dan niet kan uitproberen op de pc zonder hem opnieuw aan te schaffen.
Ik heb HL Alyx nog niet opgestart, ik hoop dat deze wel beter is dan het huidige aanbod. Het zijn leuke games voor een paar uurtjes, maar het lijkt telkens weer een interactieve demo in plaats van een volwaardig spel zoals we op de pc gewend zijn. De ontwikkelaars zijn allemaal op zoek naar de weg die VR door kan laten breken. Tijd zal het leren, maar ik ben blij dat ik erbij ben om de ontwikkelingen mee te maken zoals in dit artikel is beschreven.
HL:A....is echt alles wat je hoopt zoals je beschrijft in je comment. Zeer de moeite waard!
Half Life Alyx remote via 5G WiFi op de Quest via Virtual Desktop is extreem goed! Moet je wel een beetje een goede PC hebben als je maximale uit Alyx wilt halen qua graphics. Man wat is dat een immersive game! Die donkere 'kamers' en dan met je zaklamp er achter komen dat er een aantal headcraps achter je aan zitten! Zo scarry :-)
HighVoltage, een behoorlijk aantal games voor de Oculus Quest zijn crossplay met de Oculus Rift. Dus als je de game speelt op het ene platform kun je het gratis op de andere gebruiken.

Hier een link naar de pagina waar je alle games in een overzicht ziet die crossplay zijn -> https://www.oculus.com/ex...732183153590/#/?_k=knptrc

Je hoeft dus niet altijd 2x te betalen voor dezelfde game.
Lastige vraag. Er zijn op de quest store niet heel veel games beschikbaar. Ze zijn daarnaast ook redelijk prijzig. Mocht je meer games willen dan kan je op je pc sidequest installeren. Ik speel bijvoorbeeld half life Alyx en man oh man. Wat een geweldig spel. Lastig in woorden uit te brengen maar je ‘denkt’ en ‘voelt’ alsof je echt in het spel zit.

De ervaring en belevenis is gewoon echt heel erg leuk en uniek. Het vastpakken van spullen, het gevoel hebben dat je valt of vliegt of het gevoel van angst.

Ik heb mijn quest nu ongeveer 2 maanden en ik speel er ongeveer 4 x in de week op.
De zoveelste reactie :-) Ik gebruik de Quest, net als enkele anderen die al hebben gereageerd, op twee manieren:
  • Als een soort Wii-achtige spelcomputer met de 'native' apps
  • Als een 'reguliere' VR bril, middels draadloze communicatie met een game PC
De native spellen zijn redelijk toegankelijk en hebben een beperkte speelduur. Moet zeggen dat ik echter nog vaak Superhot VR speel, Beatsaber is een favoriet van mijn vrouw. Via SideQuest heb ik ook Halflife 1 aan de praat gekregen, 'native' (Lambda 1). Dat is echt een aanrader voor degenen die dat spel zoals ik veel te veel gespeeld hebben :-)

Ik heb nu een flinke back-log van spellen die ik vanaf de PC wil spelen. Skyrim VR, Gorn, No man's sky, Elite: Dangerous, HL-Alyx, ...
Ik connect de bril draadloos via AMD ReLive aangezien ik een RX5700 heb. Da's qua lag de beste optie, heb ik veel gelezen. Niet op alle momenten even gebruiksvriendelijk, maar als je het aan de praat hebt levert het een goede ervaring. Virtual Desktop is wat gebruiksvriendelijker, geloof ik.
Mooi dat dit eindelijk beschikbaar komt, veel apps op Sidequest gebruiken het overigens al. Dit is de onofficiele app store voor apps die het niet hebben gehaald in de officiele store van Oculus. Oculus is voor de Quest namelijk behoorlijk kieskeurig omdat ze het meer als een massa produkt zien dan de Rift.

Ik ben wel benieuwd hoe de officiele apps uit gaan pakken op dit gebied want op SideQuest zijn het vooralsnog vooral tech demo's geweest van onafhankelijke developers. Wel hele goede, dat wel. Bijvoorbeeld Hand Physics Lab. Maar de conversie naar echt game element ontbrak nog. Ik ben heel benieuwd!

Overigens vind ik het in de praktijk nog niet helemaal perfect werken als vervanging voor de controller. De tracking raakt vaak weg, bijvoorbeeld als je handen elkaar aanraken. Je kan ook niet precies naar iets wijzen in een menu zoals je met de controller wel kan (dat wordt dan een soort 'laserpointer'). Met je vingers is het meer een soort indirecte beweging zoals een muis. Het voelt lang niet zo direct en intuitief aan in de menu's en daardoor schakelde ik al snel terug naar de controllers. Ik denk wel dat het de toekomst is, maar dat er nog het een en ander aan sensoren ontbreekt om het echt perfect te doen.. Zal zeker in de Quest 2 gaan zitten, verwacht ik.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 mei 2020 18:28]

Het lijkt me voor nu vooral handig in video apps zodat je als je een video wil kijken in dat ding niet steeds met een controller in je hand zit (en ergens neerleggen is ook niet handig met zo'n ding). En even pauzeren of een video selecteren is niet zo lastig, daar is het niet zo erg als de besturing iets minder precies is.

Voor de rest, zelfs als het wel heel precies wordt denk ik dat je in veel gevallen toch liever een controller in je handen houdt voor het gamen. De fysieke feedback van het indrukken van een knop is iets wat ik anders toch wel zou missen denk ik.
Flightsims cockpit, killer app hiervoor. Je hand op de stick normaal, en als je een virtual knopje in wilt drukken gewoon rechtstreeks met je hand. niet eerst stick loslaten, blind je controller vinden, knop indrukken, controller ergens neerleggen, stick weer pakken...
Ik vlieg X-plane juist met de controllers. Die heeft een fijne "ergonomic" mode waarbij de stand van de controller uitmaakt maar de positie niet. Zodat je je hand rustig ergens kan laten liggen. In je andere hand kan je dan de rest van de cockpit bedienen.

Voor echt aanraken van de knoppen is het nog niet precies genoeg volgens mij. Maar ik heb nog geen sim gezien die het echt ondersteunt op die manier. Er is voor de Quest op dit moment ook geen enkele native flightsim, alleen voor de Go, vreemd genoeg! Dus je zit sowieso aan de link kabel of WiFi (via ALVR of Virtual Desktop) en daarbij wordt de handtracking nog niet ondersteund.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 mei 2020 19:43]

Voor video apps is het wel een beetje irritant als je steeds die lichtblauwe handen ziet als je wat te drinken pakt ofzo. Lijkt me. Ik heb nog geen video app gezien die het ondersteunt, ik gebruik meestal Pigasus video, maar omdat dat een store app is moesten die sowieso wachten op de officiele ondersteuning (die nu komt dus!). Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.

Nu leg ik altijd de controller op het tafeltje. Omdat je hem in VR ook ziet liggen is het oppakken niet echt een probleem.
Drinken in VR is hoe dan ook irritant, of je moet een rietje gebruiken :P
Ik denk dat het gewoon een gimmick blijft. Hetzelfde heb je met de finger "tracking" van de Index Controllers. Deze feature wordt sporadisch ondersteunt en eigenlijk nooit op een nuttige manier (tenzij je gebaren naar andere spelers nuttig noemt).

Het werkt maar echt rondlopen zie ik nog niet gebeuren met puur handgestures. Een RPG of shooter zul je voorlopig nog niet zien voor dit.
Gripping gebruik je wel veel toch? Ook met de index, iets vangen bijvoorbeeld. Soms een wijsvinger om te pointen met precisie. Tsja, en waarvoor gebruik je verder in het echte leven je vingers? :)
Ja het knijpen en loslaten gebruik je inderdaad wel. Maar individuele vingers gebruiken doe ik zelf alleen in Onward als ik mijn teamgenoten wil laten weten dat er meerdere vijanden zijn ergens zonder dat de vijand je hoort.
Top. Ik ben ook erg impressed over deze feature:
De HoloLens2, die over meer sensoren beschikt (4 cameras zoals de Quest maar ook 4k webcam en dieptecamera) doet het niet eens zo soepel als de Quest in mijn ervaring.
Zal de Rift S ook zoiets krijgen?
Voor zover nu bekend niet. Dit is voor de Quest al lang geleden aangekondigd en al een tijd in beta geweest. Voor de Rift S is hier nooit een woord over gerept. Dus ik verwacht van niet.
De reden die gegeven wordt waarom dit mogelijk niet naar de Rift S komt is omdat handtracking schijnbaar via de hardware aan boord van de Quest zelf geregeld wordt... IMHO is dat natuurlijk BS want die tracking kan bij de Rift S echt zonder problemen gebeuren aan de PC kant zelf.
Ehm.. Ja dat is wel BS aangezien de Rift S zelfs 5 camera's voorin heeft zitten..
5 camera's, alleen... Niet aan de voorkant zoals de Quest... De camera's van de Rift S 'wijzen' de verkeerde kant op. Alleen zou het volgens mij met die fish-eyes alsnog mogelijk moeten zijn. Wat ik dan toch niet zo zeker weet is of alle camera doorgestreamd kunnen worden, of dat alles naar die kleine tracking chip gaat in de headset. Kan zijn dat alleen de pass-through stream mogelijk word doorgegeven?
Als ik de camera's van de Rift S vergelijk met de Quest heeft de Quest twee camera's naar voren/beneden waar je handen zitten. De Rift S heeft er 4. Die heeft namelijk twee aan de zijkant/onder en twee aan de directe voorkant. Dan heeft hij er nog 1 bovenop.

Al met al is het prima mogelijk om met de Rift S een hand te tracken lijkt me, kwestie van willen ontwikkelen aan de kant van Oculus.
Half-Life Alyx met hand tracking please :D
De LARP wereld moet door dit soort fratsen toch wel minder populair worden. Doel hiermee op het 'immersion' gevoel wat meer en meer wordt met VR. Moest in dit geval terugdenken aan een oud maar voor velen nog steeds bekend Lighting Bolt filmpje van 15j geleden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True