Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus voegt ondersteuning usb 2.0-kabels toe aan Link-software voor Quest

Oculus heeft ondersteuning voor usb 2.0-kabels toegevoegd aan de bèta van de Oculus Link-software om een pc te verbinden met de vorig jaar verschenen Oculus Quest. Daardoor werkt de meegeleverde laadkabel nu ook voor de verbinding.

In de stabiele versie is een usb 3.0-kabel nog verplicht en Oculus verkoopt zelf een geschikte kabel voor 80 dollar, maar elke usb 2.0-kabel werkt met de nieuwste bèta, claimt UploadVR. Oculus Link waarschuwt nog wel dat een usb 3.0-kabel aan te raden is, maar er is volgens de site geen verschil zichtbaar in de beelden. Usb 3.0 heeft een veel hogere bandbreedte door de toevoeging van een extra kabelpaar, maar daar lijkt de Link-software geen gebruik van te maken.

Voormalig Oculus-cto John Carmack zei vorig jaar november dat hij hoopte dat er een update zou komen die gebruik maakt van de extra bandbreedte van usb 3.1, maar sindsdien is er van die update niets meer vernomen. Oculus Link is de software om de van origine standalone-vr-headset Quest te verbinden met een pc en zo games gemaakt voor de Oculus Rift te kunnen spelen. De Quest kwam vorig jaar uit voor 449 euro.

Oculus Quest

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

14-05-2020 • 15:15

40 Linkedin

Reacties (40)

Wijzig sortering
Net even getest, en ja, het werkt :)

Getest met de Anker powerline+ kabel die bij mij als USB2 herkent wordt, en met de laadkabel die Oculus meegeleverd had. Geen verschil tussen beiden ondervonden (behalve dat ik de Oculus kabel op mijn videokaart aan moest sluiten want ik heb geen USB C op mijn moederbord).

Even een rondje Beat Saber gedaan en ja, latency is zeker beter dan via wifi, nu totaal geen lag ondervonden (gelijk een full combo gezet, ok was maar hard, maar ik ben ook niet zo goed als veel andere beat saber fans :+). Wel was het geluid niet helemaal optimaal, viel af en toe even een fractie van een seconde weg.

Vreemd genoeg werkte de (Anker) kabel weer niet via de front USB aansluiting van mijn case. Die connecties blijven vaak toch wat iffy. Mijn USB hard disk heeft er geen enkel probleem mee en haalt er zo'n 100 MB/s over (wat de limiet van dat 2,5" driveje zal zijn), dus geen idee waarom Oculus die poort niet leuk vindt.

Maar goed, kabels weer opgeborgen en denk niet dat ik dit veel vaker ga gebruiken want OMFG wat is die kabel irritant als je draadloos gewend bent! Zijn wel oplossingen voor te bedenken (een langere kabel zou ook al helpen), maar je moet hem toch op een of andere manier naar achter en dan langs je lichaam weg routeren want je wil er niet met je armen in blijven haken. Wellicht alleen als ik mijn race stuur nog eens onder het stof uit haal en in VR ga racen dat het handig is om dat bekabeld te doen (dan zit je toch stil).

edit: Waarschuwing: het ging een paar dagen goed, en vanmorgen ging mijn PC ineens bluescreenen (1 a 2 minuten na reboot). Bleek Oculus te zijn. Via safe mode Oculus compleet verwijderd (want de PC deed het niet lang genoeg om de beta uit te zetten en in safe mode start Oculus niet) en probleem is weg. Dus... als je PC stabiliteit je belangrijk is, dan wacht maar tot het uit beta komt. Ik ben hierdoor in ieder geval in chrome al mijn tabs kwijt :( (door de meerdere crashes achter elkaar stond het ook niet meer in de Last Session en Last Tabs files...)

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 16 mei 2020 08:33]

Hoe haal je 100MB/s over een USB2.0 kabel? De max snelheid van usb 2.0 is 60MB/s zonder overhead.
Ik zei niet dat het een USB 2.0 kabel was, de harde schijf heeft uiteraard een 3.0 kabel (zo een die breder is aan de hdd kant...)
Punt was alleen dat de USB poort en de connectie naar het moederbord me dus goed lijkt en ik niet weet waarom Oculus die poort niet leuk vindt.
+1Anoniem: 1350842
14 mei 2020 15:17
Oculus Link waarschuwt nog wel dat een usb 3.0-kabel aan te raden is, maar er is volgens de site geen verschil zichtbaar in de beelden.
Maar waarom raden ze het dan aan? Of is dit gewoon om mogelijk problemen in te dekken?
Ik
[...]

Maar waarom raden ze het dan aan? Of is dit gewoon om mogelijk problemen in te dekken?
Ik denk inderdaad om zich in te dekken omdat b.v de kwaliteit misschien tegen kan vallen ten opzichte van een usb 3.0?
Volgens het artikel is er geen verschil zichtbaar tussen de USB 2 of USB 3.0 kabel, dus dat zou het niet zijn...
Het is wel de vraag hoe ze dat getest hebben... Voor hetzelfde geld gooit de Oculus link software de bitrate omhoog als dat kan, maar zie je dat pas als de beelden die gestuurd worden gedetailleerd zijn en veel bewegen waardoor het moeilijker te comprimeren is. Als uploadvr wellicht alleen heeft staan focussen op een nauwelijks bewegende omgeving, turend naar de details om verschil te ontdekken (in plaats van juist heel snel heen en weer kijken bijvoorbeeld), dan zou het zomaar kunnen dat zij geen verschil ontdekken terwijl dat er wellicht in andere situaties wel is.

Aan de andere kant, ik speel zelf op mijn Quest via virtual desktop die het VR beeld via wifi stuurt. Die stream zit over het algemeen rond de 80 Mbps. Dat kan dus ook met gemak over USB 2. Ik ga het straks in ieder geval wel eens uitproberen want de kabel die ik besteld had werkte niet. Eens kijken of hij het met de beta dan wel doet en of het voordeel biedt boven draadloos streamen.
Het zou ook kunnen dat een USB 2.0 controller net genoeg bandbreedte heeft, maar als je aan dezelfde controller ook nog een webcam hangt het fout gaat. Terwijl dit bij een USB 3.0 veel minder een probleem is.
+1Anoniem: 1350842
@Danno8814 mei 2020 15:37
Ja maar als ze ook zeggen dat er geen verschil in kwaliteit zit, en er in het artikel ook wordt geclaimd dat de extra lanes van 3.0 niet worden gebruikt, waar zit dan het verschil in?
Het lijkt me ook voor consumenten niet handig, zeg dat je 2.0 kunt gebruiken of zeg dat je het niet kunt gebruiken. Zeker aangezien er voor de gemiddelde consument geen enkele reden lijkt om hun advies op te volgen, aangezien ze zelf al zeggen dat wat ze aanraden niet uit maakt.
Het gaat niet enkel om de beeld kwaliteit, maar de headset moet over die zelfde kabel tracking info terug sturen naar de PC. Ik neem aan dat de 2.0 vs 3.0 wel een impact heeft hier.
De chip in de quest kan maar een beperkte stream aan en zal hier de bottleneck zijn vermoed ik.
Beeld kwaliteit is 1 ding, maar tracking informatie komt sneller bij de PC als je hun fiber 3.1 kabel gebruikt neem ik aan.
Lijkt me stug dat hun officiële kabel merkbaar beter is. Via VD en wifi merk ik geen lag of tracking issue, dus via een kabel moet dat perfect zijn, welke dan ook.
Er is wel echt lag via VD op wifi hoor, maar bij de meeste games maakt dat weinig uit. Bij Beat Saber echter merkte ik het wel echt. Het was redelijk speelbaar nadat ik met de audio latency settings had zitten spelen, maar de native game op de Quest is véél beter. Bij de meeste games merk ik er echter helemaal niks van en is draadloos spelen echt dé ultieme manier om VR te beleven wat mij betreft.
Maar beat saber is toch een native game? Waarom zou je dat via je pc spelen?

Ik snap dat snelle games de latency merkbaar is. Maar met bestaande vraag ik me gewoon af: why?

[Reactie gewijzigd door waah op 14 mei 2020 16:54]

Wellicht hebben sommigen Beat Saber ooit op Steam gekocht voor een andere VR bril, dan hoef je het niet nog eens opnieuw aan te schaffen voor de Quest.
Daarnaast is er voor de pc geloof ik meer mod support. Voor de Quest variant moet je gaan sideloaden en dan nog ben je volgens mij enigszins beperkt in wat wel en niet kan.

Ik speel Beat Saber overigens native op de Quest.
Dat was inderdaad puur om te proberen en omdat ik de game al had gekocht ooit voor mijn CV1 Rift (voor ik die verkocht en een Quest kocht). Ik was ook benieuwd omdat ik las dat die game echt onspeelbaar zou zijn via wifi, maar ik kwam eigenlijk nog best een eind.
Maar ik heb de game daarna ook gewoon opnieuw gekocht voor de Quest want native is toch beter ja.
Of de mod support beter is durf ik niet te zeggen, ben nog steeds niet aan custom songs toegekomen. Wel moet je volgens mij de PC versie spelen wil je het bijvoorbeeld streamen of op Youtube zetten met jezelf in de game (zie bijvoorbeeld Otterworldly op Youtube).
Mods, custom songs, en andere Steam voordelen.
Tja, lag leer je ook mee spelen en op anticiperen, dat klopt. Je merkt het op den duur niet meer :)
+1Anoniem: 1350842
@fuse.core14 mei 2020 16:01
Maar dan zou het dus niet echt speelbaar zijn toch? Stel je voor dat je inputs langer duren om door te komen, dan zou het dus merkbaar meer input lag geven, iets wat zeker bij VR echt een probleem is. Lijkt me niet dat ze een functie er in stoppen die het potentieel heeft om veel mensen weg te jagen van VR. Zeker omdat ze de 3.0 lanes niet gebruiken volgens het artikel (want 3.1 fiber is een leuke marketingterm, maar als ze de lanes niet gebruiken had het ook 3.4 xx ultimate super gaming kunnen heten, als ze de lanes niet gebruiken maakt de kabel het niet beter)
Volgens mij klopt het ook niet... Het blijft een elektrisch signaal via een kort kabeltje. Dat is vrijwel instant, of het nou via USB 2 of 3 gaat. Zoveel data is het ook niet dat je de bandbreedte nodig hebt, alleen de positie van de controllers, van je headset en welke knoppen je indrukt.

De sensors van de eerste rift hadden wel aardige bandbreedte eisen maar dat komt omdat dat gewoon camera's zijn en alle analyse op de pc gebeurde. In dit geval doet de Quest alle analyse en stuurt alleen de resultaten door naar de pc.
Virtual Desktop streamed met 85Mbps over Wifi (hoogste bitrate setting) en haalt dezelfde kwaliteit en latency (met arguably beter contrast dan de Link).

Dat geeft aan dat USB2.0 (met theoretisch 480Mbps) ook ruim voldoende moet zijn. Dan hebben ze gok ik op de betá release de compressie efficiënter gekregen?
100Mbps doet VD hier, en dat loopt erg stabiel (zolang er niet flink gestreamt wordt verder). De USB kabel was een backup, en nu heb ik 2 backups :) Dit is alleen erg zuur voor mensen die de hele dure officiële kabel gekocht hebben....
Inderdaad, 80 Euro voor een kabel die nu dezelfde functionaliteit biedt als de meegeleverde kabel. Alleen, ik veronderstel wel dat deze merkbaar lichter zal moeten zijn, de dure kabel is toch glasvezel tov koper voor de "gewone".

In elk geval, geweldig dat ze dit doen. Ze undercutten zo hun eigen aanbod om toch voordeel naar de consument te bieden. Net zoals het hele Link verhaal feitelijk, zo hebben ze hun Rift S toch wat minder differencierend gemaakt, iets wat je zelden ziet gebeuren en iets wat ik menig ander fabrikant nooit zou zien doen. Geweldig dat ze zo blijven innoveren en ik ga zeker zo snel mogelijk de laatste beta een keer proberen. Ik heb nog geen moment spijt gehad van de aankoop van mijn Quest.
Ik ook niet.... Behalve de verplichte Facebook voor vrienden toevoegen.... En die functionaliteit is dan ook nog zeer karig. Geen pop-up van mensen online, makkelijk joinen etc.
Ik dus :D. Ik kreeg het maar niet goed werken. Niet meer alternatieve kabels (Amazon Basic) en andere kabels. Maar ook met de officiële kabel bleef het stotteren in sommige games. Pas na de herinstallatie van Windows en daarbij dan niet elke mogelijke driver update uit te hebben gevoerd die beschikbaar was is het nu stabiel.

Ik had zelfs een compleet nieuwe PC aangeschaft, incl. een GForce RTX 2060 video kaart. Daarbij wel de 'oude' SSD overgezet, dus incl. alle software die daar op stond.

Ook VD had hier dus last van. Blijkbaar was er iets in mijn PC wat vertraging opleverde. Ik heb niet kunnen achterhalen wat dat dan was.
Had ik ook last van, evenals complete vastlopers. Kwam na wat trail een error testwerk er achter dat de "game boost" seeing van mijn anti virus (bullguard) de boosdoener was. Na die modus uitgezet te hebben 0,0 problemen meer. Bij deze dus een tip, check je anti virus settings!
Ik ben deze week ook beginnen experimenteren met Virtual Desktop, en ik moet zeggen dat ik er erg van onder de indruk ben. Half Life Alyx spelen, true wireless is een genot. De latency is nauwelijks merkbaar, de beeldkwaliteit is goed (in te stellen uiteraard) maar komt nog niet in de buurt van de Valve Index.

Mocht er een Quest 2 uitkomen met een hogere refreshrate, field of view en die wat comfortabeler zit zou dat voor dit alleen al een instant buy zijn.

[Reactie gewijzigd door juniordiscart op 14 mei 2020 16:27]

Eens, Wireless is 100% de toekomst. Ik snap ook niet waarom Oculus nog met die Link kabel bezig is en niet VD overneemt of een eigen variant hierop maakt in het OS zelf.

5Ghz wifi is (bewezen) goed genoeg voor een nagenoeg perfecte PC-VR ervaring. Combineer dat met (mogelijk) 120Hz panelen, 'Oculus Jedi Controller' (knuckle variant?) en meer comfort/minder gewicht.. dan hebben ze met de Quest2 écht een geduchte concurrent voor de Index.
wel een 120Hz OLED paneel dan, vind de diepe zwartwaarden (vooral bij een game als Alyx) ook echt heel veel toevoegen aan de beleving. :)
Van mij mogen ze compressie wel afhankelijk maken van de bandbreedte. Meer bandbreedte, minder compressie. Probleem is dacht ik, dat de Quest maximaal 150mbps kan decoden..

VD heeft bij mij een beter beeld (vooral bij donkere of grijze gradient scenes) dan Link (originele kabel). Dus op Link kan vast nog wel wat winst zijn te behalen aan beeldkwaliteit.
En 150mbps is ruim voldoende voor een HEVC decode, dat is bijna 2x zoveel als wat VD nu al doet/kan. Dan heb je het over Ultra-HD blu-ray bitrates.

Ik denk dat ze bij de link nog té bescheiden zijn en dat de stabiliteit van de verbinding nog niet goed genoeg is (zowel bij VD als Link).
HEVC is dan weer vrij zwaar om te encoden en decoden... Iets als dnxhd of Prores of cineform is veel.lichter. daarmee kan je 4K afspelen met een hele lichte laptop.

Probleem is dat de bitrate enorm hoog is. En dan heb je dus die hoge bandbreedte van USB 3.1 wel nodig.... Maar men is uitgegaan van lage bitrate en lastige encoder want die kan toch hardwarematig.
Dat begrijp ik niet.. een UHD-BR bitrate zit op 120-150Mbps. Dit kan de Quest ook makkelijk aan, VD streamed ook op 100Mbps H265 (H264 is ook mogelijk, afhankelijk van de hardware in je PC).

USB2.0 heeft 480Mbps, waarom zou je dan meer nodig hebben? De bitrate zit ver onder deze limiet.

Trouwens, decoden van HEVC is toch ook helemaal niet zo zwaar? Het (encode) werk word vooral door je GPU gedaan, die toch al beefy genoeg moet zijn voor PC-VR.

[Reactie gewijzigd door quintox op 14 mei 2020 19:42]

Decoden van HEVC is zo zwaar dat daar speciale hardware op de chip zit vaak om het goed mogelijk te maken. Dat werkt goed, maar dat omzetten kost tijd, en voegt dus latency toe. Speel het maar eens af op een PC/laptop die geen HEVC decoder heeft.

HEVC is zo weinig mbps omdat je, simpel gezegd, maar 1 frame per seconde laat zien. de andere frames wordt enkel de wijzigingen opgeslagen, of verplaatsing opgeslagen. Daardoor kan het met weinig Mbps.

Het nadeel? Je PC moet dat allemaal terugrekenen en aan elkaar plakken. En ja daar zijn dus hardware encoders voor. Speciale chips die daar goed in zijn. Maar dat kost nog altijd tijd. Iets wat minder zwaar voor je PC zou zijn zou misschien fijner werken. Maar dan moet je gewoon elke frame versturen, en daarvoor heb je dus meer bandbreedte nodig.

[Reactie gewijzigd door waah op 14 mei 2020 20:35]

Maar Virtual Desktop doet het nu al zeer goed via 5Ghz Wifi (100Mbps bitrate) op de Quest :/ dus waar heb je het over? Ik snap nog steeds niet precies waarom je denkt dat er meer bandbreedte nodig is? De hardware (PC) is krachtig genoeg met turing/pascal, de bandbreedte van USB2 is ruim voldoende en de Quest is meer dan capabel genoeg. Anyways.. alleen Virtual Desktop bied zowel HEVC als H264 als codec aan, de Link kabel gebruikt alleen H264.

Je laat het heel ingewikkeld klinken, maar als VD met 100mbit dit resultaat al weet te behalen, dan moet USB3 Gen1 5Gbps toch wel heel indrukwekkend zijn :P

[Reactie gewijzigd door quintox op 14 mei 2020 20:57]

Zoals al eerder gemeld: Ga beat saber spelen. Dan is het wel te merken :9

Ik heb zelf een quest, zowel met VD als ALVR. En ja, bij veel games (zoals Alyx) stoort het me niet. Maar als ik naar mijn handen kijk en ik beweeg ze, zit daar toch echt een kleine vertraging in.

Mijn punt was dat het misschien minder vertraging zou hebben als je niet 2 extra tussenstappen hebt (encoden op je PC, en decoden op de Quest). En daar zou die extra bandbreedte dus wel van pas komen. Naast dat er nog wel wat compressie zit op de stream. Al zal dat minder snel opvallen met hogere bitrates.
Ik heb net vandaag mijn USB3 kabel ontvangen die ik hiervoor speciaal besteld had. Ze waren heel lang slecht leverbaar, nu was het eindelijk gelukt. En dan op dezelfde dag dat ik de kabel ontvangen heb maken ze het compatible met bestaande kabels...

Nou ja, ik had toch geen USB2 kabel van 3 meter dus zoveel maakt het ook niet uit.
Jammer dat ze niet ondertussen ook werken aan wifistreaming (al dan niet die gast van virtual desktop inhuren hiervoor). Moet eerlijk zeggen dat die Quest steeds interessanter begint te worden om erbij te kopen (voor development) naast mijn HTC Vive Pro.
Heb sinds deze week ook vd gekocht na de zoveelste keer geërgerd te hebben aan de kabel. Moet zeggen dat ik zeer impressed ben van VD. Loopt als een zonnetje en gevoelsmatig (iets) beter beeld dan de link ook al had ik de link standaard op 1.2 pixel density staan. VD geeft diepere kleuren en zeker diepere zwart waardes. PC verbinding geeft aan 560Mbps connectie aan. Internet speedtest op de Quest zelf op 5GZ haalt 250Mbps ofwel max van mijn abbo. De 65Mbps encoding volgens VD mag van mij dus nog wel wat hoger. Hoe komen jullie aan 100Mbps in VD?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True