Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Multiscope: bezit vr-brillen in Nederland neemt nauwelijks nog toe

Het bezit van vr-brillen neemt in Nederland nauwelijks nog toe, concludeert onderzoeksbureau Multiscope op basis van zijn Smart Media Monitor. Er waren twee jaar geleden rond 650.000 huishoudens met een vr-bril, nu zijn dat er rond 700.000.

Weinig Nederlanders zeggen interesse te hebben in de aanschaf van een vr-bril, zegt Multiscope. Ondanks dat Samsung al enige jaren geen nieuw model meer heeft uitgebracht van zijn Gear VR, is de telefoonmaker marktleider. Ongeveer 40 procent van de vr-brillen, rond 280.000 exemplaren, zijn er nog in bezit van Nederlanders, zo heeft het onderzoeksbureau becijferd. Dat zijn er rond 50.000 minder dan bij de vorige meting in 2018.

Oculus, dat vorige keer niet in de top vijf voorkwam en dus een marktaandeel had van minder dan 2 procent, zit nu op 11 procent en is daarmee de nummer twee. Concurrent HTC, dat zich met de Vive-lijn alleen op bedrijven richt, komt in de top vijf niet voor. Trust, VR Box en Sony's Playstation VR staan er wel in. De cijfers komen uit de Smart Media Monitor, een onderzoek onder 3600 respondenten naar mediagebruik. Die onderzoeksgroep is volgens het bureau representatief voor de Nederlandse bevolking.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

19-03-2020 • 00:01

184 Linkedin

Reacties (184)

Wijzig sortering
Ik ben zelf zo'n persoon die de Valve Index gekocht heeft voor HL: Alyx. Ik durfde eerder geen VR-set te kopen in de verwachting dat ik teleurgesteld zou worden. Dat gevoel had ik trouwens nog steeds toen ik de Index had afgerekend in de Steam Store...

Vanaf het moment dat ik de SteamVR tutorial voor de Index deed dacht ik bij mezelf "Dit had ik veel eerder moeten doen!". Mindblowing... Wat een ervaring is dat zeg! Het is in tekst bijna niet uit te drukken. Ik kan iedereen aanraden eens met een "echte" VR headset te spelen. Er zijn zat bedrijven in NL te vinden waar je een VR speelsessie kunt doen voor een uurtje. Of misschien wel vriendelijke Tweakers in de buurt waar je eens kunt spelen, bijvoorbeeld in het [VR] Algemeen VR(-ervaringen) topic
Zelfde hier (nouja, ik kocht hem dan voor DCS) maar inderdaad elke keer dat ik dat ding opzet denk ik weer wow, dit is de toekomst, hoe kan je nog op een andere manier gamen etc? Daarom snap ik niet zo dat iedereen er zo negatief over is. Tuurlijk, en moeten nog wat dingen verbeteren, maar het is nu echt wel al een bruikbaar product itt bijvoorbeeld tien jaar terug.

Voor mij zijn de verschillen ongeveer even groot tussen: top-down 2.5d isometric shooter 1990 --> moderne 3D FPS 2010 --> VR 2020

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 19 maart 2020 08:39]

Ik zelf ben er niet negatief over, maar dan moet ik wel een nieuwe PC aanschaffen (geloof dat een i7-4710MQ / GTX 980M uit apr 2014 het niet gaan redden), + de headset, + nog eens de games apart (alleen No Mans Sky van mijn library heeft VR en Normal support in 1 executable/bundel, rest moet ik opnieuw kopen). Totally NOT done als het om mijn portemonnee gaat.

Voor nu speel ik nog steeds alle moderne games op niet te karige settings, in 1080p, allemaal mooie kwaliteit en 60+ fps (wat uitzonderingen hier en daar, maar dan is het sws 50+ fps). Maar VR zal het niet worden. Kan ook niet eventjes de onderdelen swappen, moet een compleet nieuwe PC.

Goedkoopste PC headset die ik kan vinden: 349 EUR. ( Acer Mixed Reality Headset )
Goedkoopste VR ready PC (moet wel 90 FPS in VR kunnen heb ik gelezen): 1399 EUR (
HP Pavilion Gaming TG01-0500nd )
En de games opnieuw 'a 30-60 euro per.

Minimum uitgaven: 1778 EUR.

Mijn laptop van 5 jaar oud doet het prima, kan alles, speelt alles, doe er mijn werk en hobby's mee - geen reden om te verwisselen. Zit een SSD in dus alles is ook snappy. Nog minder reden om een uitgave van bijna 1800 EUR goed te praten.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 19 maart 2020 10:14]

ik draai op een 970 een Rift S, werkt prima hoor. En ja als je een playstation koopt moet je toch ook playstation spellen kopen dus ja als je het budget het niet toelaat dan laat het budget het niet toe. dus games opnieuw vind ik een raar argument.

en ik heb in een humble bundle van 12 euro iets van 7 games gekocht, dus echt duur hoeft dat ook niet te zijn.

min uitgaven Rifts S

bovendien kun je gewoon VR games met een quest, die hoeft helemaal niet aan je PC.....
Ik heb het niet over een ander platform.. de games moet men *opnieuw* kopen, voor VR, op PC, die ik al bezit voor niet-VR... double dipping, het zijn wel kosten. Heeft niks te maken met van PC naar PS3 of andersom te gaan. Dat is hetzelfde als een PS3 bezitten, spelletjes bezitten, dan een VR headset erop aansluiten en nog een keer moeten betalen voor dezelfde titels.

2e hands zou kunnen, misschien 100-200 euro eraf schaven van de totaalprijs, maar het blijft duur. Budget is er, veroorloven kan ook, maar of het mij zoveel waard is? Ik wacht nog wel.
euhm zoals welk spel zou je dan dubbel moeten kopen? of is dat iets wat je aanneemt? of misschien verkeerd voorgelicht?

de spellen die ik had die VR aankonden kon ik gewoon met Steam VR spelen in VR? Die hoefde ik niet 2x aan te schaffen hoor

het is aan te raden om spellen aan te schaffen in steam als dat kan, er zijn bepaalde spellen die alleen bij oculus te koop zijn geloof ik. Maar ik schaf alles aan in steam zodat als ik nog wel eens een andere headset zou kopen ik die spellen gewoon mee kan nemen.

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 19 maart 2020 14:19]

https://store.steampowere...lder_Scrolls_V_Skyrim_VR/
https://store.steampowered.com/app/650000/DOOM_VFR/
https://store.steampowered.com/app/611660/Fallout_4_VR/
https://store.steampowered.com/app/991260/Borderlands_2_VR/
https://store.steampowere...670/Serious_Sam_3_VR_BFE/

237 EUR Voor games uitgeven die mensen al meestal hebben gekocht... Ik snap dat VR werkend krijgen geld kost, maar geef dan een coupon code voor spelers die de spellen al hebben om bv 90% korting te krijgen oid.

Er zijn een aantal games die wel gratis bij de normale versie VR support inbouwen, dus het kan ook op die manier.

Geeft alleen een "pure greed" signaal af.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 19 maart 2020 16:44]

Oh die heb ik dan even gemist inderdaad.... Maar goed hier hebben ze achter af vr ingebouwd zo te zien. Dan was het ok geweest als je de titel al had dat je em voor 5 had kunnen kopen. Volle pond is inderdaad gewoon graaien.

Maar genoeg titels om deze links te laten liggen
Quest is alleen niet compatibel met alle games en in Nederland slecht verkrijgbaar.
ja alle vr brillen zijn op het moment slecht leverbaar...
Als je zelf een pc samenstelt ipv een kant en klare kun je op dat gebied waarschijnlijk nog wel flink besparen

Of misschien zelfs 2de hands

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 19 maart 2020 11:20]

Palit GeForce RTX 2070 Dual - 406 EUR
G.Skill Aegis F4-2133C15D-16GIS - 65 EUR
Intel 660p 512GB - 75 EUR
Seagate Barracuda, 1TB - 38 EUR
Intel Core i7-9700F - 329 EUR
Ewent EW3908 600W PSU - 40 EUR
Inter-Tech Argus SU-200 - 22 EUR
NZXT H710 Zwart/Rood - 140 EUR
ASRock H110 Pro BTC+ - 40 EUR

1155 + verzendkosten. Nog steeds veel voor een vergelijkbare PC. Die 250 eur is natuurlijk mooi mee genomen. 1500 EUR totaal zou kunnen, maar ik wacht nog wel af. Als ik een PC ga bouwen dan eentje voor 4000 waar ik nog eens minimaal 5-7 jaar op mijn gemak mee kan doen. Mijn huidige machine was totaal ~3000. Beetje inflatiecorrectie bovenop en dat zou vandaag ~3500 zijn.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 19 maart 2020 13:25]

Als we in een nieuwe recessie komen gaan die prijzen ook niet helpen.
Ik snap de vele negatieve reacties op VR-gaming ook niet echt nu ik zelf een set heb. Ik denk dat de meningen wel anders zijn zodra ze het eens proberen met een goede set.
Ik snap het wel. Veel mensen proberen op een mid-end PC / VR-set (of PSVR) VR games uit. Framerate veel te laag, resolutie te laag, refreshrate te laag, irritante screen-door. Daar word je misselijk van en dat is super oncomfortabel. Niet iedereen kan een high-end PC betalen met een Index, of mensen hebben het er simpelweg niet voor over. Ik weet ook dat een Index met 120 FPS op een high-end PC fantastisch is. Gisteravond nog een avond Onward zitten spelen. Dat is gewoon exact hetzelfde gevoel als een potje paintball/lasergame (wat voor mij het dichtst in de buurt komt in de werkelijkheid).Maar ja, het duurt nog wel even voordat ook goedkopere GPU's,VR-sets dezelfde beleving kunnen bieden.

[Reactie gewijzigd door Yordi- op 19 maart 2020 09:57]

De rift S komt denk ik heel erg in de buurt.... daar krijg je voor een redelijke prijs wel die ervaring zonder er een top notch pc voor te hoeven hebben.

de duurdere headsets zijn natuurlijk alleen maar beter, ik vind de Rift s een van mijn betere aankopen afgelopen 3 jaar
Check. Ik ken de Rift S niet, maar dan moeten mensen dat gewoon gaan proberen. Ik heb dus alleen ervaring met de PSVR en Valve Index, dat verschil is echt enorm. Als je de PSVR probeert snap ik namelijk wel dat je even klaar bent met VR (dat was ik ook).
ja de Valve index is nu op het moment het summum, ik ken dan de PSVR niet dus ik weet niet hoeverre dat in de buurt komt. Maar de resolutie is behoorlijk hoger op de Rift S dus ik verwacht dat het veel negatieve effecten weg haald tov PSVR zoals screen door ed.
Ik zit hier zelf met een Rift S en een GTX 1060 6GB. Tuurlijk, ik kan op dit moment waarschijnlijk niet HL: Alyx spelen, en die slechte port die Fallout 4 VR heet gaat me ook niet al te goed af, maar toch ben ik heel blij met mn setje en gebruik ik hem erg vaak. Zolang de tracking goed is (en dat is die) ben ik al heel snel écht in de VR-beleving, ook op 80Hz 1440p..
Rift S en GTX 1060 zou HL: Alyx allesinds moeten ondersteunen.
Exact dit.
Ik dacht ook dat mijn 6700K en GTX 1060 6GB geen VR aan kon. Toen las ik dat het eigenlijk precies goed is voor midrange VR.
Toch maar de Rift S gekocht, en eigenlijk draait alles super goed, niet op de hoogste kwaliteit, maar VR is eigenlijk al zo mooi dat de graphics je niet eens meteen opvallen. Upgraden van mijn videokaart staat nog wel op mijn lijstje, wellicht als ik HL:Alyx echt niet kan spelen.

Door de goede kwaliteit van de headset is VR een dagelijks dingetje voor mij geworden. Bij gamen op 2D, wat ik regelmatig nog doe, mis ik echt iets. Voornamelijk de directe interactie met mijn lichaam (rondkijken, handen, springen/bukken) is iets wat echt iets toevoegt bij shooters.
Ik vind dat het weer zo een aankoop is die enkele keren gebruikt wordt en dan stof blijft happen. Persoonlijk vind ik het niet waard om iets van 300-400 euro aan te schaffen voor enkele coole games.

Wat ik zelf zie of juist niet ziet is genoeg use-cases. Het zou juist aanslaan in mijn optiek wanneer we de huidige producten ook kunnen gebruiken voor VOiP & meetings, live wedstrijden (voetbal, F1, Tennis) of het internet op kunnen waarbij we door een meer 3d UI browsen. In andere woorden meer mainstream use-cases in plaats van alleen maar enkele games.

Toevoegend, te veel fabrikanten waarbij kwaliteitsverschil enorm is in resolutie, draagbaarheid, batterijduur en comptabiliteit.
Tja, ik zie dan weer het voordeel van al die schietspellen niet, geef mij maar Civilisation, Pirates, Europa Universalis, Dragon Age.
En als je in dragon age echt in die wereld rond loopt, de inn binnenstapt, met mensen praat, zwaarden vast houdt, etc.? Er is natuurlijk meer dan alleen shooters, hoewel toegegeven veel daarvan nog moet komen :)
Hmm ik weet niet precies meer waar ik op reageerde.
0Anoniem: 1330988
@Zoijar19 maart 2020 22:21
Tja, zolang ik er bija instantaan kotsmisselijk van blijf worden dan is het effect van VR toch een heel stuk minder mind-blowing. :P
Leuk om je ervaring te lezen :) het lijkt mij ook heel gaaf maar ik vind het prijskaartje van € 1000 best fors voor een Valve Index. Te bang dat het na een tijdje weer ligt te verstoffen.
Ik heb een vive gehad toen die net uitkwam (ben er al bij sinds oculus dk2) maar de draden zijn de grootste stoorfactor. Ik heb hem op tijd verkocht en geniet nu ten volle van de quest. 3 van mn vrienden die hem probeerden hebben hem meteen gekocht en een potje wireless pavlov is echt een veel leukere ervaring dan ik ooit had met de vive ook al was die beter op bepaalde vlakken. Ik wil echt een index voor half life, maar de kabel blijft voor mij een dealbreaker om 1000 euro neer te tellen. Ik speel half life wel met de link kabel op de quest tot er een wireless high end optie is. Ik denk dat vele hardcore gamers nog even de kat uit de boom kijken en hierop wachten.
Zelfde verhaal hier. Volgens mij heb je met de Index echt voor het eerst iets wat viable is. Het prijskaartje is natuurlijk wel wat hoog omdat het allemaal nog vrij nieuw is.

Nu nog wat tegen de zweet... lol
Nouja, ik ken 1 vriendelijke Tweaker met een VR bril dus... ;) In de buurt is relatief...
Ik sta ook op het punt om een Valve Index aan te schaffen maar wat ik niet echt zou willen is dat men dan volgende maand met revisie 2.0 op de proppen komt en je daar staat met revisie 1.0
Tja, zo blijft het toch?

De Valve Index is qua specs veel beter dan de oudere generatie VR kits en mijn Oculus Rift van 2 jaar oud geeft nog een prima ervaring (ik heb nog nooit op iets beters gespeeld).
Goede VR is inderdaad mindblowing.

Mijn eerste gedachte was: ik wist niet dat VR al zó goed was en dan praten we over 2018. VR is echt een ervaring die niet met iets anders valt te vergelijken.

Een recente game zoals Boneworks (half-life in everything but name) is echt fantastisch. Maar ook games als Super Hot VR, Lone Echo, Arizona Sunshine, erg leuk.

Hier een GOT topic over Boneworks.
[VR] Boneworks ervaringen en discussie

Ik denk dat het kern-probleem van VR vooral zit in de opstartkosten. Je moet een goede, dikke PC hebben en daar komt dan nog een VR-kit bij van 500-1000 euro. Als je die hardware niet hebt dan ga je voor een goede VR-ervaring zo over de 2K heen qua kosten.

Maar voor wie al een dikke game-pc heeft is de stap naar VR een heel stuk kleiner. En een Rift S is de helft van de kosten van een Valve Index. Ik speel self op een oude Rift en dat gaat ook prima.

Je moet bij de investering om VR te gaan spelen niet alleen de hardware mee rekenen, maar ook gewoon een paar honderd euro reserveren voor de games.

Ik heb zelf wel een tijdje mijn Rift laten liggen 6+ maanden omdat ik alle games die ik interessant vond wel had gespeeld. Maar zelfs met dat feit heb ik geen moment spijt gehad van de aanschaf. Qua speel plezier heb ik mijn geld er voor mijn gevoel meer dan uit gehaald. Toen kwam Boneworks uit. En nu ook The Walking Dead en Alyx. Fantastisch.

[Reactie gewijzigd door Q op 19 maart 2020 14:48]

jammer dat niemand reageert op de kwaliteit van het "onderzoek", of preciezer gezegd het gebrek eraan.
De Samsung VR, Trust, VR Box zijn houders voor een mobieltje: leuk om eens te kijken wat dat VR is , maar telt niet echt als VR bril. Dat is zo ongeveer als met een rood/groen brilletje Avatar bekijken. Het gaat, maar is niet optimaal.

Ik heb de VR Box, en vind het enig er maar eens aan te ruiken, maar beschouw mezelf niet als een VR bril bezitter, die overigens wel op de verlanglijst staat.

De echte VR brillen hier zijn Oculus en Sony VR. Bekijk je alleen die twee (ook niet goed is omdat de andere serieuze VR brillen buiten de top 5 gevallen zijn) dan kun je ook scoren door op te merken: "VR bril bezit in NL het afgelopen jaar met maar liefst 200% gestegen!", dat lees je namelijk als je de mobieltjes-dozen er uit laat... "lies, damn lies, and statistics".
Inderdaad. Een fabrikant van een houder voor mobieltjes is in mijn optiek echt geen fabrikant van VR brillen. In mijn ogen zou je onderscheid moeten maken tussen drie categorieën:
  • Smartphone VR (Samsung VR, VR Box etc.)
  • PC VR (Oculus Rift, Valve Index, HTC Vive etc.)
  • Standalone VR (Oculus Quest etc.)
Alleen de laatste twee zijn in mijn ogen volwaardige VR, al zitten er wel degelijk kwaliteitsverschillen binnen de categorieën. Ook is met de komst van Oculus Link het verschil tussen PC VR en Standalone VR een stuk kleiner geworden, omdat je daarmee de Quest als PC VR bril kunt gebruiken.
Yes sir; en als je het onderzoek van steam er zelf bij haalt zie je dat VR met grote stappen groeit!

https://www.roadtovr.com/...ets-on-steam-record-high/

Haal daar nog bij dat een heel deel mensen op marktplaats de oude sets kopen wanneer early adopters een nieuwe kopen.

Voor Simracen is het sowieso een pak goedkoper dan een 3-screen setup en het inlevingsvermogen met VR op kan gewoon niet beter. Daarnaast leeft er nog steeds de gedachte dat je een superPC nodig hebt om VR te draaien terwijl ik het hier allemaal prima red met een gtx 970 en 4790k :)
VR is in de Gartner Curve net voorbij de through of disillusion en raakt een stukje slope of enlightenment aan. Een beetje zoals home-computers in de jaren 70 vooral voor fun werden ingezet en daarna steeds serieuzer werden, zo zie je ook dat VR nu van fun naar meer nuttige toepassingen gaat. De form factors veranderen ook. Tijdens de laatste CES zijn er VR-brillen getoond die op te zetten zijn als een reguliere bril (Panasonic bijvoorbeeld) en VR-brillen die camera-beelden combineren met VR in mixed reality. Zie ook de Hololens van Microsoft. Mij vallen daar twee dingen aan op: “dit is het nog niet” en “dit is de toekomst”. Dus ja, de aankoop van VR-brillen gaat momenteel niet zo hard, maar met verbeterde form factors en steeds beter wordende software denk ik dat xR op den duur heel wat populairder wordt.
Met toepassingen zoals hololens verlaat je eigenlijk VR en ga je meer richting AR. Het zijn verschillende toepassingen. In VR ga je een volwaardig virtuele ruimte opzoeken en dan heb je ook brillen nodig die je volledig afsluiten van wat er rondom je gebeurd, dus geen licht doorlaten. Anders doorbreek je de illusie en wordt het minder overtuigend. Bij AR ga je net gebruik maken van de bestaande ruimte en ga je er digitale beelden overheen projecteren. Dan kom je met een gewone bril achtige toepassing toe net omdat je toch gebruik maakt van je omgeving.
Het probleem met VR is dat het alleen leuk wordt gevonden voor spelletjes. Dit zie ik bij ons op school met onze VR set (Oculus Rift).

Er worden geen serieuze dingen mee gedaan en als dat wel kan wordt dat niet door leerlingen onderzocht. Zelfs onze meest serieuze leerlingen zijn er alleen maar spelletjes mee aan het spelen.
Vooral Beat Saber is erg populair.

Het zou fijn als er voor scholen een lesmethode komt waarin een VR set niet leidend is, maar ondersteunend, zoals het hoort.

Bijvoorbeeld realistisch autorijden voor jongeren vanaf twaalf jaar.
Of zelf een tiny house bouwen en er vervolgens met VR in rondlopen.

Die headset is trouwens ook niet bepaald hufterproof gebleken.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 19 maart 2020 07:37]

Tja Serious gaming en VR voor school is ook een soort van hype waar bepaalde beslissers graag geld in stoppen. Iets in een game of VR format gieten maakt het nog niet meteen een superieure ervaring. Denk dat er ook niet echt een grote markt voor is om top tier developers aan te trekken. Dus wat je ziet is dat VR en Serious gaming apps gemaakt worden door kleine studio's die vaak voor een paar duizend euro een app bouwen op aanvraag.

Ik vermoed dat gaming de vector gaat zijn om populariteit van VR te vergroten, zodra meer mensen zo'n headset hebben ontstaat er vanzelf een markt voor serieuzere toepassingen.

my 2 cents ;)

[Reactie gewijzigd door db112nl op 19 maart 2020 15:39]

Dat hangt er wel vanaf voor welke toepassing het wordt gebruikt. Sommige concepten werken bizar goed en dan voelt VR echt wel als iets dat een stap vooruit is. Tower Tag bijvoorbeeld. Daar is het speelveld en het concept perfect afgestemd op VR en op een fixed position spelletje waar toch beweging in verwerkt zit. In die game had ik in elk geval voor het eerst het gevoel dat het allemaal aardig klopte, zonder daarvoor al te veel moeite te hoeven doen. Het voelde natuurlijk aan om het spel te spelen zoals het hoort, zeg maar.

En die setting werkt ook voor VR. Korte ervaringen, zoals je even gaat karten of lasergamen. Dan neem je de kleine manco's graag voor lief en duik je heel even in een heel andere wereld. Dat is een heel andere beleving dan wanneer je thuis voor de 181911e keer je headset aansluit. In die laatste setting moet alles kloppen want je gaat de kleine dingen opmerken en die gaan storen. Het gewicht van de headset; de beperkte ruimte; screen tear of latency, enzovoort. Die ervaring thuis wordt pas echt interessant als je een VR bril met het formaatje Google Glass op je hoofd kan zetten. Vederlicht en zodanig niet aanwezig dat je het kan vergeten. En dan met zeer goede performance op een 'upper mid range' systeem dat geen rib uit je lijf kost... er is dus inderdaad nog een zeer lange weg te gaan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 maart 2020 09:38]

Ik kan uiteraard enkel voor mezelf spreken, maar de rift s is by far mijn leukste aankoop van 2019 geweest, momenteel door beat saber, zodanig dat zelfs m'n vrouw de aankoop goedkeurde en er zelf aan verknocht is.

Het is verstaanbaar dat veel mensen het duur vinden, inclusief mezelf, maar het vooruitzicht van HL:Alyx trok mij over de schreef.

Ik gok dat er nog mensen enkel en alleen voor HL zo een bril gaan kopen, en ook al is het een klein deel van de gamers, in vergelijking met bv game monitoren is zo een bril een gelijkaardige kost, met een veel grotere fun factor.
En eenmaal je je er in verdiept merk je dat er nu al een aardig aantal goede games zijn om je bezig te houden, tot wanneer, hopelijk dit jaar, de doorbraak van VR AAA titels gaat worden, zeker omdat Valve nu steam VR hard naar voor gaat schuiven.

Wat betreft de conceptie dat HL:Alyx ontwikkeld is om de Index naar voor te pushen, ik raad je aan om de youtube video's van de Valve ontwikkelaars te bekijken, of onderstaand interview met Gabe, je zult merken dat ze vooral een uitdaging zoeken en in feite geen nood hebben om bakken geld te scheppen, die gasten zijn immers binnen en doen lekker hun ding (vandaar dat HL ook zo lang op zich liet wachten) Het is een prive bedrijf zonder investeerders, zonder druk van een board of directors, gewoon een bende die-hard programmeurs/geeks/nerds/ die houden van uitdagingen.

Video interview met Gabe: https://youtu.be/I0zXkwLs_lo
Dit is wat je ook op Steam zie, dat het aantal mensen wat met een VR bril spelen gedaald is.


January 2020

Oculus Rift 0.40% +0.03%
HTC Vive 0.35% +0.02%
Oculus Rift S 0.32% +0.11%
Windows Mixed Reality 0.10% +0.01%
Valve Index 0.09% +0.02%
HTC Vive Pro 0.03% +0.01%
HTC Vive Cosmos 0.01% +0.01%
Oculus Rift DK2 0.01% +0.01%

Totaal: 1.31%


February

Oculus Rift 0.26% -0.14%
HTC Vive 0.24% -0.11%
Oculus Rift S 0.24% -0.08%
Unknown 0.06% +0.06%
Windows Mixed Reality 0.08% -0.02%
Valve Index 0.07% -0.02%
HTC Vive Pro 0.02% -0.01%
HTC Vive Cosmos 0.00% -0.01%
Oculus Rift DK2 0.00% -0.01%

Totaal: 0,97‬%
Ik weet niet hoe betrouwbaar het is. Steam hardware survey ziet het alleen als SteamVR aanstaat en niet "is het nu aangesloten of in de afgelopen maand gebruikt"
Die nummers zijn alleen niet echt accuraat. Ik liet mijn systeem ook even scannen door steam en ben toen door de resultaten gelopen en die zag mijn geïnstalleerde en aangesloten Oculus niet.
Diezelfde meetfout (onderschatting) heb je in de maand ervoor ook, en er is geen reden aan te nemen dat die fout voor Januari heel anders is dan voor Februari. Wat deze cijfers suggereren is een globale afname, of op zijn minst een afwezigheid van welke groei dan ook.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar ik ben dan alsnog wel benieuwd naar de foutmarge van het aantal niet gemeten devices, want die zou zo groot kunnen zijn dat het hele getal van de Steam Survey nagenoeg niks zegt.
Daar is ie weer hoor... Ja, tuurlijk, in een maand tijd heeft ruim een kwart van de VR bezitters het ding in de vuilnis gegooid. Geloof je het zelf?
Er zit gewoon heel veel variatie in die steam stats en vooral van maand tot maand kun je niet zomaar conclusies uit die cijfers trekken.
En ik snap nog steeds jouw persoonlijke kruisvaarttocht tegen VR niet... Elk bericht over VR kom je weer met exact dezelfde post aanzetten.
Over een week komt Half-Life Alyx en ik kan je garanderen dat dit percentage omhoog gaat schieten :)
Ik ben een gigantische Half-Life fan en ik kan jou garanderen dat dat pecentage in ieder geval niet door mij omhoog gaat schieten. Ik ben niet van plan om alleen voor HL: Alyx een dure VR bril te kopen. Dat geld steek ik liever in een upgrade voor andere hardware. De gameplay walkthrough van HL Alyx kijk ik wel op youtube. Het is het mij absoluut niet waard. HL Alyx uitgespeeld en dan zit je met je 500+ euro dure stofhappende gadget, no way.
Ja, hier ook! Ik hoop dat er alsnog een gewone versie van Alyx uit komt
Dit zal niet gaan, de gameplay is gemaakt op twee individueel bewegende handen. Het zal echt een complete rewrite nodig hebben om te zorgen dat het werkt als pancake game. De andere kant op porten is stukken makkelijker.
Valve heeft zelf ook gezegd dat zij dit niet gaan doen. Misschien dat er over 13 jaar iemand is die net als "Black Mesa" nu een remaster ervan gaat maken.
Gaat nooit gebeuren
Er zijn toch echt flink wat andere kwaliteitsgames. Heb begin januari een rift s gekocht en ben nu al drie maanden zoet met vr games en speel alleen nog af en toe met vrienden online platte games.
Het is inderdaad een investering maar als je van immersieve games houdt kan ik het je zeker aanraden.
Heb je al ooit vr serieus geprobeerd (dus niet een gearVR of cardboard demootje)
Het is namelijk niet goed over te brengen via een platte YouTube video hoe hard een goeie vr game een natte gamersdroom is.
Ja, net of HL: Alyx het enige mooie VR spel is :?
Je kan ook gewoon een Odyssey plus halen voor 250 (top of the line headset), altijd dat overdreven gedoe hier op Tweakers.
En iedereen heeft "gewoon 250" euro liggen om te kopen om een enkel spel te spelen waar menig hart bij ligt.

Nee dat is het punt van menigen hier, men wil niet zown dure gadget kopen terwijl je ook die 250 euro had kunnen steken in andere hardware waar je meer games mee zou kunnen bedienen.
Een VR headset kan je ook voor meer gebruiken dan Alyx hoor.

En tja, als mensen het bedrag wat je voor een klein beetje fatsoenlijke monitor uitgeeft teveel vinden voor een VR headset, dan zullen die inderdaad nooit VR gaan gebruiken.
Vergeet niet een heel aparte kamer met genoeg ruimte voor VR. Dat is een stuk duurder dan de VR zelf als je naar de achterlijke huizenprijzen van tegenwoordig kijkt.
Ik zit gewoon op mijn burostoel vlieg door de melkweg in mijn ruimteschip in Elite Dangerous. In sommige ruimteschepen is de commandobrug vele malen groter dan de werkelijke ruimte in de kamer waar ik me fysiek bevindt.
De benodigde ruimte is dus erg afhankelijk van het (type) spel dat je speelt.
Ik schuif gewoon mijn salontafel aan de kant... klaar. En ik woon in een niet al te groot appartement (70 a 80 m²).
Waarom zou je een kamer exclusief voor VR op moeten offeren?
Die 250 is alleen wel extra, en niet in plaats van die 250 voor de monitor. Mensen gaan er hier echt te makkelijk van uit dat uitgaves die voor hun prima te verantwoorden zijn, dat dan ook voor iedereen zijn.

Ook al kan ik het betalen, ik ga dat niet doen voor 1 game. Net als dat ik geen PS4 heb gekocht, alleen om de Shadow of the Colossus remake te kunnen spelen. Hoe leuk die ene game ook is. Prima dat jij het wel doet natuurlijk.

Overigens, ik kan alleen info vinden over een odyssey+ rond 500 euro, die nog uit moet komen? Ik zie wel een odyssey die rond de 300 te koop was, maar daar zijn al geen recente prijzen meer van bekend op tweakers pricewatch.
Een VR headset kan je ook voor meer gebruiken dan Alyx hoor.

En tja, als mensen het bedrag wat je voor een klein beetje fatsoenlijke monitor uitgeeft teveel vinden voor een VR headset, dan zullen die inderdaad nooit VR gaan gebruiken.
Wat klets je nou stom, IEDEREEN heeft al een monitor, anders kan je HEEL weinig (niks) met je PC.
Ben benieuwd waar jij die voor dat geld kunt vinden!
pricewatch: Samsung HMD Odyssey+
Ik ben net zo benieuwd of je verder kijkt dan de Pricewatch: https://www.amazon.com/Sa...sprefix=odyssey%2B&sr=8-3
Heb ik zeker gedaan, en vervolgens heb ik ook nog eens de totaalprijs netjes omgerekend naar euro's (bijna €330) en geconcludeerd dat Amazon dus niet de winkel kan zijn waar jij op doelde ;)

En daar bovenop komt nog bijna €90 aan btw en invoerrechten voor een totaal van bijna €420,-.

[Reactie gewijzigd door Melkunie op 19 maart 2020 08:17]

Hij was laatst nog in de sale voor 219, dan was je wel op die prijs gekomen. Nu helaas inderdaad niet meer. :)
Ik ben dan benieuwd of je daar zelf wel echt naar gekeken hebt?

Je link geeft aan $319,- dat is zonder alle bijkomende kosten al geen €250,- maar €290,- en als ik dat ding vervolgens daadwerkelijk probeer te bestellen komt hij inclusief al die kosten op €415,-

[Reactie gewijzigd door Donstil op 19 maart 2020 08:19]

Dus dan is dat "overdreven gedoe" toch niet zo overdreven? Want minimaal 415,- voor een stofhappende gadget is oke?
Waarom word iemands argument over de prijs (wat voor een heleboel nederlanders een goed argument is) gebagataliseerd met een korting die tijdelijk is? Je snapt dat je niet met tijdelijke prijzen kan schermen right? Anders krijg je dit soort gevallen, nu is ie volgens je eigen link 415, bijna het dubbele van wat jezelf aandraagt. Ga jij me dat verschil vergoeden?
@GoT.Typhoon houd waarschijnlijk niet de laatste prijzen in de gaten. Ruim twee jaar lang is de Samsung Oddessey voor 250 euro in de verkoop geweest binnen Europa. Het komt voor mij ook als een verrassing dat de prijs nu opeens bijna dubbel zo hoog is.
Je checkt je eigen bronnen toch wel voor je het neerzet? Ik kan prima snappen dat ze ooit op een dag prijs X zijn geweest maar nu is het:

Jongens product is prijs x, hier heb je de link.
vervolgens klik je op de link en is de prijs bijna 2x.
leuk dat het 2 jaar geleden anders was maar dit is een beetje teleurstellend niet? Tuurlijk ik ben ook niet de beste en ja ik maak dit soort fouten ook welleens, maar pak dan wel je verlies en bied even je excuses aan ipv je te vertoppen achter een "ja maar 2 jaar geleden... Weekend korting.."
ja dat klopt inderdaad. Het was trouwens niet "2 jaar geleden" maar "2 jaar lang". Op de VR subreddit wordt het ook nog steeds aangeraden voor 250-300 euro (afhankelijk van je locatie).

Maar inderdaad als je het linkje plaatst is de moeite om het bedrag te bekijken niet zo groot.
Ik erger me eraan op de subreddit, dat ze constant praten over maar 230$ maar dit niet realistisch is voor Europa. Rift S , Quest, Samsung Odessy + deze liggen allen rond 450€

Als grote Half-Life fan ben ik gegaan voor een 2dehands Vive (met het oog op mogelijk latere upgrade binnen het "steamvr ecosysteem")
Dat ga ik zeker niet doen, in dat geval kan je prima voor de Lenovo Explorer gaan (gaat vaak voor 150 euro).
250 euro is nog steeds erg veel geld om uit te geven om een enkele game te spelen. VR is leuk, maar door de kosten ten dode opgeschreven.
men koopt toch ook een dure playstation om alleen playstation spellen te spelen? ik zie dat al het zelfde
men koopt toch ook een dure playstation om alleen playstation spellen te spelen? ik zie dat al het zelfde
Ja natuurlijk, want er is maar een spel die je er op kan spelen, ow wacht er zijn honderden spellen die je daarna kan spellen VEEL keuze, iets wat je niet heb met VR op de PC.
je hebt misschien nog niet zo veel games als op een playstation of xbox, maar die bestaan dan ook al 20 jaar. er zijn al best wel veel games die je in VR kan spelen en speciaal voor worden uitgebracht, kwestie van tijd.....
meh in jou visie misschien niet maar elk platvorm heeft tijd nodig voordat ontwikkelaars er geld en tijd in stoppen, dat zag je bij playstation en xbox net zo goed. In het begin waren daar ook niet zo veel games zoals nu.

eigenlijk geen idee wat je nu probeerd te zeggen met het feit dat er al langer pc games bestaan dan playstation en xbox, en dan ga je ineens over op pc games zijn niet voledig. Dan bevestig je toch eigenlijk mijn punt. VR staat nog in het begin van de ontwikkeling.

Alsnog koop je een playstation of xbox om er bepaalde spellen op te spelen al dan niet dezelfde die op de pc te krijgen zijn. Waarin verschilt VR daar dan mee. NU zie je dat playstation en xbox meer mainstream worden dan de pc omdat het veel mensen aanspreekt. dat zelfde kan gebeuren met VR als steeds meer mensen de potentie er van in zien. In het begin van de playstation was het toch wel speciaal als je zon ding had toen was het ook nog duur en een niche.....

VR heeft last als platvorm zijn de dat men nu in deze tijden veel meer geld kan verdienen met platte gameplay en dat het lastig is om voor beide platvormen hetzelfde spel te maken. Dus dan is de keuze snel gemaakt. Daar steekt valve zijn kop boven het maaiveld uit.
Er zijn toch zat goeie VR games tegenwoordig? Dat Alyx de enige goeie VR game zou zijn is onzin.
Eens, echter wordt er gediscussieerd over het aanschaffen van een VR-bril voor een enkele game.
Als je half life niet in de allerbeste ervaring die je maar kan krijgen wil spelen ben je misschien toch niet zo’n gigantische fan.
Er van uitgaande dat je een redelijke pc hebt is de investering ong €500 voor een goede ervaring. Bovendien zijn er genoeg andere goede spellen dus de investering is niet alleen voor Alyx.
Hier ook een enorme Half Life fan, echter de aanschaf van een VR primair voor Alyx gaat mij iets te ver. Ja, het zal ongetwijfeld een prachtige ervaring zijn en er zullen vast meer VR titels beschikbaar komen. Mezelf kennende pak ik daarna toch weer keyboard en muis en ligt de VR stof te happen.
Of het gaat precies andersom.
Ik heb jarenlang veel geld uitgegeven aan een dure 3D monitor en triple screen setups. Nu ben ik tevreden met een simpele 23 inch monitor omdat ik hem alleen nog gebruik om steamvr op te starten 😂
Het hangt volledig van de persoon af. Zelf ben ik net als jij eigenlijk alleen nog in VR te vinden, maar ik ken ook mensen die dit niet doen en bij wie het systeem inderdaad ligt stof te happen.
Dan gaat dat met name om mensen zonder een aparte kamer waar ze dit kunnen doen en een Rift CV of Vive waarbij je elke keer de setup opnieuw moet gaan doen.
Of het gaat precies andersom.
Ik heb jarenlang veel geld uitgegeven aan een dure 3D monitor en triple screen setups. Nu ben ik tevreden met een simpele 23 inch monitor omdat ik hem alleen nog gebruik om steamvr op te starten 😂
Sorry heb meerdere keren met de HTC Vive gespeeld bij een familie lid van me, en ja het is erg leuk, maar ik speel een lange tijd toch echt liever op een goede monitor, en de familie lid speelde al helemaal niet meer met ze VR head zet, en is nu al jaren stof aan het happen.
Alleen een fatsoenlijke VR-helm is geen stofhappende gadget... Genoeg leuke spellen op SteamVR te krijgen waar je lang genoeg mee bezig kunt zijn.
Als het nu Half Life 3 was, had ik het nog wel overwogen. Voor deze nakomeling ga ik niet zo'n bril kopen.. Spaar ik liever nog ff door voor een goede monitor.
Deze interpretatie is iets te kort door de bocht en mist de nodige context.

Momenteel heef Steam te maken met een ongekende gebruikerspiek. Deze piek zorgt ervoor dat de percentages voor alle nicheproducten flink kelderen, terwijl de totale aantallen dat (vrijwel zeker) niet doen. Deze "daling" is niet enkel terug te zien bij VR brillen, maar ook bij 1440p+ monitoren, 16+GB RAM, 500GB+ opslagruimte, enz.

Dat gebruikerspieken zorgen voor onbetrouwbare statistieken in de Steam Hardware Survey is ook bekend. Steam moest immers in Januari 2020 ook al de statistieken voor December corrigeren. Haal archive.org er maar bij en vergelijk midden Januari met eind Januari. Steam heeft toen aan het einde van de maand gecorrigeerd voor de enorme overrepresentatie van Chinese gebruikers, waardoor een daling in het percentage VR brillen zich omvormde naar een flinke stijging.

Daarnaast zijn de VR brillen van Oculus en Valve al maanden niet aan te slepen. Dit wees, voor COVID-19, op een forse stijging in de verkoop van VR brillen. Momenteel is er door COVID-19 een productieprobleem ontstaan voor in ieder geval de Oculus brillen die uberhaupt niet meer te koop staan. De Valve Index heeft vrijwel zeker hetzelfde probleem gezien de wachttijd van 8-10 weken voor nieuwe bestellingen.
Onzin toen die Steam Hardware & Software Survey uitkwam was in begin februari +/- 6 weken terug toen er buiten China zo goed als nog geen Coronavirus uit gekomen was. ik hou het nu al maanden bij, Zo als je HIER kan zien van me.


November 2019

Oculus Rift 0.36% -0.02%
HTC Vive 0.33% -0.01%
Oculus Rift S 0.15% +0.01%
Windows Mixed Reality 0.10% 0.00%
Valve Index 0.05% 0.00%
HTC Vive Pro 0.02% 0.00%
Oculus Rift DK2 0.01% +0.01%

Totaal: 1,02

December 2019

Oculus Rift 0.29% -0.07%
HTC Vive 0.26% -0.07%
Oculus Rift S 0.16% +0.01%
Windows Mixed Reality 0.08% -0.02%
Valve Index 0.06% +0.01%
HTC Vive Pro 0.02% 0.00%
Oculus Rift DK2 0.00% -0.01%

Totaal: 0.87

January 2020

Oculus Rift 0.40% +0.03%
HTC Vive 0.35% +0.02%
Oculus Rift S 0.32% +0.11%
Windows Mixed Reality 0.10% +0.01%
Valve Index 0.09% +0.02%
HTC Vive Pro 0.03% +0.01%
HTC Vive Cosmos 0.01% +0.01%
Oculus Rift DK2 0.01% +0.01%

Totaal: 1.31

February

Oculus Rift 0.26% -0.14%
HTC Vive 0.24% -0.11%
Oculus Rift S 0.24% -0.08%
Unknown 0.06% +0.06%
Windows Mixed Reality 0.08% -0.02%
Valve Index 0.07% -0.02%
HTC Vive Pro 0.02% -0.01%
HTC Vive Cosmos 0.00% -0.01%
Oculus Rift DK2 0.00% -0.01%

Totaal: 0,97‬%

Maart staat er nog niet tussen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 20 maart 2020 11:39]

Wat is er precies onzin volgens jou? Op welke manier denk jij dat de statistieken die jij aanlevert relevant zijn ten aanzien van de context die ik lever?

Ik neem aan dat je het hebt over mijn verwijzing naar de correctie in de statistieken in de maand van Januari. Deze correctie kan je heel makkelijk terugvinden. Zie de statistieken op 18 Januari en vergelijk deze met de statistieken op 30 Januari. Deze statistieken hebben betrekking op dezelfde periode: December 2019. Er heeft dus wel degelijk een correctie plaatsgevonden om te compenseren voor de stortvloed extra Chinese gebruikers. In jouw overzicht heb je enkel de niet gecorrigeerde statistieken meegenomen.

[Reactie gewijzigd door Droniac op 20 maart 2020 15:11]

Ja de ene is 0,87, en de andere die JIJ allemaal linkte is 1,09, WOW wat een verschil wereld schokkend zeg.

Sorry maar dat stelt nog steeds niks voor, dat is MAAR 0,07% meer dan november, sorry maar dat stelt niks voor.

December 18 Januari

Oculus Rift 0.29% -0.07%
HTC Vive 0.26% -0.07%
Oculus Rift S 0.16% +0.01%
Windows Mixed Reality 0.08% -0.02%
Valve Index 0.06% +0.01%
HTC Vive Pro 0.02% 0.00%
Oculus Rift DK2 0.00% -0.01%
HTC Vive Cosmos 0.00% 0.00%
Oculus Rift DK1 0.00% 0.00%

Totaal: 0.87

December 30 Januari

Oculus Rift 0.37% +0.01%
HTC Vive 0.33% 0.00%
Oculus Rift S 0.21% +0.06%
Windows Mixed Reality 0.09% -0.01%
Valve Index 0.07% +0.02%
HTC Vive Pro 0.02% 0.00%
Oculus Rift DK2 0.00% -0.01%
HTC Vive Cosmos 0.00% 0.00%
Oculus Rift DK1 0.00% 0.00%

Totaal: 1.09

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 20 maart 2020 15:38]

Ik heb het nergens over wereldschokkende verschillen gehad, enkel over context.

De links die ik gaf zijn naar een web archief waarop je historische snapshots van websites, inclusief de Steam Hardware Survey, kunt terugvinden. Je kunt dat soort archieven prima zelf opzoeken via een zoekmachine. Dat is precies waar ik je toe aanspoorde in mijn originele reactie.

Een correctie van 0.87 naar 1.09 is best ingrijpend te noemen. Dat is een stijging van 25%. Het zet een flinke daling om naar een degelijke stijging van het totaal. Ook zet het een precedent dat de huidige statistieken voor Februari 2020 in twijfel trekt. Dit zeker gezien de context waar ik op wees, namelijk de zeer ongebruikelijke statistieken voor vrijwel elke andere categorie in de huidige Steam Hardware Survey.
Ja als je 25% zegt klinkt het enorm, maar niet als het van 0.87% naar 1.09% is.

Maar zo lang niemand buiten het internet zo als vooral Tweakers het er over hebben, is VR nog steeds een gimmick en verders niks.
Heb sinds vandaag een Oculus quest. Ik had de 128 GB versie gekocht. Heb nu al spijt van de aankoop. Alhoewel alles fijn werkt voelt het aan als een vrij incompleet product.

De games zijn echt enorm duur voor wat je krijgt. Vooral veredelde VR demo's lijkt me.

Om films te kijken is het niet ideaal door de (daarvoor toch) lage resolutie van de bril.

128 GB is veel te veel aangezien ik amper content heb om op de bril op te slaan.

Ik heb nog niet geprobeerd om aan de pc aan te sluiten. Daar heb ik blijkbaar een andere kabel voor nodig dan de bijgevoegde usb-c kabel.

Ik heb sidequest geïnstalleerd op men pc om zo Homebrew te spelen maar die zijn gewoon te brak om lang mee bezig te zijn.

Ik geloof in VR maar dit leek me de investering niet waard.
Beat Saber, Google Earth, Big Screen Beta, Vader Immortel, Moss, Vr chat en ik kan er nog wel 20 opnoemen. Doe de wereld een plezier en verkoop hem snel aan iemand die omdat ze overal uitverkocht zijn er geen een kan krijgen.
Naar mijn mening zijn dat leuke games (en zeker Beat Saber is aardig verslavend) maar na de eerste twee tot vier "wow" weken is dat het wel. Het is niet de Halo, Super Mario of Sonic die VR echt nodig heeft. Hopelijk kan Half Life Alyx hier nog iets aan doen. Plus voor de meeste mensen heb je nog steeds een te groot lomp zwetend ding op je hoofd.
Voor nu de enige mensen aan wie ik echt voor 110% VR zou aanraden zijn race en vlieg simmers. Bijvoorbeeld Assetto Corsa en X-plane (en hopelijk straks MSF2020).
Racesims en flysims zoals IL2-battle of stalingrad en DCS, zijn inderdaad echt spectaculair met VR.
Twee voorbeelden:
Assetto Corsa is rij in een Alfa race wagen uit 1937 vliegt een AutoUnion uit de bocht en komt via de verhoogde berm in de volle breedte op me af, ik miste hem net maar schrokt alsof het even echt was.

IL2-Battle of Moscou, ik vlieg in een open cockpit vliegtuig en steeds als ik met mijn virtuele kop, buiten de voorruit kom, wordt het geluid van de wind zeer sterk. Klink kinderachtig en simpel, maar tijdens het gamen is dit echt zeer realistisch.

En ook voor een ouwe zeer nuchtere sporadische gamer zoals ik, nou laten we het zo stellen zelfs ik vind gamen nu leuk geworden, een nieuwe game zonder VR koop ik echt niet. Dus MS-FS 2020 geen VR geen koop. Haha ik ben een gamer, dat op mijn leeftijd O-)

Maar het heeft ook een keerzijden wil je nl echt realistisch gamen in race en flysim, zul je ook een heel sterke computer nodig hebben terwijl je nu echt niets meer kunt aanvangen met een oude Rift of VivePro, zo’n toestel waar je nog pixels kunt tellen. Ja dan kan ik me voorstellen dat je echt afknapt op VR.

[Reactie gewijzigd door Toine1 op 19 maart 2020 10:01]

VTOL VR is ook zeker een aanrader als vliegsims je ding zijn. Heel unieke manier van je vliegtuig besturen.
Astro Bot, Star Trek Bridge Crew, Ace combat wel maar 3 levels maar erg mooi.
No Mans Sky VR. Uren in vermaakt.
En ja soms heb je er weer even genoeg van dan speel ik weer normale games en soms heb ik wel weer zin in VR.
Daar gaat Alyx echt niks aan doen. Die heeft een playtime van 15 uur ofzo. Al doe je hem 2x, dan zit je op 30 uur. Met één uur per dag doordeweeks, en 2 uur in het weekend, heb je dat in 3 weken gedaan. Ook kan hij met een Quest die toch niet spelen zonder werkende USB link.

En daarom lag mijn VR bril stof te happen weer een tijdje: Niet omdat er geen leuke spellen zijn, er zijn er best een hoop. Maar uiteindelijk had ik gewoon na 20-30 spellen uitgespeeld te hebben niks om erop te doen. Nog wel een wenslijstje, maar dan wacht ik rustig op aanbiedingen. Maar binnenkort komt Alyx binnen. Lone Echo 2 komt er ook aan. En zo ben ik weer een tijdje er zoet mee.

Nu zijn er ook mensen die wel honderden of zelfs duizenden uren in iets als Beat Saber hebben zitten. Of een Skyrim VR. En zo zijn er nog wat spellen waar dat kan, maar ik heb dat zelf nooit gehad. Meer een spel uitspelen, en het is weer mooi geweest met dat spel. (Overigens verrassend genoeg is mijn voorkeur voor VR games totaal anders dan reguliere spellen. Regulier speel ik primair multiplayer, VR enkel singleplayer, en vind ik puzzel spellen heel leuk, terwijl ik daar niks mee heb bij reguliere spellen). Maar ondanks dat VR headset nu tijdje niet gebruikt is, heb ik absoluut nul spijt van de aankoop. Het geeft een ervaring waar normale spellen nooit aan kunnen komen. Niet als vervanging van reguliere games, wel als aanvulling.

Overigens met thuiswerken krijg ik nu minder lichaamsbeweging, dus weer Beat Saber gisteren afgestoft, en die zal wel vaker gebruikt gaan worden de komende tijd :)
Beat Saber en Moss heb ik ook. Heel fijne games. (PSVR overigens)
4 dagen tot Half Life Alyx :*)
Maar die is er niet voor de Quest, tenzij je dus genoeg power in je PC hebt en een fatsoenlijke lange USB-C kabel hebt (en dus even 45 euro neer telt voor het spel zelf).
3D op TV, Curved op TV etc heb ik ook nooit gesnapt.

VR is echt de moeite waard. Bij de Oculus Rift Developers Kit 1 die bij op school lag werd ik na een halve minuut echt heel misselijk maar ik zag de potentie wel. Toen de Vive is aangekondigt meteen gehaald. En later toen de Index werd aangekondigd ook meteen besteld. Ik speel alleen nog maar VR en de ontwikkelingen zijn nog lang niet bij het eindpunt. De twee grootste spelers zijn nog steeds aan het innoveren. Oculus probeert het goedkoper en gangbaarder te maken en Valve probeert het beter te maken.

Ik heb mij niet laten meeslepen in de hype, ik heb zelf gekeken hoe ik het vond en zie zelf de hele grote meerwaarde van VR.
Het punt van het tekort aan content die veel mensen maken komt omdat er weinig AAA studios iets hebben uitgebracht. Buiten Rockstar en Ubisoft zijn er volgens mij geen grote uitgevers die zich eraan gewaagd hebben.
Daarnaast kost een spel ontwikkelen ook gewoon tijd en aangezien AAA studios minder riscio willen lopen (of eigenlijk de uitgevers) lopen deze ook altijd iets achter op nieuwe technieken. Deze zitten er wel aan te komen. Als je kijkt naar Rockstar die nog regelmatig een update uitbrengt om support voor nieuwe controllers toe te voegen en bugs op te lossen in een spel van 2 jaar oud, toont wel dat ze er wel naar aan het kijken zijn.

Maar op het moment moet je het hebben van de kleine indie games. De multiplayer games hebben het dan nog iets zwaarder aangezien er nou eenmaal minder mensen VR spelen dan pancake. Ondanks dat zijn er bv in Onward toch altijd volle lobbies ongeacht welk tijdstip je online komt.

In mijn ogen is VR verre van een hype, maar dat kunnen we pas zien in een jaar of twee.
Heb jij een ''Fatsoenlijke'' vr bril op gehad? Krijg namelijk niet helemaal dat idee...

Verder, als dat wel zo is; prima dat het niks voor jou is maar feit is gewoon dat VR geen gimmick is. Je krijgt het niet gratis of voor 100 euro extra bij je tv. Het is geen extra optie, als je het goed wilt mag je er ook goed in investeren. De voorbeelden die jij benoemt; de samsung brillen zijn een schande voor VR.

Ik zie om mij heen dat mensen die een fatsoenlijke vr sessie gedaan hebben er behoorlijk enthousiast over zijn. Zelf heb ik de Rift CV01 gehad en ik heb er echt ontzettend veel lol mee gehad, reden om voor mij om te stoppen was de resolutie, aanbod van games en kijkhoek. Dit zijn 3 punten die vrij eenvoudig op te lossen zijn of tijd nodig hebben en/of zelfs al deels opgelost zijn in de index. Ik lig dan ook al op de loer om deze aan te schaffen wanneer mogelijk.

Nee VR is een nieuwe wereld apart, je moet er van houden maar er is zeker een markt voor.
Ik snap dan ook niet dat ieder het vergelijkt met 3D van Tv's.
Wanneer je VR vergelijkt met een 3D TV of een gebogen scherm heb je duidelijk geen verstand van zaken. Je doet het af als gimmick omdat dat je enige referentiepunten zijn; je hebt het duidelijk nooit zelf geprobeerd.
Al die punten had je prima van te voren kunnen weten. Dus waarom heb je het in vredesnaam gekocht als je dat zo'n probleem vindt? Als je dat ding aan je PC hangt kun je ook alle SteamVR games spelen, dan heb je een zeer breed aanbod en voor prima prijzen als je een beetje slim koopt.
Aan de andere kant weet je meestal pas wat het voorstelt als je het zelf hebt uitgeprobeerd, dus ik kan me zijn aanschaf wel voorstellen.
Er zijn zat mensen die m willen overnemen.

Inluding me 🙈
De games zijn relatief duur, ja. Dat is waar.

Maar ik vind het een geweldige ervaring niettemin. Ja je hebt inderdaad een andere kabel nodig om Oculus Link te gebruiken. Die van Oculus is 90 euro maar is wel glasvezel om de lengte te kunnen halen. Goedkopere alternatieven zijn er wel maar met boosters in het midden of gewoon korter.

Ik mis ook wel wat meer goede spellen maar als Rift-bezitter was ik echt verbaasd hoeveel het uitmaakt om helemaal handsfree te kunnen werken. Het is een verademing. En wat er aan content is werkt gewoon soepel en snel.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 maart 2020 00:30]

Heb sinds vandaag een Oculus quest. Ik had de 128 GB versie gekocht. Heb nu al spijt van de aankoop. Alhoewel alles fijn werkt voelt het aan als een vrij incompleet product.

De games zijn echt enorm duur voor wat je krijgt. Vooral veredelde VR demo's lijkt me.

Om films te kijken is het niet ideaal door de (daarvoor toch) lage resolutie van de bril.

128 GB is veel te veel aangezien ik amper content heb om op de bril op te slaan.

Ik heb nog niet geprobeerd om aan de pc aan te sluiten. Daar heb ik blijkbaar een andere kabel voor nodig dan de bijgevoegde usb-c kabel.

Ik heb sidequest geïnstalleerd op men pc om zo Homebrew te spelen maar die zijn gewoon te brak om lang mee bezig te zijn.

Ik geloof in VR maar dit leek me de investering niet waard.
Tja, dit had je allemaal kunnen weten met een beetje onderzoek. Was voor de Odyssey plus gegaan, die ligt regelmatig voor 250 euro in de Amazon.com schappen.
Probeer eens een ruimte te vinden van 8x8 meter waar je écht rond kunt lopen, en probeer dan:

- first steps
- first contact
- roborecall
- anne frank huis
- superhot
- appolie mission
- recroom (golden trophy 4 players)
- youtube vr
- vr ping pong

Ik was gisteren ping pong pong aan het spelen tegen mijn broer, in virtual reality. Ondertussen dat hij in Amsterdam zit, en ik in Vietnam.
Ik ben geen gamer, maar kon me met de quest toch wel enkele weken goed vermaken. Al is het maar om de reacties te zien van vrienden die hem voor het eerst opzetten.
Deze lijst geeft bij mij al aan dat het dus nog steeds niks is
Het is puur wat je interesses zijn. Wat voor games vind je leuk als ze pancake zijn?
Counterstrike => Pavlov
Insurgency => Onward
Racegames => veel van de racegames heeft ook VR ondersteuning
ETS2/ATS => VR ondersteuning

Geef mij is aan wat jij graag speelt als pancake game.
Kijk op road-to-vr wat betreft kabel die je nodig hebt..
VR staat nog teveel in de kinderschoenen. Daardoor is wat mij betreft nog steeds een te dure gimmick. Dat is ook gelijk de reden waarom ik geen bril zou aanschaffen.
Je kunt er maar weinig mee. De games of toepassingen die er gebruik van maken is nog vrij minimaal. Het zijn meer demo's dan volwaardige toepassingen. Het is gewoon nog niet voldoende.
Dat is niet voor iedereen zo. Ik heb vorig jaar maandenlang de Oculus Rift gebruikt om met een groep op Tweakers te racen in Project Cars 2. Daarnaast ook veel in iRacing. Zeer serieus materiaal.
Verder ook in DCS met een joystick set geleerd om in een oude P51 te vliegen en allerlei missies daar gedaan. Honderden uren zeer serieus en realistisch aan het simmen geweest. Beste game-ervaring die ik in 35 jaar heb gehad.
En dat zijn voor mij dan ook het type games waar dit soort headsets nog het meeste zinvol is. Van zodra je naar games gaat waar je personage moet rondlopen heb je een probleem dat het allemaal net iets minder gaat. Maar zit je personage gewoon stil, dan wordt het onmiddelijk een veel betere ervaring.
Ook dat went redelijk snel (locomotion met joysticks), en dan is het gewoon prima te doen.
Ik denk dat hier ook de meest interessante toepassing zal liggen. Je hebt geen volledige flight sim meer nodig met bewegende stoel en honderden knopjes om een beetje in het spel te kruipen, je zet gewoon een headset op en je zit 'echt' in de cockpit.
Ik kan me voorstellen dat er ook al flight sims zijn die toestaan dat je de controllers gebruikt om ook echt de knoppen in de cockpit te gebruiken, of dat deze er snel zullen komen nu de afgelopen maanden zoveel sprongen gemaakt zijn in vingertracking en precisie in tracken in het algemeen. Zoals die demo van die ene man die zijn eigen woonkamer had nagemaakt en daar met een VR-bril in rondliep, dat was voorheen nog niet in te denken zonder dat er voor iedere hoek en ieder obstakel een basisstation gebruikt moest worden en overal stickertjes op geplakt moesten worden om de tracking te verbeteren, maar kan nu al met twee of zelfs zonder basisstations zo precies dat je je fysiek door de ruimte kunt bewegen zonder groot gevaar.

VR is nog jong, maar ik moet nu toch zeggen dat als ik het geld zou hebben om een Valve Index en een betere PC te kopen ik hier helemaal geen moeite mee zou hebben. Alleen al de spellen als Beat Saber en Boneworks kunnen je heel wat uren bezig houden, en er komen bijna iedere dag weer hele innovatieve spellen bij.
Flightsims, en racesims inderdaad. Ik heb sinds 2 weken een (tweedehands) Valve Index, en gebruik hem (tot nu toe) exclusief in iRacing. Daar heb ik hem ook voor aangeschaft, en heb nog geen minuut spijt gehad. Vanaf het moment dat ik bij een mede iRacer de Index probeerde was ik verkocht. De immersie die je hebt met een (goede) vr bril in racegames krijg je gewoon niet op normen schermen. Zelfs niet als je er 3 hebt.
Ik was aan het kijken om mijn huidige 3 60hz schermen te upgraden naar 144hz schermen, en kwam erachter dat een Valve Index (zeker 2e hands) nauwelijks duurder was. En voor schermen moest ik eigenlijk ook nog een triple monitor stand maken voor m'n racerig, omdat de manier waarop ik de schermen nu heb staan eigenlijk niet goed werkt. Daarmee zou het duurder worden dan VR, en uiteindelijk dus een makkelijke keuze.
Zoals gezegd, ik heb hem nu bijna 2 weken, en kan me niet voorstellen om ooit nog zonder vr te racen. Het is gewoon net alsof je echt in de auto zit ipv dat je tegen een scherm aan kijkt.
Ik denk dat als je racegames (of flightsims) speelt die goed vr support hebben, dat een vr bril echt een goede toevoeging kan zijn, maar ik zou het zeker eerst ergens uitproberen of het ook iets voor jou is.

[Reactie gewijzigd door derx666 op 19 maart 2020 10:15]

Ik denk dat we er ook nog niet klaar voor zijn, ik ben echt een tech liefhebber maar op moment is dit voor mij vooral een hebbedingetje wat in de kast verdwijnt mede door de volgende redenen:

Een exemplaar voor de pc houd voor mij in dat ik een hele dikke pc moet kopen, veel gamen doe ik eigenlijk niet vanwege veel hobby's, gezin en dus tijd tekort. Dus die investering is voor mij niet te verantwoorden. De tijden dat ik als vrijgezel geld over de balk kon gooien aan mijn hobby's zijn wel voorbij.

De ps vr voor de ps is toch ook weer een net niet product, de games zijn er niet en de resolutie was nou ook niet bepaald de moeite waard. Om dat echt een succes te laten worden hadden ze de ps vr standaard bij de ps4 (of een combipack met een kleine meerprijs) moeten leveren zodat er een userbase kwam waardoor het ook interessant was voor developers om er daadwerkelijk de AAA games voor te developen.

Ik geloof echt wel dat het ooit een dingetje kan gaan worden en het lijkt mij heel gaaf, maar op moment is het voor mij niet de investering waard die ik er voor moet neerleggen.

En dan kom ik meteen op het kip/ei verhaal, als het mij al niet de investering waard is, dan is het jan gaming modaal al helemaal niet de investering waard en is er dus geen userbase en gaan de games die ik leuk vind voorlopig echt niet uitkomen voor een vr bril.

Dat 3d een vroege dood heeft gestorven snap ik, daar heb ik niks mee maar ik denk en hoop wel dat de vr brillen echt meer potentie hebben.
Maar, om nu even flink in de buidel te tasten als early adaptor om vervolgens dat ding in de kast te gooien omdat er geen content is, ik wacht nog eventjes af.

Toch volg ik alles rondom de brillen met interesse!
Eh.

Wie zijn eigenlijk de doelgroep voor dit soort "onderzoeken"? Door al die speelgoedheadsetjes die na een paar dagen in de kast verdwijnen onder dezelfde categorie te tellen als 'echte' headsets (Oculus/SteamVR/PSVR/WMR) valt er maar weinig uit af te leiden. Oke, alle mensen die een headset van 10 euro bij de Blokker willen kopen hebben er inmiddels 1, spannend hoor :z

Ik zie in mijn omgeving juist steeds meer mensen hun eerste 'echte' headset aanschaffen. Zeker in het afgelopen jaar met de release van de Oculus Quest.
Als je toch kijkt hoe - mede door het Coronavirus versneld - de mensen steeds meer afstand van elkaar houden, maar ook bijvoorbeeld door met AirPods met noise cancellation in een smartphone gedoken in het openbaar vervoer dan heb ik het idee dat mensen gewoon de behoefte hebben om weg te duiken van de realiteit, van ongewenste andere mensen.

AR en VR worden daarbij sleuteltechnologieën. Ik kan me goed voorstellen dat door je AR bril net zoals nu al op de foto's die je nu neemt met je toestel de wereld er beter uit ziet dan hij in werkelijkheid is. Dan krijg je a la Syndicate een grauwe werkelijkheid die er altijd zonnig uit ziet door je eigen bril, hoewel minder overdreven.

VR gaat er echt wel komen, het mist gewoon net even de juiste afwerking en de killer apps.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 19 maart 2020 09:24]

Hou dat 'even' maar weg.

Je ziet het niet alleen bij VR maar ook bij normale games dat alles programmatisch steeds meer dumbed down wordt.

De makkelijke weg, copy paste, geen multiplayer, of gewoon emphasis op graphics only, dat is tegenwoordig de way to go.

Dat was 10> jaar geleden wel anders. Nee, VR gaat nog een héle lang weg tegemoet voordat het meer wordt dan een beetje gfx/visual fluff.

Zelfs de meest simpele lightsaber games zijn gewoon lachwekkend slecht. Ze kunnen nog wat van Jedi Academy leren.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 19 maart 2020 21:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True