Multiscope: 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens hebben slimme verlichting

Volgens onderzoek van Multiscope heeft 17 procent van de Nederlandse huishoudens slimme lampen. Een gemiddeld huishouden besteedt daar 223 euro aan. Philips Hue-verlichting is het populairst, gevolgd door IKEA-lampen.

In totaal hebben Nederlanders voor 300 miljoen euro aan slimme verlichting in huis, schrijft Multiscope. Het bezit van slimme lampen is volgens het onderzoeksbureau gestegen met vier procentpunt ten opzichte van 2018. Het marktaandeel van Philips Hue is 47 procent en daarmee zijn de lampen van Signify verreweg het populairst. IKEA's Trådfri-lampen staan met 17 procent op de tweede plek, gevolgd door KlikAanKlikUit met 8 procent marktaandeel.

Gemak en comfort zijn voor 57 procent van de ondervraagden de belangrijkste drijfveren om slimme verlichting te gebruiken. Sfeer komt met 39 procent op de tweede plek en 33 procent van de Nederlanders geeft kostenbesparing op als reden. Nog eens 12 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan binnen een jaar slimme verlichting aan te schaffen. De grootste drempel daarbij is de prijs, dat weerhoudt 39 procent van de Nederlanders nog van de overstap naar slimme verlichting.

De uitkomsten staan in de Smart Home Monitor van Multiscope. Dat is een onderzoek naar het gebruik van smarthomeapparatuur in Nederland. Voor het onderzoek zijn 6300 deelnemers van 18 jaar en ouder ondervraagd. Volgens Multiscope gaat het om een groep die representatief is voor de Nederlandse bevolking.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-02-2021 • 09:34

157 Linkedin

Lees meer

Reacties (157)

Wijzig sortering
Ik zou eerder meer investeren in slimmer schakelen dan in slimme lampen.
Bestaand schakel materiaal vervangen door slimme varianten (welke dan ook nog gewoon te bedienen zijn)
Kijk bv naar de Inbouw dimmers met zigbee/zwave ondersteuning, veel beter te regelen met combi/geschakelde licht bronnen.
En als de nood aan de man is het ook nog gewoon te bedienen door huisgenoten. (Ja ook daar moet je rekening mee houden)
Ik weet niet of je zelf slimme lampen hebt, maar dit klinkt wel een beetje alsof je er zelf nog geen gebruik van maakt. Zelf heb ik 5 jaar enkel HUE lampen en motion sensors in huis, en erger me juist aan de schakelaars in huis. Ik raak ze nooit meer aan en zitten eigenlijk vooral lelijk in de weg. Daarnaast verwarren de schakelaars bezoekers omdat ze per ongeluk de lampen uitzetten.

Liefste heb ik zelf helemaal geen schakelaars en puur slimme lampen. De 'nood aan de man' situaties heb ik zelf nooit ondervonden in de 5 jaar dat ik HUE heb. Elke kamer waar ik binnen loop gaat het licht aan. Met motion sensors en het interne wifi werkt dit ook prima wanneer internet uitvalt. Wanneer stroom uitvalt, wordt alles in ere hersteld zodra er weer stroom opkomt. Verder zul je ongetwijfeld allerlei doom scenarios kunnen verzinnen, maar hier heb ik persoonlijk nooit te maken mee gehad .. wat mij betreft geen schakelaars meer in mijn huis!

Ter info:
Een HUE lamp kun je ook gewoon nog met schakelaar aan en uit zetten, je kan zelfs instellen op welke helderheid en kleur deze aan moet na power loss (oftwel schakelaar wordt gebruikt). Ook zijn de HUE lamen normale fittings dus kan ik deze in elke standaard lamp uit de winkel plaatsen.

[Reactie gewijzigd door PranaSC2 op 3 februari 2021 12:17]

Ook hier zijn bijna alle kamers voorzien van slimme schakelingen, bewegings- melders, flows, Hue schakelaars Maar toch ook de "gewone" schakelaar.
Dit ook dat ik niet "jan en alle man" toegang wil geven tot alle domotic's spullen (gasten, familie die overnachten), via automatisme aan zetten is vaak niet het probleem, maar het gewoon uitzetten is met een schakelaar toch het makkelijkst.
Begrijp ook jou wel, en een doom scenario kunnen we allemaal wel bedenken. :)
Ik ken dus echt helemaal niemand die slimme verlichting in z'n huis heeft. Wat is de meerwaarde (behalve een crea kleurtje kiezen?)

[Reactie gewijzigd door BCC op 2 februari 2021 09:43]

Ik moet toegeven het heeft een hoog fun gehalte, maar praktisch kan het ook zeker zijn.

Opsomming van mijn logica achter de lampen:
  • Overloop, Trap, Hal, en WC lampen automatisch aan laten gaan op beweging en laten dimmen als het nacht is;
  • Lampen automatisch laten aanspringen wanneer het donker is;
  • Lampen beneden automatisch aan laten gaan wanneer ik thuis ben;
  • Lampen in voorraad kast, berging, schuur automatisch aan wanneer de deur open gaat;
  • Lampen boven de klerenkast automatisch aan wanner de deur geopend wordt;
  • Lampen automatisch volgens een bepaald patroon aan/uit zetten wanneer op vakantie;
  • Lampen in sfeer modus zetten wanneer we aan het dineren zijn;
  • Lampen in de woonkamer dimmen wanneer ik op TV ga kijken.
Met name de laatste twee puntjes hebben een hoog 'fun' gehalte. Maar de rest is gewoon erg praktisch:
  • In de nacht even naar de WC, niet meteen klaar wakker vanwege het felle licht.
  • Nooit meer in een donker huis thuis komen.
  • Altijd een lampje aan wanneer je niet thuis / op vakantie bent.
  • Nooit meer een donkere trap.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 2 februari 2021 10:30]

Uit interesse: waarmee regel je de logica van je smarthome? Ik heb tot nu toe me er maar matig in verdiept maar met een aankomende verhuizing zou ik graag de kans gebruiken om het beter uit te voeren.

Vooral het automatiseren van normale routines, zoals jij die beschrijft, vind ik interessant. Gemak dient de mens immers.
Ik heb het zelf met Domoticz geregeld en gebruik de volgende hardware:
  • Shelly's: zodat ik de bestaande schakelaars kan blijven gebruiken;
  • Mi Light: Erg goedkope smartlampen, zo'n 9 euro voor een GU10 RGT+CCT spots;
  • Conbee II Zigbee stick;
  • Xiaomi: Bwegingsmelders, temperatuur sensoren en deursensoren (Zigbee);
  • Blitzwolf: SP-13 zigbee stekkers met power meter.
Meer informatie ook op het forum:

[Reactie gewijzigd door rens-br op 2 februari 2021 11:25]

Thanks, mag ik ook vragen hoeveel de totale oplossing heeft gekost?

[Reactie gewijzigd door yec op 2 februari 2021 14:02]

Dat mag zeker. Ik had alle bedragen niet zo paraat, dus het is een voorzichtige schatting geworden:
  • Raspberry PI + SSD: €60,-
  • Shelly: €300,- (17 stuks)
  • Mi Light: €150,- (15 stuks)
  • Conbee: €40,-
  • Xiaomi sensoren: €170,- (17 stuks)
  • Blitzwolf: €110,- (10 stuks)
  • Tijd: Onbetaalbaar
  • Totaal: €820,-

[Reactie gewijzigd door rens-br op 2 februari 2021 15:13]

Kan op verschillende manieren!
Gaat het zoals hier alleen om verlichting icm met een beweging/deursensor en gebruik je Hue(compatible) onderdelen kan het via de Hue app. (IKEA(of andere leverancier) heeft vast vergelijkbare opties maar geen ervaring mee)

Wil je meer doen kom je uit bij systemen die kunnen integreren met meerdere platformen en datastromen. Denk hierbij aan Homey(commerciëel), Home Assistant(self-hosted), Domoticz(self-hosted)
Ik heb zelf hier al Home Assistent draaien op een Pi die ook m'n Pihole doet. Maar had me nog niet genoeg verdiept in het inregelen van eigen logica.
Domoticz had ik wel over gelezen maar de voor- danwel nadelen ten opzichte van HA waren me nog niet duidelijk. En commerciëel laat ik liever achterwege, als een beetje Tweaker kan je dit zelf. ;)
Als je een domoticasysteem wil opzetten zou ik persoonlijk voor home assistent gaan, ze hebben veeeeeel meer integrations, veel frequentere updates, nieuwere look, betere app. Domoticz werkt ook prima, vond het alleen een wat ouderwets programma qua gui. Aangezien iedereen hier de lichten moet kunnen bedienen ben ik voor HA gegaan, net iets meer naar wens in te delen.
Plus dat als je NodeRed gebruikt voor de logica, vrijwel iedereen de flows kan aanpassen. Gelukkig hoeven we tegenwoordig niet meer zelf met de yaml code aan de gang..
Maar met AppDaemon kan je lekker in Python klussen én wie wilt dat nou niet :Y)
Overigens kan je in domoticz met blockly aan de gang en dat is toch een stuk simpeler in elkaar klikken dan met NodeRed...
Home Assistant is uitgebreid en gratis te installeren. Als je een kant en klare oplossing wilt kun je ook Homey proberen.
Het lijkt me echt geniaal, zeker de gedimde lampen 's nachts en dat bepaalde lampen in de woonkamer gewoon vanzelf aan gaan als het donker wordt. We hebben nu wat stekkers achter de bank, waar je echt even moet klooien om ze in het stopcontact te doen. Niet onoverkomelijk, maar toch...

Wat me tegenhoudt;

- ik heb overal nog gewoon ouderwetse schakelaars, die wil ik kunnen blijven gebruiken, naast een slimme toepassing
- welk systeem pak je? Homey Pro lijkt me wel wat, daar kun je verschillende systemen weer op aansluiten
- de kosten; een (goed) begin maken is al niet gratis
- bij de ondersteuning van verschillende systemen zet ik ook vraagtekens. Zoiets moet gewoon jaren meekunnen en niet met 2-3 jaar vervangen moeten worden.
- custom code of zelfgeschreven schema's/programma's met input van sensoren lijkt me leuk om te doen
Zelf heb ik sinds eind december de Homey pro (Heb eerst HASS geprobeerd maar daarvoor was ik niet handig genoeg) Homey vindt ik prettig voor diegene zonder veel kennis met PI etc.

Er kan van alles op wel aangesloten worden, houd er wel rekening dat het in hun database moet staan (https://homey.app/nl-nl/apps/)

Gebruik nu nog de homey icm philips hue bridge (hier zitten alle IKEA lampen op) en met homey's ingebouwde zigbee antenne lees ik de Aqara sensoren uit.
Ik heb dimmers van ecobright. Deze kan ik fysiek bedienen met de draaiknop, maar ook via de hue bridge. Ze passen in de meeste inbouwframes. Dus goed te combineren met bestaande schakelaars en wandcontactdozen. Ik gebruik home assistant voor mijn automatiseringen.
- ik heb overal nog gewoon ouderwetse schakelaars, die wil ik kunnen blijven gebruiken, naast een slimme toepassing
- welk systeem pak je? Homey Pro lijkt me wel wat, daar kun je verschillende systemen weer op aansluiten
- de kosten; een (goed) begin maken is al niet gratis
- bij de ondersteuning van verschillende systemen zet ik ook vraagtekens. Zoiets moet gewoon jaren meekunnen en niet met 2-3 jaar vervangen moeten worden.
- custom code of zelfgeschreven schema's/programma's met input van sensoren lijkt me leuk om te doen
- Voor die schakelaars, kijk eens naar SonOff of Shelly 1, die laatste ben ik momenteel ook geleidelijk aan het inbouwen. Dit zijn eigenlijk gewoon relais welke zowel via een fysieke input (een knop) te triggeren is danwel via wifi.
- Homey / Domoticz ken ik zelf niet, maar heb sinds paar weken HomeAssistant (HASS) draaien op een Raspberry, werkt tot nu toe erg goed, en met wat basis kennis + youtube is er best goed uit te komen!
- Met HASS kan je je lol op met schema's zelf schrijven.
Kwa gebruikte hardware heb ik in een andere post een overzicht gemaakt: rens-br in 'nieuws: Multiscope: 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens hebben sl....

Kwa kosten loopt het inmiddels wel behoorlijk op, maar het is ook een hobby, dus dat is niet erg.

Ik ben 4 jaar geleden in mijn appartement begonnen met 3 spotjes van Mi Light en daar langzaam alle lampen vervangen voor Mi Light exemplaren. Vorig jaar verhuisd en vervolgens alle kamers voorzien van sensoren, slimme schakelaars en/of slimme lampen.
Er zijn verschillende manieren om te beginnen en je moet zelf de aanpak kiezen die bij je past.

Een paar tips van een ervaringsdeskundige:
- begin klein.
- maak kleine stappen.
- don't over-think it.

Bijvoorbeeld:
Plaats in de gang een IKEA lamp met IKEA bewegingssensor en IKEA hub.
Zet de schakelaar aan en laat de lamp uit en aan gaan op basis van de beweging sensor.
Je kan altijd de oude schakelaar nog gebruiken door deze even uit en aan te zetten.

Andere use cases zijn extra sfeer verlichting bedienen met app of afstandsbediening of het licht in de slaapkamer bedienen met een afstandsbediening.

Pas als je complexer gedrag wilt dan de hue of Ikea bridge zelf aan kan kan je kijken naar een centrale hub zoals Domoticz, Home Assistant of Homey.

Robbshop heeft veel leuke voorbeelden op hub blog.
Ik heb in de woonkamer en keuken 3 Zigbee dimmers van Robbshop gemonteerd. Ik heb n.l. te maken met de "Wife Acceptance Factor". Ze zijn gekoppeld aan mijn Hue bridge, hiermee zijn te bedienen via de Hue app, Hue controller, maar ook nog gewoon met de hand.
Genoeg mogelijkheden zie ik al! Ik moet nog verschillende schakelaars en stopcontacten vervangen, toch maar eens zien ik wat kan combineren.
Deze dingen inderdaad.
Heb inderdaad ook sensors die automatisch lampen aan zetten als er te weinig licht is.

En snachts gaan die op nightlicht ideaal als je even naar de WC moet je bent inderdaad niet meteen wakker.
En in deze donkere dagen zet ik lampen op heel wit licht waardoor je voor je gevoel toch wat meer energie krijgt.

Daarnaast gewoon sfeer verlichting of Disco toen je in het verleden nog wel eens een feestje mocht hebben.
Ik heb ook een paar lampen op bewegingsmelders, valt dat dan ook onder het kopje ‘slim’?
Wat mij betreft wel.

Al bedoelen ze hier natuurlijk met slim dat je een app kunt gebruiken om alles in te stellen.
Ik kan bv kiezen dat hij ovedag wit licht geeft met helderheid 80 en in de nacht nachtlampje met oranje licht en helderheid van 5%. Dat wordt met een ouderwetse beweging melder lastig.
Op zicht konden al die dingen ook al voor er smart-lampen waren uitgevonden ;) In mijn tuin hangt al jaren een schijnwerper die aangaat op beweging als het donker is en mijn koelkast heeft ook een lampje dat aan gaat als de deur opent. Nachtlampjes die snachts automatisch aan gaan bestaan ook al jaren.

Wel is het leuk om mee te spelen denk ik, als ik alleen was had ik er ook al wel gehad en het uitgebreidt. Maar ik denk dat mijn vrouw niet mee zou doen en de lichtknoppen blijft gebruiken en dan werkt het niet goed.
True, veel dingen waren er ook al. Maar nu is het allemaal geïntegreerd en flexibel in te stellen. Desalniettemin ken ik maar weinig huizen waarbij de trapverlichting of WC lamp automatisch aan/uit gaat, voordat het was 'uitgevonden.

Verder kan je de bestaande schakelaars gewoon blijven gebruiken. Ik heb achter elke schakelaar een Shelly 1, 2.5 of Dimmer zitten. Deze kan je ook op 'Detached mode' zetten. Hierdoor geeft de schakelaar wel zijn status door aan Domoticz, maar wordt de lamp niet fysiek uit/aan gezet.

Vervolgens regel ik in Domoticz dat de lampen aan/uit geschakeld worden. Hierdoor kan mijn vriendin (en bezoek) gewoon op knopjes blijven rammen, maar blijven al mijn Automations gewoon werken.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 2 februari 2021 13:09]

Ik heb eenzelfde soort logica voor m'n domotica, met daarnaast nog 1 extra variant: ik experimenteer met patronen op de nanoleaf led panels voor visualisatie van bepaalde events.

Her merendeel van m'n domotica werkt op basis van zigbee, waarbij de conbee usb controller "praat" met opensource hass.io home automation software. De nanoleaf lampen plus nog wat andere apparatuur werkt via wifi, maar ook daar zijn uiteraard integraties mee.
Veel dingen die je noemt kunnen ook zonder domotica maar ik snap de lol er wel van.

Ik ben wel benieuwd naar het energieverbruik als alle apparaten in de sluimerstand staan: hoe hoog of laag is dat?
Veel dingen kan je al wel doen inderdaad zonder Domotica, maar ben wel benieuwd ik hoeverre je dat ook kan doen op bestaande huizen. Mijn sensoren zijn allemaal draadloos dus eenvoudig toe te voegen.

Ik weet niet specifiek hoeveel energie alle Domotica bij elkaar kost in standby. De Raspberry Pi trekt zo'n 3W. Verder heeft een Shelly een standby verbruik van minder dan 1W, die heb ik nu 17 in gebruik. De lampen zullen nog wel wat minder standby verbruiken, maar kan daar niet echt specs van vinden. Dus dat wordt lastig rekenen.

Ga ik uit van de Shellies en mijn Pi, levert dat zo'n 20W aan sluimerverbruik op. Door de lampen zal het wat meer zijn, voor het gemak even een verdubbeling. Dus 40W in totaal. Dat is 0,96 kWh per dag, 350 kWh per jaar. Ik betaal zo'n €0,205 per kWh, dus dat is zo'n 72 euro per jaar.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 2 februari 2021 15:52]

Ik heb vooral lampen met bewegingssensoren hangen: niet alleen buiten maar ook in de schuur, garage, hal etc. Ruimtes waar je vaak maar kort ben en waar het prettig is als het licht gelijk aangaat als je binnenkomt. IKEA heeft ledstrips die je in kledingkasten kunt hangen en die aangaan zodra je de kastdeur opendoet. De buitenlamp bij de voordeur brandt als het donker wordt op een lage stand en gaat feller branden als hij beweging detecteert. Allemaal redelijk basic functionaliteit en niet zo uitgebreid/verfijnd als jouw setup maar voor ons voldoende.

Energiegebruik in stand-by valt me mee. Bij stand-by denk ik gelijk aan mijn Sonos Beam die 5W trekt als hij niks staat te doen.
Zelfs energieverbruik is ook makkelijk te integreren in home automation. Ik heb bij de Robbshop een kabeltje bijbesteld (gedaan om boven gratis verzendbedrag uit te komen). Het was eenvoudig in Domoticz te koppelen die draait op mijn NAS in de meterkast. Zie deze link.
Yes. Zo'n p1 kabel hangt ook al een tijdje aan mijn Domoticz installatie. Maar daarmee kan ik niet zien wat het specifieke sluimverbruik van mijn Domotica is, maar alleen van mijn hele huis.
Dank voor je concrete opsomming. Ik vrees dat ik er in mijn appartement dus weinig aan heb.
In de nacht even naar de WC, niet meteen klaar wakker vanwege het felle licht.
Dit is bij ons 'opgelost' doordat er bij de koop van mijn appartement al een spaarlamp in zat. Die gaat uberhaupt al langzaam echt aan.
Nooit meer in een donker huis thuis komen.
Lampen op de galerij staan altijd aan, dus dat is voor mij geen probleem.
Altijd een lampje aan wanneer je niet thuis / op vakantie bent.
Met een appartement valt dat niet echt op. Inbraak is ook minder een probleem heb ik het idee.
Nooit meer een donkere trap.
Ik heb geen trap.

Overigens vind ik de meeste punten, ook de andere punten, vooral luxeproblemen. Voor mij heeft het geen meerwaarde om daar meer per lamp voor te betalen. Sterker nog, ik erger me dood als lampen automatisch aan / uit gaan. Nu zul je het vast kunnen overrulen, maar ook dan zijn er situaties waar ik me aan zal ergeren. Nee, deze techniek is niks voor mij :+
Onderschat dat ‘crea kleurtje kiezen’ niet. Ik zet iedere ochtend in mijn werkkamer de lampen op de ‘energie’ stand en dat helpt echt met op gang komen. In plaats van dat trieste, grijze, winterse ochtendlicht nu wat knallend blauw-wit.

En hetzelfde aan het eind van de dag. Met zonsondergang springen ze op roder licht, teken om een einde aan de werkdag te breien.
Dit is voor mij de rede geweest om aan Hue verlichting te beginnen. Met het thuiswerken en de korte dagen, zette ik voorheen al vroeg de lampen aan. Alleen die lampen waren voorzien van licht dat prettig is aan het einde van de dag en niet wanneer er nog gewerkt dient te worden. De mogelijkheid om tijdens het werken een krachtig witter licht aan te houden en met een druk op de knop te wisselen naar comfort verplichting in de avond, dat heeft het voor mij een hele goede aankoop gemaakt. Het is natuurlijk een beetje jezelf voor de gek houden, maar toch merk ik echt verschil in mijn energie niveau richting het einde van de middag.

Een "nadeel" is wel dat het snel allemaal in een hobby verandert en het dus niet zal blijven bij enkel een paar lampen in een thuiskantoor. Ik heb inmiddels al heel mijn huis voorzien van Hue lampen en zoek telkens naar verbeterpunten. Ik ben zelfs al begonnen aan HomeAssistant omdat ik graag een melding wou als mijn hond probeerde uit te breken. Systemen zoals HomeAssistant verhogen het potentie van slimme verlichting nog veel meer, maar de tijd die je er aan kwijt bent om er mee te prutsen groeit ook enorm. Voor je het weet vergeet je de hond/kinderen/vriendin/vrouw.. Al kan dat misschien ook mijn streef naar automatisering en perfectie wezen :+
Ik ben zelf nog steeds het meest blij met de hal. Een lamp en een sensor zorgen er voor dat ik nooit in het donker thuis kom. Zodra de deur open gaat springt het licht aan. En na 23.00 uur automatisch op een nachtlampstand zodat je niet verblind wordt. Ook chill als je 's nachts moet pissen.

Een van de dingen op het wenslijstje is en sensor en een ledstrip onder het bed. Zodra je je voetjes op de vloer zet gaat er strijklicht over de vloer. In het bed zie je er niets van en kan je rustig blijven tukken. Buiten het bed struikel je iig niet over de rondslingerende kleding en schoenen.
Dat is echt een geniale oplossing voor mijn vriendin die nogal moeite heeft met in het donker het bed te vinden. We hebben alleen katten en dat maakt bewegingssensoren gebruiken nogal tricky. Maar goed met een losse knop zou dat ook gewoon mogelijk moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 2 februari 2021 11:57]

Precies wat ik me ook afvraag. Ik ben zeker niet tegen nieuwe zaken, maar ik vraag me dit ook af. Zo vaak doe ik het licht niet aan/uit en meestal als ik toch langs het knopje loop richting de keuken/toilet/etc. Op andere plekken zit het knopje gewoon binnen reikwijdte.
Ik zie niet zo goed in hoe het pakken van mijn telefoon, unlocken, app openen, lamp kiezen en dan aan/uit/andere kleur zoveel sneller/beter is. Zal wel met mijn leeftijd te maken hebben... ;-)
Als je je telefoon gebruikt om de verlichting aan te zetten doe je het eigenlijk al verkeerd. Het hele idee achter slimme verlichting is juist om zo min mogelijk knopjes en apps te bedienen, alles moet automatisch gaan, dan is het pas echt slim.

Wij hebben in de woonkamer zes lichtpunten verspreid door de kamer die automatisch aan gaan zodra het donker wordt, ik hoef niet op te staan en een voor een de lampen aan te gaan zetten, dat gaat volledig automatisch zonder dat ik er bewust mee bezig hoef te zijn. Veel van die lichtpunten zijn lampen die doorgaans met hun eigen stekker komen, dat betekent dus dat ik zonder slimme verlichting een rondje door de woonkamer zou moeten maken om bij elke lamp op het knopje te drukken. En 's avonds hoef ik niet alle lichtpunten in huis langs te gaan om de lampen uit te zetten, met een druk op de afstandsbediening die naast mijn bed ligt gaan alle lampen in het hele huis uit.

De hal beneden gaat automatisch aan zodra er beweging gedetecteerd wordt, ideaal als je 's avonds laat thuis komt, je hebt direct licht in de hal. Ook de overloop boven, als je de trap op komt gaat het licht al aan, heb je je handen vol hoef je niet te klooien met het lichtknopje. En 's avonds is het gedimd licht zodat je makkelijk naar het toilet loopt zonder een felle lamp in je gezicht te krijgen, ideaal.

Wij hebben drie spotjes hangen bij de keuken, twee van deze zijn gericht op het aanrechtblad, een derde op de eettafel. Met Hue bepaal ik welk van deze spotjes aan gaan zodat ik geen twee verschillende lampen nodig hebt met aparte bediening. Geen fel verlichte keuken als ik al klaar ben met koken en aan de eettafel zit.

En het mooie is dat je ontzettend veel acties kan combineren. Zo kan je de verlichting automatisch aanpassen als de tv aan gaat of met een enkele knop alle lampen in je woonkamer tegelijk aanpassen, ideaal als je opeens veel licht nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 2 februari 2021 10:07]

Ik neem aan dat je wel je lampen uitzet als je naar bed gaat of een keer weg gaat ‘s avonds of zo, dat je dan alsof met je foon dat kan doen?
Zowel bij mijn bed als bij de voordeur heb ik een master kill button die alle lampen in het hele huis uit zet.

Dat is het voordeel van zulke systemen, je bent niet gebonden aan de huidige knoppen en plannen voor verlichting. Wil je met de app alles uit zetten kan dat maar je kan ook draadloze knoppen plaatsen waar je maar wilt om acties te triggeren, even een snelle tik als je de deur uit gaat en voila, al het licht uit.

En je kan nog veel verder gaan met methoden om te detecteren of je thuis bent of niet. En via andere home automation systemen kan je nog meer triggers en devices koppelen.
de fysieke knoppen zijn er, bij mij tenminste, voor de overrides: als de routines die je ingeprogrammeerd hebt niet toereikend zijn of verkeerd ingeprogrammeerd zijn. Maar ik gebruik ze niet.

Ik heb wel een aantal scenario's gedefinieerd die veel gebruikt worden, en ook als knop op m'n tablet bij de deur bestaan: good morning, good night, en goodbye. De drie thema's doen iets in relatie tot verlichting en tot de manier waarop het systeem op deur- en raamsensoren reageert.

De thema's kunnen automatische getriggerd worden door de vele sensoren die in gebruik zijn, maar als ik gasten heb wil ik b.v. ook dat de thema's handmatig getriggerd kunnen worden.
Dan roep ik gewoon: "Alexa goodnight" en alle lampen gaan uit.
'S avonds gaan lampen op 10% vermogen aan, overdag op volle sterkte.

De buitenverlichting gaat automatisch aan als de zon ondergaat.

Wanneer je naar buiten loopt, kun je met 1 simpele knop alle verlichting uitzetten (dus nooit meer trap op / trap af).

Als dit soort dingen kun je ook 'zonder smart oplosisng' regelen, maar dan ben je ook een hoop geld kwijt, en daarbij mis je dus een stukje gemak.

Tegenwoordig kun je zelfs alles met stemcommando's via een google home, alexa of home assistant aansturen. Het geeft enorm veel gemak, maar je moet er wel zeker aan wennen.
Jij hebt de luxe dat de schakelaars op de juiste logische plek zitten. In mijn huisje gebruik ik de voordeur niet/amper dus ik zou het licht aan moeten kunnen doen bij de achterdeur. In plaats van sleuven in de muren te vrezen, draden trekken en gaten te boren, hangt er een Hue schakelaar van 19,- . Deze schakelaar bedient overigens alle lampen met 1 tik op de knop en alles op de juiste felheid en warmte(kleur)stand.
Via de telefoon de lampen aan / uitzetten moet juist niet het doel zijn van slimme verlichting. Zaken automatiseren is het voordeel van Slimme lampen. Dus juist niet meer op knopjes drukken. Zie ook: rens-br in 'nieuws: Multiscope: 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens hebben sl....
Als student op kamers: ze zijn oprecht heel handig. Overdag moet ik studeren dus dan staat het licht op wit/lichtblauw zodat ik een soort kantoorsfeer heb. Beetje ongezellig maar het werkt goed.

's Avonds wordt het licht automatisch roder zodat ik beter kan slapen en de sfeer weer terug is in m'n kamer en ik kan chillen of gamen. Doordeweeks 's avonds kijken we vaak series of films bij mij, dan is het ook fijn om ze te kunnen dimmen. Als we een feestje hebben flitsen de lampen mee met de muziek. Als je zoals ik maar een kamer hebt om in te leven zijn ze verrekte handig.

En tot slot zit er een draadloze schakelaar naast m'n bed zodat ik vanuit m'n bed de lichten uit kan doen als ik ga slapen. Luxe hoor :)

[Reactie gewijzigd door kmsch op 2 februari 2021 14:21]

Cool! Maar dan heb je ook met 1 of 2 lampen je hele kamer voor elkaar :)
Gelukkig wel ja, anders had ik het absoluut niet kunnen betalen :P
Meeste mensen die ik ken zweren bij f.lux/night shift voor computers/smartphones (als je het uitzet doet het pijn aan je ogen) maar nog niet met verlichting thuis. Mijn huis gaat van wit licht (overdag) naar warmwit licht (avond/nacht) en de helderheid is in de avond/nacht minder.
Dat lijkt me een erg nuttige.
De mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos, maar om een voorbeeld te noemen: als ik de lamp op mijn badkamer aanzet is deze overdag fel, 's avonds gedimd en 's nachts bijna uit. Dat laatste is bijzonder handig als een van de kinderen naar de wc moet. Ander voorbeeld: als je de voordeur open doet gaat de ganglamp aan als het donker is.
Het is natuurlijk ook handig dat verlichting automatisch aan en uitgaat obv de zonsopgang en zonsondergang. Het geeft ook een bewoond idee tijdens vakanties.
Zelf grotendeels op basis van klikaanklikuit met domoticz software een aantal lampen geschakeld. Buitenlampen en kerstverlichting gaan nu volledig automatisch aan en uit op basis van zon onder/op, weer, en of we terugkomen (wifi van telefoon verbonden); kijken we echt werkelijk nooit meer naar. Lampen in de hal gaan automatisch aan als we van buiten of van boven komen. 'S ochtends gaan lampen in woonkamer al vast aan als we naar beneden lopen, 's avonds gaan lampen ook automatisch aan. En als we weg zijn (op basis van wifi van telefoons) gaat alles in een afwezig modus, waarbij alle lampen in een enigszins willekeurig patroon een indruk van aanwezigheid geven (lamp in hal gaat soms aan, keuken soms, kantoor lamp uit -> slaapkamer aan etc.)

We merken pas hoeveel inmiddels automatisch gaat als we ergens anders zijn, of als anderen bij ons zijn en het ze opvalt.
Kleurtjes zijn inderdaad leuk om mee te spelen. Tevens kun je de witte kleur van je lamp naar keuze "warm" of "koel" zetten. Ik gebruik de lamp in mijn slaapkamer ook als wake up light, 's morgens gaat dat ding langzaam aan om wakker te worden wat best fijn werkt :) .

Tevens kan ik de verlichting bedienen vanuit de zetel of bed met een app. Ik moet het spul nog eens goed koppelen en instellen op de Logitech Harmony zodat de verlichting zich aanpast als ik bv een film op zet. Hoog gadgetgehalte sowieso maar gemak dient de mens :)
De meerwaarde zit hem in de automatiseringen.

Ik heb m’n hele huis voorzien van HUE (best wel prijzige grap die €223 zit je met een startkit al aan), maar kan nu mijn dagen in licht plannen. Zo heb ik straks day cycles, waarin lichtkleur zich aanpast naargelang de tijd en daarmee kun je daglicht cycle simuleren (dit werkt veel beter om je natuurlijk ritme te versterken en in stand te houden).

Daarnaast allerlei automatiseringen die het leven wat makkelijker maken. Zoals een knipperend lampje op kantoor als de bel gaat (wat horen doe je die niet), sfeerverlichting langs de muur (open haard effect), duidelijk uitgelichte keuken, sfeerverlichting onder keuken bar, kasten en bank, motion sensoren op verschillende plekken en hue entertainment voor visuele aanvulling op ambilight.

Ik combineer dit met deur/raam en motion sensoren van de lidl en verwerk het in “alarm” installatie.

Noodverlichting als er een rookmelder afgaat (zodat je wat kunt zien en weet waar de boel afgaat).

Houd er wel rekening mee dat als je er vol gebruik van wil maken je raustig enkele duizenden euros kwijt bent. Ik heb nu een aantal hue centris lampen hangen. Daar alleen ben ik totaal al dik 1500 aan kwijt. En dan heb ik 70m2 met 5 van die armaturen.

Dan nog de ledstrips (17 meter) en de spots (6 stuks) en je bent €2500 verder.

Dan heb ik bij de kast nog de ikea spots (van bovenaf) dit via een tradfri driver in HUE hangen). Alle overige dingen aan elkaar geknoopt met Samsung smartthings (zigbee, zwave en wifi) en home assistant (wordt ook nog een projectje).
Van geluid word ik niet wakker, maar als ik licht zie word ik klaarwakker.

Je kan dan voorstellen hoe handig het automatiseren van een lamp in de ochtend is.
Ik heb slimme verlichting (domotica) sinds er bij mij is ingebroken. Bepaalde verlichting gaat automatisch aan als de zon onder gaat waardoor het lijkt alsof er gewoon iemand thuis is. Het is ook wel fijn als je in de wintermaanden thuis komt en het licht brand al bij de voordeur.
vooral lui-heid, heeft niets met energiebesparing te doen (want die dingen slupen continue energie). automatisch aan/uit, of via spraak verlichting instellen (bijv. bij kijken film). heb al jaren geen lichtschakelaar meer ingedrukt thuis.
Ik ken in mijn vrienden kring eigenlijk ook niemand met slimme lampen.
Ik gebruik mijn lampen voornamelijk als wekker, vind het een stuk prettiger wakker worden van licht dan wekker geluid.
Dat dacht ik dus ook. Maar wij hebben dit jaar verbouwd en toen kwam ik erachter dat de slimme weg 1: het makkelijkst is en 2: het goedkoopst.
We hebben nu 4 zones in de woonkamer die met een knop te bedienen zijn en er is één centrale knop om alles aan en uit te doen. En ook nog via een app. Zelf mijn vriendin snapt het.
Alles gebaseerd op de Hue bridge trouwens.
We hebben alleen de dimmers smart, want de losse lampen waren veel te duur.
Een crea kleurtje is totaal niet het doel van slimme verlichting.
Het is een leuke bijkomstigheid, maar niet het doel.
Je kunt automatisch je verlichting aan laten gaan, veranderen wanneer je met je Harmony afstandsbediening een film op zet. De verlichting en de film aan laten gaan als je deurbel gaat. Ik noem maar iets.
Of als je op vakantie bent, dat het toch lijkt of je thuis bent. Noem maar op.

Wijzelf zijn begonnen met een paar Hue lampen en ledstrip (die laatste voor de kleurtjes).
Maar moet zeggen dat de Hue lampen zelf gewoon maar als gewone lampen staan.
Ze zijn in mijn ogen best duur.
Nu hangt nog niet het hele huis vol met Smart verlichting. Dat bouwen we langzaam op zodra we een kamer gaan inrichten.

Zelf heb ik gekozen om de ledstrips wel van Hue te doen, want daar heb ik geen gemakkelijke oplossing voor gevonden.
Daarbij kon ik niet de lampen schakelen met normale schakelaars zonder daar weer crea oplossingen voor te vinden.
Uiteindelijk gekozen voor dimbare lampen en Fibaro dimmer modules (ook die wegwerken is af en toe een puzzel, maar in mijn ogen wel makkelijker) en eigen gekozen pulsedrukkers en schakelaars.
Die fibaro modules zijn nog wel aan de prijs, maar verwacht dat dat langer mee zal gaan doen de Hue lampen zelf.
16 miljoen zijn dus nog slimmer, door het niet te gebruiken en het gewoon zelf te doen, knopje omzetten :+
Voor mij was het vooral als oplossing omdat ik de lampen wilde dimmen. In onze wandcontactdoos kan ik niet echt lekker een inbouw dimmer plaatsen naast de huidige knoppen.
Toch wilde ik graag mijn lampen kunnen dimmen en ben toen uitendelijk uit gekomen bij slimme lampen die ik dus met de app kan dimmen.

Verder denk ik dat het ieder voor zich is wat ze er wel of niet handig aan vinden. Aangezien mijn lampen meestal in dezelfde stand staan doe ik ze namelijk nog heel ouderwets aan/uit met de schakelaar en niet via de app.
Kostenbesparing vind ik wel een aparte reden. Je moet heel wat energie besparen met de slimme functionaliteit om de meerprijs van slimme verlichting te compenseren.
Dat valt wel mee, als je meerekende dat je geen LED dimmers hoeft aan te schaffen. Die zijn ook vrij prijzig.
Hoewel 'traditionele' leddimmers best aan de prijs kunnen zijn, worden ook die steeds goedkoper. Zelf gebruik ik de Dimmer* van Shelly. Deze zijn ook nog eens smart en kosten slechts zo'n 20 euro. Zie ook: [Shelly] Ervaringen & Discussie.

*Inmiddels opgevolgd door de Dimmer 2.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 2 februari 2021 11:29]

Dat klopt wel, maar het is niet dat je je hele huis voorziet van dimmers.
Voor de slimme verlichting moet je een hub aanschaffen, die 24 uur per dag aan de stroom hangt. De slimme lampen gebruiken 24 uur per dag stroom (ook al is dat maar heel weinig), de schakelaars voor de slimmer verlichting kosten ook geld en batterijen en de lampen zelf zijn een stuk duurder dan gewone LED-lampen. Of je er uiteindelijk iets mee bespaart, betwijfel ik.

[Reactie gewijzigd door bytemaster460 op 2 februari 2021 12:47]

Veel zal het niet zijn nee, voor mij was het vooral een totaal plaatje. Ik wou over naar Led lampen, en in 4 groepen kunnen dimmen. De totale aanschafprijs was met Hue goedkoper. Met als bijkomend voordeel dat je scènes kan instellen, dus alle lampen op een ochtend stand, een avond stand, of in 1 keer alles uit.
Ja precies, maar dan doe je het meer om de functionaliteit dan vanwege de prijs.
je kan ook lampen kopen die via wifi werken, dan heb je geen aparte hub nodig, er even van uitgaande dat de meeste mensen thuis toch wel een accesspoint hebben hangen.
Ik heb een nieuwbouwwoning en heb een heel aantal schakelaars laten vervallen á 150 euro per stuk. Met een Hue met schakelaar ben ik voor 20 euro klaar en hoef ik niet op de tekening al allerlei beslissingen ten maken waar ik een schakelaar wil. Ook hotelschakelaars e.d. kunnen best prijzig worden. Op zolder wil ik in de toekomst 2 extra kamers plaatsen, maar nog geen beeld waar. Dit is met slimme verlichting super gemakkelijk opgelost.
Dan heb je het over een nieuwbouwwoning, maar die 33% die het als kostenbesparing bestempelt hebben niet allemaal een nieuwbouwwoning. Dan zit je op tienden van procenten.
Daarnaast vraag ik me af of het verstandig is om schakelaars in je huis te laten vervallen om vervolgens alles met slimme verlichting te doen. Het is en blijft storingsgevoelig. Bepaalde basale functionaliteit van je huis zou ik toch altijd mechanisch en handmatig willen hebben als backup.
Voor het onderzoek zijn 6300 deelnemers van 18 jaar en ouder ondervraagd. Volgens Multiscope gaat het om een groep die representatief is voor de Nederlandse bevolking.
Tuurlijk, want die kleine groep mensen die tegen de avondklok rellen vinden zichzelf ook representatief voor de Nederlandse bevolking. Zo kan ik ook wel mijn cijfers bedenken en zeggen dat 7 miljoen mensen tegen de avondklok zijn.

Misschien niet de beste vergelijking, maar vind 6300 mensen ver van representatief voor het hele land. 6300 mensen is de grootte van een klein dorp.

[Reactie gewijzigd door Slavy op 2 februari 2021 09:45]

Voor een groep van 17 miljoen heb je maar 2401 respondenten nodig. [bron]
Nou is het voor je antwoord ook belangrijk dat je een representatieve steekproefgroep hebt, maar je hebt helemaal niet zo veel mensen nodig als je zou verwachten om een statistisch sterke proef te doen.

Meer uitleg over de berekeningen er achter kan je bijvoorbeeld hier vinden. Daar wordt ook ingegaan op verschillende soorten enquetes, doelgroepen en steekproefgroottes.

Statistiek is een geavanceerd stukje wetenschap. En dat 6300 mensen niet als representatief voelt, is begrijpelijk maar hoeft niet juist te zijn. Als deze 6300 mensen geen representatieve afspiegeling zijn van de samenleving komt dat door hoe het onderzoek is uitgevoerd, maar dat ga je niet fixen met meer mensen.
En jij denkt dat de onderzoekers geen idee hebben waar ze mee bezig zijn? Nee, als je 6300 inwoners van Biddinghuizen gaat ondervragen ben je inderdaad niet representatief, maar het lijkt me erg sterk dat ze zo te werk zijn gegaan.
Bedrijven betalen voor dit soort onderzoek, en het heeft alleen waarde als het accuraat is.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 februari 2021 10:02]

Welkom in de wereld van statistieken ;)
Meer mensen geeft alleen maar meer nauwkeurigheid. Voor het doel van het onderzoek is het niet van belang of het nu uitkomt op 16,7% of 17,3%. 6300 is al meer dan twee keer de hoeveelheid die je nodig hebt voor zo’n onderzoek.
Blijkbaar is kosten toch niet het gene wat mensen echt weerhoud om slimme verlichting aan te schaffen, Hue is namelijk niet de goedkoopste oplossing. (En dan heb ik het niet over de kwaliteit)
Philips Hue is heer en meester op slimme verlichting. Ikea is een mooie goedkope oplossing, maar ik merk hier toch vaak weigeraars. Vaak als je wacht op een aanbieding kun je de HUE lampen ook goedkoper kopen. In verhouding met een gloeilampje/ledlamp nog steeds behoorlijk duur, maar als je kijkt hoe lang de lampen werken (mijn Hue lampen die ik 10 jaar geleden heb gekocht werken nog steeds) is het extra bedrag te verwaarlozen. Als je hele huis in één keer slim wil maken snap ik dat de investering behoorlijk hoog is.
Ik heb onderhand 2 van de 3 lampen die ik bij de introductie ergens in 2012 kocht al moeten vervangen, maar voor de rest ben ik het met je eens.

Die lampen gaan natuurlijk veel langer mee dan een gemiddelde gloeilamp en dan is het de investering wat mij betreft zeker waard.
Echt? Ik ben ook toen begonnen en heb nog geen enkele lamp (oeps eentje omdat ik deze uit mijn lompe klauwen liet vallen tijdens het verwisselen van armatuur) vervangen.
Een is er zelfs door Philips vervangen een paar jaar terug, was blijkbaar iets mis mee..
Hue is naadloos te integreren met m'n reeds bestaand domotica systeem. 'Het werkt gewoon' is iets waar ik meer wil voor betalen dan een ikea of chinees smart dingetje
Het werkt gewoon is de reden dat ik voor Ikea ben gegaan.
En werkt het? Ik heb namelijk best wat gezeuer met tradfri producten koppelen en als ik online kijk ben ik niet de enige.

Fyrtur gordijnen is echt drama om te koppelen.
Gordijnen heb ik niet, hoewel dat wel op de planning staat (alleen niet van Ikea denk ik, ze hebben op dit moment alleen hele kleine maten. Max 140cm geloof ik. Het kleinste rolgordijn dat ik heb is 3 meter. rest werkt perfect. Ik heb nu een stuk of 40 lampen in mijn huis. Grotendeels werkt via bewegingssensoren. Ik heb meerdere sensoren aan groepen gekoppeld. Werkt echt perfect. Ik kan rondlopen door mijn huis en overal gaan lampen aan en uit. Alleen in de slaapkamers hangen geen sensoren, de rest wel. Ik vind het echt heerlijk.

[Reactie gewijzigd door ArawnofAnnwn op 2 februari 2021 14:44]

Chill. Ja maximum is helaas niet echt groot. Ik heb er zelf twee van 120 dacht ik. Volgens de handleiding zou alles uit de doos moeten werken, maar zowel repeater als button moest nog gekoppeld worden en als je dat niet in de juiste volgorde doet ben je rustig een kwartier bezig om alles weer te resetten. Ook is het bereik heel matig en moet je dus de repeater gebruiken. Anders werkt het gewoonweg niet op een afstand van nog geen 3 meter.

Het stomme is ook nog dat ik een HUE armatuur naast het gordijn heb hangen en die in principe als repeater functioneert, maar dan weer niet icm IKEA hub. Ik ga de boel boven denk ik ook op zo’n zigbee2mqtt stick hangen. Dan heb ik die repeater niet meer nodig.
Het is zigbee. Dat moet gewoon een goede afstand kunnen overbruggen. Bedoel je die usb repeaters? Die heb ik niet nodig en je kunt ze ook niet instellen. Ik heb op zolder en in de tuin Ikea verlichting en alles is gewoon te bedienen. Metertje of 15 haalt het wel.
Nee dat valt dus vies tegen. Omdat ze op batterij werken hebben ze het zendvermogen teruggeschroefd om zo batterij te besparen. Daarom zit de repeater erbij en kun je hem eigenlijk niet zonder gebruiken.

De verlichting heeft vaste prik en kan dus onbeperkt zenden. Geen accu die je tussendoor moet opladen.

Zigbee apparatuur op batterij werkt dan ook niet mee als relay in het mesh netwerk, maar alleen als endpoint. Dat icm laag zendvermogen maakt fyrtur echt onnodig ingewikkeld om te koppelen.

Ik heb de hele boel uiteindelijk werkend gekregen in SmartThings (die nu officieel IKEA als vendor ondersteunen), maar nu begaf de hub het ineens. Daar moet ik nog eens naar kijken.
Ik heb er geen last van. Bij mij werkt alles goed. Ik heb nergens een repeater bij gekregen en ik heb er ook geen behoefte aan. Kan vanavond eens kijken hoe ver ik met de afstandsbediening kom.
Nee maar jij hebt dan ook de gordijnen niet. Daar zit ie bij. Als je het aan de hub koppelt kun je een tradfri lamp gebruiken als repeater (doet ie automatisch), maar koppelen van het gordijn is dan nog steeds een crime.
Ahhh zo, ok dan snap ik het ja.
Hue is niet bepaald goedkoop, maar zeker niet de duurste oplossing. Neem bijvoorbeeld KNX domotica systemen van Gira. Ik heb echt enorm spijt dat mijn ouders hun nieuwe huis hiermee hebben laten volhangen 8 jaar geleden. De hele setup kostte een godsvermogen en nu kunnen ze de bijbehorende server en gedateerde touchscreens laten vervangen, uiteraard vermeerderd met de nodige servicekosten van het installatiebedrijf.

Als ze een andere lamp willen gebruiken kunnen ze meteen weer andere actoren/dimmers laten installeren. Bovendien is het beheer van het systeem vele malen minder toegankelijk voor de gewone gebruiker, bijvoorbeeld vergeleken met de mogelijkheden van HUE samen met Apple Homekit of Google Home. Mijn ouders staan echt te kijken wat ik met Siri en mijn netwerk van Homekit en IFTTT aangestuurde devices kan (HUE verlichting kan, sloten, etc). Zelfs de kerstboom en buitenverlichting doet vrolijk in voluatomatische winterscenes mee. Dit soort leuke dingen kunnen zij helaas rustig vergeten, tenzij ze in overleg gaan met de installateur, en dan gaan de €€€ echt rollen.
Slimme verlichting is niet te vergelijken als een volledig domotica systeem. Zie slimme verlichting eerder als een extra toevoeging of om domme huishoudens de domotica ervaring aan te bieden.
Daarom heb ik voor niko home control gegaan in plaats van een ingewikkelde knx. Niko home bied tal van integraties zoals google home, hue, sonos,.. Kost minder dan knx en ik kan de programma's zelf aanpassen, wijzigen, nieuwe zaken toevoegen,..
Ik heb zelf alles van Hue en de kostenoverweging is inderdaad niet zo belangrijk voor mij. Mede omdat de lampen heel lang meegaan en het niet zo interessant is of een lamp 1,50 of 2,50 per jaar kost. Betrouwbaarheid is veel belangrijker. Ik wil niet thuiskomen en in het donker staan met gedoe :-)
Wat is dan je punt? Mensen kiezen wel degelijk voor kwaliteit en ook voor het meest toegankelijke product (beschikbaar in de winkels). Ikea zal de drempel lager leggen waardoor het sneller in de huishoudens zal opgenomen worden, maar ik denk dat dit publiek meer kijkt naar de fun waarde dan naar werkelijk een functioneel concept in IOT.
De grootste drempel daarbij is de prijs, dat weerhoudt 39 procent van de Nederlanders nog van de overstap naar slimme verlichting.
Als dat de reden is waarom mensen wachten, dan is het toch vreemd dat het duurste product het grootste aandeel is ?
Het duurste product is ook direct het langste op de markt. Als je enemaal geïnvesteerd hebt in een systeem ga je minder snel het andere systeem pakken. Want daar moet je ook weer hubs voor hebben enzo.
"Het duurste product is ook direct het langste op de markt."
Volgens mij is KlikAanKlikUit al een behoorlijke tijd langer op de markt dan Philips Hue.
Hmm daar kan ik helaas niks over vinden.

Valt onder trust electronics uit Dordrecht, maar kan geen startdatum van het merk vinden.
Marksbekendheid is ook nog een ding. Ik heb zelf nog nooit van KlikAanKlikUit gehoord, maar ben wel degelijk geinteresseerd in domotica. Philips is natuurlijk al decennia een zeer grote speler op de markt van verlichting / consumentenelektronica. Hier overigens Ikea in huis gehaald, niet duur, prima kwaliteit, integreert goed met Google Home, dus meer hoef ik niet.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 2 februari 2021 14:52]

Kunnen we hier op Tweakers de titel niet gewoon veranderen van "1,4 miljoen Nederlandse..." naar "17% van de ondervraagde..."?

Ik begrijp dat het onmogelijk is om elke Nederlander te vragen over hun gebruik van slimme verlichting, maar 6300 deelnemers noem ik (persoonlijk) nou niet echt representatief voor de Nederlandse bevolking. Zulke titels geven mij eerder een hoog clickbait gehalte gevoel.

Misschien kijk ik eroverheen, maar op de website van Multiscope kan ik ook niet echt veel vinden over hoe het onderzoek precies is uitgevoerd. Beetje zelfde idee als gister met het e-bike verhaal.
Voor statistische onderzoeken worden resultaten toch vrijwel altijd geëxtrapoleerd? Hoe groter de groep, hoe nauwkeuriger de resultaten, maar zoals je zelf zegt kunnen onderzoekers moeilijk alle ~17,5 miljoen Nederlanders gaan ondervragen.
Maar zijn er ook getallen beschikbaar om te kunnen toetsen dat de steekproef goed aselect is gedaan? Als dat niet het geval is, mag je niet extrapoleren.
Er wordt hier niets meer of minder dan een quote gepubliceerd. En de quote is in dit geval niet "17% van de ondervraagden...". Dus, of je moet een quote gebruiken, of je moet zelf stelling nemen en dat onderbouwen.
Zo werkt statistiek. Meer mensen vragen geeft alleen maar een nauwkeuriger resultaat achter de komma. Veel belangrijker is om de mensen die je ondervraagt willekeurig te selecteren en dus niet onder Tweakers of onder bejaarden.
http://www.steekproefcalculator.com/steekproefcalculator.htm
Als je vindt dat 6300 respondenten in een steekproef voor de Nederlandse bevolking niet representatief kan zijn, mis je wat kennis van statistiek, ben ik bang.
Het zou misschien kunnen, maar is zeker niet het geval:

Kijk ook maar eens naar de Smart Home Monitor van anderhalf jaar geleden. Daarin hadden 1.2 miljoen Nederlands slimme verlichting waarvan 20% IKEA en 29% KlikAanKlikUit. Als je dat vergelijkt met de hier bovengenoemde cijfers zouden 2000 Nederlands hun IKEA verlichting bij het vuil gezet hebben en niemand iets gekocht hebben en 236.000 huishoudens hun KlikAanKlikUit verlichting weggedaan hebben. Ik geloof daar niet veel van.
Je hebt mij niet zien schrijven dat het resultaat van het onderzoek klopt, ik reageerde alleen op de opmerking over de steekproef.

Je lijkt trouwens vrij zeker te zijn dat dit onderzoek niet juist is en dat van Smart Home Monitor wel. Waarom is dat?

[Reactie gewijzigd door Koppensneller op 2 februari 2021 09:57]

Multiscoop is de uitvoerder en het onderzoek heet "Smart Home Monitor" en dat staat hier letterlijk in de tekst van Tweakers oftewel ik vergelijk de versie van augustus 2019 met die van nu.

[Reactie gewijzigd door melchiordenb op 2 februari 2021 10:04]

Helder, dank. Da's wel een (te) grote verschuiving inderdaad!
Maar ook dan, ben ik nog steeds van mening dat als je een onderzoek uitvoert op 0,036% (6300 van de 17.47m) van de Nederlandse bevolking, je niet kan zeggen dat het om alle Nederlanders gaat.
Statistisch gezien is 6300 op 17.47 miljoen voldoende sterk. Het levert namelijk een foutmarge van 1.23% op bij een betrouwbaarheidsniveau van 95% [bron1] [bron2].
Maar wat zulke onderzoeken vaak hindert is dat het lastig is om een voldoende representatieve steekproefgroep te vinden, en dat is niet simpelweg op te lossen met meer mensen. Eigenlijk is het heel lastig om een gemiddelde groep mensen te vinden voor dit soort onderzoeken, want wat voor het ene onderzoek de perfecte gemiddelde groep is, is voor een ander onderzoek totaal eenzijdig.
Mijn punt is dan ook, enkel het aantal mensen hoeft niets te zeggen over hoe representatief een onderzoek is. Als we dit onderzoek uitvoeren onder alle tweakers (500.000) krijg je een ander beeld dan wanneer je dit onderzoek uitvoert in de provincie Drenthe (492.167), terwijl het in beide gevallen pakweg 3% van de bevolking is.
Ieder onderzoeksbureau dat zichzelf respecteert zorgt ervoor dat hun steekproef wel representatief is voor de Nederlandse samenleving. In dat geval is een steekproef van 6300 al meer dan twee keer de benodigde hoeveelheid.
Toen ik hier 6 jaar terug wilde gaan wonen wilde ik voor het lage verbruik vaag alles uitrusten met led.

Ik ben begonnen met een deel hue en deel normaale led verlichting.

Ik maakte heel veel gebruik van de nightlight stand vooral savonds is dat prettig om al wat meer tot rust te komen.

Dus toen heb ik 2 jaar later de rest van het huis ook maar van hue voorzien zodat het hele huis savonds naar nightlight stand kan.

De Philips lampen kunnen veel verdrr dimmen dan de ikea lampen. Ik heb die laatste wel getest maar ook qua kleuren en dim mogelijkheden lijken die meer op hue v1 lampen qua mogelijkheden. Dus heb uiteindelijk alleen maar hue lampen gebruikt.

Ik ben er heel happy mee. Helaas is eind vorig jaar wel een hue v1 gu10 color spot kapot gegaan na 5 en half jaar dienst. Wel een beetje snel. Hopelijk blijft het daar voorlopig bij.
De Philips lampen kunnen veel verdrr dimmen dan de ikea lampen.
Dat is wel een domper. Hue lampen zijn prima kwaliteit maar wel duur.

Zeker als je het ook nog op de oude manier met wandschakelaars wilt blijven schakelen..
Persoonlijk heb ik alle wandschakelaars verbannen en achter het behang zitten. Icm hue smartbutton en automatisering heb je die helemaal niet meer nodig.