NASA en SpaceX willen bemande Dragon Crew-vlucht in mei uitvoeren

De SpaceX Dragon Crew-capsule wordt op zijn vroegst in de tweede helft van mei met astronauten aan boord gelanceerd. Het is de bedoeling dat de capsule met deze laatste testvlucht twee NASA-astronauten tot het internationale ruimtestation ISS brengt en terugkeert.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA meldt op zijn site dat astronauten Bob Behnken en Doug Hurley plaats zullen nemen in de Crew Dragon. Met een Falcon 9-raket van SpaceX wordt deze vanaf het Kennedy Space Center in Florida gelanceerd. De NASA en SpaceX plannen een lanceerdatum in de tweede helft van mei; een exacte datum is er nog niet.

Het gaat om de laatste testvlucht, die een volledige missie van begin tot eind omvat. Daarbij zal de Crew Dragon-capsule aan het ISS worden gekoppeld en daarna bemand terugkeren naar de aarde. Als alles succesvol verloopt, is het SpaceX Crew Dragon-programma gecertificeerd voor bemande NASA-vluchten.

In juli 2011 vond voor het laatst een bemande ruimtevaartvlucht plaats vanuit de Verenigde Staten. Nadat de NASA was gestopt met het Space Shuttle-programma, was de organisatie afhankelijk van de Russische Sojoez voor het vervoer van astronauten naar het ISS.

De NASA meldt bij de aankondiging actief de situatie rondom het nieuwe coronavirus in de gaten te houden en de aanwijzingen van de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention op te volgen. Als er aanwijzingen zijn dat de virusuitbraak de missie in gevaar brengt, geeft de NASA daar updates over.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-03-2020 • 08:44

88 Linkedin

Submitter: geennl

Reacties (88)

88
85
31
1
0
38
Wijzig sortering
Ik vraag me af wat het Amerikaanse volk vind van zo'n lancering in deze tijden van het Corona virus. Ik kan me geloven dat door de situatie ook de lancering moet worden uitgesteld. Er staat ook bij dat de media wordt uitgenodigd. Wel afstand houden dan. Zo'n eerste bemande vlucht is toch een feestje voor de NASA, en dat is raar met de huidige situatie.

Wel goed dat ze nu zover zijn, het werd eens tijd dat Amerika zelf astronauten naar het ISS kan brengen.
Tja, de maanlanding / Apollo missies vonden ook wel plaats onder dreiging van totale nucleaire vernietiging. De wereld draait gewoon door, corona of niet.
Dat niet alleen, er was destijds ook heel veel kritiek over het feit dat er veel (veelal zwarte) mensen in de VS in armoede leefden, terwijl er ondertussen zoveel geld werd gestoken voor een paar Whiteys on the moon

Overigens vind ik dat geen argument om ruimtevaart dan maar niet te ondernemen. Ik kan me echter wel voorstellen dat wanneer je met je familie in bittere armoede leeft, het steekt wanneer de schamele centen die je aan belasting moet betalen, naar een peperduur ruimtevaarprogramma gaan.

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 19 maart 2020 11:00]

Tja er zijn altijd wel ergens op de planeet mensen in armoede, dan kun je nooit niks meer doen.
Nooit niks? Was het maar zo'n feest 😉😂
Als geld verspillen het probleem is, zelfs in de hoogtijdagen van de NASA, was het budget van de NASA <10% van het budget dat daar naar defensie verdween. En juist de NASA er voor gezorgd heeft dat voor elke USD die de Amerikaanse overheid er in gepompt heeft, er 14 USD terug de economie in gestroomt is.

De ruimtevaart is 1 van de beste investeringen geweest die dat land ooit gedaan heeft voor hun (en onze) samenleving.
Corona in space. Ook een mooi verhaal.
Daar is het isoleren wel een stuk makkelijker }:O
Ik zie niet echt hoe dat vergelijkbaar is.
Mijn punt is dat er altijd wel iets gebeurd. Vooruitgang wordt behaald door dingen door te zetten, je kunt niet steeds stoppen als er een tragische gebeurtenis is. Zie ook Kramer65 hierboven.
Met het verschil dat de maanlandingen werden uitgevoerd vanwege de Koude Oorlog. Tientallen andere "eerste object/dier/mens in de ruimte/in een baan om de aarde/op de maan/op een andere planeet" mijlpalen waren allemaal door de Soviet Unie behaald. Toen wou de US aan de SU (en zichzelf...) laten zien dat ze wel degelijk ook een "first" konden behalen!

Voor zover ik weet heeft het coronavirus het ISS nog niet bereikt, dus met jouw vergelijking (en, wat dat betreft, met gezond verstand) is er geen enkele noodzaak voor NASA om de huidige vijand te laten zien "kijk, wij kunnen ook wat!!!111".

(Om misverstanden te voorkomen: ik zeg alleen dat de reden waarom de VS naar de maan wou nogal suf was; dat verandert helemaal niets aan de prestatie dat ze het ook daadwerkelijk voor elkaar gekregen hebben.)
Tja, de reden waarom Musk naar Mars wil is omdat hij vreest voor een 'world ending event'. Voor het overleven van zo'n event moet de mensheid interplanetair worden. Een virus kan natuurlijk ook een 'world ending event' zijn: The next outbreak? We’re not ready | Bill Gates

Maar ik snap je punt. Ik wil alleen aangeven dat de reactie om dan maar gewoon thuis te gaan zitten, niets doen, ook geen realistische oplossing is. Uitstel is prima als dat de gezondheid van je medewerkers niet in gevaar brengt.
Ik denk dat het gros niet kan of wil begrijpen dat er al enorme kosten zijn gemaakt in de voorbereiding van deze vlucht. En dat het annuleren of uitstellen van de vlucht nóg meer geld kost.
Als er geen acute dreiging is kan dat ding gewoon de lucht in.
Je bedoelt dat men ook kan denken dat er 1000'den mensen nog aan het werk gehouden worden in deze tijden van problemen.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 19 maart 2020 10:24]

De VS zijn groot, Italië in lockdown betekent ook niet automatisch NL in lockdown. Dat terzijde, de VS zijn absurd hopeloos achter de feiten aan aan het lopen, wat niet geholpen wordt door het nepnieuws wat daar hard de ronde gaat. Van zilverwater-kwakzalverij tot kerken die expres besmet willen worden, tot mensen die het bestaan van microben überhaupt ontkennen.

Waar Rutte een ferme keuze voor een scenario heeft gemaakt (waar je het mee eens of oneens kan zijn), had Trumps regering kortgeleden een expertteam de zak gegeven. Toen hij erover gevraagd werd reageerde hij met "Weet ik niets van, kan zo zijn, is niet mijn verantwoordelijkheid, Bob weet jij er iets van, mensen worden nou eenmaal ontslagen".

Persoonlijk vond ik de Last Week Tonight filmpjes over de VS haar aanpak wel duidelijk...
Zilver is inderdaad anti-bacterieel. Dat helpt niet echt tegen het Corona virus.
anti-microbiëel schreef ik.
Zie bijvoorbeeld:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18505176/
hepatitis weliswaar, maar toch...

[Reactie gewijzigd door ajolla op 19 maart 2020 12:01]

Correct, vandaar dat ik precies was. Zilverwater suggereren tegen Covid-19 is inderdaad kwakzalverij. Het werkt overigens ook niet tegen een bacteriële longontsteking. (Verkeerde locatie in het lichaam).
Kwakzalverij vind ik een groot woord om meteen te gebruiken bij een middel dat wellicht virussen op een niet-specifieke manier bestrijdt waardoor het heel goed zou kunnen dat het een generiek anti-virale werking heeft. Het is dus heel makkelijk om dit mis te hebben. Ikzelf zou gezegd hebben dat het interessant is om dit ook voor het virus dat CoVID-19 veroorzaakt uit te zoeken.
Wat betreft de longontsteking lijkt het me interessant uit te zoeken of een andere manier van toedienen, via een nebuliser bijvoorbeeld, misschien wel zou werken.

Edit: Nou zeg, moet je dit zien: persistente bacterieen die teruggedrongen worden met coll. zilver inhalatie, terugkomen bij stopzetting en weer teruggedrongen worden na voortzetting van zilver inhalatie.
Het ziet er echt naar uit dat jullie uit ongeïnformeerdheid een beetje te gemakkelijk uit de losse pols schieten.

Edit 2: Dit soort challenge response gedrag wordt vaak als een sterke aanwijzing voor causaliteit gezien.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 19 maart 2020 13:18]

Er is weinig "wellichts" aan. Zilver reageert met enzymen in de celwand van bacterieën. Virussen zijn geen cellen en hebben geen celwand.
Dank je voor de uitleg.
En wat is het mechanisme waardoor hepaB gevoelig voor nano-zilver is?
Dat gaat over een "in vitro" (in een reageerbuis) experiment, gericht op besmette cellen. Hepatitis maakt voor z'n reproductie gebruik van het DNA/RNA mechanisme van de cel. Het virus zelf bevat een DNA streng, maar die wordt via reverse transcription gemaakt van RNA.

Omdat het hier dus gaat over besmette cellen kun je die cellen dus openbreken met zilver. Dat is alleen niet heel erg nuttig - daarvoor kun je net zo goed zoutzuur gebruiken. Dat is theoretisch zelfs beter; zoutzuur werkt "in vitro" (in een reageerbuis) tegen alle virussen. Maar beiden hebben het nadeel dat het "in vivo" (in je lichaam) ook op niet-besmette cellen werkt.

Corona is overigens een RNA virus wat geen DNA gebruikt. RNA codeert direct voor eiwitten.

[Reactie gewijzigd door MSalters op 19 maart 2020 13:18]

Waar lees je dat het cellen 'open breekt'? Ik lees dat het externe DNA formatie en interne RNA replicatie inhibieert, maar het stukje waar het cellen openbreekt kan ik er niet in vinden.

Wat overigens vrij zeker werkt is hidroxychloroquine (een anti-malaria middel) met zink. De (hidroxy) chloroquine laat de zinc++ ionen de cel binnen waar het de polymerase van virus RNA hindert.
Even ter kennisgeving, niet om in jullie huidige discussie in te gaan.
Zilverwater bijwerkingen (bij eventuele overdosis per ongeluk): https://www.youtube.com/watch?v=GDz75iaSW2s

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 19 maart 2020 17:09]

Ja.
Heb je enig idee hoeveel mensen er aan 'reguliere' medicijnen overlijden?
Niet dat ik daar wat op tegen heb, maar waarom haal je dit er dan bij?
Alles heeft bijverschijnselen, ook water.
Serieus? "Hoeveel mensen er aan reguliere medicijnen overlijden"?
Waar heb je het in godsnaam over? Je haalt er nu iets bij waar geen van ons het over had.
maar waarom haal je dit er dan bij?
Omdat je dit zei:
Kwakzalverij vind ik een groot woord om meteen te gebruiken bij een middel dat wellicht virussen op een niet-specifieke manier bestrijdt waardoor het heel goed zou kunnen dat het een generiek anti-virale werking heeft.
Wat jij daar beschrijft is gewoon een bijwerking. 4 what-ifs achter elkaar... Zelfs bijsluiters voor reflux medicijnen zijn niet zo discreet en onduidelijk.

Zou mooie boel zijn, slik je omeprazol, lees je eerst dit: "heel misschien potentieel mogelijk dat u er hoofdpijn-achtige soortevanmet klachten ietsigs krijgt ofzo"
Ja, serieus.
We hebben het over een anti-viraal middel waarvan je, als je er onderzoek naar zou doen zou kunnen vaststellen of het óók tegen nCoV zou werken, een mogelijk medicijn dus, en jij haalt er één bekend geval bij als waarschuwing, waarbij het na een ongelooflijke overdosering mis ging.
Dat ene geval relateer ik dan aan wat er al niet misgaat bij reguliere medicijnen en daar ga jij vervolgens emotioneel van over je nek en gaat vervolgens klagen over alle mitsen en maren die ik gebruik als ik het over een hypothetisch geval heb.
Ik snap dat echt niet hoor, dat wanneer iemand het over colloïdaal zilver heeft allerlei mensen als door een angel gestoken menen te moeten reageren.
Als er één geval (hepatitis-B) is waarbij het werkt, waarom dan niet gewoon, objectief, willen onderzoeken of het dan wellicht óók, héél misschien, tegen dít virus zou kunnen helpen?
Maar nee, allerlei mensen menen meteen te moeten roepen dat het kwakzalverij is, dat het niet kán werken (en waarom dan wel niet?) en dat het 'oh zo gevaarlijk' zou zijn want kijk maar naar dit ene geval.
Echt voorbarige, tendentieuze en overdreven angstige reacties.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 20 maart 2020 11:10]

en jij haalt er één bekend geval bij als waarschuwing,
Nee, niet als waarschuwing, ik had het zelfs vermeld met de text "Even ter kennisgeving, niet om in jullie huidige discussie in te gaan.".

Dus specifiek niet daarom.

Deze persoon die blauw werd heeft dat spul zelf gekweekt, gedronken en na een tijd op zijn gezicht gesmeerd zonder dat iemand ooooooit heeft gezegd dat het zou werken tegen zijn huidaandoening (blauw zijn was toen nog niet zijn probleem). Maar ja, omdat het tegen allerlei shit werkt "moet het haast ook wel werken als je het op je gezicht smeert". Jij begint ook dichtbij te komen bij zo een statement/actie.

En dát soort kwakzalverij schiet er makkelijk in. Je stelt gewoon dat het "wel heel goed zou kunnen werken".
Ja hoor. Ik zie het al gebeuren dat je een thuis-maak setje koopt om het zelf even te gaan onderzoeken.

Angst? Waar? Voor wat zilverwater? Echt niet, eerder voor overmatig voorbarige mensen die menen te moeten aannemen dat een antimicrobieel middel dat ook normale cellen vernietigt (klinkt bijna als chemokuur) toch wel even geslikt kan worden zonder te proberen het op een directere manier toe te passen.
Als er één geval (hepatitis-B) is waarbij het werkt, waarom dan niet gewoon, objectief, willen onderzoeken of het dan wellicht óók, héél misschien, tegen dít virus zou kunnen helpen
En ik ging emotioneel over mijn nek? Alsjeblieft zeg, haal je kop uit het zand.
Tip. Dit soort bet-bet-over-over-overgrootvader-treffende trappen gebruiken in veel van je zinnen leest moeilijk... Ik deed het 1 of 2 keer om je te laten zien dat het niet werkt maar ok. Suc6 ermee.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 20 maart 2020 15:13]

Ok, ok, maak je niet druk joh. En als je nou iemand quote, doe het dan nauwkeurig tussen " ", of doe het parafraserend (' ') maar doe niet alsof je iemand letterlijk quote (" ") terwijl je eigenlijk parafraseert. Ik kan me namelijk helemaal niet herinneren geschreven te hebben dat het "...heel goed zou kunnen werken." Wel misschien, en dat het de moeite zou kunnen zijn dit, wetenschappelijk uiteraard, uit te zoeken.

Verder evengoed bedankt hoor. 8-)
Ik kwam waarschijnlijk een beetje emotioneel geladen geladen over, maar wees gerust, ik maakte me niet druk.
Deze video klaargezet op een bepaald tijdstip kan het veel beter verwoorden.

https://www.youtube.com/w...5I&feature=youtu.be&t=428
Ja, er is echter een verschil tussen bewezen en bewezen.
En geloof me, er zijn dingen die de medische stand gewoon niet wíl bewijzen, of tenminste uitzoeken.
Dus als die dokter zegt dat 'er geen enkel bewijs is dat iets goed werkt', en dus niet ervoor geadverteerd mag worden, kan het best zijn dat het in een groot aantal gevallen al met succes is toegepast (ik heb het niet over zilver) maar dat er gewoon (nog) geen random controlled dubbel-blind miljoenen verslindend onderzoek naar is uutgevoerd en dat dat er voorlopig vooral ook niet zal komen.
En ik kan je een zelf meegemaakt voorbeeld van noemen.
Ondertussen is geneutraliseerd vitamine C (sodium ascorbate) vooral totaal onschuldig en kan ik je, bij griep, van harte aan bevelen om bij zware griep elke 6 minuten 1/2 gram ervan in te nemen en terug te schakelen wanneer je darmen beginnen te rommelen (point of bowel tolerance). Zelf een aantal keren geprobeerd en nee, dat is geen bewijs, maar wel voor mij.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 21 maart 2020 11:25]

Ik neem het je heus niet kwalijk dat je die dingen aanbeveelt, ik zit zelf ook wel met ideeën maar om dingen aan te bevelen gaat mij in ieder geval boven mijn pet.

Wat voor mij vooral werkt is iets dieper inhalen via de neusgaten, dieper uitademen via de keel, de gehele longinhoud te gebruiken, maar niet te forcerend.
Na zo'n 20-30 minuten, hoest ik losgekomen slijm en/of teer van het roken op in 1 gladde slijmbal.
Mijn lichaam stoot het gewoon af als ik wat beter mijn best doe.
Ja klinkt smerig en té gedetailleerd voor het publiek, maar mijn longen zijn hierdoor wel beter gaan functioneren.
Het echt aanbevelen zou ik niet durven. Je kunt je verslikken in alles, ook in opgehoest spul dat uit je longen komt. Maar ik heb het liever niet in mijn longen en het doorslikken verplaatst de meuk alleen maar.

Ik vraag me trouwens ook af in hoeverre het roken het krijgen van een griep kan onderdrukken... Er is immers minder plaats voor ziektes om aan de longblaasjes, keel/neus/voorhoofd holtes te zitten?

Is teer van het roken ook anti-microbiëel? :P Hmm, die zoek ik op.

Wat me opvalt met dit virus is dat antibiotica wel lijkt te helpen tegen 'doodziek worden' van Covid19.
Je immuunsysteem valt dit virus bijvoorbeeld aan in de longen, maar ook andere plekken waar griepjes wel vaker huisvesten, waardoor je meer slijm en pus aan het oppotten bent in je longen of holtes.
Door antibiotica te slikken (vraag de huisarts even alvorens te proberen) zal je je immuunsysteem verlagen waardoor het ook het virus minder aanvalt. De ziekte-verschijnselen trekken weliswaar weg, maar (!!) het virus gaat natuurlijk gewoon door. Of dit een goed idee is hangt af van de huidige en persoonlijke situatie van ieder individueel.
(Mij was het al aanbevolen overigens, maar niet geprobeerd want het griepje dat ik nu heb zet niet echt door.)
Aanbevelen, zie het maar als een soort huismiddeltje. Vitamine C is zeer ongevaarlijk.

Nog zo één: huismiddeltje tegen nagelschimmel (tinneus of zo?).
Maak een watje nat met betadine, povidone of hoe het maar mag heten, leg op de nagel en plak het met een tapeje (Leukoplast of gewoon een pleister) op de nagel en ververs het wanneer het dreigt uit te drogen.
Heb ik groot succes mee gehad en werkt zo: schimmels hebben een bloedhekel aan iodine. Als je je nagel nou goed nat maakt, met betadine, dan doordrenkt het de nagel en als je 't lang genoeg zitten gaat die schimmel er gegarandeerd (nou ja, in mijn geval dan) aan kapot.

Ik heb ook eens een tijd op de Filipijnen rondgehangen en daar iemand meegemaakt wiens been over een afstand van 20 cm open lag. Tot op het been, 'ongelukje' gehad.

Naar het ziekenhuis met de gast, wond gedressed, ging stinken, moest gegraft worden, gast weigert dat, 'vlucht' de bergen in (is daar normaal als ze 't niet meer weten, gaan ze bij familie zitten) en verknalt het helemaal door z'n tante er droge watten op te leggen.

Komt weer terug, gaat naar een 'kwakzalver', verblijft daar voor een tijdje (nou ja, paar maanden) en daar wassen ze elke dag 2 of 3 keer z'n wond met 'thee' van papay-bladeren en wrijven het daarna iedere keer in met sap uit de bark van de 'madre de cacao' geperst. Resultaat: geheel genezen.
Kom ik een keer in 't ziekenhuis, vraagt de zuster: "Goh, hoe is het met die knakker afgelopen?"
Ik vertel, zegt ze: "Ja, dat is bekend hier, dat werkt heel erg goed."
Ik: "Waarom hebben jullie dat dan niet gedaan?"
Zei: "Mogen we niet."

Nou vraag ik je... we zitten hier in het westen continu te klooien met antibiotica, soms wordt er iets geroepen over succes met honing en wormen, maar zoiets als papaya-thee en madre-de-cacao-sap wordt totaal genegeerd. Dát is mijn grote probleem met de medische wereld: ze negeren succesvolle kuren, en volgens mij valt vitamine C daar ook onder. En waarom? Uit bezorgdheid voor de mensen?
Ik denk het toch niet...

Verder, abtibiotica, ik weet niet of en waarom dat het immuunsysteem zou 'verlagen' , maar COVID-19 wordt met groot succes bestreden met een mengsel van hidroxy-chloroquine en azythromycin (wat behalve antibioticum ook effectief tegen virussen is): https://www.youtube.com/watch?v=AwtEq2hkiRc

Roken: Als ik het goed begrijp gebruikten de indianen in het oude Amerika roken als geneesmiddel voor de longen. Dat klinkt tegenstrijdig gezien de schade die roken hier veroorzaakt, maar als je er goed over nadenkt is er alleen maar epidemiologisch bewijs dat roken van fabriekssigaretten schade veroorzaakt. Niet zo verwonderlijk als je ziet wat een chemicalieën eraan worden toegevoegd.
Mijn stelling is dus dat niet bewezen is dat roken van natuurlijke tabak, bijvoorbeeld gerold in bladeren van de 'Lumboy' boom, persé schadelijk is.
Verder best een smerig verhaal wat je hier neerkwakt. ;-)

En griep: antibiotica bestrijdt 'secundaire' infecties. Als je luchtwegen zijn geïnfecteerd met een virus tast dat het vermogen aan om bacteriën uit te hoesten waardoor je dus extra vatbaar voor infectie bent. Vandaar dus antibiotica.
Verder nestelt de griep zich niet alleen in je luchtwegen maar ook in andere organen. Daarom leidt het krijgen van een virusinfectie wèl tot (bijna) levenslange immuniteit, maar vaccinatie niet, want dat komt eigenlijk vooral alleen maar in je bloed terecht en veroorzaakt daar serum-immuniteit, maar niet in de cellen van organen etc. waar het cellulaire immuniteit zou opleveren.
Het mazelen-vaccin werkt dan ook slechts voor 1 à 2 jaar, er komt dus nooit 'kudde-immuniteit'.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 22 maart 2020 02:35]

1. Kan zilver in bepaalde toestand (ionisch, metallisch, nanopartikel) nuttig zijn tegen sommige ziektes. Sure. Is zilverwater nuttig tegen Corona. Nee
2. De pastoren claimen juist dat je niet ziek zal worden omdat God je zal beschermen. Wetenschappelijke bullshit, maar zelfs als het waar is, is het roekeloos.
3. Dat dus.

Nepnieuws 0%
Je weet hoop ik dat in de medische wereld de term 'evidence based' populair is. Ik zou graag je bewijs zien dat tot die uitspraak (1) leidt.
Je bedoelt dat ik moet bewijzen dat zilver nuttig kan zijn tegen sommige ziektes/bacteriën? Da's wel erg ver van het oorspronkelijke onderwerp, en bovendien irrelevant in de discussie. De bewijslast dat zilver helpt tegen Corona ligt niet bij mij.
Zolang er geen wetenschappelijke artikelen zijn over het verband kan je niet wetenschappelijk claimen dat zilver helpt tegen Corona. Mijn opmerking "zilverwater-kwakzalverij" gaat er over dat mensen dit wél claimden, maar zonder bewijs. Dat is dus nepnieuws en misleidend.

Mijn meest recente bericht had beter kunnen luiden "er is geen reden om aan te nemen dat zilverwater tegen Corona werkt". Als je bronnen hebt hierover hoor ik ze graag.
Het is in de wetenschap vrij gebruikelijk om als je iets zo stellig beweert daar een soort van bewijs voor achter de hand te hebben.
Gewoon vanuit de onderbuik iets roepen dat een middel dat al bij één virus werkt kwakzalverij is bij een ander virus dat nog maar net is ontdekt is op z'n minst voorbarig. Men heeft nog geeneens de tijd gehad om één en ander uit te zoeken maar jij roept gelijk al 'kan niet!'. Je had ook de onderzoeksvraag kunnen stellen. ("Goh, zou het misschien óók ...?")
Het is een keuze die je maakt en ik ben best naar nieuwsgierig waarom je deze reactie hebt gekozen. Maar goed, dat gaat nog verder off-topic.
Je laatste alinea stemt me gelukkig.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 19 maart 2020 14:13]

Neen, de default is: werkt niet. Voordat je kunt stellen dat iets werkt tegen een bepaald virus moet je rigoreus bewijzen dat dit zo is. Je kan niet willekeurige dingen gaan roeptoeteren en dan zeggen: bewijs maar eens dat het niet zo is.

Zoek Bertrand Russel's theepot maar eens op.
Ga nog eens even terug naar het begin van het draadje voor je er allerlei moeilijke filosofen bijhaalt.
Een antibioticum werkt ook niet persé tegen alle bacterieën en toch wordt het een anti-bacteriëel middel genoemd.
Een middel dat niet tegen alle virussen werkt mag dus ook anti-viraal genoemd worden.
Maar zodra het over colloïdaal zilver gaat vliegt iedereen ineens in een stuip?
Dat is een onderbuikreactie.
Ga eens een allopatische dokter aanvallen dat 'ie een antibioticum geen anti-biotica mag noemen omdat het niet bewezen is dat het tegen staphilococcus werkt en het dus een kwakzalver is. Dat doe je toch ook niet?
Anyway, ik heb nergens beweerd dat zilver tegen 2019-nCoV werkt maar ook niet uitgesloten. Dat zou immers dom zijn.

Edit: en kijk voor de grap eens even wat @Aial0n in één van z'n reacties ( Aial0n in 'nieuws: NASA en SpaceX willen bemande Dragon Crew-vlucht in mei ui... ) schrijft:

"Is zilverwater nuttig tegen Corona. Nee"
Dat is veel te sterk uitgedrukt want niemand heeft dat nog uitgezocht.
(Zoek daar Bertrand Russel ook maar eens bij op.) :+

[Reactie gewijzigd door ajolla op 19 maart 2020 18:07]

Ik ben erg benieuwd of het überhaupt doorgaat gezien de toestand met Corona. Maar áls het doorgaat is het weer een episch moment in de Amerikaanse ruimtevaartgeschiedenis. Dat zullen ze overeenkomstig laten horen ook denk ik. (waarbij de Russen dan hun schouders ophalen en meewarig kijken...wij lanceren al 60 jaar mensen de ruimte in...)
"NASA is proactively monitoring the coronavirus (COVID-19) situation as it evolves. The agency will continue to follow guidance from the Centers for Disease Control and Prevention and the agency’s chief health and medical officer and communicate any updates that may impact mission planning or media access, as they become available"

Ze houden dus wel de vinger aan de pols
Dat heb ik gelezen, dus vandaar dat ik mij afvraag of het überhaupt doorgaat. Dat moet dus nog maar blijken.
Zolang ze ook maar een thermometer aan het oor houden...
lijkt me moeilijk met zo'n helm
met zo'n helm kan het virus ook nergens heen. Dus wat is het probleem? :+
De astronauten zullen inmiddels ook al in afzondering zijn geplaatst in afwachting van de missie. Vaak doet men al op de grond verschillende trainingsmissies..

Quarantaine voor lancering is vrij gebruikelijk want je wilt geen enkele ziekte meenemen naar het ISS..
Ik denk dat de quarantaine periode nu alleen wat langer zal zijn gemaakt om de kans op een launch zo groot mogelijk te houden en de blootstelling van de bemanning zo klein mogelijk te houden..
Ja en nee.
Nu ontvangen de Russen 80 - 90 miljoen voor 1 astronaut.
Dat is straks niet meer zo (dit wordt over en weer gratis).
Dat is een hoop geld.
Gezien de reacties van Roscosmos bij de eerste docking van de testvlucht van de Crew Dragon, zijn ze niet heel blij..
Dus echt schouderophalend? Ik denk het niet.

Verder is de crew Dragon een ander beest dan wat Rusland nu de lucht in schiet, dat "niet veel anders" is dan een iteratie van een ontwerp van 60 jaar geleden.

Crew Dragon
9.3 m3 pressurized
12.1 m3 unpressurized
37 m3 unpressurized with extended trunk

Soyuz
6 m3 (330 cu ft) pressurized
?? m3 unpressurized
Dus echt schouderophalend? Ik denk het niet.
Je reageert op het verkeerde. Ik probeerde te zeggen dat de Amerikanen er een heel feest van zullen maken. Een beetje sarcastisch voegde ik daaraan toe dat de Russen dan zoiets hebben van 'big deal'.

Ja, ze vinden het niet leuk, en ja, ze hebben jarenlang op hun handen gezeten. Maar dat was ook deels onvrijwillig, want zoveel centjes hadden ze niet te verdelen.

Evengoed hebben de Russen al jaren een opvolger van de Soyuz klaar staan. Ik heb 'm in het Energya museum in Korolov zien staan. Maar dat hebben ze nooit uitgevoerd. Plannen, prototypes, maar omdat het allemaal zo makkelijk ging met de Amerikanen hebben ze nooit de moeite genomen om 'm echt te gaan bouwen. Die plannen zijn nu afgestoft en (wanneer?) ooit gaan ze 'm maken en testen enzo. Zo ook met nieuwe raketten. Ze merken nu hoeveel ze de boel hebben laten versloffen. Kennis genoeg in huis, maar ze hebben alleen maar op het huis gepast. Net als NASA trouwens. Het is aan SpaceX te danken dat er nou eindelijk een keer schot in de zaak komt.
Natuurlijk zullen de amerikanen er een feest van maken. Niet meer dan logisch. Dat zou elk land doen. Wel grappig dat Elon Musk (de grondlegger van SpaceX) eigenlijk een Zuid-Afrikaan is ;-) (en sinds 2002 Amerikaans staatsburger).

NASA heeft zijn focus verlegd van zelf alles bouwen naar opdracht geven aan derden.
Op dit ogenblik legt ze dat geen windeieren, want omdat SpaceX (en derden) ook aan anderen hun diensten kunnen aanbieden en daardoor veel goedkoper kunnen lanceren zijn de kosten voor NASA ook veel lager.

De tijd dat er een leuke constante geldstroom binnen kwam is voor de russen over. Nu moet het uit eigen financiën komen. Ik ben benieuwd wanneer de opvolger komt. Inmiddels staan de VS en ESA ook niet stil.
De tijd dat er een leuke constante geldstroom binnen kwam is voor de russen over.
Dat is niet helemaal waar. Er zijn nog wel een paar landen die erg graag iemand de ruimte in willen jagen. Er staan volgens mij een paar Koeweiti's op het programma (of uit een ander warm land in die regio), en ze zijn druk bezig met van alles. Sowieso met een hele nieuwe lanceerbasis in het oosten, want Baikonour kost ze $150mln/jaar en daar willen ze vanaf. Tegelijkertijd wordt er wel eea gemoderniseerd op Baikonour, dus wie weet blijft het nog even open. Ze zijn ook druk in de weer met een herbruikbare raket. Ook dat was een ouder plan, dat nooit uitgevoerd is.
Dus vlak ze nog niet uit. Ook SpaceX bedient maar een klein stukje van de markt. Wel een lukratief stukje, maar er zijn meer instanties die iets de ruimte in willen hebben.
Gewoon beademings apparatuur mee nemen en een IC inrichten daar.. no problemo toch :)
Slim, zo snel mogelijk die corona ontvluchten :+
Of het ISS besmetten ;)
Voor zover ik weet worden die astronauten al tijden voor de lancering in quarantaine gehouden. Virussen zijn van alle tijden dus men is altijd al erg voorzichtig geweest met het omhoog sturen van astronauten met het oog op mogelijke besmettingen. Als een astronaut ook maar de lichtste vormen van enige besmetting (niet alleen Corona) vertoont dan zal hij niet mogen vliegen.
Ja, die Russische quarantaine heb ik gezien. Totdat ze naar de raketski gebracht worden....dan worden ze langs een paar honderd enthousiaste spacenerds én familie (voorop) geleid die ze gewoon weer besmetten met weetikwat.

Bij de NASA ging dat volgens mij een stuk beter. Daar waren ze in afzondering, en worden ze in afzondering in hun pak gehesen en worden niet langs een joelende menigte geleid op weg naar de raket.
Haha is er nog plek op die raket?
Op de raket wel. Goed vasthouden!
Anoniem: 120539
19 maart 2020 08:57
Natuurlijk is het een animatie, maar eindelijk ziet ruimtevaart er ook weer eens een beetje futuristisch uit; dit sluit in ieder geval beter aan bij de beelden die je vanuit science-fiction films van ruimtevaart hebt dan de lanceringen zoals deze nog steeds (en succesvol!) worden uitgevoerd met de Sojoez.
Het lijkt bijna comfortabel!

Overigens: Dit filmpje geeft wel goed weer wat een bizar apparaat we nodig hebben om een paar mensen in een ruimteschip te krijgen dat op slechts zo'n 400 km hoogte rond de aarde cirkelt.
die 400km is niet het probleem, die 27500km/u opzij is het probleem. ;)
Precies, veel mensen denken dat je een raket omhoog schiet, maar je schiet 'm vooral opzij, iets wat ik ook in KSP heb moeten leren.

Wat omhoog gaat, komt vanzelf weer terug op aarde. Als je met hard genoeg vooruit gaat, mis je de aarde vanzelf.
niks wat niet op te lossen is met meer boosters. ;)
die meer wegen en meer brandstof verbruiken en wat dus ook weer gewicht is dat je moet meesleuren en ....
Efficiëntere aandrijving hebben we nodig.
Waar blijft die warpspeed?
nog paar maandjes wachten op KSP 2 ;)
warpspeed wil je denk ik ook niet uitvoeren op aarde :)
We moeten eens beginnen met alles in de ruimte te bouwen en ook te delven. Als dat laatste uberhaupt mogelijk is.
Ik begrijp dat ze dit willen doorzetten, stilstand kost geld en onnodig tijd. Lijkt me dan wel verstandig om de astronauten vast in quarantaine te gaan zetten, Corona aan boord van het ISS wil je ten aller tijden voorkomen natuurlijk!
Nouja, zo'n drama is dat denk ik ook weer niet. Je evacueert het station 'gewoon' en laat de astro/kosmonauten beneden uitzieken. ISS kan zonder bemanning. Als ze de boel daar ventileren, kan dat virus ook geen weken in leven blijven denk ik. Geen ideaal scenario natuurlijk, maar ook niet catastrofaal. Hebben ze tenminste ook een keer een evacuatie geoefend :+

[Dit is mijn niet-deskundige mening]
En het iss 'ventileren' doen we door even de luiken open te zetten? Ik denk dat dat toch een flinke ravage oplevert.
Dat zei ik niet. Maar er is ventilatie. Ik ben niet gek hoor, ik weet wat er gebeurt als je de airlock open zet. Kijk voor de gein maar eens naar Salyut 7. Leuke film, waar gebeurd, alleen niet helemaal zoals in de film.
Raampje maar open zetten dan 8)7
Dit is mijn niet-deskundige mening
Dat hadden we door ja, toen je het station evacueren als niet zo'n drama bestempelde :p
Is het ook niet. Daar zijn gewoon procedures voor.
Nee, je moet dan op выталкивания drukken :+
Terwijl het in werkelijkheid пуск is. :9

https://photos.app.goo.gl/pUBMQFo9QcQyEYtn9

[Reactie gewijzigd door mphilipp op 19 maart 2020 09:51]

Goed versleten die eject button :)
Zeker, je mag daar op Baikonour gewoon aan al die knoppen zitten. We waren in de 'mission control' van de Energya en je kon daar gewoon aan de tafels gaan zitten en op alle knoppen drukken. Een grote speeltuin...
Aaaaah heerlijk "eject eject eject eject " Alsof het Space Invaders is :+
11.. 8.. 10.. 9.. :)
In april gaan er ook drie astronauten vanuit Kazachstan naar het ISS. Die gaan normaal 2 weken van tevoren in quarantaine, nu 4 of 6.
60%? In 2 jaar, 3/4 valt in de pensioenleeftijd, ziekteduur zeg 4 weken, max ziektepercentage is dus (1/4)*(4/104)*60% = 0,6% van de werkzame bevolking waardoor iedere gezonde werknemer 0,6% harder moet werken.
Ik voorzie geen enkel probleem.
Ik hoop dat dit goed verloopt, met als gevolg: een nieuw begin van het bemande Amerikaanse ruimteprogramma. Eigenlijk van de zotte dat het zover heeft moeten komen dat Amerikanen deze mogelijkheid in jaren niet gehad hebben. Mooi om te lezen hoe SpaceX de kosten steeds verder omlaag brengt.

Nu nog een grote missie, zoals een bemande mars missie!
Eerst maar weer eens op de maan landen en veilig terugkeren, lijkt me na bijna 50 jaar een goede opfriscursus ;)
Straks kunnen ze niet meer terug omdat de aarde is vergaan.
Trump zit niks in met z'n volk. Als ze hem herverkiezen mogen ze de corona op z'n hoofd zetten!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee