Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus stopt met ondersteuning Samsung Gear VR-headset

Facebook-dochterbedrijf Oculus stopt dit jaar met de ondersteuning van de Samsung Gear VR-headset. Sommige apps werken vanaf woensdag al niet meer en ontwikkelaars kunnen vanaf september geen apps meer in de Oculus Store voor de Gear VR plaatsen.

De apps Oculus 360 Photos en Oculus Video zijn beide nu al niet meer te downloaden op de Gear VR, zegt Oculus. Wie ze al geïnstalleerd had staan, kan ze wel blijven gebruiken. Gehuurde en gekochte films in de Oculus Store zijn ook niet meer te raadplegen en het bedrijf geeft gebruikers credits ter waarde van de aankopen voor de Oculus Store op andere headsets. Daarnaast geeft het bedrijf zijn browser voor de Gear VR geen updates meer.

Bovendien zal Oculus geen nieuwe apps voor de Gear VR meer accepteren vanaf 15 september. Ook updates komen dan niet meer door. Samsung werkte met Oculus samen aan de software voor de Gear VR sinds de release van de eerste headset in 2014. Samsung stopt de ondersteuning van de headset vooralsnog niet.

De Gear VR is nog altijd de vr-headset die de markt leidt in Nederland, blijkt uit recente cijfers van onderzoeksbureau Multiscope. Tot ongeveer 2018 leverde Samsung de headset af en toe mee met de aanschaf van een high-end smartphone, maar de afgelopen jaren waren dat soort acties er niet meer. Recente telefoons als de Galaxy S20 en Note 10 ondersteunen de Gear VR niet.

Terugkijken: review van de eerste Gear VR

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

01-04-2020 • 18:38

41 Linkedin

Reacties (41)

Wijzig sortering
Wie dure speeltjes koopt, komt vaak bedrogen uit. Je kan beter gaan voor als iets mainstream wordt - laat de anderen maar betatesten, ik doe al even niet meer mee.
Zo duur was dat ding niet... Volgens mij heb ik er destijds 70 euro voor betaald (en veel mensen kregen hem gewoon bij de telefoon). Moet je natuurlijk wel al een ondersteunde telefoon hebben maar dat was zo.

Ik ben ondertussen al twee 'echte' VR headsets verder, eerst de Oculus rift, nu de Quest. En als de ondersteuning voor de Quest over 3 of 4 jaar zou eindigen, tja, waarschijnlijk zou ik tegen die tijd toch alweer een nieuwe betere willen (als ik niet al wat anders gekocht heb). En in die tijd heb ik echt mijn lol wel gehad uit het geld wat het me gekost heeft hoor.

Dus prima als jij liever wacht tot het mainstream is, maar dat betekent niet dat een early adopter bedrogen uitkomt. Ik heb nu al heel erg veel lol met het ding die jij niet hebt :)

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 1 april 2020 19:03]

Ik heb ooit 150 euro betaald voor die note 8 versie.
Nu is dit nog niet eens zo duur. Maar een speeltje is het misschien juist wel.
Of je koopt iets bij een bedrijf waar je van weet dat ze de support blijven leveren.
Welk bedrijf garandeert dat?
Pcmasterrace :+

Gewoon een steam compatibele versie kopen. Probleem opgelost. Heb je een stuk langer ondersteuning :Y)

Gear VR is leuke kennismaking. Maar natuurlijk weinig extra naast de cardboard-variant. 3DOF is gewoon niet interessant meer om voor te ontwikkelen blijkbaar.
En terecht. 3dof is alweer achterhaald en is een beetje vergelijkbaar met nu nog een hd ready (720p) tv te kopen.
Het is leuk als je niks beters hebt ervaren maar een rift s of quest is enorm betaalbaar en biedt 10x de lol en immersie doordat je rond kan lopen en fatsoenlijke controllers hebt.
Dat kan, maar voor bv een race game lijkt een eenvoudig toestel goed genoeg.
Uiteindelijk is het toch jammer dat ze zelf zaken gaan blokkeren die vandaag nog kunnen.
Dingen terugbetalen in credits vind ik gewoon flauw.
Maar ik aangezien ik van Facebook niet beter verwacht, zou ik ook nooit iets kopen van hen.
Ook voor racegames wil je je hoofd in de ruimte kunnen bewegen imo. Gebruik de Rift S veel voor simulatieracen in Asseto Corsa en het is toch wel enorm veel realistischer dat je door je lichaam een beetje te bewegen je net een andere hoek in je spiegels krijgt of je bijvoorbeeld net wat meer inschattingsvermogen krijgt.
Persoonlijk werkt een 3DOF headset vooral misselijkmakend zodra je niet in een stoel zit. Ook zijn er naar mijn weten niet echt goede 3DOF headsets die met een PC werken.
Geen enkele garandeert dat, maar als er 1 partij is die zoveel mogelijk VR systemen wil ondersteunen, zelfs systemen van concurenten ongeacht hoe ze zich in het verleden hebben gedragen, is het Valve. Valve heeft alle ondersteuning voor Oculus op Steam zelf gebouwd.
Als er 1 partij is die support blijft leveren voor tenminste de levensduur van de systemen is dat toch echt Valve.
Steam Link is al een een paar jaar uit de verkoop maar wordt nog ondersteunt.
De steam controllers zijn uit de verkoop maar worden nog ondersteunt.
Beide waren rond de 50 euro.

Valve heeft betere support voor de Oculus Rift dan Oculus heeft.(Als in bugs specifiek voor de Rift worden bij Valve met hogere prioriteit gerepareerd).

Dus ja, er is geen enkel bedrijf die dat garandeert, maar toch weet je dat je bij Valve wel goed zit qua ondersteuning.
Dit, ik draai nog steeds met plezier mijn HTC Vive. Als het aan HTC had gelegen was deze denk ik ook al lang EOL geweest maar Valve zorgt ervoor dat alles piekfijn blijft draaien!
Wijsheid komt met de jaren .........
Heel verstandig idd.

Is geen lol aan, maar wel heel verstandig.
Hoezo duur? heel veel mensen kregen deze gewoon gratis bij hun telefoon.
Ja,ook ik,nooit wat mee gedaan eigenlijk,behalve in het begin. En het is dan ook voor mij een product wat zonde is van recources,en nu al helemaal,je kan er gewoonweg weinig mee. Dus ook deze gaat binnen nu en x- jaar naar de stort....
Nouja, ik zou zeggen, zet em op marktplaats, want er zijn genoeg mensen die em wel willen alleen al vanwege de lenzen die ze dan kunnen gebruiken in hun Vive
Serieus??? 🤔
Ja, ligt er wel een beetje aan welk model je precies hebt.
Die bij de S7 edge geleverd werd...
Recente telefoons als de Galaxy S20 en Note 10 ondersteunen de Gear VR niet.

Dat is vreemd. Helemaal als je nagaat dat de body van de S20+ de zelfde afmetingen heeft als de Note 8 (meest recente Samsung welke op de doos vermeld staat van de Gear VR). En met die 120hz modus van de nieuwe Galaxy telefoons lijkt me deze modellen juist ideaal voor VR.
Note 9 werkt ook nog, maar daarvoor moet je een (gratis) adaptertje bestellen bij de Samsung Klantenservice. Die past niet in de standaard adapters.
Dan moet je wel de resolute van die S20+ limiteren, want op de hoogste resolutie draait het display enkel op 60Hz.
Tja, en dan vragen producenten zich af waarom 3d in allerlei apparaten niet goed van de grond komt: eerst maken ze 3d televisies, met bijbehorende bluray spelers en na een paar jaar trekken ze de stekker eruit...
Nu zijn high-end smartphones ideaal voor het integreren in een vr headset omdat alle benodigde sensoren er al in zitten en de resolutie van die schermen heel hoog is...

En vervolgens stoppen ze met de ondersteuning ten voordelen van hun nieuwe producten.

Feit blijft gewoon dat grote producenten liever voor elk wissewasje een ander product verkopen, omdat ze dan daar apart geld aan kunnen verdienen.

Zo wordt dus vr of 3d nooit gemeengoed.
Vr is juist goed op weg gemeengoed te worden. Het is echter al ver voorbij het stadium van een 3 degree of freedom headset zoals de go en gear vr.
Als je eenmaal 6dof hebt geprobeerd (of hebt gekocht) is een 3dof net zo leuk als zon oud rood 3d dia kijkding van vroeger.
Ik ben met je eens dat die markt voor VR gigantisch is. Ik denk dat veel partijen het nog niet goed ontdekt hebben wat hiermee bereikt kan worden.

2x 4K is helaas nog niet mogelijk. Er is iets wat dat een beetje begint te benaderen maar is een forse factor duurder: de VARJO. Het gaat nog wel even duren voordat die betaalbaar is voor doorsnee consumenten. Misschien over een paar jaar voor enthousiaste gamers die er het nodige geld voor over hebben.
Ik heb al een dik jaar 2 x 4K schermen. In mijn Pimax 8K. Net Alyx gespeeld. Werkt super smooth.
He, die kende ik nog niet. Die ga ik eens beter bestuderen en doorspelen naar collega's.

[Reactie gewijzigd door fredst op 2 april 2020 18:31]

Dat is jammer, ook dat Samsung gestopt is. Hopelijk blijven ze de Oculus go wel nog lang ondersteunen.
Ik gok dat die er ook heel snel uit gaat. Qua development staat alles al bijna stil op dat ding vannuit de dev kant gezien.

Dat is meestal een precursor dat het gaat sterven.
Jammer.. ik gebruik 'm nog regelmatig. Het was perfect voor een low budget kennismaking met VR
En weer een stapel plastic op de vuilstapel, allemaal weer aparaten die niet meer ondersteund worden.
Tsja dat gaat dus sideloaden worden voor degene welke een VR hebben. Vziw zijn de apps gewoon bruikbaar op de Go als op de VR.
Ik gebruik hem al een hele tijd niet meer. Eigenlijk sinds Google Maps Streetview er mee ophield. Dat was leuk (vakantie-voorverkenning) maar voor de rest vond ik er weinig aan.
Voor video-apps heb ik het geduld niet.
Best jammer. De Gear VR heeft me als developer overtuigd zelf een VR game te gaan ontwikkelen en een HTC Vive en uiteindelijk ook de Valve Index op launch te kopen. Mooi apparaat dat me heeft laten zien dat real time headtracking eindelijk was waar het moest zijn. En dat is inmiddels alleen maar weer beter geworden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True