Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook haalt kwart van prijs Oculus Go af

Facebook heeft een kwart van de prijs van de vr-headset Oculus Go afgehaald. Dat heeft het bedrijf bevestigd. Waar de vr-headset tot voor kort 220 euro kostte, hoeven gebruikers nu 160 euro te betalen voor de headset.

De prijsdaling is wereldwijd en geen onderdeel van een kortingsactie, zegt Facebook tegen UploadVR. Het bedrijf zegt niet waarom de Oculus Go goedkoper is geworden, maar het ligt voor de hand dat het ligt aan een gedaalde vraag of lagere productiekosten voor het apparaat.

De Go is Oculus' goedkopere vr-headset en draait de software die gebruikers ook aantreffen op de Gear VR van Samsung. In tegenstelling tot de Gear VR is het een standalone-headset. Facebook bracht de headset in het voorjaar van 2018 uit. De duurdere Oculus Quest van vorig jaar behoudt dezelfde prijs.

Oculus Go Nieuwe prijs Oude prijs
32GB 159 euro 209 euro
64GB 219 euro 269 euro

Terugkijken: videoreview Oculus Go

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

17-01-2020 • 08:18

93 Linkedin

Reacties (93)

Wijzig sortering
Toch grappig dat ik hier best veel reacties lees die zeggen dat VR dood is, een hype was, gaat verstoffen en nooit wat wordt. Veelal gebaseerd op info van jaren oud, in een wereld die juist best hard vooruit gaat. Om maar eens wat punten te noemen:

- Een aangewezen ruimte om te spelen is handig, maar niet noodzakelijk. Ik speel in een vak van ongeveer anderhalf bij twee meter, ook wel bekend als 'het stuk vloer tussen de bank en het bureau in mijn mancave'. Als een hand of mijn hoofd daar buiten dreigt te gaan verschijnt er een grid in beeld dat me daarvoor waarschuwt. In heel wat uren spelen heb ik een keer of twee daadwerkelijk iets een mep verkocht, en dat kwam omdat ik zo intensief bezig was dat ik die grid niet zag/negeerde.

- Niet alle games zijn gimmicky, en er zijn er ondertussen best een hoop! Van kleine partygames tot ellenlange FPS'en. Daarnaast een hoop games die ook op flatscreen te spelen zijn, maar VR ondersteunen. Race- en spacesims worden écht anders in VR!

- Het is niet onbetaalbaar, en je hebt geen monster-PC nodig. Als je geen PC hebt: Oculus Quest! Voor 450 euro heb je een standalone, wireless headset met roomscale tracking. Mijn vriendin heeft er de grootste lol mee!
Als je een game-PC hebt die moderne games op gemiddelde settings kan draaien, gefeliciteerd! Je hebt een PC die VR draait. Ik speel met mijn Rift S op een Ryzen 2700X en een 1060 6GB. Toch zeker niet de spannendste specs. Headsets beginnen bij ongeveer 250 euro, en de Oculus Rift S is met 450 euro nét iets goedkoper dan de op dit moment populairste game-monitor in de Pricewatch.

- Meer mensen hebben zo'n ding dan je zou denken. Boneworks heeft in z'n eerste drie dagen 200.000 kopieën weggezet. Job Simulator zit ondertussen boven de 1 miljoen. Natuurlijk zijn dat niet het soort cijfers als een nieuwe CoD, maar 'alleen een paar nerds hebben dit' klopt écht niet meer.

- Er is wel degelijk ontwikkeling, en zelfs best snel! Haptische pakken beginnen langzaam de markt op te druppelen, haptische handschoenen ook. Op CES hebben diverse fabrikanten wederom kleinere, lichtere brillen met wederom betere schermen laten zien.

Als je jaren geleden eens een Gear VR of Oculus Developer Kit hebt geprobeerd, probeer dan eens ergens met een set van de huidige generatie te spelen. En dan bij voorkeur het soort game dat je op flatscreen ook zou spelen. Als hardcore gamer is het nogal voor de hand liggend dat je niet onder de indruk bent als je vijf minuten hamburgers flipt of met een pijl en boog op ballonnen schiet. Dat is het soort game dat ik mijn moeder laat spelen, omdat dat dichter bij háár belevingswereld ligt dan om een zon heen vliegen in Elite Dangerous, of hoofden afhakken in Gorn.
De VR ervaring van een paar jaar geleden is ab-so-luut niet representatief voor de VR-ervaring van vandaag!
Over die specs, niet helemaal waar hoor. Als je VR overweegt kun je ook mijn review lezen over de Index. Ja, er zijn goedkopere headsets dan de Index. Geven die dezelfde ervaring? Nee, in mijn ogen absoluut niet. Zijn de headsets die wormaap noemt next-gen? Nee, absoluut niet. De beste ervaring, met weinig motion-sickness krijg je met een refreshrate van 120 of 144 hz en het liefst zo min mogelijk screendoor, plus een hoge resolutie. Haal je die op de gemiddelde PC? Met veel games niet.

Als inmiddels groot VR-fan, het kan fantastisch zijn, maar je moet er wat voor over hebben.
Het kan altijd beter, natuurlijk. Het belangrijkste is wanneer het ‘goed genoeg’ is. Oculus DK1 en de oude Gear VR waren dat voor de meeste mensen niet. De Rift S en Quest zijn dat voor veruit de meeste mensen wel. Met de Index zet je in op de niche groep van hardcore gamers die ook op flatscreen high-end hardware gebruiken. Als je daarin valt, zul je inderdaad moeten investeren om een optimale ervaring te hebben. Ben je meer mainstream gamer, en speel je bijvoorbeeld ‘gewoon’ op 1080p flatscreen? Dan is een Rift S en een 1060 prima!
Zo min mogelijk screendoor? Bedoel je screentear? Of is het een term die ik niet ken met betrekking tot VR? Oprechte vraag :)
(Vooral OLED) schermen zijn voor een groot deel zwart, met hier en daar een kleine felle LED.
Van veraf zie je daar weinig van, maar bij VR brillen met lage resolutie, lijkt het dan alsof je door een soort screen door (= hor deur) kijkt.
Dank je wel! Zoiets kon ik me al voorstellen alleen bij het gebrek aan ervaring met VR wist ik niet dat dit een probleem kon zijn.
Het screen-door effect is dat je de losse pixels op je scherm kan zien: https://en.wikipedia.org/wiki/Screen-door_effect
Hoe minder screen-door je hebt, hoe meer immersive het effect is. Maar hier heb je wel meer pixels voor nodig, wat natuurlijk meer performance vraagt.
Iets anders is bijvoorbeeld je field-of-view. Hoe breder die is, hoe beter het effect.
Dank je! Logisch en helder!
Inderdaad we komen van heel ver. Kijk maar even naar de nieuwe Half Life (Alyx) die er aan komt: https://www.youtube.com/watch?v=SooKDoHiRps

Dat wordt mijn volgende aankoop.
Boneworks lijkt mij ook erg interessant. Ik heb geen VR set, maar het begint meer en meer te kriebelen...
Toevallig afgelopen week best wat uurtjes in doorgebracht. Heel tof om die interactie te hebben in je VR wereld. Kijk dan ook erg uit naar Half Life Alyx.

@Wormaap Helemaal met je eens.

Meestal haal ik de Gartner Hype Cycle aan om uit te leggen hoe dat werkt met nieuwe technologie.
https://www.gartner.com/s...erging-technologies-2017/

VR heeft gepiekt, is daarna gekelderd en is nu door de "trough of dissillusionment" en bevindt zich op "slope of enlightment". Langzaam maar zeker wordt de technologie volwassener. Hardware kleiner, beter. Meer software etc..
Die cycle is ook vooral het resultaat van investeerders die gouden bergen zien en gratis geld verwachten. En Gartner is niet meer dan een spreekbuis voor die groep.

Voor de enthousiast en consument loopt zoiets veel vlakker.
wow! deze had ik even gemist, ziet er erg gaaf uit!
Dit gaat hopelijk de doorbraak zijn die VR nodig heeft. Buiten de schitterende hardware (Oculus Quest + Link / Rift S, Vive Index), een grote titel met veel tractie zoals Half-Life!

Ik ben klaar en mijn setup ook :). Quest + Link + Alyx, dat gaat puur plezier worden welk ik, net als beat saber aan zoveel mogelijk mensen zal willen showcasen. VR = dood? Bijlange niet, dit is het begin en dan zit je altijd met believers / non-believers.
De Quest staat thans niet bij "VR Support" sectie bij Half-Life:Alyx
Ik dacht er even aan om voor deze headset te gaan puur alleen omdat ik de game (zo snel mogelijk) wil beleven zonder gespoiled te worden als grote half-life fan (maar met een zeer beperkt budget, op Reddit denken ze dat iedereen kan genieten van de 200$ wrm sets)


Kan m'n trouwens al steamvr gebruiken zonder Vridge ?

[Reactie gewijzigd door MissUnikitty op 20 januari 2020 00:09]

Sterker nog, ik ga er een nieuwe game PC voor aanschaffen, om mijn Quest aan te knopen :-)

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 17 januari 2020 11:07]

Bij de collega's van hardware.info zeggen ze anders nog veel te vaak dat het dood is.
Ik zelf ben ook gek van VR. Wel enkel PS VR omdat dit goedkoper is.
Volgende maand ga ik voor de eerste keer naar een VR Arcade en ik kijk er echt naar uit.
Is de quest dan niet een betere optie? Ik had een PSVR en heb deze weggedaan om een Quest te kopen.

Ondertussen heb ik wel terug een game pc gekocht zodat ik ook Oculus Link kan gebruiken, wat mij betreft best of both worlds. Standalone (geen draden) wanneer je wil, meer power en graphics (+draad) wanneer nodig. Heb wel nog geen wireless streaming geprobeerd, dat is het volgende om te testen :)
Helaas was dit nog niet toen ik PS VR (2de hands) heb gekocht.
Nu heb ik ook al redelijk wat spellen aangekocht dus omschakelen gaat helaas niet zo makkelijk. Al kijk ik wel uit naar de PS5 met hopelijk een verbeterde VR.
Als je goede wifi hebt kun je ook Virtual Desktop proberen. Dan speel je ook PCVR games draadloos. :)
PSVR draait nog prima mee in de VR wereld. Het heeft een aantal erg goede exclusives. Tenzij je een game PC hebt, zou ik het er gewoon bij houden.

Als je het geld er voor (over) hebt, is een Quest een mooie aanvulling (Ik heb PSVR en Quest) ik zou echter nooit mijn PSVR opgeven voor een Quest.
Toevallig naar Zero Latency VR in Rotterdam? Dit is de eerste vestiging van deze marktleider in de Benelux. Ze hebben volgende week vrijdag een Sneak Peak preview voor de grote opening op 28 januari. Ik ga naar de Sneak Peak. :D https://www.zerolatencyvr.nl/

Ben ruim twee jaar geleden naar de VR Arcade geweest in Amsterdam en het gevoel van complete vrijheid in zo'n grote ruimte is echt fantastisch!! Kwaliteit vond ik destijds nog wat tegen vallen vergeleken met mijn Vive (2016). Het beeld haperde een klein beetje, maar schijnt flink verbeterd te zijn nu.

Volgende maand met collega's naar VR Gamehouse Arena in Amsterdam. Wil ze allemaal een keer uitproberen. 8-)
Nee, al ziet er dat wel heel goed uit enkel iets te ver voor mij.
Ik ga naar https://theparkplayground.com/nl/
Een tip voor je playspace. Koop een klein tapijtje dat je in het midden legt. Zo voel je precies waar je bent en hoef je niet op de grid te letten.
Haha, ik leg ook een matje neer (gewoon een deurmat die niet weg glijdt), dan weet ik weer wat "het midden van de kamer" is en kan ik vrij bewegen zolang ik maar 1 voet er op of tegen aan hou.
Haha herkenbaar! Heb dit vorig weekend ook gedaan op zolder in mijn VR playroom ;)

Nog een tip: Heb vanmorgen een klein haakje onder de vensterbank gedraaid en daar hang ik de kabel aan. Zo kun je de lengte afstemmen op je ruimte en ligt hij bijna niet meer op de grond waardoor je er niet over struikelt.

Uiteraard wacht ik met smart op een wireless module voor de Index, maar voor nu is dit een prima eenvoudige oplossing.
Goede tip 👍 Ik zit zelf te denken aan het Kiwi cable management pro systeem. De vraag is alleen hoe ik dit aan m’n ega verkocht krijg 😂.
Die heb ik toevallig gekocht (bij Ali voor 20 euro) en is een verademing. Geen kabels meer over de vloer e.d. en ik kan toch iedere hoek van de kamer bereiken. Wel hangt het systeem in het zicht, dus niet zo geschikt voor een huiskamer...
je vergeet een ding en ik vind het een van de grootste innovaties van een VR headset in combinatie met met een 360 graden video content, dat vind ik eigenlijk best wel gaaf.zelfs 360 graden content met een tablet of smartphone vind ik eigenlijk al best een leuke toevoeging, helemaal rond kijken in een video...

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 17 januari 2020 10:16]

Juist 2019 zie ik als hét jaar dat VR weer een enorme opleving heeft gemaakt sinds de lancering van de HTC Vive. Door de lancering van de Rift S is PC VR "betaalbaar" geworden, de Valve Index laat zien hoe fantastisch de 2e generatie PC VR is (als je er in wilt investeren) en er zijn echt een hoop nieuwe games gereleased die de lijn tussen volwaardige triple A games en VR games weer iets doet vervagen.
2020 zal een soort "make it or break it" jaar worden voor VR gok ik zo.
Helemaal eens.

Heb zelf een Oculus Rift en sinds Beat Saber 360 levels uit zijn toch maar de Oculus Quest gekocht.

Veel mensen weten nog niet dat de Oculus Quest en een technisch wonder is! Solide beleving, stand alone, handen tracker zit in de bril zelf, de Guardian die je ruimtes herkent. Ik speel dagelijks en de kinderen regelmatig.

Twee jaar geleden werd motion sickness als reden genoemd dat je niet vrij kan rondlopen. Tegenwoordig zijn meerdere games zoals Dead and Buried II die laten zien dat het wel kan.

Beat Saber alleen al is een reden voor aanschaf. Zo episch om met lichtzwaarden blokken door te sabelen en bizar hoe je lichaam "leert" kijken.

Pistol Whip is erg vermakelijk... Op de quest fantastisch, voelt af en toe als Matrix aan hoe je kogels ontwijkt. Speelde ik gisteren in mijn te kleine kamer nog op de Oculus Rift. Stoot ik mijn hoofd doordat ik snel naar achteren boog om een kogel te ontwijken. Het is gewoon een work-out!

Maar ook het charmante "I expect you to die" is gewoon geweldig en werkt juist omdat het in VR is.

Ik kan niet wachten op verbeteringen, maar met de huidige spullenboel kan ik me al meer dat uitstekend vermaken!

Als je er nog geen ervaring mee hebt... probeer een Oculus Quest.

Ik ben fan!
Dank je Wormaap, super helder verwoord! Hoe is het met de resolutie gesteld, is dat ook verbeterd?
De resoluties zijn aardig wat omhoog gegaan. Daarnaast is 'screendoor effect' flink beperkt door andere keuzes in lenzen. Op mijn Rift S zie ik screendoor nog wel als ik erop let, maar als ik druk bezig ben met een game valt het totaal niet op. De Rift S heeft een 2560x1440 display (de helft per oog dus). De Valve Index zit op 2880x1600. Extremen als de Pimax 5k zitten op 2560x1440, maar dan per oog. Het mag voor zich spreken dat bij dat soort extremen het punt 'je hebt geen monsterPC nodig' vervalt, maar dat is niet anders dan wanneer je bijvoorbeeld 4k/144Hz flatscreen gaming wil.

Ter vergelijking, de Oculus DK1, waar veel tech-enthousiasten vroeger mee gespeeld hebben, zat op 1280x800 totaal. Dus 640x800 per oog.
Ik vul 'm even aan met het nieuwe vlaggenschip van Pimax, de 8KX, die native 3840x2160 per oog doet bij een FOV van 200o. Toegegeven: dat haal je niet met een 1060. Maar het is wel heel tof.

Edit: linkje erbij: https://store.pimaxvr.com...ision-8k-x-vr-headset-384

[Reactie gewijzigd door TechSmurf op 17 januari 2020 10:05]

Als je die resolutie zonder zichtbaar pixel raster voor elkaar kan krijgen, dan ga je weinig mensen meer horen over resolutie :) Op de Index valt het al bijna niet meer op. Lijkt me alleen zo zwaar die Pimax.

Wat ik nog het meeste mis in de huidige brillen is de helderheid en kleuren. Mijn eenvoudige LCD monitoren zien er altijd nog beter uit qua beeldkwaliteit tov van zelfs de OLED VR brillen.
Mooi dat er wat is, maar wat met mensen die een bril dragen ? Want dat zie ik persoonlijk toch nog altijd al een struikelblok ? Of is dat niet meer het geval en is er rekening mee gehouden ?
Zelf draag ik ook een bril. Als je bril niet te groot is, kan die gewoon onder de meeste headsets :)
Wat ik gedaan heb, is dat ik (voor zowel mijn PSVR als mijn Quest) inserts besteld op Ali Express, en daar bij de opticien geslepen lenzen in laten zetten. Naar mijn mening de beste oplossing.
Das ook een optie, maar zo begint het wel uiteraard exra kostelijk te worden
Ik heb bij WidmoVR een set lenzen voor mijn index besteld. Werkt top en maakt het echt veel beter (heb een flinke cylinder in één oog).
Rift S kan je met bril dragen.
Wel moet er bij gezegd worden (en dat zegt Oculus zelf ook) dat je FOV (field of view) een stukje minder is, omdat de VR bril wat verder van je hoofd af staat.
fyi:
https://www.anandtech.com...ive-pro-vr-headset-by-200
HTC heeft ook een 200 dollar pricecut op de Vive Pro
Let op: dit is alleen de headset. Je moet er nog steeds base stations + controllers bij hebben
Dat moet ook wel. Is zelfs nog te weinig, want voor 100 minder heb je een veel betere headset: Valve Index.
Vroeger de allereerste beta Oculus gehad welke in het begin echt een kick gaf (zoals de rollercoaster en wat horror tryouts), maar al snel weer verstoft in de kast lag. Laatst bij een maatje van me een nieuwer type geprobeerd en ik moet zeggen dat de innovatie ervan (op resolutie na) niet echt vooruit was gegaan. Het viel me zelfs behoorlijk tegen. Het was wat smoother dan voorheen en de resolutie was wat scherper (wat het wellicht smoother maakte), maar ik was, vergeleken met de beta Oculus van tig jaren geleden, niet echt onder de indruk en wist mijzelf te vertellen dat ook een nieuw type model al snel verstoft in de kast zou liggen.

Best jammer, want de innovatie in pc wereld gaat enorm hard, maar bij vr zie ik dat niet zo helaas.
Ik heb ook deze oculus go.
Had deze gekocht voor de quest uit kwam.
Ik vind het voor wat het is, en zeker voor die prijs een heel tof speeltje.
Ik speel er simpele spelletjes op, en mijn dochter kijkt er regelmatig youtube 360 op.

Er komt toch nog regelmatig content uit, dus VR dood lijkt me niet direct aan de orde.
Oehh, vergat helemaal dat deze VR-headset bestond, misschien toch de vervanger voor mijn Valve Index (waar geen ruimte voor is).
De Oculus Go is niet echt gefocust op gamen, het is meer toegespitst op media consumptie (je eigen Netflix bioscoop zeg maar). Je zou voor de Oculus Quest moeten gaan als je iets wilt wat dichter bij PC VR zit, maar overal op kan zetten (aangenomen dus dat je ergens in huis speelruimte heb).

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 17 januari 2020 09:50]

heb er een half jaar geleden gekocht; bevalt prima - maar .... om nu te zeggen dat er veel goede content is viel me beetje tegen; 1001x 'cinema/video speler', en veel merk/promotie crap. Het is beetje doolhof van apps en content. Maar heb je paar leuke gevonden (dead and burried vind ik geweldig) speelt het verrassend goed. Heb idee dat resolutie niet zo veel uit maakt, of nu 4k of dit zou zijn ... geloof neit dat het 3d effect en beleving zoveel verbeterd. Enige wat mis is 'echte' hand input. Maar voor de nieuwe prijs is het prima device.
Is VR nog steeds een dingetje? Is voor mijn gevoel helemaal dezelfde richting op aan het gaan als 3D op de TV. Natuurlijk zijn er zat situaties te bedenken waar het handig is, maar voor de gewone consument?
De techniek is er nog niet helemaal. Het 3D-effect is indrukwekkend maar zonder handtracking en feedback voelt het maar half aan. Goed voor early adopters, maar de mainstream is pakweg 5 jaar weg.
VR is nog steeds gestaag aan het groeien en de technologie word alleen maar beter. De in het artikel genoemde Oculus Quest is mogelijk het beste wat een consument kan binnenhalen op het moment: een volledige standalone VR headset die feature-parity heeft met PC VR zonder een PC nodig te hebben. :)
Ik denk juist dat de hele stand alone markt op niks uitdraait. De content is ronduit belabberd.
De hoogste kwaliteit brillen zijn op dit moment de index, reverb en pimax. Die vergen allemaal een super computer. Zelfs een 2080ti is niet genoeg voor de meeste vr spellen om op de pimax 8k te draaien.
En dan zijn de resoluties eigenlijk nog steeds te laag. Laat staan voor standalone.
VR wordt pas echt mooi wanneer je voor elk oog een 8k, wellicht zelfs een 16k scherm hebt. Duurt wel even voordat standalone dit aankan.
Ik denk dat dit echt enorm overdreven is.

Ik zelf heb de Oculus Rift S, die zo'n 1280 x 1440 pixels per oog heeft op 80hz.
Alhoewel ik van mening ben dat dit het minimale is wat je met VR zou moeten hebben qua resolutie en hz, is de kwaliteit beter (minder screendoor effect) dan de originele Rift en de originele Vive met een veel makkelijkere plug-n-play setup. Daarbij heb ik zo'n 9 maanden lang zonder problemen vrijwel alle VR games met een GTX1060 (6GB) gespeeld. Een GFX kaart die je nu 2e hands voor 150 euro kan kopen.

Nu ik een RTX2070 heb, kan ik een vorm van "supersampling" per spel aan zetten waardoor de kwaliteit nóg mooier wordt.

Nee, de meeste winst in VR behaal je niet door hogere resoluties, de meeste winst behaal je bij de lenzen en type schermen en techniek daar in. De stap die Oculus en Valve hebben genomen om met de Index en de Rift S naar LCD schermen te gaan ipv OLED is een hele goeie geweest naar mijn mening.
Ik vermoed dat veel mensen de resolutie niet voldoende vinden doordat ze pixels zien. Dat komt vooral door de ruimte tussen de pixels wat in de eerste (2016) generatie heel zichtbaar was (Screendoor inderdaad). Met een hogere resolutie verwachten ze dan, net als retina schermen, geen pixels meer te zien.

Het belangrijkste is volgens mij, naast een aardige resolutie (4K per oog zou leuk zijn), om de ruimte tussen de pixels weg te halen. Dat hebben ze in de huidige generatie (2019) al behoorlijk verbeterd. Inderdaad door over te stappen op LCD want met OLED kregen ze dat raster niet veel kleiner.

Ik heb de Rift S, Rift Quest en Valve index zodat ik op alle platformen kan testen en ze hebben daar allemaal echt flink in verbeterd. Ondanks dat de Quest een OLED is overigens.
Uiteindelijk, over een jaar of 3 (generatie 2.5 of generatie 3 van VR) om de beste immersie te krijgen zal een hoge resolutie noodzakelijk zijn. Of in ieder geval een scherm waarbij de pixels nóg dichter op elkaar zitten dus zal 4K per oog een must worden. Maar momenteel heb ik echt al zo ontzettend genoten van VR en dat al met een PC die "maar" een GTX1060 had. Terwijl ik gigantisch sceptisch was over VR, zelfs nadat ik bij een vriend de Vive probeerde en het toch wel onwijs tof vond, maar veel te duur.

De markt blijft ook groeien. Vooral in de kwaliteit van games. Boneworks (alhoewel niet voor iedereen ivm de motion sickness door de free movement) is echt een gigantische stap voorwaarts en Valve heeft met z'n gratis "The Lab" ook al laten zien hoe groots VR kan worden.
De stap die Oculus en Valve hebben genomen om met de Index en de Rift S naar LCD schermen te gaan ipv OLED is een hele goeie geweest naar mijn mening.
Ik begreep die stap eigenlijk niet, kun jij mij uitleggen wat daar het voordeel van is?
Er zit een "ruimte" tussen de pixels bij OLED. Alhoewel de donkerwaardes veel beter zijn bij OLED, (waarbij ze bij LCD de pixels altijd "aan" blijven), is het zo dat als jij met je ogen héél dicht op een scherm zit via een lens dat ook nog eens 'vergroot'. Hier door krijg je, wat ze noemen, een "Screendoor effect". Oftewel, ga eens heel dicht op een muggenhor zitten en kijk er door heen, je kan er door heen kijken, maar je zal altijd een 'waas' zien van de lijnen van de hor. Dit heb je dus ook in VR.

Door over te stappen op LCD, waarbij de pixels véél dichter op elkaar zitten, wordt die screendoor effect bijna volledig geëlimineerd. Het is er nog wel, maar je moet wel heel erg focussen en letten er op wil je dit nog zien. Naast dat is OLED relatief "traag" als scherm en bij LCD is die vertraging ook vrijwel nihil. Wat motion sickness ook weer iets doet afnemen.
Kijk duidelijke uitleg, dankjewel, nu kan ik het opeens heel goed begrijpen. Jammer dan van de zwartwaardes, het Screendoor effect is iets wat mij behoorlijk stoorde bij mijn Oculus.
De headset met op dit moment minste SDO bevat juist oled panelen, de Samsung Odessy+.

@Xm0ur3r zie hier maar: productreview: Samsung HMD Odyssey+ review door RespawnDespair
Gaaf!

Ze hebben dus een technologie ontwikkeld die het screendoor effect "verminderd" bij OLED en het vergelijkbaar maakt met "perceived 1233" PPI! Terwijl hun niet-plus 651 PPI had en die best wel erge SDE had. Hoe zouden ze dit doen? Soort FXAA achtige technologie er over heen gooien? Wordt alles iets meer "blurry" wat ze vervolgens weer moeten compenseren met hogere resolutie? Best interessant... Kan er niets over vinden.

De LCD's gebruikt in de Rift S en de Index zijn nog steeds een stuk vlotter (fast panel switching), wat voor veel mensen helpt tegen motion sickness. Maar dat onder andere Samsung bezig is om de tech van de schermpjes te verbeteren voor die extra immersie vind ik echt goed nieuws.
Ik snap de ppi niet helemaal in deze context, het scherm kan dat best hebben maar als je het 2x zo veel uitvergroot met een lens zit je weer op hetzelfde.

Wel kan ik je zeggen dat het redelijk scherp is, hoewel het absoluut nog scherper kan!

Ik kan het zelf helaas alleen vergelijken met de PSVR en daar steekt het met kop en schouders boven uit.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 januari 2020 17:02]

Die review is 4 maanden voordat de nieuwe Rift S, Rift Quest en Valve index uit kwamen. Hij vergelijkt hem met de Vive uit 2016. Dat verschil is inderdaad gigantisch. De nieuwe Rifts en Index hebben nog minder SDE dan de Odessey+.

Die Samsung Odessy+ is nog steeds een super Headset. De beeldkwaliteit (kleur, contrast) is wel echt beter. Ik merk dat de Index minder contrastrijk is. Ze zouden beiden moeten samensmelten ;)
Ah dan ben ik daar niet ver genoeg in gedoken.

Minst prettige is (wat ik ook op mijn telefoon zie maar daar stoort het niet) is de waas achter donkere objecten aan. Mogelijk dat 120/240hz dat zou verhelpen maar LCD heeft daar van zichzelf al niet echt last van (jah vroeger had je wel ghosting maar dat is nu praktisch geen issue meer).
Ja dat zijden we ook van tablet en smartphone games ... de markt geeft je nogal ongelijk.
Je moet je niet kapot kijken op de resolutie, die is echt niet zo belangrijk als dat men denkt. Comfort, mobiliteit en accessibility zijn veel belangrijker voor de mainstream.
Standalone is juist een enorme boost aan VR aan het geven. De Oculus Quest (in ieder geval de 64GB) is al sinds december overal uitverkocht.
En er zullen vast mensen zijn die een 8k scherm per oog nodig hebben om tevreden te zijn. Maar verreweg de meeste mensen die een set van de huidige generatie proberen vinden het grafisch prima. Net zoals niet iedereen op 4k/144Hz hoeft te gamen, heeft ook niet iedereen dat soort resoluties nodig, en de 640x800-per-oog tijd ligt ver achter ons.

VR, zowel standalone als via PC is technisch klaar voor de mainstream, hooguit niet voor de niche die de allerhoogste beeldkwaliteit nastreeft. Maar die groep is ook in flatscreen gaming maar klein.
Net als bij flat gaming draait het niet allemaal om resolutie en grafische pracht en praal. Het gaat om de totaal ervaring. Vergelijk het met een handheld, zelfs de switch heeft in vergelijking met een PC een klein k*tschermpje en lage resolutie. Toch biedt de switch een hele eigen ervaring die de moeite waard is.

Datzelfde geld voor VR voor veel mensen. Misschien niet voor jou, en dat mag, maar je moet het niet generaliseren.

Voor mij zelf is juist flat gaming een stap terug. Je zit maar recht vooruit te staren naar een zeer beperkt blikveld. Je kan niet eens je hoofd draaien. Je handen zijn gebonden aan een controller, of muis en toetsenbord, wat niets te maken heeft met de beweging van je handen in de game. Ik speel nog maar weinig plat, en elke keer dat ik het wel doe, voelt het vreselijk beperkend.
Het de OG vive uit 2016 kon je heel goed pixels tellen. De eerste seconden dat je die bril op hebt valt dat tegen. Daarna zit je in het spel en zie je de pixels niet meer. Met m'n odyssey+ is dat enorm verbeterd, en die had ik voor 270 euro in huis.
Het bedrijf zegt niet waarom de Oculus Go goedkoper is geworden, maar het ligt voor de hand dat het ligt aan een gedaalde vraag of lagere productiekosten voor het apparaat.
Waarschijnlijk dus omdat de vraag laag is.. een paar early adopters hebben zo'n ding maar voor de meeste is het een niche ding. Ik denk niet dat VR echt "een dingetje" is. Ook niet nu Value een nieuwe Half-Life heeft uitgebracht. Wellicht dat over een jaar of 10 a 15 de game wereld er compleet anders uitziet maar op dit moment is het in mijn ogen niet echt een ding. Voor VR heb je toch echt wel een speciale ruimte nodig zodat je niet per ongelijk toch door de tv loopt of met de controllers je liefje in dr bakkes slaat die niets vermoedend binnenkomt.

Sit and wait totdat ze standaard bij een grafische kaart zitten maar to dan: geld uitsparen.. tenzij het voor iemand wel een dingetje is.
De vraag zal idd laag zijn omdat ze deze headset helemaal niet uit hadden moeten brengen. Mensen die deze headset kopen worden teleurgesteld omdat dit gewoon een teleurstellende VR ervaring is.
De Oculus Quest van ong €500 is wel een geweldige headset die dan ook op veel plaatsen uitverkocht is. Net als de Valve Index.
De groei is langzamer gegaan dan verwacht maar is er wel degelijk. Tussen nu en toen ik mijn Vive kocht in 2016 zit een wereld van verschil.
Binnenkort komen er enkele triple A spellen uit waaronder Half Life en Medal of Honor. 2020 wordt een mooi VR jaar.
In flight- en race sims kun je gewoon veilig en realistisch in je stoel blijven zitten. ;)
Is VR nog steeds een dingetje? Is voor mijn gevoel helemaal dezelfde richting op aan het gaan als 3D op de TV. Natuurlijk zijn er zat situaties te bedenken waar het handig is, maar voor de gewone consument?
Ikzelf gebruik het vooral voor gaming. Maar het verveelt op een gegeven moment wel hoor.
Ik denk dat voor VR de techniek nu nog de beperkende factor is. 3D films mijd ik als de plaag. Mede doordat ik een lui oog heb en het enige verschil voor mij dan wat minder scherp is dan bij 2D.

Maar ik zie hier zeker een grote toekomst in. In tegenstelling tot een 3D film lijkt het me namelijk wel echt geweldig om zo'n bril op te kunnen doen en dan gewoon letterlijk IN de film te zitten, waarbij je gewoon 360 graden om je heen kunt kijken. Zo ver is de techniek nog lang niet en de filmmakers zijn er ook nog niet aan begonnen, maar ik weet zeker dat ze dat wel gaan doen. Voor de bioscopen zal dat ook een flinke boost zijn weer, gezellig met z'n allen immersive een film kijken. Is toch anders dan thuis op de bank met een 3d bril op...

En natuurlijk voor VR toepassingen als chirurgie, overlays voor technische werkzaamheden, instructies, etc.. Ik geloof er wel in, maar eerst nog wat jaartjes de early adopters.
Zo ver is de techniek nog lang niet en de filmmakers zijn er ook nog niet aan begonnen, maar ik weet zeker dat ze dat wel gaan doen.
Waarop baseer je dat?
Waarop ik baseer dat ze dat wel gaan doen?
Op basis van het feit dat filmmakers best vaak experimenteren met nieuwe dingen. Verschillende breedbeeldformaten, ander aantal frames per seconde, 3d met bril, etc. Een filmmaker wil de kijken een zo immersive mogelijke ervaring geven en daar past dit wel in.

Heb er dus geen bron voor, maar ik vind mijn aanname wel plausibel :)
Wat zou je zien als je achterom zou kijken? Niet de regisseur en camera's.. ik zou er nog eens over nadenken als ik jou was. ;)
Ook iets als 'zoom' zou heel anders moeten werken.
In een volledig gerenderde film zou het misschien nog kunnen maar in een normale film is het volgens mij gewoon onmogelijk.
Ik heb er wel over nagedacht. Je zou een of ander type camera moeten ontwikkelen waarbij de regie en crew in een soort cirkel staat. Je zou dan als blinde vlek alleen die circel hebben. De rest zou je gewoon kunnen zien.

Renderen is natuurlijk veel makkelijker. Maar je zou ook de crew weg kunnen poetsen met post processing.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, wel dat ik er in geloof :)
Maar je zou ook de crew weg kunnen poetsen met post processing.
De crew is niet het enige probleem. ;)
Maar kan je hiermee ook Projext alex van valve spelen??
Als dat het geval is dan is het het waard anders niet
denk het niet, wat daarvan gezien heb wil die 'echt' vr via pc/host hebben lopen, en userinput via 2 handjes.
ja idd, laat dan maar:)
Half-Life: Alyx (zoals het officieel heet) ondersteund:
  • Valve Index
  • HTC Vive
  • Oculus Rift
  • Windows Mixed Reality
En ik zie de Oculus Quest voor de zelfde prijs als een Oculus Rift
dus voor de use case dat m'n gewoon Alyx wilt spelen is de Rift een goede keuze denk ik.
Was vergeten dat dit om de Oculus: Go ging, mischien dat het mogelijk is via de software Vridge.

[Reactie gewijzigd door MissUnikitty op 20 januari 2020 15:37]

Thnks tussen de 500 en 600 is het evt wel te doen, ga het in de gaten houden
Graag gedaan, ik zag zelf net toevallig dat op de site van HL: Alyx zelf. de Quest+Link er ook bij staat.
is het met deze bril ook (al?) mogelijk om hem met een kabel op je pc aan te sluiten, puur voor head-look functionaliteit? ik meen ergens gehoord te hebben dat ze daar wel aan wilde werken maar dat dat toen nog niet mogelijk was.
Ze hebben inderdaad al een (apart) verkrijgbare Oculus:Link Cable voor de Quest (Wat neer komt op een USB 3 kabel gewoon ?)

Edit: Ik was vergeten dat het ging over de GO en niet de Oculus Quest.
Voor de GO blijkt het alleen om data transfer te gaan niet om hem echt "te gebruiken"
Mischien dat dit wel mogelijk is met de software Vridge.

[Reactie gewijzigd door MissUnikitty op 20 januari 2020 15:36]

Na een keer een rollercoaster demo gezien te hebben op de Go, was ik zo mega enthousiast en heb ik er ook gelijk eentje aangeschaft. Ook vanwege de laagdrempelige prijs (maar wel volle mep). Het is niet meer dan een leuk demo dingetje. De SoC is gewoon veels te traag voor volwaardige games en andere toepassingen en de Screen Door Effect is zeker op de Go een probleem. Je kan bv Netflix op kijken maar je gaat enorm irriteren aan de matige resolutie, helemaal als je thuis Netflix op een 4K tv kijkt. De games zien er ook niet zo heel geweldig uit, en dan vergelijk ik zelf niet eens met een 4K capable console, maar gewoon met een PS4 base. Met een oude (mobile) SoC kan je de volle potentie van VR echt niet eruit halen maar zullen ze die wel gebruiken vanwege de battery life om hem als standalone te kunnen gebruiken.
Het is een leuk dingetje voor vrijgezellen. Pr0n is wel een aparte ervaring in VR, maar ook daar ga je tegen de trage SoC aanlopen. De pr0n industrie staat ook niet stil en brengen hele hoge kwaliteit filmpjes uit, waar de Go erg veel moeite mee heeft. Er zijn wel full featured mediaspeler apps op te vinden zoals Skybox VR en Pigasus VR, met mogelijkheid om vanaf je NAS of PC te streamen.
Je kunt trouwens via ALVR deze Oculus Go laten werken met SteamVR. Zelfs met bijv. Cloudgaming pc (Shadow).

ALVR: https://github.com/polygraphene/ALVR

DCS Flightsim met Oculus Go: https://www.youtube.com/watch?v=jDPan4rHrbo

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True