Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook gebruikt na toestemming data van Oculus-headsets voor ads

Facebook gaat data van gebruik van Oculus-producten inzetten voor gepersonaliseerde advertenties. Dat blijkt uit een update van het privacybeleid van Oculus. Dat gebeurt pas als Oculus-gebruikers hun Facebook-account koppelen.

Oculus is begonnen met het aanbieden van de koppeling met Facebook. Als gebruikers de koppeling maken, stuurt Oculus data over gebruikers en gebruik door naar Facebook voor het personaliseren van advertenties. Oculus belooft dat het zonder die koppeling niet zal gebeuren. Daarbij gaat het niet alleen om advertenties binnen apps van Facebook, maar ook daarbuiten.

Facebook is een van de grootste advertentiebedrijven ter wereld en biedt gepersonaliseerde advertenties aan door het vergaren van data over gebruikers. Facebook kon niet eerder beschikken over data die toont wat gebruikers in vr doen. Oculus is sinds 5,5 jaar onderdeel van Facebook. Het gebruik van de data voor advertenties staat inmiddels ook in het privacybeleid van Oculus.

Als onderdeel van de koppeling kunnen gebruikers ook hun contacten van Facebook toevoegen op Oculus-diensten, om zo meer contacten te hebben in vr-ervaringen en vr-games die werken met online multiplayer. Ook is het mogelijk om te livestreamen naar het eigen Facebook-account en te chatten met contacten in vr.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

11-12-2019 • 20:54

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
"Oculus deelt infrastructuur, systemen en technologie met andere Facebook-bedrijven (waaronder Facebook, Instagram en WhatsApp) om via alle Producten van Facebook-bedrijven die je gebruikt een innovatieve, relevante, consistente en veilige ervaring te bieden."

Ahja, een veilige ervaring aanbieden.
Dus als ouder/admnistrator kan ik instellen dat niemand deze/een andere koppeling mág maken?
Als gebruiker zónder impliciete wens om te koppelen, maar als slachtoffer van een app die het vereist, kan ik ook ervoor kiezen die data niet te delen?

Neen? Goh, toevallig... en anders minstens opvallend dat ál die functionaliteit niet benoemd wordt in dezelfde adem dat men impliceert een geheel veilig platform aan te bieden en ze lijkt ons vooral geen onterecht veiligheidsgevoel aan te willen praten...
Dankzij hun ads krijg je een user experience als nooit tevoren.
Whoehahahahaha!!! Ze adverteren maar een eind raak... gepersonaliseerd of niet; ik blief die rommel in geen enkel geval.
Artikel uit 2016 met de naam “There Are Some Super Shady Things in Oculus Rift's Terms of Service”

https://gizmodo.com/there...us-rifts-terms-1768678169

“To market to you. We use the information we collect to send you promotional messages and content and otherwise market to you on and off our Services. We also use this information to measure how users respond to our marketing efforts.”

Niets nieuws, niets verrassends. De Quest is het beste dat VR overkomen is de afgelopen jaren, maar het feit dat het van Facebook is zorgt toch altijd weer voor een nare smaak in mijn mond.

Dit is ook een mooie uit datzelfde lijstje:
“ Information about your physical movements and dimensions when you use a virtual reality headset.”

Het kan zijn dat het sinds 2016 uit de EULA is gehaald en toen weer terug is gekomen, maar ik gebruik dit al jaren als voorbeeld in colleges.

[Reactie gewijzigd door walterg op 12 december 2019 06:58]

Is informatie van de fysieke bewegingen en dimensies dan niet belangrijk voor de werking van het apparaat? Hoewel... Facebook koppelt het dan waarschijnlijk aan een specifiek user ID zo dat ze het van jou specifiek weten in plaats van een Anonieme doorzending.
Totdat het opeens verplicht wordt om je FB account te koppelen omdat anders op magische wijze je headset dan niet meer werkt.... Misschien cynisch, maar vaak is dat soort dingen dan opeens de volgende stap. En dan krijg je je geld echt niet meer terug.
Dat is een reële kans, het gebeurt al vaker in software dat dingen gekoppeld wordt wat niets van doen heeft aan de functionaliteit maar zonder werkt het niet. Bijvoorbeeld wifi analyzer op Android, locatie moet geactiveerd zijn anders scant de applicatie niet. |:(
Privacy wordt steeds lastiger en bedrijven zoals Facebook maar ook Google krijgen steeds meer macht.
Van de netwerken kan je een locatie afleiden. Dan is het toch niet vreemd dat de app daar de locatietoestemming moet hebben?
Precies dit. Ter verduidelijking: wanneer een app toegang wil hebben tot WiFi SSIDs (de namen van gescande wifi netwerken), moet hij locatietoestemming hebben.
Nee dat is niet nodig, immers alles wat nodig is zit in de lucht. Ik kan gewoon met mijn Kali machine zonder internet hetzelfde, alleen de wireless kaart is behoorlijk stuk gevoeliger waardoor daar mijn voorkeur niet ligt als ik de draadloze dekking wil controleren.
De locatie services (Lees GPS) zouden niet aan moeten staan wel is de permissie nodig. De reden hiervoor is dat het mogelijk is om via wifi locatie te bepalen.
De app zegt letterlijk dat de locatie service (die regelt het aan en uitzetten van de GPS) uit staat en dat deze aan moet staan om te kunnen scannen.

[Reactie gewijzigd door MdBruin op 12 december 2019 08:57]

Dit doet dan vermoeden dat ze ook locatie gegevens verzamelen als dit zo is kun je dat zien. Want dan komt namelijk het locatie icoon boven in de status bar te staan. Overigens ben ik het met je eens dat dit natuurlijk belachelijk is want het scannen van wifi zou ook mogelijk moeten kunnen zijn zonder dat de locatie service aan staat.
Dat heeft gewoon te maken met het feit dat verschillende landen verschillende frequentiebanden gebruiken voor het wifi. Door je locatie te delen weet de app welke banden er gebruik worden. De app moet immers weten in welk land je je bevindt.
dan kunnen ze ook een dropdownbox maken waar je je land zelf in selecteert...

GPS locatie is nergens voor nodig op die manier

[Reactie gewijzigd door Leipo op 12 december 2019 08:29]

Dat er verschillende toegestane kanalen en vermogens zijn per land, daar ben ik me van bewust. Maar waarom is dit in 1 keer nodig na een update van de software terwijl het ervoor niet nodig was. De app scant naar draadloze netwerk (2.4G en 5G) en geeft deze weer en hoe sterk (in dBm). Ik gebruikte de app om met een minder sterke ontvanger te testen hoe de dekking is en welk kanaal de beste keuze is. De kanalen en sterke van zendvermogen liggen niet bij de ontvanger maar bij het AP (zender)
dan maak je toch een burner FB account aan die je alleen dan voor dat soort zooi gebruikt, en voor de rest NOOIT.

dit zou dan de enigste oplossing zijn, naast het NOOIT meer gebruiken van oculus
FB Koppelt waarschijnlijk alles gewoon weer aan elkaar.
of je koppelt het gewoon niet :-). (het is (vooralsnog) geen verplichting)
Dat is nog niet eens cynisch, volgens mij zijn soortgelijke dingen al vaker gebeurd.
De inloggen zonder Facebook knop zit al zo verstopt dat de meesten het niet gebruiken of niet weten dat het bestaat
En binnenkort gaat het helemaal automagisch... want ja dan staat het opt-in schuifje toevallig toch wel uit, fout van de programmeur...
of moet je eerst door 100 menu's en sub menu's om het uit te schakelen.

maar dan verlies je ook HDR en 4K resolutie. want dit is dan een "premium" feature
En bij de volgende update staat alles weer aan en de opties om het uit te zetten op een andere plek.
Precies, daarom moet ik ook echt niet een VR bril van Facebook.

Snap niet dat mensen nog steeds Facebook vertouwen na alle slechte nieuws wat er op Tweakers en andere nieuws sites al uitgekomen is over Facebook.
Water is Nat

Maar ik heb al een aantal keer een VR set overwogen en hoewel de nieuwe sets van Oculus zeer aantrekkelijk zijn heb ik deze nooit overwogen om onder andere deze reden. (ik dacht dat dit allang gebeurde)
Ook vind ik dat in deze kleine markt jammer genoeg zoveel exclusives zijn en dat is ook een van de redenen waarom ik niet direct met mijn geld in de rij sta.

[Reactie gewijzigd door roberto250b op 11 december 2019 21:01]

Vóór het koppelen van het Facebook account verzamelen alvast wel data die aan jou gelinkt is natuurlijk. Bij het koppelen, koppelen ze deze data aan je account.
Ik heb een reeks VR brillen wat begon met Oculus dev kits. Na overname door Facebook is er hier om die reden ook geen meer binnen gekomen.

Gelukkig kiezen ze nu ook voor mainstream met de hardware en niet grensverleggend. Dat maakt het makkelijk.
Mede hierom probeer ik waar mogelijk SSO te voorkomen met mijn Google account. Facebook ben ik al een tijd vanaf.

Maar ik vrees dat veel.diensten (bijv. Spotify) geen optie meer geven op termijn...tegen een flink zakcentje.

Of ze worden gewoon opgekocht natuurlijk, :-D.
Geweldig. Dus je koopt een apparaat van honderden euro's en dan kun je alsnog reclame krijgen als je je fb account gebruikt, want ook buiten Facebooks eigen apps zal jouw data worden gedeeld.

Prima als het alleen in Facebooks eigen apps zou gebeuren, want je kiest er zelf voor om fb te gebruiken, maar als je een keer een livestream wil opzetten op facebook (om je oma mee te laten genieten?) kun je dat dus niet doen zonder je data weg te geven.

Toch maar gaan sparen voor een HTC Vive..

[Reactie gewijzigd door _Eend_ op 11 december 2019 21:06]

Hebt gewoon minder functionaliteit zonder dvd account, wilde vr streamen bleek niet te kunnen zonder dvd account. Inmiddels met 3rd party tools en usb verbinding beeld beschikbaar gekregen op pc.
HTC Vive is inmiddels al flink verouderd. Koop dan een Valve Index of een Vive Pro.
Reclame krijg je toch wel op Facebook. Dus of het nu gepersonaliseerd is of niet maakt ook niet uit.
En binnenkort lezen we dat de gegevens per ongeluk toch zijn doorgegeven.
Als je geen toestemming geeft gebruiken ze die data vast wel ergens anders voor.
Dat wordt dan een simpele FB account met alleen likes/links naar relevante website van zulke spellen en alle settings dichtzitten met 0 vrienden. Of een eenmalige kleine bijdrage voor de optie opt-out die er normaal niet zal zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True