Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook stelt aantal door recente hack getroffen gebruikers bij naar 30 miljoen

Facebook heeft meer informatie over de recente aanval op het platform bekendgemaakt en claimt dat er bij 30 miljoen mensen 'access tokens' zijn gestolen. In eerste instantie ging het bedrijf ervan uit dat het om 50 miljoen mensen ging.

In een nieuwe blogpost schrijft Facebook dat de aanvallers bij 15 miljoen mensen via de gestolen tokens toegang hadden tot hun naam en contactgegevens, waaronder telefoonnummers en e-mailadressen. Bij een tweede categorie, bestaande uit 14 miljoen mensen, was er toegang tot meer informatie. Zo konden de aanvallers bij dezelfde gegevens als bij de eerste categorie, maar ook bij profielgegevens. Op die manier was informatie beschikbaar als geslacht, taal, relatiestatus, geloofsovertuiging, woonplaats, opleiding, werk en de 15 meest recente zoekopdrachten. Bij een laatste categorie, bestaande uit 1 miljoen mensen, was er geen toegang tot informatie.

Facebook zegt dat het de getroffen personen in de komende dagen zal informeren. Gebruikers kunnen zelf ook controleren of hun gegevens zijn ingezien, dat kan via een hulppagina. Facebook stelt dat zijn andere diensten niet door de aanval zijn getroffen, zoals Messenger, Instagram, WhatsApp en Oculus. Eerder had het bedrijf al bekendgemaakt dat apps van derden die gebruikmaken van Facebook Login ook niet waren getroffen.

In zijn huidige bericht schrijft het bedrijf dat het op 14 september 'verdachte activiteit' had vastgesteld en dat het er elf dagen later achterkwam dat het om een aanval ging. Het misbruikte lek wist het bedrijf binnen twee dagen te dichten. In een eerder gepubliceerd bericht legde Facebook uit dat de aanvallers gebruikmaakten van een combinatie van drie bugs. Het bedrijf had tegen de Ierse privacywaakhond gezegd dat het bij maximaal tien procent van de getroffen gebruikers om EU-burgers ging. Onder de oude aantallen was dit vijf miljoen, door de huidige update is dit aantal mogelijk lager.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

12-10-2018 • 19:05

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
nou ik ben dus de lul :+
Ik behoor tot die 14 miljoen mensen... ik vraag me echt hardop af of die cijfers wel kloppen als ik in vorige berichten alleen al keek naar het aantal gebruikers dat melding maakte.

En facebook de rug toe keren ja graag,, maar als ondernemer moet ik op facebook vindbaar zijn daar zitten mijn klanten ook dus dat heeft een nog veel grotere impact.

overigens vind ik de lijst aan gegevens die facebook heeft gelekt best wel groot. En er staan punten bij die onder de GDPR extra zwaar tellen (religie bijvoorbeeld).
Is my Facebook account impacted by this security issue?

Yes. Based on what we've learned so far in our investigation, attackers accessed the following Facebook account information:
Name.
Email addresses.
Phone number.
Additionally, the attackers also accessed other account information, including:
The following information associated with your Facebook account:
Username.
Date of birth.
Gender.
Types of the devices you've used to access Facebook.
The language you choose to use Facebook in.
If you previously added this specific information to your Facebook account, it was also accessed:
Relationship status.
Religion.
Hometown.
Current city.
Work.
Education.
Website.
The 10 most recent locations you've checked in to or been tagged in. These locations are determined by the places named in the posts, such as a landmark or restaurant, not location data from a device.
The 15 most recent searches you've entered into the Facebook search bar.
People or Pages you follow on Facebook.
Based on what we've learned so far in our investigation, the attackers did not gain access to certain information, such as:
Account passwords.
Payment card or credit card information.
Maar waarom MOET jij als bedrijf vindbaar zijn op Facebook? Is customer power niet juist dat als je het oneens bent met het beleid of de macht van een bepaald bedrijf (in dit geval Facebook), dat je dan weigert daar diensten van te gebruiken? Ik vind het juist eigen verantwoordelijkheid om te weigeren waar je niet achter staat. Als iedereen dat deed, dan was er meer concurrentie, hadden bedrijven als Facebook minder macht, was er minder monopoly positie en hadden wij als gebruikers meer keuze en betere diensten.

Ik heb bijvoorbeeld zelf ook twee bedrijven, maar ik weiger gebruik te maken van Facebook, ondanks dat mensen blijven roepen dat ik daarmee meer klanten zou werven.

In mijn ogen is Facebook geen verplicht onderdeel, maar een keuze. Wie kiest voor een "gratis" dienst als Facebook (particulier of zakelijk), zal ook moeten instaan voor de lange termijn consequenties en de risico's. Ik vraag me vaak af hoeveel schandalen er nog moeten plaatsvinden, voordat mensen zich realiseren dat ze zelf onderdeel zijn van het probleem in plaats van de oplossing...
Ik denk dat je het begrip ondernemer niet begrijpt dan. Als ik als ondernemer weg ga zal de klant niet volgen. De concurrent zal in zijn handen klappen en bedankt roepen.

Denk je dat Coolblue bol.com en alles wel op Facebook zitten omdat ze Facebook zo geweldig vinden? Nee het is gewoon de verwachting van de klant als je daar niet actief bent valt een groot deel klant binding weg en gaan ze naar je concurrent voor bedrijven dus niet echt een keuze. Dat is iets dat markt breed moet veranderen.
Deze argumentatie klopt niet. Je kan het als bedrijf bijvoorbeeld presenteren als dat je je positief wil onderscheiden van de concurrentie door geen zaken te doen met bedrijven als Facebook, omdat die een risico zijn voor de klanten. Denk ook aan de aandacht die Arjen Lubach met zijn actie kreeg door juist niet meer op Facebook te zitten met zijn programma en de uitleg die hij gaf over zijn keuze. Pure Customer Power.

Het zou me zelfs niks verbazen als bedrijven als Coolblue en bol.com over een aantal jaren helemaal niet meer op Facebook zitten. Ga maar na, moeten dan ook alle bedrijven weer kleding kopen gemaakt door kinderarbeid, omdat de klant goedkope kleding wil? Er is wel iets veranderd in de 21ste eeuw. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is juist steeds meer (nee niet altijd uiteraard) iets wat de klant extra waardeert en bereid is meer voor te betalen als het moet. Dat is Customer Power en dat heb je als bedrijf zelf ook als je moet afwegen zaken te doen met een ander bedrijf.

Er wordt nog niet altijd heel bewust beleidsmatig over nagedacht bij alle bedrijven. Net zo als er 20 jaar geleden zelden werd nagedacht over waar de stroom vandaan kwam voor een bedrijf, of welke materialen gebruikt werden voor de productie. Het is wel degelijk een keuze en dat bewijzen de bedrijven die wel al bewust weigeren zaken te doen met Facebook.Als er een universeel keurmerk komt voor bedrijven die geen zaken doen met risicobedrijven als Facebook, zou het wel eens hard kunnen gaan zelfs...

[Reactie gewijzigd door Immortares op 13 oktober 2018 18:22]

Toch werkt het zo echt niet zeker niet voor de kleine ondernemer. De grote jongens kunnen dit doen. Arjan lubach kon dit doen omdat die meer dan genoeg volgers heeft en Facebook niet meer nodig had. Coolblue enzo kunnen dit doen omdat de klanten hun toch wel vinden. De kleine ondernemer moet hard werken om gevonden te worden. Niet zichtbaar zijn op Facebook waar 90% van je klanten zit lijdt direct tot inkomen verlies want klanten kunnen je niet meer vinden. Nu betaal ik zelf niets aan Facebook reclames maar het wordt wel gezien als direct communicatie middel door klanten die mijn bedrijf willen bereiken.

Pas als Facebook niet langer groot Schalig gebruikt wordt zullen kleine bedrijven echt los kunnen laten en de rug toe kunnen keren.
Persoonlijk denk ik dat geen enkel bedrijf facebook echt nodig heeft, als customer service kanaal kan het handig zijn maar buiten dat niet. Ik ken dan ook echt niemand (in Nederland) die op facebook bedrijven opzoekt als het niets met een vraag of klacht over eerder geleverde diensten te maken heeft.

In Indonesië is het weer een ander verhaal veel kleine ondernemers hebben juist alleen Facebook en Instagram en hebben geen eigen website. Maar als je zo werkt in Nederland en er gaat ook maar één order mis dan sta je direct te boek als scammer.
Inderdaad, even naar mezelf kijkend als ik iets koop of wil kopen zoek ik met Google naar de goedkoopste prijs, daarna naar shop reviews. Ik zoek echt nooit op FB en dat is voor mij ook geen criteria om wel of niet iets van een bedrijf te kopen.

Facebook is leuk voor wellicht presales of support maar zelfs dat vind ik irritant, ik mail liever.

Denk ook niet dat je als bedrijf dus echt verplicht op FB moet zitten, mensen zoeken je dan toch vaak pas op als ze al klant zijn en hebben je dan al elders gevonden.

Wat je dan wel bijv soms ziet is een restaurant met enkel een FB pagina maar die is vrij om ook gewoon zelf een site te openen, graag zelfs ik haat het echt als bedrijven enkel een FB pagina hebben, dan ben ik snel weg.
Dan moet dus wel toevallig die anti facebook lobby jouw achterban zijn (zoals Lubach) anders werkt het natuurlijk averegs.
Denk je dat Coolblue bol.com en alles wel op Facebook zitten omdat ze Facebook zo geweldig vinden? Nee het is gewoon de verwachting van de klant

Zal ik wel de enige zijn die dat niet verwacht
Hier nog eentje, ik bestel daar vrijwel alles nog nooit op hun FB geweest.
“Gratis” heeft Facebook al niet veel zin meer. Je bereikt slechts enkele procentpunten van de volgers van je bedrijf als je je posts niet “promoot”.
Om echt de vruchten te plukken moét je adverteren. Dan is Facebook een leuk kanaal voor bereik. Voor directe conversie werkt het minder. Echter om vindbaar te zijn zet je beter in op Adwords en SEO.

Edit: Lol... voor de domste min-edit allertijden!!

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 14 oktober 2018 08:13]

Het meest bizarre is dat het maar een cijfer lijkt. Ok 30 miljoen, valt nog mee dacht ik eerst even. Maar als je er even goed over nadenkt is dat toch niet normaal meer. Das 3 keer België! In de Facebook-Google-Apple wereld zijn we allemaal maar een cijfer dat eigenlijk al onbeduidend is geworden voor die bedrijven. 30 miljoen mensen is tegenwoordig maar een minor incident maar het zullen maar jouw gegevens zijn die op straat liggen.
Gelukkig past Facebook helemaal niet in het rijtje van Google en Apple. Wellicht passen ze qua datamining wel goed bij Google, maar tenzij je compleet offline door het leven wilt gaan moet je een keuze maken tussen Google of Apple. Facebook is echter compleet overbodig. In hun begintijd heb ik ooit een account gehad maar heb die verwijderd toen ik door begon te krijgen wat voor smerige datamining dienst het eigenlijk is (2014 denk ik?), en weet zeker dat ik daarna een fijner leven heb dan dat ik daarvoor had. Heerlijk zonder zo’n app die continu om je aandacht vraagt, heerlijk om niet meer tussen al die personen te zitten die een fake versie van hun leven proberen te tonen, heerlijk om geen manieren meer te hoeven zoeken de reclame en spelletjestroep uit je timeline weg te krijgen, etc.

Nee hoor, Facebook heeft wat mij betreft helemaal niets met Google of Apple te maken. Het kan me niet snel genoeg verdwijnen, ik wens ze hetzelfde lot als Hyves. Helaas is het grootste deel van de bevolking makke schapen die achter hun herder aan blijven lopen. Zolang ze er iets kleins voor terug krijgen (een plek om te schreeuwen tegen de muur; er is toch niemand die iets om jouw post geeft), leveren ze er graag belangrijkere zaken zoals hun privacy en mening (want die wordt door FB actief gestuurd in een richting dat het hun uit komt) voor in. Mensen zijn maar een vreemde diersoort...
Hoezo wordt Apple in je verhaal betrokken? En Microsoft/Amazon vergeten? Apple verdient niet aan advertenties/gebruikersdata. Data verzamelen zit niet in hun business model verankerd zoals dat bij oa Google en FB zit. Apple verdient haar geld met productie en verkoop van producten en diensten aan haar klanten en die houden ze graag tevreden. Ander beestje, beetje appels en peren verhaal sorry.

Geen fanboy maar wat je zegt klopt gewoon niet. Bij een keuze tussen Apple of Google op basis van privacy/data policy zal ik eerder voor Apple gaan, zij hebben er meer baat bij mijn data te beschermen in plaats erover te verdienen. Die verdiensten krijgen ze namelijk terug als de klant een nieuw toestel haalt. Ze hebben dat advertentiemodel trouwens wel geprobeerd, maar geflopt want organisatie niet op ingericht, geen focus op want focus is hardware/ios)

Apple slaat ook veel meer data lokaal op je device op en niet naar servers toe. Zorgt er wel voor dat ze op gebied van AI een beetje achter lopen/liepen omdat ze nou eenmaal niet die drang naar data hebben, nooit gehad ook.

Voor wat betreft Google ben ik het met je eens natuurlijk ;-) En Facebook is zeker niet overbodig, inmiddels zijn tal van bedrijven voor een groot aandeel van hun klanten en promotie afhankelijk van dat achterlijke platform, daarom is men zo wijfelachtig om ermee te kappen.

[Reactie gewijzigd door KiDoNL op 13 oktober 2018 01:33]

Ik ben het met je eens hoor. Apple is veel beter voor je privacy dan Google (daarom heb ik zelf ook een iPhone).
Waarom Apple er bij betrokken wordt? Omdat het een reactie was op monojack die het en Facebook-Google-Apple wereld noemde, en Google en Apple samen een duopolie op het gebied van smartphones en tablets hebben, waardoor je tussen deze 2 moet kiezen als je een zo’n apparaat wilt. Het ging er meer om dat Google en/of Apple (afhankelijk van je voorkeur) dus lastig zijn om links te laten liggen, en Facebook helemaal niet.
Misschien dat Apple niet in het rijtje past maar ik zie totaal geen verschil tussen Google en Facebook. Ze hebben hetzelfde verdienmodel: rijk worden op kosten van jouw privacy/
Hetzelfde verdienmodel, maar niet dezelfde mate van relevantie. Alhoewel ik zelf niets van Google gebruik (op een of twee keer per maand een youtube video na dan) wegens privacyredenen, hebben ze op vele vlakken een dusdanig dikke vinger in de pap dat je ze moeilijk kunt negeren. Facebook daarentegen is gewoon maar een suffe social media site die zichzelf belangrijker vind dan het eigenlijk is. Er staat eigenlijk niets onmisbaars op Facebook. Dus die 2 met elkaar vergelijken gaat niet verder dan hun verdienmodel en privacyschendingen.
Google is toch ook maar een suffe search engine?

Ik denk dat je de relevantie van Facebook onderschat. Net zoals Google niet enkel een search engine is is Facebook niet enkel een social media site. Ik denk dat er zelfs meer mensen gebruik maken van Facebook dan Google. Ik gebruik namelijk ook geen Google maar gebruik dankzij WhatsApp nog steeds Facebook.
Het gaat er niet zo zeer om hoeveel mensen het gebruiken maar om hoeveel relevantie het heeft. Als zo’n bedrijf morgen niet meer zou bestaan, hoeveel impact heeft dat op je leven? In het geval van Whatsapp, helemaal niets. Waarom die zo populair zijn zou ik niet weten, maar iedereen zou eenmalig een andere app installeren en klaar, want ee zijn nog tientallen andere messengers.

Maar moet je je eens inbeelden als Android weg zou vallen. Met het Google-Apple duopolie en de prijzen van Apple hebben dan veel mensen een probleem. Ik heb een iPhone want ik kan m betalen. Een hoop mensen niet. Net zoals je alle content op youtube niet even over zet op een ander platform, en ik ken ook geen andere maps dienst met streetview. Google heeft unieke posities, Facebook heeft alleen maar een de facto standaard.
Maar hetzelfde geldt toch ook voor Google? Als Google er morgen niet meer is heeft dat ook geen invloed op mijn leven. Als Google er morgen niet meer is gooit Samsung zijn Tizen op de markt en Microsoft probeert het nog een keertje met Windows. Google is even vervangbaar als Facebook.

Het is niet omdat Google er morgen mee stopt dat plots al die Android telefoons niet meer werken. Dan wordt Android wss de Linux onder de smartphones.

[Reactie gewijzigd door monojack op 14 oktober 2018 09:21]

Maar als je kijkt naar Facebooks totaal aantal gebruikers, is het maar 1-2%.
En dan valt het best wel weer mee. /s
Dat is exact het probleem, bedrijven gaan zo nl. ook redeneren en vinden jouw probleem dus niet echt een probleem omdat je tot die 'slechts 1-2%' behoort. Sterker nog, aangezien 98-99% nergens last van heeft en dus ook nergens over klaagt ben JIJ al snel het probleem en ziet men je misschien dus wel graag verdwijnen als klant, of nooit klant worden (zoals Amazon dat doet).

Big Data is niet altijd hosanna voor de Little Individual.
Nou, mooi vervelend. Ik heb een tweetal weken geleden mijn Facebookaccount verwijderd, o.a. vanwege het constante privacygezeik bij het bedrijf, maar er is voor mij nu dus geen mogelijkheid om te controleren of mijn gegevens ook gelekt zijn: die website werkt alleen na inloggen met je Facebookaccount. Of zouden ze ook netjes een mail sturen naar alle gedupeerden?
Als het goed is kunnen ze je niet meer mailen, aangezien ze je email adres niet meer hebben. Die moesten ze van jou verwijderen. ;)
Is de lijst van gehackte accounts niet beschikbaar?
Als dit 1 maal bij 1 v/d grote 3 banken in NL voorkomt, is de wereld te klein. Zolang het bij FB gebeurt, maalt de politiek er nauwelijks om.
Dat komt omdat we in de politiek geen enkel persoon hebben zitten die snapt wat het internet nu daadwerkelijk inhoudt.

Tijd voor een minister van -informatie- techniek. Echt waanzin dat we dat nog niet hebben.
Ik ben dus ook een van de gedupeerde. kreeg een melding en ze hebben eigenlijk alle info van mij behalve mijn wachtwoord en mogelijke CC gegevens. Eigenlijk te bezopen voor woorden. gelukkig is alles naar FB los dus kunnen ze niet heel veel met mijn mail ect. maar je kan nu heel gemakkelijk mij als persoon imiteren met al die gegevens zoals geboorte datum ect.
En wie zegt dat dat aantal wel klopt?
Kudos voor mezelf 5 weken nu zonder Facebook en wat denk je?... Ik mis het totaal niet. Tijd over voor echt belangrijke zaken. Al dat getrut steeds met geswipe door al die reclames.
Op Instagram begint het ook al vervelendevormen aan te nemen, blijft Twitter nog over... Wat is next?

[Reactie gewijzigd door duspmeante op 12 oktober 2018 23:37]

Wat is next?
Bijpraten onder het genot van een kop koffie, (of andere drank) en elkaar in de ogen aankijken, ipv via de smartphone? :Y)
Ik heb FP purity geinstalleerd, dat houd bijna alles wat je niet wilt zien toch aardig weg op FB.
Nou, dat is leuk. Ik had m'n account vorige week gemarkeerd om te verwijderen. Nu ben ik toch maar even ingelogd zodat ik kon controleren of er van mij ook iets gehackt is.

Alleen accepteert Facebook mijn opgestuurde inlogcodes via SMS ineens niet en is mijn account nu tijdelijk geblokkeerd :') . "Volg de volgende stappen om weer toegang te krijgen tot je account.". En vervolgens staat er een knop "doorgaan" en gebeurt er niks. Lekker weer.

[Reactie gewijzigd door Bananenplant op 13 oktober 2018 08:11]

Psst. Ze stellen het bij naar beneden ;)

Het is dus precies andersom. Op zich wel fijn. Van het ergste uitgaan en dan na onderzoek aangeven dat het toch minder was dan vooraf gedacht. Ik heb liever dat ze bij voorbaat alles als compromised zien dan andersom.
Zou mij alleen wel niks verbazen als ze het expres te hoog in hebben geschat, om het minder erg te laten lijken.
Is misschien wel wat ver doorgedacht, maar toch..
Jezus zeg. Een schatting is te laag: Doen ze expres om het hoger bij te stellen als het niet meer in het nieuws is. Schatting is te hoog: om het later minder erg te laten lijken. En als de schatting precies goed is, dan was het zeker doorgestoken kaart omdat ze het nooit direct precies kunnen weten.
Daarom ook: ‘misschien iets te ver doorgedacht, maar toch’
Het was gewoon het eerste wat in me opkwam, iets wat ik Facebook wel zie doen.

[Reactie gewijzigd door rajeckm op 12 oktober 2018 21:03]

Oeps, verkeerd gelezen. :) Ach ja, dit is ook zo abnormaal. Forgive me :)
Maar het blijft wel keer op keer gebeuren. Genoeg reden om Facebook voor altijd de rug toe te keren, lijkt me
Als je dat nu nog niet gedaan hebt, ga je dat ook niet meer doen - iets dat opgaat voor het gros van de facebookers geloof ik.
En dat gaat helaas ook op voor een heleboel Tweakers
Waarom helaas? Facebook is net als bier, als je het met mate gebruikt is er niks mis mee, heb er veel gemak van. (Facebook dus ;-))
Ik word niet dronken wanneer mijn vrienden drinken. Helaas verzamelt Facebook wel allerlei gegevens over mij ondanks dat ik het niet gebruik, doordat mijn vrienden foto's van mij online zetten, mij in hun contactenlijst hebben staan en Facebook permissie geven die te lezen/uploaden.

Ik word ook niet dronken van bier als ik een plek bezoek waar bier geschonken wordt. Als ik echter een site bezoek waar ook maar íets van Facebook op staat, al is het maar een lullige like-knop, dan heeft Facebook alwéér meer informatie over mij.

Facebook volgt je ookal gebruik je het niet of nauwelijks, bijna overal.

Nee, ik denk dat Facebook wel iets verder gaat dan bier ;)

[Reactie gewijzigd door CykoByte op 12 oktober 2018 21:09]

Hele mooie analogie. Heel verhelderend!

Gelukkig kun je met bepaalde blockers voorkomen dat Facebook je volgt als er ergens een knopje op een totaal ongerelateerde site staat.

Ik maak me ondertussen meer zorgen over al die andere en veel minder bekende advertentie bedrijven die je profileren obv bijvoorbeeld systeemconfiguratie en andere informatie.

In jouw analogie: je bent in een kroeg, drinkt niet en hebt bovendien een magische anti-alcohopil genomen. Je wordt dus niet dronken. Er lopen echter ook verhulde boeven rond in die kroeg die ongemerkt rohypnol in je cola stoppen om je later op weg naar huis te beroven.
Wie gemak boven privacy stelt is geen kritische Tweaker in mijn ogen. Wie de schoen past trekke hem aan
Zo zie je maar dat zelfs jij je kan vergissen ;-)
Tsja ik geef je geen ongelijk, toch word overal op internet data verzameld...
Op FB heb ik waar je verplicht iets moest invullen dan ook alleen maar onzin ingevuld en geen echte gegevens, geen tel nr etc.

Ik weet dat dat geen echte veiligheid geeft, toch is het beter dan dat je wel je echte gegevens invult denk ik zo.
Ga ik FB helemaal opzeggen ? vast wel een keer, ik gebruik het alleen om met wat oude vrienden contact te houden en mijn foto's (hobby) in een bepaalde gesloten groep te delen.
Ben ik veilig ? nee vast niet maar waar ben je dat nog eigenlijk wel op internet ?
Pas nog even een account aangemaakt omdat m'n favo nachtclub enkel via facebook promoot'.

Na ongeveer 20 minuten werd ik locked-out, en *MOET* ik een mobiel nummer ingeven om mijn identiteit te bevestigen.Geen enkele mogelijkheid om die pagina _niet_ te zien.
Klikken op 'Report a Problem' doet de pagina gewoon verversen.

Ok - nog een accountje aanmaken dan? Even tetheren via de telefoon om een nieuw IP te krijgen, accountje aanmaken... browse naar de pagina van 'm'n nachtclub, volg de pagina. Log uit.
Krijg een mailtje van een notificatie die avond, dus log weer in.

Wordt mij gevraagd om een foto van mezelf te uploaden. Geen enkele manier om te omzeilen. Report a Problem ververst ook weer gewoon de pagina. Er wordt wel gezegd dat na verificatie de foto verwijderd wordt.

Dat gaat allemaal wel HEUL ver.
Gebruikersvoorwaarden zeggen als ik me niet vergis inderdaad dat je 'een echte persoon' enz moet zijn om van facebook gebruik te kunnen maken maar willen ze straks dat je een eID card reader token gebruikt om te registreren? VOOR SOCIAL MEDIA DAN?!

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 13 oktober 2018 16:57]

Als je facebook account en daarmee geassocieerd emailadres al enige ancienniteit heeft, is dat je 'verificatie'. Er is al een profiel van je opgemaakt door analyse van je gebruikerspatroon, en die analyse heeft waarschijnlijk ook uitgewezen dat je geen bot ofzo bent. Je zult namelijk wel een aantal vrienden hebben op die account? Vrienden toevoegen, die moeite deed ik niet eens, omdat het mij echt gewoon te doen was voor de nachtclub.

Facebook verdient aan de profielen van gebruikers, het zou me verbazen als niet alles tot in het detail geanalyseerd wordt. Kijk naar het hele [url="https://https://techcrunch.com/2017/11/27/facebook-ai-suicide-prevention"]suicide prevention-systeem dat ze hebben[/url] . Als je zoiets voor elkaar krijgt, lijkt het niet dat dat het enige is dat door de machine-learning grinder gegooid wordt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True