Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD Radeon-software ondersteunt streamen games via internetverbinding

AMD heeft een functie toegevoegd aan zijn Radeon-software, waarmee gebruikers games via elke internetverbinding vanaf hun mobiele apparaat kunnen gamen op hun pc thuis. Tot nu toe was het streamen beperkt tot het eigen wifi-netwerk.

De update voor AMD Link zit in de Adrenalin 2020-update die woensdag is uitgekomen, meldt het bedrijf. Voor het streamen van games is wel een app nodig voor iOS of Android. Die apps komen binnen twee weken uit, zo belooft het bedrijf. Streamen van games kon al wel op het eigen wifi-netwerk, maar niet daarbuiten. De Adrenalin 2020-software kwam woensdag uit voor de grafische kaarten van hardwaremaker.

Zoals eerder al bleek uit te vroeg online gezette pagina's bevat Adrenalin 2020 ook Radeon Boost, een techniek om de resolutie dynamisch aan te passen tijdens het spelen van een game. Dat moet de prestaties van de hardware in games verbeteren zonder dat gebruikers daar veel van merken.

Radeon Boost is niet de enige nieuwe functie die Adrenalin 2020 toevoegt. De software ondersteunt ook integer scaling. Dat is een methode die games met een lage resolutie of pixelart verbetert. Daarnaast zijn er updates voor Image Sharpening en Anti-Lag.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

11-12-2019 • 21:09

22 Linkedin Google+

Reacties (22)

Wijzig sortering
Je kunt nu globaal Anti-lag inschakelen, dat was voorheen niet mogelijk.

Jammer dat het steeds van PC naar console of handheld is. Waarom niet van PC naar PC?
Waar normaal in de driver er altijd soorten buffering plaats vind om verscheidene redenen, is dit bij "anti-lag" zo veel mogelijk uitgeschakeld. In de praktijk betekend dit dat beelden er minder lang over doen om het scherm te komen, en effectief gezien de tijd tussen input(muis/keyboard/netwerk) en output op het scherm kleiner moet zijn. Dit natuurlijk ten goede van de reactietijd van de speler/gebruiker. Er valt meer info te vinden in AMD's marketing materiaal.

[Reactie gewijzigd door Mathragh op 12 december 2019 01:49]

Antilag (AMD) of NULL (Nvidia's versie) doen allebei hetzelfde. Eigenlijk is het gewoon simpel gezien render ahead frames of flip queue die wordt benut zodra je gpu bijna of geheel op maximale usage staat.

Het is meer een bandaid want een betere manier op consistente en laagst mogelijke input latency is gewoon op de game engine gebaseerde fps limiter gebruiken en zorgen dat je never nooit boven de 85+% gpu usage komt.

In dat geval doet prerendered frames, flip queue size en anti lag (gewoon een improvement op deze 'techniek' helemaal noppes/nada.

Het is ook al getest door battlenonsense dat anti lag of NULL zelfs meer input lag geeft dan gewoon prerendered frames
op 1 zetten in bovengenoemde optimale configuratie.

Ik zou je blurbusters.com aanraden, daar wordt de hele interactie incl. G-sync/free-sync haarfijn uitgelegd.

Maar in een nutshell:
- Never nooit voor max gpu usage gaan.
- In-engine fps limiter indien mogelijk (En in geval van *sync, iets onder je max refresh cappen)
- Antilag/null niet gebruiken en prerendered frames / flip queue gewoon op 1.

Tenzij het je allemaal niet boeit, daar is dus deze techniek voor gemaakt, een easy maar zeker geen optimale optie.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 12 december 2019 04:12]

https://www.bluestacks.com/nl/index.html

Je kan ook eerst even snel een android emulator downloaden. Of het goed werkt durf ik niet te zeggen.
Is de AMD Link app die nu bestaat (volgens mij voor netwerk streaming dus) niet geschikt maar komt er nog een app voor Android? Lijkt me raar?
De nieuwe streamfunctie zit in AMD Link sinds de nieuwste update. Er is geen tweede app. Tweakers heeft in dit artikel gewoon de naam van de app niet genoemd, waardoor het lijkt alsof het om een andere app gaat, dit is niet het geval. Op AMD's website staat ook dat de functionaliteit nu al op Android beschikbaar is, en de enige app die op dit moment door AMD is gepubliceerd is AMD Link, waar toevallig dus net een update voor is gekomen met Adrenalin 2020 ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door TheGiantPotato op 12 december 2019 00:26]

Wat bedoelen ze dan met via je mobile appraat kunnen gamen op je pc thuis.
Als in met je smartphone desktop games spelen op je pc of? ( lijkt me sterk?)
als in rocket league spelen op je mobiel met aangesloten PS4 controller. Gestreamed vanaf je pc naar je smartphone. intern werkte dat al een tijd met de AMD link app. Maar nu kan dat ook via het internet dus overal
Klopt het dat Nvidia dit niet heeft? behalve dan GForce Now maar dat is eerder een dienst waar je spellen vandaan streamed en niet zozeer je eigen games catalogus op je lokale pc.
De Nvidia versie is Gamestream (en al een paar jaar oud)
Newbie vraagje, hoe zou het er uit zien om een moderne game die draait op 1080p the upscalen naar 4K met integer scaling? Zou dit een scherper resultaat opleveren dan de standaard upscalingmethodes die gebruikt worden?

Zal haast wel niet, maar anders zou dit ook voor 4K scherm gebruikers die wat extra frames willen voor hun competitive titels wel blij maken denk ik...
Streamen naar chromecast zou leuk zijn. Zou dit mogelijk zijn via de app? :)

Controller is dan de grootste uitdaging (videostream onhangen naar chromecast is technisch niet de uitdaging)
een app nodig voor iOS of Android
Yeey, app #44 die verplicht is, geen thin client via de browser, geen andere 'non app' apparaat. Ik ben geen stadia fan, maar dat hebben ze gewoon goed voor elkaar (in de pauze op het werk even via de browser op een simpele PC wat games spelen).


Maar integer scaling, is volgens mij juist andersom
Integer Scaling
Our number one user-requested feature, integer scaling scales on-screen images from one pixel to four pixels (or more) to deliver retro visuals for those who want to relive their vintage gaming experiences or simply try popular games from 20 years ago.
Deze doet wat bv BDO ingame kan, downscalen van render image waardoor je lagere resoluties krijgt in 'pixels' vorm van goodol' 640x480 tot 800x600 games. En moet eerlijk zeggen, bij bepaalde games geeft dit echt een vet effect.

Edit, geinstalleerd, maar waar is wattman gebleven? Zit nu weer met een nonstop crashende Vega56, tijd om weer mijn 290X uit de kast te trekken :(

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 december 2019 22:44]

Nee, toch echt een betere scalingmethode om deze oude pixelgraphics meer gelijkwaardig te tonen aan vroeger.
Volgens mij is die streaming-techniek niks anders dan weer een proprietary protocol om de boel incompatible met concurrenten te houden. Met alleen een TCP/IP verbinding, ondersteuning van standaardprotocollen en voldoende permissies zijn alle mogelijke vormen van data-overdracht al optimaal te realiseren. Daar is niet meer software voor nodig, alleen als het gebruik van de bestaande mogelijkheden een probleem is.

[Reactie gewijzigd door blorf op 11 december 2019 21:57]

was bedoeld voor SinergyX

LEZEN blijkt moeilijk:
(https://www.guru3d.com/ar...on-driver-overview,2.html)

A performance tab will offer you a plotted overview of what's going ton with the game, GPU and CPU and here we already arrive at tweaking. No more Wattman, new is the Performance and Tuning tab.
The tuning tab is you know what previously was Wattman, it offers all the capability and functionality ou had in the past but now starts in a simplified view that will give you some autotuning options you can click. So again, here you'll spot a complete GUI overhaul. Simply auto overclock and it will make an attempt and run it up and give you a little bit perf for your GPU Clock speed and voltage or similarly for memory or for undervolting. In addition to that if you wanted to take advanced control you can click through and get more advanced sliders or stuff like frequency curves to modify as you see fit optimal masterpoints metrics capabilities and so you can go in you can see what how those look here on the bottom right you can go in and take a look at things like frame rate GPU and CPU utilization VRAM utilization and so on.

Give it a try, it looks and works so much better then it was.

[Reactie gewijzigd door thevault op 12 december 2019 00:44]

Stadia is op sterven na dood.
Stadia: stream games zonder verder gaming hardware te kopen. Dit: je kan met je eigen hardware ook streamen, als je je internetverbinding inc. upstream echt goed voor elkaar hebt.
Zeggen dat Stadia dood is door deze release is als zeggen dat hostingdiensten dood zijn door een nieuwe release van Debian, beetje onzin ;)
Integer scaling betekent het opschalen van een beeld door deze exact twee, drie, vier keer, etc. te vergroten. Hierdoor schaalt één pixel respectievelijk naar 2x2 = 4, 3x3 = 9, 4x4=16 pixels.

Je schaalt dus bijvoorbeeld je 320x240 retrogame op naar 1280x920 middels een x4 schaling, elke 'oude' pixel wordt dan door 16 pixels nagebootst.

Dit wordt ook wel 'nearest-neighbour' schaling genoemd met de beperking dat de factor een geheel getal moet zijn.

Typische alternatieven: linear, bilinear schalen, geven betere resultaten op fotomateriaal maar laten de pixeligheid verdwijnen door scherpe randen te vervagen.
Wattman is eindelijk vervangen en het werkt prima allemaal hier op een Vega64, zelfs auto ondervolt werkt eindelijk prima. Het is even wennen en vooral zoeken waar alles staat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True