Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'AMD Adrenalin 2020-driver krijgt ondersteuning voor dynamische resolutie'

De eerste details over de aankomende AMD Adrenalin 2020-drivers zijn uitgelekt. Daaruit zou blijken dat de software onder andere ondersteuning voor dynamische resoluties krijgt. Deze informatie stond tijdelijk op de AMD-website.

Reddit-gebruiker PKBeam64 merkte op dat de website van AMD enkele details over de Adrenalin 2020-software toonde. AMD heeft de webpagina inmiddels offline gehaald, maar niet voordat enkele gebruikers afbeeldingen hadden opgeslagen. Op de website werd onder andere een functie genaamd Radeon Boost genoemd. Deze merknaam wordt ook al vermeld op verpakkingen van recente Navi-videokaarten, merkt Reddit-gebruiker Angryhobbit op.

Vermoedelijk is Radeon Boost een techniek voor dynamische resoluties, die mogelijk gebaseerd is op een technologie van een bedrijf genaamd HiAlgo. AMD nam HiAlgo in 2016 over en integreerde eerder al de techniek HiAlgo Chill om automatisch de framerate van games te beperken om zo energie te besparen. Die techniek heet Radeon Chill in de AMD-software. HiAlgo maakt ook een technologie voor dynamische resoluties, genaamd HiAlgo Boost. Vermoedelijk is Radeon Boost hierop gebaseerd.

HiAlgo Boost is een technologie die de resolutie van games tijdens het spelen aanpast om de framerate te verbeteren. "Wanneer spelers de camera bewegen, verlaagt Boost de resolutie om de framerate te verhogen. Zodra het beeld stilstaat, wordt de volledige resolutie hersteld," staat op de website van HiAlgo.

Dynamische resoluties worden al langer gebruikt in games, maar tot nu toe is de techniek vooral gebruikt bij consoles. Zo maken veel games voor de Nintendo Switch gebruik van een soortgelijke technologie. Op die manier kregen ontwikkelaars veeleisende games als The Witcher 3 en Divinity: Original Sin 2 werkend op de console, ondanks de relatief zwakke hardware.

Radeon Boost is niet de enige nieuwe functie die Adrenalin 2020 toevoegt. Volgens eerdere geruchten krijgt de software ook ondersteuning voor integer scaling. Dat is een methode die games met een lage resolutie of pixelart verbetert. Twitter-gebruiker Komachi_Ensaka stuitte op een changelog voor Adrenalin 2020, waarin integer scaling wordt vermeld.

Het is nog onduidelijk wanneer de nieuwe driversuite van AMD uitkomen. Meestal brengt AMD grote updates rond het einde van het jaar uit. Naar verwachting zal Adrenalin 2020 dus in de komende weken verschijnen.

AMD Radeon integer scaling

De changelog van AMD vermeldt integer scaling. Foto door @Komachi_Ensaka via Twitter

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

09-12-2019 • 13:48

61 Linkedin

Reacties (61)

Wijzig sortering
Ik herinner mij HiAlgo nog van in de beginjaren van skyrim toen het als mod werd gereleased, geen idee of het nog zo is maar het werkte destijds alleszins super geweldig. Ik had bij het doormodden van skyrim af en toe lagspikes bij het bewegen van de camera (voornamelijk als ik snel meer dan 90° moest draaien) en dit loste het zonder al te veel moeite op.

Je merkt wel dat de resolutie verlaagt maar met een beetje motion blur is dat eigenlijk niet meer merkbaar, zit je natuurlijk daaraan vast, maar is nog steeds een véél beter alternatief dan een fluctuerende fps of fps drops. De manier dat het destijds werkte was dat: des te sneller de camera beweegt des te lager de resolutie ging, geen idee hoe deze werkt.
Ik ben er ook groot fan van. De techniek zit inmiddels in Unreal Engine verwerkt, en je kunt het op verschillende punten in de pipeline toepassen. Zo kun je de UI en postprocessing altijd op volle resolutie laten draaien (die stappen fluctueren niet zo) maar je hebt altijd een smooth 60fps zelfs als er 4 explosies tegelijk afgaan. De resolutie drop gebeurt voornamelijk wanneer er kortstondig veel tegelijk op het scherm verschijnt, en dan maakt het niet zo uit als je heel even een wat lagere resolutie hebt.

Path of Exile heeft het ook in hun game verwerkt. Dat helpt een boel, want in dat spel kun je iedere PC op zijn knieen krijgen door massale hoeveelheden projectielen tegelijk te spawnen.
"Wanneer spelers de camera bewegen, verlaagt Boost de resolutie om de framerate te verhogen. Zodra het beeld stilstaat, wordt de volledige resolutie hersteld,"
Waardeloos in een racegame.
En in een FPS heb je alleen de volledige resolutie als je stil staat

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 9 december 2019 13:56]

Racegames zijn nou ook niet echt zwaar over het algemeen.
Is dat zo?
2160p60 wordt niet eens gehaald.. laat staan high-refreshrate en drie schermen of VR.

https://www.anandtech.com...-5700-xt-rx-5700-review/5
4k... Bijna niemand gamed anno 2019 op 4k. Ik heb persoonlijk veel liever 1080p 144Hz. Met die resolutie halen de 5700 en 5700XT de 60fps veel makkelijker, natuurlijk.

@Soggney https://store.steampowere...e-Survey-Welcome-to-Steam (even op 1080p klikken en dan wordt 'ie uitgevouwen).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 9 december 2019 14:35]

Heb je bronnen voor die bewering? Je eigen ervaring is geen maatstaf uiteraard. :)
https://store.steampowere...e-Survey-Welcome-to-Steam

Een nóg groter verschil dus tussen 1080p en 4K in procenten... CC: @Olaf van der Spek
Er wordt nog meer gespeeld op 768 dan 1440 en 4k bij elkaar }:O
Die zag ik niet aankomen...
@lars_jj ik vermoed dat ze daarin ook bijv. alle CSGO spelers in hebben zitten die alleen CS op 1024x768 spelen. Je monitor scaled het wel voor je, maar je videokaart ziet het op dat moment uiteraard alleen als een 1024x768 game.
Heb jij een voorbeeld van een monitor die opschaalt dan? Dat heb ik werkelijk nog nooit gezien. Van tv's weet ik dat er een scaler in zit, maar monitoren?
Schaling als in, aanpassing aan de beelddiagonaal ;) Voor dat mooie blurry effect..

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 december 2019 17:43]

Dat doet je OS, niet je monitor
Vind je? Voor veel mensen is een laptop net wat makkelijker dan een pc, dus mij verbaast het niet zo.
Dan moet je op '1080p' klikken en dan wordt dat uitgevouwen.
Miljoenen 2160p spelers dus.. noem ik niet bijna niemand.
Vergeleken met 1080p is het nog steeds bijna niemand :). Je moet procenten met procenten vergelijken. Niet procenten met ruwe cijfers ;).
6% van heel heel veel is nog steeds heel veel. Zegt dus niks.
Ja, duh :p. Feit blijft dat het overgrote deel alsnog op 1080p gamed en dus het overgrote deel is. 6% is relatief en een ruw groot getal. Echter vergeleken met de andere ruwe aantallen op 1440p of 1080p vrij weinig.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 9 december 2019 14:28]

4k inderdaad niet heel veel. Maar 1440p komt wel steeds vaker voor volgens mij.
En ook daar halen deze twee videokaarten met gemak de 60fps. Trouwens, vergeet niet dat het om 'mid-range' kaarten gaat. Het is ook geen kaart van 800 euro, dus vind ik ook niet dat je mag verwachten dat je 4K 60fps kan spelen.
- Ik neem aan bijna niemand van je groepje vrienden die op 4k gamed. Tenzij je een betere bron hebt, dan zou ik deze graag raadplegen.

- je speelt liever 1080p 144 Hz, maar zelfs op die resolutie kunnen geen van de opgelijste kaarten de gewenste fps niet halen. (i.e. 144 fps)
Ik speel 4k60 ondanks dat mijn tv ook 1440p120 support heeft.

Hogere resolutie spreekt me meer aan voor mijn games.
ik moet anders wel toegeven dat ik met plezier game in 4k op mijn 5700xt...

Voor fps wil ik dna wel mijn 60 fps hebben, maar met platformers neem ik soms wel genoegen met 45 in ruil voor meer eyecandy.
Er zijn procentueel helemaal geen verschuivingen geweest want de meeste computers zijn laptops en desktops van grote OEM bedrijven en die zijn gewoon intel inside. Computers gaan ook steeds langer mee dus dat helpt jouw statement ook totaal niet er zijn 20 million high end gamers Dat is een druppel... Meeste gamers hebben een APU console of een telefoon /tablet. Daar gaat het in de wereld naar toe. En highend gamers spelen niet op 4k want dan ben je niet competitief 1080 of 1440 met 144+ frames per seconde dan ben je competitief. laatst een artikel gezien dat veel high end gamers zelfs heel lang CRT monitors hadden staan omdat imputlag <1 ms bij 90-120Hrz
Complete onzin wat die daar kraamt!

Er zijn geen grote verschuivingen geweest, die worden ook niet verwacht mits er een vierde speler op de markt komt.
En in FPS games al helemaal niet. Dat is het punt ;)
Relatief gezien zijn racegames niet zwaar, nee.
Dat was misschien zo maar die grens is niet meer zo duidelijk tegenwoordig.
Wel weer zeer geschikt voor een turnbased game, tijdens scrollen een lagere resolutie, en dan weer volledig als de camera stil staat
Alleen heb je bij een TBS game niet echt 144 fps nodig want omdat alles stilstaat is het prima te spelen op zelfs 30 fps. Dus ook daar is deze functie niet echt nuttig.
Er zijn TBS games die heel gedetailleerd zijn (zeker als je op 4K speelt) en de fps kan een flinke dip krijgen bij scrollen/bewegen van de camera. Dan zou het fijn zijn als de resolutie naar 1440p of 1080p schakelt bij pannen/zoomen/scrollen
"Stilstaat" moet je even met een korrel zout nemen. "Minder (snel) beweegt" is wellicht beter gezegd.

Als je over een circuit of (bv) zandvlakte rijdt met first person camera heb je minder renderkracht nodig dan als je third person door verschillende drukke omgevingen met verschillende soorten belichting rijdt.
Als het niet nodig is, dan hoeft de resolutie ook niet naar beneden. Het gaat om de gevallen waar je moet kiezen of je de resolutie of de FPS naar beneden doet. Welke van de twee beter is, is erg persoonlijk en/of spel afhankelijk. Configureerbaarheid is daarom wel belangrijk.
Je schiet ook meestal als je stilstaat in een fps dus dat is wel handig dat je dan volledige resolutie hebt.
De omschrijving in dit nieuwsbericht is een beetje kort door de bocht. De software kijkt niet echt naar camerabeweging om de resolutie aan te passen. Je PC kan tenslotte ook zware frames voor de kiezen krijgen wanneer er geen camerabeweging is.

Wat er werkelijk gebeurt is dat als een frame langer dan (bijvoorbeeld) 17 ms duurt om te tekenen, dan verlaagt hij de resolutie voor het volgende frame. Meestal gaat het dan maar om een paar frames. Zo heb je altijd 60 fps of hoger.

Bij een degelijk geoptimaliseerde game gebeurt dit alleen op momenten dat er veel assets tegelijk verschijnen. Bijvoorbeeld als je ineens 180 graden omdraait in een FPS, of wanneer er veel particle effects tegelijk af gaan (explosies en dergelijke).

In sandbox games waar spelers meer vrijheid hebben om zelf te bepalen hoeveel assets tegelijk op het scherm te zien zijn, kan het zijn dat je constant met een verlaagde resolutie zit.

Bij een racegame zal dat niet vaak gebeuren omdat de frame load ontzettend voorspelbaar is. Misschien bij een grote crash of als je de settings gewoon hoger hebt staan dan je PC eigenlijk aan kan. Het hangt natuurlijk erg van de game af.

[Reactie gewijzigd door simen op 9 december 2019 16:47]

Voor zover mij bekend zijn dynamische resoluties ook al heel lang in gebruik op de xbox one en ps4. Ik dacht ook dat ze daar ook al delen van het beeld en/of assets in verschillende resoluties renderden, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Klopt. Maar die games zijn vooraf door de dev hierop 'ingesteld'. Op PC kies je als gebruiker normaal voor een resolutie. Ik ben dan ook benieuwd hoe dit precies geimplementeerd zal worden. Of je dan een resolutie range aangeeft?
Ik ben hier zeer blij mee. Zelf nooit aan gedacht.. maar stel je voor dat je een optie erbij krijgt naast normaal, high en ultra settings met de naam fixed fps. Waarbij je instelt ik wil 80 fps ongeacht wat er op beeld komt. Waarbij de GPU dan de resolutie zo bijstelt dat je nooit meer framedrops hebt maar wel altijd het mooiste plaatje. Nu heb je vsync maar het enige wat dat doet is het beeld vastzetten op een max fps. Je kunt straks dus gewoon de game op ultra settings zetten en de fps instellen op 40 fps en dan bepaald de GPU wat een haalbare resolutie is en switched daar tussen. Wordt het beeld te wazig dan kun je het nog bijstellen tot het acceptabel is. Maar je houdt altijd 40 fps.

De kloof tussen console en pc wordt steeds kleiner. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling

[Reactie gewijzigd door sygys op 9 december 2019 15:17]

Op consoles zie je dit inderdaad vaak gebeuren maar blijkbaar is het lastiger om op pc te doen. De documentatie van Unreal Engine zegt bijvoorbeeld:

Currently, the Xbox One, PlayStation 4 (excluding PSVR), Nintendo Switch, and Oculus VR support Dynamic Resolution. Additional platform support is planned for future Engine versions.

Enabling dynamic resolution for non-whitlisted platforms is dangerous and can have unintended consequences. This could include having the wrong GPU timings which could unnecessarily drop the resolution or increase the resolution too much and drop frames. Ultimately, it could ruin the gameplay experience. By default, the Engine does not allow you to use non-whitelisted platforms.


Blijkbaar is op PC directx11 in ieder geval een probleem: https://twitter.com/Guill...status/975461424167350272
makes sense, maar dan is de vraag of het met DX12 wel mogelijk is om gpu busy time te meten. Mogelijk omdat AMD en waarschijnlijk ook Nvidia er mee bezig zijn dat het ook in een toekomstige versie van direct X wordt meegenomen en kan het straks ook op een pc. Zou mooi zijn.
Denk dat ik liever in integer scaling mode speel als ik mijn target fps niet bereik dan deze dynamische smurrie.
Na ja, in dit geval, "the proof of the pudding is in the eating". Je hebt sowieso al motion blur als je beweegt. Dus het is de vraag hoeveel de smurrie op valt, zeker vergeleken met lage frame rates. Want een ding is zeker: die vallen wel op.
Klinkt heel erg interessant, ik ben benieuwd hoe erg je het als gebruiker gaat merken tijdens het bewegen en hoeg het gaat werken met micro-bewegingen. Zouden ontwikkelaars van games dit zelf moeten instellen of is het iets wat je via het Radeon control paneel zelf kan aanzetten voor al je games.
Dit kan een hele interessante functie worden. Zeker als je gegarandeerd hoge FPS wil hebben. Het hangt wel puur af hoe agressief het schalen werkt, als je game terugschaalt naar 800x600 bij wijze van, dan kan je dus niks meer zien in een FPS game midden in de actie.

Overigens, ik zie dat dit ook een hele leuke functie is voor luie devs die niet aan optimaliseren doen... Inclusief Console->PC ports.
als je game terugschaalt naar 800x600 bij wijze van, dan kan je dus niks meer zien in een FPS game midden in de actie.
Of je veel verschil ziet zal ook aan je monitor liggen.

Mijn scherm is een gewone lcd zonder backlight strobing. Die is tijdens een snelle beweging sowieso al onscherp.
Word dit ook niet al op bijv de Nintendo Switch toegepast ?
Integerscaling zit ik al jaren op te wachten, als ze dat doen dat is 100% zeker weten mijn volgende laptop een AMD. Ik heb het niet op de full HD schermen en wil graag de text op ware grote zien. Scaling is altijd een ramp geweest in Windows, en hoewel ik een 1366x768 scherm niet pixelachtig vind vind ik die resolutie op een 1080P scherm wel blurry en bij scaling merk ik toch vaak dat de scaling niet 1 op 1 is maar er ineens andere (verkeerde) iconen worden gebruikt of dat sommige applicaties alsnog blurry schalen. Als ze integer scaling gaan implementeren op een manier dat het altijd werkt hoef ik dus niet de slechte scaling technieken van windows te gebruiken en kan ik schakelen naar wat op dat moment het beste voor mij werkt.
Dynamische resoluties op PC zijn toch niets nieuws? Bijvoorbeeld Path of Exile ondersteunt het al jaren. Recentelijk kwam ik het ook tegen in The Surge 2.
Dit is driver-side support, niet vanuit de game. Dat is (afaik) wel nieuw.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True