Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

AMD heeft de maker van software overgenomen om prestaties van grafische kaarten in games te verhogen. De Boost-software van HiAlgo verlaagt de resolutie tijdens bewegingen in games om de framerate te verhogen en zo de gameplay vloeiender te laten lijken.

Het is onbekend of het AMD gaat om de software van HiAlgo of de mensen. Veel overnames van startups zijn 'acquihires', waarbij een groot bedrijf een kleiner bedrijf inlijft om in een keer veel mensen met bepaalde vaardigheden aan te nemen. De bedrijven spreken als reden over het 'leggen van een basis voor toekomstige innovatie in Radeon Software', maar leggen niet uit wat de concrete plannen zijn.

Naast Boost maakt HiAlgo Switch, waarmee gebruikers met een druk op de knop de resolutie kunnen halveren, en Chill, een manier om de framerate te limiteren om zo oververhitting te voorkomen. Het is onbekend of AMD de producten van HiAlgo blijft ondersteunen door bijvoorbeeld ondersteuning voor nieuwe games toe te voegen.

Een overnamebedrag is eveneens onbekend. Het nieuws van de overname volgt kort op de release van RX 480, die woensdag uitkwam. Tweakers heeft daarvan een uitgebreide review gepubliceerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Werkt het alleen met beperken van resolutie, of zet de software ook AA en AF eventueel uit.

Het lijkt mij ideaal dat je alleen maar de target fps in zou stellen, en dat de software dynamisch de settings aanpast zodat het altijd (bijvoorbeeld) 60 fps blijft met wisselende beeldkwaliteit.

Persoonlijk stoor ik mij namelijk sneller aan fps drops dan aan een lage resolutie textures.
"Persoonlijk stoor ik mij namelijk sneller aan fps drops dan aan een lage resolutie textures."

Maar fps-drops zijn ook hier onvermijdelijk. Er zijn namelijk maar 2 opties:

* Of de Boost-software van HiAlgo 'kickt' al in na, zeg, een paar miliseconden, waardoor de Boost dus, overall, veel te veel gebruikt zal worden;

* Of de Boost-software van HiAlgo begint, bij fps-drop, pas te werken na een seconden of wat, waardoor je toch fps-drop ervaart.
BOOST reageert afhankelijk van de snelheid waarmee je beeld beweegt.
Dit is een schaal, geen aan/uit situatie.
Dit kan je in het filmpje bij het artikel ook goed zien.
De software reageert overigens in de orden van milliseconden.
BOOST intercepts and on the fly modifies commands sent from the game to the graphics card, optimizing performance frame by frame. When you are in action and the camera moves, BOOST decreases the resolution to boost the framerate. When camera stops, it restores full resolution. This provides optimal responsiveness and smoothness for the game, even with weak graphics card.
Als ik het goed lees is deze software puur te gebruiken omdat de hardware nog niet snel genoeg kan reageren.
Nu worden ook videokaarten en gpu's steeds sneller dus is de vraag hoe lang deze software nog nodig is.Ober x jaar kan de hardware zo snel zijn dat je dit niet meer nodig hebt.
Het lijkt mij dan ook eerder een soort tussenoplossing tot hardware echt snel genoeg is.
Maar mij lijkt dat je deze software altijd kan gebruiken toch? Alle hardware is over een x periode achterhaald waardoor deze software altijd tot zijn recht kan komen?

10 jaar geleden zeiden we ook dat de hardware dadelijk op zijn limiet zit (zo snel dat het niet meer sneller hoeft..), ook videokaarten zullen sneller en sneller worden uiteraard.. Koop je nu een high-end videokaart kan je bijna zorgeloos gamen, over 2 jaar is dat een ander verhaal en zal deze software alsnog van pas kunnen komen.

Vraagje: wat is dan het verschil tussen een videokaart en een GPU? Naar mijn weten is een GPU een videokaart toch?:P

Eerst vond ik het ook leuk om te overclocken, tot ik een aantal jaar geleden ineens de GeforceTI 4600 kocht, toen had ik ook de gedachten: oh overclocken hoef ik nooit meer te doen :P

Deze software zal dus voorlopig nog goed gebruikt kunnen worden, totdat hardware geen limiet meer heeft en software de boosdoener wordt, maar dat gaat vermoedelijk nog heeeel lang duren.

Dusja wat is een tussenoplossing, voor mij zou dat iets zijn voor een aantal maanden / paar jaar.. Hier zal je kijkend naar het verleden, heel veel jaartjes gebruik van kunnen maken. De nvidia 1080 bijv (nja heeft natuurlijk niks aan deze boost software, maar even een voorbeeld van een leuke GPU) die zal ook over 2 jaar het zwaar krijgen om 4k op 60fps af te spelen, nja dan is zo'n software natuurlijk handig om toch 4k op 60fps te spelen.
De software moet er gewoon voor zorgen dat de gebruiker de best mogelijke ervaring krijgt en dat zie ik dan niet als een tussenoplossing, eerder als een op de lange termijn oplossing....

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 30 juni 2016 12:54]

videokaart en gpu zijn hetzelfde
GPU= Graphics Processing Unit
en videokaart betekent gewoon de kaart die voor je videobeelden zorgt ;p
het zijn gewoon andere verwoordingen net zoals processor en cpu
CPU = Central Processing Unit :)

[Reactie gewijzigd door Willem-H op 30 juni 2016 14:06]

Precies, echter lijkt bob dat niet te weten aangezien hij over een videokaart EN gpu spreekt :P
Typo van CPU / GPU zal het ook niet zijn daar waar de letters te ver van elkaar verwijdert zijn.

Dus ik dacht, laat ik bob maar even helpen voordat hij die fout blijft maken :D
nu moet je hem de hele tijd achteraan lopen omdat hij het dan niet geleerd heeft XD
eigenlijk is de gpu de grafische chip op de videokaart..

men blijft nog altijd 'graphics card' zeggen hoor; de gpu is enkel die amd/nvidia chip of de intel gpu die in je cpu mee ingebakken zit

sommigen noemen helaas (foutief) hun hele videokaart de gpu ... da's hezelfde of je zou het hele moederbord de cpu noemen...
Wij noemden het ook VGA kaart en 3d kaart.
klopt dat kan ook maar dat zijn de oude termen :)
ik hanteer:
GPU = de daadwerkelijke chip
videokaart = de gehele constructie, dus GPU, VRAM, PCB etc

dus de GPU zit met die logica op de videokaart.
Over x jaar kan Windows ook volledig achterhaald zijn en vervangen zijn door een veel beter OS, houd je toch niet tegen om het nu te gebruiken?

Letterlijk alles in IT land is een tussenoplossing.
Het probleem is niet zozeer hoe snel BOOST ingrijpt, maar bij welke FPS. Bovendien kan jij dat zelf sturen vermoed ik. Als ik bijv. Skyrim instel op de hoogste settings weet ik zeker dat BOOST 99% van de tijd zal moeten ingrijpen. Nee, je tuned je game zo, dat je bijv. 60 fps gemiddeld heb op de "gewone stukken". Waar je merkt dat de fps dropt, zodra je op moeilijke plekken komt. Dan zet je boost aan en die zorgt ervoor, dat je ook op die lastige plekken een fatsoenlijke fps hebt.
AA en AF staan bij mij alleen aan als ik de maximaal resolutie kan behalen en de framerates goed zijn.

Anders is dat het eerste dat bij mij uit gaat ;-)
Wat ideaal is is als je software gewoon goed je rig kan uitlezen en je game zo instelt dat je permanent op een stabiele FPS kan spelen. Ik weet niet in wat voor mate AMD dit heeft ingesteld, ik vind dat die van NVIDIA wel redelijk werkt. Maar dat auto-detect van zowel NVIDIA als AMD tunen is iets waar veel mensen wel baat bij zullen hebben. Niet iedereen kan zo z'n settings tweaken..

Dit is bijna net zo vervelend als dat je een 1080P film aan het kijken bent en hij ineens terugschiet naar 360p omdat je internet snelheid het niet aankan.

Maargoed, ze hebben een of ander shady bedrijfje overgekocht waar op een paar mod-posts en een reddit-post helemaal niks over te vinden is. Het zal vast een leuke technologie zijn die wellicht voor sommige doeleinden interessant kan zijn. Benieuwd hoe ze dit gaan gebruiken / implementeren, of dat het na een tijdje gewoon een mislukte investering is die nooit het daglicht zal zien.

[Reactie gewijzigd door Valandin op 30 juni 2016 12:12]

Ik denk dat je met deze software groter moet denken. AMD koopt dit niet voor niets op dit moment.

Zowel AMD als Nvidia hebben onlangs in hun GPU een soort multi-viewport oplossing bedacht die met name dient voor VR. Verder heeft VR baat bij een gelijksoortige ervaring als de manier waarop onze ogen 'renderen'. Boost lijkt hier perfect tussen te passen: lagere res op de ooghoeken, zodra jij rondkijkt, scherpstellen op de 'nieuw viewport'. Ook het verhogen van smoothness is noodzakelijk bij VR. En de RX480 moest het VR-bang for buck kaartje worden. Kortom: het lijkt me duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 juli 2016 09:43]

Ik hoop toch niet dat ze dit als standaard gaan inbouwen in hun drivers om beter uit de benchmarks te gaan komen. Ik zie het verschil tussen beide captures namelijk erg goed.
AMD kennende zal dat zeker niet het geval zijn, maar word het net als vele ander opties een slide in het Crimson menu welke je gewoon off / on kunt zetten.

Het lijkt me best wel een gave techniek, zeker als dit nog wat veder ontwikkeld word op driver niveau voor een optimale werking met zo min mogelijk overhead.
Binnenkort heeft AMD naast Freesync , welke al geweldig werkt bij 90% van alle game's, ook nog Boost, zodat wanneer de FPS onder het Freesync limit komt de reso tijdelijk verlaagt word. Ofwel een uitbreiding op hun Low Framerate Compensation. Door de combinatie van deze technieken kun je dus super soepele gameplay garanderen, ook op wat minder krachtige systemen.

Is dit trouwens niet iets wat de xbox one ook veel gebruikt om zware game's toch op 30fps te houden.

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 30 juni 2016 11:08]

Dat zullen ze vast niet doen, want zo gauw de tech sites dit ook zien, verkopen ze niks meer.

Wellicht gaan ze deze optie inbouwen in Crimson, of gebruiken in hun console SoC's.
Ik ken deze software helemaal niet. Even dat filmpje bekeken. Het lijkt erop dat ze hele slechte gpu's dus kunnen smoothen. Dit is dus puur het effect en niet de performance?
Het lijkt mij een functie die hetzelfd werkt als blur, maar dan verlaagt het bij snelle acties het resolutie om zo betere fps te krijgen. Tijdens snelle bewegingen merken we de kleine verschillen niet meer.

Het is ook niet zo zeer dat je ineens blokkerig beeld krijgt, maar door de resolutie verkleining van 30% krijg je 30% meer performance in fps gedeelte.

Slim idee als je het mij vraagt.
En een functie die je in veel games zelf kunt aanpassen.

Resolutie op 720p, en je bent klaar (nog netter is het om resolution scale te gebruiken in games die het ondersteunen, dan blijft de HUD scherp). Enige wat deze mod doet, is dat aan of uitzetten afhankelijk van de mate van beweging.
Dat is niet hetzelfde, dan zet je je resolutie fixed op 720p. Met deze software kan je draaien op 1080p en waar nodig zal de software de reolutie verlagen.

Het enige wat deze moet doet, doet die automatisch, in realtime. Je doet er nogal neerbuigend over, vind ik.
Volgens mij is het begonnen als mod voor Skyrim.

Ikzelf vond het niks. Je resolutie wordt gewoon omlaag getrokken zodra de kaart het zwaar krijgt, dus puur een automatische resolutie adjust op basis van framerate.
Want? Je hebt liever sckokkerige gameplay, fps van 10 of zo ?
Nee, ik heb liever settings die me 1080p60 garanderen, dan dat ik soms drop naar 720p, natuurlijk met een timelag, want de software kan niet voorspellen wanneer de resolutie exact omlaag moet.

Anyway, ik vond het gewoon niet goed werken. Er zat vertraging in, en de 50% resolutie zag er gewoon niet uit.
Dat is Switch. Gebruik nu boost en tot nu toe bevalt mij dat wel.

Ik heb liever 4K, Ultra settings op 60FPS min, maar ja, dat ga ik niet redden met een HD7850 ;)
Nee hoor, dat is Boost.

When you are in action and the camera moves, BOOST decreases the resolution to boost the framerate. When camera stops, it restores full resolution. This provides optimal responsiveness and smoothness for the game, even with weak graphics card.

Alleen software kan niet "voorspellen" wanneer ik ga bewegen, Dus de resolutie wordt altijd pas aangepast nadat je daadwerkelijk de camera hebt bewogen, wat leidt tot een "jerky" gevoel.

Een leuke stopgap solution, maar zeker geen alternatief voor ruwe kracht.
Zodra jij op die W-knop (wsad) drukt kan die dat toch prima op anticiperen? idem voor het stoppen van een beweging.

Ken de software niet, maar neem aan dat dat het moeilijkste nog niet is....
Alleen is dat dus eigenlijk al te laat.

In ieder geval, dat ervaarde ik bij de Boost mod zoals die voor Skyrim werd uitgebracht.
Als die meteen zou reageren is dat natuurlijk op tijd. Jammer dat het in de Skyrim versie niet zo werkte natuurlijk.

Maar in principe weet de pc op hetzelfde moment wat jij doet :+ anders kon die dat ook niet op het scherm toveren
Input lag verstoort dat feestje dus. En aangezien input lag lineair stijgt wanneer FPS daalt...

Feit zal altijd blijven dat je voor dikke games, een dikke GPU moet hebben zoals Jeroenneman aangeeft.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 juli 2016 09:38]

Inputlag is toch een monitor-dingetje? niet de GPU?
en die X-miliseconden zal het verschil niet snel maken?

Voor dikke games=dikke GPU blijft trouwens dan alsnog staan. Want als de techniek veel gebruikt wordt kunnen er dus meer effecten/textures worden gebruikt, omdat het geheel minder zwaar is.
Ah, je hebt gelijk. Ik ook eigenlijk. Beide verlagen de resolutie, BOOST doet het echter dynamisch en Switch handmatig.

Het is wel een alternatief voor iedereen die niet zulke diepe zakken heeft en/of bereid is 400 euro of meer neer te leggen voor een grafische kaart.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 30 juni 2016 10:58]

Er zijn wel een aantal manieren om dit te voorspellen, gebruikt de meeste spellen bijvoorbeeld niet Directx? Hebben deze geen standaard functies te voor de camera zorgt?

Door een Hook (als voorbeeld) te gebruiken, kun je gelijk zien als camera move wordt getriggerd.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat motion detectie wordt gebruikt, is niet heel moeilijk om te maken (vraagt ook weinig resources), en als het scherm < 65 fps is en motie detectie detecteert een grote verandering zoals scenery verandering = trigger voor een lagere resolutie. (Het is ook mogelijk dat een voorspelling gemaakt kan worden door poly's en fps, zodat op deze wijze de resolutie veranderd kan worden als er een motie detectie komt)

Er zijn vast ook nog wel andere manieren, misschien denken we gewoon te moeilijk. Ik denk dat meer dingen in drivers gedaan kan worden dan we denken, aangezien er fixes voor spellen zijn en optimalisaties (al een lange tijd).

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 30 juni 2016 22:52]

Nee hij heeft waarschijnlijk gewoon graag een constante resolutie :)

Ik zie het verschil tussen de opnames echt goed. Het lijkt alsof tijdens bewegen anti aliasing ineens wegvalt en het wordt een stuk lelijker.

Het is een leuke optie die AMD mee kan geven aan Notebook GPU's, zodat je sommige spelletjes nog kan trekken.. Voor PC's moet je gewoon je games zo instellen dat je constant genoeg FPS haalt en anders de settings maar wat lager zetten / betere kaart kopen.
Andere settings naar beneden zetten vind ik dan persoonlijk storender dan de algehele resolutie (kartel randjes). Zeker als het gaat om de resolutie buiten je perifere blikveld (midden van monitor ongeveer), denk ik dat dit voor veel mensen een uitkomst kan zijn voor extra fps zonder er al te veel van te merken.

Natuurlijk moet dit uit te zetten zijn. Voor ieder wat wils. Een snellere kaart kopen is niet altijd een optie.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 30 juni 2016 10:46]

Want scalen naar een niet-native resolutie op een LED scherm ziet er vreselijk beroerd uit.
Klopt. Ik ben ook benieuwd hoe dit algoritme te werk gaat. Nvidia doet iets gelijksoortigs voor vr. Dan wordt de resolutie in je niet perifere blikveld (~midden van monitor) lager gezet, wat je tijdens bewegen niet zou merken, maar een flinke boost zou geven in je fps. Leuke 'technologie' / algoritmen / boost, beter dan de algehele resolutie naar beneden te zetten of details zoals textures/shaders naar beneden instellen voor meer performance. Resolutie is nog steeds een beetje overhyped naar mijn mening. Ik heb liever goede textures, mooie shader(effecten) belichting etc dan een (uber) hoge resolutie en neem karteltjes dus voor lief.
Dat is jouw mening. Geen probleem mee, maar voor mij persoonlijk is het net andersom... Artifarcten zoals bij v-sync, microstutter en karteltjes zijn voor mij juist "fouten" in het beeld die mijn inleving in de game afbreken. Dus een hoge resolutie én hoge fps is voor mij juist belangrijker dan grafische effecten.
Je had inderdaad de HialgoBoost mod voor Skyrim die iets gelijksoortig deed. Ben zelf nooit een fan geweest van de software, de resolutie drop was enorm storend en liep bijna nooit synchroon met de performance drop zelf.
Zover ik weet wordt dit concept al jaren toegepast in console games. Vooral op de Xbox One heb ik al een paar keer het verhaal over dynamic resolution langs zien komen. Op zich goed dat dit ook als optie naar de PC komt, mits het natuurlijk in- en uit te schakelen is (en niet verplicht zoals op de console).
Dynamic resoluties op basis van performance is een DX12 feature (de DX12 spellen die ik tot nu toe heb gespeeld ondersteunen het iig)
Ken heel dat programma niet, maar dacht dat aantal games op de console dit systeem ook toepassen?

Al vraag ik me af hoe dit bij cheat-beveiligde games gaat werken, neem aan dat het een hook is op de videodriver?
Ik dacht dat the Witcher 3 op de XBOX ONE ook zoiets gebruikte. Alleen dan zodra er veel drukte in beeld ontstaat tijdens gevechten.
Ik merkte dit op de ps3 ook met doom 3. Daarbij gaat de algehele resolutie naar beneden. Zichtbaar en merkbaar ook helaas in je perifere blikveld (midden van monitor ongeveer) helaas.
Wie weet wil AMD de kennis en techniek ook wel hebben om het te gaan optimaliseren voor consoles. (ze zijn toch al de leverancier van de meeste CPU's + GPU's voor consoles op het moment) Als je dit soort technieken goed met de hardware zelf kan laten integreren zou dat misschien nog wel eens interessant kunnen worden.
Ik zie hier wel mogelijke voordelen voor VR gaming op low budget hardware.
Ik krijg nu al hoofdpijn als ik er aan denk. Dit ga je te veel merken.
Wel, het heeft wel voordelen ,voor low en mid end gpu`s .Dat zie ik wel .
Dus lijkt me zeker een nuttige toevoeging als Amd dit in de Catalist als optie meegeeft.
Het hele pakket van Boost ,chill en Switch zie ik als een goede aankoop .
Zeker nu Amd er mee aan de slag gaat ,geeft dit een positief beeld voor de toekomst van Amd en gamen op zich.
er staat toch duidelijk ... AMD neemt - de maker - van deze software over.
Dat wil niet zeggen dat ze 1,2,3 deze tech willen implementeren in huidige situaties.

het is louter een mogelijkheid...
wat mij meer waarschijnlijk lijkt is dat deze firma samen met AMD aan innovaties op beeldweergave zal gaan werken...

ik zie het meer als een aankoop van een aanvullend development team ipv. alles zelf willen leren.
Het zal me dan ook totaal niet verbazen als we bij de volgende (grote) GPU launches inééns totaal nieuwe features zien m.b.t. beeldweergave-gebied.
AMD zou toch eigenlijk een beetje af moeten van hun 'kreupel-ware', zeg maar. Eerst verkochten ze (voor een lage prijs, uiteraard) quadcores waarvan maar 3 het ook echt deden; en nu weer software om je resolutie terug te schakelen wanneer je AMD kaart het niet helemaal trekt. Begrijp me niet verkeerd, dit kan best leuke toepassingen hebben. Maar AMD begeeft zich zo natuurlijk wel voortdurend op het 'we maken creatieve oplossingen omdat we eigenlijk niet mee kunnen' vlak. Psychologisch toch niet echt handig, denk ik.
AMD verkocht triple-cores waarvan het drie cores deden. Die-salvaging wordt ook door nVidia en Intel gedaan.
Het zou wel fijn zijn als de setting ook uitgezet kan worden.
Dan kan elke gebruiker zelf bepalen wat hij/zij wil.
Enkel DirectX 9 tot nu toe. Maar zeker een interessante techniek.
Lijkt me ook zeer belangrijk voor VR (dat niemand die link nog heeft gelegd.... )
Daar is namelijk die steady 90FPS ivm motion sickness vrij belangrijk. Belangrijker dan de resolutie bij intense bewegingen.

En bewegend beeld kunnen mensen sowieso lang zo veel detail niet uithalen als stilstaand beeld. Dus het idee is goed. De implementatie is de doorslaggevende factor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True