Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 172 reacties

De Radeon RX 480 met Polaris-gpu is uitgebracht. De videokaart is vanaf nu te koop, al lijken de prijzen hoger te liggen dan de adviesprijs van 260 euro voor de 8GB-versie. Als winkels de adviesprijs aanhouden, heeft de RX 480 de beste prijs/prestatieverhouding van het moment.

AMD geeft de Radeon RX 480 4GB een adviesprijs van 220 euro en de 8GB-variant zou 260 euro moeten kosten volgens de fabrikant. Op dit moment is enkel laatstgenoemde uitvoering te koop en fabrikanten hebben vooraf aan Tweakers laten weten dat de prijzen hoger liggen dan de adviesprijs die AMD aangeeft. MSI zegt zijn uitvoering voor 349 euro te verkopen, terwijl Gigabyte aangeeft dat hun variant 319 zal kosten.

Het is op moment van schrijven nog niet duidelijk of er winkels zijn die de videokaarten kunnen aanbieden voor een bedrag dat overeenkomt met de adviesprijs van AMD. Uitgaande van de adviesprijs van 260 euro, biedt de Radeon RX 480 momenteel de beste prijs/prestatieverhouding van alle gpu's die op dit moment te koop zijn. Uitgaande van een winkelprijs van 319 euro is dat echter niet het geval. Na de recente prijsverlaging van Nvidia biedt de GTX 970 dan meer waar voor zijn geld.

Update 15.51 uur: Inmiddels zijn de eerste vermeldingen van de RX 480 in de Pricewatch verschenen en hoewel aanvankelijk prijzen van 319 gemeld werden, wordt de kaart nu voor 269 euro aangeboden, 9 euro boven de adviesprijs van AMD. Ook in Duitsland lijkt 269 euro de verkoopprijs te zijn. In het VK is de gpu te koop voor zo'n 220 pond, omgerekend ongeveer 267 euro.

De Radeon RX 480 is de eerste videokaart van AMD gemaakt op het 14nm-procedé. Er wordt 4 of 8GB gddr5-geheugen gebruikt dat standaard op 1750 of 2000MHz draait. Ook hanteert AMD voor het eerst een boostsnelheid. Net als bij eerdere generaties AMD-videokaarten is er een maximale kloksnelheid, die bij de RX 480 1266MHz bedraagt, maar er is ook een ‘standaardsnelheid’ van 1126MHz.

Tweakers heeft een uitgebreide review van de RX 480 gepubliceerd. De videokaart is ook getest in een CrossFire-opstelling met twee exemplaren, in combinatie met de Oculus Rift en er zijn DirectX 12-benchmarks gedraaid. Wat prestaties betreft is de videokaart te vergelijken met een Nvidia GTX 970 of een AMD R9 290X. De GTX 980 en R9 390X zijn in de meeste benchmarks sneller dan de nieuwe RX 480.

Wat overklokprestaties betreft stelt de gpu teleur: meer dan 54MHz kon er niet aan de kloksnelheid worden toegevoegd zonder dat het systeem instabiel werd. Het gddr5-geheugen kon naar 2170MHz getild worden, een verhoging van 170MHz. Daardoor is de RX 480 met overklok toch nog zo'n tien procent sneller dan stock-snelheid.

Het is nog niet duidelijk wanneer de 4GB-uitvoering van de RX 480 op de markt komt. Vooralsnog zijn er enkel referentieontwerpen van de RX 480 met 8GB uitgebracht. Het is nog niet duidelijk wanneer er varianten met aangepaste koelers komen.

Update 2, 20.01 uur: Inmiddels is ook de 4GB-uitvoering van de RX 480 te zien in de Pricewatch. Momenteel biedt één webwinkel de videokaart aan voor 219 euro en een verwachte levertermijn van meer dan tien werkdagen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (172)

Wat mij het meeste zorgen baart/opvalt is toch het stroomverbruik. Dit kaart zit zo rond de 150-160 watt onder full load met een clocksnelheid van 'slechts' in de 1200 Mhz range. Een GTX 1070, met behoorlijk veel meer power en veel hogere clocksnelheden, verbruikt 150w maar met veel hogere prestaties. Pascal heeft een een power efficiency die zo'n 60-70% hoger ligt. Uiteraard is de 1070 niet te vergelijken met de RX 480 qua prijsbepaling/marktsegment.

Nu is 150 watt natuurlijk niet echt veel, maar op 14nm fin-fet en deze clocksnelheid verwachtte ik eerder een lager verbruik. Het verbruik is nu ongeveer gelijk aan Nvidia's Maxwell series; een videokaart serie die bijna end of life is en op 28nm is gebakken.
Ik had ook meer verwacht van de performance per watt. En hoewel het gat met Nvidia kleiner is geworden, is het nog zeker niet gedicht.

https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480/25.html

De performance per watt licht nu idd ongeveer in lijn met Nvidia's vorige generatie, Maxwell.

Jammer, vrees dat deze GPU niet het tij gaat keren voor AMD, want Nvidia lijkt technisch superieur te blijven. Het hangt natuurlijk allemaal van de prijsstelling af, maar bottom-line is dat performance per watt en winstmarge de toekomst maken.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 29 juni 2016 16:40]

Technische superieur? Uiteraard! Je betaald bijna het dubbele voor die kaart.
Met het kleiner worden van de systemen (denk steambox, nuc, brix, zbox) wordt performance per Watt steeds belangrijker
offtopic:
Snap bijv niet waarom Apple Amd kookplaatjes in haar mac's bouwt aangezien er een pak meer performanc uitgeperst kan worden met Nvidia


Mark my words. Als Amd niet kan gaan concurreren ( of in ieder geval aanhaken) op performance per Watt, heeft Amd over 10 jaar een echt verwaarloosbaar marktaandeel in zowel CPU als GPU markt. Daar is de 80/20 verhouding op de dedicated gpu markt niets bij. (in het voordeel van nvidia uiteraard).

Een device kan namelijk maar X watt aan hitte afvoeren op een acceptabele manier. Waarom zou je dan Pentium 4 inbouwen als je ook de performance kan hebben van een i5 6600 bij eenzelfde verbruik en geluiddruk? (Voor een paar tientjes meer, oke reken bij een monopolie op significant meer)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 29 juni 2016 18:42]

Je vergeet alle deals die AMD her en der sluit. De console's bijvoorbeeld.
Je vergeet alle deals die AMD her en der sluit. De console's bijvoorbeeld.
Sony/MS/Apple zie ik over tien jaar niet voor AMD kiezen als intel en Nvidia 3x zo veel performance leveren binnen de power-package die het device toelaat.
(vind met name de keus van apple voor 28nm AMD's in de macs frapant)
Nja dit is gewoon ordinair speculeren. Dat mag uiteraard, maar heb er niet zoveel boodschap aan.
Je kan niet alles hebben he?

AMD kan een lage prijs geven en Nvidia niet dus kiest Sony en Microsoft voor een lage prijs.

Bovendien zijn de GPU en CPU speciaal toegespitst voor consoles en kunnen die juist heel zuinig gemaakt worden, vooral met de integratie met de CPU + GPU
De performance per watt licht nu idd ongeveer in lijn met Nvidia's vorige generatie, Maxwell.
Exact, en dat was nota bene nog 28nm... energieverbruik valt enorm tegen.
De prijs maakt gelukkig een hoop goed :)
Nou ja het IS ook een kwestie van waarvoor je optimaliseert. AMD gaat voor lage kosten dus ze zullen een chip maken met een hoge density en relatief hoge kloksnelheid (ja kun je niet vergelijken tussen architecturen) zodat je lage kosten maar vrij hoog stroom verbruik hebt.

Ze zouden ook iets kunnen doen als met de fury- een lager gekookte en veel efficiëntere kaart uitbrengen die dus slechtere prijs/performance maar betere performance/watt heeft.
Daar in tegen staat de prijs prestatie verhouding er wel een heel stuk beter voor, de Polaris is wat dat betreft een veel betere keuze voor je portemonnee!

https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480/26.html

En ik denk dat deze GPU voor de gemiddelde koper een betere keuze is dan die van de jongens uit het groene team.

Ik ga deze GPU dan ook kopen voor mijn Oculus DK2 machine, die DK2, die nouwelijks minder is dan de CV1, maar wel een lagere res. heeft (DK2 960x1080 vs CV1 1200x1080), waardoor polaris het ook weer iets beter trekt, en voor mij geen nieuwe Rift/Vive, tot iig de nieuwe generatie!
Vergeet niet dat AMD wat meer hardware aan boord heeft waar Nvidia dit vaak met software probeert te verhelpen. De vraag is enkel hoe lang gaat dit nog lukken.
Maar Nvidia en Intel strijken ondertussen een veel hogere winstmarge op met hun producten een hebben daardoor R&D budget om de voorsprong steeds groter te maken.

Hopelijk maken ZEN en VEGA wel de verwachtingen waar.
RX 480 denk ik ook nog wel alleen niet op reference jammer genoeg.
En ja dat kan ook een hoop stuk maken. Maar persoonlijk zou ik nooit een reference kopen altijd even afwachten wat de rest uit gaat brengen.
Je hebt zeker gelijk, maar focus je aub niet op kloksnelheden, dat is echt appels met peren vergelijken, tenzij je het hebt over twee dezelfde chips.
Misschien dat het hogere verbruik te maken heeft met de hoeveelheid shader processoren die hier zitten ingebakken.
Aangezien AMD GPU's vaak op een wat langere kloksnelheid lopen, maar daarentegen vaak wel van meer schaders zijn voorzien dan de kaarten van Nvidia. De kaarten van Nvidia zijn over het algemeen vaak hoger geklokt, maar hebben dan weer minder schader processoren. En zo heft het ene het andere weer op zeg maar.
But who knows, het is nog afwachten natuurlijk ;)
Maar wat had je dan verwacht precies? De vergelijking is zowiezo behoorlijk krom, compleet andere prijsklasse. Voor AMD is dit een héle grote vooruitgang qua TDP, de kaart is sneller dan mijn r9 390 en verbruikt iets meer dan de helft, voor ¤100 minder.

Nogmaals, je kunt die graka's niet met elkaar vergelijken en dan zeggen "dat valt tegen". Ja dat kun je natuurlijk wel, maar het is dus een beetje scheef.

Dat is hetzelfde als een Ferrari tegenover een BMW zetten, en dan zeggen dat het wel tegenvalt dat de Ferrari meer performance levert dan de BMW terwijl ze hetzelfde verbruiken.
Die statement klopt wel, maar dan ga je voorbij aan het feit dat de Ferrari het dubbele kost van de BMW.

En heeft het 14mm procedé niet als voornamelijk doel, goedkoper produceren? Dit lees ik her en der, ook bij tweakers review.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 29 juni 2016 18:23]

150 watt is het maximale wat de kaart kan gebruiken, dit zou die dus alleen gebruiken bij een heftige overclock.
Als ik het goed begrijp kan het PCI-E 3.0 x16 slot al 300 Watt leveren.Dan komt dan nog eens bij de peg aansluiting van je voeding.Een overgeklokte kaart kan dus heel wat meer Watts pakken dan 150Watt.
Heb je volgens mij fout begrepen

de PCI-E Standaard ondersteund kaarten van max 300 Watt maar het slot kan maar 75 Watt leveren
Ja, je hebt gelijk.Ik had er naar gegoogled, en kwam tegen 1. en 2.0 75Watt 3.0 zou 300Watt kunnen leveren.Vandaar mijn antwoord.Maar na wat extra googlen (om jou respons) vond ik dat het nog gelijk was 75Watt =(3.3 V × 3 A + 12 V × 5.5 A)
de 6 pins kunnen samen 75 watt leveren en de pcie slot kan er nog eens een extra 75 watt leveren.
Ik weet, een 8 pins 150 watt.Het zat hem in het verschil tussen het pci-e slot.Ik begreep verkeerd dat een 3.0 meer watt kon leveren.
Performance/Watt maakt voor gamen niks uit. Misschien voor de warmte in het systeem, maar verder niet echt. Wanneer ik ook een beetje rond kijk en inderdaad de 1070 er naast leg dan zie ik dat stock 1070 kaarten en de 480 om en om stuivertje wisselen qua performance. De 480 verbruikt wel meer maar als je kijkt naar performance/Mhz dan is het een ander verhaal. En zeker als je de prijs er naast hangt. Dus gewoon niet gek eigenlijk.
Het maakt wel degelijk uit, alleen niet zo heel erg veel. Het kan bijvoorbeeld impact hebben op de geluidsproductie van je systeem door de extra hitte, wat ook een erg belangrijke factor is in het maken van een pc. Ook is moeilijker om de kaarten in crossfire te draaien zonder dat het lijkt alsof er een f16 in je computer zit als die veel meer watt zou slurpen, maar zoals ik al zei, het is bij de rx 480 verwaarloosbaar.
Jammer dat de prijzen zo hoog liggen. Is er een verklaring dat ze zo ver boven de adviesprijs liggen, behalve "omdat het kan"?
Bij Azerty is het 8GB model (Sapphire) voor ¤269 te koop, dat is toch bijna de adviesprijs en verre van de ¤319 die genoemd wordt in het artikel voor de Gigabyte kaart.
https://azerty.nl/0-6932-...hire-radeon-rx480-8g.html

Ik had hem graag direct besteld, maar de prestatie/watt verhouding bevalt me niet echt... Eigenlijk een behoorlijke teleurstelling, zeker in vergelijking tot de GTX 1070 die evenveel verbruikt. Ik wacht nog een weekje of twee om te zien wat Nvidia met de GTX 1060 doet, als dat inderdaad qua prestaties een halve 1080 is met een verbruik van rond de 100 watt, dan weet ik het wel. We gaan het zien.
Wellicht interessant is dat volgens PCper de 4GB-versies gewoon 8GB fysiek aan boord hebben maar dat dit in het bios van de kaart is uitgeschakeld.
Gezien het prijsverschil kun je verwachten dat mensen gaan flashen, zoals je destijds ook een 290 naar 290x kon flashen,.
Dit kan uiteraard problemen opleveren (uitgeschakelde CU's kunnen defect zijn), maar het gaat hier om geheugen en geen CU's/cores dus wellicht is het risico dan kleiner.

Dit betreft uiteraard wél een review-exemplaar, het is dus nog even afwachten hoe het zit met de 'consumentenmodellen'.
Another oddity – and one that may make enthusiast a bit more cheery – is that AMD only built a single reference design card for this release to cover both the 4GB and 8GB varieties. That means that the cards that go on sale today listed at 4GB models will actually have 8GB of memory on them! With half of the DRAM partially disabled, it seems likely that someone soon will find a way to share a VBIOS to enable the additional VRAM. In fact, AMD provided me with a 4GB and an 8GB VBIOS for testing purpose. It’s a cost saving measure on AMD’s part – this way they only have to validate and build a single PCB.

[Reactie gewijzigd door Adeleet op 29 juni 2016 16:47]

Nah dit geloof ik niet plus dat ze een fout maken dat een verschil is tussen een PCB ontwerp dat zowel 4gb als 8gb vram aankan dan dat er daadwerkelijk alleen 8gb opzit.

Een mooi voorbeeld is de 970m MXM waarbij de 3gb module de helft gewoon mist en bij de 6gb versie niet:
http://forum.notebookrevi...nts/img_11181-jpg.134896/
Dat zou inderdaad kunnen (PCB met ondersteuning voor zowel 4GB/8GB).
In fact, AMD provided me with a 4GB and an 8GB VBIOS for testing purpose. It’s a cost saving measure on AMD’s part – this way they only have to validate and build a single PCB.
AMD heeft hier dus zelf een 'Review-exemplaar' model verzonden, die naar 4GB/8GB geflashed is, nu is de vraag of deze situatie zich ook voordoet bij de kaarten in de winkel, dat is nog even afwachten.
Het kan zijn dat het ontwerpen van twee PCB's meer kost dan de de extra uitgeschakelde (onnodige) 4GB op de 4GB modellen.

[Reactie gewijzigd door Adeleet op 29 juni 2016 17:14]

Ik denk dat dit gewoon een geval is dat de reviewer een 8GB kaart heeft gekregen maar dat blijkbaar met een andere bios 4GB uitgeschakeld kan worden om zo te zien hoe hij dan presteerd.

Het zou compleet onlogisch zijn en onnodig om op die manier de 4gb versie te verkopen plus dat iedereen dan een 8gb bios erop zou flashen wat de verkoop van de 8gb onnodig maakt en ze omzet hierdoor verliezen.
Ik had hem graag direct besteld, maar de prestatie/watt verhouding bevalt me niet echt...
Het is sowieso niet slim om direct te bestellen, beter 3 weken wachten op de Custom modellen en meteen ook wat lagere prijzen.

Echter wat betreft verhouding is deze kaart gericht op de meeste prestatie/¤, en dat ze is uitstekend gelukt. Ze staan zelfs op de 1ste plaats! Het is dan ook belangrijk in je achterhoofd te houden wat je wilt. Wil je op 1080p gamen in volle glorie voor zo weinig mogelijk geld? Dan is dit de kaart dat je zoekt (mocht je het nu nog niet kunnen uiteraard).

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480/26.html

Edit: @Speedway4,
Ik probeer de doelgroep van deze kaart te omschrijven, waarvoor hij gebouwd is. Dit is dus niet per see de beste prestatie/watt ratio (hebben ze dat ooit gezegd?!) maar eerder prestatie/¤ (welke ik persoonlijk ook belangrijker vind zolang het verbruik niet de spuitgaten uit loopt - wat Zeker niet het geval is hier) àla VR voor iedereen slogan.

Verder is het niet zeker of je met een 470 of 1060 op 1080 voluit kan draaien. Kan zo maar zijn dat je toch wat settings moet terugschroeven. Kan niemand nu iets over zeggen. Met deze kaart lukt het in ieder geval :)

[Reactie gewijzigd door Lambo LP670 SV op 29 juni 2016 18:22]

Je gaat volledig voorbij aan mijn punt: prestatie/watt. AMD heeft hier ook enorm de nadruk op gelegd en wat blijkt nu? De prestatie/watt verhouding is ongeveer gelijk aan die van Maxwell... Dat is een enorme teleurstelling en voor mij reden de kaart niet te kopen. Was dit anders geweest dan ....
Blijkt dat jouw als feit uitgedrukte mening, dat het niet slim is om direct te bestellen, niet klopt. Als deze kaart een betere prestatie/watt verhouding had gehad (eerdere geruchten gingen uit van een verbruik van ~100watt) dan was de reference koeler voor mij ruim genoeg geweest. Een custom kaart is niet altijd de beste optie voor iedereen, afhankelijk van build, verbruik, etc.

Als laatste, als op 1080p gamen voor zo weinig mogelijk geld is wat je zoekt dan is de GTX 1060 / RX 470 wellicht ook erg interessant. Ik wacht de GTX 1060 en de RX 470 nog even af. Ben benieuwd wat dit qua prijs/prestatie/verbruik gaat doen. Misschien dat de RX470 nog meer bang for buck is!

(Dus tja, ik snap niet echt waarom je bericht een reactie was op mij, of was dat het niet ;) ?)

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 29 juni 2016 17:16]

De prestatie/watt verhouding is ongeveer gelijk aan die van Maxwell... Dat is een enorme teleurstelling
Vermoedelijk zal die verhouding binnenkort stijgen als met betere drivers en optimalisaties de prestaties toenemen of het verbruik zal afnemen. Niet vergeten dat Maxwell op dat vlak al veel beter is uitgepuurd, Polaris is nog maar net begonnen. Tijd zal uitwijzen of dit klopt.
Dat zie je toch altijd bij de introductie van een product? Vraag en aanbod...
Met het idee dat de 480 flink beter verkrijgbaar is ten opzichte van bijvoorbeeld de GTX 1070 en 1080 lijkt dat niet de verklaring te zijn.
De rx480 is geen concurrent van de1070/80 maar van de gtx970 ;)
Dat begrijp ik, het ging me meer om het voorbeeld dat een hoge prijs bij release het geval is bij slecht verkrijgbare producten en niet bij een product dat voldoende op voorraad zal zijn.
De 480 is alleen niet echt goed op voorraad in NL. Zeker niet als je kijkt dat sommige filialen in engeland enkele honderden stuks hebben liggen.
De 480 is in nederland helemaal niet flink verkrijgbaar. newegg bv 239 dollar
de 4gb zou 199 kosten de 8gb meen ik 225. Dan is 15 dollar er boven niet super veel. Alleen de voorraad in europa is beperkt. net zoals de voorraad van de 1070/1080 beperkt is.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 29 juni 2016 16:07]

Europrijzen van Newegg zijn exclusief btw, daar komt dus nog 21% bij.
Sorry bedoelde dollar. En neem aan dat de 199 dollar ook ex tax was.
Tax daar is rond de 6 procent, nogal een verschil, en als je outofstate besteld betaal je dat zelfs niet
Advies daar is 239/249 afhankelijk van merk voor de 8gb versie, teleurstellend maar waar
Dat lijkt vooral het geval in Duitsland, Engeland.. eigenlijk overal buiten de Benelux. Je ziet ook dat de adviesprijzen daar meer overeenkomen met wat AMD voorspiegelt.

Desalniettemin, zo gaat het altijd al: wil je de eerste week het allernieuwste in huis hebben, dan mag je extra betalen. Bij Nvidia duurt dat nu zelfs al een maand, maar de verwachting is dat de prijs (schaarste) bij AMD iets sneller gaat dalen.
Helaas! Maar ik heb geduld, ik teer wel even voort op de IGP van mijn nieuwe desktop :+
Eerst zit je te verkondigen dat JOU BRONNEN zeiden dat prijzen rond de 200 euro lagen
Dat zei ik nergens. 199 dollar naar euro + 21% BTW is ~220 euro. Die prijs is in de UK ook gewoon opgedoken voor 4GB varianten. In Duitsland heb je de 8GB versie voor 259-269 zoals ik ook in die andere thread heb gezegd. Ik was inderdaad niet op de hoogte van die achterlijke 300+ euro adviesprijs in Nederland. Zelfs Tweakers wist daar tot een paar uur geleden niet vanaf lees ik hier - en de redactie plaatst niet voor niks de nuance dat dat vermoedelijk snel gaat dalen. ;)

Edit: toen jij met de 'meer dan 300-euro' bewering kwam, vroeg ik niet voor niks om bronnen daarvoor. Laten we wel zijn, je hebt nog geen 50 posts hier op Tweakers, hebt moeite met interpunctie en gebruikt belachelijk veel caps om je zin te krijgen. Lijkt me vrij logisch dat ik daar een beetje aan twijfelde, right?

Edit 2, Azerty verkoopt een Sapphire RX480 8GB voor ¤269 https://azerty.nl/8-6932-...hire-radeon-rx480-8g.html
en de kaart even snel was dan de 390x
Is maar net afhankelijk van naar welke game je kijkt, en op welke resolutie. In de situatie waarin ik dat zei ging het om het 'rebranden' van de 390X naar de 490, wat sommige mensen blijkbaar verwachten. Dat is vanzelfsprekend niet logisch, omdat er games zijn waarin deze 480 sneller is dan de 390X. Je trekt het daar een beetje uit het verband van hoe ik het bedoelde.
Toen wij het hadden over reviews zei ik dat de prestaties vergelijkbaar waren met een 390 en dat de prestaties over het algemeen tussen de 970 en de 980 in liggen. Volgens mij klopt dat exact, toch? :)

[Reactie gewijzigd door Richh op 29 juni 2016 15:48]

snap niet waarom jij jezelf steeds goed probeert te praten
Van hetzelfde :) Laten we er inderdaad maar over ophouden.
Vervoer richting europa?
het moet anders ook gewoon naar de VS verscheept worden hoor, ze worden namelijk allemaal in Azie gemaakt :)

Dus vervoer is ook al rekening gehouden in de dollarprijs :)
Vervoer van China na europa zal niet heel veel anders zijn als van China naar de VS. En die 199 was natuurlijk ex belasting. Alleen een hoop vergaten dat even. Ze dachten dat ze de rx 480 8gb versie op release dag voor 200 euro. Tja nu blijkt hij 69 euro duurder te zijn. Maar nog altijd stukken dichter bij de advies prijs als de 1070/1080 wat nu nog steeds slecht leverbaar.
Jup. Dat is bij elkaar geen ¤60-¤100. Dit is gewoon enorm scheef, niet alleen van van AMD, maar vooral van Alternate. Kijk maar in Duitsland voor de prijzen.
Ja normaliter wel, maar bij zaken als deze worden de prijzen gelijk getrokken. Haal bijvoorbeeld maar eens een PlayStation in Duitsland. Dezelfde prijs as hier.
Dat kan ik verdiep me nooit in playstation`s

Maar valt de 480 wel te bestellen vanuit duitsland daar nederland?
Met de meeste elektronica wat in duitsland gekoper is
Leveren niet aan nederland.
En verzenden hier niet heen.
Dat zal nu ook het geval zijn dus duitse prijzen hebben nederlanders niks aan
Ook dat zou kunnen. Zit helaas op m'n telefoon hier en heb nog niet de kans gehad verder te zoeken. Had m'n hoop gevestigd op alternate namelijk.
Azerty 269-289 alleen niet op voorraad
Alternate wel voorraad

Meerste kaarten bij azerty hebben blauwe stip ;)
andere 2 kaarten 3 dagen levertijd.

Geen iedee wat er met deze prijzen straks gaat gebeuren
denk dat ze iets omhoog gaan
en alternate wat gaat zakken

[Reactie gewijzigd door panterbv op 29 juni 2016 16:14]

Heb er anders nooit problemen mee gehad. De verzendkosten liggen vaak een klein beetje hoger (¤14,- soms) maar verder prima. Duitse shops zijn verder bijna autistisch in het naleven van de consumentenbeschermingsregels en dankzij het Schengenverdrag kunnen ze gewoon in NL leveren, onder Duitse wetgeving.
Dus een koffiezetapparaat van 899 euro(inc duitse belasting) is 1299 hier in Nederland. Wow woest niet dat wij meer dan 33% extra belasting betaalde.
Normaliter niet echt. Adviesprijs wordt normaal redelijk aangehouden.
heb juist gekeken op alternate , 360 voor een msi 8gb
Dat zeg ik, normaliter. Als je verder leest zie je dat ik dit schandalig vind.
die was om 15:01 nog 319?!?
Dat is die nogsteeds toch?
wss fout gekeken , de gigabyte versie kost 319 inderdaad maar msi is altijd wat duurder :) :)
Omdat dit nederland is, een Sapphire of Asus kost bv gewoon 270 euro op amazon https://www.amazon.de/Sap...444&sr=8-6&keywords=RX480
Dan is het gewoon weer een gevalletje van Wave/Alternate strikes again ;)
Afuture kan er ook wat van ;)
Daarom bestel ik nooit meer wat bij Alternate. Ook al hebben ze voorraad, Maar is gewoon schandelijk bij Alternate dat ze er ¤ 50,00 bovenop zetten.
De prijzen dalen alweer. ;)
Ha inderdaad, de Afuture Sapphire stond net nog op 325, dat is al gedaald naar 318.
Gewoon paniek koop/verkoop. + rekensom van dollar naar euro en import kosten etc. Gewoon nachtje of 2 slapen en hem voor 269 ergens kopen.
Azerty heeft hem als voor 269 euro. En dat is geloof ik 9/10 euro boven de adviesprijs. Wat voor een release dag helemaal niet gek is. zeker als je naar nvidia kijkt. Die hebben na 1 maand nog steeds geen voorraad. En dat komt niet omdat er duizenden hem willen kopen.
Dat de prijs zover boven de MSRP ligt is een erg slechte zaak voor AMD. Deze kaart moest het aandeel van AMD in het mid-end segment gaan vergroten maar het feit is nu dat hij niet uitsteekt boven de vorige generatie Nvidia kaarten. Hopelijk ziet AMD dit ook snel in.

In Duitsland overigens wel gewoon voor 269,- te koop
http://www.mindfactory.de...VGA)/Radeon+RX+Serie.html
Waarschijnlijk is de winkelvoorraad bij onze NL-winkels niet zo groot. Combineer dat met de enorme hype voor deze kaart en winkeliers zien dan enkel Eurotekens voor hun ogen. Wij zijn met z'n allen gek om ¤300+ voor deze kaart te betalen, dus vooral niet doen. Prijzen zullen vanzelf dalen zodra het aanbod toeneemt en winkeliers doorkrijgen dat de consument niet zo achterlijk is om dit bedrag te betalen. Tot die tijd is het extra marge voor de winkelier, in het geval er een idioot langs komt die niet neerkijkt op ¤60,- meer of minder, of gewoon niet beter weet.