Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties

AMD brengt naar eigen zeggen binnen 48 uur een driverupdate uit voor de RX 480, die ervoor moet zorgen dat de videokaart minder stroom uit het pci-e-slot trekt. Radeon Software 16.7.1 bevat ook prestatieverbeteringen, die bij Polaris-gpu's een winst tot 3 procent moeten opleveren.

In een verklaring zegt AMD er vertrouwen in te hebben dat de hoeveelheid stroom die de Radeon RX 480 van het pci-e-slot vraagt, geen risico vormt op beschadiging van het moederbord of andere componenten. De fabrikant komt desondanks met een oplossing, om zorgen van gebruikers weg te nemen.

AMD zegt 'een verandering' in de driver te stoppen, die de verdeling van het stroomverbruik van de RX 480 zal aanpakken. De verandering moet resulteren in minder verbruik via het pci-e-slot. Vermoedelijk past AMD de driver zo aan dat de videokaart meer stroom uit de zespinsvoedingstrekker kan trekken. Hoewel daarmee vermoedelijk ook de specificatie van 75W overschreden zal worden, is dat in de praktijk geen probleem.

Ook komt er een tweede optie in de Radeon-software die het totale verbruik van de kaart terugdringt, met een minimaal prestatieverlies, aldus AMD. Deze setting krijgt de naam 'compatibility' en zal te vinden zijn in het Global Settings-menu van Radeon Settings. Standaard is deze functie uitgeschakeld. AMD geeft nog geen precieze details over wat deze functie doet, maar mogelijk wordt de snelheid van de gpu bij deze instelling zo afgesteld dat het verbruik nooit de gespecificeerde 150W overschrijdt.

Radeon Software 16.7.1 komt binnen 48 uur beschikbaar, wat duidt op een release op vrijdag. De nieuwe driver voert ook algemene prestatieverbeteringen door voor videokaarten met de Polaris-architectuur. In sommige games moet dat resulteren in een winst tot drie procent.

De komende driverupdate is een reactie van AMD op het verbruik van de RX 480. In sommige reviews werd ontdekt dat de videokaart meer dan 75W van het pci-e-slot op het moederbord vraagt. AMD reageerde in het afgelopen weekend en beloofde destijds dinsdag Amerikaanse tijd met een update te komen. Die belofte heeft de fabrikant nu ingelost met de aankondiging van Radeon Software 16.7.1.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Zou deze update ook gelijk niet de chip locken om de upgrade van 4 GB naar 8 GB te doen?

nieuws: Tools om 8GB vram te activeren op RX 480 '4GB'-videokaart staan onlin...
Wat is het voordeel voor AMD? De garantie is verbroken (scheelt weer aftersales), de kaarten verkopen goed en het is niet zo alsof ze het onbewust hebben gedaan. Die extra 4gb zijn ze toch al kwijt.

Overigens zou ik zoiets eerder in een firmware update verwachten dan in een driver update.
Voordeel is dat mensen nu de duurdere kaart kopen in plaats van deze. Als deze bv 100 kost en de met 8GB 150. Dan koopt iedereen deze en upgrade het zelf wel. De sales zakt er door. De garantie ben ik niet zeker over. Waarschijnlijk kun je hem weer downgraden om je garantie te claimen. (zelfde idee als telefoon rooten).
Iedereen zijn alleen de tweakers.
Ik denk dat het gros die deze kaart koopt er niks mee doet
Dat effect is misschien nu zo, voor de allereerste batch. Zo gauw er een tweede batch komt of modellen met een custom board, back plates etc. is dat denk ik ook vrij snel over.
Op zichzelf vind ik het wel een mooi, misschien onbedoeld gebaar: de eerste kopers zijn meestal toch de AMD-supporters en anderzijds meer technisch onderlegde kopers welke nu een extra beloning krijgen als eerste kopers, mochten zij daar voor kiezen.

Overigens is de garantie wel duidelijk, om te identificeren of je een model hebt met daadwerkelijk de volle 8GB op het board, moet je toch de koeler verwijderen. En laat daar nu een warranty-void seal op zitten die je verbreekt zo gauw je deze verwijderd..

[Reactie gewijzigd door Venator op 6 juli 2016 11:01]

En het is waarschijnlijk alleen de eerste batch of eerste paar batches, van andere merken verwacht ik het al helemaal niet, dus geen enkele rede om daar een lock voor in te gaan bouwen, los zich vanzelf op.

Firmware update zal niks helpen, omdat je die juist gaat vervangen met deze mod. Een driver detectie kan wel werken, gewoon de kaarten buitensluiten van je drivers, is niet zo lastig en word wel vaker gedaan met fake IC's vanuit china en zo, zoals bij FT232 usb chip, maar dan zullen ze de kaart op een of andere manier moeten kunnen identificeren, weet niet of dat mogelijk is.
Er zit geen verschil in de eerste 4GB en 8GB versies. Dus op het moment dat je een 8GB BIOS flashed is niet meer te zien dat het ooit een 4GB kaart is geweest. Alleen aan eventuele stickers op het PCB en de doos, maar een driver kan zoiets niet zien. ;)
wat ik me afvraag.. de 4GB versie had een verschil in memory bandwidth. De 8gb zou niet alleen 8gb zijn maar ook iets sneller geheugen (niet dat je het gaat merken gok ik, maar toch).

Hebben deze eerste batches van 4gb dan ook het snellere geheugen? Want dan is een memory OC 'naar stock speeds' ook geen gek idee (een biosflash zal dit al meenemen gok ik, maar voor de mensen die niet willen flashen maar wel het geheugen willen laten draaien op wat het zou moeten kunnen).
Ja ze hebben dezelfde 8Gb 8Gbps chips van Samsung, met het 4GB BIOS wordt het geheugen ook ondergeklokt en loopt het op 7Gbps.
Dat is het dus deze kaarten heben dezelfde chips. Als de 8gb versies en daardoor is deze flash mogelijk.

Latere versies van oems zullen gewoon 4gb chips krijgen en dus niet meer te flashen zijn.
lijkt me moeilijk te blocken het is een bios flash dus op de hardware zelf en als deze dus al is uitgevoerd kan daar niks meer aan veranderd worden lijkt me ? het zou kunnen dat ze het ATIflash tooltje blocken maar lijkt me dat dat enigzins tegen de wet is mits het tooltje "illegaal is"
Klopt dat het op hardware niveau gaat. Ik ben alleen benieuwd of de technologie er al zou zijn om dit toch met een update te kunnen veranderen. Waarschijnlijk gaan ze het niet blokkeren, aangezien het hun eigen "fout" is.
Dat zou heel kort op de bal zijn, en overigens vrij nutteloos, mij lijkt de 4GB versie echt wel maar een kleine fractie zal zijn. (zeker op lange termijn)

De reclame die ze hierdoor extra genomen hebben is vast interessanter, want ik vermoed dat maar weinig gamers het aandurven de cooler eraf te nemen om het te checken, laat staan dat ze hun nieuwe GPU blind flashen tot een brick.
Benieuwd wat dit met de performance gaat doen.
Niks merkbaar, tot 3% winst, dat kan je niet merken. Waar je eerst 25fps had heb je nu maximaal 25.75fps.
En hoe weet je dat zonder dat de driver al beschikbaar is?
Omdat het al getest is en door Anandtech gepubliceerd.
http://www.anandtech.com/...w-driver-by-late-thursday

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 6 juli 2016 09:43]

Anand heeft niets getest, het zijn getallen die komen van AMD PR. Kan je evengoed geen resultaten geven.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 6 juli 2016 10:24]

Zo denk ik er ook over, als je tussen de regels door leest heb ik het idee dat ze de totale performance van de kaart hebben terug gedraaid om aan de PCI-Spec ter geraken en daarna een drijver update hebben toegepast om weer wat FPS terug te krijgen en zeggen joepie toch nog 3% winst, niets mis mee maar wacht toch met interesse de nieuwe test af.
Die had ik nog niet gezien, Total War: Warhammer lijkt toch iets meer dan 3% winst te behalen, bijna 4% :D

Driver 16.6.2 = 74.2FPS
Driver 16.7.1 = 78.3FPS
Omdat AMD dat zelf zegt, staat in het artikel, tot 3%. En dat is meestal ook nog erg ruim als het van de fabrikant zelf komt.

"Radeon Software 16.7.1 bevat ook prestatieverbeteringen, die bij Polaris-gpu's een winst tot 3 procent moeten opleveren."

Wellicht dat jij en MazeWing op andere kaarten doelt, maar dit artikel gaat over de drivers icm de Polaris dus daar reageer ik op. Rest weet ik niet of er Łberhaupt prestatiewinst inzit of dat dit snel een driver is om even de problemen rond om de launche van de polaris op te lossen.
Dit kan dus ook betekenen een verlies bij elk real-life scenario door bijv een lagere kloksnelheid omdat er minder power voorhanden is en dat ze de driver zo getweakt hebben dat die voor synthetic bench X 3% beter scoort in GPGPU of VR
Nee hoor AMD PR kan ook mij gestolen worden.
Ik blijf voorlopig even bij het Groene kamp. Het rode kamp beviel niet in de afgelopen jaren (artifacts/driver issues).

[Reactie gewijzigd door StarWolfer op 6 juli 2016 11:08]

Wat ik wel vind is dat ondanks dat sommige problemen al opgelost zijn amd problemen gigantisch worden vergroot en veel langer blijven hangen. Nvidia's problemen daarentegen ik heb nog weinig mensen gehoord over het vr probleem http://www.tomshardware.c...t-incompatible,32204.html

[Reactie gewijzigd door satanas666 op 6 juli 2016 18:45]

Ja tja... Maar bij een spel van 80 fps zal het toch een paar extra frames opleveren. Pak ik toch graag mee met "enkel" een stukje software!
Helemaal mee eens, maar merkbaar zal het niet zijn.

Bij 80fps liep je spel toch al prima en je zal niet eens extra filters of wat dan ook kunnen aanzetten door de 3% extra. En als je spel al slecht liep door minimale FPS dan zal die 3% je spel niet eens speelbaar maken.
Naja, als je net op 30 fps kan komen met die 3% extra als je hoge resolutie draait is dat wel zo mooi meegenomen. ;)
Of nog mooier, hierdoor stabieler op 60fps uitkomen voor vsync (voor diegene die geen speciale monitor hebben met freesync). Overigens lijkt het mij mooier als de focus gaat op het verhogen van de minimum framerate.

Ik zou die optie die Amd ingebouwd heeft mogelijk wel aanzetten op mijn inmiddels 6.5 jaar oude X58 moederbord. Spul is toch wel oud inmiddels, maar kwa performance heb ik niks te klagen. Dit I7 systeem gaat denk ik nog wel een GPU wissel meemaken van een gtx680 naar een rx480 of gtx1060.
het gaat 'm denk ik niet om de 3% winst, maar de stroomverdeling / compatibility mode.. Want iedereen maakte zich al zorgen en vroeg om re-benchmarking zodra de fix uit was, omdat het waarschijnlijk performance implicaties zou hebben
Ik begon niet over de prestatiewinst, ik reageerde er alleen maar op. Ben met je eens dat de fix het echte nieuws is van dit artikel.
Mocht je in het bezit zijn van een RX 480 en een paar procent prestatieverschil voor lief nemen dan raad ik je aan om even met de powertunesettings te spelen: http://semiaccurate.com/2...x-480-powertune-perfwatt/. Door deze bijvoorbeeld op -20% te zetten gaat het stroomverbtuik met 30W omlaag terwijl het maar 5% performance kost. Dan hoef je dus ook zeker niet bang meer te zijn dat de specificatie van het pci-e-slot overschreden wordt, en de kaart zal een stuk minder warm worden.

[Reactie gewijzigd door TheDukemaster op 6 juli 2016 11:31]

Mag hopen dat je meer haalt dan dat, maargoed :P
Dat is natuurlijke hypothetisch, ik haal in alle game 0fps met deze kaart, want ik heb geen 480. :D :+
Je kunt zeggen wat je wilt over de PCIe slot overschrijding, en dat het niet netjes was.
Maar ze luisteren wel naar user-feedback, en reageren vrij vlot!
Dan ben je dus verkeerd geÔnformeerd door websites of geruchten. Als je de roadmap en de presentaties van AMD bijhoud is alles waar gemaakt wat ze hebben beloofd/gezegd.
Even afwachten, RX480 (en 470 en 460) zijn midrange kaarten voor het segment tot ~250 euro. Eind dit jaar worden de high-end kaarten verwacht.
Zen natuurlijk pas in oktober, maar ik weet nog niet of de server of desktop CPU's eerst komen.
@Crp
Je hebt gelijk de roadmaps kloppen. Ik geef alleen aan dat ik teleurgesteld ben en dat ze er te lang over doen waardoor meer mensen naar Intel en Nvidia zullen gaan.
@Richardus27
Ik heb nooit aangegeven dat ii van de RX 480 4k gaming verwachte. Ik heb enkel aangegeven dat ik niet onder de indruk ben van de prestatie van de Rx 480 die ongeveer gelijk is aan de 390. Ik had gehoopt dat ook AMD met een high end kaart had gekomen in de polaris reeks of een kaart uitgerust met HBM2 (Vega?).
@RvGEnterprises.
Dat is mijn punt dus een beetje ze laten de mensen altijd maar wachten op beter maar leveren het maar niet. de RX 490 zou wellicht de kaart voor mij zijn maar ik weet niet of ik daar weer op wil wachten.

Ik ben van AMD gewoon dat ze de beste prijs/prestatie leveren. Dit is in zekere maten nog steeds zo maar op het moment als ik een video kaart wil kopen moet ik kijken naar de Nvidia 1070. Ik koop liever AMD maar er is geen concurrerend product op het moment en het duurt te lang voordat die er komt.

[Reactie gewijzigd door gambit348 op 6 juli 2016 11:46]

Je kan ook 4k gamen met de RX 480, als je genoegen neemt met wat lagere settings. Volgens de benchmarks schommelt het wat rond de 30 fps met ultra/very high in 2160p, dat vind ik niet bepaald slecht voor een kaart van 280 euro.

60 fps is een ander verhaal, maar dat tipt de 1080 ook nog maar net aan.
Hopen op 4K gaming met een videokaart die rond de 250 euro moet gaan kosten?
Hype train of niet, op een gegeven moment moet je wel reŽel blijven :P
Ze marketen toch zelf deze kaarten als Virtual Reality ready?
VR is minder zwaar dan 4K
In de reviews die ik her en der zie is VR gaming goed te doen op deze kaart. (Als in, acceptabele framerates.)

4K haalt deze kaart daarentegen gewoon nog niet, settings op medium en je haalt ~30FPS.
Ik dacht dat VR juist zwaarder was.

Ik game zelf nog op 1080P@60Hz, wordt tijd voor een nieuwe monitor :P
HBM2 is nog niet in productie dus ze hebben ook niet zoveel keuze. ;)
ik denk dat je dan sowieso te veel verwachtingen hebt van Zen (vooral in gaming-land) en de rx480 presteert netjes voor de targets die ze gegeven hebben.
Eens, AMD reageert hier goed op, er is wel duidelijk wat veranderd bij het driverteam sinds Crimson.
user feedback of niet, dat soort foutjes mogen gewoon niet voorkomen. Het is niet de eerste grafische kaart die ze maken en de PCI-E specs zijn niet nieuw.
Ik geef je geen ongelijk, maar als we zien hoe vaak dit soort fouten voorkomen bij welk product dan ook, heeft AMD het alsnog snel opgelost.
PCI-E specs overschrijden is ook niks nieuws en die kaarten gaan (blijkbaar) gewoon door de certificering heen. Nvidia is hier ook niet vies van hoor (en boardmakers spelen er zelf ook nog wel mee).
Nvidia heeft zich hier ook "schuldig" aan gemaakt met de GTX 960. Maar bij deze kaart ging het om een overschrijding van het opgenomen vermogen op de 6pins pcie plug. Zou mij niets verbazen als ook AMD dat eerder gedaan heeft, maar dat is ook niet zo'n probleem. De 6p connector kan fysiek veel meer aan dan 75 watt dus niemand die zich daar druk om maakt.
Meer dan 75 (66 @12volt) op het pcie slot is een ander verhaal. Dat zou wel degelijk schade kunnen veroorzaken dus vandaar de commotie en het feit dat AMD met een oplossing komt.
Ik vraag me af of kaarten uit het verleden zich wel netjes aan de specs gehouden hebben. Vrij recente kaarten volgens mij wel.

Maar goed probleem is nu opgelost en er wordt. Meer stroom van de 6p connector getrokken.
Er zijn genoeg kaarten die daar over de specs geen gingen. Goede psu's kunnen makkelijk meer dan 150w over zo'n 75w 6p connector leveren.
die fouten worden in beide kampen gemaakt hoor. dus zeggen dat het niet kan, is waar op welk refererende item gebaseerd ?
Tja, wat dacht je van de fan problemen met de 1070/1080 FE"s dan? Dat is nota bene een koeler waar Nvidia mee liep te pronken, inclusief meerprijs. Als je het dan over blunders hebt, dŠt is er echt een van formaat. Veel meer dan deze van AMD. En ik ben de GTX 970 ook nog niet vergeten eerlijk gezegd... dat blundertje is nooit opgelost, daar is wat krom was gewoon recht geluld en gebagatelliseerd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 juli 2016 09:28]

Hopeloos offtopic. Je kunt blunders van partij X niet goedpraten door te zeggen dat partij Y grotere blunders heeft gemaakt. Een blunder is een blunder. Hoe nVidia faalt op dat vlak is *compleet* irrelevant.
Dat zeg ik toch ook niet? Ik vind het van beiden klungelig en slecht, maar hoe een bedrijf daar dan achteraf mee omgaat spreekt wel boekdelen, en AMD wordt hier merkbaar beter in, terwijl Nvidia de laatste anderhalf jaar vaak steken laat vallen - en laat liggen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 juli 2016 11:37]

Hoe is dat relevant voor dit artikel dan? Het komt nogal over als nutteloos AMD vs nVidia gebash. We kunnen ook wel over de blunders van ProRail en de NS gaan hebben, maar dat is net zo goed offtopic 8)7

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 juli 2016 11:43]

Het artikel gaat over een fix, en over het blunderen van bedrijven en ik zie daarin dat AMD korter op de bal zit als voorheen en dat bij Nvidia het tegenovergestelde aan de hand lijkt te zijn - dat lijkt me aardig ontopic. Als alleen ja-knikken ontopic is dan wordt het wel een hele droge comment-sectie denk je ook niet? En met dat bashen valt het ook wel mee dacht ik. Het is net wat je wil lezen...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 juli 2016 12:20]

Klopt, AMD brengt netjes binnen 48 uur een fix uit. Nvidia laat je mooi in de kou staan als je graka gefrituurd wordt. ;)

Erg netjes dat het zo snel wordt opgelost.
Omdat mensen nu al snel de conclusie trekken AMD is kut, nividia gebeurt deze shit niet.


Waardoor je dus nog meer fanboys van een merk krijgt, dus dat het ergens anders ook gebeurd is zeker relevant voor dit topic.


Welk merk beter is dan weer offtopic
3d kaarten kunnen makkelijk draaien op 100c. Sterker nog, de specificaties vermelden dat er tot 115 graden geen schade optreedt, bij sommigen zelfs 120.

Dus zeggen "Deze 3d kaart kan bijna water koken" zegt helemaal niets of het een goede of slechte kaart is. Dat is hetzelfde als het zeggen van "Alle 3d kaarten kunnen een eitje bakken (70c)!!!" ja, en?
Maar je kunt niet uitgaan van de temp. die wordt afgelezen.

Er zit altijd een koelvin die de hitte verspreid en de thermometer zit zelden naast het heetste punt. Zelfs als er meerdere punten worden gemeten dan kan op bepaalde plaatsen de temp hoger zijn dan wordt aangegeven.

Guru3d maakt daar altijd leuke foto's van,
http://www.guru3d.com/art...-g1-gaming-review,10.html

De temperatuur die je aangeeft zijn max-waarde van bepaalde componenten als geheugen en niet van het geheel. En het geheel heeft verschillend zwakke punten als condensatoren. Dat is bijvoorbeeld een onderdeeltje dat bij hogere temperatuur sneller zijn capaciteit verlies.
De 970 valt nu anders wel aardig door de mand en de relatieve performance zakt al in als je nieuwere games in de benchmarks hebt zitten. En in SLI is de 970 een stuk minder prettig dan zijn voorgangers, omdat je dan wťl tegen een VRAM bottleneck aanloopt.

Kortom. 'it doesn't age well' en dat was ook wel te voorspellen. Er zijn allerlei driver-kunstjes nodig om die laatste 0.5GB niet op een verkeerd moment aan te spreken zodat je geen stutter ervaart. Maar de driver is niet perfect.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 juli 2016 12:48]

Het hele highend segnement loont niet.. Je kan beter een 200 euro kaart om de 2 jaar halen dan een highend
Ik denk dat velen met je zullen twisten of/dat de 970 high end is. Want het is een midrange - bovenin de midrange dat wel - en er is nog een vol segment boven de x70 en x80 met een grotere die. Wat is dat dan, ultra-super high end? :) High-end staat doorgaans voor het hoogste prijssegment. Tegenwoordig verzinnen we er enthusiast bij voor de allerduurste kaart en daarin heb je gelijk - die loont meestal niet.

Perf/dollar is niet alles - de absolute performance speelt ook een rol en die is op het 200 euro prijspunt voor velen een struikelblok (te traag, of teveel potentiele bottlenecks zoals het VRAM) bovendien kun je ook beslissen om ťťn keer iets meer te investeren en dan elke 2- of anderhalf jaar steeds door te verkopen en tweedehands terug te kopen. Dan blijf je ook up to date met een hogere absolute performance, en netto alleen een iets hoger 'instap'bedrag. Dat verzacht de pijn van een duurdere GPU behoorlijk en je krijgt er veel voor terug.

Maar dat is niet wat ik bedoel met de 970 - die zakt bij bepaalde engines, resoluties en games onevenredig hard onderuit. Dat verwacht ik niet bij de RX 480 en het is ook niet gebleken bij de andere GCN kaarten - die gaan juist bijzonder lang mee en blijven goed schalen in nieuwere titels. Daarom kon AMD ze ook blijven rebranden. Er blijft ook winst in de nieuwere drivers zitten.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 juli 2016 17:12]

...die bij Polaris-gpu's een winst tot 3 procent moeten opleveren
Niet echt wereldschokkend dit, bij 100 FPS levert dat dus maar 3 FPS extra op, als de FPS al lager ligt merk je er dus helemaal niks van.

Ben wel benieuwd hoe ze via de driver de stroomverdeling gaan beÔnvloeden, dat lijkt me meer een klusje voor de BIOS van de kaart

[Reactie gewijzigd door BdK9001 op 6 juli 2016 09:16]

Winst is winst elke keer 3% kan bij elkaar toch oplopen. Als je de verschillen tussen de RX480 en concurrerend kaarten ziet is het vaak maar 2-10% dus elk beetje er bij helpt dan ook weer.

Met de drivers kunnen ze de hardware ook aansturen. Net als dat je de clockspeed en voltages en fan speed kan aanpassen. Normaal wordt dat ook door de bios geregeld maar op dat moment neemt de driver het over.

De RX480 heeft 6 phases 3 voor de pcie bus en 3 voor de 6p connector. Ze kunnen samen veel meer aan dan die 150watt. Dus nu laten ze de 6p connector gewoon meer leveren. Iets andere balans dan de 50/50 nu.

Een goed moederbord kan ook makkijk meer dan 75watt over het slot leveren.
De 6p en 8p kabels meer laten doen is wel een veiliger idee. En die kunnen uiteindelijk ook veel meer aan. Een 6p connector van een goede psu kan makkelijk het dubbele leveren.
Gezien de 3% van AMD zelf komt moet je dat met een grote korrel zout nemen.
In sommige gevallen is het zelfs meer dan 3%
Quote van Anandtech:
1: Based on data running ’Total War: Warhammer’, ultra settings, 1080p resolution. Radeon Software 16.6.2 74.2FPS vs Radeon Software 16.7.1 78.3FPS; Metro Last Light, very high settings, 1080p resolution, 80.9FPS vs 82.7 FPS. Witcher 3, Ultra settings, 1440p, 31.5FPS vs 32.5, Far Cry 4, ultra settings, 1440p, 54.65FPS vs 56.38FPS, 3DMark11 Extreme, 22.8 vs 23.7 System config: Core i7-5960X, 16GB DDR4-2666MHz, Gigabyte X99-UD4, Windows 10 64-bit. Performance figures are not average, may vary from run-to-run.
Total war gaat er iets meer dan 5,6% op vooruit. Metro iets van 2,2%, Witcher 3,2%, FC4 3,1% en als laatste 3D mark 3,9%
Deze waren allemaal meer dan 3% sneller. Niet zo slecht dacht ik zo.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 6 juli 2016 10:39]

En nu achten wij jou in plaats van een grote korrel zout een grote fles puur citroensap op te drinken :) AMD heeft die 3% blijkbaar niet uit de lucht gegrepen.
Videokaart bios bedoel je?
Inderdaad bios die in de videokaart zit, ook wel firmware genoemd.
Jep, heb het er even bijgezet :)
Waarom kost RX 480 289 euro voor de 8GB versie en 249 euro voor 4GB versie?

Dit is toch geen $199 / 199 euro zoals AMD had gepresenteerd afgelopen weken ? 8)7

Dan ga ik liever voor een GTX1070
Je bedoelt 230/270 (pricewatch) en er zijn al goedkopere aanbiedingen geweest/te vinden.

Wat dus de VS prijs+BTW is.

GTX1070 is 475. 51% sneller voor 75% meerkost.
Volgens mij klopt die 475% niet helemaal moet dit 47,5% sneller zijn?
Want dat klopt wel aardig als je de nieuwe driver mee rekent.
Met de oude driver was het 50% sneller op 1080p en 53% sneller op 1440P.

Prijs performance van de RX480 is veel beter maar dat was ook te verwachten. Al helemaal als je naar de GTX 1080 gaat kijken.
:-)

Merk het punt op tussen 475 & 51% .

Idd dus 51% meer performance voor 75% duurder.

Heb gewoon het gemiddelde gepakt via .

https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480/24.html
Nu zou dus nog iets beter zijn met de nieuwe drivers.
Ik zie 'm, maar de verwarring is niet verwonderlijk. In schrijftaal is het zeer onwenselijk om een zin met een cijfer te beginnen, juist omdat je daar het begin van de zin niet met een hoofdletter kunt markeren.
GTX1070 is 475. 51% sneller voor 75% meerkost.
Eerste idee: wat doet die spatie middenin dat getal?

Beter zou zijn:
De GTX1070 kost §475. Dat is 51% sneller voor 75% meerkost.

Conclusie: duidelijk schrijven is heus zo moeilijk niet, probeer het eens.
Slechte been uit bed deze ochtend?