Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 133 reacties

Asus heeft bekendgemaakt dat de fabrikant binnenkort een Radeon RX 480 Strix uitbrengt. De videokaart wordt voorzien van de DirectCU III-koeler met drie fans. MSI heeft zijn RX 480 Gaming X nog niet aangekondigd, maar de kaart is al wel te zien op een foto die gepubliceerd is op GoT.

De AMD Radeon RX 480 is woensdag uitgebracht, maar vooralsnog enkel te koop als referentiemodel. Binnenkort zullen fabrikanten met hun eigen versies komen en Asus bijt het spits af met de aankondiging van zijn Strix-model. De fabrikant geeft nog geen details over de kloksnelheid van de gpu; wel is te zien dat het om een 8GB-model gaat en dat de koeler is voorzien van rgb-leds.

Asus meldt dat de kaart binnenkort beschikbaar is, maar noemt geen specifieke introductiedatum. Ook is nog niet bekend wat de videokaart gaat kosten. Voor referentiemodellen hanteert AMD een adviesprijs van 260 euro, al blijken veel aanbieders daar momenteel nog boven te zitten. Vermoedelijk worden videokaarten met aangepaste koelers duurder.

Asus RX 480 Strix

Ook MSI toont een RX 480, al is de fabrikant daar nog wat geheimzinniger over. Op Gathering of Tweakers is een teaserfoto geplaatst, die de Radeon RX 480 Gaming X laat zien. Deze kaart heeft een koeler met twee grote ventilatoren, vermoedelijk de TwinFrozr VI, die ook op de Nvidia GTX 1080 en 1070 Gaming X zit. Verdere details zijn nog niet bekend.

MSI RX 480

Waarschijnlijk kondigen meer fabrikanten de komende dagen hun eigen versies van de AMD Radeon RX 480 aan. Momenteel zijn er nog geen reviews van aangepaste versies gepubliceerd. Alle reviews behandelen het referentiemodel. De overklokbaarheid van de gpu bleek daarbij tegen te vallen en tests zullen moeten uitwijzen of aangepaste varianten het beter doen op dat gebied.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (133)

Er wordt gezegd dat de oc prestaties tegenvallen, maar dat komt omdat er slechts 1 6 pins aansluiting is. Wat als fabrikanten er een 8 pins van maken, dan is de kaart toch verder overclockbaar????
Dit lijkt mij wel, als ze er maar geen 8+6 pin per stuk van maken, dan kun je ze veel minder goed in crossfire zetten :/, omdat je op de meeste PSU's wel 2x een 8 pin connector hebt en geen 4

[Reactie gewijzigd door tjallo op 30 juni 2016 09:20]

Waarom? 90% van de kwaliteit voedings hebben toch gewoon 6+2 pins aansluiting?

/edit.
en 8+8 is niet heel veel anders als 8+6. Uiteraard is 1 pci-e kabel beter. dan kan je op een lagere voeding ook nog mee weg komen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 29 juni 2016 19:48]

Omdat je dan 2x6 + 2x8 nodig hebt.. dan kan elke kaart 300W verstoken, maar 225W (1x8) lijkt mij ruim voldoende.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 29 juni 2016 19:43]

klopt. het ging meer om de 8+6. en niet bv 8/8. Maar was daar niet helemaal duidelijk in.
maar als ze crossfire willen, en 1 RX480 heeft een 8 + 6 pins aansluiting, heb je dus 4 van die aansluitingen nodig voor 2 RX480's. Als je me snapt
Ja. En als ze 2x 6 of 2x8 nodig hadden had je er ook 4 nodig. dat je liever 16/8 wil hebben kan ik begrijpen. ging mij alleen meer om die 6.
Ja...? Ik snap je eerste reactie niet denkik
Waarom? 90% van de kwaliteit voedings hebben toch gewoon 6+2 pins aansluiting?
De meeste hebben er hier maar 2 van bedoelde ik, een voeding met 4 PCI aansluitingen is duurder. Daarom willen sommigen liever 1 8 pins, of 1 6 pins op de RX480

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 29 juni 2016 19:49]

Ja ik denk dat ik de focus te veel legde op de combinatie van 8+6. uiteraard is 1 kabel makkelijker als 2:P
Als jij een goede 750w voeding koopt zit daar over het algemeen 4x8 pci power aansluitingen op.

De mijne die al een goede 6 jaar oud is heeft het al. Alles onder 750w is niet verantwoord als je CF wil gaan draaien en wil overclocken. Zeker niet met 480's
Alles onder 750w is niet verantwoord als je CF wil gaan draaien en wil overclocken. Zeker niet met 480's
Lees eerst het voeding advies en informatie topic maar eens goed door voordat je deze niet onderbouwde onzin uitkraamt.
Met een goede 500 Watt voeding kun je vrijwel alle moderne systemen met twee RX489 in CF makkelijk voeden.
700W was bij mij anders genoeg voor een i7 920 op 4.2ghz met 2 8800GTX'en waterpomp 6 fans, raidcontroller en vier hardeschijven en kon zo'n 650W uit de muur trekken.

Met een goeie 500W voeding zou je deze RX480's al probleemloos in CF kunnen draaien mits je geen 200W amd cpu hebt maar een normale moderne i5/i7.

Die Asus koeling ziet er wel leuk uit, maar zijn die lampjes nou echt nodig :/ ?
dat het genoeg is wilt niet zeggen dat de voeding efficint stroom uit de muur trekt. Het beste is zoals Darun1a het al zegt, je kunt beter de voeding 50% belasten.
Echt wel, die grote voedingen is allemaal onzin en hopeloos verouderd, kijk maar eens wat je gehele systeempje echt trekt.
Waarom niet zou er zo 2 kunnen plaatsen als ik ze had dan.
Even een 8-pin erop zetten en je overclocked met 200% meer! Gelijk 2 van die dingen en 400% meer!!

Zo werkt het in de praktijk dus niet. Blijkbaar zit de 480 al redelijk op de grens van wat hij doen kan.
Mijn FuryX is ook een berucht slechte overklokker. Die kan ik wel een hele 50 Mhz overklokken. Van 1050 naar 1100. Voltageverhogingen gaan daar geen wonderen meer doen.
Nee zo werkt het in praktijk zeker niet.
Maar wat uit de testen is gebleken dat een RX 480 ongeveer 163 Watt trekt onder 100% load ( worst case scenario) ofwel hij verbruikt meer stroom dan waar hij eigenlijk voor ontwikkeld is, en dat is zonder de OC, nu snap je wel waar de bottelneck waarschijnlijk zit.
De kans is dus groot dat hij wel redelijk kan OC'en zodra hij voldoende stroom heeft, en dan nog de bios van Asus en een custom PCB en Voil je hebt een kaart die wel lekker kan overclocken.
Een 8-pin laat volgens de specifcatie meer stroom toe maar in de praktijk is hij hetzelfde als een 6-pin, met 2 extra aarde draaden. Met een redelijke voeding maakt het denk ik niks uit. Wat wel uit kan maken is de stroomvoorziening op de kaart (aantal fases etc).
Een extra aarde draad. Die andere is puur om te kijken of je daadwerkelijk de juiste stekker gebruikt
Zover ik weet zijn de 6pins en 8pins na genoeg het zelfde, de 8 pins heeft alleen 2 extra aarde draden.

Maar volgens geruchten komen er wel AIB kaarten met 6+6 of 6+8 pins.
Zoals ik daar boven al zij . Een extra aarde draad. De andere is misschien wel de aarde op je voeding maar niet op de kaart.
Deze wordt puur gebruikt om te detecteren of je wel de goede stekker gebruikt
Misschien even naar timestamp kijken....

En dan klopt wat ik zei dus nog steeds (deels), enige verschil is dus aarde en een detectie draad. De stekkers zouden in theorie dus evenveel wattage kunnen verdragen.
In theorie wel.
Maar denk dat aan de voedings kant een 8pin pcie con wel anders zou zijn
Ligt niet alleen aan het voltage/power limit, maar ook aan de temperatuur en de stabiliteit van de chip zelf. De refence design van de 480x draait erg warm blijkt uit reviews.
Ligt ook aan hoe de videokaart is ontwikkeld voor OC behalve alleen de extra pinnen voor stroom doorvoer.
Natuurlijk niet; een chip kan toch niet zomaar altijd met meer voltage overweg. Buiten de warmte toename, moet het ook vooral stabiel worden geleverd. Een kaart van 250-300 euro met een beter setje VRM's etc erop voor 400 moeten verkopen wegens aangepast koeling / meer hardware en koper gaat daarnaast snel tegen andere limieten oplopen.

Voorbeeldje? Neem die 1080 standaard 5+1 VRM's en 180 tot 200W. Maakt MSI er een 10+2 VRM versie van die 230-325W kan leveren. Dus ja, hoge voltages zijn haalbaar en stabieler. Heeft het zin? Nee, totaal niet, want de chip wordt er te snel te warm van. Winst door die aanpassing? Max +6% en soms -3%. (Ja minder met meer stroom)

Weer terug OT:
De vraag is nog maar helemaal waarom de 480 niet zo veel headroom heeft. Het kan zijn dat de productie nog niet helemaal lekker gaat en je dus een kleine kans hebt op de "lucky" cores die hoog gaan. Er is kans dat het een "starvation" situatie is, dan helpt het wellicht om dus een 8pins te hebben en 50W extra te voeden. Het kan zijn dat er stabielere continue voltages met weinig droop nodig zijn. Of dat de geheugenclock omhoog moet en *whatever* niet, omdat het daarom instabiel wordt.

Maar ik neem aan dat AMD geen domme engineers heeft en dus 6 pins voor 90% van de 480 chips afdoende is om het onderste eruit te halen.

Persoonlijk vind ik het eigenlijk best grappig dat ze op deze "budget / mainstream" kaart dezelfde koeler zetten als op 800+ euro flagship kaarten. (nahjah, niet echt flagship ...)
Op de GTX 1070/1080 maakt extra power in elk geval niet veel uit en klokken ze allemaal zo tot 2100 mhz, de meesten landen gemiddeld rond de 1950mhz in-game ongeacht hoe ver je het schuifje naar rechts duwt.

Power =/= hogere clocks. De RX480 loopt al op 84 graden bij stock settings met ref cooler, en heb er nog geen kunnen ontdekken die hoger klokken dan 1350-1400mhz.

Hogere clocks zijn mogelijk omdat de GPU minder verschillende taken hoeft te doen en er dus meer TDP budget overblijft voor pure performance. Nvidia heeft alles wat niet met gaming te maken heeft uit z'n GPU's gesloopt en focust op een zo smal mogelijke VRAM bus (dat begon met Kepler v2 / GTX 780+ti) en kan zo hoger klokken. AMD heeft duidelijk iets soortgelijks nodig om dezelfde efficiency te gaan halen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 juni 2016 09:52]

Nee, lees de link in het artikel maar.
AMD geeft ons een zuinige, compacte en lekker goedkope videokaart.
Dus zet ASUS er een dikke triple-slot cooler op, want een 150W TDP is niet niks!
Daardoor schroeven we de totale lengte op naar +/- 35cm, want YOLO.
RGB led-verlichting, want dat maakt het nog duurder. Zonder RGB videokaart kun je je als gamer niet meer vertonen anno 2016.
8)7

Zonder gekkigheid:
Leuk dat er betere koeling op de RX komt, de reference koeler is gewoon niet wat we hoopten.
Echter hoop ik wel dat de prijzen (zoals bij veel andere kaarten) gelijk zullen zijn aan de reference modellen.
Reken maar dat deze koelers flink beter presteren en ook minder lawaai maken dan het referentiemodel. ;)

Verder krijg je OC software erbij en een aangepaste referntiemodel. Asus gebruikt zelf meestal wat betere componenten.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 29 juni 2016 23:37]

Ik zeg ook helemaal niet dat een aftermarket koeler onzin is, maar een dual-fan oplossing lijkt me voor een kaart als deze voldoende. (Wat MSI heeft)
De koeler van ASUS lijkt mij onnodig lang, en drie fans is misschien een beetje overkill. :P
Nee, want met 3 kun je ze langzamer laten lopen, wat als voordeel heeft dat je ze minder hoort, terwijl je wel dezelfde of een grotere luchtverplaatsing hebt. Verder is het een volledig koperen koeler, die van zichzelf al meer warmte onttrekt. ;) Verder zijn de strix modellen standaard meestal ook al overgeklokt, vandaar ook de veel betere koeling.
Valt wel mee hoor. De dual-fan TwinFrozr doet het net zo goed als de triple fan koelers, of beter, en doet dat met een veel aangenamer geluid, vrijwel onhoorbaar, zelfs en met name op high RPM.

De vorige Strix koeler was een van de minste koeloplossingen van AIB's. De nieuwe triple fan is qua temps inderdaad beter, maar niet qua geluidsdruk. 3 fans hoor je toch meer dan 2, helemaal als het 2 grotere zijn zoals bij MSI.

Ook de triple-fan Gigabyte Windforce was lange tijd een van de minder goede koelers tussen de drie grote AIB's.

Verder sluit ik me ook bij Richardus27 aan. Asus laat veel liggen door de RX480 niet als compacte kaart te verkopen, maar dat is puur een kostenaspect. Ze ontwerpen n koeler, en knallen die overal op, dat zal goedkoper zijn dat een compacte koeloplossing ontwerpen. Zo gebeurt het meer dan eens dat Asus en Gigabyte heatpipes op die koelers hebben zitten, die niet op de GPU aansluiten. Dat is in de afgelopen jaren vaak voorgekomen. Dus niet te snel roepen hoe geweldig het allemaal is, want dat is het dus niet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 juni 2016 09:59]

Ja, je hoort 3 meer dan 2 maar niet luider als je ze minder hard kunt laten draaien als die 2 van jou.

Mijn strix hoor je ook niet of nauwelijks. Koeling is prima.
Zo gebeurt het meer dan eens dat Asus en Gigabyte heatpipes op die koelers hebben zitten, die niet op de GPU aansluiten.
Hier kan ik me volledig in vinden. Vriend van mij had een Strix r9 390 en de temperaturen waren under load veel te hoog voor een 3-fan cooler.
Maar ligt het dan niet gewoon aan het feit dat AMD hete chips maakt?
Misschien wel, maar de 390 van MSI kreeg temperaturen die vaak 10, soms wel 15 graden lager waren dan die van de strix.
Asus is al heel vaak betrapt op matige componenten en ontwerpfouten in de afgelopen 3-4 jaar. Het is niet meer wat het was - en MSI wordt alleen maar beter. Ik moet ook een beetje lachen om al die 'lijnen' die Asus hanteert. Ander kleurtje, ander logootje... maar het gaat nergens over. Overigens lijkt de nieuwe Gigabyte koeler ook heel degelijk te zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 juli 2016 18:26]

Er is vast ook een minder extreme versie, die wat minder mag kosten.
AMD geeft niks zuinigs... lees de reviews erop na. Hij valt tegen op energieverbruik, trekt soms meer dan de 150W.

Het beste argument dat je had kunnen gebruiken is dat zo'n goede prijs/prestatie kaart dat voordeel verliest als je er dure koelers op gaat zetten.
Reken maar vlot 50 euro meer, zeker in het geval van de Strix dit zijn vaak 1 vd duurste aftermarket modellen, denk dat tussen 300 en 350 geen vreemde prijs zou zijn.
Denk het wel. Dan is het vrijwel nutteloos om deze kaart te halen ipv de gtx-970. en op energie vebruik na de r9 390. en tuurlijk zakt de prijs nog van van de rx 480. maar denk dat 300-350 toch echt te duur is.
Vergelijking 970 vs RX480:
-8gb geheugen ipv 3.5/4
-DirectX12 ondersteuning
-HEVC 10 bit ondersteuning ipv geen HEVC 10 bit ondersteuning
- iets betere DP interface

Dus deze wint, ook al kost hij met aftermarket koelers hetzelfde, toch wel van de GTX 970

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 29 juni 2016 19:58]

op dx12 zijn de r9 390 en rx 480 vrijwel gelijk. En de r9 390 heeft ook 8gb geheugen. om dan alleen wat energie zuiniger te zijn lijkt mij ook zonden. En als nvidia de 1070 op voorraad heeft komt die ook weer stukje dichter bij de rx 480. Maar de 1070 is wel een stuk sneller.
de 1070 is dan ook een flink stuk duurder, zelfs als je enkel de advies prijs pakt.
Ik vergeleek gewoon de 970 met de 480...met de 390/1070 heb ik geen rekening gehouden
Ja en als hij inderdaad 300-350 gaat kosten bespaar je er wat stroom gebruik mee. Als dat dan de vooruitgang hebben gekregen van 28nm naar 16nm gaan en een architect die op stroomverbruik rekeninghoud vind ik het wel wat karig.
Maar hij wint niet tegenover dezelfde 480s maar dan van andere merken die ook 8gb aan VRAM zullen hebben en dx12 support maar toch meer dan 50 euro goedkoper zullen zijn.
Asus strix varianten zijn standaard vaak al wat overgeklokt, dus ze gaan wel winnen van de standaard referentie modellen. Naast de veel betere koeling levert Asus ook nog speciale software mee voor finetuning voor overklokken. Heb je ook niet bij het referntie(standaard) model.

Dus er is weldegelijk een meerwaarde.
Koeling is van Asus is in vergelijking met andere merken niks speciaals, hecht iemand tegenwoordig nog waarde aan een factory overclock? Er zijn tegenwoordig zoveel makkelijke oplossingen om je gpu te overclocken, AMD levert zelfs een first party tool om te overclocken. Om nou voor een "finetuning tool" 50 euro extra te betalen op een kaart van 270 euro vind ik belachelijk.
Wat jij belachelijk vind, vind een ander een meerwaarde. ;)
Heb je het toevallig over GPU tweak? Deze is namelijk voor iedereen te downloaden.
Ja, je kunt hem van de Asus website downloaden maar werkt dat ook op andere merk kaarten? Asus heeft soms toch eigen features.

Mijn vorige kaart had allemaal specifieke software voor die kaart voor gaming e.d. Waaronder een speciale chat functie voor tijdens het gamen etc. geen standaard features.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 30 juni 2016 16:55]

De GTX970 klokt wel veel beter over.
Ja maar dan heb je niks aan je 4Gb (3.5Gb bruikbaar) geheugen die er op zit tegenover de 8Gb op de Rx480
Ook een rx480 is in de meeste gevallen niet snel genoeg voor games/resolutie's/grote textures/instellingen die 8gb vol krijgen.

Een hoger uitvallend gebruik en review samples die behoorlijk warm worden zijn meestal geen goed teken wat betreft overclockbaarheid.

Ik ben bezig een nieuwe PC aan te schaffen en zoals het er nu naar uit ziet zou eigenlijk alleen de betere DX12 ondersteuning een voordeel van rx480 zijn.Ten opzichte van de 970 hoef je voor snelheid, prijs of verbruik eigenlijk geen keus tussen beide kampen te maken. Het verschilt af en toe wel iets maar niks wereld schokkends.
Dan verliest de RX480 elke meerwaarde
OC software, betere koeler, vaak ook betere componenten dan het referentiemodel, overklok. Geen meerwaarde? Standaard zijn de Strix modellen altijd wat overgeklokt. ;)
https://hardforum.com/thr....1903628/#post-1042385515
Kyle_Bennett (HardOCP Chef Editor) "AIB partners are reporting to me this morning that with extremely good custom air coolers the 480 GPUs are seeing from 1480MHz to 1600MHz clocks, but tell me it is a "lottery draw" on GPUs."
ehm... dat klinkt idd alsof er meer waarde uit te halen valt! :9

[Reactie gewijzigd door Interlace84 op 30 juni 2016 22:08]

Beste koeler voor een 150w kaartje.
Er zijn wat reviewers aan het overclocken geslagen en dan kan je hem 200W laten trekken.
Dat zou geen ramp zijn, Als je maar geen 100w uit je moederbord haalt.
En dat is bij het referentie model het geval. Zelfs zonder overklok overschrijd de videokaart het limiet van 75w al.

Onacceptabel.
Waar lees je dat ?

75watt via de pci aansluiting en 150watt via de 6pins connector is bij mij 225Watt wat er geleverd kan worden en dat is binnen de atx specs...
Bij Tom's Hardware:
http://www.tomshardware.c...80-polaris-10,4616-9.html

Ding trekt dus meer dan 75W via het PCI-e slot onder belasting.
(deden sommige andere kaarten overigens ook, helaas zie dat soort dingen meestal niet terug in reviews, word niet naar gekeken).
Mja... lekker belangrijk. Dit gebeurt al tijden, Tom's is graag 'speciaal' laten we het daarop houden.
Volgens mij was het zespin connector 75watt - achtpin 150Watt - en mobo 75 watt.
Ja, en die 100 Watt komt uit je PCI-E Lane... dat is ook al bekend.
Bij bitcoin mining pc's gingen de PCI-E poorten zelfs stuk doordat er riser kabels waren aangesloten zonder externe voeding (en dan met 6 kaarten erop) :+.

Maar zou 1 kaart die 25W meer uit de poort haalt echt de boel kunnen stukmaken?
Eerst maar eens meerdere reviews afwachten en kijken wat de kaart gaat doen op andere mobo-graka combinaties voordat men definitieve conclusies kan trekken.
https://nl.hardware.info/...oor-4gb-269-euro-voor-8gb

wat meer prijs nfo. Ik woon in Enschede dus wellicht rij ik even naar een Duitse winkel

https://nl.hardware.info/...-prestaties-voor-ca-e-250

hier een eerste benchmark analyse, lijkt op de gtx 970 op 1080p voor de meeste games. Zondr overclock en aftermarket koeler

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 29 juni 2016 19:53]

'GTX 970 prestaties voor ca. 250' zegt wel genoeg denk ik zo...
jmmr dat AMD weer de plank mis slaat...
de enige 3 dingen die zenu hebben gedaan wat goed is..

- kamp groen ff wakker schudden
- hun overall power draw wat naar beneden gebracht..
- 8 gb geheugen ipv 4 gb (3.5 eigenlijk)

tov de 970...
Ik kan nog wel wat meer dingetjes opnoemen wat ze beter doen tegen over de gtx 970

Volledige 8Gb snel geheugen.
Niet liegen over de specs.
Minder problemen momenteel met de drivers dan het andere kamp de afgelopen tijd.
Goedkopere nieuw prijs en introductie prijs.
Meer toekomst proef icm DX12.
Grappig dat je het zo zegt, de goedkopere nieuwprijs en introductieprijs, je weet dat je een kaar vergelijkt die vandaag gereleased is met een kaart uit september 2014?

Qua het "liegen" over specs, mee eens. Niet netjes, al heb ik er persoonlijk nooit een probleem mee ondervonden en was het voor lange tijd ondanks het liegen, simpelweg de meeste bang-for-buck kaart. Alsnog kocht iedereen hem, en vele tweakers net als ik, bewust van dat nieuws.

8GB geheugen is inderdaad een voordeel, al betwijfel ik of je het met zo'n kaart echt merkt. Ik gebruik Vram vooral voor het inladen van geometrie in Octane Render. Als de kaart zelf niet snel is schiet je er alsnog weinig mee op helaas. Reden genoeg om naar een 1070/80 te kijken dus, maar wellicht wat specifiek.

En dan even over de drivers. Los van het feit dat ik nit meer iets van AMD koop vanwege de drivers, heb ik ook nooit problemen gehad met nVidia drivers, waar ik met AMD op een gegeven moment niet eens meer Cinema 4D kon openen. Om een spel te kunnen spelen moest ik updaten naar de nieuwste driver, om Cinema 4D te openen moest ik een roll-back doen naar een oude driver. Elke dag.

Dan kan DX12 nog zo futureproof zijn, als de drivers het niet zijn heb je er weinig aan.

Ik praat misschien iets teveel vanuit de "Pro-user" kant, en ik snap absoluut dat d nieuwe bang-for-buck kaart is. Maar ik doe het nooit meer.

Tevens; zoals user Valadin aangaf in de reactie op de review, is de RX480 op moment van schrijven ook duurder door zijn hogere stroomverbruik.

Edit: Serieus? Gedownmod?!.....

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 29 juni 2016 21:01]

Dus n programma werkt niet, waar game kaarten ook helemaal niet voor bedoeld zijn en de drivers zijn zo erg dat je nooit met iets van AMD koopt, maar 2 keer achter elkaar (3 keer totaal) je eigen kaarten kapot maken met een driver update helemaal top, niks aan de hand?

480 duurder? Met 220 voor de 4gb versie is de 970 30% duurder, zelfs na zijn de prijs verlaging.

De 1070 is bijna 2 keer zo duur. Als je daar naar kijkt zit je helemaal niet in de markt van de 480.

Nvidia komt er overigens hier nooit in. Als ze zich nog en keer normaal kunnen gedragen en niet meer doel bewust hun eigen oudere kaarten en van AMD saboteren met absurd hoge tesselletion niveuas en bewust slechter werkende technologie als waar er al beschikbaar is dan, misschien, zou ik het overwegen.

En verklaar je dx12 commentaar nader, want op de Launch van de 2 nvidia sponsord dx12 games na heeft AMD daar zijn support beter op orden als nvidia.

Al sinds de 9700pro AMD en zelden of nooit problemen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 30 juni 2016 06:32]

kijk eens naar catalyst pro...
deze bied voor consumenten kaarten drivers voor professioneel gebruik...
Maar geen async support. Dus elke game met async draait langzamer. En nu er en nieuwe generatie is zal de performance in nieuwe games steeds minder aandacht krijgen.
Je loopt nogal achter, want het is al tijdenlang bekend dat zelfs in AotS de AMD kaarten dankzij Async niet harder willen lopen dan die van Nvidia znder goede Async. Nvidia regelt het gewoon anders in zijn scheduler en heeft Async niet nodig. AMD heeft Async nodig om de winst te behalen.

Het is dus eerder andersom, want Async support is in nog geen vijf games te vinden vandaag de dag. Dit is wederom het eindeloze AMD verhaal: 'morgen is er software voor onze hardware van vandaag', een herhaling van de FX procs, het many cores verhaaltje, en ook het vooruitlopen op DX12. Leuk dat ze het doen, maar wederom lopen ze voor de muziek uit en het brengt ze niets.

En als je nu naar de perf/watt kijkt, dan is het duidelijk waarom AMD dit doet - ze hebben anders niets interessants te melden. GCN verandert niet echt, maar Kepler > Maxwell > Pascal weldegelijk en het gat wordt te groot. Daarmee is Polaris niet meteen slecht, maar het is bij lange na niet zo goed als Pascal en ook niet als Maxwell. Maxwell had op 16nm namelijk ook al zuiniger gelopen. De cijfers liegen niet, en ik heb weinig fiducie in AMD als voorspeller van onze gaming-toekomst onderhand.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 juni 2016 10:14]

waar heb je het over. de oude en veel goedkopere 290 verslaat de 980 nog in ashes in de benchmarks van vorige week van de 1070 reviews bijvoorbeeld. en de 480 verslaat de veel duurdere 980.

AMD zakt misschien wel verder in zonder async, maar dat komt omdat ze er ook echt gebruik van maken, en ze gaan dan ook niks aan de game optimaliseren voor het draaien zonder, waar nvidia wel honderden manuren in stopt.
want Async support is in nog geen vijf games te vinden vandaag de dag.
alle dx12 games dus.

en nagenoeg elke game waarbij performance van belang is krijgt dit jaar al een dx12 of vulkan patch. En elke belangrijke engine zal async support hebben (of heeft het al) omdat dat op de consoles veel gebruikt wordt. op ALLE consoles wel te verstaan.

en niet zo goed als maxwell? je krijgt 970+ performance zonder 30% meer te betalen wat een nieuwe 970 nog moet kosten zelfs na de prijs verlaging van nvidia.

[Reactie gewijzigd door Countess op 1 juli 2016 21:45]

Dat de prijs lager ligt zijn we van AMD gewend - en ook dat heeft ze tot nu toe nog niet geholpen.

GCN moet gewoon zuiniger worden.
Dit is niet een klein prijs verschil binnen de zelfde categorie, nee ik heb het hier over kaarten van 375 euro (January 2015) die een kaart die toen 600 euro koste verslaat, en die tot 3 weken geleden nog steeds 500 euro moest opleveren.

en echt niemand kan het ene moer schelen of een kaart nu 20 wat meer of minder verbruikt. alleen de 2xx serie was wel echt energie hongerig maar de verschillen nu maken niemand wat uit.
Tja, je kan erover stampvoeten, maar de cijfers wijzen het toch uit? Ik denk dat we wederom geen enorme RX 480 sales gaan zien. Al die mensen hebben al een 970 die hetzelfde doet voor die 375 euro, maar dat al deed in 2015. Nog geen jaar geleden was die efficiency icm het prijspunt namelijk de reden dat de 970 het zo goed deed. Hij kon hoog klokken en AMD had alleen oude kaarten in de etalage staan.

Verder haal je nu een 980 erbij... maar die kaart is nooit relevant geweest en heeft bijna niemand.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 juli 2016 11:37]

die 980 haalde ik aan om het enorme performance verschil in dx12 te laten zien. dat een AMD kaart van 1 classe lager een nvidia kaart van 1 prijs klasse hoger verslaat. dat was maar 1 voorbeeld waar ik snel cijfers van had, maar precies het zelfde geld voor eigenlijk alle AMD vs nvidia kaarten. AMD weet steevast het nvidia kaarten van een hoger segment het vuur aan de schenen te leggen of zelfs te verslaan.

en 375 euro is nog altijd beduidend meer als de 270 die het 8GB model moet opleveren nu. of de 220 voor het 4GB model (970 heeft ook maar 4 (3.5) tenslotte). Daar bereikt AMD dus VEEL meer mensen mee als, zeker omdat 85% van de mensen een kaart heeft onder de 300 dollar. en dat is de 970 nooit geweest.

en 'al die mensen' ? de 970 heeft 7% markt aandeel. veel. maar bij lange na niet de gehele markt. HEEL veel mensen hebben nog een beduidend langzamere kaart en als die willen upgraden voor onder de 300 dollar (dus 85% van de markt) dan is de 480 zonder twijfel de beste keuze op dit moment.
Absoluut met je eens dat de RX 480 een goede keuze is voor mid range op dit moment, gezien de prijs. Maar als GPU en als eerste beeld van 'Polaris' vind ik het een enorm zwaktebod van AMD - de perf/watt is nog steeds matig, de clocks zijn betrekkelijk laag, en de performance is bijzonder wispelturig - soms bizar goed, en in andere games verzuipt ie relatief gezien.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 juli 2016 18:21]

it is wederom het eindeloze AMD verhaal: 'morgen is er software voor onze hardware van vandaag'

Dat is hoe je nieuwe features toevoegt.. :p
Ja ten dele is dat waar, maar AMD wil voor de muziek uit lopen en dat kost ze steeds opnieuw bakken met geld. Dat deed het met Mantle in BF, en daarna met AotS, ze deden het met FX (Multi-core hype) enzovoort enzovoort. Zonde voor een bedrijf dat het al niet breed heeft.
Vergeet niet AMD64 :)
die ram issue heb ik benoemd dusja..

en hoe bedoel je 'niet liegen over de specs?' ga ff de review lezen.. dan zie je dat in de review.
Onzin ze hebben over niks gelogen. Heel veel andere trokken meteen vergelijking met een high end kaart. Ga nog maar alle geruchten rond de 480x na voordat je deze conclussie trekt
Wel 2 jaar achterlopen...eerlijk is eerlijk, het is toch wel een beetje teleurstellend!
2 jaar achter lopen? hoe zo achter lopen? deze kaart is ontworpen om je net iets meer te geven als een 970, maar dan voor beduidend minder. En de 970 is nog altijd, zelfs na nvidia's prijs verlaging, 30% duurder als de 4GB versie van de 480 gaat zijn.
Volgens mij ligt je verwachting gewoon iets te hoog?
RX 480 4GB = 219
GTX 970 4GB = 280 (een paar weken geleden nog 320)

Met andere woorden je krijgt nu een kaart met extra cq. betere features voor 100 minder dan dat je 2 weken terug moest betalen.
Qua performance is er geen reden meer om een 970 te kopen. Dat je dan een warmer-lopend minder overklokbare equivalent kan krijgen voor 20% minder geld betekent niet dat je echt mikt op de bodem van de markt.
Wat betreft de warmte en overclockbaarheid zou ik nog even wachten op bijv een Asus Strix of MSI Gaming versie wachten.

Pas dan valt er imo te zeggen hoe het gesteld is met de warmte en overclockbaarheid.
De performance zit wat meer naar de onderkant van de verwachting maar verder is er weinig verrassends hier.
Nou dit zijn ook wat nadelige punten:

- Noisy
- Card runs into temperature and power limit, resulting in reduced clocks
- Limited GPU overclocking potential
- Power draw exceeds PCI-Express specification
- Fans don't stop in idle
- High temperatures
- Multi-monitor and Blu-ray power draw still terrible
- DVI output removed

[Reactie gewijzigd door RBN026 op 30 juni 2016 11:12]

letterlijk alles wat je noemt is opgelost met een custom kaart van een AIB partner, (en berust soms op niet gecontroleerde geruchten) zo niet al met de in de doos inbegrepen dp naar dvi connector. en de 1080 en 1070 zijn ook niet gespaard van een aantal van deze feiten, maar kosten VEEL meer.

verder wil je wil helemaal niet dat je fans stoppen in idle

edit
https://forums.overclocke...=29719176&postcount=10420

de GTX960 heeft VEEL hogere pieken over de PCI-E specs heen als de 480 (tot over de 225 watt! waar de 480 niet boven de 150 uit komt)

[Reactie gewijzigd door Countess op 30 juni 2016 18:32]

Mooie copy pasta :P

- Noisy: AIB koeler
- Temp/power limit: 8-pin connector
- Limited OC; 8-pin connector
- Power draw exceeds PCI-e specs: 8-pin connector
- Fans don't stop idle : (waarom zou je dat willen) AIB software
- High temps: AIB koeler
- Multi-monitor/Blue-ray power draw: vervelend...
- DVI output removed: je liegt, AIB partners kunnen die invoegen, connectors zitten op PCB

[Reactie gewijzigd door Tylosion op 30 juni 2016 13:48]

Ja tuurlijk een copy paste waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. :P

Ja veel is (nog) te weerleggen maar eerst maar is zien wat de resultaten zijn van de custom kaarten. Hoe dan ook blijf ik teleurgesteld, teveel ervan verwacht...
Ik vind het inderdaad ook jammer dat de rx480 970 performance behaalt en geen 980... Ik ben ook te lui geweest om te kijken hoe een 980 presteert in AotS en dan maal 1,8 om te zien of dat overeen kwam met de CF rx480 prestaties. De rx480 is genoeg voor wat ik wil, ik wacht tot de AIB betaalbaar zijn en dan neem ik er 1.
Ter vergelijking, de nadelen van de GTX 1070 n 1080 Founders Editions:

- Noisy
- Card runs into temperature and power limit, resulting in reduced clocks
- Limited GPU overclocking potential
- Fans don't stop in idle
- High temperatures

Maw de meest relevante punten voor een GPU blijven overeind. De Nvidia FE (die overigens wl de hoofdprijs kost itt deze RX 480, n in een hoger segment zit - go figure) loopt ook op 83 graden omdat dat de BIOS limit is, loopt ook te throttelen als een malle, heeft geen idle zerodb Fans, en maakt ook veel meer geluid dan nodig.

Dus ja... Dit zijn gewoon eigenschappen van een goedkope OEM blower shroud, zo simpel is het.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 juli 2016 11:44]

Is het niet raar dat ze die reviewers eerst hun standaard modellen geven en dan pas de aftermarket kaarten? Tegen de tijd dat die aftermarket overclock kaarten worden gereviewed, hebben al veel mensen hun conclusie getrokken. En ja, dat kan veel uitmaken. Want als de MSI of ASUS 480 2 fps sneller is dan de standaard versie en daarme nt een stukje hoger in de benchmarks komt te staan, zullen mensen die kopen. Maakt geen verschil, maar waarom niet? (Ja, prijs etc. even buiten beschouwing gelaten, maar dat bleek wel bij de 1070/1080. We gaan het zien hoe het afloopt).

[Reactie gewijzigd door FramesPerSecond op 30 juni 2016 09:36]

hoe dit gaat aflopen?

OF Nvidia gaat de prijzen 'iets' verlagen..
OF Nvidia haalt zn schouders op 'want het is maar een 970 OC in vergelijking'

en dit hele debakel veranderd in 1 grote clusterfuck..
Nee, ik bedoelde meer van "kijken hoe het afloopt met de prijzen en positionering van de kaarten met aftermarket cooler". Nvidia heeft al gereageerd door haar prijzen vooraf al te verlagen. Vandaar dat een 970 nu nog steeds competitief is.
Wat is het verschil tussen standaard en reference?
Bedankt, was een typfout.
Nou... misschien tegenwoordig wel als volgt: AMD verkoopt een 'standaard' GPU en Nvidia noemt het 'Founders Edition' die ook standaard is, maar "premium" aanvoelt en dus 100 piek meer mag kosten 8-)
Is het niet raar dat ze die reviewers eerst hun standaard modellen geven en dan pas de aftermarket kaarten?
Zijn non-reference kaarten al beschikbaar dan?
Nee, maar dat is dus het hele punt ;)
Nvidia gaf eerst een verkeerde hoeveelheid Rops aan, valt zat over te vinden op internet.
Hier even een plaatje om het te verduidelijken: i.imgur.com/Nq4p8CC.png

Als ik een brood met krenten er in wil en de bakker zegt dat in dit brood krenten zitten en ik vervolgens thuis kom en er zitten geen krenten in dan ben ik wel een beetje teleur gesteld...
Zelfs als het brood wel smaakt naar brood met krenten?

Want iedereen schoot gelijk in de "omg, Lies, damn Lies!!!". Maar de performance was nog precies hetzelfde als in de reviews die ervanuit gingen dat de specs wel klopten.

Het was niet netjes, maar als eindgebruiker maakte het geen zak uit.
Mja daar ga ik in met je mee ;)

Dit hier boven van mij was eigenlijk een reactie op een andere stukje van iemand, het lijkt zo niet helemaal te kloppen...
De zo spannende gpu zomer is zo ineens niet eens meer interessant.
Waarom? de kaart is ideaal voor mensen met een normale voeding, gebruikt slechts een 6 pin voeding en presteert op het niveau van een duurdere kaart. Je kunt immers kiezen tussen een Strix model of een referentie(standaard) model.

Ik heb al paar keer een Strix model gehad en ze zijn gewoon(veel) beter dan het referentiemodel. Zo erg veel duurder zijn ze nu ook weer niet.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 29 juni 2016 23:46]

Ik doelde eerder op de situatie dat die RX480 net iets meer punch in huis had waardoor Nvidia zich toch wat geroepen zou voelen om de GTX1060 sneller uit te brengen en/of er een prijsnormalisatie plaatsvindt van de duurdere GTX10x0 modellen.
Zo ziet de Twin Frozr V er al sinds een jaar of 2 uit.
Strix kaarten zijn fijn. Fan helemaal uit als je licht werk doet. Stilte.
Tijdens gamen is iets geluid no issue.
Fans die volledig stil vallen bij lichte belasting ben ik geen voorstander van ivm het risico op hotspots. Liever dan een kwalitatief goede fan die wel langzaam kan draaien en onhoorbaar stil is. Even een uitstapje naar voedingen waar je vaak de zelfde truuk toegepast ziet. In bijvoorbeeld een corsair RM750 draait de fan bij lage belastingen niet maar loopt de temperatuur van de voeding hier en daar wel behoorlijk op. In bijvoorbeeld een Be quiet straight power 10 400W voeding zit een fan die nooit boven de 760rpm uit komt en die nog geen 200 rpm draait bij lage belasting. Volledig onhoorbaar idle, altijd een beetje luchtverplaatsing dus geen hotspots en ook nog eens stil bij volle load. Maar wel een duurdere fan.

Bij mij mag een kaart ook mee doen met render werk. En mag ie ook snacht regelmatig wat uurtjes door draaien. voor mij is geluid onder belastig dus wel een issue.

Fans die stoppen bij lage belasting zijn meestal een voorteken dat de fan eigenlijk niet langzaam genoeg kan draaien om volledig stil te zijn of niet stil genoeg is op lage toerentallen. Dus de fan is een goedkoop prul en daarom proberen we via de marketing het stoppen van de fan als een feature te verkopen.
Mee eens, ik snap ook niet waarom dat 0 rpm/0 dB gedoe zo 'hot' is *padumtis.

0 dB tot 60gr C.... Betekent... Bij alles wat je doet, wordt het 60gr C...

Bij mij draait alles 30-40% fan speed minimaal, onhoorbaar met veel betere idling temps :D