AMD brengt beeldverscherpingstechniek naar Radeon RX 500- en RX 400-kaarten

AMD breidt ondersteuning voor zijn Radeon Image Sharpening uit naar enkele Radeon-kaarten in de RX 500- en RX 400-serie. De techniek moet gamebeelden verscherpen en is daarmee enigszins te vergelijken met Nvidia's dlss.

Met de komst van Radeon Software Adrenalin Edition 19.9.2 kunnen ook de Radeon RX 590-, RX 580-, RX 570-, RX 480- en RX 470-desktopkaarten gebruikmaken van Radeon Image Sharpening of RIS. Opvallend is dat AMD melding maakt dat de techniek bij de kaarten werkt in combinatie met DirectX 12 en Vulkan. Bij de Radeon RX 5700-kaarten, die sinds juni Radeon Image Sharpening ondersteunen, werkt de techniek ook in combinatie met DirectX 9. Of AMD aan DirectX 11-ondersteuning werkt is niet bekend.

Radeon Image Sharpening is AMD's postprocessingtechniek om beelden te verscherpen met zo min mogelijk impact op de prestaties. De techniek is met name bedoeld om de effecten bij downsampling van de resolutie te verminderen. Bij het draaien van games in 1080p op een 4k-monitor, voor hogere framerates, worden beelden bijvoorbeeld waziger weergegeven. Daarnaast heeft temporal anti-aliasing als bijeffect dat beelden niet zo scherp weergegeven worden als zou kunnen.

Ontwikkelaars hoeven hun games niet aan te passen voor RIS. AMD's implementatie maakt gebruik van een contrast adaptive sharpening-algoritme dat randen van weergegeven objecten met hoog contrast ongemoeid laat om de kans op artefacten te verminderen. Nvidia's dlss-techniek, of deep learning super sampling, beoogt hetzelfde, maar RTX-kaarten van deze fabrikant zetten hiervoor tensor-cores in. Andere verschillen zijn dat Nvidia's aanpak in de loop der tijd zou moeten verbeteren door training en dat ontwikkelaars hun games moeten aanpassen voor dlss-ondersteuning.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-09-2019 • 15:26

42 Linkedin

Reacties (42)

Wijzig sortering
Tweakers.net DLSS is niet hetzelfde als een sharpening filter. Bekijk https://youtu.be/yG5NLl85pPo voor een goede uitleg. Heel interessant aan die video is dat er wordt geclaimd dat de tensor cores helemaal nog niet worden gebruikt in de games die tot nu toe DLSS hebben geïmplementeerd.
Nvidia heeft sinds kort iets vergelijkbaars genaamd Freestyle Sharpening. Zou beter moeten zijn dan DLSS. Vreemd dat dat hier niet genoemd wordt en DLSS wel. Zie bv https://www.techspot.com/...dlss-vs-freestyle-vs-ris/
Vind het grappig dat nVidia helemaal hardware ontwikkeld heeft die dit erg goed zou moeten kunnen

AMD komt met het zelfde alleen via een veel simpelere manier, die ook nog eens beter werkt
en daarna nVidia komt met de ongeveer de zelfde techniek als AMD

Doet mij denken dat nVidia geen vertrouwen heeft in hun eigen Tensor Cores voor DLSS

Die redenen om voor nVidia te gaan is wat mij betreft dus ook al afgevallen
Even voor de duidelijkheid, dit is niet hetzelfde als de DLSS van Nvidia. Die techniek, hoewel nu in de kinderschoenen, heeft veel meer potentie naar de toekomst toe.
Ik vind, op basis van de huidige resultaten, dat je dat niet met zo'n grote zekerheid kan stellen.

Misschien weten ze nog een flinke improvement te maken, maar de potentiele visual artifacts zijn botweg onacceptabel omdat álle andere technieken (zelfs 2x FXAA) dat in mindere mate zouden hebben. tegelijkertijd heb het gros van die technieken minder rekenkracht en géén specifieke hardware ervoor nodig; het is tot dusver technisch zondermeer béter zónder DLSS.
Als een andere benadering sneller is dan is het juist goed dat ze dat ook ondersteunen ondanks dat ze een hoop geld in DLSS hebben gestoken.
Zelfde met Freesync/G-sync, Nvidia had een oplossing gevonden en fabrikanten konden een licentie kopen.
AMD had een andere oplossing gevonden en vragen er geen licentiekosten voor en dus zie je meer Freesync monitoren.
Toen bleek dat G-sync ook op sommige Freesync monitoren goed bleek te werken is Nvidia monitoren gaan testen en geven nu Freesync monitoren ook G-Sync compatible ondersteuning.

Dat Nvidia licentiekosten vraagt is natuurlijk wel een nadeel voor de consumentenprijzen en dat is jammer maar je weet dan in elk geval wel zeker dat het ook 100% goed werkt.
En dat ze nu ook Freesync monitoren testen is toch ook wel een goede zaak voor de consument, die heeft daardoor meer keus.
Eigenlik is het toch triest dat je het groene kamp heb die in alles een verdienmodel ziet en dus overal een licentieaanschaf voor vraagt. En daar tegenover het rode kamp die gewoon alles open maken.

Ik heb nu nog een 1080 Ti maar ik denk er geen seconde meer over na om voorlopig een nvidia kaart te kopen daar hebben ze me vertrouwen teveel voor verloren. Het wordt dus sowieso een AMD en ook als de prestaties iets minder zijn dan de nvidia. Het hele beleid van AMD bevalt me veel meer.
Ik zit al vele jaren in het rode kamp maar daar vind ik het altijd weer zonde dat hun snelste kaart hoogstens zo snel is als de groene midrange kaart.
Nu ook weer, komen ze met de RX5700 en die is ongeveer zo snel als een 2070 maar de 2070 heeft evt ook nog raytracing.
De 2070 super is weer net wat sneller dan de RX5700.
En het is nog wachten op de RX5900 en of die sneller dan de 2080 super zal zijn, hoe dan ook heeft ook die geen raytracing.

Nu is raytracing opzich een gimmick, net zoals hairworks en al die dingen van Nvidia zijn maar het maakt een spel toch net wat mooier om te zien.
Ook qua game-optimalisatie lijkt het bij Nvidia beter te gaan, hoef je de tesselation niet te verlagen bijv.
Betalen ze ontwikkelaars ook voor.. om de Nvidia Game Engine te gebruiken.
Nu is raytracing opzich een gimmick
Het is niet persee een gimmick, het is gewoon niet lekker bruikbaar op dit moment door de gigantische performance drop
hoef je de tesselation niet te verlagen
nogal logisch als nVidia er voor zorgt dat de tesselation zo hoog is dat alleen hun kaarten het aan kunnen, en waar is die tesselation zo hoog? op plekken waar niemand het kan zien bijvoorbeeld onder water, of het haar van Gerrald waar je tussen 8x en 64x al geen verschil meer zag, behalve in performance

Dit is trouwens een oud verhaal, kan me niet herinneren dat dit ook bij de huidige games speelt

[Reactie gewijzigd door Sinester op 15 september 2019 14:32]

Je hebt wel een performance drop maar dan zit je nog steeds op zo'n 75FPS, zolang je nog geen nieuwe high refreshrate monitor hebt zit je dan nog prima.

En met die Tesselation, waarom kan AMD geen 64X aan en heet Nvidia er geen moeite mee?
Of het nu merkbaar is of niet, als het bij AMD te hoog stond dan merkte je het weldegelijk in de performance.
Dat het nu minder in spellen speelt is omdat oa hairworks inmiddels niet meer gebruikt wordt.
waarom kan AMD geen 64X aan en heet Nvidia er geen moeite mee?
Omdat het nutteloos is? 64x Tesselasation had maar 1 doel, AMD kaarten slechter te laten lijken ten opzichte van nVidia kaarten, hele vieze spelletjes zijn dat die nVidia speel(de)

Verbazend me ten zeerste dat er überhaupt iemand is die dit goed praat, of niet erg vind

[Reactie gewijzigd door Sinester op 16 september 2019 09:23]

Je kan het vieze spelletjes spelen vinden maar AMD had er ook op kunnen reageren door het ook te implementeren?
Raytracing net zo, de RX5700 en andere nieuwe modellen krijgen het niet met als reden dat er op de Nvidia kaarten een te hoge framedrop te zien is als RTX gebruikt wordt.
Ten eerste valt die framedrop best mee, zit je alsnog op 75FPS, het is niet zo dat het spel onspeelbaar wordt erdoor.
Ten tweede, als ze zeggen dat ze het beter kunnen doen.. doe het dan ipv klagen over dat het product van de concurrent niet goed werkt!

Ik heb bijna altijd AMD kaarten gehad omdat m'n budget Nvidia niet echt toe laat maar ik baal er altijd wel van dat AMD dan nét die extraatjes niet heeft en dat je (zeker vroeger) apellen altijd eerst de settings moet aanpassen.
En ik baal er ook van dat als je de snelste kaart van AMD koopt dat die dan qua snelheid gelijk is met de midrange van Nvidia.
Niet dat ik een 2080(super/Ti) kan kopen maar als AMD een gelijkwaardige kaart zou maken zou ik dat wel mooi vinden om te zien, dan heeft Nvidia ook in die prijsklasse een concurrent en dat is in theorie geod voor de consument.

Nvidia steekt er natuurlijk ook een stuk meer geld in maar dat zie je ook wel weer terug in de beeldkwaliteit en de snelheid.
Op het moment zou ikzelf liever een 2070(super) willen hebben dan een RX5700 in elk geval.
En nu de emoties weg zijn, de volgende keer graag een actie die ook nog een beetje rekening houdt met het milieu, zodat de spullen in ieder geval nog te herbruiken/recyclen zijn. Misschien er gewoon wat AMD styling op aanbrengen of zo ;)
Zou beter moeten zijn dan DLSS. Vreemd dat dat hier niet genoemd wordt en DLSS wel.
Inderdaad, beetje vreemde vergelijking ook. Het staat wel een beetje in de tekst, maar DLSS is toch echt heel andere koek dan een eenvoudig post-process-filtertje zoals FreestyleSharpening of het AMD equivalent.

Bij DLSS is per game een machine-learning dataset gemaakt die getrained is op flink ge-supersample'de beelden van het spel zelf. Deze dataset word door de tensor-cores gebruikt om in realtime lagere resolutie beelden "slim" op te schalen, zo zou 1440p met DLSS kwa anti-aliasing. detail en scherpte in de buurt moeten komen van 2160p -zonder.

De sharpening filters daarintegen kosten een fractie van de performance (tensor units zijn ook compleet overbodig) en verbeteren enkel de waargenomen scherpte (door hoger (micro-)contrast), met als bij-effect meer aliasing en eventueel halo's/ringing.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 13 september 2019 18:03]

Bij DLSS is per game een machine-learning dataset gemaakt die getrained is op flink ge-supersample'de beelden van het spel zelf. Deze dataset word door de tensor-cores gebruikt om in realtime lagere resolutie beelden "slim" op te schalen, zo zou 1440p met DLSS kwa anti-aliasing. detail en scherpte in de buurt moeten komen van 2160p -zonder.

In de realiteit bleek het beter om de render scale aan te passen dan om DLSS te gebruiken, dat gaf namelijk een betere kwaliteit. Ofwel DLSS is een compleet gefaalde techniek.
Nvidia kan komen met wat ze willen,
Ik ben overstag gegaan voor dlss.

De games die ermee zijn uitgerust kun je op 1 hand tellen.
De games die ik graag speel (racesims) daar hoef ik geen vingers voor te hebben.
Nul komma nul nul nul.

Hoop is dus nu gevestigd op dit wondermiddel genoemd freestyle.!!
Omdat men artikels kopieert dus als het daar niet staat vermeld ...
https://www.pcworld.com/a...eries-graphics-cards.html

Gelukkig hebben wij de reacties en slimme Tweakers 8-)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 september 2019 16:07]

anders zou er nog weinig reden zijn om alle reacties te lezen O-) .
"Zou beter zijn", aldus het gequote artikel. Ikzelf kan ze momenteel niet vergelijken. Ik vond het voornamelijk raar dat tweakers Freestyle helemaal niet benoemde. Maar begrijpelijk lezen is niet altijd makkelijk.
Ja idd, het staat letterlijk in de conclusie in het bovenste stukje, (maar daar heb ik overheen gelezen 8)7).

Mijn excusus.
Lees ik er nu over heen, of is er een reden dat het (nog?) niet beschikbaar is voor de Vega 64 / 56?

Edit: https://www.pcgamesn.com/amd/vega-radeon-image-sharpening

[Reactie gewijzigd door wreedheid op 13 september 2019 22:16]

Nee is nog niet voor de Vega generatie beschikbaar (V56/V64/VII). Gerucht is dat de functionaliteit eerst naar Polaris kwam door de hogere marketshare. Of dat ook het geval is en het nog naar Vega komt moet nog blijken :P

[Reactie gewijzigd door blmp op 13 september 2019 16:32]

Logisch is het niet. Kan je u inbeelden dat Samsung of Apple eerst software verbeteringen uitbrengen bij mid-range toestellen met een middelvinger naar de kopers die hun hardware gekocht hebben die 2-3x meer kost. Iemand met een RX kaartje van 150 euro krijgt een feature die eigenaars van een Vega 64 of Radeon VII niet krijgen terwijl ze wel 4 tot 5 keer meer betaald hebben.
Ik had hetzelfde. Staat niet gemeld op amd sites zelf, wel iemand op de fora van AMD die zegt dat het sinds de drivers van 19.7.1 mogelijk was om aan te zetten bij zijn vega 64. Ga zelf even kijken vanavond bij mijn vega 56
Reshade heeft RIS overgenomen en geïmplementeerd en dat is wel beschikbaar voor Vega gpus of Nvidia gpus.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 13 september 2019 16:43]

Klopt, maar dat is als external tooltje. Voor veel gebruikers is dat net een stap te ver. Als het in de driver wordt aangeboden, dan is het een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 13 september 2019 17:13]

De sharpening van reshade zelf is echter nog altijd beter (combo van luma en finesharpen) je kan finer tunen wat bij ris niet kan en de performance impact is verwaarloosbaar.

RIS is wat mij betreft gewoon nutteloos omdat het te over the top is in sommig games en er geen adjustement slider is.
Het tunen mis je wel; maar als ik de vergelijkingen bekijk vind ik zelf en dat is natuurlijk subjectief, RIS er beter uitzien. Daarnaast is de performance hit net iets lager hoewel het niet heel veel scheelt.

Niet iedereen installeerd externe tools om iets er beter uit te laten zien. Zoals ik al eerder aangaf, het is daarom leuk als optie in de driver.
ik vind ris er juist minder goed uit zien.
Meer artifacts en nog altijd minder scherp.

Ook niet heel gek als je luma sharpen en fine sharpen aan zet. Je past dan immers sharpening op 2 methodes to en volledig instelbaar qua scherpte groote van de scherpte en nog meer settings die je kan fine tunen.
Ok het kost wat meer tijd om een profiel aan te maken maar als je eenmaal een goed profil heb kan je dit naar bijna alle games meenemen.

Persoonlijk zie ik dan ook het liefst een implementatie van reshae in graphics drivers. de opties in amd drives zijn gewoon slecht wat mij betreft. soms niet genoeg en soms te agressief omdat je nul controle heb. bij nvidia heb je wat controle maar nog blijft het niet zo scherp ald met reshade en met meer neven effecten en je moet er ook nog eens die belabberde software voor installeren ipv dat het in de drivers zit.

Qua performance hit ach het is 2 a 3 fps op 75 fps. blijkbaar interesseert mensen dat ook niet als ze een amd cpu vs intel cpu of amd gpu vs nvidia gpu kopen dus dat lijkt me een niet zo relevant argument.
Brengen ze dit ook naar hun open source driver op Linux?
Voelt toch een beetje als compenseren van slecht beeld dit. Zoveel layers op elkaar dat de echtheid compleet wegvalt. Beetje SweetFX gevoel...

Die game developers moeten trouwens ook eens kappe met die geforceerde post processing troep dat niet uit kan worden gezet.

Overmatige film grain, bloom, DoF, Motion blur, Temporal anti aliasing... Ken een hoop ontwikkelaars die dit in hun game hebben of hadden (na veel community geklaag eruit gehaald)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 13 september 2019 20:34]

Je word weggemod maar het is gewoon een feit dat games over de jaren slechter en slechter geworden zijn qua texture scherpte.
reshade is niet voor niets in het leven geroepen.
10 jaar geleden wat dit allemaal niet nodig en was alles scherm nu heb je toold nodig om slechtbeeld te compenseren.
Een vriend van mij zij wat een onzin het ziet er prima uit.
Maar na eenmaal reshade met mij preset file gebruikt te hebben vind hij alles er wazig uit zien.

En het maakt bij games echt niet uit of je AA uit zet of dat je 40 en dan downscaled of native 4k rendered het blijft een wazige meuk.

Daarnaast zijn DOF en motion blur het eerste wat ik ook uit zet. onrealistisch en het slaat gewoon nergens op. het zijn 2 effecten die onze hersenen natuurlijk al aanmaken.
Door dit kunstmatig te forceren krijg ik er alleen maar hoofdpijn van omdat je geforceerd word naar wat anders te focussen dan dat ik graag wil.
Tjah de focus ligt steeds meer bij graphics, alles moet steeds er steeds realistischer uit zien, maar gameplay wordt steeds meer dumbed down.

Ik ken spellen van 10+ jaar geleden die meer gameplay hebben dan dat tegenwoordig het geval is.

En ze denken dan dat het 'echter' wordt met tientallen lagen van PostFX. Er zijn gastjes die letterlijk elke SweetFX shader eroverheen gooien en er bij fappen. Man man man.

Beter terug naar de oude tijden <3

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 15 september 2019 00:40]

Goed dat ook deze kaarten nog de nieuwe software tech meekrijgen, de rx470 is nog zeer relevant.
Jammer dat ik met mijn RX460 net buiten de boot valt. Ik vraag me af wat daar de reden van is?
Hardware.
Je moet natuurlijk wel wat extra renderkracht hebben om dit te kunnen doen. En/of een feature op de chip.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 13 september 2019 20:04]

Als ik een rx460 had nu, zou ik het overwegen om die te verkopen en met een paar tientjes bijleggen een rx470 kopen, de rx470 is echt een geweldige kaart ook vandaag de dag nog, je rx460 is een halve rx470, het is echt een mooie upgrade voor minimale kosten.
Jammer dat ik met mijn RX460 net buiten de boot valt. Ik vraag me af wat daar de reden van is?
Zelfde reden waarom het ook niet op een R7 240 werkt :+
Op mijn R9 390 werkt het wel.... :)