'Samsung gaat weer Android gebruiken bij aankomende smartwatch'

Samsung werkt aan een smartwatch die niet op zijn eigen os Tizen draait, maar op Android. Dat claimt Samsung-leaker Ice Universe. Dat zou een zeer ongebruikelijke stap zijn voor de Zuid-Koreaanse techgigant.

Van de 36 verschillende Samsung-smartwatches in de Pricewatch draait er namelijk geen enkele op Android Wear en dat is al heel lang het geval. Wie terugzoekt, zal vinden dat Samsung in de eerste jaren van zijn smartwatch-productlijn al wel eerder de handen ineensloeg met Google, maar dat was in 2014. Veel meer voorbeelden van die samenwerking zijn er niet.

De claim van Ice Universe wordt niet voorzien van verdere informatie of een reden voor de stap. Mogelijk houdt het verband met de recent afgeronde overname van Fitbit door Google. Dat bedrijf is weer heel groot in fitnesstrackers, maar biedt ook volwaardige smartwatches. Wellicht dat Google, gesterkt door Fitbit, Wear OS een grote update gaat geven, wat voor Samsung reden zou kunnen zijn om terug te keren naar het besturingssysteem.

Fossil Gen 5 The Carlyle HR Smoke Stainless Steel Zilver (Zilver)
Een relatief recente Wear OS-smartwatch van Fossil

Door Mark Hendrikman

Redacteur

20-02-2021 • 10:25

82

Submitter: robcoenen

Reacties (82)

82
78
30
3
0
44
Wijzig sortering
Opvallend is dat er Android wordt genoemd door Ice Universe, en niet WearOS. Of Samsung maakt een fork obv Android, of Google heeft weer andere plannen voor het wearables platform.
Opvallend is vooral hoe Samsung zichzelf weer te kennen geeft: geen toekomstvisie, geen beslissing op lange termijn en verwarring bij consument, developers haken af. Android Wear, Wear OS, Tizen... Waarom zou je nog moeite doen om te ontwikkelen voor één van deze platformen? De populariteit van Watch-apps is al minimaal, als je dan nog moet gaan onderscheiden voor verschillende OS'en met miniem marktaandeel, is het wel snel duidelijk waarom Apple met hun Watch wél voet aan de grond krijgt en populariteit wint. Consistent hetzelfde OS sinds 2015, en het ziet er in de toekomst niet uit dat er plots from scratch moet worden herbegonnen.

Hetzelfde verhaal zoals bij het artikel over de Chromecast met Google TV gisteren. Chromecast kent iedereen, maar dan een Chromecast met Google TV, wat dus niet hetzelfde is als Android TV? Op de Chromecast met Google TV kan je Android TV-apps installeren? Mooi zooitje wordt er van gemaakt.

Google en consorten weten het precies zelf allemaal nooit goed welke richting ze uit willen en steeds overnieuw willen beginnen met iets dat ze al hebben. Op die manier verlies je veel tijd en geld die je veel beter had kunnen besteden, waarbij de consument meer gebaat is.
Je kunt een visie hebben, maar als de markt anders beweegt, moet je toch een keer eieren voor je geld kiezen. Ik kan me voorstellen dat de plannen van Tizen groter waren, maar als ze geen developers weten te strikken om apps te maken, dan houdt het op een gegeven moment wel op. Er zijn wel degelijk wat apps te krijgen, maar de kwaliteit is vaak meh en aantal features beperkt of de apps starten traag.

Ik vind juist dat Samsung veel zaken probeert om dan als dat nodig is de boel om te gooien. Ze kunnen er ook voor kiezen om Tizen gewoon door te laten modderen, maar dan verliezen ze klanten. Ze hebben het nu 6 jaar geprobeerd, ik denk dat die periode lang genoeg is om je conclusies te gaan trekken. Dit is niet Google die al na een jaartje de pet ernaar gooit met Stadia, dit is wel degelijk langer.

En verder, zo heel boeiend vind ik apps op een smartwatch eigenlijk ook niet. Je kunt beter een goede connectie met een smartphone hebben en daar de meeste zaken met de data doen, dan dat je het op zo'n klein flutschermpje moet doen. En veel van die koppelingen die er al zijn, kunnen gewoon doorgaan of het nou op Tizen werkt of niet. Ook veel apps zijn er voor beide platformen dus ik verwacht dat het voor consumenten wel mee zal vallen.
Zelfs Apple heeft het probleem met developers. Een heleboel grote mainstream apps hebben hun Apple watch versie alweer laten vallen.

Dus het is meer iets tekenends voor de hele smartwatch markt.

Maar Samsung zit sowieso in zwaar weer. Ze zijn links en rechts dingen aan het stoppen. Eigen ontwikkeling van ARM cores. Samsung Cloud: Wordt nu een partnership met OneDrive. Samsung mail verdwijnt ook ten faveure van Outlook. En nu dus Tizen. Ik zie het meer in de context van het hele plaatje dan iets dat alleen Tizen raakt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 00:23]

Apple had dat probleem met de vorige versie van WatchOS dat ze weg gingen, ze komen nu in getale weer terug zoals Spotify.
Samsung is een bedrijf dat dingen probeert, in plaats van marktonderzoek te doen. En ze willen inet 100% afhankelijk zijn van bijvoorbeeld Google.
Met eigen ontwikkeling kan je proberen betere (inkoop)voorwaarden te krijgen. En als je eigen product een succes wordt is het natuurlijk nog mooier.
En als het niet lukt dan stop je er ook mee. Maak je andere dingen (andermans processorontwerpen, je eigen camerasensors, DRAM).
Met Samsung heb ik altijd een beetje het gevoel dat ze Apple teveel nadoen. Apple maakt hun eigen CPU's dus wij willen het ook. Apple laat de headphone jack weg, of de lader, enz dus wij kunnen het ook. Apple doet een notch dus wij knippen een gat in het scherm. Apple heeft 3D smart tags dus wij ook.

Maar wat je met Apple wel ziet is dat het daar over het algemeen wat beter uitgewerkt is. Het is dat ik Apple gewoon niet kan gebruiken (het platform heeft teveel beperkingen voor de toepassingen die ik nodig heb), anders zou ik het wel verkiezen boven Samsung.
En Apple doet weer dingen na die Samsung/andere smartphone makers doen. Iedereen neemt ideeën van andere over als de markt daarom vraagt.
De originele Galaxy S (en een voorganger daarvan zonder Android) hadden als eerste een 1 GHz CPU. Daar was Samsung wel leider in toen, en dat was geen 'dat doen we ook' verhaal. Een beetje specsmanship, dat wel.
Apple had toen de iPhone 4, met een Cortex A8, ook gemaakt bij Samsung overigens...
Juist in die tijd was Samsung gewoon een Apple copycat.. Is nog een hele rechtszaak over geweest ook :)

Maar toen maakten ze nog geen eigen ARM design. Dit was gewoon reference. Die kwamen later pas.
Het design van Apple was ook van ARM. De industrie was zo ver nog niet. Ik zit me nog af te vragen hoe die eerste telefoon met 1 GHz-processor heette. Dat was geen Android, je had er niet veel aan.
Dat was de Samsung Omnia, die had ik in de 'miljonairseditie'.
Ik was denk ik in de war met de Samsung Jet (S8000). 800 MHz, niet 1 GHz. Wel 800x480 scherm, en een Qualcomm processor. https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_i900_Omnia
Ter vergelijking de Omnia uit 2008: https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_i900_Omnia (met Marvell CPU).
In 2009 kwamen er nieuwe modellen van de Omnia, waarvan er eentje een Samsung CPU chaip had. En ook eentje met TI OMAP.
Headphone jack slaat natuurlijk nergens op samsung was 1 van de laatste daarmee en was een uniek selling point op dat moment nog omdat die op hun smartphones nog niet weg waren (nog niet iedereen had bluetooth)

Dus dat had samsung juist slim gedaan naar mijn mening ;)
Met Samsung heb ik altijd een beetje het gevoel dat ze Apple teveel nadoen. Apple maakt hun eigen CPU's dus wij willen het ook.
Huh, Samsung is gewoon een chipbakker, Apple niet. Hoe is dat Apple nadoen? Samsung probeert op alle vlakken zoveel mogelijk hun eigen onderdelen te maken en niet van een ander inkopen, zodat ze meer winst kunnen maken. Samsung is veel meer dan een telefoonfabrikant.
Ik bedoelde op het core design, niet het bakken. De Exynos M1-4 (wat mij betreft duidelijk geinspireerd door de Apple A-processoren) die ze zelf ontworpen hadden, waren juist trager dan de reference designs van Arm. Dat was het probleem. Als ze die zelf wilden ontwerpen, dan hadden ze er meer geld tegenaan moeten zetten en het net zo goed als Apple doen (in elk geval beter dan een reference Cortex core!!). Ze zijn hier inmiddels ook weer vanaf gestapt.

Het gekke is dat de eerdere Exynos M cores wel redelijk konden meten met de reference designs maar juist de latere steeds meer achter gingen lopen. Je zou juist verwachten dat ze door ervaring beter worden :? De inhaalslag die ze met de Exynos 2100 hebben gemaakt is puur omdat ze nu gewoon weer Cortex cores leveren.

Chipbakken doen ze inderdaad wel goed.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 00:23]

Appel heeft het voordeel dat het allemaal 1 eco-systeem is met vrijwel dezelfde hardware waardoor het makkelijker is om alles zo synchroon mogelijk te maken.

Bij andere fabrikanten is dat veel te moeilijk om alle devices netjes synchroon te houden met software and hardware. Dat is voor mij een van de sterkere punten van Apple. maar wil het niet als me daily driver gebruiken de brand. Want ze gooien alles dicht en dat wil ik ook niet.
Precies. Je kunt niet alles naar je hand zetten. In vind de ontwikkeling van Android best goed. In het begin was het 3x nix, maar gestaag is er steeds meer functionaliteit en vooral stabiliteit in gekomen. Ik weet niet meer welke versie dat precies was, maar toen ben ik ook ingestapt. En sindsdien is het imho steeds beter geworden.
Smartwatches is ook zo'n verhaal. Samsung had op zich wel gelijk met Tizen, maar ik weet niet hoeveel moeite zij echt hebben gedaan om bv andere fabrikanten mee te krijgen. Het valt niet mee om in je eentje de twee andere ecosystemen 'aan te vallen'. Maar Wear OS is ook niet alles. Misschien dat het met de nieuwe chips eindelijk was responsiever wordt, want ik hoor steeds maar dat het geen snelheidswonders zijn. Maar ze moeten het OS zelf aanpakken, want als snellere chips nodig zijn, wil dat zeggen dat het OS niet echt geweldig is. En de accuduur van de Wear OS horloges schijnt ook niet best te zijn.

En - of dat nou een feature is van Wear OS - kun je blijkbaar geen hartstlagbanden koppelen aan de Wear OS horloges. Dat maakt ze als echte sporthorloges nagenoeg ongeschikt. Ik blijf nog steeds vol spanning uitkijken naar de nieuwe generatie Samsung smartwatches. Misschien hebben ze deze keer beet...
Het probleem is dat ze te weinig ontwikkelen in tizen. En lijken features vaak een jaar uitgesteld te worden om te worden geïntroduceerd in een nieuwe Samsung smartwatch. Zo heeft het 3 jaar geduurd voordat je fatsoenlijk Whatsapp berichten binnenkreeg. Tot die tijd kreeg je alleen de laatste te zien. Als zulke essentiële zaken 3 jaar duren dan sla je de plank volledig mis. En nog steeds werkt op mijgalaxy watch active 2 de notificaties van Whatsapp en telegram niet vlekkeloos. Als ik een foto ontvang krijg ik deze soms wel en soms niet op mijn watch te zien. Al dit soort domme dingen die jaren duren voordat ze worden opgelost Zorgen ervoor dat mensen terug vallen op google. En ook ik heb weinig vertrouwen meer in tizen op deze manier. Ik ben dus ook blij dat Samsung weer terug krabbelt. Zoals al vaker gebleken... Samsung moet hardware maken... Geen software
Wat een onzin dat veel developers afhaken. Wear OS heeft duizenden apps. Groot probleem is dat Apple een gesloten ecosysteem heeft, waardoor iemand in de Apple-bubbel snel voor WatchOS zal kiezen, terwijl er buiten die bubbel een grote versplintering aan opties is.

Daar komt bij dat Wear OS eigenlijk te zwaar was voor de beschikbare hardware, maar werd er al een flinke inhaalslag gemaakt met de Snapdragon Wear 3100 processor en doet de 4100 dat nog eens dunnetjes over. Doordat Wear OS op de oudere processors verre van lekker liep en er nog steeds low-budget horloges zijn die daar gebruik van maken, is de reputatie van Wear OS horloges niet al te best. Ook problemen met het doorkomen van notificaties hebben daar niet bij beholpen.

Ondertussen wordt Wear OS wel doorontwikkeld en kun je tegenwoordig van een behoorlijk stabiel en goed lopend OS spreken. Wat de overname van Fitbit verder gaat betekenen, valt nog te bezien. Maar feit is dat Google de markt voor smartwatches nog lang niet heeft opgegeven.

Verder lees ik dan je commentaar op de Chromecast met Google TV en kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat je post er voornamelijk op gericht is om Google in een kwaad daglicht te plaatsen. Wat erg jammer is, omdat Wear OS best een mooi, customizable en veelzijdig platform biedt met een hoop potentie dat tegenwoordig stukken beter werkt dan tot een (half) jaar geleden.
deze markt gaat helemaal niet over de hardware maar over de informatie die ermee verzameld wordt. google zal wel flink betalen voor die info, meer dan dat Samsung verdiend als ze hun eigen software gebruilken.
WearOS is natuurlijk uiteindelijk ook gewoon Android.
In dit geval lijkt het me logischer om er WearOS te zetten in plaats van Android, anders kunnen we bij de Opel Grandland X ook wel "Peugeot" gaan zetten gezien die auto uiteindelijk ook gewoon een Peugeot is.
Klopt niet, wearos is een subset van android.
technisch gezien zou je een wear os moeten kunnen draaien op een android device maar niet omgekeerd.

Ik vond ook deze text dat wat meer uitleg verschaft:
Google has created a wear OS because the screen is small and it's not practically possible to operate apps which are on smartphones on a screen of size of a wrist watch as it would be too inconvenient. There is also a difference in working speed of processor which can cause considerable delays. So wear app instead contain only basic features and it's mostly used send notifications to the user.
Niet zoveel afgaan op Ice Universe.... De laatste maanden heeft hij wel meer onwaarheden verteld.
Hopelijk brengen ze ook verbeteringen uit voor de oudere smartwatches draag mijn Asus draag ik nauwelijks meer omdat ik het elke dag laden beu werd...
“ Van de 36 verschillende Samsung-smartwatches in de Pricewatch draait er namelijk geen enkele op Android Wear en dat is al heel lang het geval.”
36 Verschillende? Ik wist wel dat Samsung veel producten binnen een groep heeft/ had. Maar wat is de toegevoegde waarde hiervan?
Ik kan me voorstellen, dat je door de bomen het bos niet meer ziet...
In Aziatische landen is het assortiment veel breder. Hier hebben we ruwweg low, mid en high end maar daar zijn de stappen soms 10 dollar. Ze willen blijkbaar het maximaal beschikbare kunnen uitgeven. En als merk A die niet heeft, dan kiest men merk B. Samsung probeert hier juist op in te spelen door een heel breed assortiment te hebben met uiteindelijk hele kleine verschillen.
In Aziatische landen is het assortiment veel breder.
Maar het ging hier over het aanbod in de Tweakers Pricewatch, dus wat doen Aziatische landen er dan toe? Of is de Pricewatch ineens Aziatisch geworden?
Typisch Samsung ook om veel modellen te hebben. Een iets beter scherm, maar een mindere camera, en op hetzelfde prijspunt ook het omgekeerde. Dan iets met een behoorlijk grote accu. En ga zo maar door. Het is niet het bedrijf van "je kan de kleur kiezen die je wil zolang het maar zwart is".
Dat is ook een manier van marktonderzoek doen.
Nokia deed dan anders, die stuurde Jan Chipchase (zo heet ie echt, zijn blog was fantastisch, het archief lijkt nogal gestript http://janchipchase.com/site-map/ ) op pad om antropologisch onderzoek te doen naar wat een telefoon moet kunnen.
En we weten wie gewonnen heeft.

[Reactie gewijzigd door sympa op 23 juli 2024 00:23]

In de Pricewatch staan ook 252 uitvoeringen van de Apple watch. 36 lijkt dan al bij al een pover aanbod.
Inderdaad verwarrend. Maar ze hebben eigenlijk 2 lijnen,
- watch active (sportief gericht)
- galaxy watch (casual gericht)

Van deze 2 lijnen hebben ze de kleine variant en de grotere variant.
Vervolgens brengen ze elk jaar 2 varianten uit.
Elke variant heeft weer kleuren waar je uit kan kiezen.

Resultaat:
- Gear s
- Gear s2
- Gear s3
- Galaxy watch klein en groot
- Galaxy active klein en groot
- Galaxy active 2 klein en groot
- Galaxy watch 3 klein en groot

Tja, het wordt er niet duidelijker op.
Klein en groot en zo, soit, maar die kleuren vind ik niet echt meetellen, in ieder geval niet onder de noemer "verschillend", want die zijn gewoon exact hetzelfde als de andere kleuren.
Ja idd. Qua logica vind ik alleen de galaxy watch 3 een rare naamgeving, want is eigenlijk de galaxy watch 2, maar omdat het anders leek alsof het geen nieuwe versie was tov galaxy watch active 2 hebben ze het weer veranderd.
Maar eerlijk gezegd is dit duidelijker dan de coderingen die bijv op huishoudelijke apparatuur wordt gebruikt.
Dat laatste is zeker waar! Dat van de Watch 3 wist ik niet, maar ze hadden het dan toch ook de Watch 2.5 kunnen noemen? Dan is het nog steeds duidelijk dat het de 2 is, maar toch nieuwer dan de 2.
De active 1 had alleen maar de kleine ;) Maar ik ben het er verder mee eens. Overigens doen ze precies hetzelfde op de smartphone lijnen. Vooral tussen de A en M serie zit heel weinig verschil.
Ik kan het alleen maar toejuichen. Gebruik nu een Ticwatch Pro 3 en de hardware is precies wat smartwatches vanaf het begin al hadden moeten hebben. Als je dat combineert met de roterende 'ring' van Galaxy Watch die gewoon draait op WearOS dan heb je de ultieme smartwatch!
Eens, Samsung maakt hele mooie en goed functionerende smart watches. Echter de software in mijn opinie is gewoon net niet.

Met wear Os zou het wel eens een poging waard zijn.
Zou je iets meer kunnen vertellen over waarom jij vind dat Tizen OS het net niet is?
Ik overweeg zelf van een Fossil sport 4S over te stappen naar een watch active 2, voor een deel ook omdat ik dacht dat Tizen responsiever is dan Wear OS en ik een S20 heb.
Tizen is zeker weten een stuk meer responsive dan de meeste WearOS devices. De optimalisatie voor de ring is ook erg sterk met prima basis app support. Je zal niet veel extras vinden in de appstore, maar dat krijg je met een kleinere marktaandeel. Het werkt prima op elke android telefoon, alleen feit dat je een Samsung hebt maakt het net allemaal wat soepeler.

[Reactie gewijzigd door Clevergyno op 23 juli 2024 00:23]

Bedankt voor de info, dat klinkt positief!
Een groot app aanbod vind ik op een smartwatch lang niet zo belangrijk als een smartphone, een smartwatch hoeft namelijk veel minder functies te vervullen.
Ik heb op mijn WearOS smartwatch ook maar een paar apps er bij op gezet.
Voordat je upgrade kan ik aanraden om nog even te wachten!

Snapdragon rolt momenteel nog de Wear 4100 SoC uit, die ik in mijn Ticwatch Pro 3 heb zitten, en dat is een enorme upgrade van de huidige lijn chipsets. Vergelijk het met Zen 1 vs Zen 3, of GeForce GTX980 vs RTX3080.

Er komen ook tegelijkertijd Wear 4100+ SoCs uit met een extra co-processor die energiezuiniger zijn met bijvoorbeeld slaaptrackers of de secundaire/slaapstand modus (wanneer je horloge niet direct gebruikt) die multi-colour is en secondewijzers en hartslag kunnen weergeven om een paar functies te noemen.

Je kunt hier meer lezen:
https://androidworld.nl/n...ragon-wear-4100-officieel

Echt een aanrader als je niet per se nú moet upgraden.
Ik zou sowieso even wachten op de Active 3, die als het goed is ergens in de komende maanden uit gaat komen, uiterlijk augustus. De Watch Active 2 is al 2 jaar oud namelijk. (Mits deze dan nog op Tizen draait dan natuurlijk)
Je kan bijna niets van wat je wel gewoon met Android (wear) kan. Je hebt wel wat exclusieve apps op tizen maar ik zou echt een hoop missen. Zoals navigatie wanneer ik scooter of fiets (zonder tel te bekijken).
Je hebt gewoon een app voor Tizen die koppelt met Maps. Zelfde effect, start automatisch op. Werkt prima.
Ik heb liever de officiële app. En bovendien vind ik het leuk om xda appjes op de tel/watch 'te zetten.
Dat is niet wat je in de vorige bericht omschreef dus waarom post je dan dat je niet kan navigeren, dat kan namelijk wel...

Alleen jij kan dat niet omdat je ineens hele specifieke eisen als barrière bedenkt op het moment dat je ongelijk wordt aangetoond.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 00:23]

Samsung heeft dit probleem wel vaker. Hardware echt top! Of dat nou telefoons, tv's of koelkasten zijn. Echter komen ze dan vaak met hun zelf bedachte software, die ze je regelmatig behoorlijk opdringen.

Telefoons hebben ze inmiddels aardig goed voor elkaar, Android is bij lange na niet meer zo bloated als voorheen. Echter dan voegen ze een dedicated knop voor bixbie toe. Echt serieus? Het ergste is nog, dat ze je in het begin ook nog eens verboden om de knop uit te zetten.

Tv's, vaak ook net niet... Smartwatch ook tja tja.

Samsung moet gewoon eerlijk zijn naar zichzelf en weten waar hun sterke en zwakke punten liggen. Wear os, is gewoon beter dan tizen, het is oké als je niet altijd alles zelf wilt doen...
Die source, 1 klein tweetje.
Ik snap dat het leuk is om scoops te hebben, maar iets meer geverifieerde info zou wel fijn zijn.
Normaal gesproken wel, maar Ice Universe is een zeer bekende Samsung leaker met een indrukwekkend track record. Dus als hij zoiets aankondigt dan is de kans zeer groot dat het wel klopt.
Wat is nu eigenlijk het eco systeem bij Samsung, is dat android of Samsung? Want Samsung wil volgens mij heel graag een eigen ecosysteem hebben zoals apple, maar dat werkt niet. Mijn collega had een apple watch gekocht. Ik vroeg of hij überhaupt wel naar alternatieven had gekeken, maar het is gewoon de meest logische keuze als je al een iPhone hebt. Dat is wel echt een groot verschil met Samsung.
Onzin, ze hebben goede keuze gemaakt afgelopen jaren door niet vol op wearOS te gaan. Was niet rijp genoeg en ze hebben afgelopen jaren erg goede smartwatches gehad met Tizen. Enige nadeel is dat buiten Samsungs eigen apps de andere apps om te huilen zijn. Vind ik persoonlijk niet zo spannend als ik desondanks 5 dagen op 1 lading kan doen en ik er mee kan doen wat ik wil (ik hoef bijv niet mijn horloge te gebruiken om nieuws te lezen of te navigeren, maar een (kook)wekker / watchfaces/ sportmogelijkheden vind ik wel belangrijk).
Samsung is alleen maar de grootste horlogefabrikant na apple, dus hoezo visieloos.
Pebble was vroeger heel goed voor zowel iOS als Android, maar die zijn failiet gegaan.
Dat is niet waar, Pebble is gekocht/overgenomen door Fitbit, en Fitbit heeft Pebble de nek omgedraaid.
Fanastische watches waren dat, de Pebbles
Het zal jammer genoeg wel op android wear draaien.
Horloge's van Kospet en Lemfo die op fuill android draaien werken zo veel fijner en bieden veel meer mogelijkheden! Jammer dat hier niet meer fabrikanten mee komen.
Dat lijkt me sterk. Tizen is de ideale tussenweg van een volledig smart OS als Wear OS en een fitness watch die minder functies heeft maar een veel langere batterijduur heeft.
Hoewel niet alle apps er zijn is het toch zeker wel genoeg, en de batterijduur is langer dan de hooguit een dag die je met Wear OS haalt.
Het grootste voordeel lijkt me dat je toegang tot Google Maps hebt! Voor mijn werk binnen de stad ben ik nog wel eens met de scooter of fiets onderweg en navigatie is dan erg lastig (vaak stilstaan om de route te bekijken). Een klein navigatie kaartje op mijn horloge lijkt me erg handig. Dit mis ik echt op mijn Huawei smart watch.
Idd leuk maar een aanslag op je batterij...
Dat wel, maar dan laad ik hem wel weer op na de terug rit :)
Valt mee, zeker als nu Maps ook gewoon in ambient mode gaat en daarmee dus je scherm op besparen zet. Tenzij je er dedicated uren mee gaat hiken, dan zou ik er sws een apart apparaat voor aanschaffen.
Op Tizen smartwatches had/heb je gewoon HERE Maps. Werkt net zo goed, en met gratis lokale maps.

Ik gebruikte het wel eens met hiken. In de praktijk is een klein rond scherm niet echt superhandig voor navigatie, maar als je je handen vol hebt ofzo dan kan het wel.

Sowieso vind ik ronde schermen op een smartwatch niet handig. Van notificaties kan je alleen de middelste 2 regels lezen want de bovenste/onderste worden afgekapt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 00:23]

Ronde schermen vind ik juist erg mooi, vierkant/rechthoekig is net een mini telefoontje en minder een horloge. Daarom vind ik een Galaxy Watch ook veel mooier dan menig ander maar dat zal voor anderen precies andersom zijn.
Mooi ja maar functioneel niet. Het is behoorlijk lastig met notificaties lezen. Of bijvoorbeeld een webpagina openen. Het is even handig als naar je scherm kijken door een toiletrol :) (Ik heb zelf een Active 1 overigens)

Maar voor ieder wat wils op zich, ik zou alleen willen dat Samsung ook rechthoekige opties had. Aangezien ik een Apple watch niet kan gebruiken met Android.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 00:23]

Een smartwatch gebruiken om een internetpagina lezen is niet echt handig of het nu een rond of vierkant scherm is. Ik gebruik mijn ronde Wear OS watch altijd zonder problemen om notificaties te lezen en te beantwoorden.... Het is een kwestie van wat je mooi vind. En ik hou van analoge tijdsweergave en daar is een rond scherm weer praktischer voor.
Tja... als je doel is om op je smartWATCH te gaan browsen...

Lekker pielen is dat, of het nou een vierkant of rond scherm is.
Sorry, maar een active 1 heeft een ieniemienie scherm. Op een Ticwatch Pro gaat een notificatie lezen prima. Dat is net als dat je klaagt dat je op een smartphone niet een volledige iMax ervaring hebt..

[Reactie gewijzigd door LNDN op 23 juli 2024 00:23]

Ik heb sinds kort een Galaxy Watch 3 nadat mijn fitbit blaze niet meer wilde opladen. Ben er erg blij mee en kan de notificaties prima lezen. Dat is voor mij dus geen probleem. Het is echt een mooi horloge vind ik, en daarnaast een uitstekende smartwatch.
Inmiddels heb ik al een aantal smartwatches versleten en daarbij gemerkt dat een eigen OS grote voordelen heeft, met name voor de accuduur. Zo gaat mijn huidige horloge ruim een week mee, op één lading, met het scherm altijd aan en alles ingeschakeld, zoals de hrm en gps. Mijn vorige horloge van hetzelfde merk (Huawei) kwam de dag door, maar dat was het dan ook. En gps gebruik trok daarbij een flinke wissel op de accu. Die draaide op Wear OS van Google.
Ik zou het een mooie stap vinden, heb nu een galaxy watch wat ik op zich een fijn ding vind maar mis toch echt wel dingen die op een android watch wel kunnen....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.