Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple TV-app is beschikbaar voor Chromecast met Google TV

De Apple TV-app is wereldwijd beschikbaar gemaakt op de Chromecast met Google TV. Later komt de app ook naar andere apparaten met Android TV, maar wanneer is nog niet bekend. Via de app is het mogelijk om de streamingdienst Apple TV+ te bekijken.

Eind vorig jaar kondigde Google al aan dat de Apple TV-app uit zou komen voor de Chromecast met Google TV, maar het was nog niet duidelijk wanneer dat precies zou gebeuren. Google meldt nu dat de app wereldwijd beschikbaar is. Google zegt dat de app ook naar Google TV's van Sony en TCL komt en in de komende maanden naar meer Android TV-apparaten. Wanneer dat precies zal zijn, is nog niet duidelijk.

De Google Chromecast met Google TV kwam vorig jaar uit. De dongle heeft dezelfde mogelijkheden als de oudere Chromecast Ultra, maar ook de mogelijkheid om Android TV-apps te installeren. De interface van Google TV komt via een update naar televisies met Android TV.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-02-2021 • 08:12

117 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (117)

Wijzig sortering
Even voor het overzicht:
Apple TV-app - Films kopen of huren + aanbod aan Apple Original-series en films van Apple TV+
Apple TV 4K - Mediaspeler uit 2017
Apple TV HD - Mediaspeler uit 2015, gelimiteerd tot 1080p

Chromecast - Mediaspeler die enkel geschikt is voor streamen en zelf geen opslag of dergelijke heeft
Chromecast met Google TV - Mediaspeler die ruimte biedt om apps te installeren, draaiende op Google TV

Google TV - Video on demand dienst van Google (bekend als Play Movies & TV), tevens de naam van een aangepaste variant op Android TV
Android TV - Een interface van Google voor tv-apparaten

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 19 februari 2021 10:14]

Toevoeging:

AppleTV: de algehele VOD videodienst van Apple, inclusief huur en koop
AppleTV+: een specifiek onderdeel van de AppleTV VOD dienst waarbij je voor een vast bedrag per maand flatfee kan kijken naar een selectie, maar dit zijn niet de huur en kooptitels van AppleTV

Heerlijk, al die namen :)
Vooral verwarrend dat Apple TV een video on demand dienst is én een ‘kastje’ voor aan je TV, wat veel meer kan dan de Apple TV video on demand app.

Nu moet je uit de context maar zelf destilleren welke van de twee bedoeld wordt en dat valt vaak niet mee, vooral niet in korte berichten op twitter, fb, whatsapp etc.
Apple TV+ is de video on demand dienst, Apple TV is alleen het kastje, en TV is de app.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 19 februari 2021 15:02]

Hmm… op de site van Apple wordt de app consequent ‘Apple TV’ genoemd. Niet ‘TV’.

En Apple TV+ is niet heel de on demand dienst, alleen het flatfee gedeelte.
Ik kijk AppleTV+ series op AppleTV via m’n AppleTV. Glashelder toch? 🤣
Bijna goed, Chromecast met Google TV draait op Android TV 10.
Bedankt voor deze samenvatting, heel nuttig!
Even voor het overzicht:
Apple TV-app - Films kopen of huren + aanbod aan Apple Original-series en films van Apple TV+
Apple TV 4K - Mediaspeler uit 2017, gelimiteerd tot 4K
Apple TV HD - Mediaspeler uit 2015, gelimiteerd tot 1080p

Chromecast - Mediaspeler die enkel geschikt is voor streamen en zelf geen opslag of dergelijke heeft
  • Chromecast derde generatie: gelimiteerd tot 1080p
  • Chromecast Ultra gelimiteerd tot 4K
  • Chromecast met Google TV - Mediaspeler gelimiteerd tot 4K die ruimte biedt om apps te installeren, draaiende op Google TV
  • Chromecast Audio enkel audio
Google TV - Video on demand dienst van Google (bekend als Play Movies & TV), tevens de naam van een aangepaste variant op Android TV
Android TV - Een interface van Google voor tv-apparaten
Op de 4K Apple TV kun je ook arcade spelen.
Beetje verwarrend dat TV vs TV+. Misschien ook wel dom van Apple. Nu denken mensen dat ze een Apple TV hebben op hun Chromecast of SmartTV (en er dus geen meer kopen) terwijl ze eigenlijk alleen maar over TV+ beschikken.
Om aan de verwarring toe te voegen heb je hier dus een Chromecast met Google TV nodig en werkt het dus niet op een normale chromecast of android tv.
Wat nogal logisch is, want op een normale Chromecast kan je überhaupt geen apps installeren.
Het zou mij overigens niks verbazen dat je deze app kan sideloaden op een TV met Android
Wat nogal logisch is, want op een normale Chromecast kan je überhaupt geen apps installeren.
Wat is daar logisch aan? Ik weet vrij zeker dat als ik drie mensen op straat aanspreek twee dat niet weten.
Ik denk dat je "dat begrijp ik" verwart met "dat is logisch".

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 19 februari 2021 15:43]

Ik begrijp er helemaal niks meer van. Ik snap Chromecast, ik snap TV. Daarna houdt het op. En ik merk dat al dat marketing bla bla me steeds meer tegenstaat. TV+ ?? Google TV? En waarom is dat functioneel wat anders dan Apple TV? En volgens mij zijn er steeds meer mensen die gewoon afhaken.
Ik begrijp er helemaal niks meer van.
Ik kan het proberen uit te leggen, maar dat is niet de kern van het verhaal. De kern is dat het allemaal veel te ingewikkeld wordt gemaakt. Dat lost zichzelf wel weer op: straks stoppen consumenten met dit soort producten/diensten afnemen omdat het ter ingewikkeld wordt, en dan komt de markt vanzelf met een oplossing. Dan worden bijvoorbeeld alle streamingservices, zoals @gabba25 al suggereert, hernoemt tot "Apple Stream", "Netflix Stream" en "HBO Stream".
Je moet inmiddels net zo Smart zijn als je tv on het allemaal bij te kunnen houden 8)7
Je moet inmiddels net zo Smart zijn als je tv on het allemaal bij te kunnen houden
En net als een smart tv houden we het een paar jaar bij en dan verliezen we beetje bij beetje al onze functionaliteit.
Dan nog een paar jaar de screensaver erop tot het beeld definitief vervaagd en het geluid verstomd....

‘En nu nog maar alleen
het lichaam los te laten –
de liefste en kinderen te laten gaan
alleen nog maar het sterke licht
het rode, zuivere van de late zon
te zien, te volgen – en de eigen weg te gaan.

Het werd, het was, het is gedaan.’

Vasalis
Nu ja, dat is volgens mij precies wat de + al doet, ik ben het dan ook niet eens met dat dat onduidelijk is. Je hebt Disney+ (video streaming service), Apple TV+ (video streaming service), Paramount+ (video streaming service), met andere woorden, je suggestie bestaat al, alleen gebruiken ze + i.p.v. Stream.

Dat Netflix daar niet aan mee doet is prima, Netflix is immers ingeburgerd. HBO Max is eigenlijk de outlier hier, maar soit. De + is de arbitraire toevoeging die aangeeft dat je met een video streaming service te maken hebt, snap ik.

Dat "Chromecast met Google TV" verwarrend is, is dan weer een heel ander verhaal.
Dat Netflix daar niet aan mee doet is prima, Netflix is immers ingeburgerd.
Ik ken de Nederlandse aanbieders niet allemaal, maar hier hebben we ook C-More en Viaplay die zich, net als Amazon, niet aan de +-conventie houden.
Daarom snap ik het niet. Je hebt apparaten als Apple TV, chromecast. En je hebt diensten, netflix, primevideo, NPO. Wat is dan apple TV+? Of Google TV? Wat heb ik nodig om wat te kijken? Of beter, wat krijg ik extra met die +
Ik sluit me volledig bij Ronald aan, heb een smart tv in woonkamer, waarvan ook steeds meer apps verdwijnen. In slaapkamer een tv met een Humax waarmee ik kan opnemen. Ik geloof ook live tv pauzeren of zoiets. Ja, ook ik heb gehoord van Chromecast en Apple TV. Hoe en wat? Geen idee. Waar ik van baal is dat je overal extra voor moet betalen, om nog een beetje TV te kunnen kijken. Basispakket zo ontzettend uitgekleed! Uitzending gemist via PC en smartTV gaat ook maar 7 dagen terug. Respect voor publieke omroepen (via NPO) en enkele commerciële omroepen (via KIJK) daar kun je wel langer terugkijken, weliswaar op pc en laptop, maar goed het is niet anders.
Apple TV+ is de streamingdienst van Apple, Apple TV is het kastje en de app heet gewoon "TV".
Google TV is een platform wat te gebruiken is met de "Chromecast with Google TV", en het komt ook naar tv's met Android TV.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 19 februari 2021 15:01]

Hij zegt het wel goed. Als iets logisch iets betekent dat nog niet dat iedereen dat zomaar begrijpt. De relativiteitstheorie is hartstikke logisch maar maar weinigen begrijpen die.

Ik ben het wel met je eens dat het nogal ingewikkeld wordt en niet iedereen meer begrijpt wat ze met Apple TV(+), Google TV en Chromecasts kunnen/moeten.
Ik denk dat je "dat begrijp ik" verward met "dat is logisch".
En als we dan toch aan het verbeteren zijn: verwart

[Reactie gewijzigd door mrwiggs op 19 februari 2021 10:19]

Ik snap het probleem wel, ze hadden "Chromecast with Google TV" Gewoon Android TV of Google TV moeten noemen. Nu heet het als eerste Chromecast, en daarbij with Google TV. Dit zorgt voor verwarring, nu is er dus wel een Chromecast waarop je apps kan installeren.

Beter was geweest:
Chromecast, enkel streamen mogelijk.
Google TV, app installatie mogelijk + stream mogelijkheid.

Ik snap Google dan ook wel weer, de naam Chromecast is inmiddels bijna bij iedereen al bekend.
Google TV nog niet, dan maar combineren om de consument hiermee bekend te maken.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 19 februari 2021 09:45]

"Google TV with Chromecast" had de lading inderdaad beter gedekt.
Helemaal mee eens, dan zou de naam ook kloppen met wat het is.
Ik zie dit de volgende generatie dan ook wel veranderen. De naam Google TV is dan wat bekender tenslotte en Google zou Google niet zijn om de benaming weer eens te veranderen.
zou juist niet better kloppen.
chromecast: google's HDMI dongle die smart-tv functies kan "streamen" voor "domme" tv's.

android TV/google TV: google's OS voor smart tv's.

chromecast met google TV: HDMI dongle die smart-tv functies beschikbaar maakt voor "domme" tv's doordat er google's OS voor smart tv's op staat.

"chromecast" omdat het een HDMI dongle van google is, "met google TV" omdat google er bij dit model het "google TV" OS op zet.
Eigenlijk juist niet, want Chromecast is het apparaatje, en daar draait Google TV op in het geval van de "with Google TV" versie.
Tja, het is maar net hoe je het bekijkt. Deze discussie zullen ze bij google zelf ook hebben gehad.

Ik zie het zo, de werking is exact hetzelfde als een smart tv. Dus Google TV is het eerste wat je ziet. Je kan apps starten en eventueel casten. Het casten word mogelijk gemaakt door de Chromecast apk die weer draait op Android/Google TV. Dus in mijn beleving heb je android/google TV als primaire functie met een cast mogelijkheid en niet andersom.

Maar goed, het blijkt wel dat we het allemaal nogal verschillend zien, helemaal niet erg maar voor de leek is het iig niet duidelijk, dat blijkt wel als zelfs Tweakers er nogal over verschillen wat de juiste naam zou moeten zijn.

Tevens voor @thedicemaster

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 19 februari 2021 21:23]

Als je geen Chromecast, Gameboy, whatever hebt – zoals de meeste mensen – dan weet je alleen dat het een computer-achtig apparaat is.

Gemiddelde computer kan wel degelijk de software van aangepast worden.

Aangezien dat soort apparaten in principe voorzien kunnen worden van nieuwe software – is het dus logischer dat er wél nieuwe apps op zouden kunnen komen.
Waarom? Ik denk dat de meeste mensen die nog nooit een normale Chromecast hebben gebruikt ook niet weten dat alles vanaf de telefoon of tablet moet.
En kan je dan casten vanaf de Apple TV(+) app op bv een iOS device ? 🥲
Waar Apple normaal gesproken prima en duidelijke productnamen gebruikt, is dat hier wel even anders inderdaad:
Apple tv : mediabox
Apple tv : app voor oa streaming
Apple tv+ : streaming service.
Lijkt echt te veel te veel op elkaar. Had meer iets van Apple Stream oid verwacht.

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 19 februari 2021 08:24]

De TV media (waar op de Apple apparaten TV+ als dienst in zit) app heet gewoon “TV”.
Nee dat maakt het duidelijker :')
Terwijl je er niet "echt" TV mee kan kijken. Je hebt niet gewoon de Nederlandse zenders erop. Alleen Apple streaming oid.
Nóg verwarrender.
Terwijl je er niet "echt" TV mee kan kijken. Je hebt niet gewoon de Nederlandse zenders erop. Alleen Apple streaming oid.
there's an app for that ;)
De TV media (waar op de Apple apparaten TV+ als dienst in zit) app heet gewoon “TV”.
Nu snap ik zelfs niet meer wat je bedoelt en ik kende tot nu toe alle definities. :?

Wat bedoel je met de TV media? De software die draait op het ‘kastje’ wat Apple een Apple TV noemt?

En zo ja, waarom is dit niet nog idioter aangezien een TV al 120 jaar een fysiek apparaat met een beeldscherm is?

Apple had nooit de term ‘TV’ moeten gebruiken voor iets wat geen apparaat met een beeldscherm is.
Ja, de naamgeving is niet zo heel handig.
Maar als je onthoud dat alles met een + een dienst is. News+, Fitness+, aTV+ dan blijft alleen Apple TV en Apple TV app nog over.
Via de app is het mogelijk om de streamingdienst Apple TV+ te bekijken.
De app kan veel meer zoals het kopen en huren van 4K HDR films en streamen van kanalen als Star Play.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 19 februari 2021 10:55]

Dit apparaat is dan ook een settop box vergelijkbaar met de AppleTV. De App waar het hier over gaat kan veel meer dan alleen Apple TV+ (de streamingservice). Je kunt films huren, films kopen en ook losse TV kanalen bekijken.

Overige dingen die de AppleTV kan doet de Chromecast zelf. Dingen zoals Netflix en YT. Je koopt zo’n ding omdat je bijvoorbeeld een android telefoon hebt (dan heb je niks aan airplay) en wil kunnen casten, maar ook AppleTV+ wil kunnen gebruiken, omdat je dat bijvoorbeeld op je mac hebt.
De settopbox met de naam Apple TV kan inderdaad veel meer dan de Apple TV video on demand dienst (inclusief Apple TV+).

Dat maakt de Apple TV settopbox interessanter voor Apple-gebruikers. Net zoals Android-gebruikers met bijvoorbeeld een Samsung smart TV makkelijker kunnen screencasten van mobiel naar TV. In feite heb je nu dus twee ecosystemen: Apple en Android.

Ik hoopte bij het lezen van de kop van dit artikel even dat alle Apple TV functionaliteit beschikbaar zou komen op Chromecast, maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Naja. Zeg nooit nooit ;). Samsung TV’s hebben ondertussen ook Airplay 2 en LG ook inclusief homekit support. AppleTV+ is ook op beide beschikbaar.
Ik heb een Samsung TV, best nog een dure geweest 5 jaar terug. Je kan via de YouTube app van je iPhone soort van screencasten, nou ja de YouTube app van de TV bedienen, maar in de praktijk werkt het heel matig. Start / stop gaat meestal wel goed maar elk keer dat je even 10 seconden terug wil omdat je iets niet goed kon zien of verstaan, loopt de app vast. Reageert een minuut niet of zo. Word je heel gauw zat. Bij de volgende Apple TV update koop ik er één, al was het alleen al om dit vlotjes te kunnen doen.
Ja dat hadden wij ook. Dat is een soort vage cast implementatie die maar half werkt. Nu op the frame gewoon airplay 2 en problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ja Samsung “the frame”. Dat is een serie die een schilderij moet nabootsen als ie uitstaat. Mooi ding.
Of je koopt voor een paar tientjes gewoon een ChromeCast bij je 5 jaar oude Samsung TV, ook weer up-to-date.
Ik kan niks met een chromecast. We hebben hier in huis welgeteld 1 android apparaat en twee windows laptops en dat zijn allemaal zakelijke apparaten. De rest is allemaal Apple. Een chromecast is dus gewoon geen handige zet.

Dat gezegd hebbende hing er natuurlijk al wel een AppleTV aan de TV. De reden dat ie vervangen is, is dan ook niet dat ie het verder niet deed, maar dat m’n zusje een TV nodig had en m’n ouders minder kabels en afstandsbedieningen wilden. Nu hoeven we maar 1 AB te gebruiken en zitten alle kabeltjes strak in de kast. Ding hangt mooi aan de muur. Opgelost.
Leek me ook een mooie en betaalbare oplossing. Maar m'n oom heeft er één en die valt regelmatig weg.. Ook is hij soms onvindbaar terwijl hij de vorige dag nog prima werkte. Al van alles geprobeerd, maar het blijft kwakkelen. Hij is er helemaal klaar mee en kijkt nog liever gewoon op zijn iPhone of iPad dan een paar keer per week dat ding te moeten resetten of zich te ergeren als hij weer wegvalt.
Ik kan je dan ook wel een shield aanraden, daar kun je ook naar casten wat in mijn ervaring prima werkt. Enige wat je dan niet zou kunnen is je gehele scherm casten met een iPhone. Maar veel apps hebben een cast functie ook op ios dat maakt die Apple TV toch minder noodzakelijk. De shield pro heeft als bijkomend voordeel dat t als een plex media server kan dienen en er usb poorten opzitten voor bijv muis, toetsenbord, externe hdd, usb-stick, etc.

Als ik moest kiezen Shield of ATV dan zou ik persoonlijk voor de shield gaan, ondanks dat ie ietsje duurder is.

Ik heb beide apparaten en ben meer te spreken over de shield dan de atv, er is gewoon veel meer mee mogelijk inclusief gaming (desktop class gaming en niet apple tv style gaming). De afstandsbediening is ook fijner (en terug te vinden via de app als je 'm kwijt bent).
De ATV heeft wel een mooiere UI die minder druk oogt en het spoelen van video's is met de ATV afstandsbediening erg prettig. Siri is ook beter geïntegreerd in de UI dan de Google Assistant.

Dat gezegd hebbende is een shield ook nog eens mooi als je iets gebruikt als home assistant. Oh last but not least, je bezoek hoeft niet perse een iPhone te hebben om iets op jouw televisie te tonen.
Interessante opmerking, want ik had er nog niet bij stilgestaan dat er zoiets is als een Shield / Shield Pro.

Ik heb er een paar reviews en vergelijkende artikelen bij gepakt en krijg de indruk dat de functionaliteit grotendeels overlapt.

De vormgeving vind ik niet belangrijk, wel of geen SD-slot maakt me niet zo veel uit en ook Siri / Google Assistant gebruik ik niet. Tot nu toe is het nog nooit voorgekomen dat bezoek iets op de tv wilde tonen, al dan niet met een iPhone en ook het kleine prijsverschil zal niet snel de doorslag geven.

Ik heb een Samsung S7 voor 'erbij' maar zelfs daarmee gaat screencasten via de Youtube app naar de Samsung 55' TV uit hetzelfde bouwjaar niet soepel. Ik heb daarnaast matige ervaringen met de stabiliteit van twee chromecasts.

Hoewel we ook een Windows PC hebben en mijn partner een recente 'werk' Samsung, wordt het gros van de tijd een recente iPad, een iPhone Xr, een hele oude Mac Pro uit 2008 en een 15' retina MacBook Pro uit 2013 gebruikt. Kortom, een Apple-huishouden.

Dan is een Apple TV toch een meer voor de hand liggende keuze. Bovendien werkt de Xbox-controller die ik laatst gekocht heb om de her-uitgave van Scott Pilgrim vs The World The Game op Windows te kunnen spelen, ook op tvOS. Niet dat ik een hardcore gamer ben, maar toch leuk als je nog een keer een potje Apple Arcade wil spelen.

Je merkt aan de reviews wel, dat dit nog een beetje uitzonderlijke producten zijn. In een artikel met een vergelijking tussen deze apparaten op Toms Hardware stond bijvoorbeeld dat op de Apple TV geen VPN mogelijk was, terwijl dit gewoon kan.
De shield kan ook xbox controllers handlen en heeft nvidia gamestream ingebouwd. Heb je nog een leuke desktop staan dan kun je de games streamen en moet zeggen dat dit erg goed werkt, beter dan steam link imo.

Maar idd als alles Apple is dan idd waarom zou je niet. Het verschil is alleen, stel je wilt over 3 jaar een ander merk, dan moet alles de deur weer uit, iets wat je met de shield minder snel hebt. Ook VPN, ja het is mogelijk met de Apple TV met een omweg via DNS, maar de shield (of beter gezegd Android tv) kan echt de app downloaden en zelfs de locatie daarbij spoofen. Locatie spoofing op ios/tvos zonder jailbreak is nagenoeg onmogelijk.

En zeker als je externe media hebt (bijv op een server of nas) een plex server draait of een plex server wilt dan raad ik je een shield aan. De shield speelt bijna alle formaten af zonder gedoe, waar de atv sommige formaten gewoon weigert. Als je een externe plex server hebt gaat die server transcoderen, dat kost veel cpu/gpu kracht en ook nog eens stroom.
Als je geen plex server hebt en er 1 wilt, de shield pro is de enige speler die ik ken die ook als server kan dienen en daarmee ook je film/foto/muziek/series bibliotheek buiten de deur kunt kijken zonder dat daar veel kennis voor nodig is.

Nog meer, op android kan je emulators installeren die je op je shield dan zou kunnen spelen met je controller. Imagine alle gameboy/nintendo/snes/n64 spellen in een handomdraai, psp, gamecube en ps1 en 2 spellen behoren ook tot de mogelijkheden.

Shield heeft nvidia geforce waarmee je gratis triple A games kunt spelen (beperkt tot een paar uur per dag) of betaald onbeperkt. Hiervoor heb je geen dure hardware nodig gezien het gestreamed wordt.

De shield kan casts ontvangen van Chrome op zowel pc, mac als ios en android.

The flipside is dat de atv interface mooier is en dat je de atv kan dienen als homekit hub (if you are into that). Je kan airplay gebruiken wat ook werkt met apps die het niet van nature ondersteunen door je hele scherm te airplayen, maar ik heb gemerkt dat een goede wifi verbinding daar een pre voor is, waar casten het apparaat zelf de link ophaalt (bijv direct bij netflix). In mijn ervaring werkt t casten dan ook beter dan airplay, maar de ervaringen hierover zijn verschillend.

Ik wil geen reclame maken voor de shield in any way, beide kastjes doen wat ze moeten doen en beiden doen dat goed en beter dan welke (goedkope) Android tv of chromecast dan ook en beter dan de meeste smart televisies. Helaas betaal je daar ook voor. Ik wilde enkel de voordelen tov een Apple tv benoemen en met name future proofing. Als geen van de genoemde voordelen in mijn twee posts je interesse hebben (of wellicht in de toekomst je interesse gaan krijgen). Dan zou ik absoluut voor een Apple TV gaan gezien je toch al in het Apple ecosysteem zit. Apple TV+ is bijv (nog) niet beschikbaar op de shield, al zal dat niet lang meer duren. Oh en.... Apple Music kan niet casten op een ios!!! Gek genoeg kan je met Apple music wel casten vanaf een Android maar niet vanaf iOS. Dus als je dit gebruikt zou ik dat meenemen in je overweging.

In ieder geval succes en wat je ook kiest van beide apparaten zul je zeker geen spijt krijgen!
Het is ook verbazingwekkend, want normaal legt Apple toch juist extreem de nadruk op duidelijkheid en herkenbaarheid zo? Dus ik snap niet helemaal waarom ze hier dan een andere weg zijn ingeslagen.
Mwah… Apple heeft er altijd al een handje van niet extreem duidelijk te zijn qua naamgeving.

Op de verpakking van een iPhone Xr staat bijvoorbeeld alleen ‘iPhone’. Niet welk model. Kun je van veel uitvoeringen niet makkelijk zien.

Op de doos van een iPad 2019 staat alleen ‘iPad’, etc, terwijl er tig modellen zijn intussen.

Tweedehands PowerMac G5’s staan vaak als Mac Pro te koop. Mac Pro modellen van 2008 – 2012 zijn nauwelijks uit elkaar te houden omdat alleen op een weggewerkt labeltje heel klein in grijs op grijs een type staat.

[Reactie gewijzigd door breakers op 19 februari 2021 14:13]

Dit wil dus niet zeggen dat de Chromecast nu Airplay zal ondersteunen?
Klopt. Daarvoor zou Google ondersteuning voor AirPlay moeten inbouwen. Is wel mogelijk, gezien andere tv fabrikanten dit ook aanbieden, maar zie ik Google nog niet zo snel doen.
Dat kan je al: https://play.google.com/s...id=com.ionitech.airscreen

De kans dat dat officieel gaat gebeuren is klein.
Apple TV+ != Airplay (of apple tv, of homekit)
Wil dat zeggen dat we nu de chromecast met Google TV kunnen kopen?
Nee, veel te dure import via eBay is de enige optie op dit moment. Maar werkt prima hier in NL hoor. Ook ondersteund door Logitech Harmony.

Of in Duitsland kopen (bv. Saturn).

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 19 februari 2021 08:37]

Ik heb hem besteld op Fnac.fr voor 69 euro plus 5 euro verzendkosten. Was na 2 dagen al aangekomen
Precies, heb er al 4 besteld daar. prima bedrijf!
ik ook en levering was super snel. Helaas crashed de NPO app eigenlijk altijd zodat je die nog steeds via je telefoon moet streamen. Zucht. Voor de rest ie hij helemaal top!
Weet iemand of Spatial Audio dan ook werkt met de Google TV? Of moet je daarvoor echt op een iPad of iPhone kijken. Met een klein scherm beweeg je je hoofd natuurlijk veel minder. Daarom denk ik dat het op een TV echt tot z'n recht gaat komen.

voor de mensen die niet weten wat spatial audio is. https://www.whathifi.com/advice/what-is-apple-spatial-audio
Het is ook niet beschikbaar op de appleTV 4K, (of andere) enkel op iphones/ipads.
Dat is wel erg jammer. Je zal zeggen dat het makkelijker is voor Apple op een tv. Want een tv beweegt niet mee.
Probleem is dat alle TV platformen andere drivers en hardware hebben.

Zou dan dus eerder, zoals met Android, aan de hardware-fabrikanten zijn om dat te customizen. Maar omdat Apple software geen open-source is gaan ze daar nooit aan beginnen.
Lijkt me dat Apple dit via de Apple TV settopbox toch prima zou kunnen ondersteunen. Voor media die via de Apple TV naar de fysieke TV / monitor gaan dan.
Alleen moet de AppleTV dan de exacte locatie van het aangesloten beeldscherm weten tov van zichzelf. En dat is nou niet iets triviaals.
Zou dit ook betekenen dat aan de Apple TV app (voor iPhone en iPad) Chromecast ondersteuning wordt toegevoegd? Want dat dit nog steeds niet kan vind ik toch wel een groot gemis.
Daar zit ik ook op te wachten. Met een combo van iOS en Android toestellen in huis blijft een Chromecast de beste optie. Het aanbod van AppleTV+ is veel te mager om een Apple TV te verantwoorden en dat ding ondersteunt dan weer geen Chromecast.
Kan toch gewoon Google Home installeren op je iPhone/iPad?
Dat heb ik, maar daarmee krijg je een video die in de Apple TV app wordt afgespeeld toch niet gestreamd naar de Chromecast die aan mijn (niet-smart) tv hangt?
Dit is op zich goed nieuws: ik heb op Apple TV alleen de serie "For all mankind" met veel plezier gekeken, maar dat is me voor seizoen twee wel weer een (kort) abonnement waard. Maar de helft heb ik gekeken op mijn iPhone omdat ik geen zin had om telkens een laptop op mijn televisie aan te sluiten. Evenwel kost een Chromecast met Google TV op dit moment bijna €100,-, meer dan twee keer zoveel als mijn huidige Chromecast (ik hoef nog geen 4K) dus dan wordt het toch nog een dure hobby.
Ik zou het fijn vinden als ik vanaf de Apple TV App op mijn iPhone ook kan streamen naar een Chromecast. Dat kan ik wel vanaf bijvoorbeeld de Netflix App op de iPhone.

Thuis hebben ik ook een fysieke Apple TV 4K achter de TV hangen. Maar als ik ergens op bezoek ben bij iemand die géén AirPlay ondersteuning heeft op de TV, dan zou ik tóch nog steeds graag willen streamen. Nu ben ik beperkt tot Netflix.
Verwarrend inderdaad. Ik heb nu een 'oude' chromecast, is de nieuwere Chromecast met Google-tv al verkrijgbaar in Nederland en werkt Ziggo daarmee?
Officieel nog niet verkrijgbaar, wel via certain.store.
Ziggo zou moeten werken.

[Reactie gewijzigd door robgeerts op 19 februari 2021 10:44]

Ik heb er een gekocht bij een Nederlands winkel ja, zijn gewoon via Bol.com beschikbaar. Je betaald er alleen wel wat meer voor dan in het buitenland. Ziggo draait er prima op net als de meeste andere video-apps.
Wat bedoel je precies met 'draait er prima op'? Bedoel je dat je een Ziggo app kunt installeren en vanaf daar kunt kiezen en kijken of bedoel je dat je vanaf de Ziggo app op je telefoon kunt casten naar de chromecast?

Edit: Ah dat is fijn. Eens kijken dan. :)

[Reactie gewijzigd door HenkEisjedies op 19 februari 2021 20:44]

Ik heb hem online gekocht via Franse fnac en 2 dagen later had ik hem in NL. Op engelse taa ingesteld ( meer opties beschikbaar) en vervolgens gewoon de ziggo app geïnstalleerd. Ook Netflix, Disney en Prime Tv gewoon als app beschikbaar. Het werkt als een tiet! 😁💪
Beiden.
Let op! De Ziggo app werkt alleen als je ook internet hebt van Ziggo. Alleen een tv-abonnement is niet genoeg.
Dit is weer een sprekend voorbeeld van hoe Google hun eigen platformgebruikers eigenlijk in de kou laat staan. Android en Android TV als platformen zouden simpelweg besturingssystemen moeten zijn waar je als gebruiker apps op kunt installeren, wat met name ontwikkeld en gepusht wordt door Google. Immers verkopen ze voor een groot deel ook de eigen diensten, zoals de Play Store en YouTube.

Echter is er nu met Google TV - wat in feite gewoon een fork van Android TV is - hier alweer een splitsing in gekomen. Google TV zal (waarschijnlijk) niet alleen beperkt tot de Chromecast with Google TV blijven, zo bleek ook gisteren in de aankondiging van Android 12. Waar ontwikkelaars dus de ADT-3 (development box) voor kunnen aanschaffen en zowel met Android TV als met Google TV opgezet kan worden.

Nu heb je dus Apple TV(+) voor Chromecast with Google TV. Een app die dus alleen kan draaien op een specifiek stukje hardware op een eigen fork van een generiek OS van dezelfde eigenaar. Schiet mij maar lek. Het is überhaupt van de zotte dat apps alleen op bepaalde devices / forks kunnen draaien. Maar hoe ga je dit überhaupt goed uitleggen aan de gemiddelde gebruiker. Het verschil (in gebruik en interface) van Android TV en Google TV is überhaupt minimaal. Laat staan het verwarrende naamgebruik van Chromecast.

Alhoewel ik geen Apple TV(+) wil gebruiken, voel ik mij hiermee toch redelijk in de kou gezet als fervent Android TV gebruiker (Philips TV en Shield).
Echter is er nu met Google TV - wat in feite gewoon een fork van Android TV is - hier alweer een splitsing in gekomen.
Google TV is een launcher bovenop Android TV. Het is qua dat niets anders dan andere Android TV apparaten die niet de standaard launcher gebruiken.
Google TV zal (waarschijnlijk) niet alleen beperkt tot de Chromecast with Google TV blijven
Dat is al wat langer bekend.
Nu heb je dus Apple TV(+) voor Chromecast with Google TV. Een app die dus alleen kan draaien op een specifiek stukje hardware op een eigen fork van een generiek OS van dezelfde eigenaar.
Uit het artikel:
Google zegt dat de app ook naar Google TV's van Sony en TCL komt en in de komende maanden naar meer Android TV-apparaten. Wanneer dat precies zal zijn, is nog niet duidelijk.