Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouTube-app op Android staat 4k-playback toe op toestellen met lagere resolutie

De YouTube-app op Android staat het sinds kort toe om hogere resoluties af te spelen dan de scherm van het toestel kan accommoderen. Ondanks dat schermen de nodige pixels daarvoor niet hebben, kunnen ze nog steeds een kwaliteitsverbetering vertonen door de hogere bitrate.

Naast een hogere resolutie kunnen kiezen, wordt nu ook vermeld dat hdr ingezet wordt op non-hdr-displays, hoewel dat geen voordeel op zal leveren. Android Police claimt dat alle apparaten overal de optie hebben gekregen. De wijziging lijkt aan de serverzijde doorgevoerd te zijn, aangezien GSMArena de optie ziet op een versie die begin deze maand uitkwam.

Op iOS en desktops was het al mogelijk om een hogere resolutie dan de display te kiezen; bij desktops is dat al jaren zo en aan de Apple-zijde kan dat sinds iOS 14, daterend van september vorig jaar. Opvallend genoeg voerde YouTube nog geen jaar geleden de tijdelijke maatregel in dat video's op het platform standaard in sd weergegeven werden. Dat wegens toegenomen gebruik door lockdowns.

Het invoeren van de optie is echter geen garantie voor succes; telefoons die die hoeveelheid data simpelweg niet met die snelheid kunnen verwerken, zullen te maken krijgen met dropped frames, waardoor de video gaat stotteren.

Screenshot genomen op een Pocophone F1, met een displayresolutie van 2246x1080 pixels

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

20-02-2021 • 11:32

63 Linkedin

Reacties (63)

Wijzig sortering
Dit is allang mogenlijk met youtube vanced.

Ik gebruik youtube vanced al zeer lang, en dan heb ik youtube premium.


Voordelen vanced:
  • Codec keuze.
  • Resolute keuze.
  • On screen volume en brightness swipen.
  • Adblocker (maar ik heb al yt premium).
  • Sponsor block, Community based skipt sponsor block in video de advertenties etc, zeer fijn!
https://vancedapp.com/
Maar ben je ook ingelogd dan? Ben daar altijd een beetje huiverig over, wat als ik Vanced ga gebruiken en Google blokkeert mijn account op een dag daarvoor?
Gebruik het al een jaar, ingelogd. Denk niet dat ze je daarvoor ooit gaan bannen.
Ik gebruik het ook. Is allemaal clientside. Denk niet dat ze je daar zo snel op zouden bannen
Dan maak je toch een apart Google account aan dat je alleen aan Vanced koppelt?
Is in principe mogelijk, maar dan raak ik 12 jaar aan kijkgeschiedenis en afspeellijsten 'kwijt'.
Wat is het nut van iets te renderen op een hogere resolutatie dan het toestel zelf kan weergeven?
Waarom is het niet beperkt tot de maximale resolutie die technisch haalbaar is voor ieder toestel.
Het wil wel eens gebeuren dat een video er behoorlijk slecht uitziet in 1080p ten opzichte van 4k, zelfs op een 1080p scherm. Een video (zeg maar gerust film) waarbij ik het merkte op mijn 1080p monitor: https://youtu.be/be-VIX52VF8

Vergelijk de beeldkwaliteit maar eens in scenes met veel detail, zoals bij 8:45 in die video, (op een 1080p monitor). Het lijkt alsof YouTube de 4k video pakt en het downscalet naar 1080p, maar in het proces een zootje artifacts creëert.

[Reactie gewijzigd door Frankiepots op 20 februari 2021 11:55]

Ah. Ik ben bang dat dit komt door het confetti effect van de bomen in het shot. Deze bewegen allemaal tegelijk waardoor je niet meer goed kunt encoden met standaard B-frames (delta ten opzichte van A-frame een stuk terug). Hierdoor moet je het hele frame pixel bij pixel encoden waardoor je enorm veel bandbreedte nodig hebt. Aangezien YT capped bitrate heeft gaat dan de kwaliteit terug.

Zie ook Tom Scott: https://youtu.be/r6Rp-uo6HmI
Voor de bomen zal dit inderdaad zeker het geval zijn, maar het is zelfs ook al te zien op het gezicht van het linker personage in dat shot. Misschien dat dat dan by proxy wordt veroorzaakt doordat er bomen in het shot zitten?
Interessante video van Tom Scott ook, dank je.
Misschien dat dat dan by proxy wordt veroorzaakt doordat er bomen in het shot zitten?
Ja het hele frame heeft daar dan last van. Vooral ook omdat encoders slim kijken naar het beeld en dus gaan focussen op dingen die bewegen (want kennelijk is dat belangrijk), en als er dan teveel dingen bewegen weet ie niet wat hoofd- en bijzaak is.
Bedankt voor het toelichten. :)
Dat verklaart waarom sommige 1080p video's er zoveel slechter uitzien dan de gemiddelde.
Vandaar ook dat veel GTA streamers gestopt zijn met streamen van custom races waar de bekende gekleurde pijpen in zitten. Deze hebben mesh structuur waardoor je het landschap nog ziet. Op het moment dat zo’n ding meer dan 30% van het beeld inneemt gaat de beeldkwaliteit zo enorm naar beneden dat is niet grappig meer om naar te kijken.

Je kunt het hier bijvoorbeeld zien in een video van Simon Minter: https://youtu.be/4EIPtUGMhhE
Vanaf een minuut of 4.
Als we bij die video kijken naar de formaten zien we ook het volgende:
  • 1920x1080, vp9, 24fps, 580.28MiB
  • 2560x1440, vp9, 24fps, 2.50GiB
  • 3840x2160, vp9, 24fps, 5.56GiB
De 4k-versie heeft bijna 10x zoveel bytes ter beschikking als de 1080p-versie, terwijl er maar 4x meer pixels zijn. De 1440p video heeft ook ruim 4x meer bytes voor 1.78x zoveel pixels. Beide bijna 2.5x zoveel bits per pixel dus!

De kwaliteit van 1080p formaten is dus veel lager dan die van 1440p en 2160p. Een high-bitrate 1080p formaat, wat in dit geval dan zo'n 1.5 GB zou zijn, is voor veel toepassingen een veel geschiktere oplossing dan een hogere resolutie video.

Edit: @supersnathan94 Met youtube-dl, youtube-dl -F https://youtu.be/be-VIX52VF8 om precies te zijn. Youtube's bitrates zijn idd heel erg laag.

[Reactie gewijzigd door Balance op 20 februari 2021 13:45]

Hoe kom je aan die bestandsformaten?

Voor zover mij bekend is gebruikt VP9 een manier om alle onderliggende resoluties ook in de high res stream te hebben zodat je dus afhankelijk van je streaming bandbreedte de hoogste kwaliteit krijgt. Dat zou dus betekenen dat de 4K stream ook de 1440P en FHD stream bevat.

Gezien de film 3666 seconden is zou je met 5,56gib uitkomen op een bitrate van 1.5mb/s oftewel 12mbit/s. Dat komt wel overeen met de minimale 15mbit/s die YT hanteert als bandbreedte voor FHD SFR. Voor 4K is het echt te laag.

Edit @Balance:
Youtube's bitrates zijn idd heel erg laag.
Ja, maar niet zo laag, dus daar is ergens iets niet helemaal goed gegaan. filesize hoort in alle gevallen een stuk groter te zijn.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 20 februari 2021 16:55]

Voor een video die natively in 1080p wordt geüpload zou het verschil misschien minder merkbaar zijn dan? Als dat het geval is, helpt het niet dat veel (grote) YouTubers tegenwoordig standaard in 4K (of tenminste 1440p) uploaden.
Zouden ze dan niet beter het downscalen verbeteren?
Het probleem is een beetje dat de bitrates van streaming diensten veelste laag zijn. De bitrate van YouTube 4K is een beetje wat de bitrate van 1080p zou moeten zijn. Dit geld ook voor alle andere streaming diensten.
Resolutie is niet gelijk aan kwaliteit. (Dit is ook de reden waarom ik sceptisch ben als mensen roepen “ik kan deze game op 1080p met 60fps spelen”. Bij welke grafische kwaliteit dan? Alle settings op low?)
Word uitgelegd in het artikel:
Ondanks dat schermen de nodige pixels daarvoor niet hebben, kunnen ze nog steeds een kwaliteitsverbetering zien door de hogere bitrate.
Naast bitrate is een hogere resolutie effectief door ''super-sampling'', tenminste in games. Door een hogere resolutie aan pixels tegen elkaar aan te ''knijpen'' naar een lagere resolutie pixel-formaat. Maar dat werkt waarschijnlijk alleen maar zo met real-time rendering en niet in videos?
Maar op 6" schermen? komaan, dit houdt weinig steek.
Ik kijk veel fps gameplay en op 1080p is de compressie zodanig dat schaduwen gewoon een grijze waas zijn, dan zie je dus niet eens waar op geschoten wordt. 1440p is al een verschil van dag en nacht, ook op 6", dat gaat dus niet om resolutie maar over bitrate en compressie.
Ik vind youtube op 1080p echt lelijk, kijk zelf altijd op 4k op mn 1080p laptop, en kan dat nu ook op de telefoon.
Klopt vanwege de bitrate.
Ja, vooral blaadjes van bomen e.d. Is dan gewoon een blokkenfestijn.
Met 1080p60fps is het nog erger.
Ik heb er zelf ook wel eens feedback oo gegeven in de app. Alleen jammer dat nu alleen 4k content beter te zien is. Had liefst gezien dat gewoon de bitrate omhoog ging.
Youtube video is “compressed” om minder bandbreedte te verbruiken.
Als je een 4k youtube video bekijkt op een 1080p scherm dan krijg je beter beeld want de compressie is dan veel minder/niet merkbaar.
Mogelijks een extern scherm met een hogere resolutie aansturen als dat mogelijk is.
Omdat Youtube op hogere resoluties ook een hogere bitrate toestaat, dus je hebt wel degelijk beter beeld.
En maar klagen dat die datacenters zoveel energie verbruiken. Doe mij maar 1080p dat is mij meer dan genoeg voor Youtube iets lager is zelfs nog prima. Die ene keer dat ik dan een mooie film wil zien is 4k natuurlijk beter.
4k video is scherper meer details dan 1080p op een 1080p scherm
Cool, tot nu toe moest ik daarvoor YouTube Vanced voor gebruiken, want het verschil tussen 4K en 1080p op een 1080p scherm is wel te zien. Eigenlijk is 4K naar 1080p een soort AA en de hogere bitrage helpt inderdaad ook wel.
lol, ik zie het verschil niet tussen 720p en 1080 op mijn 6" Samsung A71 oled.
Heb jij scherpe ogen zeg...
Ik snap het, maar ik zie verschillen in resoluties en verversing snelheden sowieso goed, want het verschil tussen 60 en 90 Hz is voor mij ook duidelijk zichtbaar.

En 4K naar 1080p is 200% terwijl 1080p naar 720p is 150%, dus daar zit ook nog een verschil tussen.

Deze is mooi ik 4K hoor:
https://youtu.be/Cg0QwoHh9w4
Heb je dat blind proberen te testen op een 6" scherm? Ik zie het verschil tussen 720p en 1080p maar net op een 15" scherm en in het filmpje dat je plaats moest ik pauzeren en en inzoomen op details op de kleinere letters om het te zien.

De relatieve sprong tussen resoluties lijkt mij geen goede verklaring, van 1080p gaan naar 4k is relatief even groot als van 4k naar 8k gaan, maar ik denk dat je toch meer moeite zal hebben om 4k van 8k te onderscheiden dan 4k van 1080p. Het verschil tussen 30hz en 60hz vind ik zelf makkelijker te herkennen dan het verschil tussen 720p en 1080p of tussen 1080p en 4k.

[Reactie gewijzigd door sampoo op 20 februari 2021 15:55]

Dat het verschil tussen 4k en 1080p groot is klopt uiteraard. Op mijn 32" verkies ik ook 4k en zie ik duidelijk het verschil. :) 60 vs 120+ Hz zie ik dan weer veel minder terwijl ik wel degelijk het verschil zie tussen 30 & 60Hz
Het verschil in resolutie zie je ook niet, maar een 4k video heeft een hogere bitrate dan een 1080p video en dat is wel te zien :)
Overigens, ik weet niet of het op video ook van toepassing is maar met bv. JPEG kun je wel leuke dingen doen door hogere resoluties met lagere kwaliteit te combineren. (Opgelet, dat gebruikt wel meer geheugen e.d. voor de ontvanger.) Dus met andere woorden een kleiner bestand dat er beter uitziet. Denk je bv. in dat jouw snavel hier bv. 600x600 was i.p.v. 60x60, dat in combinatie met een hele lage kwaliteit, maar dan nog steeds weergegeven op ~60-120 px. Raar maar waar. ;)
Hogere bitrate maar meer puntjes. Alles is relatief

Doe mij maar 1080p en 10Mbps ipv van 4k op 12Mbps. (Bij zelfde compressie methode off)
Ja alleen is het vaak 1080p 2mbit of 4k 15mbit, maar ik zie het ook liever andersom
Het probleem is alleen dat de bandbreedte niet schaalt met alleen de resolutie. Als jij 720P pakt is de audio ook van slechtere kwaliteit, en zie je sneller artifacts in kleuren.

Ik merk overigens duidelijk het verschil tussen 720P en 1080P. Zeker als je kijkt naar videos die met goede apparatuur zijn opgenomen. Kijk eens naar de video’s van Linus Tech Tips. Met 720P en FHD is er een groot verschil in de scherpte van bijvoorbeeld haren. Zeker nu Linus een baard heeft duidelijk zichtbaar.

YT heeft met 4K een bitrate die je eigenlijk met 1080P zou willen. Het is leuk dat men op 4K uitstuurt maar ik zou zelf liever 1080P hebben met de bitrate van 4K. Dan is het kwalitatief een veel betere video dan 4K nu. De bitrate die YT hanteert voor 4K is iets van 35-45Mbit/s. Een fatsoenlijke HD blu ray is 50Mbit/s. Dat is dus een enorm verschil waar YT ook nog eens extra pixels wil pushen door hogere verversingssnelheden (60fps vs 24 voor blu-ray bijvoorbeeld, maar dan adviseren ze wel 53-68mbit/s).

Dat is ook de reden dat ze met floatplane zijn gestart. Bitrate van YT is gewoon niet toereikend om echt een mooie video neer te zetten zonder kunstgrepen. Als je een video op YT met veel details op pauze zet merk je dat bijvoorbeeld door de bekende vierkantjes die we vroeger JPEG artifacts noemden.

Het meest vervelende waaraan je dit kunt zien is bijvoorbeeld in GTA custom races met de gekleurde pijpen (waardoor ieder frame steeds een keyframe moet zijn) of met confetti, sneeuw of regen.

Tom Scott heeft daar ook een mooie video van gemaakt: https://youtu.be/r6Rp-uo6HmI

Edit: hier nog een andere video waar Tom ingaat op colorbanding en issues met kleuren: https://youtu.be/h9j89L8eQQk

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 20 februari 2021 13:20]

Het gaat er om dat op lagere kwaliteit de encoding relatief gezien voor extra veel kwaliteitsverlies leidt.
Als je dus de resolutie omhoog schroeft krijg je minder van deze encoding ruizen te zien.
Heeft de a71 misschien een pentile matrix scherm?
Dan is het toch al niet helemaal 1080p.
Dat kan je makkelijk weten als je 2.5 seconden moeite doet. :)
Ik zou zelf newpipe aanraden, kan alles doen wat je met youtube kan en meer, plus het is open source!
Als iemand die Youtube Vanced gebruikt. Waarom zou ik over willen stappen naar newpipe?

Kan het iets extra's? Behalve dat het opensource is?
Als ik me goed herinner kun je bij newpipe niet inloggen op je YouTube account. Of dat een voor of nadeel is, hangt dan weer af van je persoonlijke voorkeuren natuurlijk ;-)
Is er wel een andere manier om channels te volgen? Ik heb mijn mail en youtube al expres apart.
Ik ga het even bekijken, mijn interesse is gewekt ;).
Je kunt zeker abboneren, maar deze worden alleen lokaal op je device op geslagen.
Ik lees hier niet terug de nut van de hoge resolutie kan je ook merken doordat vele schermen hoger zijn dan 16:9

Je zoomt heel vaak in op een video.
Dan kijk je dus niet meer naar 1080 video op 1080 scherm. Dan is t wel handig om hogere resoluties te hebben.

Trouwens heb ik gecontroleerd en als ik boven de 1080 stream OOGT het beeld minder strak. Misschien omdat het niet meer 1:1 pixels is.
Dus ik zou eerder 2160 streamen ipv 1440 mocht je dat nodig achten.
Mooie ontwikkeling. Ik gebruik zelf YouTube Vanced.
Ik weet niet of het nu mogelijk is om in de officiële YouTube applicatie de resolutie en HDR modus te forceren, maar ik werd er gek van dat mijn Note 10+ in veel gevallen video's startte op 360p, terwijl ik een .ax (WiFi 6) verbinding heb. Heb met de meest recente versie dit geforceerd naar 2160p60 HDR en geen problemen gehad.

[Reactie gewijzigd door HS2005 op 20 februari 2021 14:35]

Dit kan echt al tijden op iPhone, verbaas me dat het niet op Android kon.
Waarschijnlijk moesten ze eerst nog testen of er geen telefoons waren die crashte als ze moesten downscalen.
Stuk minder iPhones om te testen.
En de AppleTV 4K wacht nog op de update 😅
Vraag me af waarom ze deze beperking uberhaupt hadden.
youtube update van paar dagen geleden, op m'n iphone, doet hetzelfde. Kan 2160p selecteren
https://ibb.co/Pmg1P7Q

[Reactie gewijzigd door woutwout op 21 februari 2021 01:18]

Persoonlijk ben ik hier niet blij mee. Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een nieuwe smartphone, maar voorlopig moet ik het nog doen met een bijna 4 jaar oude Huawei P8 Lite dat nog een 720p scherm heeft.
Ik heb het vermoeden dat advertenties nu ook op een hogere resolutie afspelen en wanneer er eentje start in het midden van een video crasht denk ik de video-service/driver. En het enige wat ik dan kan doen om dit op te lossen is men hele smartphone opnieuw opstarten... en zelfs dan... Ik kan dan gewoon geen enkele video meer zien, niet op YouTube, maar ook op geen enkele andere app.

Ik had dus wel graag een instelling gezien waar je de maximum resolutie kan instellen.
Probeer het eens in een browser met een addblocker.
Je kunt je YouTube video's ook via VLC (voor Android) afspelen. Geen ads, en volgens mij streamt VLC standaard op 720p.
Zeker zeker, maar ik ben aan het uitkijken naar de A52 of de A72 van Samsung. Deze staan (volgens de geruchten dan toch) vlak om de hoek en ik ga nu dus geen A51 of A71 kopen.

Echter zou ik het "probleem" niet mogen zijn omdat ik momenteel nog een iets oudere smartphone heb. Ik vind het dan ook zeer amateuristisch dat YouTube de reclame niet op de native resolutie van het scherm zou afspelen. Het is ook allemaal extra data dat verloren gaat aan het kijken/afspelen van reclame dat zo al ons keelgat in geduwd wordt.
Ah ja precies ik heb niks met android maar A50 serie is leuk inderdaad, zeker simpel gebruik is leuk toestel.
Dan kan je inderdaad net zo goed even wachten als ze bijna uitkomen, dan heb je net weer een iets betere telefoon.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.