Samsung: we blijven Tizen gebruiken bij onze tv’s

Samsung stapt niet van het Tizen-os af op het gebied van zijn televisies. Speculatie daarover deed de ronde nadat dat bedrijf en Google aankondigden dat Tizen voor smartwatches samengevoegd wordt met Wear OS.

Een woordvoerder vertelt over de keuze tegenover Protocol, een zusterbedrijf van Politico. "Tizen is nog steeds het standaardplatform voor onze tv’s in de toekomst", vertelt de woordvoerder. Samsung verwerkt zijn Linux-based-os al sinds 2015 in zijn televisies en biedt geen modellen met Android TV. Het staakte Tizen-releases op smartphones al in 2017, met de Samsung Z4 als laatste toestel.

Samsung en Google maakten op 18 mei bekend dat ze hun smartwatchbesturingssystemen gingen samenvoegen onder de naam Wear. De bedrijven willen daarmee een groter ecosysteem voor wearables maken en ook Fitbit, sinds kort onderdeel van Google, gaat het nieuwe os gebruiken. Meer details over dit nieuwe os, dat dit najaar uit moet komen, volgen later.

Tizen op Samsung The Frame

Door Mark Hendrikman

Redacteur

22-05-2021 • 13:48

228 Linkedin

Reacties (228)

228
223
131
15
0
82
Wijzig sortering
Ik wil deze zomer een nieuwe TV aanschaffen, maar had nog helemaal niet stil gestaan bij welk OS ik er eigenlijk op wil. Heb nu een LG en alles werkt traag. Ik merk dat ik graag een snappy ervaring wil (dus gewoon snel en vloeiend door een menu), maar ga mij hier maar eens in verdiepen. Zijn er mensen hier die fan zijn van Tizen?
Als je snappy wil en daarbij niet afhankelijk wil zijn van het updatebeleid van je tv fabrikant dan kan ik van harte een Nvidia Shield Tv Pro aanraden. Die draait Android TV

- Zeer goede ondersteuning qua updates
- reageert zeer vlot
- Beeldkwaliteit top
- 2019 model heeft ai upscaling
- Kodi Plex en nog veel meer opties
- Divers te customizen, denk aan knoppen ab herprogrammeren etc.

Wel een los apparaat erbij maar weegt op tegen alle voordelen voor mij. Daarbij is het beeld met de Ziggo app zo goed dat ik de losse decoder niet meer gebruik.
Ik heb er lang over getwijfeld maar het is de prijs helemaal waard. Het is niet perfect, maar heel veel beter dan de alternatieven, die qua ondersteuning altijd wel wat misten. De Shield ondersteunt gewoon alles.

De AI upscaling is overigens erg indrukwekkend. Het is zeker geen gimmick en staat bij mij altijd aan.

Overigens heb ik het tube model. Goedkoper, maar wegens heat throttling issues niet aan te raden over de pro versie.
Ik heb zelf de (normale) Shield 2019, ondanks dat het een heel veel fijn apparaat is heeft het toch een vervelend probleem : Frame rate matching, dit doet het apparaat namelijk niet automatisch, waardoor sommige programma's op de streaming platformen (o.a. Disney+ The Falcon and the Winter Soldier) veel last hebben van judder.

Voor dit probleem zijn wel wat workarounds, maar geen enkele (voor mij) die het probleem compleet wegneemt, daarom uiteindelijk toch maar overgestapt op de WebOS voor LG.
Als het goed is kun je de extra knop op de remote aan de frame rate matching setting hangen (1 druk op de knop en als de app niet helemaal bout is matched hij framerate). En apps die het correct implementeren doen het sowieso (Kodi etc)
Klopt, dit bedoelde ik met een ''workaround'' ;)

Ik merk namelijk dat bij Netflix werkt, maar op Disney+ niet. Verder had ik ook de refreshrate app uitgeprobeerd, maar dit werkt ook niet altijd optimaal. Als je bijvoorbeeld apps op 4K/24hz instelt met de refresh rate app en er is vervolgens een serie/film dat op 30 fps streamt, dan treedt er vervolgens weer judder op...

Het is gewoon jammer dat het voor een vrij duur apparaat niet Out-of-the-box werkt.
Dit is niet echt de schuld van het apparaat maar van Disney hun matige programmatuur. De APIs binnen Android TV zijn er verder vrij duidelijk over hoe het moet en er zijn zat ready to use componenten om met DRM beveiligde media correct af te spelen op Android TV. Als je ook de Prime app moet gebruiken dan voel je de matigheid zelfs in het menu, echte 2010 vibes.
Bedankt voor de informatie :) Het ligt dus meer aan app ontwikkelaars, dan aan de Shield zelf. Erg jammer, verder is het namelijk wel een heel fijn apparaat.
Naast bovengenoemde punten, is het ook nog eens een zeer goede retro-gaming console (RetroArch, RomFlix etc), ondersteund het Steam-link en uiteraard GeForce-Now. Via een kleine omweg kun je er ook nog eens Stadia en PlayStation remoteplay op draaien.
Daarnaast ook nog eens inzetbaar als Plex Media Server.
Het is niet voor niets al zo'n 6 jaar koning mediaspeler.
Zelfs de 2021 smart-tv's met Android-TV hebben nog steeds niet de performance van de 6 jaar oudere Shield. (hoewel het nu eindelijk wel de goede kant opgaat met de laatste generatie MediaTek soc's)
En mocht je thuis al Apple Producten hebben dan kan ik in plaats van de Nvidia Shield Tv Pro een Apple TV aanraden. In dezelfde prijs-categorie en past heel goed in het Apple ecosysteem.
Shield is echt een top apparaat.
Tv zo dom mogelijk houden en zo weinig mogelijk op doen.
Dat was de keuze tot Google met z’n Chromecast 4 kwam aanzetten. Zelfde mogelijkheden voor een veel lagere prijs.
Ik vindt de Apple Tv toch iets fijner werken en er strakker uitzien (heb ze alle 2 )
Geen Kodi maar dat is zonder extra uitgaven toch niet meer wat het was
Hoezo moet je nou weer geld uitgeven voor Kodi? Het is nog net zo open source als 10 jaar geleden hoor.
om nu alles te kunnen zien is het veel met Realdebrid en vpn helpt ook al een hoop
Dus zo open en goed als 10 jaar geleden is het al lang niet meer
Dat heeft helemaal niets met Kodi (of 10 jaar geleden XBMC) te maken. Die software is nog steeds perfect beschikbaar onder dezelfde licentie (GPL).
Hier ook een 2019 Pro model. Echt een fantastisch apparaat en ook eigenlijk het "hart" van onze setup. Als extra'tje zit er ook nog gamestreaming en Geforce Now op waardoor je hem als (streaming) console kan gebruiken. Kan hem persoonlijk ook iedereen aanraden, hij is niet goedkoop maar wel elke cent dubbel en dwars waard.
Het beste wat je met smart tv's kunt doen is ze dom houden. Na een paar jaar krijg je toch geen updates meer (= risico voor je netwerk), jouw favoriete abonnement zal een keer wegvallen (netflix, npo+ etc). Kortom: koop gewoon een goede tv en stuur het aan met een dongle van je smaak, een simpele HTPC of iets dergelijks. Mijn HTPC heeft alleen een kleine SSD gekregen, maar voor de rest nog helemaal zoals in 2012 gekocht. Krijgt nog steeds Windows updates, en blijft het goed doen. Zonder reclame, zonder gedoe.

Mocht je toch gaan voor smart tv; houd 't apparaat dan uit je netwerk en gebruik een gastennetwerk.
Je hebt geen ongelijk, maar gemak dient de mens.

Het voordeel van smart-tv's is dat je gewoon vanaf de bank met de afstandsbediening door je Netflix kan gaan, iets aan of uit zetten, pauzeren, etc.
Met een dongle moet je je telefoon erbij pakken, priegelen op dat ding, chromecast-icoontje, wachten op de verbinding, etc. Dat zijn toch weer wat extra stappen ten opzichte van de tv en de afstandsbediening.

Ik dacht net als jij, maar mijn medehuisgenoten vonden het gewoon teveel gedoe, dus uiteindelijk hebben we het maar bij de smart van de tv gehouden en is de Chromecast (en ook de Apple TV, ik heb vanalles geprobeerd ;) ) op Marktplaats geëindigd.
Ik kan mijn Fire TV gewoon aansturen met de afstandsbediening van mijn tv door hem aan te sluiten op de CEC-HDMI poort
Hmm. Bijzonder je ervaring. Ik heb een Apple TV aan mijn smart tv uit 2014 of 2013 hangen, dus al jaren geen updates meer. En via de apple tv werkt prima. Ik gebruik mijn tv afstandsbediening echt nog maar zelden. Alleen als ik van source wil veranderen, en dat doe ik zelden. Ik kijk dan wel alleen Netflix, Amazon Prime en Disney+. Alles gaat via m’n apple tv
Soms een bluray en dan moet ik wisselen, maar dat doe ik niet super vaak
Bij mij hetzelde. Oude tv met apple tv. Werkt prima! :)
Met de Apple TV afstandsbediening kan je geen source veranderen?
Appart met de chromecast tv kan het wel, misschien nieuwer versie kunnen dat wel.
En toch lopen mensen met een tampon aan hun oren!
Als je Apple devices gebruikt, is een Apple TV aanraden. Is het enige wat hier gebruikt wordt. Netflix, Disney, Prime, Videoland, zelfs voor TV kijken middels de Ziggo GO app enz
Of tv kijken op Apple TV middels NL Ziet (als je in een ‘no Ziggo’ gebied woont) en spullen vanaf je NAS kijken middels Infuse.

Als je meerdere tv’s (en meerdere Apple TV’s) hebt, kun je middels een setting de opstartschermen van de Apple tv’s aan elkaar gelijk laten houden, waardoor je op elke tv (ongeacht merk) dezelfde gebruikers ervaring hebt.
Zelf heb ik gewoon ziggo, heb destijds NLZiet geprobeerd via een trial periode. Ik kijk verdere geen gewone TV, muv de F1.

Dus ja, met een Apple TV zijn de mogelijkheid voor mijn gevoel het meest compleet. En Infuse is zeker de topper voor een media cliënt, gebruik het sinds nummer 3.
Ik woon in een gebied waar geen Ziggo aansluiting mogelijk is. Dus kunnen we kiezen uit KPN, KPN of KPN. Dan heb je die gare 'ontvanger' met die witte remote. Troep.

Ook schotel gehad via Canal Digital. Prima hoor, maar ook weer beperkt. Daar zijn oplossingen voor in de vorm van Linux based tuners (been there, done that, got the t-shirt), maar dan heb je er opeens een hobby en een hoop secundaire hardware bij, terwijl je gewoon af en toe een journaaltje ofzo wilt kijken. ;)

Oh ja, Ziggo Sport (dus F1) kijk ik ook, via een IP-TV app... Maar ja, volgend jaar maar weer kijken hoe we het dan weer kunnen oplossen. ;)

[Reactie gewijzigd door OCU-Macs op 24 mei 2021 11:04]

Ik heb een fire stick. Bij aanzetten gaat mijn TV standaard naar de laatst gebruikte HDMI. HDMI routeert ook de navigatie van mijn tv afstandsbediening naar de dongle/firestick!

De chromecast-way is inderdaad ergerlijk en onhandig.
Het zelfde hier met Nvidia Shield TV 2017, 2019, en 2019 Pro op 2 TV's thuis en 1 bij de ouders.
De Samsung TV 65" van 650€ samen met de Shield TV 2019 is snappier dan mijn vrienden hun 2799 OLED TV's van 65">
Alsook doet de nieuwste GoogleTV met de remote erbij, CEC noemt dit.

Ikzelf alsook mijn ouders kunnen met 1 remote de TV opstarten en afsluiten, door de kanalen gaan, mijn Android TV app's besturen alsook het geluid van een Sonos en LG soundbar die met HDMI aangesloten is.

Voor een beetje meer geld kan je dan een QLED of OLED TV kopen en mooier beeld hebben dan mijn goedkoopste 65" Samsung TV, maar toch nog steeds staan vrienden ervan versteld hoe snappy en goed dit allemaal werkt.
Dankzij de Tegra chip ziet Twitch, Netflix, Amazon, NPP+, F1TV (sideloaded) YouTube er gewoon super high res cripsy uit via de Nvidia Shield TV 2019.

Zover al 4 vrienden die hun oude TVjes kunnen behouden met een Android TV 2020 van Google of de Nvidia Shield.

Voor mij hoeft het dan ook de geen crappy upscaler hebben zoals de 1500€~5000€ LG's hebben.
Klopt, voor ik mijn LG OLED tv had, moesten we Google Chromecast gebruiken om te kunnen netflixen en dat was nogal omslachtig, echt omslachtig gewoon. Op een gegeven moment zagen we het niet meer zitten en lieten we het bezinken.
Ik dacht net als jij, maar mijn medehuisgenoten vonden het gewoon teveel gedoe, dus uiteindelijk hebben we het maar bij de smart van de tv gehouden en is de Chromecast (en ook de Apple TV, ik heb vanalles geprobeerd ;) ) op Marktplaats geëindigd.
Over een paar jaar vallen één voor één apps weg en moet je alsnog aan een externe oplossing, of je bent zo geïndoctrineerd van het gemak dat je €1500 uitgeeft aan een nieuwe tv.
Wij kijken nog redelijk wat lineaire tv, dus via de Ziggo Next, welke ook Netflix ed heeft. En de afstandsbediening van de Next zet ook de tv en receiver aan en stuurt het volume.
Verder alles aangesloten sources -> receiver -> tv

tv lekker dom houden.
Ja, ik heb mijn oude pc een kleine upgrade gegeven en mijn Samsung UE50KU6000 is weer helemaal up to date...
Een Pepper Jobs W10 Gyro Smart Remote erbij die naast radio ook infrarood heeft.
Een Pentium G4560 + 2*4GB 2400Mhz ram + nvme schijf en GTX1650... En alles werkt altijd als een zonnetje...

Zin in een spelletje? Zin in een filmpje? Gewoon even browsen? Zoom call met de familie? ''t kan allemaal...
Helemaal waar. Het gaat irriteren, de smart tv apps. Gebruik Plex, Kodi of Shield. Je kunt beter een tv kiezen met de juiste specificaties, dan te laten bepalen wat voor smart OS er op zit
Nou ja de YouTube twitch Netflix apps en zo zijn super handig. Liever op de tv dan op een extern apparaat. Ik kan letterlijk met 1 druk op de knop de app naar wens openen op mijn lg tv. Bij externe apparaten is dat verre van zo simpel.
En daarom hebben we al jaren harmony en sinds enige tijd HDMI-CEC. Leuk dat het nu nog werkt maar je vergeet het argument dat het op termijn niet meer werkt. En dan is extern toch een optie om een verder goedwerkende tv te blijven gebruiken.
De Chromecast functie hoeft er alleen maar op te zitten. Of je koopt de chromecast.
Ik vind dit persoonlijk minder handig dan een afstandsbediening. De enigste apparaat die dit kan is me telefoon. Wil je de film op pauze zetten of terug spoelen moet ik me telefoon ontlocken. Of terwijl ik kijk zit ik op me telefoon te spelen/internetten en moet ik eerst de app vinden. De afstandsbediening (of in mijn geval Playstation controller) ligt gewoon klaar voor commando's.
Als je tv HDMI-passthrough ondersteunt (en dat doen alle moderne tv's) kan je met de play/pause/next/prev knoppen van de afstandsbediening van de tv ook je Chromecast bedienen.
Bedankt voor de informatie. Dit wist ik niet dat mogelijk was. Al kan dit dus niet op mijn oude nog domme tv.
Met de Apple TV hoef je je telefoon niet te unlocken, mits je een iPhone hebt, dus alleen dan handig.
Maar ik heb geen apple en dat lost niet het gedeelte op als ik aan het gamen of internetten ben.
Pepper Jobs W10 Gyro Smart Remote op een PC doet anders wonderen.
Dat kan je ook met een Android TV of een Apple TV! De SmartTV verliest na een paar jaar software ondersteuning. Met wat pech gaat het maar een jaar of 2 mee voordat 1 van de apps dat je gebruikt een update krijgt, maar niet beschikbaar is voor je TV. Dus, TV naar keus kopen + doosje d'r bij ;)

Ik kan gewoon casten naar de TV en het schakelt automatisch over naar mijn Android TV. TV start ook automatisch op @ Android TV en het doosje schakelt ook automatisch in. Erg fijn.

Ik heb meerdere SmartTVs gehad. Leuk voor zolang het werkt. Daarna is het OS letterlijk waardeloos ivm apps die niet meer werken. Bijv. YouTube had een Codec-update en dat werd niet door mijn Samsung SmartTV ondersteund. Ah, fijn. Dag YouTube op de TV. :(
Zonder smart zijn ze helaas niet meer te grijpen, heb er nu 1 mer android tv er op, daar draait Kodi prima op (alleen is de tv maar 100 mbit met ethernet wat te traag is voor 4K op deze tv, via WiFi werkt het dan weer wel….)
Sorry maar wat een flut reactie. Je zegt dus dat je een smart tv dom moet houden en dan kom je met een flut oplossing zoals een x86 HTPC. Als iets waardeloos is dan is het wel een x86 HTPC. Je hebt standaard geen HDMi-CEC, Voor Netflix, Prime, Ziggo, Disney, videoland zijn er vaak geen dedicated apps (en ben je afhankelijk van een gebruiksonvriendelijke browser),vaak ontbreken belangrijke features zoals Dolby Vision, 4K, dolby atmos support. Een HTPC is geen vervanger voor een smart tv!! Een apple TV of NVidia shield wel!!

Daarnaast ondersteunt LG WEL lang hun televisies en zijn de Netflix, Prime en Disney apps state of the art en voorzien van laatste features zoals Dolby Vision, Atmos, 4k etc

[Reactie gewijzigd door srekaewt! op 22 mei 2021 17:09]

Jouw reactie is pas flut. Ieder heeft z'n eigen eisen en wil daar bepaalde gemakken bij. Een Intel NUC werkt voor mij perfect. Het is aan de gebruiker zelf om te bepalen wat wel of niet bij 'm past. Dat een andere, simpelere gebruiker beter uit kan met een Apple TV of een shield, dat is leuk, maar past ook niet binnen iedereen's advies. Beetje nuance mag best wel.
Het is een flutadvies. 95% van de TV kopers is beter af met de apps op hun smart tv. Sommigen zullen beter af zijn met een Apple tv of een Shield tv maar dit is een absolute minderheid.

Voor zaken als "met een paar jaar heb je geen updates" koopt niemand wat. Zolang het werkt, werkt het. Stoppen de updates dan kun je gaan kijken naar een externe mediaspeler of een nieuwe tv kopen, dat doe je niet voor de tijd.

Mijn 5 jaar oude Samsung TV met Tizen is ondertussen vervangen maar krijgt nog steeds netjes app updates en als bonus ziet Netflix er een stuk beter uit met de native app dan de app op mijn Shield TV (die ook in de la ligt te verstoffen).

HTPC is iets voor de liefhebbers anno 2021. Het is alleen verstandig om zo'n ding te gebruiken als je speciale eisen / hobby hebt anders is het per definitie inefficiënter en complexer.
Het is een flutadvies. 95% van de TV kopers is beter af met de apps op hun smart tv. Sommigen zullen beter af zijn met een Apple tv of een Shield tv maar dit is een absolute minderheid.
Maar dat is een minderheid omdat ze niet weten wat er in de wereld te koop is.

Iedereen die bij mij op bezoek komt, verbaast zich over het gemak en de mogelijkheden van de Apple TV. En al helemaal als ze er achter komen dat ze hun televisie abonnement de deur uit kunnen doen en alleen nog maar een internet verbinding nodig hebben.

Grootste deel van de bevolking zit nog in de gedacht dat je voor ‘televisie’ een ‘ontvanger’ nodig hebt...

Smart tv is ruk. Wellicht handig voor mensen die niet verder willen kijken dan hun neus lang is. (Die 95% van Nederland dus hahaha).

Wij hebben thuis een Samsung (tizen), Philips (Android tv) en Sony. Zit totaal geen lijn in. Aan alle drie een Apple TV gehangen, en nu op elke tv dezelfde gebruikerservaring.

Ik kan nu op mijn ‘Samsung’ (woonkamer) een stream of tv kanaal pauzeren, en deze op mijn Philips (slaapkamer) hervatten. Probeer dat maar eens met een native smart platform. Daarbij ziet het ‘startscherm’ er nu op elke tv hetzelfde uit. Ook als ik een nieuwe app installeer.

Je snapt het wel denk ik: mijn tv’s zijn niet aan het netwerk gekoppeld en de bijbehorende (te lompe en te ingewikkelde) afstandsbedieningen liggen al tijden in een lade.
Maar dat is Samsung niet LG.
Kijk maar naar de smartphone daar zijn ze ook wel beter.
Maar ook kunnen verschillende functies beter zijn.
Zoals ring door bel.
Op Samsung TV krijg je een pop-up met de video(als je settings even op Duitsland zet)
Met LG kan je dat vergeten. (had ik gehoord)
Dit gaat om de vervanging van Smart functies van een tv via een apart apparaat. In welke usecase is een HTPC een betere optie dan Shield of Apple TV indien het puur gaat om vervanging van die Smart tv functies?
Kan Kodi op jou tv? Heeft je tv na 5 jaar nog updates?
En Kodi kan alleen maar op een x86 HTPC?
Ook op een Android tv in iedergeval, alleen als de support van het os ophoud … dan stoppen de apps vaak ook.
Kodi (openElec op een Asrock) heb ik de deur uit gedaan een minuut nadat ik Infuse op mijn Apple TV had geïnstalleerd. Zo veel beter...
In mijn usecase. Ik kan meer dan wat mijn Smart TV kan en dan ook nog een stuk praktischer, sneller en beter. Ja, ik praat over een edgecase die voor de gemiddelde consument niet handig is, maar desondanks is het nog steeds een prima advies om iemand een HTPC te laten overwegen. Ik heb overigens nooit gezegd dat een HTPC een betere optie is. Slechts dat het een te overwegen optie is. Of het voor jou beter is of niet, dat is aan jou om te bepalen. Dat maakt het nog geen flut reactie of advies.
LG deelt je gegevens met derde partijen buiten de EU en toont ongevraagd reclame. Dat kan je alleen voorkomen door de ethernet kabel eruit te trekken.
Was dat niet bij Samsung het geval ?
Ik heb iig nog nooit iets van reklame, laat staan een pop-up gezien op mijn LG (CX) TV.
Helaas mijn LG 4k televisie heeft zichzelf geupdated. Met reclame in het smart menu en een disclaimer dat ik akkoord moet gaan met data vergaring en het beschikbaar stellen van mijn data aan derde partijen buiten de EU.
Zolang ik niet akkoord ga, werkt het smart menu niet meer. Daarmee kan ik de apps voor Netflix, Disney en Prime niet meer gebruiken.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 25 mei 2021 14:50]

Heb je het wel überhaupt geprobeerd dan? Een x64 of x86, maakt niet eens uit, dan praat je over Windows zelf, maar goed, je hebt duidelijk geen kaas gegeten wat een htpc nou eigenlijk is. Ik wil het wel uitleggen hoor. Als het je interesseert.
Ja, het is flut. Inferieure apps, HDR is op x86 een zooitje, slechte bediening, geen HDMI-CEC, geen mogelijkheid om een apparaat met afstandsbediening koud aan te zetten. Allemaal basis functies die een Apple tv of Shield tv wel hebben.
Welk voordeel heeft een HTPC nog ivm met nvidia shield.
Ik weet er alvast geen.
geen idee waarom je "vage" gebruikt.

Of gewoon HDMI in je versterker of de spdif uitgang van je tv aansluiten op je versterker.
Ik heb er alvast geen enkel probleem mee.
Mijn (high-end buizen) versterker heeft al 40 jaar een zeer degelijke cinch aansluiting. Zowel spdif als HDMI zijn leuke nieuwe spielerij die op veel mijn apparaten zitten maar waarvan ik geen enkele noodzaak zie op mijn versterker.
laten we dan zeggen dat jij een "uitzondering" bent O-)
Je weet toch dat je voor de laatste audio formaten (Atmos, DTSX) een HDMI aansluiting nodig hebt?

[Reactie gewijzigd door srekaewt! op 22 mei 2021 22:53]

Dat is alleen leuk als je met surround speakertjes aan de slag gaat. Dat heeft voor muziek geen toegevoegde waarde en gaat mijn voorkeur uit naar een (single-ended) stereo set-up.

Voor die paar keer dat ik films kijk, voldoet deze set ook vrij ruimschoots.
Ziet er goed uit! Bedankt voor het meedenken.
Shield heeft geen normale interlink aansluiting voor je audio versterker
Eh, welkom in 2021 ? Analoge aansluitingen zijn alweer zo'n beetje 20+ jaar niet meer de norm.
Daarbij is er niets vaags aan audio over HDMI, het is al een hele poos de standaard. Ik moet er ook niet aan denken om nog eens 10 (!!) analoge linekabels te moeten aansluiten voor tussen iedere bron en versterker.

Mocht je graag high-end analoog stereo output verkrijgen, de Shield-TV heeft native ondersteuning voor iedere USB DAC die je maar kunt vinden :)
Kijk, dat zou helemaal top zijn. Dan zou ik hem zeker overwegen... Aangezien het verder een top apparaat is. In het high-end audio wereldje, zeker als je met leuke buizenversterkers aan de slag gaat is analoog cinch nog altijd the way to go.
USB DACs doen het zeker, maar HDMI is al jaren de standaard hoor voor home theater, dus het is tijd om met je tijd mee te gaan. TrueHD+Atmos en DTS:X hebben ook gewoon HDMI nodig, en daarom heeft iedere mogelijke AVR dus ook gewoon HDMI.
De perfecte oplossing is er in mijn ogen gewoon nog niet.

Ik heb zelf een Phillips Smart Tv van 5 jaar oud. Draait een oudere androidTV versie, met updates een hoop gedoe gehad met het niet kunnen ontvangen van 4k Netflix/Disney/Amazon. En interface die toch met de jaren langzamer lijkt te worden. Dus ook maar een NUC eraan. Maar Idd. x86 intel nuc, dus geen CEC. Daar weer een HDMI/USD Cec controller aan gehangen. Leuk. Maar dan toch weer gezeur met Stadia, want VP9 codec vreet CPU op die NUC, want het niet te doen maakt.
Dus, Chromecast met GoogleTV eraan gehangen. Top... naja op zich.
Netflix/Amazon/Disney doen het perfect. Interface is snel. Stadia zou moeten werken, helaas toch niet helemaal zoals ik wil. (Sideloaden stadia APK, en niet helemaal lekker werkende interface, en toch wat networking issues. Dus weer maar een USB-C Ethernet converter ertussen. Wel weer support voor een Xbox controller, wat je dus bij een chromecast ultra niet heb, maar daardoor wel weer extra input lag hebt. Want stadia controller gaat via internet direct ipv extra laag bluetooth).

Maar voor de tv in de homegym. 4k solara tv (dumb tv, slecht geluid, mooi beeld) is die Chromecast met googleTV juist fantastisch. Audio gaat naar de CitationOne speaker. (Die niet kan pairen met de Phillips Smart TV, maar wel met de Chromecastmetgoogletv.)

Het magische device zou zijn, iets met een lange upgrade cycle, geschikt voor googleTV, met CEC, bluetooth, wired en wireless networking en voldoende support voor Atmos etc. Maar wel los van je tv zelf.
Maar schiet mij maar lek. Ik zou niet weten welk apparaat daar overal aan kan voldoen.
Ben ik niet met je eens, ik heb een lg oled van 6-7 jaar oud en deze is nog steeds lekker snel en snappy. WebOS is volgens mij een veilige keuze en prima toekomst bestendig.
Nou ik heb een lg van vorig jaar en een shield van die jaar oud.

Die shield loopt rondjes om de lg.

Bijvoorbeeld opstarten Disney, 0 sec VS 8 seconden, Amazon idem....
Een OLED? Op mijn E8 blijven de ingebakken apps het beste eruit zien, ervaar jij dit anders? Moet ik settings aanpassen?
Ja de apps op de shield lopen veel soepeler op de shield
Dit hangt ook wel een beetje af van de prijsklasse... Een oled gaat 6-7 jaar niet goedkoop geweest zijn. En dan stekken ze daar al snel een betere soc in. En ze zullen ook meer moeite doen om de TV langer van updates te voorzien...

Btw is er al iets van inbranding te merken ?
Ik heb zelf ook een oled (pannasonic 65" 2019)
Bij mij niet maar heb ook geen tv, wij kijken eigenlijk alleen maar streaming dus logo's e.d. staan bijna nooit in beeld.
dat is nou juist op een android tv geen probleem. Je kunt sideloaden (apk downloaden en dan via een usb isntalleren op je tv). Destijds reden voor mij om voor philips oled te gaan, nu is ambilight voor mij ook iets geworden die ik ook bij mijn volgende tv sowieso wil :)
Tot je een keer een echt snel android tv apparaat aansluit (bv een Shield). Dat is een wereld van verschil in snelheid.
Zou kunnen, ik heb tot nu toe daar echter geen probleem mee gehad. Ook is het hebben van slechts 1 afstandbediening een pluspunt voor mij.
Was tot voor kort ook van deze mening maar heb die recent toch moeten herzien. Vorige TV was een LG uit 2013. Nooit echt gebruik gemaakt van de smart functionaliteiten. Ik deed alles via een chromecast of mediacenter. ARC kreeg ik nooit deftig aan de praat en vond casten net zo makkelijk...
Wat updates betreft heeft die toch minstens 4 jaar updates gekregen voor zover ik mij herinner.

Onlangs een nieuwe LG (met WebOS) gekocht en sindsdien gebruiken we de smart functionaliteit enorm vaak .WebOS werkt heel vlot en de apps zijn goed. En ARC werkt nu ook heel goed.
Het beste wat je met smart tv's kunt doen is ze dom houden. Na een paar jaar krijg je toch geen updates meer (= risico voor je netwerk), jouw favoriete abonnement zal een keer wegvallen (netflix, npo+ etc).
Nou, dan stap je daarna toch over naar een chromecast? Voila, alles opgelost.
Mja zelf heb ik er een nuc naast staan met alles erop en toch start ik iederkeer de smart tv met Netflix app weer puur omdat de drempel lager is.

De Nuc de laatste paar maanden niet meer aan geweest.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 mei 2021 16:17]

Oneens, op mijn LG OLED 55 E8 is de kwaliteit van de ingebakken Netflix app stukken beter dan die van mijn Shield. Alles werkt tot nu toe nog steeds vlotjes.
Eh leg eens uit ?
Ik zie/merk eigenlijk nagenoeg geen verschil tussen de WebOS Netflix app (OLED CX) en Netflix op ShieldTV.
Enig verschil wat hier te bespeuren is, dat 4K content marginaal sneller start op de Shield.
De video die ze allebei afspelen is ook gewoon het zelfde, dus ik heb geen idee wat deze commenter ziet. Klinkt als een gevalletje andere beeldmodus.
Dat dacht ik ook in 2017. Dus kocht ik bij mij Samsung een Android tv device en kpn geeft ook een externe box erbij.

Helaas werkt netflix en youtube niet meer op de Android tv device (DRM?),

Op de tv werkt de netflix op 4k en met hdr, en ook YouTube is simpel gekoppeld aan de mobiel..
De kpn box is langzaam, en recent is de tv app bruikbaar. (Al ga ik nog wel bekijken of ik dat nog wil na de kpn prijsverhoging (

Hoe ik dat oplos als over een paar jaar de tv niet meer compatible is bekijk ik dan wel.

Wat me wel tegenstaat zijn de gepromote kanalen (reclame). Neem dat mee in je vergelijk

[Reactie gewijzigd door leuk_he op 22 mei 2021 23:18]

Wij gebruiken gewoon meerdere mogelijkheden :), ingebakken Tizen spul, een Intel NUC en een Google Chrome Ultra. Maar het meest gebruiken we toch gewoon Netflix op de smart zelf.
Ik ging 2 jaar geleden voor een nieuwe televisie, en die ging ik in een winkel kopen. Met maar 1 reden, om de internet miskoop van mijn Philips uit 2012 niet te herhalen.
Die TV had prachtige reviews. Maar om voor mij onbegrijpelijke redenen is er nauwelijks aandacht aan menu snelheid van een televisie. En die Philips, gejuich toen hij kapot ging. We hadden hem al regelmatig uit het raam willen gooien.

Ik naar de winkel: welke TV werkt het meest soepel in apps en menu? Nou de Samsungs meneer.

Oh, en die Sony met de goede reviews over het beeld? Prachtig beeld, maar niet te harden zo traag.

Ik met de ab spelen in de winkel. Wat een verademing dat Tizen in vergelijking met mijn oude Philips en Android TV modellen die er stonden.

Dus ik ben fan van Tizen ja. Hoewel meer uit opluchting dan dat ik er op zichzelf iets bijzonders aan vindt.

Inmiddels bezit ik 'per ongeluk' ook een Philips Android uit 2019. Ik moet zeggen, niks mis mee, alles acceptabel qua menu en snelheden van apps opstarten.

Ik zou graag zien dat er een standaard benchmark komt voor TV OS. Bijv:
- Seconden van standby naar beeld gewone TV
- Zappen door eerste 10 kanalen Ziggo CI slot
- Tijd van TV van 20% geluids volume naar 10%
- Tijd van standby naar Netflix en de eerst mogelijke optie van content dat begint te laden.

Ik vind menu snelheid zwaar onderschat in menig review. Terwijl het voor een gebruiksvoorwerp met zo'n centrale plek in huis essentieel is dat niet alleen het design en beeld goed is. Maar de basis functies ook gewoon zonder frustratie werken.

[Reactie gewijzigd door Stpan op 23 mei 2021 04:31]

Hoe oud is je tv dan wel niet. Ik heb recent een 2019 LG model (vanwege dts) van de entry range en alles is gewoon vlot. Mijn vorige LG uit 2013 was ook traag maarja dat mag je dan ook wel verwachten omdat chips toen niet sneller waren.

Persoonlijk ben ik geen fan van heel samsung. omdat ik de beeld kwaliteit en de panelen gewoon slechter vind en dat ving ik toch belangrijker dan welk os er gebruikt word als beide bruikbaar en simpel zijn.
Hoe oud is je tv dan wel niet.
:: Herinnert zich de tijd dat het normaal was voor een TV twv 1600 EUR om 12+ jaar mee te gaan. ::

Zou fijn zijn als de SmartTV producenten eens collectief een laars onder hun reet kregen en aangespoord werden om of courante SoCs te gebruiken; of het 'smart' gedeelte van hun TVs modulair upgradeable te maken.

Misschien na het gebeuren rondom chargeables eens iets voor de EU om naar te kijken en middels wetgeving af te gaan dwingen, want de sector zelf heeft duidelijk (na ~10jr) geen initiatief getoond om zich op dat vlak te beteren.

(Het is ook zo makkelijk voor de verkopen heh? Planned obsolescence. #aluhoedje? )

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 mei 2021 14:51]

Alleen toen deed een tv beeldlijnen schrijven en geluid uit speakers komen. Smarttv's zijn minicomputers waarbij er apps gedraaid moeten worden van (streaming)diensten. Hoe moet dit 12 jaar ondersteund worden als je nu niet weet aan welke eisen de apps over 12 jaar moeten voldoen?
Mijn Sony is 12 jaar oud en doet het prima, tuurlijk zou een nieuwe TV een mooier en beter beeld geven aangezien de huidige slechts 1080p doet en de backlight tegenwoordig op de hoogste stand moet. Maar zolang die beeld blijft geven en niet in de fik vliegt (https://hothardware.com/n...avia-tvs-due-to-fire-risk) blijft ie gewoon staan. Het is gewoon een domme oude monitor met console of chromecast als (slimme) bron. Geluid komt uit een even oude Yamaha.
Voor het televisie gedeelte kan het ook prima. Maar ging mij om het "smart" gedeelte.
Hoe moet dit 12 jaar ondersteund worden als je nu niet weet aan welke eisen de apps over 12 jaar moeten voldoen?
Hmm.. misschien dat ik dat even voor je kan googlen. Wacht even. Dan zet ik even een nieuwe tab open in mn browser. PC heeft misschien maar 8 GB RAM en een i7 uit 2012, maar draait nog steeds ruim afdoende om een berg browser tabs open te zetten.

...

In tegenstelling tot de gemiddelde smart TV.


Reden? Smart TVs draaien (bijna universeel) op goedkope MediaTek SoCs die origineel bedoeld waren voor portable devices; dus: laag stroomverbruik en een grotere nadruk op efficiency ipv performance. Combineer dat met fabrikanten die alles op alles zetten om zo goedkoop mogelijk uit te zijn en zelfs op een retailprijs van 2000 EUR nog de noodzaak zien om < 10 EUR kosten per gefabriceerd exemplaar te besparen door een goedkopere (oudere) chipset te nemen, et voila.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 mei 2021 20:56]

Hoe moet dit 12 jaar ondersteund worden als je nu niet weet aan welke eisen de apps over 12 jaar moeten voldoen?
Daarom heeft een smart tv ook geen bestaansrecht als het 1 op 1 gekoppeld is aan een hardwareplatdorm zonder het ipgradable te maken.

100% zeker dat een tv (beeldscherm dus) meer dan 10 jaar mee kan gaan.

100% zeker dat een smart tv platform het geen 5 jaar haalt.

Waarom het dan onlosmakelijk aan elkaar koppelen?? (Jaja ik weet het wel: Sales)
De tv doet na 12 nog altijd wat hij op dag 1 deed. De content staat alleen niet stil de laatste 5 jaar. Maar mijn 1080p tv met 3d doet het nog altijd.
En modulair zijn ze al. Niets stopt je om een android tv of apple tv of wat dan ook aan je tv te hangen.
Zo jammer dat 3d niet meer te krijgen is!
idd het is te vroeg gestorven. Op 1080p was halveren van de resolutie niet acceptabel op 4k is het echt een toevoeging wat mij betreft. Een geweldige ervaring zelfs met passieve brillen.
Ja dat is dus hier juist niet waar. Op dag 1 doet hij Netflix YouTube etc met native apps en na een paar jaar houden die op met functioneren. Ja beeld geeft hij nog wel.
Een smartphone gaat na 5 jaar ook nog steeds aan, maarja genoeg apps zijn doorontwikkeld en worden dan niet meer ondersteund op oudere besturingssystemen.
Op een 8 jaar oude smarphone tot Android 4.4, werken veel apps nog wel. Bankapps zou ik daar overigens niet snel meer op draaien, ondanks de support van de banken.

Echter gaat het daarbij om eem smartphone dat toen de beste specs had. De cpu's in tv's zijn niet de snelste soc's die verkrijgbaar zijn en blijven naar mijn gevoel al 4 jaar op hetzelfde niveau hangen, maar er wordt steeds meer geëist, zoals 8k op 60Hz.

Als in een €2000,- tv nu eens een high-end smartphone soc van 2 jaar terug erin wordt gezet, dan kan zo'n tv zonder al teveel geld extra, echt wel 10 jaar mee met de laatste apps.
Het is ook normaal. Ik heb een 55inch Samsung TV met platte bezel uit 2011. Koste destijds een vermogen, maar doet vandaag nog altijd niet onder voor nieuwe televisies. Ja OLED levert wat mooier contrast, maar dat vond ik bij deze al meer dan goed genoeg. Op naar de volgende 10 jaar!
zeker als ze Linux gebaseerde software draaien. Waarom Android geen sudo apt-get update functie heeft snap ik ook niet. /n00b
Omdat IPV een package manager een app store is gemaakt. Apt is van Debian based distributions en er zijn er meer. Maar dat zou een store in de weg kunnen zitten. Wel wordt er meer geüpdate via de play services tegen woordig dan alleen apps. Ook delen van de beveiliging kunnen zo worden aangeboden zoals webview
Mijn 2017 LG OLED komt ook nog mee, recent nog een WebOS upgrade gehad, en met de interne mediaspeler kan ik eigenlijk alles afspelen, en de apps zijn ook nog up-to-date. Ben best blij met WebOS
Hangt een beetje af hoe oud je TV is, een oude Samsung met Tizen is traag. Heb zelf een (relatief) nieuwe TV, met WebOS, draait als een zonnetje. Dus hangt een beetje van de SOC af.

Heb in de slaapkamer een Samsung TV, woonkamer LG, mijn persoonlijke voorkeur gaat toch naar WebOS. Heb ook AndroidTV gehad op een TV van Philips, maar die is (gelukkig) de deur uit, draaide 'Calculator' en 'Facebook' op de achtergrond, terwijl die apps (calculator helemaal??) er helemaal niet op stonden. Dit is wel een flinke tijd terug, heb de huidige AndroidTV ook mogen proberen, maar niet mijn ding. Kan voor anderen wellicht anders zijn. Enige pluspunt voor mij was de F1TV (unofficial) app op AndroidTV, erg handig.
Android TV heeft enorm veel irritaties. Het is niet langzaam, maar apps hebben vaak bugs waardoor je ze af moet sluiten. Dan moet je door een stuk of 5 menus heen om vervolgens door een lijst met honderden apps te scrollen waarbij de app die je nodig hebt eigenlijk altijd onderaan staat.

Ook werken de meeste apps uit de Play Store niet met de afstandsbediening, of ze zijn in portrait mode.
Bij mijn Sony met android tv kan ik gewoon apps sluiten door de home knop even in te houden.
Ik heb ook Sony (Kd55xf9005) maar als ik de home toets ingedrukt houd, kom ik bij de apps. Dezelfde apps als wanneer ik op de knop apps druk. Jammer, ik was echt blij toen ik het las.
Je moet 'm niet ingedrukt houden, maar twee keer snel op de home button drukken?
Dan kom ik bij home terecht. Werkt misschien niet bij mijn tv.
Ja ik had ook Android tv gezien maar had F1app nog niet gezien, dat maakt het op zich wel heel interessant. Ik moet hier nog veel meer onderzoek naar doen merk ik al :+
Ik heb nu sinds een maand een Sony XRA90J die Google TV heeft. (lees: dit is niet exact hetzelfde als AndroidTV; het is een soort skin over Android TV heen, denk aan OneUI van Samsung op hun toestellen)

Weliswaar dezelfde mediatek SOC als in TV's van vorig jaar. Maar Google TV draait echt super rap. Geen haperingen, niks. Het onthoud ook waar je bent gebleven als je van Youtube naar Plex of iets anders switched etc.

Ik was eigenlijk van plan om een nvidia shield te kopen tezamen met de nieuwe televisie maar dat is compleet overbodig. Zelfs voor "gamestream" (m`n desktop heeft een Geforce) is dat ook onnodig want het kan ook met een andere app op Google TV en werkt vlekkeloos, zelfs op hogere bitrates en resoluties dan gamestream op de shield dat doet.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 22 mei 2021 14:38]

Ik ben ook positief verrast door WebOS op onze nieuwe LG TV.

Het werkt zo goed dat de Apple TV 4K nu grotendeels overbodig is geworden.
De LG TV heeft namelijk ook AirPlay 2 en HomeKit (en apps voor Netflix, Prime, Disney+, Apple TV+ etc.).

LG 55NANO866NA
pricewatch: LG 55NANO866NA Zwart

HomeKit support is beperkt:
ik had gehoopt dat ik via HomeKit ook het TV volume aan kan passen.
Maar alleen TV aan / uit kan via HomeKit (voor zover ik weet).
Ik heb ook een Philips tv hangen met Android TV, maar er nog geen minuut gebruik van gemaakt. Apple TV er tegenaan gehangen om de tv ‘smart’ te maken.

Werkt prima, behalve dan dat als je de tv afsluit middels de Apple TV, hij dusdanig down gaat, dat hij niet meer middels de remote te ontwaken is. Dan moet je echt even de spanning eraf halen. Alsof Android tv letterlijk een shutdown doet, in plaats van in stand by gaat... beetje gaar...
Ik heb een Samsung tv van rond de €500, het smart deel is om te huilen. Deze is zo traag en elke paar dagen moet ik geforceerd de tv rebooten want dan weigert hij verbinding te maken met internet. Wel of geen kabel maakt geen bal uit. Dit is een bekend probleem en hier is geen oplossing voor.

Ik zou tizen sterk afraden.

Edit: ik heb deze vorige jaar gekocht en het is een model van dat jaar.
Modelnummer Samsung UE43TU7020W

[Reactie gewijzigd door johanneslol op 22 mei 2021 14:08]

Nergens last van op mijn Samsung smart tv van 7-8 jaar oud. Die was toen ook rond de 500 euro en draait nog prima. Ik kijk er dagelijks Netflix op.
Zover ik gelezen heb is de versie die ik heb een nieuwere tizen. De ouderen schijnen geen problemen te hebben.
Ik heb er ook drie, maar die staan in mijn vakantie huisjes.
Toevallig van daag ook een melding, maar werkte uiteindelijk wel.
Misschien een rotte update, daar heb ik met mijn ziggo next ook wel eens last van.
Ik heb hier 3 Samsung Tv's en heb hier nog nooit last van gehad.
Heb ook een TV van deze klasse (NU-range dus een jaartje ouder) maar heb het geheel losgekoppeld van het netwerk, en gebruik een Chromecast om alles te kijken. Dat werkt goed, zeker met CEC. Ook m'n versterker schakelt mee in en uit met de TV en Chromecast.

Wellicht kan zo'n soort oplossing je van je irritaties afhelpen.
Ja daar zit ik ook aan te denken, maar het blijft jammer dat dat nodig is om hem werkend te krijgen..
Inderdaad, hoewel ik zelf niet de problemen ervaar die jij hebt.

Ach ja, als ik het voor het zeggen had, waren er domme TV's beschikbaar zonder enkele smartfunctie (enkel wifi voor een eventuele firmware OTA update), met goede beeldeigenschappen en een simpel, duidelijk menu voor de beeld- en geluidsinstellingen.
Ik niet, je kunt namelijk geen third-party apps installeren. Verder is er af en toe reclame in de home menu en er staat veel bloatware op wat je niet kunt verwijderen.

[Reactie gewijzigd door FuckPremium op 22 mei 2021 13:58]

Ik niet, je kunt namelijk geen third-party apps installeren. Verder is er af en toe reclame in de home menu en er staat veel bloatware op wat je niet kunt verwijderen.
Allemaal dat plus dat hij na zo veel jaar geen support meer krijgt, moet ik niks hebben van dat smart gedoe op me TV's en Versterkers en ga maar zo door.

Heb jaren terug niks voor niks een Mini Media/Console PC gebouwd, en nooit last van al dat gedoe, geef mij maar een domme TV of Versterker of ga maar zo door.
Zelfde hier. Ik heb drie smart tv’s thuis, maar alle drie gebruikt ik het smart platform niet. Aan alle drie een Apple TV gehangen, en dat werkt stukken strakker.

‘Vroegah’ had ik er zo’n Asrock mini pc aan hangen met OpenElec, maar sinds Infuse er is op Apple TV, is Kodi eigenlijk maar een beetje ouderwetsch...
Zelfde hier. Ik heb drie smart tv’s thuis, maar alle drie gebruikt ik het smart platform niet. Aan alle drie een Apple TV gehangen, en dat werkt stukken strakker.

‘Vroegah’ had ik er zo’n Asrock mini pc aan hangen met OpenElec, maar sinds Infuse er is op Apple TV, is Kodi eigenlijk maar een beetje ouderwetsch...
Ja heb vroeger op Android TV boxen ook Kodi gebruikt, maar nu gebruik ik al weer lang MPC-HC x64 (1.9.11.53) met madVR en LAV Filters.
Op AndroidTV kan je wel instellen om onbekende bronnen toe te staan, net zoals op Android smartphones. Dus lijkt mij dat thirs-party apps wel ondersteunt worden. Moet het zelf mog uitproberen op onze Sony TV met AndroidTV.

Edit: ahh excuus verkeerd gelezen, ik was onder de indruk dat het over Android TV ging.

[Reactie gewijzigd door keranoz op 23 mei 2021 22:46]

Fuck premium heeft het hier over tizen en daar kan het inderdaad niet
klopt, het werkt gewoon. Ik heb dat gebruikt voor een aantal mobile only apps zoals kpn itv app.
Ik heb een lg oled tv van 2016 met webos 3 en ze brengen geen upgrades uit voor m’n tv. Echt zonde van een tv dat destijds €2500 heeft gekost.

Ik ga over op een Apple TV kastje en blijf daarmee wat betreft smart functionaliteiten wel up to date.

Ik kijk niet meer welk os een tv met zich mee brengt. Leuk voor 1 a 2 jaar maar daarna houdt het vaak op qua nieuwe features die ze aan het OS toevoegen.
Wat bedoel je met geen upgrades? Mijn lg oled uit 2017 krijgt gewoon updates en alle apps werken nog en er komen ook nieuwe apps uit. Maar het webos 3.5 (voor de lg oleds uit 2017) zal nooit geupdate worden naar versie 4 ofzo. Zolang er nieuwe apps uitkomen en blijven werken boeit dat ook niet.
Je geeft antwoord op je eigen vraag

Webos 4 is een upgrade. Die krijgen wij niet. Updates wel. Dat is wat ik heb gezegd.

We hebben in het verleden gezien dat apps voor oudere os versies niet meer geüpdatet werd en je daardoor met een smartloze tv blijft zitten.
Ben geen fan, maar heb wel een Samsung TV(The Frame) en moet zeggen dat ik het allemaal prettig vind werken. Het werkt soepel, is redelijk intuïtief en er zijn genoeg apps. Wel vervelende dat er af en toe reclame langskomt. Ik zoek nog een manier om dat eruit te krijgen.
Belachelijk voor zoveel geld. Zou ik al links laten liggen.
De functionaliteit van het schilderij is daarentegen erg mooi. Veel bezoek is echt verbaasd dat het een televisie blijkt te zijn. Desalniettemin jammer van de reclame.
Tizen werkt prima op de smartwatches van Samsung. Met de tv's heb ik geen ervaring.
Ik heb WeBOs van LG en is juist super snel, heb de oude tv uit 2014 met WeBOs 1 aan mijn zus gegeven.
Ik heb zelf nu een nieuwere uit 2018 al weer effe, maar het is een stuk vlotter er op geworden vergeleken met 1ste generatie WeBOS.

Met andere tv’s niet zoveel ervaringen met OS, zou zeggen loop de mediamarkt ofzo effe in en ga er mee spelen.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 mei 2021 13:58]

Ik gebruik zelf ook WebOS en ben er prima tevreden over. Dit is wel een high end model van 2019 dus daar zal best een betere SoC in zitten dan de goedkopere modellen.
Mijn Samsung op de slaapkamer is was ook een topmodel uit 2011 maar daar gebruik ik alleen nog maar een Chromecast op, geen idee wat voor OS hier op draait.
Ben benieuwd of Samsung voor hun horloges ook het nieuwe OS gaat aanbieden. Ik heb vorige jaar een Galaxy watch 3(2020) gekocht. Deze bevalt prima behalve 3 dagen accu mocht wel wat meer.
Anoniem: 159816
@Carlos0_022 mei 2021 14:43
Heb hier een 2017 OLED, en WebOS werkt prima. Kan sneller, maar het is er in ieder geval in al die jaren niet trager op geworden.
Moet zeggen vind WebOs op mijn 2018 super snel, op mijn oude van 2014 was wel iets trager met versie 1 maar dat is stukken verbeterd.
Buiten het toetsenbord af en toe, werkt LG WebOS hier gewoon prima. Mijn belangrijkste punt was opstarttijd, wat bij sommige TV's tot 10seconde kan duren.
Ik zat met het zelfde. Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen om het TV OS niet leading te maken maar kijken naar de specs van de TV(LG) Daarnaast heb ik een Shield aan de TV gehangen voor een volwaardige Android ervaring.
Laat ik voorop stellen dat ik de kijkervaring op mijn Samsung stukken beter vond dan de gelijk geprijsde LG die ik toen der tijd had teruggestuurd. Echter kan je op Tizen niets installeren aan 3rd party software wat het smart gedeelte zeer beperkt maakt, nee zeker geen fan van Tizen.
Anoniem: 435630
@Djerro12322 mei 2021 14:34
Heb zelf een lg van vorig jaar, super tevreden mee. Alles loopt soepel een vlot
Ik heb een frame (2020) en een 7 serie tv(2019). Bij beide gebruik ik het smart gedeelte van de tv zelf. Als je bang bent voor trage apps dan moet je een duurdere serie kopen. Als je bang bent dat apps niet meer geüpdatet worden dan ben je al ver in de toekomst. Dan heb je waarschijnlijk ook niks aan een extern apparaat die is dan ook aan vervanging toe. Dus als een app niet meer updates krijgt dan kan je alsnog een extern apparaat kopen. Geniet eerst maar van het gemak van je smart tv. Tizen werkt echt super lekker. Ik heb er wel adguard home bij draaien. Nog geen last van advertenties gehad. Wel dat YouTube het even niet deed. Adguard even uit YouTube proberen, als het werkt adguard weer aanzetten.
Ik heb (naast Oled) juist heel bewust voor LG gekozen omdat ik WebOS echt fijner vind dan Tizen. mijn C8 vind ik zelf erg snappy, hoe oud is de jouwe nu?

Ik zou zelf gewoon even in een winkel ook vergelijken anders. Maar KucingT heeft een punt, ik zou het niet doorslaggevend maken!
Ik weet niet hoe oud je TV is, maar ik ben zelf behoorlijk fan van WebOS van LG. Ik heb nu een CX-model van LG en ik vind dat smart gedeelte echt heel goed werken. Ik had tot ik de TV had een beetje dezelfde mening als veel hier, van: smart TV heb je niks aan koop een chromecast of NVIDIA Shield. Maar ik moet zeggen, ik gebruik op dit moment eigenlijk de smart-tv voor alles, dus Disney+, NLZiet, Netflix, Amazon Prime etc en dat gaat heel snel en soepel. Tegen de tijd dat het niet goed meer werkt kan ik altijd nog overstappen op iets van een derde partij.
Bij het bepalen van een smart tv, is er 1 ding waar je geen rekening mee hoeft te houden: snel toegang tot je favoriete apps of lange ondersteuning van apps.

Wat vandaag op de tv kan, kan over 5 jaar weer van je tv worden afgehaald door een "verplichte" update. Hierdoor zijn regelmatig apps verwijderd door de fabrikant, doordat ze zelf vinden dat dd tv het niet aankan.

Ik zou momenteel een tv aanraden met Android TV, zodat je vaak de mogelijkheid hebt om apps alsnog te sideloaden. Als det daarna niet meer kan, dan kan je voor 6 tientjes een Android mediaspeler aanschaffen zoals een Xiaomi Mibox (daarvan heb ik in de de laatste jaren er al verschillende van in gebruik).

De ondersteuning hiervan versloeg mijn Philips Ambilight tv van €1800,-.
Ik heb een LG CX, geen last van vertragingen binnen webOS van. LG....snelheid ligt denk ik ook vooral aan de cpu die het moet aansturen
Ik zou kijken naar wat je qua TV wilt en het OS op de koop toenemen.
Het is tegenwoordig echt allemaal best prima.
Geen van allen is perfect en als Tizen je niet bevalt kan je altijd zoiets als een Shield er tegenaan plakken.
Ik heb zowel WebOS als Android tv en op dit moment vind ik AndroidTV het fijnste, maar nogmaals niks is perfect.
Maar zou ook geen seconde twijfelen met een LG Oled met WebOS.

Kortom, tegenwoordig maak je niet snel een tour keuze meer of je moet extreem veeleisend zijn.
Een losse Apple TV zal je wensen doen uitkomen, ongeacht welke tv je eraan hangt. Sinds 2015 de 4e generatie in bezit en die werkt nog altijd perfect, is snel en krijgt nog steeds software updates. Alle smart tv apps zijn erop beschikbaar. Het biedt je ook de vrijheid om een tv uit de kiezen obv basis functionaliteit. Scheelt mogelijk weer kosten.
Het vervelende van Samsung met hun Tizen is dat vaak de ondersteuning en updates vrij snel stoppen.
Had al binnen 1 jaar dat bepaalde apps niet meer werkten.
En ja ik had een nieuw model Samsung.

Dus voor mij nooit geen Samsung tv meer.
Ik kijk niet meer naar het os van de tv. Na uitbrengen heb je twee tot vier jaar ondersteuning. En moet je voor bepaalde zaken alsnog overstappen op een Stb zoals een Apple TV als je YouTube wil blijven kijken.
Ik gebruik tizen op een qled uit 2019 en dat werkt lekker soepel (eigenlijk net zo soepel als mijn oude shield tv) maar volgens mij werkt webos op een nieuwere lg oled ook lekker vlot. Android tv kan ook prima werken als de tv een fatsoenlijke midrange cpu heeft. Voordeel van Android tv is dat je kodi kan installeren, dat kan op tizen (en volgens mij webos ) niet. De ingebouwde Samsung mediaspeler ondersteunt in tegenstelling tot kodi niet alle codecs.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 22 mei 2021 14:44]

Heb hier zowel een Samsung (met Tizen) als een LG (met WebOS) en mijn voorkeur gaat zeker uit naar LG. Werkt toch allemaal fijner (en heb het idee dat er meer apps voor te krijgen zijn).
Android tv vind ik wat dat betreft toch wel een meerwaarde hebben. Het is namelijk een open systeem, je kunt apps sideloaden ook al verdwijnen ze uit de android tv appstore (nog geen behoefte aan gehad bij een app die verdween ofzo, maar heb bijv kpn itv app die alleen op mobiel beschikbaar was op mijn philips android tv werkend gekregen).
Natuurlijk vind ik ambilight bij mijn philips tv ook een enorme pluspunt :)
Ik heb een Samsung TV met Tizen, uit (denk ik) eind 2017 of 2017.
Werkt eigenlijk vlot, maar gebruik enkel Youtube en menu om te switchen tussen inputs: Proximus box en Raspi met Kodi.
Er zijn wel best wat apps, maar die gebruik ik amper.
Tizen op je watch, en op je TV vind ik echt geweldig. Samsung tv's zijn door tizen naar mijn mening snel, stabiel en overzichtelijk zonder doolhof menu's dat Google tv kent. Ik heb om die reden ook na 1 dag mijn Sony oled tv omgeruild naar een Samsung, puur om het OS.

Tizen voor de watch is eigenlijk het zelfde verhaal. Ik vind het daarom ook enorm zonde dat Samsung het gaat samenvoegen. Dat komt naar mijn idee niet ten goede.
Zijn er mensen hier die fan zijn van Tizen?
Ik heb een 2020 Samsung met Tizen, en op zich werkt dat aardig, maar toch gaat mijn voorkeur uit naar een Apple TV, die ik dan ook aangesloten heb. Netflix, Ziggo Go, Infuse, YouTube en Apple TV+ kijk ik via de Apple TV. Veel, Infuse en Ziggo Go bijvoorbeeld niet, zou ook direct met een Tizen app kunnen, maar de tvOS apps vind ik prettiger werken. Daarnaast is Apple zeer goed in het lang ondersteunen van z'n Apple TV's.

[Edit: foutje verbeterd]

[Reactie gewijzigd door Gadget Freak op 22 mei 2021 15:13]

Web OS op de LG systemen werkt erg fijn. Ik was gewend alle content zoals youtube and streaming diensten via mijn Xbox te doen maar de apps onder web OS zo fijn dat ik volledig tegen mijn verwachting in alles op mijn TV doe.
Ik heb dit jaar een nieuwe LG gekocht en ben echt wel tevreden met het OS.
Op deze tv is het wel responsive en casten werkt goed, en de Netflix en Spotify apps werken prettig.
Ik weet alleen niet zo goed of de snelheid van het OS per serie scheelt.
Ach, Android TV het zelfde. Heb je het ding wat gebruikt en wat apps er op geprobeerd is het na een paar maand om te janken hoe traag het is.

Kun je de chipset in een TV eigenlijk ook benchmarken?

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 22 mei 2021 16:06]

Gewoon lekker een nvidia shield halen. Niet over nadenken welk os je tv heeft
Ik ga hier even vloeken in de kerk maar kijk zeker eens naar een Apple TV. Smart TV's zijn echt ruk. Ik werd volledig geïrriteerd van Android TV. Het geeft die snappe ervaring die je zoekt bij een smart tv. Enige nadeel is dat het wel een dure accessoire is om vlot TV te kunnen kijken maar dat zijn TV's tegenwoordig nu eenmaal. Koop je een TV dan moet je ook speakers kopen. Beste combi is dan ook een deftig scherm zonder OS, een Apple TV of een alternatief, en een deftige soundbar en je gaat een veel betere beleving hebben dan met die dure TV's vol opties die je toch nooit gebruikt
Ik heb een lg van 4 jaar oud, pas nog ge-update. Maar dat menu is super vlot. Raar dat de jouwe zo traag aanvoelt
Zijn er mensen hier die fan zijn van Tizen?
Fan is overdreven, maar wij zijn over het algemeen heel erg tevreden. Het loopt lekker vloeiend, de meeste Nederlandse apps zijn beschikbaar en we hebben zeer weinig problemen. Ongeveer twee keer per jaar moeten we de tv van de stroom af halen om alles weer vers in te laden nadat er iets is vast gelopen. Hiervoor hadden we een Google Chrome Cast, maar dit bevalt een stuk beter. Alles lekker met dezelfde afstandbediening en het werkt direct (geen opstart tijd).
Ik zou voor een Android tv gaan, maar als ik echt eerlijk ben zou ik er niet naar om kijken.
Die dingen worden na 2 jaar niet meer ondersteund.
Koop gewoon een google tv dongle en een flagship model van 2 jaar terug of zo.
Ik hou de TV ook dom en hang er een nvidia shield aan.
Wij hebben een Samsung TV (2017 en alleen Netflix, Prime en Plex) en de interface daarvan was alles behalve vloeiend en prettig in gebruik. Maar vrijdag kwam de nieuwe Apple TV binnen en nu die er aan hangt is het ineens een compleet andere ervaring.. Supersnel en ook het beeld en geluid is stukken beter. Bij de TV gaat de netwerkkabel er nu gewoon uit.
Dat zou je dus ook kunnen overwegen.. Google heeft Google TV als tegenhanger, hoewel die niet in Nederlandse winkels beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door Gethijsem op 23 mei 2021 11:15]

Al 1.5 jaar tevreden met Tizen op mijn Qled, tot mijn verbazing. Chromecast niet meer nodig. Alles werkt en super soepel. Enkel de Nederlandse TV apps zijn ruk, zoals bijvoorbeeld nlziet, maar dat ligt aan die apps. Ze werken hier nergens soepel.

Als je geen extern apparaat als een Apple TV of shield zoekt is tizen prima!

[Reactie gewijzigd door jannesbeterams op 23 mei 2021 08:47]

Gewoon niet selecteren op smart gedeelte maar alleen op de gewenste beeldkwaliteit bij jouw kijkgedrag.

Voor het smart gedeelte en voor sublieme upscaling schaf je een Nvidia ShieldTV aan. Kan werkelijk niks tegenop.
ik heb tizen en het werkt goed genoeg. ik merk wel dat het op kleinere tv's makkelijker draait en meer "snappy" is dan op grote tv's dit verschil is al merkbaar van een 43" 4k naar een 50"qled, het is zeker niet traag maar wil soms wel eens een beetje blijven hangen. al met al is het wel een goed genoeg programma voor je tv als je geen extra dingen erbij wilt kopen.
Ik heb voor de gein nextdns op het netwerk bij mijn ouders draaien, je verbaasd je over de datamining die Samsung doet. Zelfs in standby iedere 5 seconden 30-40 verzoeken naar cdn's. Ik blijf voorlopig liever bij LG. Loopt toch allemaal wat lichter en minder data"honger".
Ze zijn er niet eens geheimzinnig over. Bij elke extra functie moet je weer tig Eulas goedkeuren. Als je niks accepteert valt het gelukkig mee.
LG is ook in het nieuws geweest tijd geleden omdat ze “betrapt” werden. Geen idee hoe het nu zit.

Het zou overigens totaal niet moeten wat mij betreft. Toch maar met losse kastjes blijven werken ;).
Ik heb bij LG nog geen reclame gezien. Ik heb weleens gelezen dat sommige fabrikanten van TVs het nodig vinden om dat er in the doen.
LG valt me heel erg mee. Ik draai op mijn eigen netwerk ook nextdns met overkill blocklists, maar de TV laat echt geen hele bizarre requests zien. Tuurlijk is er wat traffic te zien, maar lang niet het gehalte datamining wat Tizen me liet zien. Persoonlijk vind ik WebOS ook snappier. Mijn ouders hebben een 55" Samsung met Tizen uit 2019, en ik een LG C9.
Die is bij Android TV ook echt bizar. Ik gebruik PiHole en die TV is met afstand de grootste DNS aanvrager. Echt x4 meer dan alle andere devices
En hier ook allemaal gewoon meteen naar 8.8.8.8 is je kunt het niet eens makkelijk aanpassen
Klopt.
Ik heb dit opgelost door een DNAT-Rule op mijn router te maken.
Deze zorgt ervoor dat alle dns-requests die niet vanaf mijn pihole komen worden ge-dnat naar de pihole.
(Edgerouter 4)
Kan je toevallig uitleggen hoe je dat gedaan heb ik heb ook een pihole maar krijg die requests niet naar me pihole.
Unifi controller op mijn RPI 3:

Locatie:
/var/lib/unifi/sites/default/config.gateway.json

En/Of doe dit:
mkdir -p /usr/lib/unifi/data/sites/default
chown unifi:unifi /usr/lib/unifi/data/sites/default

Onderstaande in config.gateway.json (pas <pi-hole-ip> aan en eventueel de inbound/outbound interface):

{
"service": {
"nat": {
"rule": {
"1": {
"description": "Redirect DNS queries to pihole",
"destination": {
"port": "53"
},
"inbound-interface": "eth1",
"inside-address": {
"address": "<pi-hole-ip>"
},
"log": "enable",
"protocol": "tcp_udp",
"source": {
"address": "!<pi-hole-ip>"
},
"type": "destination"
},
"5002": {
"description": "Translate reply back",
"destination": {
"address": "<pi-hole-ip>",
"port": "53"
},
"log": "enable",
"outbound-interface": "eth1",
"protocol": "tcp_udp",
"type": "masquerade"
}
}
}
}
}

[Reactie gewijzigd door TheToolGuy op 24 mei 2021 10:36]

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb unifi geïnstalleerd op me pi, maar hierbij geeft hij aan dat je dan zo'n controller moet hebben van hun. Nou heb ik dit geïnstalleerd en heb jou config aangepast aan me eth en me ip.
Deze heb ik geplaatst in de daar toe behorende mappen wat je aangaf.

Echter kan ik niet zien of deze configuratie nu werkt. Ik zie het nergens terug in de GUI die je kan benaderen met ip en poort 8443.

Ook lijkt het niet of het werkt, me TV blijft een ander DNS gebruiken lijkt het en ook me chromecast lijkt hun eigen DNS te blijven gebruiken.

Kan je toevallig ergens zien of het werkt?

Het enige wat ik gemerkt heb is dat die unifi software zo'n 200MB geheugen extra eet van me pi.

Alvast bedankt voor je tips en info..
Het gebeurd transparant ...

Zet ook SYSLOG aan in je Controller en lees dat uit, dan zie je dat het echt werkt ... :)

[Reactie gewijzigd door TheToolGuy op 1 juni 2021 11:09]

Ik heb hetzelfde gedaan op mijn Untangle setup.
Is iets simpeler vanwege GUI via portforward van lan:53 naar adguardip:53 exclusief adguardip.
En dan voor de rest ook maar meteen poort 53 helemaal dichtgegooid naar WAN op de firewall.
Adguard praat via HTTPS en TLS naar buiten dus 53 naar WAN is in mijn setup niet nodig.

Ik heb wel een samsung tv, maar deze is zeer laag op dns requests (model van voor Tizen denk ik).
Maar waarom ik bovenstaande heb gedaan is voor apparaten zoals mijn chromecast welke niet aan te passen is.


Enige jammere aan deze setup is dat de chromecast en dergelijke als untangle in adguard staan.

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 24 mei 2021 13:03]

Wow, ben benieuwd dan. Hier is het de gaming pc van mijn zoon, met name de Nvidia telemetrie dumpt een hoop requests per dag in de pijp
Ik snap nog altijd niet waarom hier zo geklaagd wordt over “korte ondersteuning”. Ik heb mijn Samsung-tv nu al 4 jaar en toen was 'ie al 1 jaar op de markt, maar ik krijg nog altijd af en toe een systeemupdate. Dat is dus 5 jaar en counting.
Ook Disney+ gekregen nadat het uitkwam en toe was de tv dus qua modeljaar ook al 4 jaar oud.

O ja, het betreft Tizen.

Over Tizen zelf ben ik dan weer niet te spreken en ook niet over de trage hardware, maar daarom hangt er sinds meer dan een jaar ook een Android TV-box aan.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 mei 2021 17:06]

Ik vind het niet meer dan logisch dat je bij een product van €2000,- na 4 jaar nog steeds updates krijgt, incl. apps die daarvoor al een jaar beschikbaar was in andere landen.

Dat fabrikanten dit niet vooraf eerlijk zeggen en de volledige zeggenschap over het app aanbod op jouw tv hebben, dat vind ik wel kwalijk (zie eerdere berichten waarbij div. fabrikanten apps verwijderden van 4-5 jaar jonge tv's).

Een €200,- smartphone kan na 7 jaar nog steeds de meeste recente apps ontvangen. Het is toch vreemd dat we bijna blij zijn als we na 4 jaar alsnog een nieuwe app aangeboden krijgen op een tv?
Een €200,- smartphone kan na 7 jaar nog steeds de meeste recente apps ontvangen.
Op Android niet meer omdat Google de lat hoger heeft gelegd voor nieuwe apps. Dus bestaande apps kun je nog bijwerken, maar nieuwe apps kun je alleen nog installeren op de 3 nieuwste Android-versies. Dus tenzij je een Fairphone 2 hebt, heb je pech w.b.t. nieuwe apps. (of tenzij je een iPhone of smartphone met ander OS hebt, zoals Ubuntu Touch)

Voor de rest ben ik het overigens wel met je eens! :)
Ik heb mijn Samsung led tv al sinds 2013, en toen was die al enkele jaren op de markt. Occasioneel een update gehad om reclame te pushen, na een jaar of twee gewoon van internet gekoppeld en het smart gedeelte genegeerd.

De reden dat er over korte ondersteuning wordt gesproken is dat TVs typisch veel langer meegaan dan bijvoorbeeld een smartphone, voor een TV mag je echt wel een levensduur van 10 a 15 jaar rekenen.
Wanneer er elke dag 5 uur tv gekeken wordt dan kunnen de lampen van een LCD televisie, uitgaande van 25.000 branduren, ruim 13,5 jaar mee. (bron)
Een TV die na bvb 6 jaar geen beveiligingsupdates krijgt wordt erna misschien nog 4 jaar gebruikt, waarbij hij op de achtergrond deel kan uitmaken van een botnet. Daarna stoppen Netflix en Youtube misschien met werken omdat de app niet meer geupdate wordt op het smart-platform van de leverancier, en gooit de gebruiker een perfect werkende tv weg omdat Netflix niet meer werkt.

Je wilt dus of updates over de levensduur van de TV (veiligheid + de apps die er op staan bij levering moeten blijven werken met de functies die ze bij levering hadden), of gewoon een uitwisselbaar smart gedeelte. En uiteraard kan je er wel een chromecast of shield aan hangen, maar dan moest er geen "smart" in in de eerste plaats.

[Reactie gewijzigd door bertware op 22 mei 2021 18:19]

Hier 2 Samsung tv (al wel op leefrtijd) en beeld bevalt goed maar de software gebruik ik vanaf de eerste maand al niet meer.
Gewoon bagger traag.
Ik heb hier een TV Shield eraan hangen waar ik vrijwel alles mee doe en dat werkt veel en veel beter.
Chromecast voor eventuele andere dingen (F1) te kunnen kijken en dat voldoet voor mij meer dan voldoende.
Op de 2e Samsung een Chromecast TV die voor de slaapkamer meer dan goed bevalt voor wat ie moet doen.
Datzelfde had ik met mijn oude (2008) Samsung tv. Netflix stopte er al snel mee, en ook YouTube hield het na enige tijd voor gezien. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden (Apple TV of Nvidia Shield) om een tv smart te maken.
Netflix en YouTube doen het 1 nog op mijn 2013 lg tv met het os dat voor webos kwam. Ok het is traag opgestart maar het werkt nog wel. Het verschilt per os en merk hoe lang iets ondersteund wordt. En lg update het os niet naar een nieuwe versie maar er kwam in 2020 nog een update voor die tv uit 2013 dus de support is wel redelijk. Alleen zo jammer dat ze niet zeggen wat ze updaten...
Ik hoop dat meer tv fabrikanten WebOS van LG gaan gebruiken, LG heeft licentie vrijgegeven zodat andere fabrikanten WebOs kunnen gebruiken voor haar hardware zoals TVs.

Gebruiksvriendelijkheid van webos is toch veel beter dan Android TV, hebt XH90 en OLED C9 thuis.
Dat pointer/fly-mouse is echt een must have voor smartTV's
maar er ontbreken wel een heleboel apps , dus moet je toch weer een nvidia shield/ apple tv gebruiken
Welke apps mis je zoal bij LG?
Tivimate / elevensports / Telenet tv app / apps van verschillende zenders ...

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 22 mei 2021 20:26]

Persoonlijk hecht ik vrij weinig waarden aan smart-tv functies. De levensduur van een tv is bij mij tussen de 5 en 10 jaar, support van smart-tv is toch echt een stuk korter. Zolang de interface niet in de weg zit schakel ik toch internet vrijwel meteen uit op de tv zelf. De tv zie ik eigenlijk alleen als beeldscherm, niets meer.
Ik gebruik ook geen enkele smart-tv-functie, maar sluit een pc aan op de tv. Geen enkele smart-tv is zo breed inzetbaar, zo snel, zo lang ondersteund, en compatible met zoveel apps en bestandsformaten als een pc.

Toch heb ik de tv aan het internet hangen, voor updates. Die kunnen toch altijd iets verbeteren, hoop ik dan maar, in elk geval in de jaren dat er updates uitkomen.
Nadeel is, wanneer er mogelijke kwetsbaarheden zijn of updates die dingen breken dat je hier ook last van hebt.
Oh jawel hoor. TV met een Nvidia Shield. Kan geen PC tegen op qua inzetbaarheid, snelheid, verbruik, speel design, geluid en de vele mods.
Oké, inderdaad, een goede mediaspeler en met name de Shield kan een heel eind komen en is qua verbruik en formaat bijvoorbeeld in het voordeel. Qua geluid, "inzetbaarheid" en snelheid, durf ik het toch te betwijfelen overigens, maar qua mediaspeler is er niet veel beters dan de Shield. Zeker een goede optie, en er zal geen smart-tv kunnen tippen aan dat ding.

Voor de nieuwste pc-games kun je dan gebruik maken van Geforce Now. Maar die biedt lang niet alle games. Verder zit je op Android met een ARM SOC. De pc blijft toch nog net wat veelzijdiger naar mijn smaak, maar ik wil dan ook én media én alle games kunnen spelen.

Ieder z'n eigen :D
Ik heb een tijdje Tizen op een budget 50" 6000-serie TV gedraaid.. maar wat ben ik blij dat ik er inmiddels iets van een (HT)PC aan heb hangen.

App support was mij wat betreft beperkt. Typen met een afstandbediening is vreselijk traag. YouTube player app was niets meer dan een webframe naar de TV versie met veel buffer en afspeel problemen: met name als je de TV opnieuw aanzet hangde buffer eigenlijk altijd wel.. de TV power cyclen ging sneller dan die app herstarten! Gedurende de loop van tijd ook steeds meer irritante reclame (zowel van Samsung als Google).
Hier een Samsung tv met tizen OS. Werkt goed met uitzondering van de KPN tv app. Maar dit ligt volgens mij eerder aan de crappy app (usability is ook ruk) dan aan de TV.

Netflix, Prime, Youtube en Spotify werken allemaal perfect.
Hier Samsung Q95T (2020), maar ik gebruik altijd m’n Apple TV 4K. Veel sneller en intuïtiever, ook qua pauzeren, zoeken, etc.
Samsung belooft wel vaker wat.

Ik heb in 2014 een TV van 2500 euro gekocht met een evolutie-kit functie.
Nu wilde ik in 2018 mijn tv slimmer maken maar samsung was toen al gestopt met het maken van deze kit's.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee