ASUS: 'passief gekoelde AMD X570-moederborden verschijnen in derde kwartaal'

ASUS bevestigt dat het dit jaar nog met nieuwe X570-moederborden met een passief gekoelde chipset komt. Dergelijke moederborden zouden in het derde kwartaal moeten verschijnen.

ASUS bevestigt de komst van deze moederborden op Reddit, waarbij het bedrijf meldt dat het binnenkort met meer details komt. Het bedrijf maakt verder weinig concrete informatie bekend, hoewel de fabrikant zijn ROG Crosshair VIII- en ROG Strix X570-moederbordmodellen noemt in een teaser op Twitter. Mogelijk zal deze fanless X570-refresh daarom slechts enkele modellen betreffen, en niet de complete X570-line-up van ASUS, hoewel dit nog niet is bevestigd.

Dit zouden overigens niet de eerste ASUS-moederborden met een passief gekoelde X570-chipset worden. De moederbordfabrikant bracht vorig jaar al een Crosshair VIII Dark Hero uit. Dat moederbord was in grote lijnen gelijk met de reguliere Crosshair VIII Hero, hoewel de Dark Hero-variant onder andere een passief gekoelde chipset en iets betere vrm's meekreeg. De Crosshair VIII Dark Hero staat in de Pricewatch voor € 464,06, terwijl de reguliere Crosshair VIII € 478,26 kost.

De ASUS Crosshair VIII Hero (links) en Crosshair VIII Dark Hero. Afbeelding door ASUS via Reddit

Door Daan van Monsjou

Redacteur

22-05-2021 • 15:09

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
Mijn ASUS ROG Strix X570-E Gaming heb ik zelf al passief gemaakt. Het chipset fannetje begon na amper twee maanden een zacht ratelend geluid te maken. Fannetje verwijderd en zolang er airflow over de chipset is, is er niets aan de hand. De airflow van mijn videokaart houdt de temperaturen prima onder controle, zelfs onder zware belasting. :)
Wilde dat bord ook kopen, maar had al plannen om op deze nieuwe revisie te wachten.

Hopelijk doen sommige fabrikanten ook wat kleine aanpassingen aan de borden zelf bij deze nieuwe revisie. Zoals extra USB of zo.
Gigabyte ed staan er wel om gekend om ook negatieve aanpassingen te doen bij revisies. Weinig websites die alles nog eens opnieuw gaan testen voor een nieuwe revisie.
Ref:
HIW
Tweakers
Dat is wel 2x hetzelfde voor zover ik kan zien. Dat vind ik qua voorbeelden wel wat mager om te suggereren dat de diverse moederbord makers hierom bekend staan. Het zal zeker zo nu en dan voorkomen, net zoals je voorbeelden heb waarbij de revisie (duidelijk) beter is dan de voorganger.
Inderdaad, 1voorbeeld uit 2014/2015 maakt niet meteen duidelijk dat dit structureel gebeurt!
Ofschoon ik best een zwak heb voor de kwaliteit van de Gigabyte hardware ben ik ook niet zo'n fan van hun revisiebeleid. In het voorbeeld wat je noemt hebben ze het heel bont gemaakt. Functioneel is dat bord echt veranderd.

Volgens mij heeft Gigabyte van dit voorval wel een Auw-ervaring gehad. Het revisie beleid kan trouwens ook de andere kant opvallen, wanneer een circuit wat wordt opgewaardeerd om een moederbord zich meer te laten onderscheiden. Op zich is dat positief, maar dan blijft de angst dat je een rev1 ontvangt in plaats van een rev2.

Goed dat Asus doorontwikkelt, kleine gillende ventilatoren vind ik zo'n zwaktebod en voor mij een deal-breaker. Alleen verdraaid onduidelijke foto's (op een telefoon :o) Ik zie alleen maar twee vergelijkbare koellichaam en. Een wat meer ingezoomde foto zou meer vertellen.
Merk op dat lang niet all revisies downgrades zijn. Elke B550 rev2 die ik tot nu toe gezien heb is de facto equivalent in performance.
Ik heb daar voor mijn Gigabyte X570 de Thermalright HR-05 SLI/IFX northbridge chipset cooler voor gekocht, en de fan direct vervangen voor een van Noctua.
De fan draait eigenlijk alleen met het opstarten, en zit zo dicht bij de 2e fan van de GPU dat de fan op de koeler eigenlijk ook weg gelaten had kunnen worden.

http://thermalright.com/product/hr-05-sliifx/
Die is overal out of stock en niet meer verkrijgbaar.
Ik heb hem ook 2dehands gekocht, want dat was hij in 2019 ook al.
Deze koeler werd in 2007 geïntroduceerd als koeler voor moederborden met toen nog een northbridge die veel warmte genereerden.
Hier op V&A? Tja ik denk dan welke gek verkoopt zo'n ding. Dan moet je denk ik puur geluk hebben. Heb het bedrijf een e-mail gestuurd.

Ik wil graag van het geluid af. Het is zo'n beetje het enige in m'n case dat redelijk geluid maakt onder load (want eerste BIOS versies lieten dat ding 24/7 vol aan staan). Heb verder allemaal Noctua spul.

Zou ik er ook een andere fan op kunnen zetten?

Op Amazon heb ik een knockoff gevonden van Thermalright HR-05 SLI/IFX. Verder zat heatsinks te vinden op AliExpress. Wat kan er fout gaan met een beetje massief aluminium? Zelfs opnieuw koelpasta erop doen schijnt al 10 graden te helpen.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 23 mei 2021 21:56]

Nee, Via Ebay
Ja maar pff, mag er bij een moederbord van €280 toch wel vanuit gaan dat ze een 5W chip kunnen koelen zonder zo’n rot fan :(
Ik ga er zelf geen geld insteken in ieder geval, mocht de fan ratelen dan krijgen ze een video * rma aanvraag opgestuurd :’).
TDP X570 chipset is geen 5 Watt, maar minimaal 15 Watt.
Daarom zijn de meeste mobo's merk onafhankelijk ook actief gekoeld.
De reden dus waarom ik voor een b550 vorige zomer ben gegaan. Ik wilde absoluut geen fans op een moederbord. Dikwijls zijn deze heel moeilijk om te vervangen. Ooit 1x gehad en nooit meer. Ik zal zelf wel een paar stille fans in mijn kast zetten indien nodig

Maar mooi dat ze het eindelijk snappen
Er zijn ook B550 moederborden met een actieve koeler, waaronder van Asus zelf (bijvoorbeeld de ITX variant).
dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik zag dat deze chipsets allemaal met een fan gekoeld werden. mini-fan, hels lawaai, het deed mij direct terugdenken aan de oude tijd van irritante southbridge coolertjes :+
In het begin was het ventilatortje lekker rustig. Als het zo gebleven was, prima. Maar dus na ca. twee maanden besloot dat ding toch maar eens lawaaierig te gaan zijn. Maar goed, zoals ik al zei kan het gelukkig ook passief dankzij de airflow van mijn GPU. Zelfs onder zware GPU-belasting is de airflow van de GPU genoeg om de chipset koel genoeg te houden. :)

Prima zo. :)
Ik heb daarom een X470 gehaald (over B550 was nog niets over bekend toendertijd). Die mini fans vertrouwde ik gewoon niet, en PCI-E 4 mis ik niet.
Ligt er maar aan hoe lang je denkt met het systeem te doen..

wil je zeker 8 jaar vooruit is pci-e 4.0 zeker aan te raden
Dat zou ik niet zo zeker durven te zeggen eerlijk gezegd.

PCI-E 2.0 komt uit 2007. Pas 12 jaar later, met de 2080 Ti, was PCI-E 2.0 x16 saturated, en pas met een 3080 merk je écht een performance verschil: En zelfs dat was niet in alle games überhaupt merkbaar.

https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/27.html

PCI-E 3.0 zal nog zeker een jaartje of 5 meer dan voldoende presteren, en voor die tijd zal ik een nieuwe PC hebben :)
Ja prima, ik heb er zelf een heatsink op geplaatst, met nog een fan erop, maar die kan eigenlijk uit.
heb je dan in de bios de chipset van op max performance staan ofzo?

bij mijn gigabyte (geen fan maar en zal nooit nog gigabyte kopen, soit ik heb dat bord nou eenmaal aangekocht) staat deze fan op silent profiel. 95% van de tijd spint deze dus zelfs niet en gewoon idle.
Bij ASUS is de chipset fan niet regelbaar. Anders had ik 'm wel op een laag toerental vastgezet ipv 'm te verwijderen.
Mijn gigabitye x570 aorus heb ik nog nooit kunnen betrappen op dat fannetje aanzetten. HIer is die in de practijk dus al pasief gekoeld.
Betekend dit dat er een kleiner procedé chip in zit?
Kan, al zal dat, als het zo is, waarschijnlijk geen grote stap zijn.

AMD fabbed deze dies zowel op 14 als 12nm bij Glofo, zie bijv. deze Tweet van Ian Cutress van bijna 2 jaar geleden: https://twitter.com/IanCutress/status/1138443875154944000

Waar je ziet dat ze voor X570 de 14nm variant gebruiken, nu zou het kunnen zijn dat ze voor deze 'X570S' variant, de 12nm variant gebruiken, voor zover mij bekend is dat echter nog niet bevestigd en zouden het dus ook gewoon binned 14nm varianten kunnen zijn.
Of gewoon de chips zijn beter geworden door minder lek stromen.
Ik moet zeggen dat ik wel een beetje voor het geluid vreesde van mijn MSI X570 Unify. Maar in gebruik gaat de fan eigenlijk nooit aan met een balanced fan profiel ingesteld in het bios. Misschien als je 3 PCIe 4.0 nvme schijven in het systeem hard laat werken dat de chipset dan wel flink warmer word.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 23 mei 2021 10:59]

Heb ik een tijdje geleden een systeem van gebouwd voor een klant en die fan ging inderdaad alleen even aan met opstarten, daarna zelfs met flinke benchmark testen ging ie nooit aan :)
Als je CPU, geheugen en graphics gaat stressen, dan denk ik ook niet dat die chip er veel mee van doen heeft. Als je het MB volhangt met schijven en andere IO en dan storage, USB, netwerk en de langzame PCIe throughput gaat stresstesten, dan lijkt me de kans hoger dat het fannetje aanspringt.
Daar heb je dan inderddad meer kans op ;)
Tja, dit hadden ze al vanaf het begin kunnen bedenken met elk mid-range/high-end model. Die chipset fan (die grappig genoeg vaak boven de chip zelf zit) eruit halen, ruimte opvullen met een goede dosis aan heatsink en je hebt al genoeg koeling, al helemaal met een open-air GPU. De heatsink hoeft echt maar een beetje groter dan de b550 heatsinks en je zit al knus.
Het gaat om de X570S / refresh chipset, niet de X570... De titel klopt dus niet helemaal... En het passief gekoelde Dark Hero mb van Asus met X570 is al lang op de markt....

[Reactie gewijzigd door dirk_tck op 22 mei 2021 19:23]

Yup, en de gigabyte x570 xtreme ook.
tja nu dat amd de nieuwe lineup van am5 gaat releasesn volgend jaar komen ze nu pas met pasive cooled x570...
Je hoeft het toch niet te kopen als het niks voor jou is.
Dat bedoel ik niet ,maar is wel erg laat , aangezien amd begin volgend jaat am5 krijg, en waarschijnlijk ook nog eens een lga socket, deze keuze had amd gelijk moeten nemen om pasief gekoelde x570 te maken i.p..v b550,

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 24 mei 2021 07:39]

Je kunt ook je hele pc van 5 meter lange kabels voorzien en hem een kamer verderop zetten. Dan hoor je geen enkele fan meer.
Tja , dan ken je beter een bequiet pc kast kopen of antec silent , dan ben je goedkoper uit dan lange kabels
Dat valt wel mee. HDMI en USB op 5 meter is 9 en 6 euro bij het welberuchte allekabels.nl. Daarnaast kun je kosten besparen op een stille cpu cooler, een stille videokaart en een stille voeding.

Daar komt nog bij dat een kast in een andere kamer zo goed als onhoorbaar wordt, terwijl een stille kast nog steeds wat geluid maakt.

Ik kan het echt aanraden. Mits je de ruimte ervoor hebt.
Mijn fans zijn stil in idle , alleen de pch of wel chipset fan niet , op een of andere reden idle de chipset op 74c met 2 nvme pcie 3 en een 1080ti pcie 3, heb 6 case fans 2 cpu, waaronder 3 case fans uitstaan en 3 op low-mid speed, en cpu fan mja, die heb zijn eigen instellingen ,

Alleen die chipset fan maakt een lawaai…
Ik las laatst dat die chipset fan niet nodig is als je een goede airflow in de kast hebt. Of een gpu die eroverheen blaast. Zou je kunnen proberen.
Of een casefan op dat koelblok richten.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 24 mei 2021 12:09]

tja had makkelijk geweest als ik geen asus rog strix gaming e x570 had, en of my gpu er overheen blaas, denk het niet in idle zijn de fans uit, mijn kast is een meshify s2, case fans bequiet silent wings 3 high speed pwm

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 24 mei 2021 15:26]

Wie de 470 vs 570 vergelijkt, vindt ook wel dat de stroomtoevoer van de NVME SSD's veranderd is en op de 570 door de chipset verloopt. Wanneer je 2 NVME SSD's gebruiken gaat de warmte in de chipset pas opkomt Als je een systeem met een enkele NVME ssd gebruik er totaal geen warmte afgifte zal zijn en de chipset fan niet eens in gebruik is. :) Je kunt het ook gewoon instellen in bios wat het moet doen vanaf welke temperatuur. Is dit echt nieuwswaardig?
De 470 is een hele andere chipset, heeft zelfs een ander package design. Met een 5800X, 3080RTX en een 2TB NVME SSD er aan tikt de chipset bij mij toch wel gauw 70~75c aan met fan op standaard wanneer deze belast wordt. Dat terwijl er nog een 140mm fan zelfs lucht over het moederbord trekt. Is best wel een heethoofdje deze chipset.
Een hele andere?
The X570 chipset offers another sixteen PCIe 4 lanes that the manufacturers can use as they wish for other hardware components and interfaces. For example, they could use up to two NVMe solid-state drives or eight SATA 6Gb/s hard disk drives.

Then, the other essential improvements in the X570 chipset versus the older X470, are better VRM (Voltage Regulator Module) for the processor, and a better wiring specification for the RAM. This means more power is going to the processor and RAM, and users receive better stability and more overclocking possibilities than before.

Last but not least, the X570 chipset also offers eight USB 3.0 Gen 2 ports with speeds of up to 10 Gbps, and four USB 2.0 ports. In comparison, the X470 has only two USB 3.2 Gen2 ports, six USB 3.2 Gen 1 ports, and six USB 2.0 ports.
Is hier en daar wat verbeterd maar nagenoeg identiek. Moest ook wel, ivm backwards compatibility. Het extra verbruik en juist dat fannetje is te danken aan stroomtoevoer voor de NVME SSD die door de chipset lopen. Volgens was het derbauer die dat gemeten had; dat het extra verbruik juist te danken was aan gebruik van NVME SSD's.
Al die zaken maken het inderdaad een hele andere chipset. Of denk je dat de veel uitgebreidere IO een minor verandering is?

X570 chipset https://images.anandtech....et%20Overview_678x452.jpg
X470 chipset: https://content.hwigroup....0809_amd-x470-chipset.jpg

Zoals je kan zien hebben die veranderingen zelfs geleid tot een hele andere chip package en manufacturing.
Dat is inderdaad wel vrij warm terwijl eigenlijk in jouw scenario de chipset nog relatief weinig te doen zou moeten hebben, immers lopen normaal gesproken je eerste NVME drive en de GPU via de lanes direct met de cpu verbonden.

Ik vraag me af wat voor temps je in jouw situatie zou zijn wanneer je ook een 2de of zelfs 3de PICE4.0 NVME drive via de chipset zou laten lopen en deze (en / of de andere chipset lanes) flink zou gaan belasten.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 mei 2021 18:03]

Mijn 60c chipset temp met een enkele m.2 nvme ssd op mijn asus tuf x570-pro zegt wat onders
En 60c is toch prima? Die dingen kunnen tot 95c zonder directe schade. Dus kan prima.
dat is 60c met een PCH fan van 2000 toeren die niet aan te passen is in de bios.

edit: dat is een *hoorbare* 2000 toeren.

[Reactie gewijzigd door Eeruku op 22 mei 2021 21:49]

dat is 60c met een PCH fan van 2000 toeren die niet aan te passen is in de bios.

edit: dat is een *hoorbare* 2000 toeren.
Ik kan mij chipset fan van mij X570 MB gewoon aanpassen in de bios, zo dat je hem helemaal niet meer hoor, en is nu 57c, en dat met een M.2 SSD ook onder de zelfde heatsink met die fan.

Ik snap niet dat ze NU pas komen met een AMD X570 MB zonder chipset fan, met juli zijn de eerste AMD X570 moederborden al weer 2 jaar oud, hier hadden ze toen mee moeten komen.
In vorige bios iteraties kon ik dat ook, de laatste is nu al een beta uit april, maar de laatste paar versies kon de pch curve al niet meer aangepast worden, kan aan asus liggen.
In vorige bios iteraties kon ik dat ook, de laatste is nu al een beta uit april, maar de laatste paar versies kon de pch curve al niet meer aangepast worden, kan aan asus liggen.
Ja dat is echt heel vreemd, ik werd juist aangeraden door ASRock om de laatste bios update te installeren omdat daar de chipset fan settings nog beter zou zijn, want ik moet me fan op me chipset vervangen (ze hebben een vervanging naar me opgestuurd) want die maakt herrie, ASRock heeft de bedrijf die de fans voor hun gemaakt heeft en geleverd heeft goed aangepakt, zij de man waar ik mee e-mailde van ASRock.
Er zijn heus wel mensen te vinden die op AM4 blijven en toch nog een ouder mobo hebben zoals een X370 /X470/B450. En met hun huidige gear toch iets van toekomstige features willen hebben

Maar het kan daarnaast wellicht zo zijn dat het een stop gap is tussen AM4 en AM5.. Door nog even met een iets ander product op de markt te komen.
Er zijn heus wel mensen te vinden die op AM4 blijven en toch nog een ouder mobo hebben zoals een X370 /X470/B450. En met hun huidige gear toch iets van toekomstige features willen hebben

Maar het kan daarnaast wellicht zo zijn dat het een stop gap is tussen AM4 en AM5.. Door nog even met een iets ander product op de markt te komen.
Wat ik begreep is de AMD Zen 3 (5600X en hoger) de laatste die is uitgekomen voor de AMD X570 moederborden, maar ja ik heb 5 maanden terug ook een AMD X570 MB gekocht, met Ryzen 5 5600X, en DDR 4 RAM.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 mei 2021 20:21]

Waarschijnlijk komt er nog iets van een XT versie.. maar verder niks meer dan de Zen 3 rembrandt APUs.
470 vs 570 is appels met peren vergelijken.

Tevens 1 PCIe4 SSD over de x570 chipset laten lopen zal die chipset extra doen opstoken. Je verhaal over 1 vs 2 SSDs is daardoor beetje kort door de bocht..
als je er maar 1 hebt laat je die meestal over de cpu lopen ipv de chipset, dus in dat opzicht is er nog iets van aan.